در اين شماره دو خودرو از دو قطب توليد كننده خودرو در اروپا و جهان را به شما عزيزان معرفي مي كنم. اولي «ب ام و ۶۴۵ سي آي» از شركت آلماني «ب ام و» است و ديگري «آستون مارتين دي بي آر۹» از شركت انگليسي «آستون مارتين». «۶۴۵ سي آي» كه يك اسپورت كوپه لوكس است براي مصارف خياباني توليد شده است اما دي بي آر۹ صرفاً براي مسابقات در نظر گرفته شده است. به هرحال با توجه به سابقه شركت هاي فوق الذكر در توليد خودرو اين محصولات مي توانند در نوع خود بي نظير يا لااقل كم نظير تلقي شوند.
جواد نصرتي
آستون مارتين دي بي آر۹
۲۰۰۵ Aston Martin DBR9
بخش مسابقه اي شركت انگليسي آستون مارتين كه سابقه بسيار زيادي در توليد خودروهاي اسپورت جاده اي و اسپورت مسابقه اي دارد به تازگي آخرين محصول خود با نام آستون مارتين دي بي آر۹ را به معرض ديد عموم قرار داده است. اين خودرو به قدري با استانداردهاي روز دنيا مطابقت دارد كه تمام صاحبنظران صنعت خودرو را متقاعد كرده است كه اين خودرو همان چيزي است كه انگليسي ها مي خواستند با آن دوباره خود را در جهان مطرح كنند. دي بي آر۹ اولين بار در چهارم نوامبر ۲۰۰۴ (حدوداً دو ماه پيش) به چند صاحبنظر منتخب صنعت خودروسازي در كارخانه آستون مارتين واقع در »گيدون« انگلستان نشان داده شده و از فرداي همان روز برنامه زمان بندي شده تيم مهندسي مسابقه اي آستون مارتين براي آماده سازي اين خودرو براي شركت در مسابقه ۱۲ ساعته »سبرينگ« فلوريدا در ماه مارس سال آينده آغاز شد. آستون مارتين در اين مسابقه از دو خودروي دي بي آر۹ استفاده خواهد كرد و پس از آن اين خودروها براي شركت در مسابقه ۲۴ ساعته »لومن« به اروپا باز خواهند گشت، مسابقه اي افسانه اي كه در ژوئن سال ۲۰۰۵ انجام خواهد شد. پيش از اين آستون مارتين آخرين بار در سال ۱۹۵۹ در اين مسابقات شركت داشته است، دي بي آر۹ هم با ياد آن سال، رنگي مشابه رنگ دي بي آر۱ و دي بي ۳ اس خواهد داشت، يعني سبز و زرد.
آستون مارتين تعداد ۱۲ دي بي آر۹ صرفاً براي مسابقات خواهد ساخت كه توسط سه تيم در مسابقات سراي جي تي از آنها استفاده خواهد شد، علاوه براين تعداد ۲۰ دستگاه دي بي آر۹ هم با همان خصوصيات مدل مسابقه اي براي »مشتريان منتخب« ساخته خواهد شد كه به احتمال بسيار زياد كلكسيونرهاي بسيار معروف دنيا خواهند بود.
دي بي آر۹ كه آخرين ساخته آستون مارتين است تماماً بر پايه مدل قبلي آستون مارتين كه آخرين محصول آن هم است ساخته شده يعني دي بي۹ . اما بزرگترين تفاوت اين دو خودرو مسابقه اي بودن صرف دي بي آر۹ است. معماري هوشمندانه بدنه آلومينيمي فشرده در هر دو خودرو يكي است كه مهم ترين ويژگي آن پايين آوردن وزن تمام شده خودرو است. موتور استفاده شده در دي بي آر۹ همان موتور ۱۲ سيلندر V12 آلومينيمي استفاده شده در دي بي ۹ است كه شش ليتر ظرفيت دارد و ۴۵۰ اسب بخار نيرو توليد مي كند البته در اين جا با توجه به مسابقه اي بودن خودرو نيروي توليدي احتمالاً در حدود ۶۰۰ اسب بخار خواهد بود. ساسپنشيون دي بي آر۹ هم همانند بسياري چيزهاي ديگر دي بي۹ الگوبرداري شده است با اين تفاوت كه در اين جا علاوه بر استفاده از مواد سبك تر و جديدتر از طراحي هندسي خاصي هم استفاده شده است كه آن را متناسب با شرايط مسابقات مي كند. در سيستم ترمز خودرو از ترمزهاي كربني فرمول يكي استفاده شده است و در اكسل عقب يك جعبه دنده شش سرعته خطي تعبيه شده است.
طراحي اين خودرو تماماً توسط تيم طراحي آستون مارتين انجام شده است. آنها براي طراحي اين خودرو از طراحي سيال محاسباتي استفاده فراواني برده اند و تمام طراحي آيروديناميك خودرو تا پيش از ساخت بدنه با اين روش محاسبه و آزمايش شده است. پنل ها در اين خودرو به صورت دست ساز از جنس كربن هستند كه به لطف استفاده از كربن وزن خودرو به ۱۱۰۰ كيلوگرم رسيده است از آن جا كه از سرعت و ديگر اطلاعات آماري اين خودرو اطلاعات چنداني در دست نيست نمي توان آن را با ديگر خودروهاي موجود در مسابقات جي تي مقايسه كرد اما خود مسئولان شركت آستون مارتين اميد بسيار زيادي دارند كه اين خودرو اعتبار و موفقيت گذشته آستون مارتين را به آنها بازگرداند، به هرحال اگر شما هم يكي از »مشتريان منتخب« آستون مارتين هستيد مي توانيد براي خريد آن اقدام كنيد و لطفاً ما را از سرعت و اطلاعات آماري و به خصوص قيمت آن بي خبر نگذاريد.
ب ام و۶۴۵ سي آي كوپه
BMW 645Ci Coupe
ب ام و با معرفي سري كاملاً جديد شش كوپه يك آيكون بي ام و را دوباره زنده كرد. ب ام و در اين پروژه جديد فقط ادامه دهنده راه سري موفق سال هاي ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۹ نيست بلكه مي خواهد قابليت هاي خود را در توليد خودروهاي مدرن با توجه به سابقه طولاني خود در ساخت كوپه هاي لوكس به رخ بكشد.
دقيقاً همانند مدل اورجينال سري شش در اين سري جديد هم اولين چيزي كه آن را از ديگر خودروها متمايز مي كند شكل ظاهر آن است. زيبايي در اين خودرو بارز، هدفمند، ديناميك و ظريف است. طراحي بي نظير اين خودرو كه داراي خطوط نرم و روان است به همراه هارموني سطح ظريف آن شخصيت سري شش را به آن مي بخشد. جداي از طراحي رويايي، موتور نرم، ساختار فني بسيار پيچيده و كارا و فضا و طراحي داخلي بي نظير ۶۴۵ سي آي را به يكي از پيشتازان كوپه هاي لوكس تبديل كرده اند.
موتور استفاه شده در ۶۴۵ سي آي از همان نوع موتوري است كه پيش از اين در مدل ۷۴۵ آي استفاده شده است. اين موتور ۴/۴ ليتر گنجايش دارد و داراي هشت سيلندر به صورت V8 است. وجود سيستم كنترل والتر ترونيك در سوپاپ ها در بازده موتور تغييراتي ايجاد كرده است به گونه اي كه ۳۲۵ اسب بخار نيرو و ۳۳۰ پوند فوت گشتاور را در ۳۶۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند اين حجم بالاي نيرو و گشتاور، ۶۴۵ سي آي را قادر مي سازد كه بدون هيچ مشكلي به سرعت ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) برسد، البته پايين بودن سرعت به دليل اعمال محدوديت هاي الكترونيكي است كه خود ب ام و در اين خودرو اعمال كرده است. علاوه بر سرعت مناسب ۶۴۵ سي آي از قدرت جهشي مناسبي هم برخوردار است به گونه اي كه مي تواند سرعت صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در زير شش ثانيه (يعني دقيقاً ۵/۵ ثانيه) به دست آورد.
براي كنترل و انتقال نيروي توليد شده توسط موتور پرقدرت ۶۴۵ سي آي امكان انتخاب سه نوع جعبه دنده وجود دارد. اولين انتخاب يك جعبه شش سرعته دستي است. انتخاب دوم باز هم يك جعبه دنده شش سرعته است اما اين بار اين جعبه دنده تمام اتوماتيك با سيستم استپترونيك است.
اما براي كساني هم كه به فرمول يك علاقه زيادي دارند جعبه دنده اي در نظر گرفته شده است كه به جعبه دنده دستي خطي معروف است و تعويض دنده ها هم همانند ماشين هاي فرمول يك توسط دكمه هايي بر روي فرمان انجام مي شود. كنترل ديناميك رانندگي (DDM) در اين خودرو همانند چيزي است كه در مدل مسابقه اي ام۳ و ام۵ وجود دارد. در اين سيستم رانندگي به دو حالت عادي و اسپورت تبديل مي شود كه كافي است براي رانندگي در حالت اسپورت دكمه اسپورت موجود در كنسول وسط فشار داده شود تا حالت رانندگي اسپورت در خودرو ايجاد شود.
استفاده هوشمندانه از فناوري هاي سبك وزن هوشمند تاثير بسزايي در رانندگي و راحتي خودرو ـ چيزهايي كه ۶۴۵ سي آي به خاطر آنها مشهور است ـ داشته است. سرعت و چابكي بالاي اين كلاس به خاطر استفاده خلاقانه از تركيب آلومينيم، فولاد و مواد مركب در ساختار بدنه است.
قسمت جلوي خودرو به لطف استفاده از ساختارهاي سبك وزن از فولاد سبك تر است. در امتداد بدنه هم از مواد سبك وزن استفاده شده است مثلاً باك بنزين كامپوزيتي است، كاپوت و درها آلومينيمي و سپرهاي جلو ترموپلاستيكي هستند. تمام اين ويژگي ها و مواد به خودرو وزني برابر ۳۵۲۵ پوند مي دهند كه به صورت ۵۰/۵۰ در جلو و عقب پخش شده است. اين وزن كم علاوه بر دادن قدرت مانور بيشتر به خودرو و طراحان و مهندسان آن براي به كاربردن مولفه هاي اسپورت در خودرو، فايده بسيار بزرگ ديگري هم دارد و آن پايين آوردن ميزان مصرف سوخت خودرو است به گونه اي كه اين خودرو ۱۷ مايل برگالن در شهرها و ۲۵ مايل بر گالن در بزرگراهها مصرف سوخت خواهد داشت. طول، پهنا و ارتفاع ۶۴۵ سي آي به ترتيب ۲/۱۹۰ ۷۳ و ۱/۵۴ اينچ است آخرين قيمت اين خودرو هم ۳۰۰/۶۹ هزار معادل ۰۵۰/۷۵ هزار يورو است.