دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۴۹ - Nov 8, 2004
هيات رئيسه مجلس عدم تحقيق و تفحص از
قوه قضاييه را نپذيرفت
گروه سياسي:ظاهرا در ميان هياهوي اخبار مربوط به مذاكرات هسته اي ايران و اروپا، تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهوري ايران و بحث احتمال استيضاح وزراي ديگري از كابينه خاتمي، تحولي قابل توجه در روابط قواي سه گانه در حال شكل گيري است.
نخستين بار است كه در طول بيش از ربع قرن از انقلاب اسلامي، طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه مي رود كه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد. طرحي كه به نظر مي رسد به هيچ وجه به مذاق برخي دست اندركاران دستگاه قضايي خوش نيامده و با واكنش منفي آنان روبرو شده تا جايي كه در روزهاي گذشته اخباري مبني بر توصيه معاون اجرايي قوه قضاييه به روساي دادگستري استانهاي براي مصاحبه عليه مجلس شوراي اسلامي منتشر شد. نمونه ديگر اين واكنشها اظهار نظر سخنگوي قوه قضاييه مبني بر غيرقانوني بودن چنين طرحي بود.
اما تمام واكنشها در درون قوه قضاييه منفي نيست. از همه مهمتر موضع مثبت رياست قوه قضاييه است كه به گفته محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس، با روي گشاده با اين موضوع برخورد كرده است.
سيد حسين ميرمحمد صادقي، سخنگوي سابق قوه قضاييه و رئيس دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري قوه قضاييه معتقد است اين تحقيق و تفحص با قانون منافات ندارد. وي همچنين روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا تاكيد كرده است كه «مجلس نمي تواند وارد جزئيات پرونده هاي قضايي به ويژه پرونده هاي مفتوح شود» و خواستار مشخص شدن حيطه تحقيق و تفحص از سوي مجلس شوراي اسلامي شده است.
طراحان تحقيق و تفحص
چه مي گويند؟
طراحان تحقيق و تفحص از قوه قضاييه كه طرح خود را هفته گذشته با ۱۲۰ امضا تقديم هيات رئيسه كردند مي گويند اين طرح را با هدف برطرف كردن نقاط ضعف قوه قضاييه ارائه كرد ه اند.
محمد حسين فرهنگي عضو كميسيون حقوقي و قضايي در اين باره روز گذشته به فارس گفت: نارضايتي هاي موجود از برخي عملكردها در قوه قضاييه سبب شد كه نمايندگان مجلس براي بررسي نقاط ضعف و حل معضلات و مشكلات موجود اين تحقيق و تفحص را ارائه دهند.محمدرضا باهنر نيز ديروز در كرمان به خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح در جهت تقويت قوا ست.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: افكار عمومي انتظار دارد كه بين مجلس و قوه قضاييه براي حل مشكل مردم، همكاري وجود داشته باشد.
نكته قابل ذكر ديگر در اين باره آنكه با وجود طراحي و همراهي اين تحقيق و تفحص از سوي تعداد زيادي از اعضاي فراكسيون اكثريت تعدادي از اعضاي فراكسيونهاي خط امام(ره) و فراكسيون وفاق و كارآمدي نيز با آن همراهي كرده اند.از جمله اين چهره ها اميدوار رضايي است كه روز يكشنبه به ايسنا گفت: مشكلاتي در قوه قضاييه وجود دارد كه حتما كمك مجلس را در جهت خيرخواهي براي آن مي طلبد. لذا مسئولان قوه قضاييه بايد از تحقيق و تفحص استقبال كنند تا مجلس هفتم با چنين تركيبي بتواند از مشكلات داخلي قوه قضاييه بيشتر باخبر شود و در جهت حفظ ارزشها و افزايش نظر و گرايش مردم به دستگاه هاي حكومتي گام بردارد.
عضو فراكسيون وفاق و كارآمدي همچنين از اظهارنظر سخنگوي قوه قضاييه، درباره طرح تحقيق و تفحص گله كرده و گفت: اين سخن كه مجلس نمي تواند در اختيارات قوه قضاييه تحقيق و تفحص كند، برداشتي اشتباه از قانون است. بالاگرفتن بحثهاي مخالف و موافق درباره طرح مذكور، زمينه ساز گلايه هاي ديگري نيز شده كه شديدترين آن روز گذشته در نامه نماينده مردم جيرفت به رئيس قوه قضاييه منتشر شد.
علي زادسر در نامه خود به هاشمي شاهرودي به درخواست معاون اول قوه قضاييه از روساي دادگستري استانها براي مصاحبه عليه مجلس شوراي اسلامي اشاره كرده و نوشته است: اينجانب با تمسك به شخصيت حقوقي ام كه متعلق به ملت مسلمان ايران است، استدعا دارم تا اين خبر حيرت آور رسما تكذيب گردد ويا معاون اجرايي قوه قضاييه رسما و كتبا از ملت ايران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عذرخواهي كند.
تلاش دستگاه قضايي براي جلوگيري از اجراي طرح تحقيق و تفحص كه به صورت اعزام هياتي از مسئولان عالي  قضايي براي مذاكره با هيات رئيسه مجلس صورت گرفت نيز به نتيجه نرسيد و در جلسه روز يكشنبه هيات رئيسه مجلس بر اجراي اين طرح اصرار ورزيد تا همچنان افق تحولي جديد در روابط بين قوه مقننه و قضاييه گشوده باشد. تحولي كه علاوه بر منشاء قانوني  آن مي تواند گامي در جهت تقويت و افزايش كارآمدي قوا، بالارفتن ميزان رضايت مندي افكار عمومي و رد شائبه عملكرد جناحي از سوي قواي مقننه و قضاييه باشد.

رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه چين:
ايران از تهديدها در ارتباط با فعاليت هاي
هسته اي خود نمي هراسد
006048.jpg
فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در ديدار «لي جائو شينگ» وزير امور خارجه چين با بيان اينكه شاهد فشارهاي ناحق برخي از كشورها در ارتباط با فعاليتهاي هسته اي ايران هستيم، تأكيد كرد: ايران از تهديدها نمي هراسد.
رئيس جمهور در اين ديدار كه شنبه شب برگزار شد، با تأكيد بر اهميت مناسب و جايگاه مهم ايران و چين در عرصه  جهاني، ضرورت همكاريهاي بلندمدت در عرصه  جهاني ميان تهران و پكن را خاطرنشان كرد.
رئيس جمهور، اعتبار چين براي حل مناقشات بين المللي را يادآور شد و با اشاره به بحرانهاي منطقه خاورميانه به ويژه عراق اظهار اميدواري كرد با كمك سازمان ملل و چين شاهد برگزاري انتخابات مردمي در عراق و استقرار حكومت مردم سالار و آغاز دوران بازسازي در اين كشور باشيم.
خاتمي افزود: ما و چين و همه كشورهاي آزاديخواه، بر حقوق حقه مردم فلسطين تأكيد مي كنيم تا با احقاق حقوق آنان شاهد صلح پايدار در منطقه باشيم.
رئيس جمهور با اشاره به مواضع ايران براي استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي و تلاش ايران براي ايجاد خاورميانه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي گفت: فعاليت هاي ايران بر اساس گزارش هاي رئيس و كارشناسان آژانس بين المللي انرژي هسته اي از نظر فني و حقوقي دچار مشكل نيست، اما متاسفانه ما شاهد فشارهاي ناحق برخي از كشورها در اين ارتباط هستيم.
رئيس جمهور گفت: ما عضو پيمانهاي بين المللي در اين زمينه هستيم و از همه مقررات براي محدود كردن پشتيباني مي كنيم و به دنيا اطمينان مي دهيم كه به دنبال سلاح هاي هسته اي نيستم، بلكه به دنبال حق مسلم خود در برخورداري از مزاياي مثبت انرژي هسته اي هستيم.
رئيس جمهور بر تداوم همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد و گفت: هيچ دليلي براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد و هم  اكنون مذاكرات ما با اروپايي ها براي رسيدن به تفاهم دو طرفه ادامه دارد.
خاتمي در عين حال گفت: ايران از تهديدها نمي هراسد و اگر همه كشورها پايبند مفاد «ان.پي.تي» باشند، با داوري آژانس، مسايل حل خواهد شد.
«جائو شينگ» با اشاره به مذاكرات اخيرش با مقامات ايران در مورد اوضاع افغانستان، عراق و مسايل هسته اي ايران گفت: ما از تداوم همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي حمايت مي كنيم.
وي ضمن اظهار اميدواري نسبت به ثمربخش بودن مذاكرات ايران با كشورهاي اروپايي گفت: برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي حق همه  كشورهاست و تهران مي تواند با انعطاف پذيري و همكاري با آژانس مانع از ارجاع پرونده خود به شوراي امنيت سازمان ملل متحد شود.
وزير خارجه چين افزود: ما خوشحاليم ايران به عنوان امضا كننده «ان.پي.تي» مسئوليت هاي خود در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي را پذيرفته است.

اخبار كوتاه سياسي
سفير عراق خواستار بخشش غرامت جنگي ايران از عراق شد
فارس: سفير عراق در ايران خواستار بخشش غرامت جنگي تهران از بغداد شد و گفت با توجه به اين كه كشورش در حال حاضر در مرحله بازسازي است انتظار دارد «كشور دوست و برادر ايران اين مسئله را مورد توجه قرار دهد.»
«محمد مجيد الشيخ» افزود: اين غرامت و جبران خسارت مربوط به زمان رژيم سابق بوده و آن رژيم نسبت به ملت عراق و ملت ايران و جهان ظلم كرده است و آنچه امروز ملت عراق از آن رنج مي برد نتيجه ظلمهاي رژيم گذشته است. وي ابراز اميدواري كرد كه ايران اين غرامت را به نحوي ببخشد. سفير عراق در ارزيابي خود از روابط سياسي بين ايران و عراق با بيان اين كه بين اين دو كشور روابط حسنه برقرار است و كميته هاي مشترك زيادي نيز در اين زمينه وجود دارد، خاطرنشان كرد: ايران اولين كشوري بود كه شوراي حكومتي عراق را پذيرفت و حاكميت حكومت موقت را نيز قبول كرد. الشيخ در خصوص اظهارنظرات برخي از مقامات عراقي عليه ايران، با بيان اين كه دولت عراق بر بهبود روابط بين دو كشور تأكيد كرده است، گفت: سياست رسمي كشور بر اين پايه استوار است و البته اختلافاتي از لحاظ فكري در بين مسئولان عراق هست كه باعث طرح برخي اظهارنظرات مي شود.
سفير عراق افزود: اما از لحاظ رسمي دولت عراق بر بهبود روابط با ايران تأكيد كرده و حتي «غازي عجيل الياور» رئيس جمهور و «هوشيار زيباري» وزير امور خارجه عراق نيز پيش از آغاز ماموريت من بر اين مسئله تأكيد كردند. وي در خصوص سفر زايران ايراني به عتبات عاليات با اشاره به بازديد هياتي از وزارت امور خارجه ايران از عراق، گفت: در بازديد اين هيات توافقي مبني بر سفر ۳ هزار زائر ايراني در قالب كاروان صورت گرفت و دو كميته نيز تشكيل و توافق صورت گرفت و اين توافق به شوراي وزرا منعكس شده است تا نتيجه نهايي مشخص شود. وي در پاسخ به سؤالي درباره پرونده هسته اي ايران ضمن تأكيد بر حق ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي گفت: دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي متعلق به كشور خاصي نيست.
عباسپور: گزارش كميسيون تحقيقات در مورد دانشگاه علم و صنعت
آماده نشده است

ايرنا : رئيس  كميسيون  آموزش  تحقيقات  در خصوص  گزارش  از حوادث  اخير دانشگاه علم  و صنعت ،گفت : به  علت  پيچيدگي هايي  كه  در پرونده  حوادث  اخير دانشگاه علم  و صنعت  وجود دارد، گزارش  نهايي  كميته  حقيقت  ياب  در اين  خصوص  به  تاخيرافتاده  و هنوز آماده  نيست .علي  عباسپور تهراني  فرد ديروز ابراز اميدواري  كرد: تا روز سه شنبه  اين  گزارش  آماده  شود.
وزير امور خارجه استراليا: درخصوص ايران با البرادعي گفت وگو مي كنم
ايسنا: هفته  نامه ايج با اشاره به برگزاري كنفرانس دو روزه توليد سلاح هاي هسته اي منطقه اي به نقل از الكساندر داونر نوشت كه وي براي مذاكره در خصوص مسايل هسته اي از جمله موضوع ايران با محمد البرادعي و ديگر حاضرين اين كنفرانس از اين فرصت استفاده خواهد كرد. خبرگزاري فرانسه نيز با اشاره به كنفرانس دو روزه توليد سلاح هاي منطقه اي كه امروز در سيدني آغاز خواهد شد، به نقل از الكساندر داونر، وزير امور خارجه استراليا گزارش داد: اين كنفرانس فرصتي است براي واداشتن كشورهاي منطقه به تلاش براي ايجاد رويكردهايي مشترك در خصوص رويارويي با مسايلي همچون امنيت هسته اي است.

از امروز در مساجد تهران
هفته جشن رمضان برگزار مي شود
گروه اجتماعي: با هدف ترويج مناسك و مراسم عبادي فرهنگ غني اسلام و توسعه احكام ديني در ميان اقشار مختلف جامعه به ويژه كودكان و نوجوانان جشن رمضان در ۴۴مسجد تهران برگزار مي شود.حسين هاتفي فارمد مديركل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به تجليل از شش گروه از گلهاي سر سبد ماه مبارك رمضان در شش شب برگزاري جشن رمضان گفت:  قاريان قرآن، مكبرين، موذنين و خادمين مساجد، تازه مكلفين، روزه داران كوچك، همسران و مادران، گروه هايي هستند كه در شبهاي رمضان از آنان تقدير و تجليل خواهد شد و در برگزاري اين جشن ها شهرداران مناطق، معاونت هاي اجتماعي و فرهنگي شهرداري ها و مركز رسيدگي به امور مساجد مشاركت دارند.
هاتفي افزود: در مراسم پاياني اين جشن ها در ۴۴ مسجد منتخب مناطق ۲۲ گانه به قيد قرعه بيش از ۵۰۰ هديه به مادران و همسران روزه دار اهدا خواهد شد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به اينكه ۴۰۰ ويژه  برنامه ماه مبارك رمضان در مراكز اين سازمان در حال برگزاري است از شهروندان روزه دار دعوت كرد با حضور خود در اين برنامه ها گرمابخش محافل معنوي ضيافت الهي باشند.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
كروبي فاقد توانايي لازم است
مهر: يك عضو شوراي مركزي حزب مشاركت به شدت از مواضع اخير شمس الواعظين در حمايت از هاشمي رفسنجاني انتقاد كرد.
مجتبي بديعي كه در جلسه حزب مشاركت قم سخن مي گفت، در پاسخ به سئوالي درباره اظهارات شمس الواعظين گفت: شمس الواعظين هيچ ربطي به مشاركت ندارد. آقاي شمس الواعظين دكان دونبش زده است و اين دكان خود را سال هاي گذشته هم داشته است.
مجتبي بديعي به شدت از هاشمي رفسنجاني انتقاد كرد.وي هاشمي را عامل تمام گرفتاري هاي اقتصادي،  اجتماعي و فرهنگي كشور دانست و گفت: انتخاب هاشمي يك فاجعه است.وي كروبي را فاقد توانايي لازم دانست و گفت: آقاي كروبي هم توانمندي هايش براي اصلاح طلبان روشن است. من فكر مي كنم اگر قرار است كسي به صحنه بيايد، اگر مشروعيت ندارد، لااقل لكه سياه در زندگي اش نباشد.
حداد عادل در مجلس بهتر مي تواند به مردم خدمت كند
غلامرضا مصباحي مقدم؛ نماينده تهران گفت: موضوع كانديداتوري حداد عادل، رئيس مجلس هفتم براي انتخابات رياست جمهوري به هيچ وجه جدي نيست و از سوي هيچ گروهي، حزبي و سياسيون دنبال نمي شود.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تصريح كرد: آقاي حداد عادل در جايگاه رياست مجلس بهتر مي تواند به مردم خدمت كند.
مصباحي مقدم افزود: فكر نمي كنم خود آقاي حداد هم به اين موضوع فكر كرده باشند.
طرح  هاشمي از سوي اصلاح طلبان راه فرار است
ابراهيم شمشيري دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان در خصوص مطرح شدن نام حداد عادل براي كانديداتوري رياست جمهوري گفت: در فضاي انتخابات هستيم و امكان دارد هر اسمي مطرح شود و اين چيز تازه اي نيست.وي افزود: براي اصلاح طلبان مهم نيست كه هاشمي رفسنجاني راي بياورد يا نياورد، در واقع مطرح كردن هاشمي رفسنجاني براي آنها راه فرار است، آنها در اين فكر هستند كه اگر هاشمي راي بياورد شايد بتوانند از آن استفاده داشته باشند و اگر راي نياورد اعلام مي كنند كه هاشمي كانديداي ما نبوده است.
به نامزدي هاشمي رفسنجاني فكر نمي كنيم
مهر: قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: حضور حداد عادل در ليست جمعيت ايثارگران به معناي اينكه اين جمعيت به مصداق مشخصي براي نامزدي رياست جمهوري رسيده باشد،  نيست.وي در خصوص تاثير حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات در تصميم گروه هاي اصولگرا گفت:  با همه احترامي كه براي هاشمي رفسنجاني قائل هستيم، اما چون به مديريت جوان در اداره كشور ا عتقاد داريم، وي را در فهرست نامزدهاي خود قرار نداده ايم و در انتخابات رياست جمهوري آينده به هاشمي رفسنجاني فكر نمي كنيم.
نامزد اصلي پشت پرده است
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: هم گروه هاي دوم خرداد و هم محافظه كاران بر سر يك نفر در انتخابات آ ينده رياست جمهوري به اجماع خواهند رسيد.
رسول منتجب نيا ديروز افزود: گروه هاي دوم خرداد جلسات مستمر خود را برگزار كرده و مساله انتخابات رياست جمهوري را به طور دقيق بررسي مي كنند.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: نامزد محافظه كاران مشخص است و افراد ديگر نامزدهاي انحرافي هستند كه مطرح مي شوند، نامزد اصلي آنها پشت پرده است و نامزدهاي ديگر را براي رد گم كردن معرفي مي كنند.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر اينكه حضور هاشمي معادلات محافظه كاران را برهم خواهد زد، اظهار داشت: گروه هاي دوم خردادي مسير خود را طي مي كنند و حضور هاشمي رفسنجاني در اين گروه ها تاثيري نخواهد داشت.
منتجب نيا در خصوص حمايت برخي از گروه هاي دوم خرداد از هاشمي رفسنجاني،گفت: هنوز هيچ چيز مشخص نيست، امكان دارد وفاق گروه هاي دوم خرداد با بودن هاشمي رفسنجاني نيز حفظ شود.
حضور يا عدم حضور هاشمي تا آخر آبان مشخص مي شود
فارس: يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي ايران اسلامي گفت: تا آخر آبان ماه قطعي شدن يا نشدن حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري مشخص مي شود.اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با اعلام اين خبر ادامه داد: احتمال كانديداتوري هاشمي رفسنجاني قوت يافته است. وي افزود: تلاش حزب كارگزاران سازندگي ايران اسلامي براي متقاعدكردن اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي حضور در انتخابات همچنان ادامه دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |