چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
ارتش آمريكا
براي حمله به موصل
آماده مي شود
006771.jpg
گروه سياسي خارجي: حدود ۱۲۰۰ نظامي آمريكايي خود را براي حمله به موصل آماده مي كنند. در پي حمله نيروهاي آمريكايي و عراقي به فلوجه و سركوب شورشيان در اين شهر شورشهايي در موصل به وقوع پيوست از جمله تعداد زيادي از پاسگاههاي پليس موصل به دست شورشيان افتاد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه: ارتش آمريكا قصد دارد طي عملياتي اين پاسگاههاي متروكه را بار ديگر باز پس گيرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، يكي از فرماندهان نظامي آمريكا در اين خصوص گفت: ما مي خواهيم نخست امنيت را در بخش غربي موصل برقرار كرده و سپس از آنجا به بخش شرقي پيشروي نمائيم. به گزارش خبرگزاري فرانسه ارتش آمريكا در حال حاضر همه پنج پل ارتباطي شهر موصل رابسته و سنگربندي كرده است.
گفته مي شود حدود پنجاه شورشي هفته گذشته با نفوذ به شهر موصل و غارت پاسگاهها مقاديري سلاح و مهمات بدست آوردند. ديروز همچنين اياد علاوي نخست وزير عراق گفت در حمله به فلوجه يك شبكه تروريستي موسوم به ارتش محمد منهدم و فرماندهان آن دستگير شدند. علاوي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العربيه گفت: اين گروه قصد داشت اماكن و پايگاههاي مهم فلوجه را منفجر كند.
گروه ارتش محمد از جمله تشكيلاتي است كه متهم به بريدن سر تعدادي از گروگانهاي خارجي و عراقي بوده و از آن به عنوان پاره اي از تشكيلات الزرقاوي نام مي برند.
از سوي ديگر به گزارش ايرنا پايگاه اينترنتي يورونيوز با اعلام اينكه عليرغم درهم شكستن مقاومت در فلوجه، ايستادگي نيروهاي پراكنده خانه به خانه در اين شهر ادامه دارد، نوشت: حدود ۱۵۰ هزار تن از اهالي فلوجه از اين شهر گريخته اند و نهادهاي امدادي وضعيت اين شهر را بحراني و اسفبار اعلام كرده اند.
ديروز همچنين شبكه هاي تلويزيوني آمريكا تصاويري از يك تفنگدار آمريكايي را نشان دادند كه به سوي يك مرد مجروح و غيرمسلح عراقي در مسجدي در فلوجه عراق شليك مي كند و او را مي كشد.
به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، شبكه تلويزيوني سي.بي.اس فيلمي را به نمايش گذاشت كه در آن يك تفنگدار آمريكايي اسلحه خود را به سوي فردي گرفته بود و در بين صحبت هاي سربازان آمريكايي كه به گوش مي رسيد، يكي از آنان گفت: او اكنون مرده است.
به گزارش ايرنا اين شبكه تلويزيوني بدون اشاره به هويت اين تفنگدار افزود: سرباز مسئول كشته شدن اين فرد زنداني شده و قرار است محاكمه شود.
سي.بي.اس خاطرنشان كرد: فرد كشته شده جزو شورشياني بود كه در مسجدي در فلوجه پنهان شده بودند.اين فيلم توسط يك فيلمبردار كه نيروهاي اعزامي به مسجد را همراهي مي كرد، گرفته شده است.
شبكه هاي تلويزيوني سي.ان.ان، اي.بي.سي و فاكس نيوز نيز اين تصاوير را نمايش دادند.
سرهنگ قاضي بيل ميلر در گفت وگو با شبكه «ان.بي.سي» گفت: قوانين نظامي در عراق به سربازان استفاده از زور براي رويارويي با فعاليت هاي خصمانه را مي دهد.ميلر افزود: اما اين فرد مجروح كه تهديدي محسوب نمي شده است، دشمن به شمار نمي رود.
در ساير رخدادهاي مربوط به عراق، روز دوشنبه شورشيان يك تانكر نفت را در يك تلمبه خانه نفت در مسير خط حومه شمال عراق به تركيه منفجر كردند . آنها همچنين چهار حلقه چاه نفت را نيز در غرب كركوك آتش زدند. در منطقه بوذياب در شهر رمادي نيز انفجار يك خودرو بمب گذاري شده موجب كشته شدن يك نظامي و جراحت نظامي ديگر آمريكا شد.
و سرانجام اينكه به گزارش ايرنا ابومصعب الزرقاوي رهبر گروه توحيد و جهاد در عراق از طريق يك پايگاه اينترنتي از طرفداران خود خواست براي يك مقابله و درگيري شديد ديگر آماده شوند.

پاول قرباني سياست بوش در ايران و اسرائيل
گروه سياسي خارجي: در پي استعفاي كالين پاول از سمت وزارت خارجه آمريكا اخبار مختلفي در اين خصوص ارائه شد از جمله آنكه وي به تيم كبوترهاي هيات حاكمه آمريكا تعلق داشت و در مقابله با كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي و دونالد، رامسفلد وزير دفاع اين كشور كه به گروه بازها تعلق داشتند درپاره اي از راهبردها داراي اختلافات عميق بود.
اما ديروز واشنگتن پست به موردي ديگر نيز اشاره كرد. به گزارش روزنامه مذكور پاول چند ماه پيش طي نامه اي به رئيس جمهور آمريكا به بررسي وضعيت پيش روي آمريكا در حوزه فعاليت اش پرداخت و در آن توجه بيشتر به مساله ايران و مقابله با سياست هاي آريل شارون نخست وزير اسرائيل پرداخت.
به گزارش روزنامه مذكور، اين نامه به مذاق رئيس جمهور آمريكا خوشايند نبود و سرنوشتي جز سطل زباله پيدا نكرد.
واشنگتن پست مدعي شد يكي از دلايل پذيرش استعفاي پاول از سوي جورج بوش نگارش همين نامه بوده است.
استعفاي پاول بازتاب گسترده اي در جهان داشته است.
خبرگزاري فرانسه نوشت: در پي استعفاي پاول، اروپا روز سه شنبه سوگوار بود. اين خبرگزاري همچنين مدعي شد كه استعفاي وزير خارجه آمريكا موجب بروز يأس و ترس در خاورميانه و كشورهاي عربي شده است. بنابر گزارش مذكور حتي هنري كيسينجر، سياستمدار كهنه كار آمريكا نيز از اين استعفا ابراز تأسف كرد.

كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا مي شود
006708.jpg
گروه سياسي خارجي: در پي اعلام استعفاي كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا و پذيرش آن از سوي رئيس جمهور آن كشور، مقامات آمريكايي اعلام كردند جورج بوش در تازه ترين تحول در كابينه آمريكا كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي كاخ سفيد را كه يك تندرو است به عنوان جانشين كالين پاول ميانه رو به عنوان شصت و ششمين وزير امور خارجه آمريكا برگزيده است.رايس، كه ۵۰ ساله است، جانشين كالين پاول، ۶۷ ساله مي شود كه همراه با اعلام كناره گيري سه تن ديگر از اعضاي كابينه آمريكا، از مقام خود استعفا داد.به اين ترتيب، تعداد اعضاي كابينه پانزده نفره جورج بوش كه پس از انتخاب مجدد وي به رياست جمهوري از سمت هاي خود استعفا داده اند تاكنون به شش نفر مي رسد.
كساني كه در اين مدت از مقام هاي خود كناره گرفته اند عبارتند از: كالين پاول، وزير خارجه، جان اشكرافت، دادستان كل، دان اوانز، وزير بازرگاني، اسپنسر ابراهام، وزير انرژي، آن ونمن، وزير كشاورزي و رادپيج، وزير آموزش و پرورش.
دوره جديد رياست جمهوري بوش از روز ۲۰ ژانويه ۲۰۰۴ (اول بهمن ۸۳) رسماً آغاز مي شود و تركيب جديد كابينه نگرش وي به مسايل داخلي و خارجي در خلال چهار سال آينده را مشخص خواهد كرد.
در مقايسه با كالين پاول و رويكرد نسبتاً ملايمتر وي به چالش هاي موجود در روابط خارجي آمريكا، از خانم رايس به عنوان شخصيتي سختگيرتر ياد مي شود كه داراي اشتراك نظر بيشتري با رئيس جمهوري است و به اين ترتيب، انتظار مي رود تركيب كابينه جديد بوش يكدست تر شود.
تفاهم با بوش
از نظر نگرش سياسي و روابط شخصي، كاندوليزا رايس، نخستين زني است كه به مقام مشاور امنيتي كاخ سفيد منصوب شد، به رئيس جمهوري و خانواده وي بسيار نزديك بوده است.
در جريان جنگ افغانستان و عراق، خانم رايس همواره از مواضع قاطعانه جورج بوش حمايت كرد و دانش وي در زمينه روابط بين المللي كمك بزرگي به رئيس جمهوري در نخستين دوره زمامداري وي بوده است به خصوص اينكه بوش حكومت خود را بدون آگاهي چنداني در اين زمينه آغاز كرد.
كاندوليزا رايس در سال ۱۹۵۴ در ايالات آلاباما متولد شد در حالي كه در آن زمان، تبعيض عليه سياهپوستان در اين ايالت بخشي از زندگي عادي آنان تلقي مي شد به نحوي كه، به گفته خانم رايس، وي حتي آن را به عنوان مسئله اي غيرعادي احساس نمي كرد.
پدر كاندوليزا كشيش و مادرش معلم موسيقي بود و هر دو نفر پيشرفت تحصيلي را تنها راه براي غلبه يك جوان سياهپوست بر موانع موجود در جامعه مي دانستند.
خانم رايس در سن پانزده سالگي به عنوان دانشجوي علوم سياسي وارد دانشگاه دنور شد و بعد از اخذ درجه دكتري، در مركز مطالعات امنيت بين المللي و كنترل تسليحات وابسته به دانشگاه استانفورد پذيرفته شد.
وي در دوره زمامداري جورج بوش پدر به عنوان مشاور امور اتحاد شوروي در شوراي امنيت ملي خدمت كرد و پس از پيروزي دموكرات ها در انتخابات، مجدداً به تدريس در دانشگاه استانفورد بازگشت.
از خانم رايس، كه گاه «شاهدخت جنگجو» خوانده مي شود، به عنوان حامي تزلزل ناپذير سياست هاي جورج بوش پس از حملات انتحاري يازدهم سپتامبر و به خصوص در تصميم گيري در مورد حمله به افغانستان و عراق نام برده مي شود.
كناره گيري توافقي
كالين پاول در اولين موضع گيري رسمي اش درباره استعفاي خود از پست وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد: من پيش از اين نيز قصد نداشتم بيش از چهار سال در اين پست باقي بمانم. وزير امور خارجه آمريكا كه به صورت ناگهاني و پيش بيني نشده در كنفرانس خبري هفتگي وزارت خارجه آمريكا ظاهر شده بود، اظهار داشت: استعفاي من پس از گفت و گو و بررسي هاي كامل با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا انجام گرفت كه در اين گفت و گوها دوطرف به اين توافق رسيديم كه زمان مناسب آن رسيده است كه من از پست خود كنار روم.
پاول گفت: من تا زماني كه به صورت كامل از پست خود كناره گيري نكرده ام، وظايف خود در اين پست را هم چنان انجام خواهم داد اما به هر حال به زودي و طي يك يا دو ماه آينده از اين پست به صورت كامل كناره گيري خواهم كرد كه در اين مدت جايگزين مناسبي از سوي بوش تعيين خواهد شد.
بازتاب استعفاي پاول در محافل ديپلماتيك جهان
استعفاي كالين پاول از سمت وزارت امور خارجه آمريكا كه با پذيرش بوش مواجه شد بازتاب گسترده اي در محافل ديپلماتيك و رسانه اي جهان داشته است. بوش پاول را يك سرباز، ديپلمات،  رهبر غيرنظامي، مرد حكومت و ميهن پرست ناميده بود.
وزير امور خارجه استراليا از پاول به عنوان دوست بزرگ استراليا و حامي تعهدات آمريكا در آسيا نام برد.
سخنگوي دولت ژاپن با ابراز تأسف از استعفاي پاول وجود او را براي روابط ژاپن با آمريكا داراي اهميت دانست.
عمر موسي، پاول را فردي متعادل و داراي توانمندي در مقابله با مشكلات خاورميانه ناميد.
سيلوان شالوم، وزير امور خارجه اسرائيل استعفاي پاول را لطمه اي بزرگ براي صلح خاورميانه دانست. وزير امور خارجه پاكستان پاول را در امور بين المللي خردمند و دوست بزرگ پاكستان ناميد.
صائب عريقات وزير تشكيلات خودگردان پاول را مردي خوب و قابل احترام ناميد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ژاپن نقش پاول در گسترش مناسبات چين و آمريكا را مثبت تلقي كرد.كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل از پاول به عنوان يك «ديپلمات بزرگ» نام برد و از همكاري سازنده وي با سازمان ملل قدرداني كرد.
مطبوعات آلمان ديروز در خصوص استعفاي پاول نوشتند اروپا يكي از دوستان ارزشمند خود را از دست داد.
روزنامه هاي روسيه نيز با ابراز تأسف از استعفاي پاول آن را براي مناسبات بين المللي ضايعه توصيف كردند.

تأكيد ۱۳ گروه فلسطيني براي تشكيل رهبري مشترك
نمايندگان  سيزده  گروه  اسلامي و ملي  فلسطيني  دوشنبه شب در ديدار با محمودعباس  (ابومازن)  رئيس  سازمان  آزاديبخش  فلسطين  ساف  در شهر غزه  بر لزوم تشكيل  رهبري  مشترك  تأكيد كردند.
در اين  ديدار كه  براي  بررسي  اوضاع در مرحله  پس  از مرگ  ياسر عرفات  تشكيل  شد ، مقرر شد ديدارهاي  دو جانبه ميان  گروههاي  فلسطيني  و محمود عباس  صورت  گيرد.محمد الهندي  از مسئولان  بلندپايه  جنبش  جهاد اسلامي فلسطين  پس  از اين ديدار اظهار داشت : مسائلي  كه  با ابومازن  مطرح  شد به  بررسي  دقيق  و پيگيري  نياز دارد.
وي  با اشاره  به  خطرهايي  كه  صحنه  داخلي  فلسطين  را تهديد مي كند افزود: مذاكره  و گفتگوي  عميق  ادامه  خواهد يافت  تا زمينه  براي  ورود ديگر گروههاي  فلسطيني  به  سازمان  آزاديبخش  فلسطين  فراهم  آيد.
نافذ عزام  از ديگر مسئولان  جهاد اسلامي فلسطين    انتخابات  را تحريم  كرد.وي  گفت:  آزادسازي  مناطق  اشغالي  براي  جهاد اسلامي در اولويت  قرار دارد و از آنجا كه  رئيس  منتخب  با اسرائيل  و آمريكا ارتباط خواهد داشت  اين جنبش  در انتخابات  شركت  نمي كند.
سامي ابوزهري  سخنگوي  حماس  نيز گفت:  حماس  خواهان  برگزاري  همزمان  انتخابات پارلمان  و شهرداري ها و رئيس  تشكيلات  خودگردان  شد.وي  افزود: در ديدار با ابومازن  بر لزوم  توقف  تكروي  تشكيلات  خودگردان  و تشكيل  يك  رهبري  مشترك  تأكيد شد.سخنگوي  حماس  اضافه  كرد: ابومازن  قول  داد اين  دو موضوع  را پيگيري  كند و ديدارهاي  بيشتر براي  بحث  درباره  اين  مسائل  با رهبران  گروههاي فلسطيني  خواهد داشت .نبيل  شعث  وزير امور خارجه  تشكيلات  خودگردان  نيز گفت:  توافقي  ميان  اعضاي فتح  براي  نامزدي  محمود عباس  در انتخابات  آينده  صورت  گرفته  است  اما توافق  نهايي  به  نشست  رسمي اين  جنبش  نياز دارد.با مرگ  ياسر عرفات  ، روحي  فتوح  رئيس  مجلس  قانونگذاري  بطور موقت  به رياست  اين  تشكيلات  برگزيده  شد تا انتخابات  حداكثر در مدت  دو ماه  برگزارشود.
در پي  آن ، تشكيلات  خودگردان  زمان  برگزاري  انتخابات  را روز نهم  ماه ژانويه  ۲۰۰۵ (بيستم  دي  ماه)  اعلام  كرد.
در همين حال گردان هاي الاقصي شاخه نظامي جنبش آزاديبخش «فتح» اعلام كردند در انتخابات آينده  رياست  حكومت  خودگردان  از نامزدي  مروان  برغوثي  دبير فتح  در كرانه  باختري  رود اردن  حمايت  مي كنند.ابوعدي  سخنگوي  گردان هاي  الاقصي  در كرانه  باختري  رود اردن  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در فلسطين  با بيان  اين  مطلب  افزود: از نظرگردان هاي  الاقصي  با درگذشت  ياسر عرفات  رئيس  فقيد حكومت  خودگردان ، برغوثي  بهترين  گزينه  براي  تصدي  پست  رياست  اين  حكومت  است .
وي  اضافه  كرد: احمد قريع  نخست  وزير حكومت  خودگردان ، محمود عباس  رئيس جديد سازمان  آزاديبخش  فلسطين  ساف  و فاروق  قدومي  رهبر كنوني  جنبش  فتح در كوران  حوادث  و نشيب  و فرازهاي  بسياري  كه  قضيه  فلسطين  به  خود ديده  نشان دادند كه  توان  ايستادگي  و تداوم  مبارزه  را دارند، اما ما برغوثي  را واجد شرايط لازم  براي  اين  مهم  مي دانيم .
گروه مذكور همچنين ديروز اعلام كرد سلاح هاي خود را تحويل نخواهد داد.

كوتاه از سياست جهان
تصاوير رهبر كره شمالي از اماكن عمومي برداشته شد
خبرگزاري روسي ايتار تاس ديروز گزارش داد، تصاوير كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي از اماكن عمومي پيونگ يانگ و ديگر شهرها برداشته شده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، تاس در گزارشي كه از چين مخابره كرده با اعلام اين خبر افزوده است، اين اقدام غيرطبيعي را يك يك ديپلمات هاي خارجي در كره شمالي از طريق تلفن خبردار شده اند.
مقامات كره شمالي هيچ توضيحي در اين باره نداده اند. اما برداشته شدن تصاوير رهبر كره شمالي از اماكن عمومي براساس يك دستور العمل مخفي انجام شده است. در همين حال خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه حضور پليس در خيابان هاي پيونگ يانگ بسيار زياد شده و اين موضوع در كنار برداشته شدن تصاوير كيم جونگ ايل، پرسش هايي را به وجود آورده است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از تحليلگران نوشت كه اين شرايط غيرعادي فقط نشانه يك چيز و آن تغيير در اوضاع سياسي است.
شيراك:
حمايت انگليس از بوش در جنگ عراق دستاورد مهمي نداشته است

خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري فرانسه در مصاحبه با روزنامه تايمز انگليس گفت: «انگليس دستاورد قابل توجهي بابت حمايت از آمريكا در حمله به عراق به دست نياورده است.» به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، ژاك شيراك امروز گفت: قبل از حمله به عراق از انگليس خواسته است جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا را براي احياي روند صلح در خاورميانه تحت فشار قرار دهد.
شيراك افزود: «انگليس از آمريكا حمايت كرد ولي در ازاي آن دستاورد زيادي به دست نياورد. اطمينان ندارم كه دوستان آمريكايي ما در شرايط كنوني هميشه كار خوب را با خوبي پاسخ دهند.» شيراك كه فردا به انگليس سفر خواهد كرد با يادآوري ديدار سال گذشته خود با بلر كه در آن از بلر خواست براي تاثير گذاردن بر سياست آمريكا در خاورميانه تلاش كند، گفت:« در آن ديدار به بلر گفتم ما موضع گيري هاي متفاوتي در قبال عراق داريم و بايد موضعگيري شما فايده داشته باشد. شما تلاش كنيد در مقابل حمايت از جنگ عراق، روند صلح خاورميانه را احيا كنيد.»
شيراك همچنين در اين باره كه انگليس بتواند نقش پل ارتباطي را بين اروپا و آمريكا ايجاد كند ابراز ترديد كرد و گفت: «با شيوه اي كه اين روزها آمريكايي ها در پيش گرفته اند حتي براي انگليسي ها نيز آسان نيست كه ميانجيگر بي طرفي باشند.»
توني بلر خواستار تقويت مناسبات آمريكا و اروپا شد
بي.بي.سي: نخست وزير انگليس خواستار تقويت مناسبات ميان ايالات متحده آمريكا و اروپا شده است. توني بلر گفت كه انگليس بايد به اتحاد خود با آمريكا افتخار كند.
وي در سخنراني سالانه خود در مراسم شام شهرداري لندن در گيلدهال در مركز اين شهر براي رهبران بخش هاي مالي و تجاري بريتانيا سخنراني مي كرد.
بلر كه چند روز قبل در واشنگتن با رئيس جمهور آمريكا ديدار كرده است، در اين سخنراني سالانه عمده كه معمولا به سياست خارجي اختصاص داده مي شود به مسئله روابط ميان اتحاد اروپا و آمريكا پرداخت.
وي سخنان خود را با دفاع از عمليات نيروهاي ائتلافي در عراق آغاز كرد و اصرار ورزيد كه اتحاد با آمريكا به آرمان مشترك مبارزه با تروريسم و عشق مشترك به دموكراسي مربوط مي شود.
وي گفت اگر انگليس در معرض خطر بود، آمريكا در كنار اين كشور مي ايستاد.
اما وي ابهامي باقي نگذاشت كه به عقيده او آمريكا بايد به سوي ساير متحدان نيز دست دراز كند. وي هشدار داد كه آمريكا بايد رويكردي داير بر همكاري با متحدان را در پيش گيرد و افزود او اصولا يكه تازي و تكروي را به خودي خود قبول ندارد. وي اظهار داشت: اروپايي ها درست مي گويند كه تروريسم را نمي توان با برخوردهاي سخت شكست داد، اما اخطار داد كه اروپا نبايد استدلال هاي آمريكا يا رهبري سياسي آن كشور را به مضحكه بگيرد.

نيروهاي ارتش هند در كشمير كاهش مي يابد
خبرگزاري فرانسه: ارتش هند ديروز اعلام كرد عمليات كاهش سربازان هندي مستقر در كشمير به زودي آ غاز مي شود.
رئيس ستاد مشترك ارتش هند ديروز با بيان اين مطلب در مصاحبه با خبرگزاري دولتي هند گفت: در راستاي اظهارات نخست وزير، ارتش به زودي برنامه كاهش شمار نيروهاي خود را در منطقه كشمير آغاز خواهد كرد.
نخست وزير هند معتقد است، كاهش تعداد نيروهاي هندي در منطقه كشمير تحت كنترل اين كشور، به دليل كاهش نفوذ از مناطق مرزي است.

البرادعي:
۳۶ هزار كلاهك هسته اي در دنيا وجود دارد
دهلي نو _ ايرنا: محمد البرادعي  رئيس  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي گفت : با وجود گذشت ۳۰ سال  از زمان  امضاي  پيمان  منع  تكثير سلاح  هسته اي ، ۳۶ هزار كلاهك  هسته اي در دنيا وجود دارد كه  بايد از كار انداخته  شود.
روزنامه  انگليسي  زبان  ايندين  اكسپرس  چاپ  دهلي  نو روز سه  شنبه  نوشت : محمد البرادعي  روز گذشته  در گردهمايي  سالانه  درمركز تحقيقات  اتمي بابادر شهر بمبئي  هند افزود: كنترل  سلاحهاي  هسته اي  و امنيت  جهاني  از يكديگرجدا نيستند و اين  دو موضوع  بايد به  موازات  يكديگر مورد توجه  قرار گيرند.
محمد البرادعي  رئيس  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي جمعه  گذشته  براي  يك سفر پنج  روزه  وارد هند شد. وي  گفت : تعجب  آور نيست  مناطقي  كه  داراي  بيشترين  نگراني  از تكثير سلاح اتمي هستند، بامشكلات  و نواقص  امنيتي  مواجه اند و از اينرو انجام  گفت  وگوي سريع  در اين  مورد اجتناب  ناپذير است .
رئيس  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اظهار داشت : هند يكي  از كشورهايي  است كه  با امضانكردن  پيمان  منع  تكثير سلاح  هسته اي ، توليد سلاح  اتمي را ادامه داد.
وي  افزود: با اين  وجود، هند آمادگي  خود را براي  مشاركت  در زمينه  ايجادو تحكيم  امنيت  منطقه اي  و جهاني  كه  سلاح  هسته اي  در آن جايگاهي  ندارد، اعلام كرده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |