چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
مادر زمين به دختر ماه مي پيوندد
تأسيس دهكده روبات ها در كره ماه
006744.jpg
گروه دانش: دانشمندان اروپايي طرح گسترده اي را براي فعاليت روي ماه آغاز كرده اند.
به گزارش گاردين سفينه تحقيقاتي _ آزمايش «اسمارت يك» (Smart1) پس از يك سفر ۱۳ ماهه روز دوشنبه به مدار كره ماه رسيد. اين سفينه كوچك و خودكار وظيفه دارد با قرارگرفتن در چندين مدار مختلف از قعر زمين به بررسي طرح اين سياره بپردازد.
«اسمارت يك» به اندازه يك ماشين لباس شويي عادي است و از سيستم پيش رانش يوني استفاده مي كند.
سيستم پيش رانش يوني به سفينه اجازه مي دهد از قدرتي معادل ۱۰ برابر يك موشك شيميايي عادي برخوردار شود، ضمن آنكه ميزان سوختي كه سفينه ناگزير به حمل آن است نيز در مقياس قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
براي مثال «اسمارت يك» با استفاده از سيستم پيش رانش يوني براي رسيدن به كره ماه باتوجه به وزن ۳۷۰ كيلوگرمي خود فقط سوختي برابر ۸ گرم به همراه برد. ۸ گرم تقريبا وزن يك ورق كاغذ معمولي روي كف دست است.
سرعت كند «اسمارت يك» اكنون به ۳ كيلومتر در ساعت رسيده كه درحقيقت علت آهستگي آن تلاش سفينه براي عبور از دريچه گرانشي است. موتورهاي يوني «اسمارت» مدت هاست خاموش شده و اين كاوشگر براي رسيدن به مقصد، از نيروهاي كيهاني استفاده مي كند. طي فرآيند اخير جرم درحال حركت براي رسيدن به مقصد از نوعي تعادل هدفمند ميان اجرام آسماني استفاده مي كند. البته دوشنبه شب موتورهاي يوني دوباره روشن خواهند شد تا اين بار برخلاف گذشته با ايجاد يك نيروي بازدارنده «اسمارت يك» را در مدار ماه قرار دهند. پيش از اين از موتورهاي يوني فقط براي گريز از جاذبه زمين استفاده شده بود.
كلوني فضايي
طي سال آينده «اسمارت يك» گامي بلند در تاريخ تحقيقات فضايي برخواهد داشت. اغلب نظريه هاي فعلي حاكي از آن هستند كه ماه از صخره هاي ذوب شده كره زمين طي برخورد با جرمي به اندازه مريخ پديد آمده و ظرف چندين ميليارد سال شكل كنوني خود را يافته است.
بررسي ميزان ذرات آهن و منگنز موجود در جو نامحسوس ماه مي تواند به پرسش ديرين بشر درباره اينكه  آيا حقيقتا ماه دختر مادري به نام زمين است يا نه پاسخ دهد.
«اسمارت يك» كه در حقيقت صورت مختصر «ماموريت هاي كوچك براي تحقيقات علمي پيشرفته» (Small Missons or Alvanced Research and Technology) است را مي توان مقدمه اي براي اهداف جاه طلبانه تر نيز به شمار آورد.
گفته مي شود درحال حاضر دانشمندان اروپايي درپي تاسيس يك «دهكده روباتيك» در كره ماه هستند. اين دهكده مجموعه اي از اماكن مسكوني بشري، روبات هاي هوشمند و ابزار و وسايل جست وجوگر است. مكان آن نيز به احتمال بسيار نزديك قطب جنوب ماه خواهد بود. چرا كه اين ناحيه در تمامي طول سال از تابش نور خورشيد بهره مند است.
«برنارد فونيگ» سرپرست تيم تحقيقاتي آژانس فضايي اروپا (ESA) هم بر اين انتخاب صحه گذارده و طي گفت وگوي اخير خود با رويتر انگيزه انتخاب قطب جنوب را اندك بودن ميزان اختلاف دما در آن عنوان كرده است. براي مثال در ساير نقاط كره ماه اختلاف دما تا ۱۲۰ يا حتي گاهي به ۱۷۰ درجه سانتيگراد هم مي رسدولي در نواحي انتهاي نيمكره جنوبي اين رقم به ۲۰ درجه سانتيگراد خواهد رسيد.
پيش رو
اتحاديه اروپايي درحال حاضر مهمترين مدعي برسر تاسيس چنين شهركي در كره ماه است و به زودي كاوش گرهاي ساير رقبا نيز به همين منظور از راه خواهند رسيد.
۲ سفينه فضايي ژاپني در سال ،۲۰۰۶ سفينه مشترك هند و چين در سال ۲۰۰۷ و دومين كاوشگر آمريكايي در سال ۲۰۰۸ به ماه مي رسند. رقابت مدت هاست آغاز شده است.

نرم افزار
همكاري دل و مايكروسافت
شركت هاي دل و مايكروسافت اعلام كرده اند كه براي يكپارچه سازي برنامه هاي كاربردي مديريت سيستم هاي خود، در حال همكاري با يكديگر هستند تا به مشتريان امكان دهند نرم افزار و سخت افزار سرور را با ابزاري منفرد، به روز كنند.
به گزارش Systemgroup نرم افزار مديريت تغيير۴ OpenManage شركت دل با سرور ۲۰۰۳ مديريت سيستم هاي مايكروسافت كار خواهد كرد تا مرور و بررسي تمركز يافته اي از سرورهاي Dell PowerEdge را بر روي شبكه ها به مشتريان ارايه كنند.
هنگامي كه مشتريان درخواست به روز رساني نرم افزارهاي خود را دارند، قادر خواهند بود برنامه  كاربردي يكپارچه را براي كنترل و به دست گيري سخت افزار دل و به روز رساني هاي BIOS، هم زمان با روزآمد ساختن سيستم عامل و نرم افزار برنامه هاي كاربردي به كار گيرند.
دل اعلام كرده است كه لينك يكپارچه سازي كه SMS 2003 Inventory Tool براي به روز رساني هاي دل ناميده مي شود، در ماه ژانويه به عنوان دانلود رايگاني بر روي وب سايت مايكروسافت قابل دسترسي خواهد بود.

تار نما
مبارزان اسپم
اگر اهل ايميل باشيد بدون شك با اسپم ها يا همان نامه هاي ناخواسته روبه رو شده ايد.چه بسا مجبور شده ايد تا دقايقي از وقت گرانبهايتان را براي پاك كردن اين نامه هاي اعصاب خردكن صرف كنيد.نمي خواهيد بگوييد كه نشسته ايد و اين ايميل ها را تك تك خوانده ايد؟!به هر حال اگر هر كدام از اين روش ها را براي مقابله با اسپم ها پيش گرفته ايد، بهتر است بدانيد كه تنها نيستيد.تعداد زيادي از مردم از دريافت ايميل هاي مزاحم شكايت دارند ولي تعداد كمي راه رها شدن از دست آنها را مي دانند.
Spywareinfo.com براي راهنمايي و كمك به شما، در ارتباط با همين موضوع گروهي در سايت خود تشكيل داده كه بد نيست نگاهي به آن بيندازيد.

سخت افزار
بچه غول پرسرعت هيولت پاكارد
دنبال يك پرينتر سريع با قابليت وصل شدن به يك شبكه اينترنت مي گرديد؟ مدل جديد پرينترهاي هيولت پاكارد از نوع ليزرجت موسوم به ۲۴۲۰dn انتخاب مناسبي براي اين گونه كاربردها است، ضمن اين كه كيفيت چاپ متن اش عالي است و گرافيك را هم از انواع پرينترهاي ليزري مونوكروم بهتر چاپ مي كند.
HP laser jet 2420dn ، بچه غول ۸۹۹ دلاري هيولت پاكارد مي تواند در هر دقيقه ۳۰ برگ معمولي را پرينت بگيرد و اين براي استفاده كنندگان اداري يك موقعيت ايده آل محسوب مي شود، فقط يادتان باشد براي اين كه زيادي به آن فشار وارد نشود بيشتر از ۷۵ هزار برگ در ماه با آن پرينت نگيريد.و مي رسيم به مهم ترين قابليت اين پرينتر دوست داشتني و زيبا، يعني قابليت پرينت گرفتن در دو روي صفحه!فكرش را بكنيد تمام مشخصاتي كه تابه حال راجع به آن حرف زديم، درحالي در اختيار شما است كه اين پرينتر شبكه اي كار درست مي تواند در آن واحد روي دو روي كاغذ پرينت بگيرد. براي همين هم است كه ورودي ۳۵۰ برگي كاغذ آن اتفاقا كمي مأيوس كننده به نظر مي رسد.بچه غول تازه متولد شده هيولت پاكارد ۳۴ پوند وزن دارد و ابعاد آن هم ۲/۱۰ در ۷/۱۶ در ۷/۱۵ اينچ است، يعني درواقع آن قدر سبك هست كه يك نفر بخواهد آن را روي ميز يا توي اتاق كارش جابه جا كند.

آن لاين
الكامپ دهم شروع شد
گروه انفورماتيك: دهمين نمايشگاه الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك، ديروز صبح كار خود را آغاز كرد.
اين نمايشگاه از صبح ديروز با حضور علاقه مندان و بازديدكنندگان فعاليت خود را آغاز كرد و مراسم افتتاحيه آن بعد ازظهر با حضور رئيس جمهور برگزار شد.شركت كنندگان الكامپ دهم در فضايي بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران محصولات و دستاوردهاي مرتبط با فناوري اطلاعات خود را براي عموم به نمايش گذاشته اند.
همچنين بزرگترين پلاسماي جهان با اندازه ۸۴ اينچ در الكامپ ۸۳ به نمايش گذاشته شده است. اين پلاسما محصول شركت هيونداي است كه در شماره ديروز به اشتباه هيتاچي ذكر شده بود.
نشست تكفا و توسعه ملي پايدار در كنار الكامپ
گروه انفورماتيك: دبير شوراي اطلاع رساني از برگزاري نشست هاي اصولي و تخصصي در كنار نمايشگاه الكامپ خبرداد.
به گزارش خبرنگار ما نصرالله جهانگرد در آخرين نشست مطبوعاتي الكامپ دهم در اين خصوص گفت: همزمان با برگزاري نمايشگاه، نشست هاي اصولي برگزار مي شود تا نخبگان و متخصصان نظرات و مطالب خود را ارايه كنند. اين نشست ها از روز دوم نمايشگاه به مدت دو روز با عنوان تكفا و توسعه ملي پايدار برگزار مي شود.
نسخه آزمايشي سيستم عامل ملي در الكامپ
ايلنا: نسخه آزمايشي سيستم عامل ملي «لينوكس» در نمايشگاه الكامپ ۲۰۰۴ در ميان عموم توزيع مي شود.
نسخه آزمايشي سيستم عامل لينوكس در نمايشگاه الكامپ ۲۰۰۴ در غرفه شوراي عالي انفورماتيك و غرفه مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته شريف در اختيار عموم قرار مي گيرد.بنابراين گزارش، اين نسخه نمايشي كه يك سيستم عاملي جدا از ويندوز است، توسط مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته شريف تهيه شده است و در حال حاضر توليد نسخه هاي نهايي بخش هاي مختلف آن تا ۲ سال ديگر ادامه دارد.

ابتكار روس ها براي مقابله بازباله هاي فضايي
دانشمندان روسي موفق به ساخت يك صفحه جديد مشبك براي استفاده در شاتل فضايي به منظور جلوگيري از برخورد زباله هاي فضايي با آن شدند. زباله هاي فضايي شامل زباله هاي مصنوع بشر و ساير زباله هايي است كه در فضا در سرعت هاي بسيار بالا شناور بوده و مي توانند آسيب هاي شديدي را به فضاپيماها وارد كنند. آزمايش هاي زميني نشان داده است كه اين صفحه مشبك جديد در اثر برخورد يك گلوله آلومينيومي به قطر يك سانتي متر و در حال حركت در فاصله ۷ كيلومتري در هر ثانيه فعال مي شود.

رد هت وارد چين شد
شركت Red Hat نخستين دفتر خود را در چين به عنوان بخشي از تلاش در پاسخ به تقاضا براي نرم افزار كم هزينه در بازارهاي در حال توسعه، داير كرده است. كارمندان دفتر Red Hat در پكن قصد دارند تا همكاري نزديكي با ساير شركت هاي آي تي در منطقه نظير آي بي ام، هيولت پاكارد، اينتل، دل و اوراكل داشته باشند.برقرار كردن پشتيباني محلي براي برنامه آموزش دانشگاهي اين شركت در زمينه توليد open-source و استفاده از لينوكس، يكي از اولين اقدامات و ابتكارات شركت Red Hat در پكن است.

نبردجديد پنگوئن ها با مايكروسافت
گروه انفورماتيك:لينوكس دسك تاپ ۹ خود را به بازار عرضه كرد تا جنگ جديدي را با مايكروسافت آغاز كند.
اين سيستم عامل، پلت فرم دسك تاپي بر مبناي نرم افزار منبع آزاد را فراهم مي سازد و شامل ويرايش ناول Open Office است كه پردازنده لغات، برنامه  حسابرسي و مجموعه اي نمايشي ارائه مي كند. ناول گفته است كه اين مجموعه با فرمت هاي آفيس مايكروسافت و مرورگر وب موزيلا فاير فكس، مطابقت دارد.
به گزارش System group اين سيستم عامل همچنين شامل Novell Evolution، كلاينت همكاري است كه ايميل هاي يكپارچه، برنامه ريزي تقويمي، مديريت تماس و فهرست هاي كاري را در برنامه كاربردي مجزا و منفردي فراهم مي سازد.
هزينه  Novell Linux Desktop ۹ به ازاي هر سيستم ۲۷ پوند بوده كه به مدت يك سال شامل برنامه هاي به روز رساني مي شود.
گفته مي شود كمتر از نيمي از شركت ها قصد دارند دسك تاپ هاي لينوكس را جايگزين سيستم هاي ويندوز كنند.

لباس هاي فضايي آينده با استفاده از فناوري نانو
گروه دانش: دانشمندان درصددند تا با استفاده از فناوري نانو، لباس هاي فضايي بسازند كه داراي حس لامسه هستند.
پژوهشگران معتقدند، اگر چنين لباسهايي تنها يك ميلي متر ضخامت داشته باشند، فضايي براي يك هزار لايه نانوكامپيوترها و سيستم هاي نانوالكترونيك با ضخامت يك ميكرون فراهم مي شود؛ بدين ترتيب مي توان اليافي توليد كرد كه توسط نانوكامپيوترها و سيستم هاي نانومكانيكي كنترل مي شوند كه مي توانند خود را با ابعاد ماهيچه هاي بدن تطابق دهند. نانوكامپيوترها هر حركت بدن را بلافاصله احساس مي كنند و لباس از آن پيروي مي كند، به طوري كه در اين حالت اصلا وجود لباس براي فضانورد احساس نمي شود.
به گزارش ايسنا از دفتر همكاريهاي فناوري، جالب ترين نكته در مورد لباسهاي فضايي جديد مجهز شدن آنها به حس لامسه است. اين حس از ساختار فعال اين لباسها كه نانوحسگرها را در بر مي گيرد ناشي مي شود. اين نانوحسگرها هرگونه فشار احتمالي بر سطح خارجي لباس را اندازه گيري مي كنند و دقيقا همان مقدار نيرو را به بدن فضانورد منتقل مي كنند.

آف لاين
سرويس تلفني نيوزلند براي ناشنوايان
ايسنا: مقامات ارشد نيوزلند اعلام كردند كه يك سرويس جديد تلفني براي افراد ناشنوا و يا كساني كه دچار نقص شنوايي و گفتاري هستند در اين كشور مورد بهره برداري قرار گرفته است.
اين سرويس تحت عنوان «NZReiy» به اين افراد امكان مي دهد كه با استفاده از تلفن هاي متني بتوانند مكالمات خود را انجام دهند.
پس از تهيه متن، يك اپراتور در مركز مكالمه كه تحت تعليم قرار گرفته، متن را براي فرد شنونده در پشت خط به گفتار و پاسخ وي را هم از گفتار به نوشته تبديل مي كند.
راه اندازي اين سرويس جديد به عنوان يك سرويس ضروري مخابراتي صورت گرفته است. آنها اميدوارند كه براساس تخمين ها اكثريت ۷ هزار نيوزلندي كه با اين مشكلات شنوايي و گفتاري مواجه هستند بتوانند از اين سيستم بهره مند شوند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |