شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران:
توزيع ثروت و عدالت اجتماعي
پس از انقلاب رشد داشته است
009738.jpg
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در خطبه اول نماز جمعه تهران، رشد ركن هاي مختلف اقتصادي جامعه را از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي دانست.
هاشمي رفسنجاني در اجتماع نمازگزاران تهراني در دانشگاه تهران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران برخلاف بسياري از تحريم ها و صدمات ناشي از جنگ، پيوسته تلاش كرد تا به رشد اقتصادي مطلوب برسد.
وي رشد اقتصادي كشور در سه سال نخست برنامه سوم توسعه را ۲/۵ درصد عنوان كرد و افزود: با توجه به زيربناهاي فراهم شده در سالهاي گذشته اميد مي رود اين رشد در برنامه چهارم توسعه به هشت درصد برسد.
خطيب جمعه تهران، در ادامه گفت: خشكسالي، پايين آمدن قيمت نفت و تداخل فعاليت ها به دليل جابجايي دولت ها در برنامه دوم توسعه موجب شد تا نرخ رشد اقتصادي از ۲/۳ درصد بالاتر نرود.
وي، در عين حال نرخ رشد اقتصادي در پنج سال نخست برنامه توسعه، يعني فاصله سالهاي ۶۸ تا ۷۲ را ۴/۷ درصد عنوان كرد و گفت: در دهه نخست انقلاب اقتصاد كشور ۵/۲ درصد كاهش را نشان مي دهد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در باره توزيع عدالت اجتماعي در كشور گفت : بعضي ها در باره اين شاخص ظالمانه قضاوت مي كنند و مي گويند وضع مردم بدتر شده است اما آمار و ارقام چيزي غير از اين نشان مي دهد در صورتي كه در توزيع عدالت اجتماعي در كشور موفق عمل شده و از خيلي از كشورها جلوتر هستيم .
هاشمي رفسنجاني، عدالت را يكي از اركان و اهداف انقلاب اسلامي دانست و تصريح كرد: از سالهاي نخست انقلاب به دليل آن كه اكثر جامعه را اقشار محروم تشكيل مي دادند و بسياري از مديران انقلاب از اقشار متوسط و محروم جامعه برخاسته بودند، پيوسته اين اقشار مورد توجه بوده اند.
خطيب نماز جمعه تهران، ابراز اميدواري كرد تا زمينه حركت تعادلي مناسب به طرف اعتدال، عدالت اجتماعي و توزيع درآمدها در جامعه بيش از گذشته فراهم شود.
هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران برخي اظهارنظرها مبني بر متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلي عراق را به شدت تكذيب كرد و گفت: اين گونه اظهارنظرها «سخيف ترين» نوع اظهارنظرهاست.
امام جمعه موقت تهران، افزود: كساني كه چنين اظهارنظر مي كنند خودشان منصوب آمريكايي ها هستند و اين امر را ناديده مي گيرند اما زائر ايراني كه خودش را براي زيارت عتبات به خطر مي اندازد كه البته ما نيز راضي نيستيم چنين كند، او را به حساب مي آورند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: دستهاي مرموزي مي خواهد نگذارد انتخابات عراق، برگزار شود و چون مي دانند برگزاري انتخابات از خواسته هاي مردم بويژه شيعيان است، لذا در كربلا و نجف، شرارت مي كنند كه دل هر مظلومي را به درد مي آورد.
009744.jpg
امام جمعه موقت تهران، همچنين به پيشنهاد ايجاد تغيير در ساختار و مقررات سازمان ملل اشاره كرد و گفت: تغيير بايد انجام شود،  زيرا نفوذ قدرتهاي استعماري در سازمان ملل و سازمان هاي تابعه آن روشن است و نمونه بارز آن، مسئله «حق وتو» است.
وي از همه شخصيت ها، مراكز و كشورها خواست كه نگذارند آمريكا و حاميانشان بيش از اين سازمان ملل را آلوده كنند.امام جمعه موقت تهران گفت: ما طرفدار سازمان ملل هستيم، اما نه در جهت تقويت و زور استكباري در اين سازمان.
هاشمي رفسنجاني، در عين حال افزود: به فرض، اگر زورگويي هم بكنند، اينطور نيست كه همه اهدافشان را بدست آورند، بالاخره انسانهايي با آنها مقابله خواهند كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: شرايطي كه براي فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي بوجود آمد، در هر زمينه ديگري مي تواند مطرح شود و آن روز است كه جهان ناامن خواهد شد.
هاشمي رفسنجاني، در بخش ديگري از خطبه ها با اشاره به سالگرد زمين لرزه بم، گفت: اين زمين لرزه يك فاجعه و مصيبت بزرگي براي مردم بود كه اقدام هاي بسياري براي آباد شدن اين شهر صورت گرفته است اما سرعت كار بايد افزايش يابد.
وي، اظهار اميدواري كرد كه هرچه سريعتر اين شهر بسيار زيبا و محكم بازسازي شود.

آخرين پيشنهاد براي رسيدن
به اجماع در جبهه  دوم خرداد ؛
كابينه ائتلافي
009750.jpg
بعد از منتفي شدن كانديداتوري موسوي گروه هاي دوم خردادي نتوانستند به اجماعي براي معرفي يك كانديدا برسند.
احتمال حضور كروبي به عنوان كانديداي مجمع  روحانيون، معين كانديداي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشاركت، عارف و اصغرزاده كانديداي برخي گروه هاي ديگر اين جبهه مطرح و مشكل رسيدن به اجماع را بيشتر نمود. اين اختلاف نظرها در اظهارات برخي شخصيت هاي گروه هاي دوم خردادي به مطبوعات كشيده شد و هر گروه بر ضرورت حضور كانديداي مورد نظر خود تأكيد نموده و استمرار آن در مواردي به موضع گيري عليه كانديدهاي ديگر كشيده شد. اين تقابل در اخبار مطبوعات در خصوص دو هسته اصلي جبهه دوم خرداد يعني كروبي به عنوان كانديداي مجمع روحانيون و معين به عنوان كانديداي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بيشتر نمايان بود.
اعلام حمايت گروه هاي بيشتري از جبهه دوم خرداد از كروبي موجب شد تا سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه بر اين تصور است كه كروبي از اقبال عمومي برخوردار نيست پيشنهاد مراجعه عمومي براي دستيابي به اجماع را مطرح نمايد. آرمين با اعلام اين مطلب مي گويد: با توجه به حساسيت انتخابات نبايد مرتكب اشتباه شد. لذا سازمان ساز و كاري را پيشنهاد كرده تا از طريق آن هر كدام از دو جريان حاضر در جبهه اصلاحات به معرفي كانديداي مورد نظرشان در جامعه بپردازند تا بعد از آن از طريق نظرسنجي هر كدام از اين كانديداها كه از اقبال عمومي بيشتري برخوردارند به عنوان كانديداي اجماعي جبهه اصلاحات معرفي شوند.
عدم استقبال مجمع روحانيون از پيشنهاد سازمان موضوع را مسكوت گذاشت. روز گذشته دبير انجمن اسلامي مدرسين موضوع تشكيل كابينه ائتلافي را به عنوان تنها راه رسيدن به ائتلاف گروه هاي دوم خردادي مطرح كرد. وي گفت: در نشست گروه هاي دوم خردادي در ماه رمضان اين موضوع مطرح شد كه مورد موافقت گروه هاي زيادي از جمله مشاركت قرار گرفت.
شكوري راد ضمن تأكيد بر پيشنهاد سازمان مبني بر مراجعه عمومي گفت: تاكنون در رد يا تأييد طرح كابينه ائتلافي تصميمي نگرفته ايم كه اين نشان مي دهد طرح كابينه ائتلافي هم شايد نتواند اين اختلافات را مرتفع سازد. با اين حال آيا دو جريان اصلي جبهه دوم خرداد با پذيرش كابينه ائتلافي مي توانند از بن بست فعلي اجماع خارج شوند؟

لايحه ضد رشوه خواري در قوه قضائيه تدوين مي شود
فارس: رئيس قوه قضائيه گفت: در آ ينده نزديك براي برخورد با پديده رشوه خواري لايحه مخصوصي در قوه قضائيه و آ ئين  نامه اي نيز در هيات دولت تنظيم خواهد شد، ولي چون دامنه مشكلات در اين زمينه بسيار وسيع است نمي توان يك  شبه همه مشكلات و جرائم را ريشه كن كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامي فارس به يزد، سيدمحمود هاشمي شاهرودي در دومين روز از سفر خود به اين استان، در مسجد جامع شهرستان يزد در جمع مردم تاكيد كرد: توصيه در دستگاه قضايي به هيچ وجه پذيرفته نيست به همين جهت به قضات توصيه كرديم تا از پذيرش سفارش خودداري كنند و حساسيت زيادي نسبت به كسي كه توصيه كند داشتيم و داريم.
در اين ديدار برخي از مردم شهرستان يزد كه خواستار طرح و بررسي مشكلات پرونده هاي قضايي خود از سوي رئيس قوه قضائيه بودند به دليل فشردگي برنامه هاي ديدار نسبت به عدم رسيدگي به خواسته هايشان معترض شدند.

انتقاد شديد پوتين از سياست هاي آمريكا و اروپا
گروه سياسي خارجي: ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه روز پنج شنبه در آخرين مصاحبه مطبوعاتي سال ۲۰۰۴ خود كه با حضور ۷۰۰ خبرنگار از رسانه هاي مختلف داخلي و جهاني برگزار شد با تشريح وضعيت سياسي و اقتصادي آن كشور گفت: كشورهاي غربي قصد دارند روسيه را از همكاري و روابط خوب با همسايگان جدا كنند.
رئيس  جمهوري  روسيه  اظهارات  الكساندر كواشينوفسكي رئيس  جمهوري  لهستان  را مبني  براين كه  براي  آمريكا، روسيه  بدون  اوكراين  بهتر از روسيه  با اوكراين  است  نادرست  خواند.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو پوتين  تأكيد كرد: اظهارات  رئيس جمهوري  لهستان  در مورد روابط اوكراين  با روسيه  بي اساس  است  و بايد رئيس  جمهوري  لهستان  در اين  مورد توضيح  دهد.
پوتين  گفت : روسيه  اوكراين  را اشغال  نكرده  است  و اگر غرب  و به  ويژه  آمريكا انزواي  روسيه  را در اوكراين  و ديگر كشورهاي  همسايه  روسيه  خواستار هستند در آن صورت  سياست  آمريكا در چچن  براي  ما كاملا آشكار خواهد شد و در واقع  مشخص  خواهد شد كه  غرب  ايجاد بحران  و انزواي روسيه را در قفقاز و چچن  نيز خواستار است .
پوتين  تأكيد كرد: در ديدار آينده  خود با بوش  اين  مسئله  را از وي  سئوال  خواهد كرد.
رئيس  جمهوري  روسيه  با انتقاد از سياستهاي  دوگانه  غرب  در برخورد با مسائل  جهاني  گفت: غرب  از مقامات  اوكراين  به  علت  برگزاري  انتخابات  غيردمكراتيك  انتقاد كرد، اما در انتخابات  كوزوو ۳۰۰هزار شهروند را از خانه  و كاشانه  خود راند و امكان شركت  در انتخابات  را به  آنان  نداد.
پوتين  افزود: در افغانستان  آيا انتخابات  دمكراتيك  برگزار شد و يا در چچن  زماني كه  براي  نظارت  بر انتخابات  از غربيها دعوت  شد به  بهانه  نبود امنيت  در اين  منطقه  حضور نيافتند.
پوتين  گفت : آيا امروز در عراق  اشغال شده  كه  تنها در هفته  گذشته  ۳۰۰ تن  از مردم  جان  خود را از دست  دادند امنيت  براي  برگزاري  انتخابات  وجود دارد. پوتين  تأكيد كرد: ما شاهد هستيم  كه  در اين  موارد غربيها سكوت  كرده اند. وي  درعين  حال  گفت:  روسيه  با آمريكا در زمينه مبارزه  با تروريسم  و كنترل سلاح  هسته اي  و جلوگيري  از گسترش  آن همكاري  مستمري  دارد و از روابط خود با بوش  ابراز رضايت  مي كند.
رئيس  جمهوري  روسيه  همچنين  درباره  اوضاع  اوكراين  ابراز اميدواري  كرد، درصورت  پيروزي  ويكتور يوشچنكو در انتخابات  افرادي  كه  مخالف  روسيه  هستند در اطراف  وي  نباشند. وي  افزود: در اوكراين  سياستمداراني  وجود دارند كه  تلاش  مي كنند با شعار ضد روسي  امتيازات  سياسي  به دست  آورند.
پوتين  همچنين  ابراز اميدواري  كرد، منافع  ملي  در اوكراين  در نظر گرفته شود و ملت  اوكراين  انتخاب  درستي  انجام  دهند. وي  افزود: در هر صورت  روسيه  به  انتخاب  مردم  اوكراين  احترام  خواهدگذاشت .
پوتين  خاطر نشان  كرد: وي  هميشه  روابط خوبي  با ويكتور يوشچنكو كه  پيشتر نخست  وزير اوكراين  بوده  داشته  است .
پوتين  در باره  عضويت  اوكراين  در اتحاديه  اروپا گفت: عضويت  اين  كشور در اتحاديه  اروپا در فضاي  واحد اقتصادي  ميان  روسيه ، اوكراين،  بلاروس  و قزاقستان  تضادي  ندارد.
ولاديمير پوتين همچنين با انتقاد مجدد از برگزاري انتخابات عراق در شرايط فعلي اعلام كرد: در صورتي كه انتخابات در شرايط كنوني برگزار شود، اين روند بسيار مضحك و مسخره آميز خواهد بود.
پوتين با طرح اين پرسش كه چگونه مي توان انتخاباتي را در يك كشور كاملا تحت اشغال برگزار كرد؟ گفت: روسيه نسبت به برگزاري انتخابات سالم در چنين شرايطي در عراق بسيار نگران و مشكوك است؛ اما به هر حال آمادگي آن را دارد كه تمام اقدامات لازم جهت خروج اين كشور از بحرانهاي كنوني را انجام دهد.
وي افزود: بيش از ۳۵۰۰ شهروند غيرنظامي تاكنون در بغداد كشته شده اند و شوراي امنيت و اتحاديه اروپا مي خواهند اين انتخابات را از اردن كنترل و تحت نظارت قرار دهند.
در يك جمله بايد اين گونه اقدامات را به يك بازي مضحك تشبيه كرد؛ به طوري كه همه چيز در حالت معكوس خود در حال انجام شدن است.

ديدار شوراي عالي حوزه علميه قم با مقام معظم رهبري
009747.jpg
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي فرمودند: براي ايفاي نقش عظيم حوزه در روند كلي حركت جمهوري اسلامي ايران، ابتدا بايد جهان را به خوبي شناخت، سپس با ترسيم چشم اندازي ۲۰ ساله اهداف بلندمدت حوزه را مشخص كرد و بعد با سياستگذاري صحيح و دقيق، به برنامه ريزي و اجراي روند تحقق اين اهداف پرداخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي روز پنج شنبه در ديدار شواريعالي حوزه، حوزه علميه قم را سرمايه  بي نظير خواندند و افزودند: بايد با ترسيم سند چشم انداز ۲۰ ساله حوزه علميه، از اين سرمايه عظيم در جهت ارتقاء جايگاه اسلام و مسلمين استفاده كرد.
حضرت آيت ا لله خامنه اي در تبيين اهميت چشم انداز حركت حوزه در دو دهه آينده، به نبرد غيرنظامي همه جانبه ليبرال دموكراسي غرب با اسلام و جمهوري اسلامي اشاره كردند و افزودند: مدعيان ليبرال دمكراسي با استفاده از علم و فناوري، سياست، تبليغات و سرنيزه در صدد فتح جهان هستند و مهمترين روشي كه در اين راه مورد استفاده قرار مي دهند تئوري سازي و مفهوم سازي است كه حوزه علميه قم مي تواند با اهتمام به نهضت نرم افزاري، نظريه پردازي و توليد علم به مقابله با اين سلطه طلبي بپردازد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران در كانون توجهات سراسر جهان اعم از دوست و دشمن قرار دارد، افزودند: كساني كه براي سلطه بر جهان براي همه ابعاد زندگاني بشر، فكر و ايده مطرح مي كنند جمهوري اسلامي را در همه مسائل فكري، عقيدتي، سياسي، اجتماعي و اخلاقي، هدف قرار داده اند كه در مقابله با اين هجوم همه جانبه، روحانيت و حوزه علميه نقش اساسي برعهده دارد.
ايشان با تاكيد بر لزوم تمركز شورايعالي حوزه علميه قم بر سياستگذاري افزودند: براي ايفاي نقش عظيم حوزه در روند كلي حركت جمهوري اسلامي ايران، ابتدا بايد جهان را به خوبي شناخت، سپس با ترسيم چشم اندازي ۲۰ ساله اهداف بلند مدت حوزه را مشخص كرد و بعد با سياستگذاري صحيح و دقيق، به برنامه ريزي و اجراي روند تحقق اين اهداف پرداخت.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با تشكر از فعاليت هايي كه براي ارتقاي كمي و كيفي حوزه علميه قم صورت گرفته است افزودند: بايد به كارهاي حوزه بصورت كاري بزرگ نگريست و ضمن استفاده از همه ابزارهاي لازم با همت و پشتكار، اهداف مورد نظر را محقق ساخت.
در اين ديدار، مومن دبير شورايعالي حوزه علميه قم، حسيني بوشهري مدير حوزه علميه قم و شرعي مدير حوزه هاي علميه خواهران شهرستانها، گزارشي درباره فعاليت هاي انجام شده در زمينه ارتقاي كمي و كيفي حوزه علميه بيان كردند.
افزايش رشته هاي تخصصي، تلاش  براي تقويت نهضت نرم افزاري و توليد علم، تشكيل دوره هاي كوتاه مدت ۵ ساله، افزايش سطح علمي مدارس علميه مناطق مختلف كشور، گسترش آموزش غيرحضوري طلاب كه به حوزه ها دسترسي ندارند، پيگيري و استمرار طرح هجرت، تقويت كادر آموزشي، برگزاري همايش كتاب سال حوزه، فراهم شدن مقدمات تشكيل انجمن هاي علمي و طراحي برنامه بلندمدت حوزه از جمله مواردي بود كه در اين گزارش ها مورد اشاره قرار گرفت.

حداد عادل:
طرح تثبيت نرخ خدمات نتيجه ماه ها بررسي كارشناسانه مجلس بود
ايرنا: رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  اظهاراميدواري  كرد كه  لايحه  مربوط به  قرارداد بهره بردار دوم  تلفن  همراه  پس  از رفع  ابهام هاي  قانوني  به  تصويب  برسد.
غلامعلي  حداد عادل  ديروز خاطرنشان  كرد كه  بررسي  اين  قرارداد در مجلس ، هم اكنون  مراحل  قانوني  خود را مي گذراند و پس  از تكميل  مطالعات  و رفع  مشكلات  و ابهام هاي  احتمالي ، نمايندگان  درباره  آن  راي گيري  خواهند كرد. وي  افزود: مجلس  هفتم  هيچگاه  ديدگاه  سياسي  در مورد هيچ  مسئله اي  نداشته  و نگاه  مجلس  به  اين  قرارداد، نگاهي  غير سياسي  و كارشناسانه  است .
رئيس  مجلس  در پاسخ  به  اين  پرسش  در مورد كندشدن روند ورود سرمايه  خارجي  به  كشور پس  از بحث  فرودگاه  امام (ره ) و قرارداد ايران  سل  تأكيد كرد تامل  مجلس  درباره  نحوه  انجام  يك  قرارداد خاص ، به  معني  نفي  سرمايه گذاري  خارجي  در كشور نيست  و اقدامات  صورت  گرفته  طي  يك سال  اخير و در دوره  مجلس  هفتم ، موجب  برقراري  ثبات  و افزايش  ورود سرمايه گذاري هاي  مستقيم  خارجي  به  كشور شده  است . وي  در پاسخ  به  انتقادات  مطرح  شده  در خصوص  طرح تثبيت  نرخ  خدمات  آب ، برق ، گاز، تلفن  و حامل هاي  انرژي  در سال  آينده  نيز گفت : اين  اقدام  نتيجه  ماه ها بررسي هاي  كارشناسي  شده  نمايندگان  مجلس  بود.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به  تأثيرات  افزايش  هر ساله  قيمت  خدمات  عمومي  و كالاهاي  اساسي  در كشور گفت : مردم  چندين  سال  اثرات  تصميم  مسئولان  براي  افزايش  قيمتها و نتايج  آن بر تورم  و بطور كلي  زندگيشان  را مشاهده  كرده اند و ديده اند كه  اين  افزايش  نرخها هيچ  تأثيري  بر كاهش مصرف ، كاهش  آلودگي  هوا و بار ترافيكي  شهرها نداشته  است . حداد عادل  گفت : به  مخالفان  اين  تصميم  نمايندگان  مي گويم ، ما نتيجه  اقدام هاي  آنان  را تجربه  كرده ايم  و ديده ايم  كه  ثمره اي  نداشته  است ، حال  بايد براي  يك سال  اين  طرح  را تجربه  كنيم .

خرازي :
نفوذ داشتن ايران در عراق، به معناي دخالت كردن نيست
ايسنا: سيد كمال خرازي روز پنجشنبه با رئيس جمهور و وزير امور خارجه سوريه در دمشق ديدار و بر حمايت ايران از برگزاري انتخابات در عراق حمايت كرد.
بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، خرازي پس از گفت وگوهايش با اين دو مقام سوري به خبرنگاران گفته است: برگزاري انتخاباتي كه نمايندگان مردم اين كشور را به قدرت برساند، مي تواند خروج نيروهاي خارجي از عراق را تسريع كند.اين نيروها دليل بروز ناامني در عراق هستند.
اين گزارش به نقل از خرازي ادامه داد: برخي افراد براي آغاز جنگ داخلي در عراق كه نشانه اي از آغاز تجزيه عراق خواهد بود، توطئه مي كنند. وي از تمامي  عراقي ها خواست بدون توجه به فرقه و مذهب و قوميت در انتخابات اين كشور شركت كنند.
براساس اين گزارش، وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي درباره ادعاهاي اخير ملك عبدالله، پادشاه اردن درباره نقش مداخله جويانه ايران در عراق گفت: هيچ كس اين سخنان را جدي نمي گيرد، زيرا بي اساس هستند.
خرازي گفت: هدف از بيان چنين اتهاماتي شانه خالي كردن از واقعيت به جاي مذاكره در خصوص اين بحران و تلاش براي يافتن راه حل هايي براي آن است. خرازي همچنين گفت: ما نبايد اجازه دهيم موقعيت امنيتي عراق رو به وخامت بگذارد. براساس اين گزارش، وي اواخر روز گذشته پس از ورود به بيروت نيز با رد اتهامات مبني بر دخالت ايران در امور عراق گفت كه نفوذ داشتن به معناي دخالت كردن نيست. وزير امور خارجه كشورمان گفت: ايران حتي يك سرباز هم در عراق ندارد و اگر ايران در اين كشور نفوذي طبيعي دارد، به اين معنا نيست كه در امورش دخالت مي كند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
فعاليت سياسي در دانشگاه ها بايد باعث اقتدار اركان سياسي نظام شود
ايسنا : وزير علوم در ديدار با اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: «فعاليت سياسي در دانشگاهها بايد باعث اقتدار و تحكيم اركان سياسي نظام شود.»
اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان در نشستي با دكتر توفيقي، به گفت وگو و تبادل نظر پيرامون فعاليت تشكل هاي دانشجويي در فضاي دانشگاهها پرداختند.
در اين گفت وگو، وزير علوم با تأكيد بر اين نكته كه فعاليت علمي صرف در دانشگاه ها بدون در نظر گرفتن ظرفيت هاي سياسي و فرهنگي عمومي دانشگاه ها در سياست گذاري در اين زمينه نتيجه اي در بر نخواهد داشت، به بيان شاخصه هاي فعاليت مورد قبول در دانشگاه ها پرداخت و افزود: «فعاليتي مورد قبول است كه تقويت هويت ديني و ملي، دقت به فعاليت علمي در دانشگاه ها و تقويت انسجام اجتماعي را به همراه داشته باشد. نتيجه چنين فعاليتي اقتدار نظام و تحكيم اركان سياسي آن خواهد بود.»

رئيس آژانس انرژي ا تمي روسيه ماه آينده به تهران سفر مي كند
رئيس  آژانس  انرژي  اتمي روسيه  براي  توافق  با ايران  در تداوم  همكاريهاي هسته اي  دو كشور اواخر ماه  ژانويه  سال  ۲۰۰۵ (اوايل  بهمن  ماه ) به  تهران  سفر خواهد كرد.
نيكلاي  شينگاريف  سخنگوي  آژانس  فدرال  انرژي  اتمي روسيه  روز جمعه  در گفتگويي  اختصاصي  با ايرنا ضمن  اين  مطلب  گفت : توافق  اوليه  در مورد برنامه هاي  اين  سفر با طرف  ايراني  صورت  گرفته  است . قرار است  در جريان  سفر الكساندر روميانتسف  به  تهران  توافقنامه  مربوط به  ارايه  سوخت  اتمي روسيه  به  ايران  و بازگرداندن  سوخت  مصرف  شده  به  روسيه به  امضا برسد. وي  گفت : مقدمات  موضوع  تحويل  سوخت  هسته اي  از سوي  روسيه  به  ايران  براي نيروگاه  هسته اي  بوشهر و بازگرداندن  سوخت  مصرف  شده ، در جريان  مذاكرات گروههاي  كاري  در جريان  كميسيون  اخير همكاري هاي  دو كشور حل  شده  است . اين  سخنگو اضافه  كرد دو طرف  براي  خريد سوخت  روسي  و بازگشت  سوخت  مستعمل به  اين  كشور توافق  كرده اند.

نخست وزير لبنان:
ايران از توان بالايي برخوردار است
كرامي پس  از ديدار «كمال  خرازي» وزير امور خارجه  ايران  با وي  در بيروت  در جمع  خبرنگاران  گفت: در مذاكره  با آقاي  خرازي  درباره بهره گيري  لبنان  از توانمندي هاي  اقتصادي  ايران ، افزايش  مبادلات  بازرگاني  و راههاي  بهره گيري  از توانمندي  ايران  در زمينه  توليد انرژي  برق  بحث  و تبادل نظر شد.كرامي افزود: ايران  در زمينه  راه  اندازي  نيروگاه هاي  برق  و بهره گيري  از انرژي خورشيدي از تجربه  و توان بالايي  برخوردار است  از اين رو لبنان به  استفاده از دانش  و امكانات  ايران  در اين  زمينه  نياز دارد.وي  در پاسخ  به  اين  كه  آيا مسايل  جاري  خاورميانه  نيز مورد بررسي  قرار گرفت ، اظهار داشت : با توجه  به  فشارهاي  سياسي  آمريكا عليه ايران ، سوريه  و لبنان  لزوم  رايزني  مستمر ميان  سه  كشور اهميت  بسياري  دارد.وزير امور خارجه  ايران  نيز با سودمند خواندن  مذاكره  خود با نخست  وزير اين  كشور گفت : لبنان  جايگاه  مهمي در منطقه  خاورميانه  دارد و نقش  اين  كشور در اين  منطقه  مي تواند نمونه  و سرمشقي  براي  ديگر ملتها باشد.وي  درباره  تهديدهاي  اخير «جورج  بوش» رئيس  جمهوري  آمريكا بر ضد ايران  و سوريه  گفت : تهديدهاي  بوش  موضوع  تازه اي  نيست  و در اين باره  با آقاي  كرامي  بحث  و مذاكره  كرديم .

وزير خارجه اسپانيا به ايران سفر مي كند
«ميگل  آنخل  موراتينوس» وزير خارجه  سوسياليست  اسپانيا به زودي  از جمهوري  اسلامي ايران  ديدن  مي كند.
خبرگزاري  رسمي اسپانيا- افه  - گزارش  داد كه  سفر موراتينوس  به  ايران  در جريان  ديدارهاي  وي  از منطقه  براي  حل  بحران  خاورميانه  صورت  مي گيرد.وي  اوايل  ژانويه  - اواسط دي  ماه  جاري  - سفري  چهار روزه  به  خاورميانه خواهد داشت  و در جريان  آن ، از مصر، فلسطين  اشغالي  و فلسطين  ديدن  خواهدكرد.بر اساس  گزارش  افه ، موراتينوس  پس  از آن ، اواخر دي  ماه  براي  ديدار با مقامهاي  ايران  و سوريه  به  اين  كشورها سفر مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |