انتخاب «جنسون باتن» به عنوان بهترين راننده
اگر مايكل شوماخر را از مسابقات فرمول يك حذف كنيم و يا او را در يك كلاس متفاوت كه فعلاً او تنها راننده آن است قرار دهيم، بهترين راننده مسابقات امسال فرمول يك مسلماً جنسون باتن است. با يك قهرماني در مسابقه بزرگ مالزي و ۹بار قرارگرفتن در ميان سه راننده برتر مسابقه هاي مختلف، نه تنها وي را از لحاظ آماري پس از مايكل شوماخر مي توان به عنوان بهترين راننده مسابقات دانست كه مي توان وي را پس از شوماخر كه به هرحال بازنشست خواهد شد به عنوان اميد آينده مسابقات فرمول يك شناخت. جنسون باتن فرانسوي به همراه هم تيمي ژاپني اش «تاكوما ساتو» توانستند در اين فصل ۱۱۹ امتياز براي تيم «بارهوندا» كسب كنند و اين تيم را پس از فراري به عنوان تيم دوم مسابقات فصل برسانند، يعني بالاتر از تيم هايي همچون مك لارن مرسدس، ب ام و ويليامز، رنو و سائوبر.
خودروي جديد هيبريدي هوندا
هوندا آكورد ۲۰۰۵ كه يكي از جديدترين محصولات و جديدترين خودروي هيبريدي هوندا است تحولي شگرف در زمينه خودروهاي هيبريدي رقم زده است چون اين خودرو اولين نوع در اين كلاس است كه از يك موتور شش سيلندر V6 بهره مي برد. اين بار اما تقاوت عمده اين موتور شش سيلندر كه ۲۲۵ اسب بخار ـ پنج اسب بخار بيشتر از مدل معمولي آكورد ـ نيرو توليد مي كند، مصرف بسيار كمتر سوخت است. مصرف اين خودرو ۳۰ مايل برگالن در شهر و ۳۷ مايل برگالن در آزادراهها است، با اين ميزان مصرف اين خودرو از لحاظ مصرف سوخت سومين سدان كم مصرف دنيا خواهد بود. البته علاوه بر مصرف كم قيمت اين خودرو هم بسيار مقرون به صرفه است. قيمت پايه اين خودرو تقريباً ۳۰ هزاردلار است كه در مقايسه با مدل هاي هيبريدي ديگر از قبيل هوندا۲۰۰۵ سيويك با ۲۰ هزار دلار، تويوتا پريوس ۲۰۰۵ با ۲۱ هزار دلار و فورد اسكيپ ۲۰۰۵ با ۲۶ هزار دلار بسيار باصرفه تر است و دليل آن هم وجود موتور شش سيلندر در مقابل موتور چهار سيلندر در هر سه مدل ياد شده است. اين خودروي پنج نفره از اوايل سال جديد ميلادي به بازار عرضه خواهد شد.
جهش تويوتا براي سال ۲۰۰۶
برنامه ريزي هاي تويوتا براي توليد خودرو به گونه اي است كه به احتمال بسيار زياد اين شركت بزرگ خودروسازي در سال ۲۰۰۶ حرف اول را در اين صنعت عظيم خواهد زد. به گزارش روزنامه ژاپني نيهون كيزاي تويوتا قصد دارد در سال ۲۰۰۶ توليد خود را به ۴/۸ ميليون دستگاه برساند كه اين ميزان ۲۰ درصد بيشتر از توليد فعلي اين شركت است. اين در حالي است كه جنرال موتورز ـ بزرگترين سازنده خودرو در جهان ـ براي ساخت
۲۴/۸ ميليون دستگاه خودرو در سال ۲۰۰۶ برنامه ريزي كرده است. بزرگترين هدف تويوتا هم آمريكاي شمالي و آسيا و روسيه عنوان شده است و به همين منظور تويوتا در ماه سپتامبر (شهريور) كارخانه اي در روسيه احداث كرد كه ظرفيت توليد ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد. اولين محصول اين خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه خواهد شد. به احتمال بسيار زياد محصولات اين كارخانه مدل هاي محبوب و پرطرفدار «كورولا» و «كمري» خواهند بود.
صنعت خودروسازي كره در معرض تهديد چين
با توجه به گسترش بسيار سريع صنايع خودروسازي، به احتمال بسيار زياد ظرف پنج سال آينده صنايع خودروسازي كره توسط رقيب نوظهور دچار ركود سختي خواهند شد. طي تحقيقي كه موسسه اقتصاد و بازرگاني يونگ جو در سئول انجام داده است طي دو تا سه سال گذشته صنايع خودروسازي چين به ويژه كارخانه هاي قطعه ساز آن توجه خود را معطوف به بازار آسيا و به ويژه خود كره كرده اند كه اين مي تواند مطمئناً به صنعت باسابقه خودروسازي كره ضربه سختي وارد كند. اين گزارش همچنين مي افزايد صنايع خودروسازي چين طي ماه جولاي سال جاري ۳/۲ ميليارد دلار درآمد داشته اند كه اين درآمد بسيار بالا چيني ها را به سرمايه گذاري بيشتر در صنعت خودروسازي ترغيب كرده است. در صورت توليد خودروهاي چيني قيمت آنها با توجه به نيروي كار بسيار ارزان در چين چيزي در حدود ۹هزار تا ۱۵ هزار دلار خواهد بود كه ۲۰ تا ۴۰ درصد از خودروهاي ساخته شده در ژاپن و كره ارزان تر خواهد بود.
فولكس واگن در چين وام خودرو مي دهد
فولكس واگن، بزرگترين توليدكننده خودرو در اروپا به تازگي اعلام كرده است كه از طريق بخش مالي خود در چين اعطاي وام به متقاضيان خريد خودرو در چين را به صورت اعتباري آغاز كرده است. آنها منظور و هدف اصلي خود از انجام چنين كاري را رسيدن به فروش بالا در سومين بازار بزرگ خودرو دنيا اعلام كرده اند. با اين حال اين بخش مالي حداقل پنج سال ديگر مي تواند به صددرصد كارايي معمول دست يابد و دليل آن كمبود آشنايي مصرف كنندگان چيني با سيستم ارزشگذاري اعتباري است. مدير اين بخش از فولكس واگن در چين يعني آقاي «بورخارد برئينگ» در اين مورد گفته است: «ما همه چيز را خودمان به پيش مي بريم كه شامل مكانيزم كنترل ريسك هم مي شود و ما بايد اين عمل را بدون داده هاي خنثي انجام دهيم، به همين خاطر چند سال طول مي كشد كه اين طرح عملي شود.» چين اكنون به بزرگترين محل رقابت شركت هاي خودروساز اروپايي و آمريكايي تبديل شده است.
قهرماني باريچلو در برزيل
روبنز باريچلو راننده برزيلي تيم ايتاليايي فراري توانست به مقام قهرماني مسابقه بزرگ سائوپولو دست يابد و براي دومين سال پپاپي قهرمان محبوب اين پيست برزيلي شود. ديگر هم تيمي او ـ يعني مايكل شوماخر ـ روز قبل از مسابقه (شنبه) به دليل حادثه در مسابقه رده بندي از دور مسابقات كنار كشيده بود. باريچلو يك دور از مسابقه به طول ۶۷۸/۲ مايل را در يك دقيقه و ۱۰ ثانيه و ۶۴۶ صدم ثانيه طي كرد يعني ۲۰۴/۰ صدم ثانيه سريع تر از راننده كلمبيايي ب ام و ويليامز، خوان پابلو مونتويا.اين قهرماني سيزدهمين قهرماني او در كل مسابقات زندگي اش و چهارمين قهرماني او در فصل جاري بود. اما شوماخر در صورت قهرماني در اين مسابقه به امتياز انفرادي ۶۴ مي رسيد كه در اين صورت ركورد راننده افسانه مسابقات يعني آيسرتون سناي فقيد را جا به جا مي كرد. اين مسابقه آخرين مرحله از مسابقات سال جاري بود و مسابقات اين فصل با قهرماني راننده آلماني فراري ـ مايكل شوماخر ـ به كار خود پايان داد.
محصولات جديد مرسدس
مرسدس بنز براي سال جديد دو محصول جديد به نام هاي «ويژن بي» و «ويژن آر» عرضه كرده است. اين دو مدل خودروهايي كه اسپورت هستند با هدف نفوذ در بازارهاي اروپا و به ويژه آمريكا طراحي و توليد شده اند هركدام از اين دو خودرو تلفيقي از يك ماشين اسپورت سدان، اس يووي و واگن است و به جرات مي توان آنها را كلاس جديدي از خودرو در دنيا ناميد. علاوه بر تلفيق طراحي، اين دو خودرو تلفيقي از امكانات هركدام از اين خودروها يعني عملكرد و بازده بالا، لوكس بودن و راحتي هستند. ويژن آر داراي سه جفت صندلي است كه با طراحي زيبا استفاده از مواد جديد در كنار هم قرار گرفته اند و فضاي بسيار بازي در اختيار سرنشينان قرار مي دهند. اين ماشين موتوري شش سيلندر با ۲۱۸ اسب بخار دارد. ويژن بي هم داراي فضاي داخلي بسيار مناسبي است و مهم تر از همه مصرف سوخت در آن بسيار به صرفه است.
توليد سمند در سوريه قطعي شد
محمدرضا باقري ايجاد خط توليد «سمند» در سوريه را نقطه عطفي در روابط صنعتي ايران و سوريه دانست و آن را طرحي مهم در منطقه ارزيابي كرد. قرار است اين خط توسط وزراي صنايع دو كشور در بازديد اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن ايران از سوريه طي مراسم باشكوهي افتتاح شود. اين خط توليد در فاز اول پنج هزار دستگاه در سال و در فاز دوم ۱۵ هزار دستگاه در سال خودرو توليد خواهد كرد. با توجه به توافق بازرگاني و اقتصادي كشورهاي عضو اتحاديه عرب كه طي آن اين كشورها بازار مشتركي خواهند داشت و از سال ۲۰۰۷ عملي خواهد شد، اين طرح با موفقيت چشمگيري مواجه خواهد شد. اين طرح كه در زمينه ايجاد اشتغال و ايجاد تحول در صنعت حمل و نقل سوريه تاثيرات مثبتي خواهد داشت از سوي رئيس جمهور و ديگر مقامات رده بالاي سوريه مورد حمايت قرار گرفته است.