دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۴۹ - Nov 8, 2004
عضو شوراي شهر تهران:
مخالفت با مديريت جامع شهر تهران، انگيزه سياسي دارد
فارس: عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تكه تكه كردن مديريت شهري و انتزاع مسئوليتهاي شهرداري و شوراي شهر به ارگانهاي مختلف با انگيزه هاي سياسي انجام مي شود و هيچ سودي براي مردم و جامعه ندارد.
خسرو دانشجو در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: ايجاد مديريت واحد شهري در تمام دنيا به عنوان يك استراتژي اصولي دنبال مي شود، بر همين اساس حتي هيأت دولت نيز مصوبه اي دارد كه بر اساس آن ۲۳ وظيفه ارگانها و وزارتخانه هاي دولتي را به شهرداري محول مي كند اما نه تنها شاهد اجراي اين مصوبه نيستيم بلكه با تصويب مصوبات عجيب مانند سلب مسئوليت هاي شهرداري و شوراي شهر در زمينه حمل و نقل ريلي خلاف آن را مي بينيم.
وي ادامه داد: انتزاع مسئوليت شهرداري در اداره بخشي از مسائل ترافيكي شهر و جداسازي بخشي از حريم شهر از تهران، به منظور ايجاد شهرهاي جديد، برخلاف قانون و عرف مديريت شهري است كه متاسفانه دولت با اين كار به انسجام مديريت شهري و اداره شهرها، لطمه هاي جبران ناپذير مي زند.
دانشجو اضافه كرد: اكنون كه دولت آقاي خاتمي به زمان پايان كار خود و انتخابات دوره بعد رياست جمهوري نزديك مي شود انتظار داريم با دقت در مصوبات خود، يادگار خوبي به جاي گذارد.
وي گفت: براي مديريت ترافيك در تهران بايد همه بخشهاي مختلف آن در اختيار يك مرجع واحد تصميم گيرنده باشد نه اين كه ترافيك خياباني و جاده اي در اختيار شهرداري باشد و مديريت حمل و نقل ريلي، مترو و تراموا با دستگاه ديگري باشد به اين ترتيب امكان برنامه ريزي مدون براي حل معضل ترافيك شهري به طور كلي از بين مي رود.
وي گفت: اجراي لايحه سلب اختيارات شهرداري ها در حمل و نقل ريلي نيازمند تصويب مجلس است بر همين اساس حتما قبل از طرح آن در مجلس به عنوان نمايندگان قانوني مردم در شوراي شهر با نمايندگان مجلس تبادل نظر مي كنيم و تمام تلاش خود را براي جلوگيري از تصويب اين لايحه به كار مي بنديم.
هدف، حل مسئله است
همچنين نسرين سلطان خواه در گفت گو با خبرنگار اجتماعي فارسي اظهار داشت: در تركيب جديد شهرداري و شوراي شهر كساني حضور دارند كه متخصص حمل و نقل و ترافيك هستند و در اين زمينه حرفي براي گفتن دارند و مي توانند كار كنند اما به جاي استقبال از آنها با تصويب مصوباتي مي خواهند كار مجموعه را با مشكل مواجه كنند.
عضو شوراي شهر تهران يادآور شد: ما در حدي كه وظيفه مان باشد سعي مي كنيم با اين افراد وارد گفت و گو شويم چون هدف ما حل مسأله است بنابراين براي حل آن هم از هيچ كوششي فروگذار نمي كنيم.

با واگذاري اراضي توسط يكي از دستگاه هاي نظامي آغاز شد:
جنگل كاري در چشم انداز شمالي شهر
از دارآباد تا خرگوش دره
006126.jpg
گروه شهري: تا آخر سال آينده ۴۹۰ هكتار از اراضي دامنه جنوبي البرز توسط شهرداري منطقه يك جنگل  كاري خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمدرضا بمانيان شهردار منطقه يك گفت: به منظور افزايش سرانه هاي فضاي سبز و طرح توسعه كمربند سبز دامنه هاي جنوبي البرز در نظر داريم طي سه فاز بخشي از اراضي كوهستاني شمال تهران را جنگل كاري كنيم كه فاز اول آن از ابتدا تا پايان امسال به وسعت ۲۰۰ هكتار به پايان خواهد رسيد و باقيمانده در قالب دو فاز و به وسعت ۲۹۰ هكتار تا پايان سال ۸۴ در قالب طرح توسعه فضاي سبز جنگل كاري خواهد شد.
وي افزود: بخش هايي از اراضي واقع در شمال كاخ سعد آباد ، تپه نورالشهدا، جمال آباد و توچال به وسعت ۲۰۰ هكتار توسط يكي از ارگان هاي نظامي به منظور جنگل كاري در اختيار شهرداري  منطقه يك قرار گرفت.
به گفته شهردار منطقه يك، در اين طرح ۲۰ هكتار از اراضي تپه نور الشهدا ۱۵۰ هكتار از ارتفاعات جمال آباد، ۵۰ هكتار از ارتفاعات توچال، ۵۰ هكتار از اراضي تنگه دارآباد، ۱۰۰ هكتار از اراضي خرگوش دره و ۱۷۰ هكتار از اراضي دامنه جنوبي البرز در طول توسعه فضاي سبز قرار دارند.
006117.jpg
در هر هكتار از اين طرح به طور ميانگين ۶۰۰ اصله نهال از درختاني چون سرو نقره اي، اقاقيا، كاج، توت ، ارغوان، بنه و ميوه غرس مي شود.
بمانيان افزود: اجراي پروژه كمربند سبز تهران به منظور تحقق اهدافي چون بهينه سازي، طراحي منظر شهري و توليد هواي پاك، كنترل فرسايش خاك، بهره برداري از منابع آب و افزايش ذخاير ملي منابع طبيعي و دستيابي به اهداف آمايش سرزمين است كه مديريت شهري بر تحقق آن اصرار دارد به طوري كه امسال بنا به دستور شهردار تهران هفت هزار هكتار جنگل كاري در سطح شهر تهران صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: ميزان جنگل كاري هاي صورت گرفته در قالب طرح كمربند سبز در دو سال اخير تقريباً سه برابر سال هاي گذشته بوده است كه البته بيشترين كاشت نهال در دامنه جنوبي البرز از ارتفاع ۱۸۰۰ متر به بالا صورت مي گيرد.
خبرنگار ما گزارش مي دهد: فاز اول طرح كمربند سبز تهران با ۳۰ هزار هكتار به اتمام رسيده و كميسيون زير بنايي صنعت هيأت دولت سال گذشته فاز دوم اين طرح را با ۵۰ هزار هكتار جنگل كاري به تصويب رساند.

موانع خروج خودروهاي فرسوده از تهران
006123.jpg
فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: وزارت اقتصاد و دارايي اجراي تخفيف در سود بازرگاني خودروهاي فرسوده را عدم تحقق در تأمين درآمد دولت در سال جاري دانسته و مخالف اجراي كامل اين طرح است.
يوسف حجت در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: اجراي كامل اين طرح باعث كاهش درآمد سود بازرگاني دولت شده و در واقع وزارت اقتصاد و دارايي اعلام مي كند كه با اجراي اين طرح نمي تواند درآمدي را كه در قانون بودجه امسال پيش بيني شده است محقق كند.
وي در ادامه گفت: در حاليكه اعتقاد ما بر اين است كه هر خودرويي كه ساخته مي شود براي دولت درآمد سود بازرگاني داشته و با خروج هر خودروي فرسوده و ورود يك خودروي ساخته شده جديد، دولت ضرر نمي كند.

افزايش بازارهاي ثابت و سيار سازمان ميادين ميوه در تهران
006108.jpg
ايرنا: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: شمار بازارهاي ثابت و سيار اين سازمان تا پايان سال ۸۴ به صورت قابل توجهي افزايش مي يابد.
محمود صلاحي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران افزود: هم اكنون ۶۷ بازار ثابت و ۳۳ بازار سيار در شهر تهران وجود دارد.
وي از نصب كانكس هاي توزيع ميوه با طراحي جديد در چند روز آينده در شهر تهران خبر داد و گفت: اين كانكس ها مجهز به سيستم گرمايشي، سرمايشي و سيستم فاضلاب هستند

كار كودكان افغاني
006111.jpg
گروه شهري: درپي انتشار اخباري مبني بر به كارگيري كودكان ۱۲ تا ۱۳ ساله در بخش خدمات مربوط به شهرداري منطقه ۱۲ تهران، يك مقام مسئول در اين منطقه اعلام كرد كه به كارگيري كودكان در بخش خدمات، توسط پيمانكاران انجام مي شود و شهرداري در آن نقشي ندارد.شيخي شهردار ناحيه يك منطقه ۱۲ تهران همچنين در گفت وگوي جداگانه اي با خبرگزاري فارس، خاطرنشان كرده است كه استفاده از اتباع خارجي براي خدمات شهري اين منطقه ممنوع است و مراتب نيز به پيمانكاران ابلاغ شده است.وي درعين حال امتناع كارگران ايراني براي انجام كارهاي نظافتي در سطح شهر را يكي از دلايل روي آوري پيمانكاران به كارگران خارجي و عمدتا افغاني برشمرد.

نصب سرعت گير در معابر حادثه خيز
006114.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۷ از اجراي عمليات نصب سرعت گيرهاي آسفالتي در خيابانها و معابر اين منطقه خبرداد و گفت: نصب سرعت گيرهاي آسفالتي به منظور آرام سازي خيابانها و معابر تا حد چشمگيري تصادفات در منطقه را كاهش خواهد داد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران وي افزود: در حال حاضر عمليات آرام سازي ترافيك در خيابانهاي شهيد قندي ، خيابان شهيدعشقيار و بخشي از خيابان شريعتي در حال انجام است و قرار است تا پايان امسال بخش عمده معابر و خيابانهايي كه نياز به نصب سرعت گير و آرام سازي دارند، از جمله خيابان تركمنستان، ملك و پادگان وليعصر آرام سازي شوند.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران:
تصويب بودجه سازمان فرهنگي هنري از اختيارات شوراست
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در پي طرح موضوع «صلاحيت شوراي شهر تهران در بررسي بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران» در مجلس شوراي اسلامي گفت: تصويب بودجه اين سازمان از اختيارات و وظايف اصلي شوراست. رسول خادم در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه چگونگي صلاحيت شوراي شهر تهران در بررسي بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري از جمله طرح هاي در دستور كار مجلس ششم بوده و مطابق روال عادي در مجلس هفتم نيز طرح شده است، گفت: اين سازمان وابسته به شهرداري تهران است؛ لذا مطابق وظايف و اختيارات شوراي اسلامي نظارت بر اداره و دارايي هاي نقدي، جنسي و اموال منقول و غيرمنقول شهرداري، همچنين تصويب بودجه، اصلاح، متمم و تفريغ بودجه سالانه شهرداري و ساير موسسات وابسته به شهرداري بر عهده شوراي شهر تهران است. خادم افزود: همچنين با توجه به اهميت نقش نرم افزاري و محتوايي فضاهاي در حال بهره برداري توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري كه حساسيت ويژه اي را در ميان مسئولان ايجاد كرده است، مسئوليت، دقت و نظارت شوراي شهر تهران را در چگونگي هزينه و درآمد مجموعه هاي وابسته به سازمان مذكور بيش از پيش احساس مي شود.
وي گفت: وجود هيأت امنايي متشكل از جمعي از وزيران، رؤساي نهادها و ارگانهاي كشور در سياستگذاري امور سازمان فرهنگي هنري شهرداري و لزوم گره گشايي در برخي مشكلات اين سازمان، حساسيت و اهميت ويژه  چگونگي رويكردها و كاركردهاي مجموعه وابسته به سازمان مذكور را افزايش مي دهد.
خادم اظهار كرد: شوراي شهر تهران در جايگاه متولي برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر امور شهري موظف است در راستاي توجه ويژه مسئولان و همچنين حضور و همكاري جمعي از مقامات اجرايي و فرهنگي در مجموعه هيات امناي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تلاش كند تا كليه فعاليتها و رويكردهاي آن سازمان در مسير قابل قبول و در چارچوب ارزشها و اصول فرهنگ اسلامي ايران از اثرگذاري مطلوبتري برخوردار شود كه البته در حال حاضر، با جايگاه مطلوب فاصله دارد.
وي خاطرنشان كرد: برنامه هاي نرم افزاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري بايد با محوربودن ارتقاي فرهنگ شهر نشيني و آگاه سازي شهروندان با وظايف تكاليف شهروندي باشد و درعمل با مسئوليت سازمانهاي موازي ديگر همچون سازمان تبليغات، اداره كل فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما و به ويژه معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران كه محوريت سازماندهي امور فرهنگي و اجتماعي از سطح محلات تا كلانشهر تهران را بر عهده دارد، تداخل پيدا نكند.

نقش سرمايه هاي سرگردان در افزايش قيمت زمين و مسكن
مهر: ركود بازار مسكن در تهران طي چند سال اخير موجب حركت سرمايه هاي سرگردان به ساير استانها و افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدي قيمت مسكن و زمين در اين مناطق شده است.
رئيس كانون كاردانهاي فني ساختمان افزود: ركود بازارمسكن در تهران طي چند سال اخير زمينه حركت سرمايه هاي سرگردان را به استانهاي همجوارمانند گيلان، مازندران و اصفهان فراهم آورد كه اين امر موجب افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدي قيمت ساختمان و املاك در طول يكسال دراين مناطق شد. مهدي مؤذن با اشاره به اينكه افزايش قيمت زمين و مسكن در بعضي از استانها محصول جابجايي ناصحيح سرمايه هاي سرگردان در بخش ساختمان است گفت: متاسفانه متوقف نگاه داشتن وضعيت ارزش مسكن در تهران منجر به تخريب اقتصاد مسكن در بعضي از استانها شد. وي تصريح كرد: درهرحال در كشورسرمايه هايي با عنوان سرمايه هاي سرگردان وجود دارد كه توسط صاحبان آنها و در راستاي منافع شخصي و نه منافع ملي در بخشهاي مختلف اقتصادي به كار گرفته مي شود.

عضو كميسيون اصل نود:
مسايل قطار هوايي و حريم تهران در راستاي محدودشدن خدمات شهرداري است
مهر: عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي مسائلي را كه از سوي وزارت كشور در خصوص حريم شهر تهران و احداث مونوريل مطرح شده، در راستاي محدود نمودن خدمات شهرداري تهران مي داند.
مهدي كوچك زاده در گفتگو با خبرگزاري «مهر» اظهار داشت: مطرح شدن مساله حريم شهر تهران و مونوريل از طرف وزارت كشور در راستاي محدوديت هاي قبلي بر سر راه فعاليت هاي شهرداري تهران مي باشد.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه محدوديت هاي اعمال شده به شهرداري تهران توسط هيات دولت صورت مي گيرد، افزود: با روي كارآمدن مديريت جديد شهري، شهردار تهران از شركت در جلسات هيات دولت منع شد.كوچك زاده به كارشكني هايي كه از طرف مجموعه دولت بر سر راه شهرداري تهران ايجاد شده اشاره نمود و گفت: جريان حريم و مونوريل نيز در همين راستا شكل گرفته است. وي افزود: در حقيقت كساني كه توان رقابت در خدمتگزاري را ندارند، با ايجاد مانع بر سر راه مجموعه اي كه قصد خدمتگزاري به مردم را دارد مي خواهد درخشندگي فعاليت هاي آنها آشكار نشود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |