چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
توافق پاريس بازتابهاي گسترده اي در جهان داشت
تلاش آمريكا براي تحميل مكانيزم ماشه
بر توافق ايران و اروپا
گروه سياسي: اعلام موافقت ايران با تعليق داوطلبانه غني سازي براساس توافقنامه پاريس با واكنش ها و بازتاب هاي وسيع و گسترده اي در خارج از كشور روبه رو شد. مقامات آمريكايي و مطبوعات اين كشور با نگاهي محتاطانه و ترديدآميز به توافق پاريس، تلاش تازه اي را براي تحميل مكانيزم ماشه بر توافق نامه مذكور آغاز كرد. تا براساس اين مكانيزم آژانس انرژي هسته اي تحت عنوان راستي آزمايي نسبت به تعهدات ايران در موضوع تعليق بتواند گزارش تهيه نمايد.
بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ضمن ارايه اين موضوع تاكيد مي نمايد كه الزام اصلي تعليق كليه فعاليت هاي غني سازي است.
بوچر تصريح مي كند كه بايد آژانس در موقعيتي قرار گيرد كه تعهدات ايران را به صورت مستمر راستي آزمايي كند براساس اين اظهارات شوراي حكام هر زمان مي تواند نسبت به ارايه گزارش اقدام نمايد.
بوچر در يك اظهارنظر جديد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت براساس رفتار گذشته ايران را مورد تاكيد قرار مي دهد و مي گويد چون ايران سالها برنامه هسته اي مخفي داشته و اين برنامه  پنهاني بوده از ديدگاه ما نقض آشكار تعهداتش مي باشد.
وي مي افزايد: اگر نقض هاي گذشته با قولها و عمل هاي جديد اصلاح شود بعد از راستي آزمايي بايد با دوستان در شورا در اين رابطه صحبت كنيم كه اقدام مناسب بعدي چه باشد؟اما چون هنوز مرحله اول يعني قول و عمل جديد راستي آزمايي نشده ديدگاه ما در اين مرحله تغييري نمي كند.
وي خبر از تأخير چند هفته اي اجلاس شوراي حكام در وين مي دهد.
پاول نيز از كمي پيشرفت در يافتن يك راه حل براي برنامه هسته اي ايران طي ۲۴ ساعت گذشته ابراز اميدواري مي كند.
بوش در كنفرانس خبري مشترك با بلر در واشنگتن براي اولين بار موضوع سلاح هسته اي و توان هسته اي را درخصوص ايران تفكيك مي نمايد و مي گويد ما نمي خواهيم ايران سلاح هسته اي داشته باشد.
تحولات هسته اي ايران در مطبوعات آمريكا هم بازتاب قابل توجهي  داشت.
واشنگتن پست تحت عنوان ايران متعهد به توقف برنامه هاي هسته اي شد، به اين نكته اشاره مي كند كه تا زماني كه ايران و اروپا با هم كار مي كنند تلاش آمريكا براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت احتمال موفقيت ندارد.
يك مقام آمريكايي مي گويد با توافق صورت گرفته من مطمئن نيستم حتي كانادا و استراليا هم با ما باشند.
روزنامه يو.اس.اي.تودي تحت عنوان «ايراني ها با توقف برنامه سوخت هسته اي موافقت كردند» مي نويسد ايران براي دفع تلاش آمريكا در ارجاع پرونده هسته ايش به شوراي امنيت به صورت كتبي با تعليق موافقت كرد.
نيويورك تايمز تحت عنوان «ايران درمورد اورانيوم تعهد داد، اما اروپايي ها محتاط هستند» ضمن بررسي نامه ايران به نقل از مقامات اروپايي مي نويسد: روشن نيست كه آيا ايران با كليه شرايط مطروحه در مذاكرات طولاني هفته گذشته پاريس موافقت كرده است و يا اينكه شرايط جديدي را وارد كرده است كه نمي تواند مورد قبول باشد.
لس آنجلس تايمز تحت عنوان «ايران با توافق هسته اي كه اروپا درپي آن بود موافقت كرد» مي نويسد: ايران براي اجتناب از تحريم هاي احتمالي شوراي امنيت در يك توافق غيرمنتظره با اتحاديه اروپا با توقف كامل غني سازي موافقت كرد.
بوستون كلوپ و شيكاگو تريبيون نيز با عناوين «ايران مي گويد غني سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد» و «جلوگيري از طرح هاي هسته اي ايران» به تحليل اين موضوع پرداخته اند.
در اروپا هم سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا توافق هسته اي ايران و سه كشور اروپايي را سرآغازي براي دستيابي به يك توافق بلندمدت خواند.
وي ديروز طي بيانيه اي توافق را بسيار خوشايند خواند.
سولانا توافق را آغاز فصلي جديد در روابط با ايران در زمينه همكاري دوجانبه و روابط اقتصادي خواند و افزود: به محض اينكه تعليق در ايران تاييد شود مذاكرات در اين زمينه از سر گرفته خواهد شد.
وزير امورخارجه انگليس نيز تصميم هسته اي تهران را كليد روابط ايران با اروپا خواند و گفت: نتيجه اين توافق مي تواند درمورد برنامه هسته اي ايران اعتمادسازي كرده و هم تحولي آشكار در روابط بين اروپا و ايران باشد.
درهمين رابطه اتحاديه اروپا هم طي بيانيه اي محور اصول توافق را به شرح زير اعلام نمود: ايران به تعليق فوري همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي بازفرآوري به عنوان اقدامي براي اعتمادسازي متعهد مي شود و آژانس بين المللي انرژي اتمي را از تصميم خود در زمينه تعليق، مطلع و آژانس را براي تحقيق درباره اجراي كامل اين تعليق دعوت مي كند. اين تعليق تا زماني كه مذاكرات مربوط به توافقنامه بلندمدت ادامه داشته باشد، به قوت خود باقي است.
طرف اروپايي بار ديگر براساس معاهده منع اشاعه تسليحات هسته اي، بر حق توليد انرژي هسته اي از سوي ايران براي اهداف صلح جويانه صحه گذاشت.
مذاكرات مربوط به توافقنامه تجارت و همكاري با ايران از سر گرفته خواهد شد و به محض تاييد اجراي تعليق كامل برنامه ايران از سوي آژانس، اتحاديه اروپا به طور فعال از آغاز مذاكرات مربوط به عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني حمايت خواهد كرد.
همزمان، روند مذاكرات پيشرفته بين اتحاديه اروپا و ايران در زمينه فناوري و همكاري، مسايل هسته اي، امنيتي و سياسي آغاز خواهد شد.
هدف و غايت كلي حاصله از اجراي اين تفاهمنامه ها اين است كه به بهبود ترتيبات بلندمدت قابل قبول و چندجانبه مربوط به برنامه هسته اي ايران بيانجامد و شالوده محكم و استواري براي روابط باثبات و پايا بين اتحاديه اروپا و ايران بنا كند.
سخنگوي آژانس انرژي اتمي هم در گفت وگو با راديو آمريكا گفت: ما اطمينان داريم تمام مواد هسته اي اعلام شده ايران به آژانس به سوي فعاليت هاي نظامي منحرف نشده اند.
خبرگزاري فرانسه هم در اين رابطه فعال بود و به انعكاس نقل قول هاي مقامات و ديپلمات هاي اروپايي پرداخت.
اين خبرگزاري دو راه را فرا روي آمريكا اعلام كرد: يكي رويارويي با ايران و ديگري پيوستن به اروپا.
خبرگزاري ژاپني كيودو هم در اين رابطه گفت: با توافق صورت گرفته بين ايران و اروپا تا حد زيادي احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت كاسته شده است.
چين هم از اين توافق استقبال كرد.
وزير خارجه استراليا، كشور هم پيمان آمريكا در شوراي حكام هم روز گذشته گفت: موافقت ايران زمينه را براي يك راه حل جديد در نشست آينده هيات حكام فراهم مي كند.
مطبوعات مسكو هم به استقبال اين توافق رفته و آنرا گام به موقع ايران خوانده اند.

با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي
اولين جلسه مجلس هفتم در بهارستان تشكيل شد
006774.jpg
سرويس سياسي -ياسر مرادي: اولين جلسه علني مجلس هفتم راس ساعت هشت و پنج دقيقه با حضور اكثر نمايندگان در ساختمان جديد مجلس در بهارستان و بر روي صندلي هاي سبزرنگ تشكيل شد.
هرچند كه مخالفت هايي از سوي نمايندگان براي انتقال جلسات علني به ساختمان جديد وجود داشت اما در جلسه غيرعلني قبل از تعطيلات، اكثر نمايندگان تصميم گرفتند ساختمان بهارستان محل تشكيل جلسات بعدي مجلس باشد.
ابتدا تصور مي شد كه جلسه نامنظم و ناهماهنگ برگزار شود اما برخلاف انتظارها جلسه سر وقت و بدون هيچ مشكلي آغاز شد و ناطقين پيش از دستور به ايراد نطق پرداختند. البته حداد عادل قبل از شروع جلسه درمورد ساختمان جديد توضيحاتي را ارايه كرد.نطق مهم روز گذشته مجلس، سخنان احمد توكلي رييس مركز پژوهش ها بود كه به انتقاد از برنامه هاي هسته اي و توافقنامه اخير پرداخت.
توكلي چه گفت
احمد توكلي ابتدا تاسف عميق خود را از توافقنامه اخير ابراز داشت و گفت: ما در اين مورد ۱۳ مورد دقيق تعهد داديم و فقط چهار مورد مبهم اروپايي ها به ما تعهد دادند كه مهمترين تعهد ما تعليق غني سازي است يعني منظور آنان اين است كه ما قبلا قصد ساخت بمب اتم داشته ايم.وي سپس به حمايت اروپا از ايران براي الحاق به WTO اشاره كرد و گفت: الحاق به WTO با اجماع صورت مي گيرد و الان آمريكا مخالف عضويت ما است نه اروپا لذا تعهد اروپا چيزي را به نفع ما عوض نمي كند بلكه عدم عضويت براي ما يك فرصت است زيرا اگر در چنين شرايطي به WTO بپيونديم به ضرر ما تمام خواهد شد.وي همچنين به بحث اعتماد ايران به اروپا اشاره كرد و افزود: لازم نيست آنها به ما اعتماد داشته باشند بلكه ما بايد به آنها اعتماد داشته باشيم چراكه تاريخ مملو از عهدشكني هاست. وي سپس افزود: كميسيون سياست خارجي در جريان اين كار نبوده است و مجلس در فرآيند تصميم گيري ها حضور ندارد. به هرحال ما طرحي تصويب كرديم كه طبق آن چرخه سوخت بايد تكميل شود و دوستان محترم كه خود را به صفت قانونگرايي منتسب مي كنند بايد قانون را اجرا كنند. نماينده تهران سپس از رييس مجلس خواست به دفاع از جايگاه مجلس بپردازد و از اجراي قانون مجلس حمايت كند.
واكنش حداد چه بود؟
سپس حداد عادل در پاسخ به نطق احمد توكلي گفت: مجلس هر نوع مذاكره اي را تنها زماني مفيد مي داند كه به معناي صرف نظركردن از حق هسته اي ملت ايران نباشد. اين حقي نيست كه اتحاديه اروپا به ايران بدهد بلكه حق كشور ماست كه به موجب NPT به ايران داده شده است. ما مذاكرات را تنها زماني مفيد مي دانيم كه براي اعتمادسازي باشد و اطمينان آژانس را تامين كند كه ايران در صدد ساخت سلاح هسته اي از انرژي اتمي نيست. اگر اروپاييان از توافق اخير معنايي غير از اين دارند، دچار اشتباه شده اند. آنها به جلب اعتماد ملت ايران محتاج ترند تا ايران به جلب اعتماد آنها.
رفعت بيات، قدرت الله عليخاني و اكبر اعلمي از ديگر نمايندگاني بودند كه در زمينه توافقنامه اخير ايران با اروپا اعتراضاتي را داشتند و تذكر دادند.
آشنايي با سيستم جديد
در ادامه جلسه حداد عادل اعلام تنفس كرد و افزود: در ساختمان جديد تجهيزات الكترونيكي پيشرفته اي به كار رفته كه راي گيري را به صورت خودكار دربياورد لذا لازم است با اين شيوه راي گيري آشنا شويم. البته سعي مي كنيم استفاده از شيوه جديد را به تدريج در دستور كار خود قرار دهيم. سپس براي آشنايي بيشتر با سيستم راي گيري و همچنين ارايه گزارش حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، نمايندگان جلسه غيرعلني و غيررسمي را تشكيل دادند.
در جلسه نمايندگان با روحاني
چه گذشت
شنيده ها حاكي از آن است كه دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين جلسه سعي كرد تا ابهامات و شبهاتي كه براي نمايندگان در اين زمينه وجود دارد را برطرف كند. روحاني همچنان سعي كرده كه نمايندگان را قانع كند كه توافقنامه اخير با اروپا موفقيت آميز بوده و لااقل بايد تا ماه نوامبر، ايران صبر كند تا نتايج اين توافقنامه را ببيند.
حسن روحاني نيز بعد از جلسه در جمع خبرنگاران اعلام كرد: لازم بود نمايندگان از سير كلي اين توافقنامه مطلع باشند و بنده نيز نقطه نظرات و سئوالات آنها را شنيده و پاسخ دهم. وي بخشي از علت قانع نشدن برخي نمايندگان را ضعف اطلاع رساني و كمبود اطلاعات دانست و افزود: البته برخي از انتقادها هم ممكن است وارد باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي
در پاسخ به سئوالات چه گفت
حسن روحاني در پاسخ به سئوال خبرنگاران توافق اخير را توافقي روشن و همچنين مقدماتي خواند كه روند كار را مشخص مي كند. وي افزود: به نظر بنده اين توافقنامه چون مقدماتي است نيازي به تاييد و تصويب مجلس ندارد ولي وقتي قطعي و وارد مراحل اجرايي شد آنگاه شايد نياز به مطرح شدن در ملجس داشته باشد.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري درمورد واردشدن بحث توقف فعاليت مراكز اصفهان در توافقنامه اخير گفت: ما در يكسال اخير پيشرفت هاي بسيار خوبي را در اصفهان داشته ايم كه غربي ها هم از اين امر متعجب شدند. وي افزود: بحث اصفهان از اجلاس ژوئن مطرح شد يعني زماني كه اروپايي ها احساس كردند ايران پيشرفت هاي جدي را در اصفهان دارد. درواقع اخيرا ساختمان مركز اصفهان تكميل شده و تكنولوژي ما در اصفهان تكميل يافته است لذا در اجلاس اخير و به ويژه در توافقنامه روزگذشته ما با اروپا، اروپايي ها بر روي بحث توقف فعاليت هاي اصفهان تاكيد داشتند.وي در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار همشهري مبني بر تكليف كارشناسان و متخصصان ما در مدتي كه غني سازي متوقف مي شود گفت: متخصصين ما كارهاي زيادي دارند و در دوره تعليق كارهاي معطل مانده خود را تكميل مي كنند و ان شاءالله بعد از پايان مدت تعليق، كارها را با سرعت ادامه خواهيم داد. تجربه تعليق ما در مرتبه گذشته هم نشان داد كه ما عملا دچار عقب افتادگي نشديم و بلكه كارهاي ما بعد از مدتي با سرعت ادامه پيدا كرد.
وي در ادامه افزود: اين توافقنامه در نهادهاي مختلف بررسي شده و حاصل فكر يك نفر و يا يك نهاد نيست. البته هر زماني كه اين مذاكرات به بن بست برسد و دچار مشكل شود تعهدات طرفين هم پايان مي يابد و اين امر در متن قرارداد هم آمده است.

خرازي:
اميدواريم پس از سه ماه ،ارزيابي مثبتي از مذاكرات داشته باشيم
فارس:سيد كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان كه در حاشيه مراسم يادبود درگذشت ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت در ارزيابي از توافقات درباره پرونده هسته اي ايران، خاطرنشان كرد: مذاكرات بسيار مهمي بود و يك گام بسيار مهم و تاريخي در حل مشكلات هسته اي ايران است. خرازي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه اين توافق با توفيق پيش برود و طرفين براساس تعهدات عمل كنند. وزير امور خارجه گفت: اميدواريم در اولين گام كه پس از سه ماه صورت مي گيرد ارزيابي مثبتي داشته باشيم تا بتوان اين مسير را ادامه داد. وي همچنين در خصوص پايبندي اروپايي ها به تعهدات خود در زمينه پرونده  هسته اي ايران گفت: اميدواريم و قرار بر اين است وقتي طرفين تعهداتي كردند، طبيعتاً بايد به امضاي آن احترام بگذارند. وي گفت: اگر مذاكرات به خوبي پيش رود به راه حل مي انجامد و البرادعي نيز در گزارش روز گذشته خود اذعان كرده است كه ايران برنامه اي براي سلاح هسته اي ندارد.

اخبارسياسي
خاتمي روز ملي عمان را تبريك گفت
آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز طي پيامي به قابوس بن سعيد سلطان عمان فرا رسيدن روز ملي اين كشور را به وي، دولت و ملت مسلمان عمان تبريك گفت.
در اين پيام اظهار اميدواري شده است مناسبات و همكاريهاي ميان دو كشور در تمامي زمينه ها بيش از پيش گسترش و توسعه يابد.
رئيس ستاد انتخابات كشور هفته آينده معرفي مي شود
سيد عبدالواحد موسوي  لاري  وزير كشور گفت : استدلال  شوراي  نگهبان  درمخالفت  با تاريخ  پيشنهادي  وزارت  كشور در برگزاري  انتخابات  آتي  رياست جمهوري  كافي  نيست .
وي  ديروز در حاشيه  سمينار بين المللي «سياستها و راهكارهاي مديريت  خطر زلزله  در مناطق  شهري» در جمع  خبرنگاران  در مورد مخالفت  شوراي نگهبان  با تاريخ  پيشنهادي  وزارت  كشور(۲۳ ارديبهشت ) براي  برگزاري انتخابات  آينده  رياست  جمهوري ،اظهار داشت : شوراي  نگهبان  براي  مخالفت  باتاريخ  پيشنهادي  وزارت  كشور استدلال كافي  ندارد.
وزير كشور در جمع  خبرنگاران  تأكيد كرد: فراهم  كردن  مقدمات  اجرايي سه  ماه  قبل  از پايان  دوره  رياست  جمهوري  فرصت  حداقلي  است  و قبل  از سه ماه  هيچ  منع  قانوني  وجود ندارد.موسوي  لاري  يادآور شد: وزارت  كشور در اين  زمينه  جوابيه اي  به شوراي  نگهبان  ارسال  مي كند.
وزير كشور دهه  سوم  ارديبهشت  سال  آينده  را فرصت  مناسبي  براي  برگزاري انتخابات  رياست  جمهوري  دانست  و گفت : در اين  تاريخ  امتحانات  پايان  سال مدارس  برگزار نمي شود و آمادگي  لازم  نيز در اين  تاريخ  وجود دارد. وضعيت هوا نيز مناسب  است .وي همچنين گفت : رييس ستاد انتخابات كشور هفته آينده معرفي خواهدشد .
هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير عراق:
برگزاري انتخابات سالم و فراگير، اساسي ترين گام تأمين ثبات و امنيت عراق است
ايسنا - محمد مجيد الشيخ، سفير جديد عراق در ايران صبح ديروز با هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت وگو كرد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با ابراز نگراني نسبت به تداوم خشونت زور و ارعاب و پيگيري سياست هاي دوران اشغال عليه مردم مظلوم و مسلمان عراق گفت: عراقي ها و مسئولان آن مي بايست با تدبير و مديريت هوشمندانه از خود مردم عراق در تامين امنيت اين كشور استفاده نمايند.
وي افزود: افزايش خونريزي و كشتار غيرنظاميان با سلاح هاي سنگين توسط نيروهاي اشغالگر، افكار عمومي عراق را دچار خدشه مي سازد كه در بلندمدت براي حاكميت اين كشور غيرقابل جبران خواهد بود.
هاشمي رفسنجاني با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي براي مشاركت همه جانبه در امر توسعه و بازسازي عراق بر عزم جدي و تلاش مسوولان ايران براي بسط روابط دوجانبه با عراق براساس حسن همجواري و احترام متقابل تاكيد كرد.
سفير جديد عراق در ايران نيز در اين ديدار ضمن تشريح آخرين تحولات كشور متبوعش گفت: مهمترين نگراني مردم عراق تلاش باقي مانده بعثي ها و گروه هاي افراطي در به هرج و مرج كشيدن اين كشور و رسوخ در نهادها و ارگان هاي اين كشور است.
بسيج، مردم را تشويق به حضور در انتخابات مي كند
مهر: فرمانده نيروي مقاومت بسيج گفت: بسيج در كليه انتخابات  همكاري و حضور فعال داشته و در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز از همه امكانات خود براي تشويق مردم به حضور پرشور در انتخابات استفاده خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: كاهش تنش هاي سياسي و درگيري هاي جناحي و ترك منازعات بي ارزش و خسته كننده براي مردم مي تواند مشوق خوبي براي حضور مردم باشد، برعكس نظر عده اي كه دامن زدن به اختلافات موجب گشوده شدن باب انتخابات خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |