جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۵۹
index
بهترين هاي اروپا
در اين شماره دو خودرو از دو قطب توليد كننده خودرو در اروپا و جهان را به شما عزيزان معرفي مي كنم. اولي «ب  ام و ۶۴۵ سي آي» از شركت آلماني «ب ام و» است و ديگري «آستون مارتين دي بي آر۹» از شركت انگليسي «آستون مارتين». «۶۴۵ سي آي» كه يك اسپورت كوپه لوكس است براي مصارف خياباني توليد شده است اما دي بي آر۹ صرفاً براي مسابقات در نظر گرفته شده است. به هرحال با توجه به سابقه شركت هاي فوق الذكر در توليد خودرو اين محصولات مي توانند در نوع خود بي نظير يا لااقل كم نظير تلقي شوند.
008253.jpg
جواد نصرتي
آستون مارتين دي بي آر۹
۲۰۰۵ Aston Martin DBR9

بخش مسابقه اي شركت انگليسي آستون مارتين كه سابقه بسيار زيادي در توليد خودروهاي اسپورت جاده اي و اسپورت مسابقه اي دارد به تازگي آخرين محصول خود با نام آستون مارتين دي بي آر۹ را به معرض ديد عموم قرار داده  است. اين خودرو به قدري با استانداردهاي روز دنيا مطابقت دارد كه تمام صاحبنظران صنعت خودرو را متقاعد كرده است كه اين خودرو همان چيزي است كه انگليسي ها مي خواستند با آن دوباره خود را در جهان مطرح كنند. دي بي آر۹ اولين بار در چهارم نوامبر ۲۰۰۴ (حدوداً دو ماه پيش) به چند صاحبنظر منتخب صنعت خودروسازي در كارخانه آستون مارتين واقع در »گيدون« انگلستان نشان داده شده و از فرداي همان روز برنامه زمان بندي شده تيم مهندسي مسابقه اي آستون مارتين براي آماده سازي اين خودرو براي شركت در مسابقه ۱۲ ساعته »سبرينگ« فلوريدا در ماه مارس سال آينده آغاز شد. آستون مارتين در اين مسابقه از دو خودروي دي بي آر۹ استفاده خواهد كرد و پس از آن اين خودروها براي شركت در مسابقه ۲۴ ساعته »لومن« به اروپا باز خواهند گشت، مسابقه اي افسانه اي كه در ژوئن سال ۲۰۰۵ انجام خواهد شد. پيش از اين آستون مارتين آخرين بار در سال ۱۹۵۹ در اين مسابقات شركت داشته است، دي بي آر۹ هم با ياد آن سال، رنگي مشابه رنگ دي بي آر۱ و دي بي ۳ اس خواهد داشت، يعني سبز و زرد.
آستون مارتين تعداد ۱۲ دي بي آر۹ صرفاً براي مسابقات خواهد ساخت كه توسط سه تيم در مسابقات سراي جي تي از آنها استفاده خواهد شد، علاوه براين تعداد ۲۰ دستگاه دي بي آر۹ هم با همان خصوصيات مدل مسابقه اي براي »مشتريان منتخب« ساخته خواهد شد كه به احتمال بسيار زياد كلكسيونرهاي بسيار معروف دنيا خواهند بود.
دي بي آر۹ كه آخرين ساخته آستون مارتين است تماماً بر پايه مدل قبلي آستون مارتين كه آخرين محصول آن هم است ساخته شده يعني دي بي۹ . اما بزرگترين تفاوت اين دو خودرو مسابقه اي بودن صرف دي بي آر۹ است. معماري هوشمندانه بدنه آلومينيمي فشرده در هر دو خودرو يكي است كه مهم ترين ويژگي آن پايين آوردن وزن تمام شده خودرو است. موتور استفاده شده در دي بي آر۹ همان موتور ۱۲ سيلندر V12 آلومينيمي استفاده شده در دي بي ۹ است كه شش ليتر ظرفيت دارد و ۴۵۰ اسب بخار نيرو توليد مي كند البته در اين جا با توجه به مسابقه  اي بودن خودرو نيروي توليدي احتمالاً در حدود ۶۰۰ اسب بخار خواهد بود. ساسپنشيون دي بي آر۹ هم همانند بسياري چيزهاي ديگر دي بي۹ الگوبرداري شده است با اين تفاوت كه در اين جا علاوه بر استفاده از مواد سبك تر و جديدتر از طراحي هندسي خاصي هم استفاده شده است كه آن را متناسب با شرايط مسابقات مي كند. در سيستم ترمز خودرو از ترمزهاي كربني فرمول يكي استفاده شده است و در اكسل عقب يك جعبه دنده شش سرعته خطي تعبيه شده است.
طراحي اين خودرو تماماً توسط تيم طراحي آستون مارتين انجام شده است. آنها براي طراحي اين خودرو از طراحي سيال محاسباتي استفاده فراواني برده اند و تمام طراحي آيروديناميك خودرو تا پيش از ساخت بدنه با اين روش محاسبه و آزمايش شده است. پنل ها در اين خودرو به صورت دست ساز از جنس كربن هستند كه به لطف استفاده از كربن وزن خودرو به ۱۱۰۰ كيلوگرم رسيده است از آن جا كه از سرعت و ديگر اطلاعات آماري اين خودرو اطلاعات چنداني در دست نيست نمي توان آن را با ديگر خودروهاي موجود در مسابقات جي تي مقايسه كرد اما خود مسئولان شركت  آستون مارتين اميد بسيار زيادي دارند كه اين خودرو اعتبار و موفقيت گذشته آستون مارتين را به آنها بازگرداند، به هرحال اگر شما هم يكي از »مشتريان منتخب« آستون مارتين هستيد مي توانيد براي خريد آن اقدام كنيد و لطفاً ما را از سرعت و اطلاعات آماري و به خصوص قيمت آن بي خبر نگذاريد.
008250.jpg
ب ام و۶۴۵ سي آي كوپه
BMW 645Ci Coupe

ب ام و با معرفي سري كاملاً جديد شش كوپه يك آيكون بي ام و را دوباره زنده كرد. ب ام و در اين پروژه جديد فقط ادامه دهنده راه سري موفق سال هاي ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۹ نيست بلكه مي خواهد قابليت هاي خود را در توليد خودروهاي مدرن با توجه به سابقه طولاني  خود در ساخت كوپه هاي لوكس به رخ بكشد.
دقيقاً همانند مدل اورجينال سري شش در اين سري جديد هم اولين چيزي كه آن را از ديگر خودروها متمايز مي كند شكل ظاهر آن است. زيبايي در اين خودرو بارز، هدفمند، ديناميك و ظريف است. طراحي بي نظير اين خودرو كه داراي خطوط نرم و روان است به همراه هارموني سطح ظريف آن شخصيت سري شش را به آن مي بخشد. جداي از طراحي رويايي، موتور نرم، ساختار فني بسيار پيچيده و كارا و فضا و طراحي داخلي بي نظير ۶۴۵ سي آي را به يكي از پيشتازان كوپه هاي لوكس تبديل كرده اند.
موتور استفاه شده در ۶۴۵ سي آي از همان نوع موتوري است كه پيش از اين در مدل ۷۴۵ آي  استفاده شده است. اين موتور ۴/۴ ليتر گنجايش دارد و داراي هشت سيلندر به صورت V8 است. وجود سيستم كنترل والتر ترونيك در سوپاپ ها در بازده موتور تغييراتي ايجاد كرده است به گونه اي كه ۳۲۵ اسب بخار نيرو و ۳۳۰ پوند فوت گشتاور را در ۳۶۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند اين حجم بالاي نيرو و گشتاور، ۶۴۵ سي آي را قادر مي سازد كه بدون هيچ مشكلي به سرعت ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) برسد، البته پايين بودن سرعت به دليل اعمال محدوديت هاي الكترونيكي است كه خود ب ام و در اين خودرو اعمال كرده است. علاوه بر سرعت مناسب ۶۴۵ سي آي از قدرت جهشي مناسبي هم برخوردار است به گونه اي كه مي تواند سرعت صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در زير شش ثانيه (يعني دقيقاً ۵/۵ ثانيه) به دست آورد.
براي كنترل و انتقال نيروي توليد شده توسط موتور پرقدرت ۶۴۵ سي آي امكان انتخاب سه نوع جعبه دنده وجود دارد. اولين انتخاب يك جعبه  شش سرعته دستي است. انتخاب دوم باز هم يك جعبه دنده شش سرعته است اما اين بار اين جعبه دنده تمام اتوماتيك با سيستم استپترونيك است.
اما براي كساني هم كه به فرمول يك علاقه زيادي دارند جعبه دنده اي در نظر گرفته شده است كه به جعبه دنده دستي خطي معروف است و تعويض دنده ها هم همانند ماشين هاي فرمول يك توسط دكمه هايي بر روي فرمان انجام مي شود. كنترل ديناميك رانندگي (DDM) در اين خودرو همانند چيزي است كه در مدل مسابقه اي ام۳ و ام۵ وجود دارد. در اين سيستم رانندگي به دو حالت عادي و اسپورت تبديل مي شود كه كافي است براي رانندگي در حالت اسپورت دكمه اسپورت موجود در كنسول وسط فشار داده شود تا حالت رانندگي اسپورت در خودرو ايجاد شود.
استفاده هوشمندانه از فناوري هاي سبك وزن هوشمند تاثير بسزايي در رانندگي و راحتي خودرو ـ چيزهايي كه ۶۴۵ سي آي به خاطر آنها مشهور است ـ داشته است. سرعت و چابكي بالاي اين كلاس به خاطر استفاده خلاقانه از تركيب آلومينيم، فولاد و مواد مركب در ساختار بدنه است.
قسمت جلوي خودرو به لطف استفاده از ساختارهاي سبك وزن از فولاد سبك تر است. در امتداد بدنه هم از مواد سبك وزن استفاده شده است مثلاً باك بنزين كامپوزيتي است، كاپوت و درها آلومينيمي و سپرهاي جلو ترموپلاستيكي هستند. تمام اين ويژگي ها و مواد به خودرو وزني برابر ۳۵۲۵ پوند مي دهند كه به صورت ۵۰/۵۰ در جلو و عقب پخش شده است. اين وزن كم علاوه بر دادن قدرت مانور بيشتر به خودرو و طراحان و مهندسان آن براي به كاربردن مولفه هاي اسپورت در خودرو، فايده بسيار بزرگ ديگري هم دارد و آن پايين آوردن ميزان مصرف سوخت خودرو است به گونه اي كه اين خودرو ۱۷ مايل برگالن در شهرها و ۲۵ مايل بر گالن در بزرگراهها مصرف سوخت خواهد داشت. طول، پهنا و ارتفاع ۶۴۵ سي آي به ترتيب ۲/۱۹۰ ۷۳ و ۱/۵۴ اينچ است آخرين قيمت اين خودرو هم ۳۰۰/۶۹ هزار معادل ۰۵۰/۷۵ هزار يورو است.

خبر
008271.jpg
همكاري روتم و ايران خودرو
كارخانه صنعتي «روتم» كره جنوبي به تازگي اعلام داشته است كه اين كارخانه بر اساس قراردادي كه به تازگي به امضا رسانده است ماشين هاي ريلي ديزلي به ارزش تقريبي ۱۱۰ ميليون يورو به ايران صادر خواهد كرد. در قراردادي كه بين روتم و «شركت صنايع حمل و نقل ريلي ايران خودرو» (IRICO) در ايران منعقد شده است شركت كره اي متعهد مي شود كه ۱۲۰ خودروي ريلي ديزلي و فناوري هاي مربوط به آن را به ايران خودرو منتقل كند. ۲۴ يونيت تا سال ۲۰۰۶ به IRICO تحويل داده خواهد شد و مابقي با كمك روتم تا سال ۲۰۰۸ در ايران توليد خواهد شد. روتم در حال حاضر مسئول توليد و تهيه ۱۶۰ ماشين ريلي برقي براي خط سوم متروي تهران است و در حال مذاكره با IRICO براي توليد ۲۱ دستگاه موردنياز در خط يك متروي تهران است.
008259.jpg

توليد قطعات يدكي ال۹۰ توسط سايپا
مديرعامل شركت سازه گستر سايپا عباسعلي آريافر پنج شنبه گذشته اعلام كرد كه شركت وي  استراتژي خاصي براي توليد قطعات يدكي ماشين هاي «ريو» و «ال۹۰» اتخاذ كرده است. او همچنين اعلام كرد كه شركت وي و طرف هاي كاري ايراني آن يك برنامه زمان بندي مشخص براي توليد قطعات يدكي براي محصولات جديد سايپا طرح ريزي كرده اند كه ريو و ال ۹۰ را هم شامل مي شود. او ميزان توليد قطعات يدكي شركت سازه گستر را براي ۱۵۰۰ خودرو در روز اعلام كرد. علاوه بر «سايپا» اين شركت براي كارخانه هاي «زامياد» و «پارس خودرو» قطعه توليد مي كند و بنا به گفته مسئولان آن به تازگي كيفيت محصولات توليدي توسط آنها ۲۵ درصد رشد كيفي داشته است.
008247.jpg

افزايش فروش خودرو در هند
بنابر گزارش مجله اينديا اكسپرس فروش خودرو در هند با رشد چشمگيري مواجه بوده است به گونه اي كه در ماه اكتبر ۲/۳۱ درصد افزايش داشته است. بر اساس آخرين آمار منتشر شده توسط انجمن توليدكنندگان خودروي هند (SIAM) فروش محصولات در اكتبر ۷۳۷۷۰ دستگاه بوده است كه نسبت به فروش در ماه اكتبر سال گذشته به ميزان ۵۶۲۲۲ دستگاه از رشد بالايي برخوردار بوده است. فروش محصولات در هفت ماهه اول امسال در هند ۴۵۹۶۲۹ دستگاه بوده است كه با توجه به فروش ۳۷۵۶۷۲ دستگاهي در مدت زمان مشابه سال گذشته ۴/۲۲ درصد رشد داشته است. بيشترين فروش محصولات متعلق به سه شركت بزرگ هندي با نام هاي «ماروتي اوديوگ»، «هيوندايي موتور اينديا» و «تاتا موتورز» است و پس از آنها هم «هوندا سيل كار اينديا»، «فورد اينديا» و «جنرال موتورز» در بالاي جدول فروش قرار دارند.
008268.jpg

تكذيب ادغام پژو و ميتسوبيشي
هفته گذشته «پژو» شركت خودروسازي فرانسوي گزارشي را كه در توكيو در مورد مذاكرات اين شركت با ميتسوبيشي براي ادغام در يكديگر منتشر شده بود، تكذيب كرد. يكي از مديران ارشد شركت «پي اس اي پژو سيتروئن» در حالي كه اين گزارش را قوياً تكذيب كرد صراحتاً اعلام داشت آنها نه با ميتسوبيشي و نه با هيچ شركت خودروسازي داخلي و خارجي ديگري چنين مذاكراتي را نداشته و نخواهند داشت و اصولاً چنين ادغام هايي مغاير سياست هاي كلي اين شركت است. پژو چند سال پيش با شركت سيتروئن ادغام داشت و شركت «پي اس اي» را تشكيل داد.
008265.jpg

علاقه مندي لانس آرمسترانگ به فرمول يك
لانس آرمسترانگ قهرمان شش دوره مسابقات تور دو فرانس در پايان يك دوره تمرين دوچرخه سواري با مارك وبر، يك راننده استراليايي ابراز تمايل كرده است كه خود شخصاً يك ماشين مسابقه اي فرمول يك را براند. او كه در حال حاضر به سختي تمرين مي كند تا بتواند براي هفتمين بار قهرمان مسابقات معتبر توردوفرانس شود علاقه شديدي به مسابقات فرمول يك پيدا كرده است و مصراً خواستار رانندگي با يكي از خودروهاي فرمول يك است. به گفته «وبر» آرمسترانگ از فيزيك بسيار خوبي براي رانندگي مسابقات فرمول يك برخوردار است اما به دليل سن بالاي او كه نزديك به ۳۳ سال است احتمالاً ديگر هيچ فرصتي براي يادگيري شيوه رانندگي فرمول يك نخواهد داشت.
008244.jpg
كمك هاي جديد جنرال موتورز به شورولت
شركت جنرال موتورز اخيراً به بخش توليد كننده شورولت خود امتيازات فروش جديدي داده است تا بتواند پس از ۱۸ سال در فروش خودرو در آمريكاي شمالي از فورد پيشي بگيرد. در اكتبر گذشته فورد با فروش ۲۳ هزار دستگاه خودرو باز هم فروش بالاتري نسبت به شورولت داشت. شورولت هنگام فروش مدل «كاوالير» امتيازات خاصي به مشتريان مي  دهد كه اين امتيازات همگي براي ترغيب خريداران به خريد شورولت است. اين امتيازات شامل وام هاي چهار هزار دلاري براي كاوالير است كه مدت بازپرداخت آنها چهار سال است و كمترين بهره براي آن در نظر گرفته شده است. از ديگر امتيازات داده شده توسط «جي ام» وام هاي ۵۰۰ تا ۱۲۵۰ دلاري به كارگران و كارمندان دولت براي خريد اس يو وي هاي مدل ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ است. اخيراً با فشرده شدن رقابت فروشندگان خودرو در آمريكاي شمالي دادن چنين امتيازاتي رواج بسياري يافته است.
008256.jpg
حضور دوباره انگليس و فرانسه در فرمول يك
بالاخره پس از مذاكرات و جلسات متعدد بين مديران تيم هاي فرمول يك و مدير اجرايي مسابقات فرمول يك «برني اكلستون» پيست هاي انگليس و فرانسه هم در تقويم سال آينده مسابقات فرمول يك گنجانده شدند. در جلسات برگزار شده در لندن روساي ۹ تيم از ۱۰ تيم حاضر در مسابقات حضور داشتند و به صورت داوطلبانه موافقت كردند شروع هاي آزمايشي خود در فصل آينده را ۵۰ درصد كاهش دهند. در اين جلسات فقط «فراري» حضور نداشت. فراري به عنوان ثروتمندترين تيم مسابقات با اين كاهش مخالف است. اين تيم در چند سال گذشته به دليل بودجه بسيار زيادش هميشه در مسابقات حرف اول را زده است.
پس از آن كه مديران پيست هاي فرانسه و انگليس به دليل مشكلات مالي با «اكلسون» به توافق نرسيدند هيات اجرايي تصميم گرفت آنها را از مسابقات كنار بگذارد اما حالا با همكاري تيم ها و صرف درآمد حاصل از كاهش ۵۰ درصد هزينه شروع هاي آزمايشي، قرار است اين دو پيست باز هم در مسابقات حاضر شوند.
008262.jpg
احتمال پيوستن ردبول به جگوار
پس از هفته ها مذاكره ردبول شركت توليد كننده نوشيدني هاي انرژي زاي اتريش به يك قدمي پيوستن به تيم  فرمول يك جگوار رسيده است.
در حالي كه بيش از اين تيم فورد چنين پيشنهادي را رد كرده بود به نظر مي رسد تا پيش از آخرين مهلت تيم ها براي اعلام آمادگي براي حضور در فصل جديد، قرارداد مربوط بين ردبول و جگوار به امضا برسد هرچند فايننشيال تايمز از انعقاد قرارداد گزارش داده است اين قرارداد به احتمال زياد تا سه سال اعتبار خواهد داشت.
شركت ردبول كه متعلق به يك ميليونر اتريشي با نام «ديتريش ماتشيتز» است بيش از اين هم در فرمول يك به عنوان حامي مالي حضور داشته است و فصل پيش حامي مالي راننده جوان و تازه وارد اتريشي جگوار به نام «كريستين كلين» بوده است. علاوه بر فرمول يك، ردبول در ديگر مسابقات ورزشي هم فعاليت داشته است.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |