جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۵۳
index
آئودي آراس كيو مفهومي
اولين آكتور سينما
008064.jpg
«آئودي  آراس كيو» كه در اصل براي استفاده در يك فيلم ساخته شده است، براي اولين بار در نمايشگاه بين المللي خودرو نيويورك كه چند ماه پيش برگزار شد به نمايش عمومي گذاشته شد. پروژه ساخت آر اس كيو كه مي توان آن را جاه طلبانه ترين پروژه آئودي دانست از سوي اين شركت بسيار با اهميت شناخته مي شده است و به همين خاطر آئودي هرآنچه را كه در چنته داشت براي ساخت اين خودروي مفهومي رو كرده است. اين خودرو همان طور كه در ابتدا هم گفته شد براي استفاده يكي از فيلم هاي هاليوود طراحي و ساخته شده است و بد نيست بدانيد اين «هنرپيشه فولادي» اولين نقش خود را در فيلم «I,Robot» كه توسط كمپاني فاكس قرن بيستم پخش شده، بازي كرده است. «طراحي» آئودي در اين فيلم، خودروي زيبايي در اختيار «ويل اسميت» ـ بازيگر نقش اول فيلم ـ قرار داده است تا وي كه بازپرس جنايي پليس در سال ۲۰۳۵ است بتواند به خوبي انجام وظيفه كند. در اين فيلم كه به كارگرداني «الكس پروپاس» ساخته شده است و بر اساس داستان كوتاهي از نويسنده مشهور داستان هاي تخيلي «دايزاك آسيموف» با همين نام نوشته شده است روبات ها شخصيت ويژه و مستقلي دارند به همين منظور آئودي مي بايست خودرويي طراحي و توليد مي كرد كه هم براي ما كه در اين بازه زماني زندگي مي كنيم قابل درك و باوركردني باشد و همچنين همانند ديگر اجزاي فيلم (روبات ها) شخصيت ويژه اي داشته باشد با اين كه اولين بار بود كه آئودي براي چنين منظوري خودرو توليد مي كرد اما واقعاً بسيار موفق بود.
008046.jpg
اولين چيزي كه مهندسان آئودي به فكر آن بودند اين بود كه آراس كيو در هر حال آئودي بماند. به همين خاطر آنها دنباله رو سياست هاي كلي آئودي در طراحي بوده و آراس كيو با اين كه متعلق به چند دهه بعد است هنوز هم مي توان با يك نگاه تشخيص داد كه يك آئودي است. به همين خاطر تماشاچيان فيلم «Robot۲،» در اولين نگاه با اين كه جلو و عقب ماشين كاملاً گيج كننده است فهميدند كه اين خودرو يك آئودي است.
آراس كيو داراي امكانات ويژه اي است كه توسط كارگردان فيلم پيشنهاد شده است. مثلاً اين ماشين به جاي اين كه روي «چرخ» حركت كند روي چهار «گوي» حركت مي كند و درهاي آن به گونه اي به بدنه وصل شده اند كه باز شدن آنها از بال زدن پروانه الگوبرداري شده است.
اين خودرو دو نفره است و موتور احتمالاً پرقدرت آن در وسط قرار گرفته است (به اينگونه خودروها كه معمولاً خودروهاي روداستر و اسپورت پرقدرت هستند ميدانجين مي گويند) به دليل مفهومي بودن، دور از دسترس بودن و احتمال بسيار بسيار ضعيف توليد، اينها همه آن چيزهايي است كه از مشخصات فني آراس كيو مي دانيم، اما در مورد طراحي اين خودرو مي توان بسيار بحث كرد اگر شما علاقه مند حرفه اي صنعت خودرو به خصوص آئودي باشيد با اولين نگاه، «آئودي آراس كيو» علاوه بر شركت آئودي شما را به ياد محصول ديگري از آئودي خواهد انداخت.
008043.jpg
كافي است كمي بيشتر در خودرو دقت كنيد تا «آئودي لومن Le Man» را به ياد بياوريد. در طراحي آراس كيو نه تنها از طراحي «لومن» استفاده شده است كه مي توان گفت طراحي آراس كيو طراحي به روز شده لومن است. در اين طراحي به خوبي ورودي هاي هوا در جلو و عقب خودرو جاسازي شده اند كه علاوه بر ايفاي نقش اصلي خود (ورود هوا به سطح موتور و ترمزها) به كاراكتري تاثيرگذار در طراحي خارجي خودرو مبدل شده اند. اندازه هاي اين خودرو در دسترس نيستند اما به ظاهر فقط كمي بزرگتر از آئودي لومن است. احتمالاً در اين خودرو هم همانند لومن از مهندسان طراحي شركت زير مجموعه آئودي يعني لامبورگيني استفاده شده است چون مولفه هاي اعمال و رعايت شده در اين طراحي هم همانند لومن هستند. از اين مولفه ها مي توان به جايگاه چراغ هاي جلو اشاره كرد كه نقش مهم تر آنها نشان دادن طراحي هميشگي آئودي است. به واسطه همين چراغ ها و طراحي است كه آراس كيو به راحتي به عنوان آئودي تشخيص داده مي شود طراحي عقب همانند طراحي جلو بسيار نرم و ملايم است و خطوط طراحي عقب در امتداد خط كلي خودرو هستند كه كاملاً دور خودرو را پوشانده  است. البته آئودي به جز اين ماشين مسئول طراحي ديگر ماشين هاي موجود در فيلم مثلاً ماشين هاي پشت چراغ قرمز هم بوده است اما خودروي اصلي آنها براي اين فيلم آراس كيو بوده است. بايد منتظر ماند و ديد آيا آئودي روزي اين خودرو را توليد خواهد كرد.

خبر
008067.jpg
انتخاب «جنسون باتن» به عنوان بهترين راننده
اگر مايكل شوماخر را از مسابقات فرمول يك حذف كنيم و يا او را در يك كلاس متفاوت كه فعلاً او تنها راننده آن است قرار دهيم، بهترين راننده مسابقات امسال فرمول يك مسلماً جنسون باتن است. با يك قهرماني در مسابقه بزرگ مالزي و ۹بار قرارگرفتن در ميان سه راننده برتر مسابقه هاي مختلف، نه تنها وي را از لحاظ آماري پس از مايكل شوماخر مي توان به عنوان بهترين راننده مسابقات دانست كه مي توان وي را پس از شوماخر كه به هرحال بازنشست خواهد شد به عنوان اميد آينده مسابقات فرمول يك شناخت. جنسون باتن فرانسوي به همراه هم تيمي ژاپني اش «تاكوما ساتو» توانستند در اين فصل ۱۱۹ امتياز براي تيم «بارهوندا» كسب كنند و اين تيم را پس از فراري به عنوان تيم دوم مسابقات فصل برسانند، يعني بالاتر از تيم هايي همچون مك  لارن مرسدس، ب ام و ويليامز، رنو و سائوبر.
008052.jpg

خودروي جديد هيبريدي هوندا
هوندا آكورد ۲۰۰۵ كه يكي از جديدترين محصولات و جديدترين خودروي هيبريدي هوندا است تحولي شگرف در زمينه خودروهاي هيبريدي رقم زده است چون اين خودرو اولين نوع در اين كلاس است كه از يك موتور شش سيلندر V6 بهره مي برد. اين بار اما تقاوت عمده اين موتور شش سيلندر كه ۲۲۵ اسب بخار ـ پنج اسب بخار بيشتر از مدل معمولي آكورد ـ نيرو توليد مي كند، مصرف بسيار كمتر سوخت است. مصرف اين خودرو ۳۰ مايل برگالن در شهر و ۳۷ مايل برگالن در آزادراهها است، با اين ميزان مصرف اين خودرو از لحاظ مصرف سوخت سومين سدان كم مصرف دنيا خواهد بود. البته علاوه بر مصرف كم قيمت اين خودرو هم بسيار مقرون به صرفه است. قيمت پايه اين خودرو تقريباً ۳۰ هزاردلار است كه در مقايسه با مدل هاي هيبريدي ديگر از قبيل هوندا۲۰۰۵ سيويك با ۲۰ هزار دلار، تويوتا پريوس ۲۰۰۵ با ۲۱ هزار دلار و فورد اسكيپ ۲۰۰۵ با ۲۶ هزار دلار بسيار باصرفه تر است و دليل آن هم وجود موتور شش سيلندر در مقابل موتور چهار سيلندر در هر سه مدل ياد شده است. اين خودروي پنج نفره از اوايل سال جديد ميلادي به بازار عرضه خواهد شد.
008061.jpg

جهش تويوتا براي سال ۲۰۰۶
برنامه ريزي هاي تويوتا براي توليد خودرو به گونه اي است كه به احتمال بسيار زياد اين شركت بزرگ خودروسازي در سال ۲۰۰۶ حرف اول را در اين صنعت عظيم خواهد زد. به گزارش روزنامه ژاپني نيهون كيزاي تويوتا قصد دارد در سال ۲۰۰۶ توليد خود را به ۴/۸ ميليون دستگاه برساند كه اين ميزان ۲۰ درصد بيشتر از توليد فعلي اين شركت است. اين در حالي است كه جنرال موتورز ـ بزرگترين سازنده خودرو در جهان ـ براي ساخت
۲۴/۸ ميليون دستگاه  خودرو در سال ۲۰۰۶ برنامه ريزي كرده است. بزرگترين هدف تويوتا هم آمريكاي شمالي و آسيا و روسيه عنوان شده است و به همين منظور تويوتا در ماه سپتامبر (شهريور) كارخانه اي در روسيه احداث كرد كه ظرفيت توليد ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد. اولين محصول اين خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه خواهد شد. به احتمال بسيار زياد محصولات اين كارخانه مدل هاي محبوب و پرطرفدار «كورولا» و «كمري» خواهند بود.

صنعت خودروسازي كره در معرض تهديد چين
با توجه به گسترش بسيار سريع صنايع خودروسازي، به احتمال بسيار زياد ظرف پنج سال آينده صنايع خودروسازي كره توسط رقيب نوظهور دچار ركود سختي خواهند شد. طي تحقيقي كه موسسه اقتصاد و بازرگاني يونگ جو در سئول انجام داده است طي دو تا سه سال گذشته صنايع خودروسازي چين به ويژه كارخانه هاي قطعه ساز آن توجه خود را معطوف به بازار آسيا و به ويژه خود كره كرده اند كه اين مي تواند مطمئناً به صنعت باسابقه خودروسازي كره ضربه سختي وارد كند. اين گزارش همچنين مي افزايد صنايع خودروسازي چين طي ماه جولاي سال جاري ۳/۲ ميليارد دلار درآمد داشته اند كه اين درآمد بسيار بالا چيني ها را به سرمايه گذاري بيشتر در صنعت خودروسازي ترغيب كرده است. در صورت توليد خودروهاي چيني قيمت آنها با توجه به نيروي كار بسيار ارزان  در چين چيزي در حدود ۹هزار تا ۱۵ هزار دلار خواهد بود كه ۲۰ تا ۴۰ درصد از خودروهاي ساخته شده در ژاپن و كره ارزان تر خواهد بود.
008049.jpg
فولكس واگن در چين وام خودرو مي دهد
فولكس واگن، بزرگترين توليدكننده خودرو در اروپا به تازگي اعلام كرده است كه از طريق بخش مالي خود در چين اعطاي وام به متقاضيان خريد خودرو در چين را به صورت اعتباري آغاز كرده است. آنها منظور و هدف اصلي خود از انجام چنين كاري را رسيدن به فروش بالا در سومين بازار بزرگ خودرو دنيا اعلام كرده اند. با اين حال اين بخش مالي حداقل پنج سال ديگر مي تواند به صددرصد كارايي معمول دست يابد و دليل آن كمبود آشنايي مصرف كنندگان چيني با سيستم ارزشگذاري اعتباري است. مدير اين بخش از فولكس واگن در چين يعني آقاي «بورخارد برئينگ» در اين مورد گفته است: «ما همه چيز را خودمان به پيش مي بريم كه شامل مكانيزم كنترل ريسك هم مي شود و ما بايد اين عمل را بدون داده هاي خنثي انجام دهيم، به همين خاطر چند سال طول مي كشد كه اين طرح عملي شود.» چين اكنون به بزرگترين محل رقابت شركت هاي خودروساز اروپايي و آمريكايي تبديل شده است.
قهرماني باريچلو در برزيل
روبنز باريچلو راننده برزيلي تيم ايتاليايي فراري توانست به مقام قهرماني مسابقه بزرگ سائوپولو دست يابد و براي دومين سال پپاپي قهرمان محبوب اين پيست برزيلي شود. ديگر هم تيمي او ـ يعني مايكل شوماخر ـ روز قبل از مسابقه (شنبه) به دليل حادثه در مسابقه رده بندي از دور مسابقات كنار كشيده بود. باريچلو يك دور از مسابقه به طول ۶۷۸/۲ مايل را در يك دقيقه و ۱۰ ثانيه و ۶۴۶ صدم ثانيه طي كرد يعني ۲۰۴/۰ صدم ثانيه سريع تر از راننده كلمبيايي ب ام و ويليامز، خوان پابلو مونتويا.اين قهرماني سيزدهمين قهرماني او در كل مسابقات زندگي اش و چهارمين قهرماني او در فصل جاري بود. اما شوماخر در صورت قهرماني در اين مسابقه به امتياز انفرادي ۶۴ مي رسيد كه در اين صورت ركورد راننده افسانه مسابقات يعني  آيسرتون سناي فقيد را جا به جا مي كرد. اين مسابقه آخرين مرحله از مسابقات سال جاري بود و مسابقات اين فصل با قهرماني راننده آلماني فراري ـ مايكل شوماخر ـ به كار خود پايان داد.
008058.jpg
محصولات جديد مرسدس
مرسدس بنز براي سال جديد دو محصول جديد به نام هاي «ويژن بي» و «ويژن آر» عرضه كرده است. اين دو مدل خودروهايي كه اسپورت هستند با هدف نفوذ در بازارهاي اروپا و به ويژه آمريكا طراحي و توليد شده اند هركدام از اين دو خودرو تلفيقي از يك ماشين اسپورت سدان، اس يووي و واگن است و به جرات مي توان آنها را كلاس جديدي از خودرو در دنيا ناميد. علاوه بر تلفيق طراحي، اين دو خودرو تلفيقي از امكانات هركدام از اين خودروها يعني عملكرد و بازده بالا، لوكس بودن و راحتي هستند. ويژن آر داراي سه جفت صندلي است كه با طراحي زيبا استفاده از مواد جديد در كنار هم قرار گرفته اند و فضاي بسيار بازي در اختيار سرنشينان قرار مي  دهند. اين ماشين موتوري شش سيلندر با ۲۱۸ اسب بخار دارد. ويژن بي هم داراي فضاي داخلي بسيار مناسبي است و مهم تر از همه مصرف سوخت در آن بسيار به صرفه است.
008055.jpg
توليد سمند در سوريه قطعي شد
محمدرضا باقري ايجاد خط توليد «سمند» در سوريه را نقطه عطفي در روابط صنعتي ايران و سوريه دانست و آن را طرحي مهم در منطقه ارزيابي كرد. قرار است اين خط توسط وزراي صنايع دو كشور در بازديد اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن ايران از سوريه طي مراسم باشكوهي افتتاح شود. اين خط توليد در فاز اول پنج هزار دستگاه در سال و در فاز دوم ۱۵ هزار دستگاه در سال خودرو توليد خواهد كرد. با توجه به توافق بازرگاني و اقتصادي كشورهاي عضو اتحاديه عرب كه طي آن اين كشورها بازار مشتركي خواهند داشت و از سال ۲۰۰۷ عملي خواهد شد، اين طرح با موفقيت چشمگيري مواجه خواهد شد. اين طرح كه در زمينه ايجاد اشتغال و ايجاد تحول در صنعت حمل و نقل سوريه تاثيرات مثبتي خواهد داشت از سوي رئيس جمهور و ديگر مقامات رده بالاي سوريه مورد حمايت قرار گرفته است.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |