شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
حضرت علي (ع): آبروي تو جامد است (مثل يخ)، تقاضا و سؤال كمك از اين و آن، آبرويت را آبريزان مي كند، ببين نزد چه كسي آن را مي ريزي.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
يعني كه رخ بپوش و جهاني خراب كن
گلبرگ را ز سنبل مشكين نقاب كن
چون شيشه هاي ديده ما پرگلاب كن
بفشان عرق ز چهره و اطراف باغ را
افتتاح دومين جشنواره فيلم، فيلم نامه و عكس رضوي
مهر: دومين جشنواره فيلم، فيلم نامه و عكس رضوي با حضور شهردار مشهد، مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چند تن از نمايندگان مجلس، مدير گروه هاي شبكه هاي مختلف تلويزيوني، چند تن از كارگردانان و هنرمندان سينماي ايران و نمايندگان رسانه هاي گروهي، در تالار الغدير استان خراسان رضوي آغاز به كار كرد.
در ابتداي مراسم افتتاحيه سيد جلال فياضي، دبير جشنواره فيلم، فيلم نامه و عكس رضوي با اعلام آماري از آثار رسيده به جشنواره و معرفي هيات داوران جشنواره از جشنواره فرهنگي هنري امام رضا به عنوان جريان بسيار مهم ياد كرد و جشنواره فيلم، فيلم نامه و عكس رضوي را ابزاري شايسته براي ورود هنر سينما به جشنواره فرهنگي هنري امام رضا دانست.
در ادامه مراسم هادي پژوهش معاون سياسي اجتماعي استاندار خراسان رضوي گفت: عصمت، علم و ويژگي هاي برجسته امام رضا(ع) و وجود بابركت وي در مشهد باعث شده تا اين شهر ظرفيت آن را داشته باشد كه در همه روزهاي سال محلي براي برگزاري جشن اعياد و مناسبتها باشد.
وي افزود: هنر نقش تعيين كننده اي دارد و قادر است با ارايه نكات عميق و وسيع انسان هاي سركرده را به سرمنزل مقصود رهنمون نمايد.
پژوهش، با تاكيد بر اين مطلب كه هنرمندان و به ويژه عكاسان، فيلم نامه نويسان و كارگردانان خالقان هنرهاي تصويري هستند خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه دين مقدس اسلام به مسئله زيباشناسي و زيباخواهي نگاهي ويژه دارد و هنر و دين را از يك سرچشمه دارد، هنرمندان ما بايد با تدابير و اصول فيلم سازي به اين مسئله به صورت بهينه بپردازند.
در بخشي ديگر از اين افتتاحيه، ايمان خوشخو معاون هنري وزارت ارشاد در اين مراسم با اظهار خرسندي از فراگير شدن جشنواره در سطح ملي گفت: بر اساس مصوبه شوراي فرهنگ عمومي از سال آينده اين جشنواره در استانهايي برگزار مي شود كه مسير حركت امام رضا(ع) بوده است.
وي با بيان اينكه ارتباط هنر و معنويت در كشور بهتر بود زودتر از اين به وجود مي آمد، يادآور شد: با گسترش و تحكيم اين ارتباط اميد است تا اشاعه آن در خارج از كشور را نيز شاهد باشيم.
اين مسئول در ادامه از هنر به عنوان يك وسيله براي طرح ديدگاههاي معنوي نام برد و آن را داراي جذابيت بيشتري براي طرح ديدگاههاي معنوي نام برد و آن را داراي جذابيت بيشتري براي نسل جوان عنوان كرد كه مي توان از طريق آن مفاهيم ديني را به نسل امروز منتقل ساخت.
به گزارش مهر ۲۳ اثر در بخش مسابقه دومين جشنواره فيلم، فيلمنامه و عكس امام رضا(ع) ديروز در سينما آفريقا مشهد به نمايش در آمد.
همچنين در بخش جنبي اين جشنواره ۱۲ اثر در بخش هاي داستاني، مستند، انيميشن و نماهنگ فردا در سينما آفريقا مشهد به نمايش گذاشته مي شود.
زيارت به كارگرداني مسعود آب پرور در بخش نماهنگ و «معاد» به كارگرداني حسام قدرت در بخش انيميشن به نمايش درمي آيند.

«انگيزه آفرينندگي در سير تاريخي هنرها» منتشر شد
009681.jpg
گروه ادب و هنر: «انگيزه آفرينندگي در سير تاريخي هنرها» اثر دنيس اسپور با ترجمه امير جلال الدين اعلم از سوي دو انتشاراتي دوستان و نيلوفر به بازار كتاب عرضه شده است.
اين اثر كه با صدها تابلوي رنگي و در قطعي متفاوت ترجمه و منتشر شده است، نخستين اثري است كه در آن از تمامي هفت هنر به تفصيل و با توجه به سير تاريخي آنها، شرح و تفسير آمده است.
پيش از اين تمامي آثاري كه تحت عنوان تاريخ هنر، ترجمه يا تأليف شده اند، به هنرهاي تجسمي و معماري اختصاص داشتند و در آنها از توجه به هنرهاي نمايشي، موسيقي، سينما و ... خبري نبود.
همين گزارش حاكيست كه ناشران براي انتشار اين اثر بيش از سه سال وقت صرف كرده اند و كيفيت چاپ تصاوير آن با اصل كتاب خارجي پهلو مي زند كه اين اتفاق در عرصه نشر ايران كمتر رخ داده است.
در كنار كتاب كرونولوژي (نقشه تاريخي) هنرها از دوران ديرينه سنگي تا سال ۱۹۸۵ و مكاتبي چون نواكسپرسيونيسم و پسامدرنيسم آورده شده است،كه تصوير مجمل اما دقيق از تحولات هنرهاي مختلف را در سير تاريخي آنها مي توان به عينه مشاهده كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انعكاس ناقص مصاحبه طولاني پوتين
مصاحبه مطبوعاتي سه ساعته ولاديمير پوتين كه پنجشنبه برگزارشد و ضمن آن به ۵۱ سئوال پاسخ گفت در شماره جمعه روزنامه هاي جهان غرب به طور كامل انتشار نيافت و تفسيرها بر پايه منافع دولت هاي متبوع بود تا عمق مطالب و انعكاس نيّت مصاحبه كننده از برگزاري آن جلسه كه برخلاف مصاحبه هاي سابق محدوديت زماني نداشت. بيشتر مفسران غرب هدف از برگزاري اين مصاحبه را كه چهار روز پيش از انتخابات مجدد دور دوم اوكراين برگزار شد، زير سئوال بردن انتخابات ساير كشورها و انتقاد از روش نامطلوب غرب و به ويژه آمريكا در ادامه سياست «استاندارد مضاعف» دانستند. پوتين در اين مصاحبه گفت: وقتي ما در چچن انتخابات برگزار مي كنيم مي گويند كه انتخابات در محيط نا امن «دقيق» نيست ولي در افغانستان و عراق درست است و ايراد ندارد، در افغانستاني كه «انگشت زدن» نشانه دقت آراء بود! و. ..پوتين گفت كه انتخابات آمريكا هم چنگي به دل نمي زد و ما شاهد نقص ها و ضعف هاي آن بوديم. برخي از مفسران نوشته اند كه هدف پوتين از اين همه صحبت آن بود كه نشان دهد آمريكا و متحدانش تلاش دارند كه روسيه را منزوي (ايزوله) و نا امن كنند و كوشش دارند كه به هر بها نامزد هوادار غرب را در اوكراين روي كار آورند. پوتين تا كنون اين چنين حمله مستقيمي به «فرد» نكرده بود. معدودي از روزنامه هاي جهان غرب از جمله نيويورك تايمز خواسته اند كه لبه تيز مصاحبه پوتين را متوجه آمريكا نكنند و نوشته اند كه پوتين به روابط دوستانه شخصي خود با جورج بوش اشاره كرد. حال آن كه بررسي متن مصاحبه نشان مي دهد كه او چند بار گفته است كه پشت سر مساعي بعضي نيروها براي نا امن و ايزوله كردن روسيه، دولت آمريكا قرار دارد. اينها نمي خواهند روسيه وارد اقتصاد جهان شود و زندگي عادي داشته باشد. پوتين در مصاحبه خود از مداخله آمريكا در امر حراج يك شركت نفتي روسيه انتقاد كرد و گفت: اطمينان دارم قاضي دادگاه هوستون (آمريكا) كه رأي به مخالفت با حراج اين كمپاني داده بود كه بدهي مالياتي داشت نمي داند كه روسيه در كجاي دنيا واقع شده و دولتي مستقل است.
ادامه مسائل انتخاباتي آمريكا ۵۴ روز پس انتخابات
مرافعه دو حزب اصلي آمريكا بر سر انتخاب فرماندار ايالت واشنگتن ادامه دارد و با اين كه دوباره شماري آراء با ماشين و با دست حكايت از پيروزي بانو «كريستين گرگوار» نامزد ۵۷ ساله حزب دمكرات دارد، حزب جمهوريخواه تهديد كرده است كه به استناد رأي چهار سال پيش ديوان عالي كه جورج بوش را برنده اعلام داشت به دادگاه متوسل خواهد شد. در نخستين شمارش آراء ايالت، دانيو روسي نامزد حزب جمهوريخواه با ۲۶۱ رأي بيشتر، برنده اعلام شده بود كه حزب دمكرات اعتراض كرد و دو ميليون و نهصد هزار ورقه رأي با ماشين دوباره شماري شد كه اين بار كريستين با ۴۵ رأي اضافي برنده شد كه حزب جمهوريخواه اعتراض كرد و براي بار دوم، آراء با دست شمرده و با چشم خوانده شد كه يك ماه طول كشيد و پريروز اعلام شد كه آراء كريستين ۱۳۰ رأي بيشتر است كه باز حزب جمهوريخواه زير بار نرفته و پس از ۵۴ روز هنوز تكليف فرماندار ايالت واشنگتن روشن نيست. از سوي ديگر به گزارش ديروز روزنامه هاي آمريكا، مسئله انتخابات دوم نوامبر در ايالت اهايو هنوز حل نشده است زيرا كه در حوزه هاي رأي گيري اين ايالت به نقص فني ماشين هاي رأي گيري، آموزش ناقص كاركنان حوزه ها، چگونگي آراء كساني كه تغيير حوزه داده بودند و عدم توزيع حوزه ها بر حسب جمعيت اعتراض شده است. يكي از معترضين «پروفسور شمبورا» استاد اقتصاد دانشگاه اهايو است كه گفته است در آستانه انتخابات خانه خود را عوض كرد و در نتيجه حوزه اش تغيير يافت و طبق مقررات سابق «رأي موقت» داد كه پس از انجام انتخابات متوجه شد مقررات رأي موقت همان روزها اصلاح شده بود و براي اطلاع مردم به صورت چشمگير آگهي نشده بود به گونه اي كه حتي به چشم فردي چون او كه هر روز بيشتر روزنامه ها را مرور مي كند نخورده بود و حق او (رأي دادن) تضييع شده است.

جوابيه
درپي انتشار بخش هايي از نامه سهراب هادي درمورد اعتراضات علي وزيريان (عضو مستعفي شوراي علمي دوسالانه پوستر جهان اسلام)، پاسخي به امضاي سيد حميد شريفي آل هاشم به دفتر روزنامه رسيد كه بخش هايي از آن براي روشن شدن نظرات گوناگون در اين موضوع درپي مي آيد:درخصوص مطلب مندرج در روزنامه همشهري به تاريخ سوم دي ماه سال جاري جهت رفع شبهه و پاك كردن اذهان عمومي از موارد كذب به عرض مي رساند كه در مقابل سيل انتقاد و اعتراض هاي مربوط به عملكرد دوسالانه پوستر جهان اسلام كه در دو ماه اخير توسط جمعي از هنرمندان غيرتمند ديني مطرح شده است؛ پاسخگويي به آنها مي بايست از سوي شخصيت هاي حقوقي فرهنگستان صورت گيرد و جناب آقاي سهراب هادي فاقد چنين ويژگي اي هستند، ... اگرچه براي تك تك موارد ادعا شده، پاسخ هاي متقن وجود دارد اما به دليل فقدان شخصيت حقوقي نگارنده نامه مذكور، پرداختن به آنها غيرضروري است.
ضمنا درخصوص موارد كذب و افترا و تهمت هايي كه از روي عجز و استيصال مطرح و به معترضين نسبت داده شده است، به دليل اخلاقي از پيگيري حقوقي آن صرف نظر مي كنيم. در خاتمه متذكر مي شوم كه متاسفانه در نامه ايشان به هيچ يك از موارد يادشده به سئوالات ما و ديگر معترضين پاسخ داده نشده است. به علاوه طبق اظهارات خودتان كليه وظايف شورا به پايان رسيده، پس به چه دليل آقاي هادي پاسخ مي دهد؟ اگر ايشان مانند ما به عنوان هنرمندان مستقل و آزاد نظر مي دهد چرا جوابيه بر روي سربرگ فرهنگستان و با آرم دوسالانه براي مطبوعات ارسال مي شود؟ چرا مسئولين فرهنگستان هنر اين همه از پاسخ گفتن هراس دارند؟ چرا فرهنگستان هنر در مقابل خطاهاي خويش شهامت پاسخ گفتن رسمي را ندارد؟

محمدرضا اعلامي:
حضور فيلمسازان صاحب نام اعتبار جشنواره فجر
را افزايش داده است
مهر: محمدرضا اعلامي كارگردان سينما گفت: جشنواره امسال فجر به دليل حضور فيلمسازان صاحب نام از اعتبار بيشتري نسبت به سال هاي قبل برخوردار است.
وي در گفتگو با ستاد خبري بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، افزود: اين رويداد هنري در شكل سازمان يافته  فعلي اش آثار سينمايي را به گونه اي بسيار مناسب معرفي مي كند.
اعلامي بر لزوم كاهش مدت نمايش آثار حاضر در جشنواره تاكيد كرد و گفت: زمان طولاني فيلم ها در اين رويداد هنري موجب از دست دادن بخشي از مخاطبان در نمايش عمومي مي شود.
به عقيده وي جشنواره فجر بايد قائم به ذات و با شناخت هر چه بيشتر راهگشاي برنامه هاي خود باشد. وي كه با فيلم سينمايي رازها در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر شركت مي كند، افزود: اين فيلم در مراحل پاياني فني قرار دارد و به زودي آماده نمايش مي شود.

برگي از تاريخ
زاد روز رودكي پدر شعر فارسي
۲۵ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: امروز ۲۵ دسامبر، مطابق محاسبات «ديونيوس اگزيگوس» تقويم نويس عهد باستان، زاد روز حضرت عيسي (ع) است كه در ناصره فلسطين چشم به جهان گشود. در سال ۱۰۳۰ ميلادي دولت غزنوي حسنك وزير (ابو علي حس بن محمد ميكال) را متهم كرد كه اسماعيلي است كه بعداً بازداشت و اعدام شد و جسدش هفت روز بر بالاي دار بود. در سال ۱۸۷۶ ميلادي محمدعلي جناح كه بنيادگذار پاكستان به شمار مي رود در كراچي به دنيا آمده بود. در سال ۱۹۵۳ و ۹ ماه پس از درگذشت استالين، هفت تن از همشهريان گرجستاني او و از جمله «لاورنتي بريا» به اتهام قتل سياسي در سابق و نيز قصد براندازي دولت مالنكوف اعدام شدند. هر هفت نفر سال ها از مقامات پليس امنيتي شوروي بودند و دو تن از آنان تا سمت وزارت بالا رفته بودند. «بريا» مدتي وزير كشور بود و معدوم ديگر وزارت كنترل سازمان ها و مؤسسات را برعهده داشت. دادستان محكمه حتي «بريا» را متهم كرده بود كه از سال ۱۹۱۹ با انگليسي ها تماس داشته است. اين اعدام ها، نخستين براندازي متحدين استالين از صحنه حكومت شوروي بود و واضح بود كه در چنين محيط آكنده از خصومت، نفاق و نبرد بر سر قدرت، پياده كردن سوسياليسم واقعي امكان پذير نبود و فروپاشي نظام شوروي از همان زمان پيش بيني مي شد. در سال ۱۹۵۳ ايران ۲۵ هزار تن برنج به ژاپن و هفت هزار تن ديگر به دولت مسكو فروخت. در سال ۱۹۷۹ ورود نيروهاي شوروي به افغانستان به منظور حمايت از دولت كمونيست اين كشور آغاز شد.
اينك برگ امروز: بيشتر مورخان و كرونيكلرها در اين كه رودكي پدر شعر پارسي (پارسي معاصر) ۲۵ دسامبر سال ۸۶۰ ميلادي به دنيا آمده است متفق القولند و برخي هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز، ولي در سال ۸۵۸ ميلادي نوشته اند. سال درگذشت وي ۹۴۰ ميلادي است كه چند پژوهشگر، درست آن را سال ۹۴۱ ميلادي مي دانند. در دوران معاصر، تاجيك ها و روس ها بيش از ساير پژوهشگران در باره رودكي تحقيق كرده اند. شوروي در سال ۱۹۵۸ تمبر ياد بود او را چاپ و منتشر ساخت. دولت وقت ايران سوم دي ماه سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ميلادي) همزمان با پارسي زبانان شوروي و مردم افغانستان زادروز رودكي را با شكوه تمام برگزار كرد و عنوانش را يكهزار و يكصدمين زادروز رودكي گذارد. رودكي نه تنها شاعر بلكه نوازنده و خواننده هم بود.
www. iranianshistoryonthisday. Com

پاسخ به پرسش پزشكي
چند پرسش و پاسخ
دكتر روز نفلد به چند سئوال به اين صورت پاسخ داده است: مصرف آسپرين بچه زير نظر دكتر مانع از آن مي شود كه بيماران قند بعداً دچار مشكلات قلب و عروق شوند.
قرص سلنيوم و غذاي كم چربي تا حدي زياد از سرطان پروستات در مردها و مشكلات روده بزرگ در همه پيشگيري مي كند.
اگر نان مصرفي از آرد گندم خالص باشد، احتمالاً نياز به سلنيوم اضافي نيست به شرط اين كه گندم در زميني كشت شده باشد كه به حد كافي سلنيوم داشته باشد.
سلول هاي «ملانوسايتس» باعث تغيير رنگ پوست و موي افراد مي شوند.
با آزمايش موي سر و مشاهده تغيير شكل ناخن و ديدن داخل دهان به احتمال وجود برخي از بيماري ها مي توان پي برد.

بهارستان
حسن حبيب را ديد. گفت: اين درجه به چه يافتي؟
گفت: بدان كه من دل سپيد مي كنم و تو كاغذ سياه مي كني.
در ذكر حبيب عجمي _ تذكره الاولياي عطار

تصحيح
در خبر انتشار رمان «از رگ هرتاك، دشت سايه ها» نام نويسنده آن (خسرو حمزوي) به اشتباه خسرو خسروي درج شده بود كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دفاع
كلي سنگ جمع كرده بود كه از چند شب پيش با دوستانش قرار گذاشته بود. صبح كه شد، از مادرش خداحافظي كرد. مادر پسرش را با اشك بدرقه كرد...
به طرفش تيراندازي كردند؛ به زمين افتاد و با آخرين رمقي كه برايش مانده بود، سنگ آخر را پرتاب كرد...
متين پاكدامن

گشتي در دنياي خبرها
خوش شانسي ساكن شهر «شانس»
مادريد: يكي از شهروندان شهر «شانس» در اسپانيا برنده بزرگترين مسابقه بخت آزمايي اين كشور شد. جايزه اين برنده ۳۹۰ ميليون يورو پول نقد بود كه وي معتقد است به دليل ساكن بودن در شهر «شانس» موفق به دريافت جايزه شده است.
مسابقه بخت آزمايي اسپانيا همه ساله در ايام كريسمس برگزار مي شود كه به طور متوسط ۸/۱ ميليارد يورو (۷۰ درصد ارزش بليت هاي خريداري شده توسط مردم) به برندگان جايزه پرداخت مي شود.
بازيافت كارت تبريك
نبرسكا: دو برادر در آمريكا براي حفاظت از محيط زيست و صرفه جويي در مصرف كاغذ از ۲۹ سال پيش تاكنون دست به ابتكار جالبي زده اند. در سال ۱۹۷۵ يكي از آنها براي ديگري كارت تبريك تولد فرستاد و در آن از برادرش خواهش كرد براي صرفه جويي در مصرف كاغذ و جلوگيري از قطع درختان، كارت را داخل سطل زباله نيندازد و آن را بازيافت كند.
به همين دليل برادر دريافت كننده كارت، همين كارت را به مناسبت سالگرد تولد برادرش براي وي ارسال كرد كه رد و بدل شدن اين كارت از ۲۹ سال پيش تاكنون به صورت منظم ادامه داشته است.اين برادران پيش از هر بار ارسال، تنها يك خط پيام تبريك روي كارت مي نويسند كه هم اكنون بيشتر فضاي سفيد كارت پر شده است.
عمر جيرجيرك ها
لندن: جيرجيرك هايي كه سروصداي زيادي از خود توليد مي كنند بسيار زودتر از جيرجيرك هاي كم سروصدا مي ميرند. براساس تحقيقات دانشمندان، جيرجيرك هاي نر كه از رژيم غذايي پرپروتئين بهره مند هستند سروصداي بيشتري از خود توليد مي كنند به همين دليل زودتر از جيرجيرك هايي كه پروتئين كمتري مصرف مي كنند، مي ميرند. درصورتي كه جيرجيرك هاي نر دچار سوءتغذيه باشند، تحرك و سروصداي كمتري از خود توليد خواهند كرد و بيشتر عمر مي كنند.
سرقت پل عابر پياده
ولينگتن: سارقان قسمت اعظم يك پل آلومينيومي را در نيوزلند به سرقت بردند. اين سارقان ابتدا اجزاء مختلف پل را از يكديگر جدا كردند و سپس تكه هاي جدا شده را به سرقت بردند. ارزش اجزاء سرقت شده از پل در حدود ۲۹ هزار دلار برآورد مي شود كه شهرداري به جاي دريافت خسارت از شركت بيمه ترجيح مي دهد پل سرقتي را بيابد و مجددا آن را نصب كند. چندي پيش در بوسني، اتفاقي مشابه رخ داده بود.
سرقت از داروخانه
ريودوژانيرو: ۶ سارق مسلح در برزيل به يك داروخانه دستبرد زدند. البته هدف اين سارقان تنها سرقت پول هاي موجود در داروخانه نبود بلكه قصد داشتند مقدار زيادي دارو نيز به سرقت ببرند. به هر حال اين سارقان درمجموع ۷ هزار دلار پول نقد و ۱۰۰ جعبه دارو به ارزش ۲۶۰۰ دلار با خود بردند. جالب اين كه داروهايي كه اين افراد دزديدند بدون نسخه در سراسر برزيل فروخته مي شود.
ترجيح سگ و گربه به فرزند
رم: براساس آخرين آمار منتشر شده، تعداد سگ ها و گربه هاي خانگي ايتاليا بيشتر از كودكان است.
طبق اين آمارگيري هم اكنون حداقل ۵/۱۴ ميليون سگ و گربه خانگي در اين كشور وجود دارد درحالي كه تعداد افراد زير ۱۵ سال تنها ۷/۸ ميليون نفر است.
با وجود حمايت هاي اقتصادي دولت از زوج ها در صورت بچه دار شدن، كشور ايتاليا صاحب پايين ترين نرخ زاد و ولد در ميان كشورهاي اروپايي است. به گفته روانشناسان، زوج ها ترجيح مي دهند به جاي بچه دار شدن از سگ و گربه نگهداري كنند.
دستگيري سارق مؤدب
زاگرب: مؤدب ترين سارق تاريخ كشور كرواسي دستگير شد. اين جوان ۲۵ ساله كه به مواد مخدر اعتياد داشت در يك مقطع زماني ۹ماهه به ۲۶ مغازه و استخر عمومي دستبرد زد و درمجموع ۱۵ هزار دلار به سرقت برد.
اما جالب اين كه وي با افرادي كه قصد سرقت از آنان داشت بسيار مؤدبانه برخورد مي كرد و حتي پس از سرقت پول نقد به آنها تعارف مي كرد، مقداري از اين پول را براي خود بردارند. وي سپس با عذرخواهي از مال باختگان از محل سرقت متواري مي شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
آستيلب
009678.jpg
نام علمي: Astilbe Venus
خانواده: SAXIFRAGACEAE
گياه دائمي كه خوشه هاي پر مانند گلهاي كوچك و صورتي رنگ آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها پهن و تقسيم شده به برگچه هاي كوچك هستند. گلها روي گياه باقي مانده و در فصل زمستان خشك و قهوه اي رنگ مي گردند و تا بهار مي توان آنها را روي گياه باقي گذاشت. حداكثر بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك عميق و غني از هوموس كه مرتباً مرطوب نگهداشته شود ولي غرقابي نگردد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه از اواخر زمستان تا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |