چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
با همكاري مردم به ويژه صاحبان املاك
خيابان هاي شهيد بهشتي و شهيد مطهري تعريض مي شود
006789.jpg
گروه شهري: نقش و جايگاه خيابان بهشتي، به عنوان معبري مهم در مركز شهر تهران با برقراري ارتباط بين دو بزرگراه شهيد صياد شيرازي و شهيد مدرس افزايش خواهد يافت.
خبرنگار ما به نقل از مهندس مهدي نقيبي معاون ترافيك منطقه ۷ مي نويسد: علاوه بر اين قرار است عرض خيابان بهشتي كه هدايت كننده ترافيك ورودي بزرگراه شهيد صيادشيرازي به مركز شهر است، تا آخر امسال از ۳۰ به ۴۵ متر افزايش يابد.
وي افزود: تاكنون ۷۰درصد تعريض انجام شده و كار جلب توافق ۶۷ پلاك معارض باقيمانده نيز در قالب اعطاي امتيازات تشويقي نظير تهاتر و تراكم تشويقي و ... در دست اتمام است.
نقيبي، طول تعريض خيابان بهشتي را ۱۲۰۰ متر و از چهارراه شهيد قدوسي تا بزرگراه مدرس اعلام كرد و افزود: براساس طرح تفصيلي كار تعريض و احداث معبر در خيابان مطهري حدفاصل خيابان ولي عصر تا دكتر شريعتي نيز در دست اقدام است.
وي ادامه داد: تخليه ترافيك خيابان مطهري به شريعتي موجب مي شود همواره در خيابان شريعتي حد فاصل مطهري تا معلم ترافيك سنگيني بوجود آيد كه براساس اين طرح ترافيكي خيابان مطهري تا بزرگراه شهيد صياد شيرازي ادامه مي يابد و به اين ترتيب با امتداد ارتباط مطهري به بزرگراه صياد عملكرد اين خيابان بهبود يافته و دسترسي شهروندان از مركز به شمال و شرق (بلوار جانبازان _ رسالت) تسهيل خواهد شد.
نقيبي توضيح داد: كوچه پارك در امتداد خيابان مطهري حدفاصل خيابان شريعتي تا پليس تعريض شده و متعاقب آن خيابان مطهري در جنوب زندان قصر سابق با بزرگراه شهيد صياد شيرازي تقاطع پيدا خواهد كرد.
نقيبي درباره ساير اقدامات ترافيكي انجام شده در منطقه ۷ به خبرنگار ما گفت: از آنجا كه در عرض خيابان شريعتي جنوب پل سيدخندان با حجم زياد تردد عابران پياده مواجه بوديم اقدام به نصب يك پل هوايي عابر پياده در اين نقطه كرديم.وي در توضيح دلايل اين اقدام گفت: پيش از اين براي ساماندهي تردد عابرين و وسايل نقليه در اين محل چراغ راهنماي زمان داري نصب شده بود كه در يك فاز اجازه تردد عابرين پياده و يك فاز هم خودروها را ميسر مي كرد، اما از آنجا كه اين اقدام عبور و مرور عابران پياده و خودروها را با تاخير زيادي مواجه مي ساخت، لذا با احداث يك پل عابر پياده علاوه بر اينكه امكان عبور غيرهم سطح از عرض خيابان شريعتي و تردد ايمن عابران فراهم شده، با حذف تردد عابر پياده از عرض خيابان، از ترافيك خيابان شريعتي و جنوب پل سيد خندان نيز به نحو چشمگيري كاسته شده است.
اجراي طرح تعريض بخش هايي از خيابان شهيد بهشتي و خيابان شهيد مطهري، كه سهم به سزايي در گشودن گره ترافيك در اين نقطه حساس ترافيكي تهران خواهد داشت، نيازمند همكاري مردم، به ويژه صاحبان املاك واقع در اين طرح مي باشد. شهرداري تهران، به ازاي عقب نشيني بناها، امتيازات ويژه اي در واگذاري تراكم براي آنها منظور كرده است.

در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران اعلام شد:
دو گورستان جديد در شمال شرقي و غربي تهران احداث مي شود
006777.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
گروه شهري: براساس مصوبه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران ۴۰ پايگاه مشترك اورژانس و آتش نشاني تا پايان سال ۸۴ با كمك شهرداري در تهران راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما شوراي شهر ديروز در يكصد و نهمين جلسه علني طرح چگونگي مشاركت شهرداري تهران در ساماندهي خدمات فوريت هاي پزشكي در شهر تهران را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري موظف است امكان بهره برداري از دست كم ۴۰ ايستگاه موجود و يا نوبنياد متعلق به سازمان آتش نشاني و درصورت لزوم پايگاه هاي بحران شهري را تا پايان سال ۸۴ جهت كمك به راه اندازي پايگاه هاي اورژانس و ارائه خدمات فوريت هاي پزشكي به عموم شهروندان فراهم سازد.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح گفت: ۲۳ پايگاه مشترك اورژانس و آتش نشاني در تهران وجود دارد ولي بايد ۴۰ پايگاه مشترك ديگر احداث شود.
رسول خادم افزود: براي احداث اين ۴۰ پايگاه نيازسنجي هاي لازم صورت گرفته است و بايد در كنار پايگاه هاي آتش نشاني فضايي در حدود ۵۰ متر به اورژانس اختصاص يابد.
به گفته وي در حال  حاضر ۴۵ پايگاه اورژانس در تهران وجود دارد ولي در شرايط عادي پايتخت به ۱۰۲ پايگاه و با توجه به مشكل ترافيك به ۱۲۰ پايگاه اورژانس نيازمند مي باشد.
در اين جلسه محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز گفت: در صورتي كه منابع مورد نياز تامين شود امكان بهره برداري از اين مراكز در زمان مقرر وجود خواهد داشت.
وي افزود: در اين پايگاه هاي مشترك اورژانس و آتش نشاني، مالكيت به بخش اورژانس داده نمي شود و تهيه تجهيزات نيز بر عهده اورژانس تهران خواهد بود، مگر اينكه شهرداري بخواهد تجهيزاتي را به اين مراكز اهدا كند.
محمدي زاده در عين حال احداث مراكز اورژانس در كنار مراكز آتش نشاني را براي خدمات رساني سريع و آسان به مصدومين مناسب و ضروري خواند و گفت: اگر اورژانس به كمك آتش نشاني نيايد مامورين آتش نشاني مجبورند بخشي از وظايف اورژانس ازجمله رساندن مصدومين به مراكز درماني را خود انجام دهند و در اين صورت از وظيفه اصلي خود بازمي مانند.
دكتر خسرو دانشجو نيز گفت: وظايف سازمان آتش نشاني ايجاب مي كند كه مراكز اورژانس نيز در كنار پايگاه هاي اين سازمان ايجاد شود تا اين دو با همكاري يكديگر بتوانند در اسرع وقت به مصدومان به طور هماهنگ خدمات رساني كنند.
شوراي اسلامي شهر تهران همچنين يك فوريت طرح ساماندهي و بهينه سازي گورستان هاي شهر تهران را تصويب كرد.
معاون خدمات شهري تهران هنگام بررسي اين طرح در صحن علني شورا گفت: طرح توسعه بهشت زهرا در زميني به مساحت ۱۶۰ هكتار به اجرا درمي آيد و با به اجرا درآمدن اين طرح بهشت زهرا تا ۱۵ سال ديگر جوابگوي فوت شدگان تهران است.
مهند محمدي زاده همچنين از احداث ۲ گورستان جديد در شمال شرق (منطقه تلو) و شمال غرب (حدفاصل چيتگر و وردآورد) خبر داد و گفت: با احداث اين دو گورستان، تهران تا ۱۰۰ سال آينده مشكلي در خصوص دفن فوت شدگان نخواهد داشت.وي افزود: در منطقه تلو فضايي به مساحت ۳۰۰ هكتار براي احداث گورستان در نظر گرفته شده كه به زودي عمليات احداث آن آغاز خواهد شد.
محمدي زاده گفت: در انتخاب اين ۲ منطقه مسايل زيست محيطي، فرهنگي و اجتماعي و فقهي در نظر گرفته شده است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: از مجموع ۱۰۰ گورستان موجود در تهران، ۸۴ مورد آن در اختيار شهرداري نيست و از اين تعداد ۲۹ گورستان متروكه و حدود ۲۹ گورستان فعال و يا نيمه فعال است.
در جلسه ديروز همچنين مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر با اشاره به ديدار چند روز پيش اعضاي شورا و شهردار تهران با رييس جمهوري گفت: در اين جلسه در رابطه با حريم تهران، بافت هاي فرسوده و ترافيك پايتخت بحث شد.وي افزود: در اين جلسه دستورات موكدي از سوي رييس جمهوري صادر شد و وزارت مسكن موظف گرديد تا با كمك شوراي شهر حريم تهران را مشخص كند.
رييس شوراي شهر گفت: همچنين وزارت مسكن موظف شد تا ظرف يك ماه آينده طرح و يا نظر خود را در خصوص مصوبه شوراي شهر راجع به اصلاح بافت هاي فرسوده اعلام نمايد.چمران همچنين با اشاره به لزوم حفظ حريم تهران گفت: در اين رابطه تعصب خاصي راجع به تهران وجود ندارد.نگاه اصلي اعضاي شوراي شهر بر ايجاد زيستگاه هاي مناسب انساني در تمام مناطق معطوف است.وي گفت: ازبين رفتن حريم تهران نه تنها به ضرر شهر تهران بلكه به ضرر ساير شهرها و استان تهران و در نهايت ساير استان ها خواهد بود.

مصوبات صدونهمين جلسه علني شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و نهمين جلسه علني خود طرح چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي خدمات فوريت هاي پزشكي در شهر تهران را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه شهرداري تهران موظف است امكان بهره برداري از مكان هاي مناسب با امكانات زيست محيطي لازم را دست كم در ۴۰ ايستگاه موجود و يا جديدالاحداث متعلق به سازمان آتش نشاني و درصورت لزوم پايگاه هاي بحران شهري با اولويت بندي مناسب با نيازهاي جمعيتي در مناطق مختلف تهران و حريم آن تا پايان سال ۸۴ جهت راه اندازي پايگاه هاي اورژانس و ارائه خدمات فوريت هاي پزشكي به عموم شهروندان فراهم سازد.
براساس تبصره اين مصوبه: شهرداري موظف است حداكثر ظرف ۲ ماه نسبت به تهيه و تدوين آيين نامه هاي اجرايي لازم جهت تصويب به شوراي شهر ارائه كند.
شوراي شهر همچنين يك فوريت طرح ساماندهي و بهينه سازي گورستان هاي شهر تهران را تصويب كرد.
در اين جلسه همچنين دكتر خسرو دانشجو به عنوان نماينده شوراي شهر براي عضويت در شوراي نظارت بر تبليغات محيطي انتخاب شد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين نامگذاري ۱۸ معبر و خيابان در مناطق مختلف تهران مطرح و اغلب آنها به نام شهدا نامگذاري شد.
شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه فروش يكي از املاك شهرداري واقع در خيابان ايرانشهر به سازمان بازنشستگي وزارت نفت را بررسي و پاسخ شورا پس از تصويب براي فرمانداري ارسال شد.

معافيت سود بازرگاني در ازاي حذف خودروهاي فرسوده
006780.jpg
واحد مركزي خبر: خودروسازان  كشور با از رده  خارج  كردن  خودروهاي  فرسوده  ازمعافيت  سود بازرگاني  واردات  قطعات  خودرو به  ميزان  ۵/ ۱ ميليون  تومان  براي هر پلاك  سفيد و ۳ ميليون  تومان  براي  هر پلاك  قرمز برخوردار مي شوند .فرجامي مدير كل  دفتر امور عمران  شهري  و روستايي  سازمان  مديريت افزود: بااجراي  اين  طرح  دولت ۴۰۰ ميليارد ريال  ازدرآمدهاي  بودجه اي  خود را از دست  مي دهد. وي افزود: معافيت  خودروسازان  از سود بازرگاني  انگيزه  لازم  را براي  جمع آوري  خودروهاي  فرسوده  فراهم  كرده  به  گونه اي  كه  تاكنون ۵۵۰۰ خودرو به  اين  روش  از رده  خارج  شده  است .

تهديد زمين هاي كشاورزي
006783.jpg
ايسنا: براساس نتايج يك پايان نامه، رشد طولي شهرها در امتداد سواحل شمالي كشور به دليل محدوديتها و موانع طبيعي مشكلاتي را براي اين شهرها بوجود آورده است كه بايد هرچه زودتر جلوي اين رشد سرطاني گرفته شود.
رقيه حاجي زاده طوسي، در پايان نامه خود با عنوان «بررسي شبكه شهري خطي سواحل شمالي ايران(نمونه موردي در رامسر محمودآباد)» آورده است: رشد شهرهاي شمالي ايران بايد با يك برنامه ريزي اصولي صورت گيرد چرا كه هر وجب خاك در مناطق شمالي ايران از توانايي كشاورزي بالايي برخوردار است و حكم طلا را دارد.

آمارگيري طرح جامع ترافيك
006786.jpg
ايلنا: مدير عامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك تهران، اعلام كرد: در آذر ماه ، نخست، تهيه و تدوين طرح جامع ترافيك ۱۴۰۵ صورت مي  گيرد.
وي با اشاره به آغاز عمليات اجرايي طرح آمارگيري مطالعات مبدا- مقصد سفرهاي درون شهري تهران با حضور ۱۲۴ هزار دانش  آموز مقطع سوم راهنمايي، گفت: با توجه به جمعيت ۵/۷ ميليون نفري كلان شهر تهران، اين طرح ۵۰ هزار خانوار را در نمونه آماري خود بررسي مي  كند. طرح جامع حمل و نقل و ترافيك، مدل  ها و الگوهاي سفرهاي شهري در زمينه  هاي علت سفر، وسيله جابجايي و زمان انجام را براي برنامه  ريزان مشخص مي  كند.

وزير كشور:
براي كاهش خسارات زلزله ،ساخت و ساز در كشور بايد نظام مند شود
گروه شهري: در ايران يك هزار و ۳۲۰ مورد زلزله، ۳۸۱ مورد سيل و ۵۷۵ مورد ساير حوادث به ثبت رسيده است، از اين رو ضروري است با تدوين ساز و كا رهاي علمي، ساخت و ساز در كشورمان نظام مند شود و بافت هاي فرسوده در شهرهاي بزرگ براساس يك برنامه زمانبندي شده و مناسب در كمترين زمان به صورت پايدار بازسازي و احياء گردد.
موسوي لاري وزير كشور كه در سمينار بين المللي «سياست ها و راهكارهاي مديريت خطر زلزله در مناطق شهري» سخن مي گفت، انسجام بخشيدن به فعاليت هاي مربوط به حوادث غيرمترقبه و راههاي پيشگيري از بروز فجايع طبيعي را بسيار ضروري دانست و گفت: بايد ساز و كاري فراهم آيد كه براساس آن همه موسسات و سازمان هاي بين المللي، ملي، منطقه اي و تشكل هاي مردمي بتوانند در يك زمان محدوده در عرضه امداد شركت كنند. وزير كشور پشتيباني هاي بيمه اي براي جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه را از اولويت هاي مهم برشمرد.
به گزارش خبرنگار ما، وزير كشور در حاشيه اين سمينار و در پاسخ به چند سئوال درباره مسايل مربوط به حريم تهران و قطار هوايي (منوريل) اظهارنظر كرد.
موسوي لاري در مورد حريم تهران گفت: حريم شهر تهران پيش از اين تعيين شده، اما پيشنهادهايي براي تغيير اين حريم مطرح شده كه قابل بحث و بررسي است كه نتيجه نهايي آن از طريق رسانه ها اعلام خواهد شد. وي افزود: آنچه مسلم است حريم تهران در زمان آقاي بشارتي وزير محترم كشور مشخص و به مسئولان استانداري و شهرداري آن زمان ابلاغ شده است. وي همچنين درباره پروژه منوريل و سخنان شهردار تهران مبني بر وجود مسايل پشت پرده در خصوص اين پروژه گفت: معاون هماهنگي و مور عمراني وزارت كشور در اين خصوص پيگيريهايي را انجام داده و گزارش اجمالي را نيز تنظيم نموده است كه پس از نهايي شدن، نتيجه به اطلاع عموم خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |