چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
جزئيات دستگيري سارقان مسلح بانك ها از زبان سردار طلايي
006738.jpg
سردار طلايي و
سرهنگ كشفي
گروه حوادث: صبح ديروز فرمانده انتظامي تهران بزرگ از جزئيات دستگيري يك شبكه سرقت مسلحانه كه در سطح تهران فعاليت مي كرد، خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار طلايي با حضور در اداره آگاهي تهران در يك نشست مطبوعاتي درباره نحوه شناسايي و دستگيري اعضاي اين شبكه گفت: در طول يك سال گذشته، ما شاهد ۹ فقره سرقت مسلحانه و پي در پي بوديم كه از اين تعداد ۴ مورد آن با اسلحه كلاشينكف و از طلافروشي و بانك ها به صورت مشابه صورت گرفته بود. به اين ترتيب به خاطر حساسيت موضوع، پرونده اي در اين زمينه در دايره يكم اداره آگاهي تهران تشكيل شد و تيمي از كارآگاهان زبده به سرپرستي سروان هاشمي مأمور رسيدگي به پرونده شدند.
فرمانده انتظامي تهران در ادامه بيان داشت: تحقيقات كارآگاهان براي شناسايي سارقان ادامه داشت تا اينكه اوايل ارديبهشت ماه امسال اطلاع داده شد كه بانك تجارت شعبه استاد معين توسط دو نفر راكب يك دستگاه موتورسيكلت مورد دستبرد مسلحانه قرارگرفته است. پس از بررسي مقدماتي از محل حادثه دو تن از مراجعه كنندگان به بانك توانستند چهره سارقان مسلح را كه براي مدت كوتاهي كلاه ايمني خود را از سرشان درآورده بودند، شناسايي كنند.
بنابراين با انجام چهره نگاري، كارآگاهان ،كليه سارقان مسلحي را كه در گروه سني ۲۵-۳۰ سال بودند تحت شناسايي قرار دادند. ضمن اينكه در ادامه تحقيقات خود متوجه شدند كه تراول چك هاي سرقت شده از بانك در سطح كشور و بخصوص در آذربايجان شرقي و غربي، اراك و تهران در حال خرج شدن است. همچنين كارآگاهان با پيگيري هاي همه جانبه دريافتند كه سارقان با داشتن كارت و گواهينامه جعلي اقدام به وصول چك ها مي كنند. با وجود تحقيقات انجام گرفته از آن جايي كه سرنخ اصلي پرونده از دست رفته بود كارآگاهان رديابي هاي ويژه خود را بر روي لهجه افراد و منطقه وصول چك ها متمركز كردند تا اينكه متوجه شدند فردي به نام محمود رضا كرمي كه از سابقه داران در زمينه سرقت مسلحانه و جعل در استان آذربايجان شرقي است، مدت كوتاهي است كه از زندان آزاد شده است. از سوي ديگر، تحقيقات نشان مي داد كه تمامي اعضاي خانواده محمود از افراد سابقه دار در زمينه جعل اسناد هستند.
سردار طلايي در ادامه افزود: تحقيقات براي شناسايي محمود رضا ادامه داشت تا اينكه كارآگاهان متوجه شدند با استفاده از چك هاي سرقتي يك دستگاه خودرو پژو در تهران خريداري شده و اين خودرو در جاده تهران- آذربايجان شرقي در حال تردد است. بنابراين سه تن از كارآگاهان با گرفتن نيابت قضايي به آذربايجان شرقي رفتند و با پيگيري هاي همه جانبه توانستند خودرو پژو را شناسايي كنند و سه سرنشين آن را دستگير كنند. پس از دستگيري سه سرنشين كه يكي از آنها داماد محمود رضا بود، اعتراف كرد كه سرقت از بانك تجارت توسط محمودرضا و رضا- ل معروف به رضا كوچولو صورت گرفته و آنها پس از تقسيم پول ها دوباره به تهران بازگشته اند.
006735.jpg
متهمان
مأموران پس از انتقال سه متهم به تهران متوجه شدند كه محمود رضا هميشه به كلاشينكف مسلح است و فردي جسور و حرفه اي است. از طرفي چون محمود رضا متوجه شده بود كه قضيه خودرو لو رفته است با دادن آگهي تصميم به فروش آن گرفت. بنابراين مأموران با گذاردن يك قرار صوري عصر روز دوشنبه به محل قرار واقع در خيابان استاد معين رفتند اما محمود رضا بلافاصله متوجه شد كه خريداران مأموران انتظامي هستند. بنابراين عمليات تعقيب و گريز آغاز شد و محمود رضا به همراه رضا كوچولو به سمت ميدان آزادي فرار كردند در طول مسير حدود ۳۳ تير هوايي شليك شد و مأموران توانستند محمود رضا را در شهرك اكباتان مجروح كنند. او بلافاصله پس از جراحت به بيمارستان انتقال يافت و تحت بازجويي قرار گرفت اما پس از چند ساعت به خاطر شدت جراحت در بيمارستان فوت كرد. او در اعترافاتش بيان كرد كه سلاح ها در مخفي گاهش واقع در قلعه حسن خانه نگهداري مي شود. بنابراين مأموران پس از دستگيري رضا به مخفي گاه آنان رفتند و از محل تعداد ۵ قبضه نارنجك جنگي، ۳ قبضه سلاح كمري طاروق، صداخفه كن، يك قبضه سلاح كمري خفيف، ۴۶۰ تير فشنگ و تعداد ۱۰ مهر جعلي كشف و ضبط كردند.
سردار طلايي در پايان تصريح كرد: دستگيري اين دو سارق مسلح از ساعت ۳۰/۹ تا ۳۰/۱۱ شامگاه دوشنبه ۲۵ آبان ماه به طول انجاميد رضا در اعترافاتش بيان كرده كه سلاح ها را از مرز عراق وارد كرده اند.

شكايت جديد در پرونده خودكشي
006732.jpg
مادر مقتول در حال نشان دادن عكس دخترش
گروه حوادث: مادري كه چندي قبل پيكر بي جان دخترش در حالي كه حلق آويز شده بود، در خانه اش پيدا شد، پس از چهار ماه با حضور در دادسراي جنايي عليه دامادش شكايت كرد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز اين زن ۵۷ ساله با حضور در شعبه دوم دادسراي جنايي تهران مدعي شد كه دختر ۲۷ ساله اش توسط دامادش به قتل رسيده است.
اين زن در اظهاراتش گفت: حدود يك هفته به مرگ سروناز متوجه شدم كه با همسرش قربان اختلاف پيدا كرده است. وقتي قضيه را پيگيري كردم سروناز حاضر به صحبت كردن نشد تا اين كه روز حادثه از صبح دلم بدجوري شور مي زد. يك بار به تمام فرزندانم زنگ زدم و تلفني با آنها صحبت كردم و تصميم گرفتم كه همگي را براي شام دعوت كنم. بعدازظهر شد و چهار فرزندم را دعوت كردم اما هرچه به خانه سروناز تلفن زدم كسي جواب نداد. نگران بودم تا اين كه تصميم گرفتم خود به خانه دخترم واقع در وفادارشرقي بروم. وقتي به خانه دخترم رسيدم در نيمه باز بود. وارد شدم و چند مرتبه سروناز را صدا زدم. اما همين كه وارد اتاق پذيرايي شدم ديدم دخترم به چارچوب در حلق آويز شده است.
درآن لحظه هيچ كس در خانه نبود. فرياد زدم و از همسايه ها كمك گرفتم اما ديگر فايده اي نداشت و سروناز مرده بود.
در ادامه تحقيقات در پرونده مشخص شد كه ظاهراً سروناز اقدام به خودكشي كرده است. بنابر اين با دستور بازپرس ويژه قتل- اصغرزاده- پيكر بي جان وي براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال داده شد. بازپرس اصغرزاده نيز در اين باره گفت: اين زن پس از ۴ ماه مدعي شده كه دخترش توسط قربان به قتل رسيده است.
از سوي ديگر برخي تحقيقات بيانگر برخي تناقض گويي در پرونده است به عنوان نمونه مادر شوهر سروناز مدعي است كه روز حادثه سروناز دختر ۳ ساله اش را به خانه وي آورده و سپس به خانه اش بازگشته است. اما چند تن از شاهدان مدعي هستند كه بعداز ظهر روز حادثه همسر سروناز دخترش را به خانه مادرش آورده است.
به اين ترتيب با توجه به طرح شكايت مادر سروناز، پرونده وارد مرحله جديدي شد و با دستور بازپرس اصغرزاده قرار است مجدداً بازجويي مقدماتي از قربان صورت گيرد.

كلاهبردار فراري را شناسايي كنيد
006726.jpg
گروه حوادث: بازپرس شعبه هشتم دادسراي ناحيه چهارم رسالت از كساني كه كلاهبردار فراري را مي شناسند خواست تا در صورت شناسايي محل سكونتش به مأموران انتظامي خبر دهند.
به گزارش خبرنگار ما، بازپرس شعبه هشتم در اين باره بيان داشت: اين عكس متعلق به يك كلاهبردار حرفه اي است كه با شناسنامه هاي جعلي تاكنون به نام هاي پژمان احمدي، محمدعلي شاه محمدي و حسين محمدي اقدام به كلاهبرداري و انتقال مال غير كرده و هم اكنون مجهول المكان است.
وي در ادامه گفت: كليه شهرونداني كه آدرس يا اسم دقيقي از اين فرد در اختيار دارند، مي توانند با تماس تلفني با مركز ۱۱۰ يا از طريق شماره تلفن هاي ۲۸۶۵۷۵۷- ۲۸۶۱۰۴۲ موضوع را به پايگاه چهارم آگاهي اطلاع دهند.

پسر ۱۷ ساله در آستانه مرگ
گروه حوادث: حكم اعدام پسر ۱۷ ساله اي كه به خاطر مشكلات مالي، صاحب يك مغازه را در شهريار به قتل رسانده بود، از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرارگرفت و به زودي قابل اجرا است.
به گزارش خبرنگار ما، مهدي (۱۷ ساله) متهم است كه در تاريخ ۲۰ آذرماه سال ۸۲ در پي برخي اختلافات مالي، حسين تيموري را با ضربات شيشه به گردنش به قتل رسانده است. پسر نوجوان كه بلافاصله پس از وقوع جنايت دستگير شد به قتل اعتراف كرد و تنها انگيزه خود را اختلافات مالي عنوان كرد.
وي در آخرين جلسه محاكمه از دادگاه خواهان عفو شد، اما قاضي ياورزاده رئيس شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان با توجه به درخواست اولياي دم و اعتراف متهم به قتل حكم قصاص نفس (اعدام) را براي مهدي صادر كرد. حكم صادره ديروز از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت و به زودي قابل اجرا خواهد بود.

پسرعمو هاي شرور در زندان
گروه حوادث: پسرعموهاي شرور با قرار بازداشت روانه زندان شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري، از حدود يك سال پيش شكايت هايي از چهار پسرعمو در منطقه تهرانپارس به پليس ۱۱۰ تهران ارائه مي شد. اين چهار نفر به نام هاي محسن، ميثم، حسين و مهدي با اقداماتي چون چاقوكشي و سد معبر باعث اخلال در نظم در منطقه تهرانپارس مي شدند. آنها حتي با دژباني كه براي فيصله دادن دعاوي مراجعه مي كرد نيز درگير شده بودند. يكي از اين پسرعموها سرباز فراري بوده و سابقه كيفري نيز دارد.
بازپرس شعبه دوم دادسراي فرودگاه در مورد اين پرونده گفت: اين افراد شاكي خصوصي زيادي ندارند و شكايت هاي آنها تنها در حد اعتراض از طريق فوريت هاي پليسي ۱۱۰ بوده است، مردم از ترس اينكه مبادا دوباره مورد آزار اراذل و اوباش قرار بگيرند شكايت خود را در كلانتري محل پيگيري نمي كردند.
وي در مورد نحوه دستگيري اين افراد گفت: حدود يك سال پيش پس از درگيري و اقدام به چاقوكشي اين پسرعموها در استخر «بوستان» يكي از آنها دستگير و روانه زندان مي شود. دو نفر از اين پسرعموها پس از مدتي شناسايي و در تحقيقات بعدي دستگير مي شوند و به تازگي مشخص شده است نفر آخر به نام حسين در يكي از زندان هاي كشور در بازداشت موقت به سر مي برد.
ميثم، مهدي و محسن با قيد وثيقه آزاد شدند ولي در طول اين مدت به شرارت هاي خود ادامه دادند. به طوري كه اخيراً ميثم به خاطر درگيري و چاقوكشي در يك دعواي ديگر روانه بيمارستان شده است. او هنوز اعتراف نكرده است كه اين درگيري مربوط به چه كسي و كجا بوده است.
ادامه تحقيقات در مورد اين پرونده در شعبه دوم بازپرسي دادسراي فرودگاه ادامه دارد.

پليس در جستجوي جاعل مهر گذرنامه
006729.jpg
گروه حوادث: مردي كه با گرفتن مبالغ هنگفت وعده ويزاي كار به كشور آلمان را به افراد مي داد تحت تعقيب ويژه پليس قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار همشهري، دو نفر اهل انزلي با وعده هاي يكي از آشنايان خود اقدام به اخذ گذرنامه كردند. او به آنها گفته بود اگر مبلغ مورد نظر را پرداخت كنند با آنها به تركيه رفته و ويزاي كار در آلمان را برايشان تهيه خواهد كرد. يكي از شاكيان با پرداخت ۴ ميليون و ديگري با پرداخت ۶ ميليون تومان راهي كشور تركيه شدند. متهم به همراه خانواده خود و شاكيان پرونده وارد تركيه شدند و او پس از گرفتن پول و زدن مهر جعلي در پاسپورت هاي آنها متواري شد.
شاكيان براي سفر به آلمان به فرودگاه مراجعه كردند اما آنجا جعلي بودن مهرها باعث ديپورتشان شد.
شكايت آنها در تاريخ ۱۸/۸/۸۳ در شعبه دوم دادسراي واقع در فرودگاه مهرآباد ثبت شد. شاكيان توانستند با چهره نگاري در كلانتري واقع در فرودگاه چهره متهم فراري را به تمام واحدهاي پليسي گزارش كنند. تلاش براي يافتن متهم پرونده ادامه دارد.

مادر از قصاص پسر خود صرف نظر كرد
گروه حوادث: پسري كه چندي پيش خواهر خود را به قتل رسانده بود پس از رضايت ولي دم، از قصاص وي صرف نظر شد.
به گزارش خبرنگار ما، حسن ۲۲ساله متهم است كه در تاريخ ۱۴/۱/۸۳ خواهرش ليلاي ۲۴ ساله را كشته است. وي كه به خاطر ارتباط ساده  خواهرش با هم دانشگاهي هاي خود به وي ظنين شده و او را با يك ضربه چاقو به قتل رسانده بود، ديروز طي جلسه اي كه در دادگاه كيفري استان شعبه ۷۱ به رياست قاضي عزيز محمدي و ۲ مستشار به نام هاي باقري و حجت الاسلام حسيني كوه كمره اي به صورت غيرعلني برگزار شد با صرف نظر از قصاص توسط تنها ولي دم مقتول يعني مادرش به انتظار حكم نهايي قاضي ماند.
با اعلام ختم دادرسي قاضي عزيز محمدي، حكم اين پرونده طي مهلت قانوني ۱۰ روز صادر خواهد شد.

مرگ دختر سه ساله در اثر ضرب و شتم ناپدري
پليس: كودك سه ساله اي بر اثر ضرب و شتم ناپدري در «كفترك» شيراز جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني پليس، در بيست و هشتم مهر ماه يكي از شهروندان شيرازي به مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ گزارش داد كه دختر بچه ۳ ساله اي در اثر ضرب و شتم به بيمارستان منتقل شده و به دليل جراحات و ضربات شديد جان خود را از دست داده است.
براساس اين گزارش، مأموران پاسگاه «كفترك» شيراز سريعاً در بيمارستان حاضر و در تحقيقات اوليه از مادر كودك پي بردند، شوهرش كه ناپدري دختر بچه سه ساله است با آوردن او (مقتول) به خانه اش مخالف بوده و به همين خاطر هر روز بر سر آن با همديگر درگيري و جروبحث شديدي داشته اند.
اين گزارش حاكي است، مأموران پاسگاه انتظامي كفترك با كسب اطلاعات لازم سريعاً  ناپدري مقتول كه قصد فرار از بيمارستان داشت را دستگير و به پاسگاه انتقال دادند. متهم كه «عبدالرضا- س» نام داشت ابتدا منكر هرگونه جرمي  شد و به دروغ اظهار داشت: برادر بزرگتر مقتول به خاطر حسادت، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و به قتل رسانده است.
همزمان با انتقال مقتول به پزشكي قانوني يكي از پرسنل مجرب دايره مبارزه با جرايم جنايي با حضور در پزشكي قانوني جهت بررسي بيشتر همراه پزشكان معاينه كننده در زمان كالبد شكافي حاضر شد و برابر نظريه پزشكي قانوني بر روي بدن طفل ۴۶ مورد آثار ضرب و جرح و كبودي مشاهده شد.
اعترافات متهم به قتل:
متهم وقتي در برابر مدارك مأموران انتظامي و اظهار پزشكي قانوني قرار گرفت، صراحتاً  به قتل كودك اعتراف كرد و اظهار داشت: به خاطر حسادت و به خاطر انتقام جويي از زن صيغه اي خود به دفعات مقتول را مورد ضرب و جرح قرار داده است.
اين گزارش حاكي است، مأموران پس از اقرار صريح متهم، مجدداً  پرونده را براي نظريه قطعي به رويت قاضي كشيك رسانده و متهم «عبدالرضا _ س» در حضور قاضي به قتل و آزار و اذيت دختر سه ساله اعتراف كرد.
گفتني است، پرونده تكميلي تحويل مراجع قانون استان گرديد و متهم نيز با صدور قانوني تا صدور حكم نهايي زنداني شد.

كريمي راد خبر داد:
اجراي احكام قطعي صادره براي نمايندگان دوره هاي گذشته مجلس
فارس: سخنگوي قوه قضائيه گفت: احكام قطعي صادره براي برخي از نمايندگان دوره هاي گذشته قطعي است و به زودي در مورد آنها اجرا مي شود.
جمال كريمي راد صبح ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درخصوص دليل عدم اجراي احكام قطعي صادره توسط قوه قضائيه درباره نمايندگان مجلس ششم از اجرا شدن احكام قطعي و صادره از سوي دادگاه براي برخي از نمايندگان دوره هاي گذشته خبر داد و افزود: اين احكام به زودي از سوي دادسرا اجرا مي شود.وي اضافه كرد: به نظر مي رسد مانعي در اجراي احكام صادره براي افراد وجود نداشته باشد، زيرا اين احكام قطعي و لازم الاجرا ست و دادسراي تهران بايد آن را اجرا كند.
رئيس دادگاه انتظامي قضات در ادامه گفت وگوي خود درخصوص رسيدگي به اتهام افساد في الارض در پرونده متهمان پاكدشت، گفت: جعفرزاده به عنوان دادرس دادگاه انقلاب اسلامي پرونده را مورد رسيدگي قرار داده و دادگاه آن فردا به صورت غيرعلني تشكيل شود.وي در پاسخ به سؤالي مبني بر افزايش جنايت اسيد پاشي گفت: اين جنايت افزايش نداشته است و مجازات شديدي دارد.
سخنگوي قوه قضائيه همچنين در خصوص وضعيت متهمين سايت هاي اينترنتي گفت: اكثر آنها آزاد شده اند و هم اكنون تنها ۵ نفر از آنها در بازداشت بسر مي برند كه تبديل قرار بازداشت آنها به وثيقه در حال انجام است و در آينده نزديك اين كار صورت خواهد گرفت.

سعيد مطلبي در دادگاه
گروه حوادث: آخرين دفاعيات سعيد مطلبي به اتهام فراري دادن فرزندش به خارج از كشور اخذ شد. به گزارش خبرنگار همشهري، صبح ديروز دادگاه سعيد مطلبي (پدر سينا مطلبي) در دادرسي شعبه ۱۱۵۹ به صورت غيرعلني برگزار شد. با اخذ آخرين دفاعيات از متهم پرونده دادگاه ظرف مدت يك هفته آينده حكم خود را صادر خواهد كرد.محمدعلي دادخواه وكيل سعيد مطلبي گفت: استنباط دادستان از اتهام سعيد مطلبي كاملاً مغاير با قانون است. فرزند متهم نه تنها ممنوع الخروج نبوده است، حتي دستوري حاكي از عدم خروج وي از حوزه قضايي نيز صادر نشده بود. وي توانسته است از حق شهروندي خود برخوردار شود، به اداره گذرنامه مراجعه كرده و گذرنامه تهيه كرده است و با اخذ بليت از مرز قانوني مهرآباد خارج شده است.

حادثه در جهان
اعتراف به قتل پس از شش سال
گروه حوادث: دادگاه عالي ايالت لس آنجلس روز گذشته ستاره سابق فوتبال يكي از دبيرستان هاي اين كشور را به اتهام ضرب و شتم و به قتل رساندن يكي از همكلاسي هايش در سال ۱۹۹۸ به دادگاه فرا خواند.
به گزارش مأمور تحقيق اين پرونده روبرت ماركوز ۲۶ ساله پس از ارتكاب قتل از دوستاني كه شاهد اين حادثه بودند خواسته بود كه راز مرگ مقتول را هرگز فاش نكنند سرانجام پس از گذشت شش سال يكي از دوستان مقتول پرده از راز اين جنايت برداشت. روبرت كه از چندي پيش به اتهام ديگري در زندان به سر مي برد قرار بود ماه دسامبر از زندان آزاد شود. به شهادت همكلاسي هاي روبرت، وي بريان تورن را كه در زمان حادثه ۱۶ سال سن داشت پس از يك مشاجره لفظي به قتل رساند و جسد وي را پس از قطعه قطعه كردن در يك سطل زباله انداخت.
قرار است دادگاه رسيدگي در اين پرونده در بيست و چهارم نوامبر تشكيل شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |