جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۵۹
index
چرا بوش رايس را انتخاب كرد
آمريكا محافظه كار تر مي شود
008073.jpg
علي قاسمي
جورج بوش روز سه شنبه رسماً كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي دولت قبلي خود را به سمت سكاندار وزارت خارجه دولت جديد آمريكا و به جاي كالين پاول مستعفي منصوب كرد. جورج بوش در اين باره اظهار داشت: «طي چهار سال گذشته من به توصيه هاي او تكيه كردم و از تجربه هاي بزرگ او استفاده زيادي بردم. حالا مفتخر مي شوم كه او بپذيرد به كابينه ام خدمت كند.» استفان هدلي، معاون رايس هم جانشين او شده و پست مشاور امنيت ملي را در دست گرفت.
انسجام بيشتر در كاخ سفيد
با حضور كاندوليزا رايس ۵۰ ساله در راس وزارت خارجه آمريكا دورنماي سياست خارجي آمريكا مستحكم تر و به دور از اختلاف نظر به نظر مي  رسد. رايس كه گفته مي شود به محافل خصوصي بوش بسيار نزديك  است و گاهي حتي عملاً او را جزو خانواده بوش مي دانند، به راحتي در راستاي خواسته هاي بوش حركت خواهد كرد. رايس در اكثر موارد با بوش اشتراك نظر دارد و زني كاملاً با انگيزه و بلندپرواز است. در جريان جنگ افغانستان و عراق، رايس همواره از مواضع بوش قاطعانه حمايت كرد و با تجربه و دانش خود در بسياري زمينه ها بر ناآگاهي بوش سرپوش گذاشت. مطبوعات و تحليلگران آمريكايي اذعان مي دارند كه تفاوت هاي موجود ميان پاول و رايس از خصوصيات فردي گرفته تا سياست بين الملل و مسئله امنيت ملي بسيار قابل توجه است و با حضور او همه چيز بدون اختلاف نظر بر محور كاخ سفيد مبتني خواهد بود.
رايس كارشناس مسايل مربوط به اتحاد جماهير شوروي در دوران بوش پدر بود و سال ها در دانشگاه استانفورد تدريس كرده است. نزديكانش او را زني كاملاً محافظه كار و بسيار خونسرد توصيف مي كنند. اين ويژگي ها او را درست درخلاف جهت ژنرال پاول ۶۷ ساله كه به برقراري روابط ساده و ديپلماسي مبتني بر مذاكره پايبند بود قرار داده است يان ولمننستال، كارشناس سياست خارجي موسسه كارنگي در واشنگتن معتقد است كه پاول تنها صدايي در دولت بوش بود كه خواهان ميانه روي آمريكا بود و پس از او مسلماً آمريكا موضعي تندتر و تهاجمي تر در پيش خواهد گرفت.
ارزش هاي محافظه كارانه مشترك
انتصاب رايس مسلماً موجب مي شود دولت جديد آمريكا روشي كاملاً مبتني بر ارزش هاي محافظه كارانه در پيش گيرد. در دولت جديد انسجامي حاصل خواهد شد كه با ارزش هاي كلاسيك و سياست خارجي سنتي آمريكا در تضاد است. مفسران مختلف معتقدند رايس در سال هاي اخير كاري كرده كه توازن سياسي به سمت «شاهين» ها برگردد. شيوه او در همكاري با ديك چني و دونالد رامسفلد به ويژه در مورد جنگ عراق عملاً پاول را منزوي كرده است. واشنگتن پست در تحليلي آورده است كه تغييرات موجود در راس ديپلماسي آمريكا پيروزي ديپلماسي موردنظر ديك چني، معاون بوش و دونالد رامفسلد وزير دفاع او را نشان مي دهد.
هرچند پاول تا حدي به حاشيه رانده شده بود، اما حضورش موجب مي شد جورج بوش گاهي بتواند نقطه نظرهاي مختلف را بشنود و راهكارهاي بين المللي مختلف را ارزيابي كند.
ملت جنگ
مبارزه با تروريسم، درگيري ميان اسرائيل و فلسطين و دموكراتيزه كردن خاورميانه اولويت هاي اصلي دولت جديد بوش هستند و با توجه به گرايش هاي همسو با بوش، او رايس را انتخاب كرده است. رئيس جمهور آمريكا زماني كه رسماً او را جانشين پاول معرفي مي كرد گفت: «پس از تاييد سنا رايس، درست در زماني كه كشور ما زير انتقاد است مسئوليت اين امور را به عهده خواهد گرفت.» و ادامه داد: «ما ملت جنگ هستيم. ما در برابر دشمن مصمم خود ائتلافي مهم تشكيل داده و با ساختارها و نهادهاي جديد به جنگ با رژيم هاي غيرقانوني مي رويم. با گسترش سلاح هاي  كشتار جمعي و مواد خطرناك مقابله مي كنيم و شبكه هاي تروريستي را در هم مي شكنيم.»
رئيس جمهور جمهوريخواه آمريكا با فرستادن رايس به خط اول مبارزات جهاني اش اين بار ديپلماسي آمريكا را كه هميشه تا حدي مستقل از كاخ سفيد عمل مي كرده است رام خواهد كرد و از آمريكا ملت جنگ خواهد ساخت.
مشروعيت ابدي
رايس هرگز شغلي مرتبط با ديپلماسي نداشته است و حتي زماني كه در دانشگاه رشته روابط بين الملل مي خواند به اين سمت كشيده نشد. اما پدر مادلين آلبرايت، اولين زني كه توانست قدرت اول ديپلماسي آمريكا شود، رايس را در دوره اي كه استاد دانشگاه بود مجاب كرد داشتن شغلي در رابطه با روابط بين الملل ارجح تر از پيانيست بودن است.
رايس پس از اين چهار سالي كه در كاخ سفيد و در دفتري در كنار اتاق بوش كار كرده به خوبي به مسايل مورد توجه رئيس جمهور و روش رسيدن به آنها آشنا است. اگر مي بينيم بوش در نظر رايس مشروعيت ابدي دارد به اين علت است كه او در مدرسه كلاسيك جمهوريخواهان نزديك به بوش پدر درس خوانده است.
همان طور كه روزنامه واشنگتن پست نوشته است جورج بوش حالا ديگر بايد با خيال راحت به مسئله خاورميانه بپردازد كه در سرنوشت و امنيت ملي آمريكا تاثير قابل توجهي خواهد داشت. به اعتقاد جان اشكرافت، دادستان كل دولت قبلي بوش، ماموريت هاي اصلي دولت آمريكا و كاندوليزا رايس مسئله عراق، اسرائيل، فلسطين، ايران و تروريسم خواهند بود و از اين به بعد در اين موارد طوري تصميم گيري مي شود كه بوش راضي تر باشد.

عطش آتش اژدهاي زرد
برگرفته از بي بي سي
نيره محمودي
008088.jpg
بيشتر ما شايد ديگر نسبت به شنيدن و يا خواندن اخبار مربوط به كشته شدن كارگران معادن چين در اثر ريزش تونلي كه در آن مشغول كار بوده اند، بي تفاوت شده باشيم. مرگ معدنچيان چيني اكنون به حوادثي روزمره تبديل شده است و حتي مردم اين كشور هم ديگر حساسيت اوليه خود را نسبت به چنين حوادثي از دست داده اند. گويي آنان نيز به اهميت برخورداري از منابع انرژي در كشوري كه رشد فزاينده اقتصادي را تجربه مي كند، وقوف پيدا كرده اند. اما بي شك اين واقعيت نمي تواند وجود تلفات و خسارات جاني در معادن و آثار سوء آلودگي حاصل از فعاليت آنها بر مناطق مسكوني اطراف را توجيه كند. هم اكنون در كشور اژدهاي زرد هنوز هستند كساني كه در برابر اين وضعيت از خود مقاومت نشان داده و معترض باشند.
يكي از اين معترضين «ليو هينقويي»، ۷۷ ساله است. او هم اكنون به رهبر كارگران بازنشسته معدني تبديل شده است كه به دليل مشكلات جسماني ناشي از كار در معادن چين روزهاي پاياني عمر خود را سپري مي كنند. آنان ساكن شهر صنعتي «تانگ شان» در ۱۵۰ كيلومتري شرق پكن، پايتخت چين هستند. درست پشت مجموعه مسكوني آنها يك كارگاه توليد ذغال سنگ واقع شده است كه شب و روز در حال توليد گازهاي سمي است. براي اهالي شهر اكنون ديگر مسجل شده است كه اين گازها سلامتي آنان را به خطر مي اندازد و مشكلاتي نظير امراض تنفسي و قلبي و همچنين سرطان به وجود مي آورند.
آقاي ليو به آرامي پاچه شلوار آبي رنگ مخصوص كارگران معدن خود را بالا مي زند، تا پاهايش را نشان دهد. لك هاي ارغواني رنگي كه در اثر خارش ردهاي قرمزرنگ ناخن بر روي آنها به راحتي قابل مشاهده است، نمايان مي شود. پزشكان به او گفته اند كه اين لك ها قابل درمان نيستند. او مي گويد: «حدود ۳۰ نفر ديگر از همين لك ها روي بدنشان دارند. در تابستان كه كارگاه توليد ذغال سنگ بخار حاصله از اين توليد را وارد هوا مي كند، اگر يك بلوز آستين كوتاه بپوشيد، دست هايتان پر از اين لك ها مي شوند. هفت سال پيش اهالي اين منطقه به دولت شكايت كردند و دولت چين نيز فعاليت اين كارگاه را غيرقانوني خواند. اما با وجود مخالفت مردم كارگاه مذكور همچنان به آلوده كردن هواي منطقه ادامه مي دهد. نيروهايي كه در برابر خواست قانوني مناطقي كه كارگاه ها و كارخانه هاي معدن در آنها قرار دارند، بسيار فراتر از رئيس چند كارخانه است. وجود ذغال سنگ در فعال نگاه داشتن اقتصاد چين كه توليد ناخالص داخلي ۹ درصد را طي سال گذشته پشت سر گذاشته است، نقش مهمي را ايفا مي كند. ذغال سنگ به ذغال كك تبديل مي شود و سپس اين سوخت براي توليد انرژي در روند ساخت فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد. توليد فولاد نيز در ايجاد ساختمان ها، جاده و اتومبيل هاي جديد چيني بسيار حياتي است. عطش توسعه در چين بدين معني است كه كك، يكي از باارزش ترين كالاها در اين كشور به حساب مي آيد. اين كالا بازار بزرگي در چين دارد، بدين ترتيب زمينه مالي انكارناپذيري ادامه حيات كارگاه ها و كارخانه هاي آلوده كننده هوا را در چين تضمين مي كند.
ضرورت وجود اين كارخانه ها باعث شده است تا رفتار دولت هاي محلي نسبت به فاجعه اي كه جان و سلامتي چيني ها را به خطر مي اندازد، تغيير كند. «ليو جيانگ» وكيل ساكنين تانگ شان در اين مورد مي گويد: «شركت هاي فعال در زمينه توليد ذغال كك، اغلب صنايع مهم را در اختيار داشته و ماليات دهندگان عمده به حساب مي آيند. بنابراين دولت هاي محلي نمي خواهند، اين شركت در روند حقوقي توقيف شده و از ادامه كار باز بمانند. گاهي اوقات فشارهايي كه از سوي دولت هاي محلي به ما اعمال مي شود، بسيار قابل ملاحظه است.»
اما روند رو به افزايش نياز اقتصاد چين علاوه بر تاثيرات منفي زيست محيطي داخلي، فجايع جهاني جبران ناپذيري را باعث مي شوند كه آن تاثيرات داخلي را تحت الشعاع قرارداده اند. صنعت در چين تنها بخشي نيست كه نيازمند به منابع بيشتر انرژي است. اين كشور اكنون فاقد الكتريسته كافي براي ارتقاي توان اقتصادي خود است. چين طي سال جاري يك كمبود ۳۰ ميليون مگاواتي برق را تحمل كرده است و بسياري از مناطق اين كشور روزانه شاهد قطع برق هستند. آژانس بين المللي انرژي پيش بيني كرده است كه چين طي ۲۵ سال آينده موجب افزايش يك پنجمي تقاضاي انرژي در جهان خواهد شد. اين وضعيت زمينه افزايش بيش از يك چهارم افزايش گازهاي گلخانه اي را در جهان فراهم خواهد آورد. حدود دوسوم از نياز چين به الكتريسته از توليدات كك تامين مي شود. توليداتي كه در عين ارزان بودن كثيف ترين شكل انرژي نيز به حساب مي آيند. براي آن كه از تاثيرات منفي مصرف اين ماده بر چين وقوف بيشتري پيدا كنيم، نگاهي به آمارهاي رسمي خالي از لطف نيست. براساس اين آمارها كه بانك جهاني اعلام كرده است، ۴۰۰ هزار شهروند چيني سالانه در اثر امراض مربوط به آلودگي هوا جان مي بازند. ۱۶ شهر از ۲۰ شهر آلوده جهان كه صدر فهرست آلوده ترين شهرهاي جهان جاي گرفته اند، در چين هستند. اما موضوع اين است كه نياز نه تنها چين بلكه ساير كشورها به سوخت هاي فسيلي هم اكنون نيازي غيرقابل اجتناب است. در حال حاضر ۸۰ درصد از منابع انرژي در جهان از سوخت هاي فسيلي تامين مي شود و جايگزين كردن اين سوخت با ساير منابع انرژي در حال حاضر كاري غيرممكن به نظر مي رسد. بنابراين تنها راه چاره معقول براي مهار اين معضل مصرف بهينه از اين نوع سوخت است.
بنابر اعلام وزارت بازرگاني چين توليد ذغال كك طي سال آينده ۲۰ درصد در اين كشور كاهش خواهد يافت. اهالي شهر تانگ شان نيز با وجود تمام مشكلاتي كه بر سر راه ترغيب روساي كارخانه هاي توليد اين نوع سوخت وجود دارد، به آينده اميدوار هستند. «ژانگ شون»، ۴۸ ساله يكي از اهالي اين شهر با وجود اين كه از امراض قلبي مربوط به آلودگي هوا رنج مي برد در اين مورد مي گويد: «ما طي چند سال گذشته مبارزه خود را عليه كارخانه هاي توليد كك ادامه داده ايم، اما اينها مشكلاتي هستند كه هميشه با روندي كند حل مي شوند.»

يادداشت
فقط دود آتش و جنازه
ترجمه: حسين بنانج
008106.jpg
در دنياي امروز كه به واسطه وجود فناوري پيشرفته صوتي و تصويري پاسخ دادن به اشتياق جهانيان براي ديدن و شنيدن اخبار و تصاوير بكر از مناطق مختلف دنيا بسيار ساده تر شده است، شبكه هاي مختلف تلويزيوني بخش هايي را در برنامه هاي خود گنجانده اند كه بيننده مي تواند بدون شنيدن حتي جمله اي از سوي گزارشگران حضور خود را در صحنه حوادث و درگيري ها احساس كند. اما اين شبكه ها گاهي اوقات به دليل بالابودن ريسك اعزام گروه فيلمبردار به مناطقي كه شدت درگيري در آنها بسيار بالا است، عملاً ناكارآمد هستند. در چنين مواقعي حتي گزارشگران زبده نيز ترجيح مي دهند از اين مناطق دور باشند و تنها به شنيده ها و نقل قول كساني كه در محل حضور داشته اند، بسنده كرده و با ارايه گزارش هاي توصيفي كه اغلب نيز با واقعيت تفاوت دارند، حس كنجكاوي مخاطبان خود را ارضا كنند.
هفته گذشته شدت تبادل آتش و درگيري ميان نيروهاي مقاومت در شهر فلوجه عراق و نظاميان آمريكايي تا حدي بود كه تلاش فراوان برخي از خبرگزاري ها و شبكه هاي خبري براي ارسال گزارش هاي زنده و دقيق از حوادث اين شهر ناكام ماند. اما شبكه خبري بي بي سي توانست با يكي از خبرنگاران بومي در اين شهر به نام «فدحيل بدراني» كه اغلب براي خبرگزاري رويترز گزارش تهيه مي كند، ارتباط برقرار كرده و از او بخواهد تا در گزارش هايي كوتاه وضعيت حاكم بر شهر فلوجه را پس از يورش نيروهاي آمريكايي به اين شهر تشريح كند. آنچه در زير مي خوانيد، آخرين گزارشي است كه بدراني از محل زندگي خود در فلوجه به شبكه خبري بي بي سي ارسال كرده است.
سابقاً يك رديف از درختان نخل سرتاسر خياباني را كه خانه من در آن واقع شده است، پوشانده بود. اكنون فقط تنه هاي آنها برجاي مانده و بخش بالايي اين نخل ها به دليل سوختن در آتش كاملاً از بين رفته است. من همچنين از پنجره اتاقم مناره هاي چند مسجد را كه فروريخته اند مي توانم مشاهده كنم. اجساد بسياري در طول خيابان ها بر روي زمين ريخته اند و بوي تعفن ناشي از آنها بسيار غيرقابل تحمل است دود همه جا را گرفته است.
چند خانه آن طرف تر از منزل من يك منزل مسكوني در اثر بمباران تخريب شده است. يك پسر ۱۳ ساله از خانواده اي كه در اين منزل زندگي مي كرد، كشته شد. نام او «قاضي» بود. من شب گذشته تلاش كردم تا از شهر فرار كنم. اما نتوانستم زياد دور شوم. كار خطرناكي بود. من ديگر به بمباران عادت كرده ام. اصلاً ديگر عادت كرده ام كه در سر و صدا هم بخوابم. انفجار بمب هاي كوچك ديگر مرا اذيت نمي كند. ما در اين جا بدون برق و آب احساس مي كنيم از دنياي بيرون جدا افتاده ايم. فقط پس از آن كه از بي بي سي با من تماس گرفتند، باخبر شدم كه «ياسر عرفات» درگذشته است.
باخبرشدن از اين كه آيا مردمي كه در خارج از شهر فلوجه هستند، مي دانند در اين جا چه مي گذرد، اكنون كار  آساني نيست. من مي خواهم آنان را از وضعيتي كه در اين جا مي گذرد، مطلع كنم و به آنها بگويم كه كودكان و زنان بسياري در شهر جان سپرده و اجسادشان اكنون در خيابان ها بر روي زمين مانده است. مردم از فرط گرسنگي نحيف شده اند. بسياري در اثر جراحات وارده و عدم وجود امدادهاي پزشكي و يا ساير كمك هاي انسان دوستانه، در حال مرگ و جان كندن هستند. برخي از خانواده ها مجبور شده اند كه خاكسپاري عزيزانشان را در باغچه هاي منازل خود آغاز كنند.
منطقه «جولان» با شدت به مقاومت خود ادامه مي دهد. آمريكايي ها ساختمان هاي بلندمرتبه اطراف مشرف به اين منطقه را تصرف كرده و در آنها سنگر گرفته اند. اما برخورداري از موقعيت هاي مشرف نتوانسته  به آنها كمكي بكند. زيرا خيابان هاي جولان بسيار تنگ و باريك هستند و نمي توان اهداف را در درون آنها مستقيماً مورد هدف قرار داد. ارتش آمريكا فقط قادر است در جاده هاي اصلي به حركت درآيد و از ورود به خيابان هاي جانبي اجتناب مي ورزد. سربازان آمريكايي  حاضر نيستند از خودروهاي زرهي و تانك هايشان خارج شوند.
اگر از اطراف مورد اصابت گلوله قرار گيرند، ترجيح مي دهند كه با شليك تانك هايشان پاسخ دهند يا آن كه حمله هوايي به نقاط مذكور را درخواست كنند. من پيش از اين سربازاني عراقي را ديدم كه اجسادشان نقش زمين شده بود. نمي دانم آنها از كدام نقطه عراق به اين جا آمده اند بي شك اين سربازان از استان هاي غربي مثل «الانبر» به فلوجه اعزام نشده بودند. من شنيدم كه مردم مي گفتند آنها از كردستان به اين جا آمده اند. اين سربازان عراقي خوب سازماندهي شده بودند. هنگامي كه سربازان آمريكايي از يك منطقه عقب نشيني مي كردند، آنان بر اين منطقه مسلط مي شدند.

خبر
008085.jpg

تصويب تدريجي قانون اساسي اروپا
اينطور كه معلوم است تصويب قانون اساسي اتحاديه اروپا كه روز ۲۹ اكتبر سران ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا آن را در رم به امضا رساندند تا سال ۲۰۰۶ طول خواهد كشيد. ليتواني روز ۱۱ نوامبر به عنوان اولين كشور، اين قانون اساسي را به تصويب رساند. در پارلمان ويلينويس ۸۴ راي موافق، چهار راي مخالف و سه راي ممتنع به دست آورد.اما هنوز ۲۴ كشور ديگر بايد متن قانون اساسي را در كشورشان به تصويب برسانند. بيش از نيمي از آنها از طريق پارلمان اين كار را مي كنند كه البته ممكن است به مشكلاتي بينجامد و بقيه كشورهايي كه از خطر تصويب پارلماني بيم دارند رفراندوم را انتخاب كرده اند. از آن جايي كه ممكن است بحث هاي مربوط به اتحاديه باعث مشكلات داخلي براي كشورها شود نمي توان در يك روز قانون اساسي را در همه كشورها به تصويب رساند و بنابراين زمان پايان تصويب آن بستگي به اوضاع كشورها خواهد داشت كه البته پارلمان اروپا بسيار اميدوار است تا هشت مه ۲۰۰۵ و شصتمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم اين كار به پايان برسد.
و صدالبته در كشورهاي علاقه مند زودتر اين كار انجام مي شود تا شايد نظر مخالفان عوض شود و مخالفان كار را عقب مي اندازند به اين اميدكه كشور ديگري پيدا شود و قبل از آنها راي مخالف دهد. براي توني بلر هم پيروزي اين قانون در رفراندوم كشورش بسيار دشوار به نظر مي رسد. طبق نظرسنجي ها ۴۱ درصد انگليسي ها مخالف و تنها ۳۱ درصد موافق تصويب اين قانون اساسي هستند. به نظر مي رسد اولين كشوري كه از طريق رفراندوم قانون اساسي را تصويب مي كند اسپانيا است و قرار است اين كار روز ۲۰ فوريه انجام شود. در ماه آوريل هم نوبت به پرتغال و هلند مي رسد كه مي خواهند اولين رفراندوم ملي در كل تاريخ خود را برگزار كنند. البته با توجه به مشكلات اخير پيش آمده در هلند و افزايش مخالفان پيوستن تركيه به اروپا وضعيت در اين كشور كمي پيچيده به نظر مي رسد.رفراندوم در لوكزامبورگ هم روز ۱۰ ژوئيه برگزار مي شود كه اولين رفراندوم از سال ۱۹۳۷ به شمار مي آيد. در لهستان و كشورهايي كه مي خواهند تا سال ۲۰۰۷ به اتحاديه بپيوندند هم سال ۲۰۰۵ اين رفراندوم انجام مي شود. فرانسه و بريتانيا هم درسال ۲۰۰۵ اين كار را مي كنند. اما جك استراوا وزير خارجه انگليس معتقد است بايد اين كار را به تعويق انداخت و به پس از انتخابات سراسري در كشور موكول كرد. دانمارك مي خواهد همزمان با انگليس اين كار را بكند. ايرلند هم بايد تا سال ۲۰۰۶ منتظر بماند و جمهوري چك كه مردمانش مخالف اروپا هستند بايد به عنوان آخرين كشور رفراندوم برگزار كند. البته اسلووني و بقيه كشورها بايد از طريق پارلمان و در نيمه اول سال ۲۰۰۵ قانون را تصويب كنند.
008091.jpg

ياسر و عرفات در غزه
هفته گذشته و در پي درگذشت ياسر عرفات، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، در بيمارستاني در فرانسه زني فلسطيني دو پسر تازه متولد شده خود را ياسر و عرفات نام گذاشت. صفيه عمر ۳۰ ساله درست موقعي كه شهر در عزا فرو رفته بود فرزندان خود را به دنيا آورد و براي زنده ماندن ياد رهبر فلسطينيان و سمبل مبارزات ۴۰ ساله او با اسرائيل فرزندانش را ياسر و عرفات ناميد.

اشتباهي به قيمت جان يك انسان
يك ماليات دهنده لهستاني وقتي از اداره ماليات شنيد كه بايد مبلغي معادل ۲۴ دلار ماليات بپردازد سكته كرد و جانش را از دست داد. اينطور كه به نظر مي رسد مسئولان در حساب و كتاب دچار اشتباه شده بودند و همين مسئله او را شوكه كرد. دولت بلافاصله از اين مسئله ابراز تاسف كرد و نايب رئيس دارايي هم ضمن اظهارتاسف قول داد هرچه زودتر در اين مورد تحقيق كند.
008079.jpg

دردسر گزارشي از رئيس جمهور روماني
روز يك شنبه اپوزيسيون روماني مسئولان رسانه هاي سمعي و بصري اين كشور را به شدت به باد انتقاد گرفت و مشكل اصلي پخش گزارشي از آرايشگاه رفتن رئيس جمهور اين كشور از تلويزيون آن هم در پربيننده ترين ساعات روز بود. حزب ميانه روي ائتلاف عدالت و حقيقت در بيانيه اي آورده است كه كوتاه كردن موي رئيس جمهور هيچ اطلاعات مفيدي ندارد كه اين چنين پوشش داده مي شود. شبكه خصوصي آشنا يك در اين برنامه از مدل جديد موهاي رئيس جمهور يون ليسكو گزارشي تهيه كرد كه البته مدير اين شبكه از متحدان سياسي نزديك به حزب حاكم سوسيال دموكرات است.به اعتقاد مخالفان، تنها هدف از پخش اين تصاوير، اهداف سياسي و تبليغاتي به خصوص تبليغات انتخاباتي به شمار مي رود و آنها در بيانيه خود اين مسئله را به مسئولان شبكه گوشزد كرده اند و مسئولان مورد نظر هم تاكنون هيچ واكنشي نشان نداده اند. ليسكو پس از انتخابات رياست جمهوري كه روز ۲۸ نوامبر برگزار مي شود سمت خود را ترك مي كند. او نامزد ورود به سنا است.

جهان
ايران
هفته
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |