چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث جاده اي وزارت بهداشت:
۲۶ درصد تخت هاي بيمارستاني در اشغال حوادث جاده اي است
006741.jpg
گروه اجتماعي- عباس اسدي: ۲۶ درصد از حجم خدمات اورژانس بيمارستاني كشور را حوادث رانندگي به خود اختصاص مي دهند، اين در حالي است كه سرانه استاندارد و پذيرفته شده جهاني براي اين گونه خدمات ۱۰ درصد است.
دكتر مقيسي رئيس پيشگيري از سوانح و حوادث جاده اي وزارت بهداشت در آستانه روز جهاني يادواره قربانيان حوادث راهها به همشهري گفت: هر سال در ايران ۲۶ هزار نفر در حوادث جاده اي كشته مي شوند كه اغلب آنها متعلق به گروه سني جوان و مولد جامعه هستند، با مرگ اين افراد شمار قابل توجهي از نيروهاي مولد و تأثير گذار در اقتصاد عمومي و خانوادگي از گردونه فعاليت خارج مي شوند.دكتر مقيسي با ذكر اين كه سخت گيري در تهران نسبت به موتورسواران براي استفاده از كلاه ايمني نتايج قابل قبولي را به همراه داشته است گفت: اگر همين شيوه را در ساير قوانين راهنمايي و رانندگي به كار بنديم روزنه هاي اميد براي كاهش تلفات جاده اي يكي پس از ديگري آشكار خواهد شد. رئيس اداره پيشگيري از حوادث و سوانح جاده اي وزارت بهداشت همچنين با اشاره به اين كه ايران در مقايسه با ساير كشورها در تدابير ايمني و پيشگيرانه از حوادث رانندگي رشد قابل توجهي نداشته است گفت: در كشور سوئد به عنوان يك كشور پيشرفته اروپايي موتورسواران علاوه بر استفاده از كلاه ايمني، به استفاده از لباس ايمني -كه قيمت زيادي هم دارد- ملزم هستند و نتايج خوبي هم گرفته اند و ما انتظار داريم دست كم در ايران به همين قوانين موجود توجه شده و شيوه هاي سخت گيرانه با نظارت و مديريت بيشتري اعمال شود.
وي با ذكر اين مطلب كه در ايران ميزان تصادفات رانندگي ۲۰۰ برابر بيشتر از استاندارد جهاني است گفت: هر سال بين چهار تا پنج هزار ميليارد ريال از اعتبارات كشور صرف درمان مجروحان حوادث رانندگي مي شود، در حالي كه اگر به سه پارامتر تأثيرگذار در حوادث جاده اي مانند انسان، وسيله نقليه و خودرو توجه كافي صورت پذيرد شمار قابل توجهي از اين حوادث كاهش خواهد يافت.

نخستين نشست ۵۰۰ جانباز قطع نخاعي در تهران
گروه اجتماعي: ۵۰۰ جانباز قطع نخاعي براي اولين بار در مجموعه فرهنگي ورزشي انقلاب گردهم آمدند تا مسائل، مشكلات و ناگفتني ها را به مسئولان بازگويند.به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حضور حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران همراه بود آخرين وضعيت رفاهي، معيشتي و بهداشتي آنان مورد بررسي قرار گرفت .
براساس آمار موجود هم اكنون ۲ هزار و ۴۲۰ نفر از جانبازان قطع نخاعي زير پوشش خدمات بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار دارند كه به جهت آنكه بدون همراه قادر به هيچ حركتي نيستند به مراتب از ساير جانبازان بيشتر نيازمند توجه هستند.براساس اين گزارش در حال حاضر ۴۷۲ هزار نفر در كشور در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، بمباران شهرها و درگيري با گروه هاي محارب جانباز شده اند كه تا كنون شمار قابل توجهي از مجروحان شيميايي به درجه رفيع شهادت رسيده  و شماري ديگر در صورت عدم رسيدگي به وضعيت درمان آنها در آينده به خيل شهدا خواهند پيوست. براساس آمار موجود در طول دوران دفاع مقدس ۱۲۰ هزار نفر از جوانان و رزمندگان اسلام گرفتار گاز خردل شده و مشكلات تنفسي را همچنان به عنوان نارسايي از زمان جنگ با خود به همراه دارند.
رژيم بعثي عراق در طول دوران جنگ ۲۴۲ مورد تك شيميايي به صفوف رزمندگان داشته كه ۴۴ هزار نفر از ناحيه اين حملات شهيد شده اند و ۱۲۰ هزار نفر هم اكنون به عنوان مجروحان شيميايي روزگار مي گذرانند.جانبازان و آنهايي كه بي ريا، بي ترديد، بسيار كوش، پريقين، راهي ديار عشق و حقيقت و اخلاص شدند، همان كه در روزهاي سخت تازيانه زياده خواهي هاي دشمن اندام نحيف آنها را رنجاند و به درد آورد يكي پس از ديگري عروج مي كنند، همين ديروز۵۰۰ تن از آنها در ورزشگاه انقلاب گرد هم آمدند تا درد روزهاي بي مهري را به مسئولان گوشزد كنند.جانبازان قطع نخاعي و ساير جانبازان سلامت خود را در روزهاي آسماني جنگ و دفاع مقدس وانهادند و رنج فيزيكي و ظاهري را به همراه خود آوردند تا مجال تنفس و هواي تازه براي همنوعان و ساير شهروندان فراهم شود.
نشست ديروز جانبازان قطع نخاعي در ورزشگاه انقلاب تهران نهيب و هشداري است كه بايد آنها را باور كرد و مرهمي بر درد و رنج آنها بود.

تشكيل كارگاه ملي آموزش پيشگيري از ايدز
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: كارگاه آموزشي ملي پيشگيري از ايدز با همكاري سازمان جهاني يونسكو، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پروش روز سه شنبه به مدت سه روز آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين كارگاه با حضور اساتيد و صاحبنظران تشكيل شده و به دنبال يافتن راهكارها و برنامه هايي پيشگيرانه جهت برخورد با بيماري ها به ويژه «HIV ايدز» را در دستور كار خود قرار داد.
دكتر رياض غيرتمند، مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش در اين برنامه، استفاده از آموزش و پرورش را ابزاري مؤثر براي آموزش به نوجوانان دانست و افزود: به دليل حساسيت هاي فرهنگي و اعتقادي كه در كشور ما وجود دارد آموزش و پرورش با مشكلاتي مواجه است و به همين دليل چنين كارگاهي برگزار مي شده تا بتوانيم آموزش هاي پيشگيرانه «HIV» را در كشور نهادينه كنيم.وي افزود:  براي آموزش و مبارزه با اين بيماري هيچ مكاني بهتر از مدارس براي نوجوانان نيست به دليل اين كه مدرسه محيط ايمن براي انتقال راهكارهاي مناسب است و نوجوانان در سنين حساس اگر به درستي راهنمايي شوند، مي توانند ضمن بالا بردن سطح آگاهي خود و برخورد صحيح با اين موضوع، اين دانسته ها را به خانواده هايشان نيز انتقال دهند و بتوانند در آينده رفتاري سالم داشته باشند.
دكتر غيرتمند همچنين گفت: از ابتداي سال ۸۲ ، ۱۳ هزار دبير زيست شناسي جهت آموزش به ۵/۱ ميليون دانش آموز را توسط ۵ دانشگاه علوم پزشكي در سه شهر تهران، مشهد و شيراز تحت آموزش قرار داده ايم و جزوه هايي در تيراژ ۲ ميليون به چاپ رسيده كه در حال حاضر يك ميليون از آنها بين دانش آموزان توزيع شده است تا بتوانيم به اين وسيله سطح آگاهي دانش آموزان را نسبت به اين بيماري بالا ببريم. دكتر گويا، مدير كل مركز بيماري هاي وزارت بهداشت نيز در اين كارگاه گفت: براساس آمارهاي منتشره جهاني، ۱۰۴ ميليون نفر در حال حاضر امكان حضور در مدرسه را ندارند كه ۵۷ درصد آنها دختران هستند و بيماري ها از جمله ايدز در كشورهايي گسترش بيشتري پيدا كرده اند كه وضعيت آموزشي نامناسب دارند.
دكتر گويا آمار مبتلايان به «HIV» كه در حال حاضر در كشور شناسايي شده اند را ۷ هزار و ۵۱۰ نفر دانست و گفت: تخمين ما اين است كه در كشور حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر مبتلا وجود داشته باشد و به دليل پنهان كاري شناخته نشده اند كه از اين تعداد قطعاً عده اي نيز در بين دانش آموزان هستند. آنچه مسلم است و از تحقيقات يونيسف به دست آمده، آموزش هاي سنتي نمي تواند جوابگوي نياز جوامع باشد و بايد آموزش با شكل گيري و با مشاركت دانش  آموزان و سازمان هاي مختلف باشد.
دكتر ناصر الهي استاد حوزه و دانشگاه نيز در اين برنامه گفت: ما با كتمان اين قضيه و اين تفكر كه اين مشكل فقط مربوط به جوامع غربي است، نمي توانيم تصور كنيم كه جامعه ما و فرزندان اين كشور به دور از اين مشكل باقي خواهند بود.وي افزود: خانواده ها و مسئولين بايد در پي راههايي باشند كه جوانان در محيط هاي كنترل شده نحوه برخورد با مسائل گوناگون را تجربه كنند و گرايش به مخفي كاري در آنها كاهش يابد.

نخستين جشنواره كتاب دين برگزار مي شود
گروه علمي- فرهنگي: نخستين جشنواره كتاب دين با هدف تجليل از نويسندگان، مؤلفان و ناشران كتاب هاي ديني و ترغيب مردم به فرهنگ كتابخواني هفتم بهمن امسال از سوي سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري پيمان ملازاده دبير جشنواره كتاب ديني با اعلام اين مطلب گفت: قرار است جشنواره كتاب هاي ديني هر دوسال يك بار در سالروز شهادت استاد مطهري برگزار شود ولي امسال به طور استثناء اين جشنواره هفتم بهمن در تالار انديشه حوزه هنري برگزار خواهد شد.
دبير جشنواره كتاب دين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه هر سال جشنواره هاي گوناگوني با موضوع هاي مختلف برگزار مي شود اظهار داشت: از اين منظر جاي جشنواره اي با موضوع كتاب هاي ديني در ميان جشنواره هاي فرهنگي خالي بود. به همين خاطر به منظور قدرداني از صاحبان آثار و كتب ديني و پديدآورندگان آن، سازمان تبليغات اسلامي نسبت به برگزاري اين جشنواره اقدام مي كند.وي معرفي الگوهاي موفق از توليد فكر و فرهنگ ديني را از ديگر اهداف برگزاري جشنواره كتاب دين ذكر كرد و افزود: تحقيق و آموزش فرايندي است كه نيازمند الگوها و روش هاي موفق است. از اين رو فرايند الگوگيري علمي ديگر از كاركردهاي جشنواره كتاب دين به شمار مي رود.
ملازاده در بخش ديگري از سخنانش كتاب ديني را محصول نخبگان جامعه ديني توصيف كرد كه با مشكلات بسياري روبه رو است و افزود: اين مشكلات طيف وسيعي از مسائل و مشكلات مادي تا مشكلات ساختاري و علمي را شامل مي شود. ابتكار برگزاري جشنواره كتاب دين به مثابه پل گذري است كه به تدريج ما را وارد وادي بررسي وضعيت كتاب هاي ديني به منظور رفع مشكلات آن مي كند.وي در پايان انتخاب و معرفي آثار برگزيده جشنواره كتاب دين را نخستين قدم در برگزاري اين جشنواره ذكر كرد و گفت: بررسي محتوايي و سنجش كتاب هاي ديني به منظور رفع مشكلات اين حوزه از برنامه هاي اين جشنواره است كه در آينده دنبال خواهد شد.

يادداشت
رقابت يا انحصار
كشور ايران به رغم بهره مندي از بناها و آثار تاريخي، آب و هواي معتدل و تنوع اقليمي، آداب و رسوم گوناگون، گويش هاي متعدد، اماكن و بقاع متبركه و از همه مهم تر شهرونداني مهربان و آرام از جذب پرشمار توريست ها به اين خطه پهناور محروم و از درآمد سرانه ملي آن محروم تر است.
برخي، تبليغات منفي و غير واقعي درباره ايران را علت روي گرداني توريست ها مي دانند. تعدادي ،نبودن فضاي فعاليت آزاد متناسب با ذائقه توريست ها را علت كاهش شمار توريست ها بر مي شمارند و عده اي هم ناكافي بودن خدمات و نبود فرهنگ لازم توريست پذير را در كشو برجسته مي كنند.
اما واقعيت ماجراي عدم رغبت و عدم رشد روزافزون شمار توريست ها براي بازديد از ايران نه فقط قوانين محدود كننده و نوع نگاه مردم بلكه نحوه رفتار برخي آژانس هاي مسافرتي در جذب جهانگردان، گرايش به كسب سودهاي آني و زودگذر، ترجيح منافع شخصي بر منافع ملي و توقف در افق هاي پيش رو به جاي نگاه به افق هاي دور دست از جمله موانع جدي بر سر راه جذب  گردشگران و توريست ها به داخل ايران است.
وقتي يك مدير آژانس توريستي از افزايش صدور مجوز تأسيس دفاتر خدمات مسافرتي سخن به شكوه گشوده و انتظار ۱۷ ساله براي ايجاد دفتر خدمات مسافرتي در ايتاليا را يك امتياز تلقي مي كند، خود بهترين گواه براين نكته است كه رگه هايي از انحصار و حسادت هاي زودگذر با تأسف فراوان در ميان عده اي ريشه دوانيده و نگاه به افق هاي دور دست و پذيرش رقابت سالم رخت بربسته است.
اميد.ا

هفته آينده در تهران چهارمين جشنواره كتاب هاي آموزشي برگزار مي شود
گروه علمي و فرهنگي- علي اصغر محمدي: چهارمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد ويژه كتاب هاي آموزشي مقطع ابتدايي و راهنمايي، دوم و سوم آذرماه در تالار حركت تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، عليرضا حاجيان زاده، مدير كل دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: اين جشنواره با هدف تبيين و انتقال اهداف، سياست ها و برنامه هاي آموزش و پرورش در حوزه انتشار كتاب هاي آموزشي، ارزيابي كتاب هاي آموزشي موجود به منظور انتخاب و معرفي كتاب هاي برگزيده، تشويق و حمايت از نويسندگان و ناشران برتر در حوزه تأليف و نشر كتاب هاي آموزشي، فراهم آوردن امكان تبادل نظر ميان پديدآورندگان اين گونه كتاب ها و شناخت مشكلات و تبيين راهبردهاي مناسب برگزار مي شود.
وي با اشاره به سابقه و نتايج اجراي طرح سامان بخشي كتاب هاي آموزشي گفت: اجراي اين طرح از حدود پنج سال قبل آغاز شده كه براساس آن فهرست توصيفي كتاب هاي مناسب آموزشي براي هر مقطع در پايان كتاب هاي درسي دانش آموزان درج شده است.وي افزود: در سه جشنواره گذشته سعي شد تا اعتماد و تعامل ميان وزارت آموزش و پرورش و ناشران كتاب هاي آموزشي ايجاد شود.
حاجيان زاده با اشاره به اين مطلب كه در چهارمين جشنواره، كتاب هاي آموزشي دوره ابتدايي كه در فاصله سال هاي ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ و كتاب هاي آموزشي دوره راهنمايي كه در فاصله سال هاي۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ براي نخستين بار منتشر شده باشند مورد داوري قرار گرفته اند، افزود: از اين پس يك سال جشنواره كتاب هاي آموزشي دوره ابتدايي و راهنمايي و يك سال جشنواره دوره متوسطه برگزارخواهد شد و در سال سوم جشنواره اي برگزار نمي شود. در واقع جشنواره هر دوره به صورت سه سالانه است.
مدير كل دفتر انتشارات كمك آموزشي گفت: در مقطع ابتدايي از ميان ۱۳۰۸ كتاب رسيده به دبيرخانه جشنواره، ۵۵۹ كتاب مناسب تشخيص داده شده و۶۰ كتاب نيز به عنوان برگزيده و تقديري معرفي خواهند شد و در دوره راهنمايي نيز از ميان ۱۰۱۹ كتاب رسيده ۴۶۱ كتاب به عنوان كتاب هاي مناسب انتخاب شدند كه در پايان ۶۵ كتاب برگزيده و تقديري اين دوره تحصيلي نيز معرفي خواهند شد.

مدارس كشور داراي شناسنامه فني مي شوند
ايرنا: مدير كل دفتر نظارت و هماهنگي اجراي طرح هاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اعلام كرد: براساس طرح جامع ساماندهي فضاهاي آموزشي، مدارس سراسر كشور داراي شناسنامه فني ساختمان مي شوند.
«مرتضي حديديان» گفت: پيش بيني مي شود اطلاعات مربوط به صدور شناسنامه فني ساختمان تا دو يا سه ماه ديگر از تمام استان هاي كشور جمع آوري شود.
وي افزود: براساس اين طرح، مدارس كشور از نظر وضعيت ساخت، قدمت مدارس، وضعيت برخورداري از امكانات و تطبيق با نقشه هاي استاندارد مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
حديديان اظهار داشت: در اين شناسنامه اطلاعاتي از قبيل مشكلات هر ساختمان گردآوري شده و يك نسخه  از آن در دفتر مدرسه و يك نسخه در برنامه رايانه سازمان نوسازي نگاه داري خواهد شد.
وي توضيح داد: در اجراي اين طرح، نقطه يابي مدارس توسط دستگاه هاي «جي. اي. اس» انجام مي شود و متخصصان از طريق ماهواره به يادداشت برداري اطلاعات خود مي پردازند.

ثبت نام بيش از ۳۵ هزار نوآموز تهراني در دوره پيش دبستاني
فارس: معاون آموزش عمومي آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: در سال تحصيلي جاري بالغ بر ۳۵ هزار نوآموز در استان تهران در يك هزار و ۷۵۰ كلاس درس دوره پيش دبستاني مي گذرانند.
حميد نظرلي افزود: در سال ۸۲-۱۳۸۱ يك هزار و ۳۵۹ كلاس پيش دبستاني داشتيم كه ۲۷۰ هزار و ۳۱۷ نوآموز را تحت پوشش قرار داده بود و امسال ۳۵ هزار و ۷۷۹ نوآموز در يك هزار و ۶۲۱ كلاس درس دوره پيش دبستاني را مي گذرانند.وي اضافه كرد: اين روند نشان مي دهد كه در زمينه جذب نوآموزان در دوره پيش دبستاني رشد خوبي را شاهد بوديم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |