دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۴۹ - Nov 8, 2004
تا ۲۲ بهمن صورت مي گيرد
تجهيز ۶ هزار و ۲۲۴ روستا به دفاتر ICT
گروه انفورماتيك: ۶ هزار و ۲۲۴ روستاي كشور تا بيست و دوم بهمن ماه به دفاتر ICT مجهز مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، پروژه تجهيز ۱۰ هزار روستاي سراسر كشور به دفاتر ICT با بودجه اي بالغ بر ۲۵۰ ميليارد ريال در حال پي گيري است و اين دفاتر در ۶ هزار و ۲۲۴ روستا تا بيست و دوم بهمن ماه سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
علي اكبر جلالي مدير پروژه تجهيز روستاها به دفاتر ICT در اين باره گفت: مرحله اول اجراي اين طرح ۶ هزار و ۲۲۴ روستا را شامل مي شود و در مرحله بعدي كه سال آينده به بهره برداري مي رسد، تعداد روستاهاي مجهز به دفاتر ICT به ۱۰ هزار بالغ خواهد شد.
به گفته جلالي طبق برنامه ريزي انجام شده، پس از اين مراحل تجهيز ۲۰ هزار روستاي ديگر در دستور كار قرار مي گيرد.
او همچنين در اين باره به ايسنا گفت: يك نرم افزار مبتني بر وب، مديريت دفاتر ICT روستايي را بر عهده دارد. به گونه اي كه هر روستا صاحب يك وب سايت مستقل بوده و كليه محاسبات و سرويس دهي خدمات از طريق اين وب سايت عرضه مي شود.
او افزود: سازمان هاي دولتي كه به نوعي با روستا سرو كار دارند، مي توانند سرويس هاي خود را از طريق اين دفاتر ارائه كنند.
جلالي اهميت اين پروژه را از نظر داخلي و بين المللي بسيار زياد دانست و گفت: در صورت اجراي موفق اين طرح بيش از ۷۰ درصد جمعيت روستايي حداقل يك نقطه دسترسي به اينترنت دارند و به راحتي مي توانند كالاهاي توليدي خود را در محل روستا و از طريق اين دفاتر به فروش رسانده و يا اين كه به راحتي خدمات مورد نياز خود از شهرها را در محل روستا دريافت كنند.
به گفته جلالي اين دفاتر كه خدمات IT مثل پست بانك، بهره برداري تلفن را به همراه پيشخوان دولت عرض مي كنند كه توسط بخش خصوصي اداره خواهند شد.
او ادامه داد: پيمانكاران بخش خصوصي از طريق شركت هاي مخابرات استان انتخاب و كليه مسئوليت هاي «نگهداري، آموزش و خدمات رساني» اين دفاتر را طبق دستور العمل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجرا مي كند.
در همين زمينه روز گذشته نشست كميته  راهبردي تجهيز دفاتر ICT روستايي با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و اعضاي اين كميته برگزار  شد.
جلالي، در اين باره گفت: در اين جلسه ضمن بررسي پيشرفت كار استان ها در مورد خريد و تجهيز دفاتر، نهايي سازي اسناد مناقصه  پيمانكاران بخش خصوصي براي اداره  دفاتر ICT روستايي و بررسي نرم افزار اين دفاتر مورد بررسي قرار  گرفت.
در اين جلسه رئيس هيأت مديره  شركت مخابرات، مديرعامل شركت پست، مديرعامل شركت پست بانك، مديرعامل شركت ديتا و مادر تخصصي مخابرات ايران و مدير اجرايي و مشاور اين پروژه حضور داشتند.

دانشمندان ابهاماتي درباره آينده شبكه جهاني مطرح كردند
اينترنت در آستانه انفجار
006093.jpg
گروه انفورماتيك:پس از گذشت ۳۵ سال از عمر شبكه جهاني اينترنت، دانشمندان ابهامات جديدي را در خصوص ادامه حيات آن مطرح كرده اند.
در سال ۱۹۶۹ شبكه جهاني امروز فقط مجموعه اي از چند رايانه كوچك بود كه تعداد مشابهي از پژوهشگران علمي از آن استفاده مختصري مي كردند ولي آخرين آمارها حكايت از آن داشت كه شمار كاربران اين رسانه از سقف حيرت انگيز يك ميليارد نفر هم عبور كرده است.
رايانه هاي آن زمان اگرچه از نظر حجم پردازش بسيار كوچك بودند ولي در مجموع فضاي فيزيكي زيادي را به خود اختصاص مي دادند و شايد به همين دليل بود كه شمار مشتركان اينترنت از حد چند دانشگاه متمول غربي فراتر نمي رفت.
رشد روزافزون اينترنت بيش از هر عامل ديگري مديون ابداع شدن رايانه هاي شخصي (PC) است. اين دستگاه هاي جمع وجور راه خود را به خانه هاي مردم عادي باز كردند و پشت سر آنها جاده همه گير شدن اينترنت نيز صاف شد.
البته نمي توان منكر ارزش نوآوري هاي تيم برنزلي شد كه با خلاقيتي كودكانه براي قرار دادن عكس هايش روي يك شبكه شبه مخابراتي كوشيد و به اين ترتيب با پايه گذاردن همان سه W مشهور پدر شبكه جهاني لقب گرفت. با قاطعيت مي توان گفت حتي ذهن بارور برنزلي هم نمي توانست حدس بزند كه اينترنت روزي به مهمترين و فراگيرترين رسانه عصر خود تبديل خواهد شد.
اين گستردگي همواره نيز مثبت نبوده و همه افرادي كه به اينترنت روي آورده اند از آن در راه درست استفاده نكرده اند.
اقبال عمومي و سريع به اينترنت از آن يك رسانه مشخص ساخته كه نور آن قسمت هاي تاريك تر بسياري از فرهنگ ها و تمدن ها را نيز روشن مي سازد و در دسترس ديگران قرار مي دهد. استفاده از اينترنت براي مقاصد غيراخلاقي، تبعيض نژادي، آزار كودكان و حتي هرزنامه ها (Spam) نشان دهنده آن است كه بايد از فرا رسيدن عصر زوال فرهنگ آنلاين ترسيد.
شايد امروزه ما داريم بهاي آزادي هاي شبكه اي دهه هاي پيشين خود را مي پردازيم.
فاجعه پيش رو
برخي از كارشناسان معتقدند كه اينترنت در ميان فشار ناظرانه دولت ها از يك سو و فشار استفاده هاي بحث برانگيز از سوي ديگر گرفتار آمده است و هيچ راه حل قاطعي براي برون رفت از اين فشار روزافزون وجود ندارد.
برخي ديگر چون كمپاني اينتل مطمئن هستند كه اينترنت به لحاظ فني محكوم به فناست و از هم اكنون به دنبال ايجاد يك شبكه جهاني پيشرفته تر با زيرساخت هاي مطمئن تر هستند كه به Internet2 موسوم شده است.
بسياري هم استدلال مي كنند ضعف اساسي اينترنت سرانجام منجر به سقوط آن بر اثر يك حمله تروريستي خواهد شد؛ يك يازدهم سپتامبر اينترنتي. اگرچه هر يك از اين پيشگويي ها آينده اي متفاوت را براي اينترنت در نظر مي آورند ولي در نهايت يك نظريه واحد در تمامي آنها مشترك است كه مي توان آن را به «حتمي بودن وقوع يك فاجعه» تعبير كرد.
در واقع همه پيش بيني ها هم درباره  آينده اينترنت به فنا شدن اين رسانه محبوب ختم نمي شود و برخي نظريه ها در پي ترسيم آينده روشن تري براي اينترنت هستند.
اين گونه استدلال ها وجود نقايص فني و نظري مختلف در كاركردها و اينترنت را نفي نمي كنند ولي به نظر آنها اينترنت همانند يك كشور گسترده با مرزهاي وسيع است كه اغلب در سرحدات خود دچار ناآرامي هايي مي شود ولي در نهايت پايتخت و قلب آن امن باقي مي ماند.
مردم اين كشور كه در حقيقت كاربران اينترنت هستند صاحبان واقعي شبكه جهاني به حساب مي آيند و بنابراين هر جا كه اشتباهي رخ دهد يا امور بر وفق مراد پيش نرود سرانجام خود كاربران وصله هاي ناجور را جدا و بر زخم ايجاد شده يك پيوند مؤثرتر مي زنند.
در اغلب موارد ما خود اصلاً متوجه اين سازوكار پيچيده نمي شويم ولي اين فرآيند بازتوليد در اينترنت همچنان به راه خود ادامه مي دهد.
مثال ها
براي خود درماني اينترنت مثالهاي فراواني وجود دارد. زماني با وجود غول هايي چون ياهو، مايكروسافت و گوگل همه فكر مي كنند اينترنت نيز مانند دنياي رسانه هاي صوتي- تصويري گرفتار انحصارطلبي چند شركت عظيم چند مليتي خواهد شد ولي ظهور نوع جديدي از خبررساني اينترنتي در قالب وبلاگ و اتاق هاي گفت وگو (chat room) توانست بر اين بدبيني خط بطلان بكشد. شايد انتقاد مدير شركت نت اسكيپ از «برنزلي» خالق وب هم خود يك مثال قابل توجه باشد چون او زماني پيرمرد را متهم مي كرد با قرار دادن عكس هايش براي اولين بار روي اينترنت آن را از نظر فني به نابودي كشانده است چرا كه شبكه جهاني نمي تواند چنين حجم سنگيني از تصاوير بزرگ را تحمل كند. امروزه ما مي دانيم كه او اشتباه مي كرد و با افزايش سرعت دسترسي به اينترنت و ابداع ماهواره و فيبرهاي نوري نه تنها تصاوير سنگين بلكه فايل هاي صوتي و تصويري هم مشكل بزرگي نيستند.
حتي زماني تصور مي شد كه خطوط تلفن توانايي پاسخگويي نياز به سرعت هاي جديد را ندارند و فيبرهاي نوري بيش از حد گران هستند اما چند سالي است كه با استفاده از همان خطوط تلفن قديمي مي توان تا ۸ مگابايت هم سرعت دسترسي را افزايش داد.
آينده سرمايه گذاري
شايد علت تمامي اين پيش بيني هاي تيره و تار درباره  آينده اينترنت كوشش كارشناسان براي تبرئه خود باشد. تلاش براي جذب بودجه بيشتر هم مي تواند دليل خوبي به نظر برسد چرا كه براي ايمن كردن يك سرمايه گذاري آسيب پذير بايد خرج كرد.
علم احتمالات هم در اين زمينه مي تواند گمراه كننده باشد چرا كه شما مي نشينيد، پارامترها را در نظر مي گيريد و آنها را روي نمودار پياده مي كنيد. نمودارها به شما مي گويند به زودي همه چيز منفجر خواهد شد ولي در واقع تجربه سالهاي گذشته نشان داده پيش از اين هرگاه چنين پيش گويي هايي انجام گرفته، تغيير پارامترهاي اساسي فاجعه را دور ساخته است.

نرم افزار
ماژلان به جاي آفيس ۲۰۰۳
006096.jpg
گروه انفورماتيك: مايكروسافت نسخه ارزانتري از بسته نرم افزاري آفيس (Office) به بازار عرضه مي كند.
به گزارش سي نت اين غول نرم افزاري در نظر دارد براي جذب كاربران تجارت هاي كوچك و خانگي به بازار كنوني خود نسخه ارزانتري از آفيس موسوم به «ماژلان» را ارائه كند. ظاهراً اين بسته نرم افزاري جديد قرار است تمركز بيشتري روي نرم افزاري هاي تجاري و مديريتي داشته باشد. نسخه آزمايشي ماژلان به بازار عرضه مي شود ولي فروش ويرايش نهايي آن دست كم تا يكسال ديگر صورت نخواهد گرفت.
نسخه تجاري آفيس سال گذشته پخش شد و قيمت آن حدود ۴۴۹ دلار بود ولي انتظار مي رود در حاشيه محصول جديد يعني «ماژلان» فروش آفيس مانندگذشته نيز ادامه يابد. تاكنون قيمت نهايي «ماژلان» اعلام نشده است.
اغلب بخش هاي مديريتي از اين بسته نرم افزاري جديد حذف خواهند شد.

سخت افزار
هديه كريسمس
006099.jpg
گروه انفورماتيك: اينتل و مايكروسافت قصد دارند به عنوان قسمتي از تلاششان براي افزايش تقاضا در بازار PC در فاصله كمي كه به آغاز سال جديد مانده است، كامپيوتر هاي جديد مخصوص سرگرمي را معرفي كنند.
افزايش تمايل به استفاده از دستگاه هايي چون iPod و TiVo، اينتل و مايكروسافت را واداشته است تا با تبليغات خود، كامپيوتر هاي شخصي را هنوز هم به عنوان بهترين ابزار سرگرمي هاي ديجيتالي معرفي كنند. اين ده ها ميليون دلار هزينه براي مايكروسافت، تنها بخشي از سرمايه گذاري اين شركت در زمينه سرگرمي هاي ديجيتالي است كه ماه گذشته با پرده برداري بيل گيتس از PC هاي جديد آغاز شد و تا پايان ۲۰۰۵ ادامه دارد. اين طرح در سال آينده نيز به آلمان، ژاپن و انگلستان خواهد رسيد.
به گزارش ايتنا، تبليغات اين دو شركت در نشريات، تلويزيون و سالن هاي سينما صورت خواهد گرفت. همچنين در ۳۸ فروشگاه بزرگ آمريكا، كيوسك هايي به نام «قلمرو تجربه» در نظر گرفته شده اند كه تا دهم ژانويه به نمايش اين محصولات مي پردازند.
وب سايت اين طرح، يعني digitaljoy.com به كاربران نشان مي دهد كه چگونه يك PC در مركز سرگرمي هاي ديجيتالي خانگي قرار مي گيرد. در اين سايت همچنين يكي از محصولات ۱۴۰۰ دلاري HP كه شبيه دستگاه هاي پخش DVD مي باشد نمايش داده شده است. در اين سايت مي خوانيد: «لذت ديجيتالي احساسي است كه شما پس از دسترسي به عكس ها، فايل هاي صوتي و تصويري و برنامه هاي تلويزيوني از طريق تنها يك كليد، به آن خواهيد رسيد.»
هدف ديگر مايكروسافت در اين طرح، بازاريابي براي ويندوز Media Center است. اين نسخه از ويندوز با قابليت هايي چون تلويزيون ديجيتالي، برنامه ريزي و ضبط تصاوير تلويزيوني و كنترل از راه  دور، بر روي رايانه هاي شخصيِ مجهز به تيونر نصب مي شود و حدودا ۱۰۰۰ دلار قيمت دارد.
اينتل هم در اين ميان به تبليغ تراشه هاي پنتيوم خود با قابليت hyperthreading مي پردازد؛ قابليتي كه قدرت پردازنده ها را در انجام فعاليت هاي درگير با اطلاعات سنگين مانند پردازش تصاوير ديجيتال افزايش مي دهد.
آغاز كار با تبليغات در فروشگاه ها، شروع سنگين و گراني خواهد بود؛ از آنجا كه نمي توان در اين مدت كوتاه تمام آموزش هاي لازم را به مردم داد، رشد ناگهاني PC هاي Media Center كمي بعيد است. ولي يكي از راه هاي گسترش سريع اين دستگاه ها، قرار دادن آنها در كنار كساني است كه علاقه شديدي به سرگرمي هاي ديجيتالي دارند و البته در مورد آنها با ديگران هم صحبت مي كنند.
وب سايت digitaljoy.com از امروز هشتم نوامبر آغاز به كار مي كند.

تار نما
راهنماي عكاس ديجيتال
006102.jpg
گروه انفورماتيك: dpreview.com مهم ترين مرجع اينترنتي عكاسي ديجيتال به حساب مي آيد. اگر چه اين سايت بخش هاي جانبي بسياري دارد ولي قسمت اعظم شهرت خود را مديون مطالب انتقادي و دقيقش درباره آخرين دوربين هاي ديجيتال و لوازم مربوطه است.Dpreview در اين راه از جدول، تصاوير دقيق و كارشناسان خبره و متعدد استفاده مي كند و دامنه فعاليت هاي توضيحي رايگان اين سايت به تحليل نويسي صرف محدود نمي شود.
بعد از بخش راهنماي خريد كه محبوب ترين قسمت سايت است از آن جمله مي توان به بخش هايي چون آلبوم تصاوير، اتاق هاي گفت وگو، جست وجو، آموزش، فرهنگ لغات، خبرنامه و پيوست ها (links) نيز اشاره كرد.
Dpreview.com هر هفته يك گزارش كامل نيز منتشر مي كند كه گزارش نمايشگاه معتبر عكس photokina در آلمان نمونه اي از آن است. اين سايت در مجموع طراحي ساده اي دارد كه وفور استفاده از تصاوير دريافت آن را دشوار مي سازد. اگر چه اين عيب نيز در نوع خود قابل چشم پوشي است.

هوش مصنوعي
رقابت روبات هاي جهان در انگليس
006090.jpg
گروه دانش:  مسابقه پشرفته ترين روبات هاي جهان براي اولين بار در انگليس برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، در اين رقابت، شركت سوني تازه ترين روبات ساخت خود را براي اولين بار به معرض نمايش خواهد گذاشت.
اين روبات موسوم به QRIO مي تواند بدود، فوتبال بازي كند، آواز بخواند، برقصد و با مردم گفت وگوهاي هوشمند انجام دهد و حتي چهره آنها را به خاطر بسپارد.
برخي ديگر از ابزارها و فناوري هاي ارائه شده در اين نمايشگاه شامل بزرگترين صفحه پلاسماي شركت شارپ و MP3هاي جديد فيليپس و نايك خواهد بود.

آن لاين
نصب سيستم خودكار انتخاب ارزياب در گمرك مهر آباد
گروه انفورماتيك: گمرك شماره ۲ فرودگاه مهرآباد در هفته جاري مجهز به سيستم خودكار انتخاب ارزياب مي شود.
سيد ابوطالب نجفي مديرعامل پروژه آسيكودا در گمرك ايران در اين باره به خبرنگار ictnew.ir گفت: گمرك شماره ۲ فرودگاه مهر آباد در هفته جاري مجهز به سيستم خودكار انتخاب ارزياب و ترخيص كالا مي شود و با توجه به حجم كالاهاي ورودي به فرودگاه استفاده از اين سيستم زمان و نيروي انساني در ترخيص كالاها را به حداقل مي رساند.

آغاز ثبت نام آن لاين از بازديدكنندگان الكامپ
گروه انفورماتيك: ثبت نام آنلاين از بازديدكنندگان نمايشگاه الكامپ از دو روز پيش آغاز شد.
به گزارش اي تي ايران ثبت نام كنندگان آن لاين نمايشگاه پس از ثبت اطلاعات خود در سايت يك كد دريافت مي كنند كه هنگام ورود به نمايشگاه با ارائه آن از پرداخت هزينه بليت ورودي معاف خواهند بود.
اين براي نخستين بار است كه نمايشگاه الكامپ براي ورود بازديدكنندگان از فرم ثبت نام آن لاين استفاده مي كند. ضمن اين كه قرار دادن بليت ورودي براي بازديدكنندگان اين شرايط را براي ثبت نام آن لاين فراهم آورده است.
بازديدكنندگان در فرم ورودي بايد اطلاعاتي از قبيل نام، شغل، آدرس و پست الكترونيك را وارد كرده و سپس كد ورودي دريافت دارند.
نمايشگاه الكامپ از ۲۶ تا ۳۰ آبان ماه جاري در محل دائمي نمايشگاه ها برگزار مي شود.

هفتمين شماره نشريه الكترونيكي IT منتشر شد
گروه انفورماتيك: هفتمين شماره نشريه الكترونيكي فناوري اطلاعات منتشر شد.
در اين شماره نشريه الكترونيكي فناوري اطلاعات كه توسط مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فرهنگسراي فناوري اطلاعات منتشر شده موضوعاتي همچون آموزش و پرورش در مدينه فاضله ICT، محسوس شدن فناوري اطلاعات در زندگي، تضاد و تعارض در اينترنت، جنگ ديجيتالي و جامعه اطلاعات به سبك ايراني مورد بررسي قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومي مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اخبار و مقالات، گفت وگو، نرم افزار، سخت افزار، اينترنت و كتب و نشريات از جمله بخش هاي مختلف هفتمين شماره نشريه الكترونيكي فناوري اطلاعات محسوب مي شود.
در بخش كودكان اين نشريه نيز بخش هاي متنوع آموزشي و سرگرمي براي كودكان در نظر گرفته شده است. سرود، مسابقه، فيلم و جدول نيز از بخش هاي مختلف مسابقه و سرگرمي اين CD (لوح فشرده) به شمار مي رود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ۸۴۴۰۲۲۰ تماس حاصل نمايند.

آف لاين
مغز هوشمند جديد خودرو طراحي شد
گروه دانش: نسل جديد مغز هوشمند خودرو ECU از سوي شركت موتورولا ساخته شد.
به گزارش ايسنا اين سيستم جديد، هوشمندي خودرو را از نمونه هاي كنوني بيشتر افزايش مي دهد.
شركت موتورولا نيمه  هادي ها و نوعي ريزپردازنده ۳۲ بيتي را كه بسيار قدرتمند است، نمونه سازي كرده تا از اين طريق سازندگان خودرو را متقاعد سازند كه در خودروهاي نسل جديد از نسل جديد ريزپردازنده ها استفاده كنند.
سيستم هايي كه در خودرو تعبيه شده مانند كنترل كننده سوخت چند كاناله انژكتوري، كنترل گيربكس و سيستم تزريق مستقيم سوخت همگي مي توانند از اين سيستم بهره  ببرند. يك سيستم سوخت رساني انژكتوري با استفاده از اين توانايي جديد قادر خواهد بود شرايط تغيير آب و هوايي و عمل تنظيم سوخت را بهتر انجام دهد و ذرات سوخت را بصورت ريزتر بپاشد.

طراحي لباس هاي فضايي جديد توسط چيني ها
گروه دانش: چين براي فضانوردان خود كه قرار است دومين ماموريت فضايي سرنشين دار خود را در سپتامبر آينده آغاز كنند، لباس فضايي سبك و قابل تعويض ساخته است.
به گزارش ايسنا، طراحان لباس هاي جديد مي گويند كه اين لباس ها سبكتر از انواع قبلي هستند و فضانوردان مي توانند پس از داخل شدن به كپسول ،آنها را از تن خارج كنند.
اين لباس شامل پوشش اصلي، كلاه، دستكش و چكمه هاي فضايي است. هزينه سري جديد لباس هاي فضايي هنوز اعلام نشده است.
نخستين فضاپيماي سرنشين دار چيني موسوم به شنژو ۵ به مدت ۲۱ ساعت در اكتبر سال ۲۰۰۳ به دور مدار زمين چرخيد. ماموريت فضايي جديد چين قرار است به مدت پنج روز در مدار زمين ادامه پيدا كند.
چين پس از روسيه و آمريكا سومين كشور موفق در زمينه  پروازهاي سرنشين دار فضايي است.

تايپه به شهر بي سيم تبديل مي شود
گروه انفورماتيك: پايتخت تايوان تا پايان سال آينده ميلادي به شهر بي سيم تبديل خواهد شد.
به گزارش رويتر، تايوان تصميم دارد سيستم دسترسي بي سيم اينترنتي را در پايتخت(تايپه) تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي راه اندازي كند تا با تعداد محدودي از شهرها كه مجهز به سيستم شبكه اي Wi-fi هستند ملحق شود.روز جمعه، يكي از مسئولان پروژه گفت: «سيستم Wi-Fi تقريباً در دسترس ۹۰ درصد از ۳ ميليون نفر جمعيت پايتخت قرار خواهد گرفت كه باعث دسترسي ساده به اينترنت و همچنين استفاده راحت تر از تلفن همراه شود.» اندي لاي ، مدير پروژه تيم مشاور شركت هيولت پاكارد كه با دولت تايپه كار مي كند، گفت: جمعيت كمي از مردم تعدادي از شهرهاي دنيا تحت پوشش اين سيستم قرار دارند، اما سيستم مورد نظر در شهر تايپه به گونه اي برنامه ريزي شده است كه جمعيتي معادل ۶/۲ ميليون را تحت پوشش قرار دهد.
نيويورك، سانفرانسيسكو، آمستردام نيز جزو شهرهايي هستند كه در نظر دارند سيستم شبكه اي دسترسي بي سيم اينترنتي Wi-Fi را فعال سازند.شركت Taiwans Q-ware corp كه در مناقصه ساخت اين سيستم شبكه اي برنده  شده است، در نظر دارد مبلغ هفتاد ميليون دلار آمريكا جهت نصب ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نقطه دسترسي در سراسر شهر هزينه كند و شركت HP.Q-ware هزينه مورد نياز را از كاربران جهت دسترسي، مطالبه خواهد كرد.هيولت- پاكارد گفت: پروژه M-City با اينتل، مايكروسافت و سيستم سيسكو قابل اجراست.

برگزاري انتخابات نظام مهندسي به صورت الكترونيكي
گروه انفورماتيك: دور آتي انتخابات نظام مهندسي به صورت الكترونيكي برگزار مي شود.
مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت مسكن و شهرسازي با بيان اين مطلب در گفت وگو با ictnews.ir افزود: دور گذشته انتخابات نظام مهندسي نيز به صورت الكترونيكي برگزار شد اما امكان رأي گيري الكترونيكي فقط در برخي از نقاط فراهم بود و مهندسان بايد به اين نقاط مراجعه مي كردند.مصطفي كاشي ساز با اشاره به چگونگي برگزار شدن انتخابات الكترونيكي گفت: اجراي اين طرح به صورت آزمايشي مورد قبول بسياري از مسئولان و دست اندركاران قرار گرفت و مقرر شد اين طرح به صورت كامل در سال هاي آتي به اجرا درآيد.او اضافه كرد: هم اكنون دفتر نظام مهندسي مشغول بررسي و تكميل نرم افزار مخصوص رأي گيري الكترونيكي است.او با اشاره به اين كه براي راه اندازي كامل اين سيستم بايد نيروهاي ماهر و فني در سراسر كشور تحت آموزش قرار گيرند.

كار گروه هاي كميسيون ملي WSIS نهايي شد
گروه انفورماتيك: كار گروه هاي كميسيون ملي WSIS در نشستي با حضور «دكتر معتمدنژاد» و «دكتر ابراهيم آبادي» از مركز فناوري دانشگاه علامه طباطبايي، «دكتر غريبي» از مركز مدارك علمي- فني و «مهندس جهانگرد» و «مهندس سلجوقي» از دبيرخانه  شوراي عالي اطلاع رساني نهايي شد.
«دكتر محسن پاذري» مديركل دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات ارتباطات و دبير كميسيون ملي WSIS دراين خصوص به ايسنا گفت: در اين نشست در مورد ساختار و چارچوب كاري زيرگروه ها و اعتبار مورد نياز و محل دريافت اعتبار نيز بحث و تبادل نظر شد.وي، افزود: ساختار گروه ها و فعاليت هاي آن ها در جلسه  بعدي مورد بررسي بيشتري قرار  گرفته و مسئولان كارگروه ها نيز مشخص مي شوند.
دبير كميسيون ملي WSIS، نقش دولت و كاربردهاي ICT، زيرساخت اطلاعات و ارتباطات و حاكميت بر اينترنت، دسترسي به اطلاعات و دانش، اطمينان و امنيت در استفاده از ICT را از كارگروه هاي اين كميسيون عنوان كرد .

۱۱ بازي زيست محيطي طراحي شد
۱۱ بازي زيست محيطي در وب سايت سازمان محيط زيست قرار گرفته است.
زهرا جواهران مدير كل طرح و برنامه و اطلاع رساني سازمان محيط زيست گفت: نصب بازيهاي كامپيوتري بر سايت محيط زيست با هدف فرهنگسازي و آشنايي كودكان و نوجوانان با مقررات زيست محيطي و حفاظت از آن صورت گرفته است.
وي افزود: اين بازيها به صورت چاپي مقوايي و CD نيز موجود است.

روبات ها محافظ شخصي مي شوند
يك شركت امنيتي در صدد است روبات هاي محافظ را جايگزين نيروي انساني كند. شركت ژاپني سكام روي يك روبات ناظر كه روبوتكس نام دارد، كار مي كند كه مي تواند از نقض كنندگان حريم خصوصي افراد تصاوير ويديويي تهيه كند و با صداي بلند هشدار دهد و حتي با توليد نوعي دود سارق را بترساند.حتي اگر اين دو، دشمن را نترساند آن قدر وي را سردرگم خواهد كرد تا يك محافظ يا نگهبان از راه برسد.اين شركت ژاپني قصد دارد اين روبات ها را ماهيانه دو هزار و هفتصد دلار به مراكزي مانند فرودگاه ها و مراكز صنعتي اجاره دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |