چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
چهره باز و خندان
پيامبر اكرم(ص): پول شما وافي نيست كه از همه پذيرايي كنيد
پس دست كم با چهره باز و خوشرويي با آنان برخورد كنيد.
اصول كافي/ ج ۴ - ص ۱۶۱
امروز با حافظ
ز خاتمي كه دمي گم شود چه غم دارد
دلي كه غيب نماي است و جام جم دارد
به دست شاه وشي ده كه محترم دارد
به خط و خال گدايان مده خزينه دل
نمايشگاه گروه شيدنگاران
پنجمين نمايشگاه آثار عكاسان گروه «شيدنگاران» روز شنبه در نگارخانه هنر شهرداري منطقه ۶ گشايش مي يابد.در اين نمايشگاه آثار فريبا اباذري، مژگان پارسا مقام، شيرين حكمي، حميده ذوالفقاري و زهرا رنجبر با موضوع «پا» به نمايش گذاشته مي شود.نگارخانه هنر شهرداري منطقه ۶ در خيابان ويلاي جنوبي، نبش خيابان ورشو، شماره ۳۶ واقع است و علاقه مندان مي توانند تا روز ۱۱ آذر (به جز جمعه ها) از نمايشگاه ديدن كنند.

كنسرت حسين عليزاده در تالار وحدت
گروه هنري : حسين عليزاده نوازنده و آهنگساز صاحب نام ، كه چندي پيش با گروه هم آوايان در شهر ايلام به اجراي برنامه اي پرداخته بود ، ۱۲ آذر در تالار وحدت به تكنوازي تار ميپردازد .
خبر گزاري مهر ضمن اعلام اين خبر نوشت : عليزاده در اسفند گذشته نيز كنسرت تكنوازي تاري به نفع زلزله زدگان بم اجرا كرد .
گزارش همشهري حاكيست كه عليزاده پس از كنسرت با گاسپاريان، در انتظار دريافت مجوز انتشار اين اثر است كه نزديك به يك سال در بخش نظارت و ارزشيابي مركز موسيقي مانده است . همچنين قرار است در آينده نزديك دي وي دي كنسرت مشترك وي با شجريان ، كلهر ، و همايون شجريان نيز به بازار موسيقي عرضه شود.

نخستين همايش پاسداران اهل قلم برگزار مي شود
فارس: دبير همايش پاسداران اهل قلم گفت: نخستين همايش تجليل از يك  هزار و ۱۰۰ نفر پاسدار مولف و نويسنده پاسدار امروز در مجتمع فرهنگي ۱۳ آبان (لانه جاسوسي سابق آمريكا) برگزار مي شود.
رمضان شريف دبير اين همايش در خصوص اهداف برگزاري همايش پاسداران اهل قلم، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برحسب وظيفه و ماموريت ذاتي خود مبني بر حفاظت و حراست از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ضرورتاً بايد در تمام عرصه هايي كه دستاوردهاي آن مورد تهاجم قرار مي گيرد از جمله عرصه فرهنگي حضور فعال داشته باشد تا بتواند به موقع از انقلاب دفاع نمايد و لذا يكي از موضوعات مهمي كه دشمن بيش از يك دهه است به آن روي آورده بهره برداري از موقعيت هاي فرهنگي و اجتماعي است.
رئيس اداره تبليغات فرهنگي سپاه افزود: معاونت فرهنگي ستاد مشترك سپاه براي لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب مبني بر اهميت جنبش نرم  افزاري و توليد علم تصميم گرفته كه توانمندي پاسداران عزيز در اين عرصه را به جامعه معرفي نمايد و از اين رو از حدود شش ماه گذشته فعاليت اين نمايشگاه را شروع نموده است كه پس از اطلاع رساني مناسب از طريق رسانه هاي گروهي، يك هزار و ۱۰۰ نفر پاسدار مولف، حدود ۷ هزار تاليف از آثار خود را به دبيرخانه همايش ارسال نمودند.
اين آثار امروز چهارشنبه ۲۷ آبان ماه در نخستين همايش تجليل از مولفين و نويسندگان پاسدار شركت خواهند كرد.
دبير اين همايش نوع آثار دريافتي را ۱۲ رشته شامل پزشكي و پيراپزشكي، مهندسي و فني، اعتقادي، سياسي، اجتماعي، امنيتي، نظامي، ادبيات، اقتصادي و فرهنگي بر شمرد و افزود: براي انتخاب مولفان برگزيده، هيات هاي داوري تشكيل شده و به تناسب ميزان ارائه و دارا بودن شرايط لازم مولفين برگزيده شده اند. شريف يادآور شد: در اين مرحله به ۶۰ نفر از برگزيدگان لوح تقدير و جوايزي اهداء مي شود.
به گفته دبير اين همايش ساعات كار نمايشگاه همه روزه از ۹ صبح تا ۱۸ عصر خواهد بود.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر نشستن طولاني در برابر كامپيوتر
درباره كشف پژوهشگران آسياي شرقي درباره خطر نشستن طولاني در برابر مانيتور كامپيوتر از دكتر روزنفلد سئوال شده است. اين گزارش نشان مي دهد كه نشستن طولاني در برابر كامپيوتر خطر ابتلاء به گلاكوما و كوري را ممكن است در بر داشته باشد. دكتر روزنفلد گفته است كه او تنها مي تواند درباره گلاكوما بگويد و نمي تواند فعلاً كشف مورد بحث را مورد اظهار نظر قرار دهد. گلاكوما بر اثر افزايش فشار در كره چشم و آسيب زدن به فيبرهاي عصب هاي محلي روي مي دهد و هر فرد زير ۶۰ سالگي لازم است كه هرسال يك بار و بالاي ۶۰ سالگي دوبار از اين لحاظ چشم خود را نزد دكتر متخصص معاينه كند.

نمايش آثار نقاشان زن ايراني در فرانسه
آثار شراره صالحي، سميرا عليخانزاده و نگاره آيت اللهي، سه زن نقاش ايراني از چهارشنبه ۲۷ آبان ماه در سالن پولي ولانت پاريس به تماشا در مي آيد.
بنا به گزارش روابط عمومي موزه  هنرهاي معاصر تهران، درنمايشگاه «سه نگاه ايراني» كه با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران و رايزني فرهنگي ايران در پاريس تا اول آذرماه برگزار مي شود، ۲۲ اثر نقاشي به نمايش گذاشته مي شود.
اين نمايشگاه نمايانگر تازه ترين دستاوردهاي گروهي از زنان هنرمند ايران است.

به كوشش مهدوي دامغاني ترجمه شد
خطبه هاي حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) به فرانسه و انگليسي
گروه ادب و هنر: «فريده مهدوي دامغاني» كه تاكنون آثاري چون «كمدي الهي» اثر «دانته» را به زبان فارسي ترجمه كرده است، با تاييد اين خبر گفت: «دو خطبه از حضرت فاطمه زهرا (س) با عنوان خطبه فدك و خطاب به زنان انصار و همين طور دو خطبه از حضرت زينب (س) در شام و كوفه را به دو زبان انگليسي و فرانسه ترجمه كرده ام و در اين كار بنا به توصيه پدرم كه تسلط خوبي به زبان عربي دارد، براي ترجمه از ترجمه دكتر« جعفر شهيدي »به زبان فارسي استفاده كرده ام.وي در ادامه از ترجمه دعاي كميل به زبان فرانسه و انگليسي خبر داد و گفت: هنوز براي ترجمه اين اثر دنبال متني مناسب به زبان فارسي مي گردم، تا در ترجمه صدمه زيادي به معناي اثر وارد نشود.مهدوي در پاسخ به اين پرسش كه شما درحال ترجمه آثار عربي از زبان فارسي به فرانسه هستيد، فكر نمي كنيد به معناي اين آثار صدمه وارد مي شود، گفت: پدرم، كه هم اكنون در خارج از ايران زندگي مي كند، به زبان عربي تسلط كامل دارد و ترجمه هاي مرا قبل از انتشار با زبان اصلي مقايسه و ايرادهاي آن را برطرف مي كند. با اين كار فكر مي كنم امانتداري در انتقال محتوا تا حد زيادي رعايت مي شود.

امروز در دانشگاه تهران بزرگداشت علامه محمد اقبال لاهوري برگزار مي شود
فارس: به مناسبت يكصدو بيست و ششمين زاد روز علامه محمد اقبال لاهوري فيلسوف، شاعر و نوانديش ديني، همايشي در نكوداشت اين شخصيت از سوي مركز نشر ميراث مكتوب، روز ۲۷ آبان ساعت ۱۶ در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين مراسم پيام رياست جمهوري كشور ايران و پاكستان قرائت خواهد شد و سفير پاكستان نيز سخنراني خواهد داشت.
همچنين محمد بقايي، محمدحسين ساكت، شاهد چوهدري و محمد اسلامي ندوشن در اين مراسم در مورد اقبال سخنراني خواهند كرد.
در پايان مراسم نيز حسام الدين سراج به اجراي موسيقي مي پردازد.
اين مراسم با همكاري دانشگاه تهران، مركز گفت وگوي تمدن ها، شوراي گسترش زبان فارسي و ستاد چهره هاي ماندگار برگزار مي شود.

تبريك وزير ارشاد به صابري و كيارستمي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي پيامي به پري صابري، هنرمند حوزه تئاتر، دريافت نشان بين المللي شواليه هنر و ادب فرانسه را تبريك گفت.
به گزارش روابط عمومي فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين پيام آمده است: به دنبال افتخارآفريني هاي گرانقدر گذشته، دريافت نشان بين المللي شواليه هنر و ادب فرانسه را به جنابعالي و جامعه هنري كشور تبريك مي گويم.وي همچنين در پيامي به عباس كيارستمي، هنرمند فيلم ساز كشورمان، دريافت نشان جهاني بنياد هنري ژاپن را تبريك گفت.
در اين پيام آمده است:دريافت نشان جهاني بنياد هنري ژاپن كه براي نخستين بار به هنرمندي مسلمان از كشور عزيز ما تعلق مي گيرد، به جنابعالي و جامعه هنري كشور به خصوص سينماگران تبريك مي گويم. با اميد به استمرار در برافراشته شدن پرچم فرهنگ و هنر غني ايران در سراسري گيتي، از خداوند متعال سلامتي و موفقيت شما را خواستارم.

رقابت ۱۳۴ اثر در سومين جشنواره رسانه و كتاب
گروه هنري: «سومين جشنواره رسانه و كتاب» با پايان يافتن رقابت ۱۳۴ اثر، همزمان با هفته كتاب برگزار خواهد شد. به گزارش همشهري از روابط عمومي جشنواره رسانه و كتاب، از ميان آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره، ۱۳۴ اثر از ۳۸ شركت كننده در حوزه هاي گزارش، خبر، گفت و گو، مقاله، يادداشت، نقد، معرفي كتاب، ترجمه، طرح و عكس به مرحله داوري راه يافتند.
در اين دوره از جشنواره بيشترين آثار ارسال شده، به حوزه هاي گزارش و گفت وگو و كمترين آثار به حوزه هاي يادداشت و خبر مربوط مي شوند. همچنين حجم آثار ارسالي نسبت به دوره گذشته بيش از ۷۰ درصد افزايش داشته است.
داوري آثار اين جشنواره را روزنامه نگاراني چون دكتر يونس شكرخواه، سيدفريد قاسمي، احمد غلامي، ابوالحسن مختاباد و فرزام شيرزادي به عهده دارند.
«سومين جشنواره رسانه و كتاب» روز جمعه ۶ آذر ماه كه روز «رسانه و كتاب» نامگذاري شده است با معرفي خبرنگاران برگزيده در هتل لاله و با حضور اهالي كتاب و مطبوعات برگزار مي شود.

بهارستان
گفتند اي شيخ دل هاي ما خفته است كه سخن تو در وي اثر نمي كند، چه كنيم؟ گفت: كاشكي خفته بودي، كه خفته را بجنباني بيدار شود، دل هاي شما مرده است.
در ذكر حسن بصري _ تذكره الاولياي عطار

تازه هاي دنياي رسانه ها
به مناسبت صد ساله شدن تفاهم فرانسه و انگلستان
كه سرانجام به تقسيم ايران انجاميد

به مناسبت صد ساله شدن تفاهم فرانسه و انگلستان معروف به «دتانت كورديال» ، شيراك رئيس جمهوري فرانسه فردا به لندن مي رود. اين تفاهم كه عمدتاً به منظور حل اختلافات ديرپاي مستعمراتي دو كشور و مناطق نفوذ آنها بود راه را براي اتحاد دو كشور با روسيه بر ضد آلمان، اتريش و ايتاليا هموار ساخت. در آن زمان، فرانسه شديداً نگران تقويت بنيه نظامي آلمان بود. طبق اين تفاهم كه مرحله نخست آن در هشتم آوريل ۱۹۰۴ حاصل شد، قرار شد كه انگلستان و فرانسه مالكيت و نفوذ خود بر سرزمين هاي آفريقاي غربي را كه تا آن زمان كسب كرده بودند حفظ كنند و به درگير شدن با يكديگر در اين مناطق پايان دهند، فرانسه آقايي انگلستان بر مصر را بپذيرد و انگلستان نفوذ فرانسه در مراكش را به رسميت بشناسد، طرفين بي طرفي سيام (تايلند) را كه حايل ميان مستعمرات دو كشور در شبه جزيره هند و چين بود رعايت كنند و بر جزاير نيو هبريد ادعاي ديگري نداشته باشند. در اين قسمت از تفاهمات وضعيت نيوفاوندلاند هم روشن شد و قرار شد كه مذاكرات براي تأمين تفاهم بيشتر ادامه يابد. هدف فرانسه رفع اختلاف هاي انگلستان و روسيه بر سر ايران، افغانستان و تبت بود كه در مذاكرات بعدي مطرح شد و با ميانجي گري فرانسه، سرانجام به امضاي معاهده سن پترزبورگ در اوت ۱۹۰۷ و تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ ميان روسيه و انگلستان و يك ناحيه حايل (در اختيار دولت تهران) منجر شد كه براي ايرانيان يك مصيبت ملي بود.
اظهارات شيراك
ژاك شيراك در آستانه ديدار از لندن در مصاحبه اي با روزنامه هاي انگلستان كه سه شنبه (ديروز) انتشار يافت گفت كه انگلستان از كمك به مساعي آمريكا براي اشغال نظامي عراق طرفي نبست و از اين همكاري سهم چشمگيري به دست نياورد. شيراك گفت كه گمان مي كند آمريكايي ها، جز با اصرار و يا شرط قبلي حاضر نشوند داوطلبانه سهمي به كسي ديگر بدهند و اين در طبيعت آنان نهفته است. وي ضمن اشاره به ادامه شكاف ميان آمريكا و اروپاي غربي گفت: سياست آمريكا فعلاً بر پايه اي استوار است كه امكان ايجاد پل ميان دو قاره را نمي دهد و او مطمئن نيست كه در اين شرايط، توني بلر بتواند يك ميانجي و واسطه ميان دو قاره باشد.
تشنج در «سيا»
گزارش هاي روزنامه هاي آمريكا از جمله مطلب مشروح نيويورك تايمز در شماره سه شنبه اش حكايت از تشنج و وقوع اختلاف ميان برخي مديريت هاي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا «سيا» مي كند كه منجر به كناره گيري دو مقام عملياتي اين سازمان، استيفن كاپس و مايكل ساليك شده است. اين اختلاف نظرها از زمان انتصاب «گاس» به مديريت اين سازمان اطلاعاتي آغاز شده است. طبق اين گزارش ها، قائم مقام سيا نيز كه قبلاً براي مدتي كفيل اين سازمان بود از ادامه كار راضي نيست. كارشناسان مسائل اطلاعات و امنيت همچنان پافشاري دارند كه چنين سازمان هاي ملي بايد با استقلال تمام در خارج از قواي سه گانه كار كنند و زير نظر مستقيم رئيس كشور و مسئول و پاسخگوي او باشند و جزيي از قوه مجريه بودن آنها، از بي طرفي و كارايي شان مي كاهد و در بسياري از كشورها هم چنين شده است. يكشنبه شب اين هفته «مك شوير» يكي از مقامات مستعفي سيا در مصاحبه با شبكه سي بي اس، به استيو كرافت گزارشگر اين شبكه گفت كه در «سيا» يك واحد ويژه براي مبارزه با بن لادن تشكيل شده است ولي تا آنجا كه او اطلاع دارد با هيچيك از ده پيشنهاد اين واحد براي قلع و قمع او موافقت نشده است. اين واحد مي داند كه بن لادن با برخي شاهزادگان عرب و اميرزادگان منطقه خليج فارس دوستي دارد. وي درباره بن لادن گفت كه در جهان اسلام، بسياري از مفتي ها از او حمايت مي كنند. بسياري از مسلمانان تصور مي كنند كه بن لادن مرد مهمي است كه مي تواند مسير تاريخ را تغيير دهد. شوير در پاسخ به پرسش هاي مربوط به عراق گفت: حمله نظامي به عراق، در ميان مسلمانان جهان به اين صورت تعبير شده كه آمريكا با همه مسلمانان وارد جنگ شده است و مي خواهد در جهان اسلام كلونياليسم (دوران استعمار) را زنده كند. با اين طرز فكر، در جهان اسلام مبارزه با سياست آمريكا به صورت يك انقلاب عمومي درآمده است و دولت آمريكا براي دفع خطر بايد رفع سوءتفاهم كند. برخي از مفسران اخيراً بن لادن را در مبارزه با قدرت آمريكا، جانشين شوروي سابق دانسته و با اين دولت كه ديگر وجود ندارد مقايسه كرده اند.
۱۰۰ ماهواره اطلاعاتي چين در فضا
رسانه هاي جهان ديروز به نقل از خبرگزاري چين گزارش كرده بودند كه اين كشور طبق يك برنامه تنظيم شده، در نظر دارد كه صد ماهواره اطلاعاتي به فضا بفرستد. اين ماهواره ها كه يك شبكه پيوسته فضايي تشكيل خواهند داد در درجه اول گوشه و كنار چين را زير نظر خواهند داشت. اين نظارت تنها براي جلوگيري از تعرض به چين نيست بلكه مراقب زمين، آب، رودخانه ها، مزارع، فعاليت هاي شهري و ساختماني هم خواهند بود.

برگي از تاريخ
سوء استفاده برخي قدرت ها از «موج جهاني دمكراتيزاسيون»
هفدهم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است:در سال ۱۵۵۸ اليزابت اول پادشاه انگلستان شد و در دوران حكومت او، پس از شكست نظامي اسپانيا از انگلستان، دوران برتري اين كشور آغاز گرديد و مسابقه استعماري اروپايي ها با هم شدت يافت و به همين نسبت سيه روزي مردم سرزمين هاي ديگر. در سال ۱۸۷۴ شكل فيل علامت مشخصه حزب جمهوريخواه آمريكا قرار گرفت. در سال ۱۸۶۹ آبراه سوئز آغاز به كار كرد. در همين روز در سال ۱۹۱۳ يك كشتي نيز از آبراه پاناما كه هنوز تكميل نشده بود عبور داده شد! در سال ۱۳۲۴ هجري خورشيدي دولت وقت ايران به دولت شوروي اعتراض كرد كه برخلاف تعهد قبلي آن دولت، نيروهايش در آذربايجان مانع از انجام وظايف مأموران انتظامي ايران مي شوند كه عملي مغاير حاكميت ملي ايران است. در سال ۱۹۴۸ دولت حزب كارگر انگلستان صنايع فولادسازي اين كشور را ملي كرد. در سال ۱۹۷۰ دانشمندان شوروي يك وسيله نقليه خودكار به نام «لونوخود» را در كره ماه فرود آوردند.
اينك برگ امروز: ۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۳ دانشجويان و كارگران يوناني برضدحكومت سرهنگ ها بپاخاستند و ۳۷ تن از آنان در اين قيام جان باختند كه انعكاسي بزرگ در سراسر جهان داشت. برخي، و عمدتاً مشاوران سياسي دولت هاي معين از فرصتي كه تأثير اخبار اين بپاخيزي در افكار عمومي ايجاد كرده بود بهره گرفتند و به اين رويداد «سر آغاز موج تازه دمكراتيزاسيون در جهان» عنوان دادند و خواستند كه ادامه يابد كه به تدريج به صورت حربه اي سياسي در دست آن چند دولت براي تهديد دولت هاي معارض قرار گرفت. گرچه دوران كودتا در آمريكاي لاتين و آفريقا عملاً پايان يافت، ولي تمرين دمكراسي در اين كشورها بر پايه فرضيه هاي انديشمندان قرون ۱۷ تا ۱۹ غرب كه برگرفته از فرهنگ اروپايي بود نتيجه مطلوب به بار نياورد و به جاي شايستگان، آزمندان را روي كار آورد و آنان را معتاد به «مقام» كرد. انتخابات اخير چند كشور پيشرفته نشان داد كه در اين كشورها هم آن فرضيه ها با همه تبليغي كه در قرن گذشته برايشان شده است كاربرد ندارند و ثمربخش واقع نمي شوند و نمي توان اميد داشت كه بر پايه آنها بشود شايستگان يك جامعه را كه نيتي جز خدمت بي دريغ به جامعه خود ندارند براي مديريت يافت و براي انتخاب شدن معرفي و توصيه كرد. گسترش وسائل تبليغ و سوءاستفاده از اين ابزار براي قبولاندن افراد به تدريج مزيد بر علت شده و همان فرضيه هاي كتابي را هم وارد راهي پر از دست انداز ساخته است. نتيجه اين شده است كه اعضاي آگاهتر جامعه نسبت به مشاركت در امري كه مي دانند ثمره مطلوب ندارد بي اعتنا شده اند و اين بي اعتنايي به فرضيه هاي دمكراسي، انديشمندان را به چاره جويي واداشته تا طرحي نو براي دمكراسي كه واژه اي گيرا، دلچسب و نويد بخش است تهيه كنند كه مطلوب و داراي كاربرد باشد. اين انديشمندان مشكلات داخلي جوامع بشري، جز در چند كشور كوچك، و مسائل بين المللي را نتيجه نقائص دمكراسي كهن مي دانند. حكومت سرهنگ ها در يونان در پي كودتاي ۲۴ آوريل ۱۹۶۷ بر ضد دولت انتخابي كارامانليس روي كار آمده بود و رياست اين دولت با سرهنگ «جورج پاپادوپولوس» بود كه با استبداد تمام حكومت مي كرد. در پي بپاخيزي دانشجويان و برخي كارگران آتن و سركوب خونين آنان، يك دسته نظامي ديگر به رهبري ژنرال «جيزيكيس» با استفاده از نفرت افكار عمومي جهان از حكومت سرهنگ هاي يوناني بر ضد آنان دست به كودتا زد و به اين حكومت پايان داد و پاپادوپولوس را بازداشت كرد. اين حكومت هم نتوانست بيش از چند ماه دوام آورد كه ۲۳ ژوئيه ۱۹۷۴ كارامانليس به يونان بازگشت و سرهنگ هاي كودتاگر به دادگاه سپرده شدند كه در جريان محاكمه معلوم شد كه پاپادوپولس ۱۴ سال حقوق بگير سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا بود و در دوران جنگ جهاني دوم هم به ارتش آلمان كه يونان را اشغال كرده بود خدمت مي كرد. وي در دادگاه به اعدام محكوم شد كه بعداً به او يك درجه تخفيف داده شد و در سال ۱۹۹۹ در ۸۰ سالگي در گذشت.
www.iranianshistoryonthisday.com

سي ميليارد ريال كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي
به مدارس تهران اهدا خواهد شد
گروه هنري: دومين دوره طرح اهداي كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران با عنوان «ياد يار مهربان» از دوم الي سيزدهم آذر ماه سال جاري در محل خانه هنرهاي ايراني برگزار خواهد شد.
دكتر شهرام نيا مدير اجرايي اين طرح با بيان اين خبر، هدف از اجراي اين طرح را تجهيز مدارس شهر تهران به امكانات فرهنگي ورزشي و آموزشي با توجه به رسالت شهرداري تهران در زمينه بحث تقويت زيربناهاي فرهنگي شهر تهران ذكر كرد و گفت: با توجه به برگزاري ۲ طرح جداگانه اهداي كتاب و اهداي لوازم ورزشي به مدارس شهر تهران در سال گذشته، امسال نيز در قالب يك نمايشگاه مشترك بيش از سي ميليارد ريال كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران اهدا خواهد شد كه به طور متوسط در اين طرح براي هر مدرسه شهر تهران ۶ ميليون ريال هزينه خواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به برنامه ريزي نمايشگاه مزبور براساس نيازها و اولويتهاي مدارس و انجام نياز سنجي مرتبط با اين طرح درباره نحوه انتخاب اقلام اهدايي به مدارس گفت: با انجام يك طرح نظرسنجي در سطح مدارس شهر تهران با همكاري آموزش و پرورش تهران، نيازهاي مورد نظر مدارس در سه زمينه كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي شناسايي شد و با استفاده از نتايج اين نظرسنجي و تجارب دوره قبلي طرح نيازهاي مدارس شهر تهران در برنامه ريزي ها لحاظ شد، همچنين در همين زمينه جلسات متعددي نيز با مديران آموزش و پرورش برگزار شد و نظرات آنها به علاوه نظرات كارشناسان رشته هاي مختلف آموزشي در تهيه و سفارش اقلام مورد نظر دخالت داده شد.
مدير اجرايي دومين دوره طرح اهداي كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي، از كليه مديران مقاطع ابتدايي و راهنمايي، دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر تهران و دبيران ورزش، علوم و مسئولان كتابخانه هاي اين مدارس به عنوان مخاطبين اين طرح نام برد و گفت: مخاطبين نمايشگاه به وسيله دعوت نامه هايي كه توسط ستاد اجرايي طرح به ادارات آموزش و پرورش شهر تهران ارسال شده، براي شركت در نمايشگاه و تهيه اقلام مورد نظر خود دعوت خواهند شد.
دكتر شهرام نيا در پايان درباره نحوه خريد از اين نمايشگاه گفت: كليه اقلام به نمايش درآمده در نمايشگاه به صورت نمونه كالا يا كتاب مي باشد و مراجعين به نمايشگاه با انتخاب كتاب و يا كالاي مورد نظر خود از طريق يك سيستم مكانيزه فروش، سفارش تهيه كتاب و يا كالاي مورد نظر خود را به ستاد اجرايي طرح ارائه مي دهند و پس از پايان نمايشگاه اقلام انتخاب شده توسط مديران، معلمين و دبيران مدارس، توسط شهرداري تهران از توليدكنندگان اصلي كالا و يا ناشرين خريداري شده و همزمان با دهه فجر توزيع آنها در سطح مدارس شهر تهران آغاز خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
ناگهان...
ما سه نفر بوديم در دشتي بي انتها. صدايي نبود جز صداي قدم هايمان كه روي خاك كشيده مي شد. آفتاب داغ بر سر و رويمان مي تابيد و عرق ريزان به جلو مي رفتيم. تا مقصد راهي نمانده بود كه ناگهان صداي مهيب انفجاري سكوت را شكست.
اينك من بودم و پايي كه دورتر از من افتاده بود و دو همراهم كه رو به خاك خفته بودند؛ ميني خنثي شده بود.
اسدالله افلاكي

گشتي در دنياي خبرها
زيرگرفتن داور در زمين چمن
مولداوي: رئيس يك باشگاه فوتبال در مولداوي به حدي از قضاوت داور بازي تيمش شاكي شد كه با خودرو وارد زمين فوتبال شد و كوشيد داور را زير بگيرد.
هنگامي كه داور مسابقه يك ضربه پنالتي به سود تيم حريف گرفت رئيس عصباني با خودروي شخصي خود وارد زمين چمن شد و چندين بار براي زير گرفتن داور تلاش كرد. خوشبختانه هر بار داور جا خالي داد تا اين كه پليس رئيس باشگاه را دستگير كرد.
خواستگاري پشت بلندگو اتوبوس
اسلو: يك راننده اتوبوس بين شهري در نروژ در حين رانندگي از يك مسافر داخل اتوبوس خواستگاري كرد.هنگامي كه اتوبوس در حال حركت بود، ناگهان راننده از طريق بلندگو اعلام كرد: «من از خانمي كه روي صندلي پشت سرم نشسته خواستگاري مي كنم. خانم محترم، آيا شما حاضر به ازدواج با من هستيد؟»
در اين لحظه، سكوت بر فضاي اتوبوس حاكم شد و خانم پشت سر راننده با گفتن واژه «بله» ، اتوبوس را منفجر كرد.البته چند دقيقه بعد معلوم شد راننده اتوبوس با خانمي كه از وي خواستگاري كرد از ۶ ماه پيش نامزد بود و چون اين خانم از شوهر آينده خود خواسته بود يك خواستگاري به ياد ماندني از او انجام دهد، مرد تصميم گرفت در اتوبوس و پشت فرمان از دختر مورد علاقه اش خواستگاري كند.
مزايده بنز ضدگلوله
پكن: شهروندان چيني كه خواهان امنيت و آرامش بيشتر هستند براي شركت در مزايده يك مرسدس بنز ضدگلوله ثبت نام كرده اند.اين بنز ضدگلوله يكي از ۱۸ خودروي قاچاق در چين است كه توسط مأموران گمرك اين كشور توقيف شده است.چند روزي است كه اين خودروها در يك موزه نظامي واقع در پكن به نمايش گذاشته شده اند كه در نهايت افراد علاقمند قادر خواهند بود با شركت در مزايده اين خودروها را خريداري كنند.
اين بنز متعلق به رئيس يك باند گسترده قاچاق در چين است كه در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلياردها دلار كالاي قاچاق وارد اين كشور كرد و هم اكنون در كانادا پنهان شده است.
ركوردي ديگر در پرخوري
توكيو: يك جوان ۲۶ ساله ژاپني كه عنوان قهرماني رقابت هاي خوردن بيشتر ساندويچ سوسيس در جهان را در اختيار داشت روز گذشته ركورد قبلي خود را شكست.
وي موفق شد طي ۸ دقيقه، ۶۹ همبرگر ميل بكند. او با اين ركوردشكني كه در آمريكا صورت گرفت بيش از ۱۰ هزار دلار جايزه نقدي دريافت كرد.پس از وي يك خانم آمريكايي با خوردن ۴۶ همبرگر طي ۸ دقيقه در مكان دوم قرار گرفت.اين جوان ۲۶ ساله ژاپني پيشتر نيز ركوردهاي جالب ديگري از خود برجاي گذاشته بود. وي موفق شد طي ۱۵ دقيقه، ۸ كيلوگرم مغز گاو بخورد و همچنين قادر است در نيم ساعت، ۹ كيلوگرم برنج سنتي ژاپن را مصرف بكند. اين در حالي است كه وي تنها ۶۰ كيلوگرم وزن دارد.
دستگيري سارقان با اسب
ميدلزبورو: دو مأمور پليس در انگليس موفق شدند با اسب، دو سارق خودرو را دستگير كنند. پس از اين كه سارقان يك دستگاه خودرو را به سرقت بردند متوجه شدند كه دو مأمور پليس با اسب در تعقيب آنها هستند. اين تعقيب و گريز به مدت ۲۰ دقيقه ادامه داشت و جالب اين كه مأموران با اسب هاي ورزيده خود موفق شدند از خودرو سارقان سبقت بگيرند و آنها را دستگير كنند.
تهديد سگ به مرگ
لندن: يك سگ تربيت شده در زندان منچستر تاكنون چندين بار به مرگ تهديد شده است. اين سگ كه متخصص در امر كشف مواد مخدر است به بازرسي مراجعه كنندگان زندان منچستر مي پردازد و اجازه نمي دهد حتي يك نفر با مواد مخدر وارد زندان بشود.در واقع دقت اين سگ باعث شده تا بسياري از مراجعه كنندگان خلافكار با ارسال نامه براي مقامات زندان، سگ باهوش را تهديد به مرگ كنند.رئيس زندان در اين مورد گفته است: هوش، دقت و قدرت يافتن مواد مخدر توسط اين سگ ۱۰۰ برابر بيش از قدرت تشخيص ساير سگ هاي تربيت شده است به همين دليل با تمام وجود از جان اين حيوان مراقبت خواهيم كرد.
شيرجه داخل آكواريوم سوسمارها
نيويورك: يك مرد در آمريكا با حضور در باغ وحش «برونكس» ، داخل آكواريوم سوسمارها پريد اما خوشبختانه جان سالم به در برد.اين مرد در حالي كه كنار آكواريوم ايستاده بود ناگهان لباس هاي خود را از تن درآورد، از ديوار آكواريوم بالا رفت و داخل آن پريد.خوشبختانه پيش از اين كه سوسمارها به وي آسيبي برسانند، كاركنان باغ وحش او را بيرون آوردند. در حال حاضر وي تحت نظر يك روانپزشك قرار دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۴ دقيقه

گل و گياه
اشرفي گل درشت
006759.jpg
نام علمي: Coreopsis grandiflora Badengold
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۹۰ و گستردي ۴۵ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي زرد آن با مركز نارنجي از اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر، تقسيم گياه و تهيه قلمه ريشه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |