چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۷ - Nov 17, 2004
گزارش البرادعي مثبت اما مبهم
006762.jpg
گروه سياسي: گزارش محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه پس از انتشار خبر توافق ايران با سه كشور اروپايي به صورت محرمانه در اختيار اعضاي شوراي حكام قرار گرفت. اخبار پيشين به صورت كلي اين گزارش را مثبت ارزيابي كرده بودند و نتيجه گيري اوليه از تبديل وضعيت پرونده ايران از موقعيت اضطراري به موقعيت عادي خبر مي داد. روز گذشته خبرگزاري ها متن اين گزارش را منتشر كردند. اين گزارش كه در دو قسمت اصلي در ۲۸ صفحه و دو ضميمه دو صفحه اي تنظيم شده است البرادعي و تيم تنظيم كننده گزارش ابتدا با ذكر درخواستهاي مورد نظر از دبير كل در آخرين قطعنامه شوراي حكام در سپتامبر (شهريورماه) به موارد مورد بحث در فعاليتهاي هسته اي ايران پرداخته اند كه براساس آن ايران در طي فعاليتهاي هسته اي خود از حدود سال ۱۹۹۱ به بعد در زمينه گزارش مواد هسته اي، فرآوري و استفاده از اين مواد و نيز اظهار اين فعاليتها به آژانس نقصهايي داشته است. در قسمت همكاري براي اجراي پادمان آمده است: به عنوان اقداماتي اصلاحي، ايران گزارشهايي تكميلي مربوط به همه فعاليتهاي هسته اي را ارائه كرده است كه اطلاعات مربوط به تأسيساتي كه اين فعاليتها در آن انجام گرفته است را ارائه كرده است كه اين گزارشهاي اصلاحي بيشتر بوسيله آژانس رصد شده بود در حاليكه بنابه تعليق فعاليتها بود اما فعاليتها در اين مذاكره همچنان در جريان است... اشاره به گزارش اصلاحي مربوط به متن گزارش بيشتر از هزار صفحه اي ايران است كه حدود شش ماه پيش به آژانس ارائه شد و زمينه حل بسياري از ابهامات در پرونده ايران را فراهم كرد. مسئولين جمهوري اسلامي همچنين درخواست تعليق فعاليتها از سوي شوراي حكام را مسئله اي فراتر از اختيارات و اساسنامه آژانس مي دانند كه ملزم به اجراي آن نيستند.
در قسمت ارزيابي كنوني آژانس از علل آلودگي دستگاههاي مورد استفاده از فرآوري اورانيوم در ايران در گزارش آمده است: ممكن است كه اجزا و تركيبات داخلي نمونه گيري شده كه در ايران توليد شده اند نسبتا تميز بوده باشند و اينكه آنها در فرآيند غني سازي مورد استفاده قرار نگرفته اند اما از طريق تجهيزات كنترل كيفيت  آلوده كه هم در تركيبات وارداتي و هم در تركيبات صادراتي استفاده شدند آلوده شده باشند.
همچنين محمد البرادعي در گزارش خود اعلام كرده است هيچ نشانه اي دال بر فعاليت ايران براي توليد بمب اتمي توسط آژانس ديده نشده است و مي افزايد: ايران از هيچ ماده اتمي كه وجود آنها را به آژانس اعلام كرده،  در راستاي فعاليتهاي غيرقانوني استفاده نكرده است. و ادامه مي دهد: آژانس در موقعيتي نيست كه اعلام كند هيچ ماده يا فعاليت اتمي اعلام نشده اي در ايران وجود ندارد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: «ايران به بازرسان اين آژانس اجازه داده است تا از مجتمع نظامي لويزان و يك مجتمع ديگر با نام كلاهدوز بازرسي كنند اما هنوز در انتظار بازرسي از سايت پارچين است.» همچنين در بخش فرآوري اشاره شده كه ايران پيش از اين اعلام كرده بود كار جداسازي پلوتونيم در سال ۱۹۹۳ به پايان رسيده و پس از آن چنين اقدامي انجام نشده است اما پس از انجام آزمايش ها مشخص شد ممكن است پلوتونيم پس از اين زمان نيز جداسازي شده باشد.همچنين در گزارش دبير كل آژانس آمده است: «ايران در راستاي سياست شفاف سازي كامل خود همه اطلاعاتي را كه آژانس لازم دانسته به طور داوطلبانه از اكتبر ۲۰۰۳ در اختيار آژانس قرار داده و امكان دسترسي به اطلاعات اضافي خاص و مكانهاي مورد تقاضاي آژانس را براي اعتمادسازي فراهم كرده است.»
دو مساله مهم براي اطمينان از نبود فعاليت غني سازي اعلام نشده، باقي مانده است.
در بخشي ديگر از اين گزارش آمده است كه دو مساله مهم از تحقيقات آژانس براي اطمينان از اينكه هيچ فعاليت غني سازي اعلام نشده در ايران وجود ندارد، باقي مانده است: «منبع آلودگي ذرات اورانيوم با غناي پايين و اورانيوم با غناي بالا كه در مناطق مختلفي از ايران يافت شده است؛ و گستردگي تلاش هاي ايران براي وارد كردن، توليد و استفاده از سانتريفوژهاي طرح هاي P1 و P2.»
گزارش البرادعي فراتر از ابعاد فني آن از نظر بعضي از كارشناسان با توجه به تأخير به دليل مذاكرات ايران و اروپا در تهران حاوي ابعاد سياسي زيادي نيز هست. و كارشناسان آمريكايي و انگليسي همكار البرادعي در تنظيم گزارش در جهت گيري هاي منفي گزارش نسبت به ايران بي تأثير نبوده اند. در اين گزارش بررسي خريد اقلام دو منظوره به عنوان بحثي جديد و بي سابقه مطرح شده است. همچنين برخلاف انتظارات كه براساس قطعنامه ماه سپتامبر شوراي حكام شكل گرفته البرادعي باز هم اظهار نظر نهايي در مورد پرونده ايران را به زمان مناسب موكول كرده است تا آنكه فرصت تصميم گيري مقتضي در اجلاس نوامبر براي اعضا فراهم كند. اما بسياري از ديپلماتهاي حاضر در وين محل برگزاري اجلاس شوراي حكام اين گزارش را مثبت خواندند كه زمينه عادي سازي روند پرونده ايران را ايجاد مي كند.
بعضي از ديپلماتهاي اروپايي هم اين گزارش را واقع بينانه و منصفانه خوانده اند كه البته در مجموع جهت گيري مثبتي در مورد ايران دارد. به نظر مي رسد كه با امضاي توافق نامه پاريس در تهران، فضاي نشست شوراي حكام به نفع ايران شكل گرفته است و اين تنها آمريكايي ها و احتمالا ديپلماتهاي استراليايي و كانادايي هستند كه همچنان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را دنبال مي كنند. كه مطمئنا در تشكيل يك اجتماع ۳۵ عضو عليه ايران ناتوان خواهند بود و آنان نيز با تأكيد بر موضع بدبينانه خود به اين پرونده به دنبال راههاي ديگري خواهند رفت.

اختصاص ۵۰ درصد درآمد صندوق هاي صدقات به ساماندهي بي خانمان ها
ايسنا: شوراي اجتماعي كشور مصوبه شوراي عالي اداري در خصوص جمع آوري و ساماندهي بي خانمانها و متكديان را با ارائه پيشنهاداتي، اصلاح كرد.
به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران بر اساس اين اصلاحيه پيشنهادي، كليه افراد بالاي ۱۸ سال كه در معابر به نوعي از مردم بدون ارائه هيچ خدمتي تقاضاي كمك مي كنند، اعم از اتباع ايراني و اتباع خارجي از قبيل معلولين و ناتوانان (جسمي و ذهني)، بيماران رواني (حاد، مزمن)، بي سرپرست، مجهول الهويه، در راه مانده، گمشده، متواري،  افراد نيازمند غيرحرفه اي (معتادان خياباني)، بي خانمان، بي سرپناه، ولگردان حرفه اي (شياد) مشمول طرح ساماندهي بي خانمانها مي شوند.
شوراي اجتماعي كشور مقرر كرد با توجه به اين كه صدقات مردم براي كمك به متكديان، مستمندان و نيازمندان به صندوق صدقات كميته امداد امام خميني (ره) واريز مي شود، اين نهاد موظف است تا ۵۰ درصد صدقات را براي امر ساماندهي متكديان در اختيار ستادهاي استان قرار دهد.

واكنشهاي مخالف و موافق داخلي نسبت به توافقنامه پاريس
گروه سياسي: موافقت ايران با تعليق داوطلبانه غني سازي براساس توافق نامه پاريس كه در تهران به امضاي ايران و سه كشور اروپايي رسيد، با واكنش هاي وسيعي در داخل كشور روبرو شد. مجلس در اولين جلسه ساختمان بهارستان و در چهل و هفتمين جلسه علني خود براي آگاهي از آخرين تحولات پرونده هسته اي و توافق مذكور با حضور حسن روحاني مسئول اين پرونده اقدام به تشكيل جلسه غيرعلني غيررسمي نمود.قبل از تشكيل جلسه غيرعلني، نمايندگان اقليت و اكثريت مجلس در انتقاد از اين توافقنامه مطالبي را بيان نمودند.
عليخاني نماينده مردم آوج و بوئين زهرا و رئيس فراكسيون اقليت مجلس ضمن انتقاد از توافقنامه مذكور گفت: من مي دانستم اين مسئله به آخر نخواهد رسيد و نبايد به اين ميزان توقع مردم را بالا مي برديم كه امروز جوابگوي آنها نباشيم.
رئيس مجلس در اين ميان ساكت نبود. وي دستيابي ايران به فناوري هسته اي را حقي دانست كه براساس اساسنامه آژانس به ايران داده شده و حقي نيست كه اروپا به ايران داده باشد.وي مذاكرات را صرفا مشورتي خواند تا راههاي اعتمادسازي را براي آژانس هموار نمايد.
توكلي نماينده تهران سومين ناطقي بود كه در جلسه علني ديروز مجلس ضمن انتقاد و ابزار تاسف از توافقنامه هسته اي ايران و سه كشور اروپايي گفت: بايد مشخص شود در اين توافقنامه چه به دست آورديم و چه از دست داديم.وي پذيرش ۱۳ مورد تعهد صريح و دقيق از سوي ما نسبت به ۴ مورد تعهد مبهم و كلي از سوي اروپا را محصول اين توافق خواند. وي معناي تعليق را از سوي ايران پذيرش تلويحي اين شبهه خواند كه پس ايران قصد ساخت بمب داشته است. وي توافق را در تضاد با قانوني خواند كه اخيرا در مجلس مبني بر ادامه غني سازي به تصويب رسيده است. بطور كلي فضاي حاكم بر مجلس در خصوص توافقنامه پاريس منفي و معترضانه بود. از طرفي روحاني بعد از جلسه غيرعلني غيررسمي با نمايندگان مجلس در جمع خبرنگاران مجددا بر اين نكته تكيه كرد كه در توافقنامه اصول مورد نظر ما رعايت شده اما عملي شدن آن از سوي اروپا در مقام اجرا معلوم مي شود.روحاني موفقيت توافق را به بعد از اجلاس نوامبر موكول كرد و اين همان موضوعي بود كه موسويان نيز بر آن تاكيد كرده بود. موسويان در گفت و گوي ويژه خبري شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: ما در ۲۲ نوامبر فعاليت هاي غني سازي را تعليق مي كنيم و سه روز بعد در اجلاس شوراي حكام اولين قدم براي  آزمايش اروپايي ها است. ما بعد از اجلاس مي توانيم به ميزان تعهدپذيري اروپايي ها پي ببريم و تصميمات مراحل بعد را بگيريم.روحاني درخصوص اينكه آيا اين موافقتنامه نياز به تصويب مجلس دارد، گفت: چون يك توافقنامه مقدماتي است نياز به تصويب مجلس ندارد.
آقاي روحاني در پاسخ به پرسشي كه برخي امضاي موافقتنامه را به دادن مرواريد و گرفتن آب نبات تشبيه كرده اند گفت: كسي كه اين حرف را زده خودش موافق اين توافق بوده است.
روحاني در پاسخ انتقاد آقاي توكلي گفت: آنچه كه تعهد داده ايم و تعهد گرفته ايم مشخص است. وي خاطرنشان كرد كه رئيس مجلس عضو شورايعالي امنيت ملي است و در جريان امور مي باشد.بيشترين اخبار منعكس شده مطبوعات نيز روز گذشته در خصوص ارائه نظرات موافق و مخالف بود. برخي روزنامه ها با انتخاب نوع تيتر و يا عكس انتقاد خود را نشان داده بودند و برخي نيز بالعكس با اين دو شيوه جهت خبري خود را مثبت برگزيده بودند.
چاپ عكس روحاني در حال خوردن يك ليوان آب بعد از اعلام توافق از اين نوع بود.
كيهان نيز يادداشت روز خود را با عنوان اين بسته پر از خالي است به اين موضوع اختصاص داده است. در قسمتي از اين يادداشت تنظيم متن توافق را به گونه اي مي داند كه بر خلاف اظهارات روحاني و موسويان ايران تا پايان مذاكرات حق از سرگيري غني سازي اورانيوم را نخواهد داشت.
علي لاريجاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي امنيت ملي هم روز گذشته به فارس گفت: من با محصول مذاكره ايران با اروپا موافق نيستم اما با اصل مذاكره موافقم.او مجددا وعده هاي اروپا در مقابل تعليق غني سازي از سوي ايران را به معامله آب نبات و مرواريد غلتان تشبيه كرد. اما دبير حزب مشاركت خبر داد: در شوراي مركزي اين جبهه ابراز اميدواري شد روند جاري مذاكرات بتواند ضمن اعتمادسازي جهاني، امكان برخورداري و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را فراهم كند.
به گزارش ايسنا، محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هم در مورد موضع گيري اين سازمان نسبت به مذاكرات چنين تشريح كرد: مذاكرات صورت گرفته با سه كشور اروپايي را به طور كلي و صرف نظر از كاستي ها و ابهامهاي آن محترم مي دانيم.
ولي علت اصلي كاستي و ابهام توافق نامه را متاثر از تصميم گيري ديرهنگام براي استفاده از راهكار اصلي مذاكره دانست و افزود: به عقيده سازمان هيچ ايرادي به هيات مذاكره كننده ايراني وارد نيست و اين هيات به صورت بسيار حرفه اي و مطلوب عمل كرده است.

حق عائله مندي كارگران افزايش مي يابد
ايسنا: مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي از افزايش حق عائله مندي در سال آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سليماني در مراسم تجليل از بازنشستگان و بازماندگان نمونه كارگري با تأييد ناچيز بودن ميزان مستمري بازنشستگان اظهار كرد : نرخ بالاي تورم و بازنشستگي هاي پيش از موعد امكان افزايش ميزان مستمري بازنشستگي را دچار مشكل كرده است.
وي تصريح كرد: از ميان ۹۴۰ هزار مستمري بگير سازمان تأمين اجتماعي، ۵۶۰ هزار نفر طبق روال عادي بازنشسته شدند در حاليكه در عرض يكسال و نيم اخير با اجراي قانون مشاغل سخت و زيان آور و نوسازي صنايع، ۱۵۰ هزار نفر يعني حدود ۳۰ درصد جمعيت بازنشستگان به اين ميزان افزوده شده است.
دكتر سليماني با اشاره به فشاري كه به دليل تورم در كشور به صندوق تأمين اجتماعي وارد مي شود، افزود: بررسي ها نشان داد بيمه شده اي كه از سال ۵۲ شاغل بوده و حق بيمه خود را براساس حداكثر حقوق پرداخت كرده تنها ۳ تا ۴ سال مستمري بازنشستگي او از محل سود سپرده هاي بانكي حق بيمه او پرداخت و مابقي آن از محل پرداختي هاي بيمه شدگان شاغل تأمين مي شود.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اين كه يك سوم منابع اين صندوق صرف هزينه هاي درمان مي شود، افزود: تنها ۱۸ درصد از سهم حق بيمه صرف مستمري بازنشستگي مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر سليماني همچنين بودجه سال ۸۳ سازمان تأمين اجتماعي را ۳ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: كل دارايي سازمان ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان است كه در واقع سازمان براساس هزينه حق بيمه شاغلين، خود را اداره مي كند.
وي با اشاره به اين كه سازمان تأمين اجتماعي ۴۵ ميليارد تومان به امر همسان سازي مستمري بازنشستگان اختصاص داده است، اظهار كرد: دولت بايد بودجه اي را به امر همسان سازي حقوق بازنشستگان اختصاص مي داد كه به دليل انجام نشدن اين تعهد، سازمان تأمين اجتماعي از بودجه خود ۴۵ ميليارد تومان هزينه كرد.
البته اعتراض هايي نسبت به توزيع ناعادلانه اين مبلغ وجود دارد كه در حال بررسي آنها هستيم.

انتخابات رياست جمهوري
كانديداها برنامه هاي خود را تشريح كنند
مهر: محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه يكي از عوامل موثر در انتخابات برنامه نامزد انتخاباتي است گفت: كانديداها بايد برنامه ها و تفكر خود را در ابعاد مختلف اقتصادي، فرهنگي، سياسي و مسائل سياست بين المللي بيشتر تشريح كنند .نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: تلاش شود كانديداهايي كه وارد ميدان مي شوند بتوانند برنامه هاي خود را ارائه دهند البته بر اين اعتقاد نيستيم كه همه كابينه را معرفي كنند ولي حداقل دو يا سه نفر از آدمهاي كليدي را كه مي خواهند در دولت خود از خدمات آنها استفاده نمايند به صورت غير رسمي مطرح كنند.
اصول گرايان به دنبال دولتي انقلابي و توسعه گرا هستند
فارس: علي لاريجاني گفت: برخي كه از توسعه سخن مي گويند، فقط شعار مي دهند اما جريان نيروهاي انقلاب، توسعه گرا هستند و همين جريان اكنون يك دولت انقلابي و توسعه گرا را مد نظر دارد.وي افزود: اصولگرايان در نهادهايي كه در اختيار دارند _ مثل مجلس و شوراهاي شهر _ بايد ثابت نمايند كه خدمتگزاري صادق براي پاسخ به مطالبات مردم هستند.
هاشمي رفسنجاني عدم حضور خود در انتخابات را تكذيب كرد
ايلنا: هاشمي رفسنجاني اخبار منتشره در مورد عدم حضور خود در انتخابات رياست جمهوري را تكذيب كرد.صبح ديروز يكي از دبيران كل احزاب طرفدار حضور هاشمي رفسنجاني، پس از ديدار با وي گفت: هاشمي رفسنجاني عدم حضور خود در انتخابات را تكذيب و اعلام كرد كه حضور يا عدم حضور ايشان در انتخابات رياست جمهوري كاملا براساس اختيار و اراده خودشان است و هيچ خبري را در رابطه با عدم حضور خود در انتخابات قبول ندارند.
مذاكرات مؤتلفه با افراد مطرح در انتخابات به چهار نفر منحصر نيست
ايسنا: اسدا... بادامچيان قائم مقام دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي، گفت: اعلام خبر مذاكره حزب موتلفه اسلامي با ۴ تن از افراد مطرح در انتخابات رياست جمهوري به معناي انحصار اين مذاكرات به همين چهار تن نيست بلكه اين اقدام يك آغاز است.وي افزود: ما نسبت به همه افرادي كه تمايل خود را صادقانه مطرح مي كنند، احترام مي گذاريم و ممكن است از بقيه افراد نيز براساس مصوبات شوراي مركزي حزب دعوت كنيم.
همه تلاش ها بايد زمينه ساز حضور حداكثري مردم باشد
ايسنا: دبيركل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به راهبرد اساسي مقام معظم رهبري براي انتخابات رياست جمهوري گفت: اين راهبرد اساسي، مبناي اصلي انتخابات آزاد است كه همه تلاش ها بايد زمينه ساز حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست جمهوري باشد.
دكتر معين اظهارنظري براي حضور در انتخابات نكرده است
ايسنا: به گفته علي شكوري راد، دكتر مصطفي معين در پاسخ به دعوت هايي كه براي حضورش در عرصه كانديداتوري نهمين انتخابات رياست جمهوري شده است، تاكنون پاسخ منفي اي نداده، ولي براي حضور يا عدم حضور هم اظهارنظري نكرده است.
رييس ستاد انتخابات جبهه مشاركت ايران اسلامي، با بيان اينكه، چنانچه اصلاح طلبان درمورد كانديداي واحدي به توافق برسند، اساسا رد صلاحيت وي بعيد خواهد بود، يادآور شد كه گروه هاي دوم خرداد همچنان درپي اتفاق نظر درمورد كانديداهايشان هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |