شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
ليگ برتر فوتبال ايران
سياه جامگان ابومسلم بر پرسپوليس پيروز شدند
009690.jpg
عكس: ايپنا
گروه ورزشي: هفته چهاردهم مسابقات فوتبال ليگ برتر كشور با چند تغيير در صدر و ميانه جدول به پايان رسيد و امروز استقلال و سايپا نيز تنها قادر خواهند بود يك رده خود را بالا بكشند. اگر استقلال بازي را ببرد به رده سوم مي رود و درصورتي كه سايپا به هر سه امتياز اين بازي دست پيدا كند، در رده ششم جانشين ملوان پيش تاخته مي شود. به گزارش خبرنگار ما ،روز گذشته هفت ديدار در شهرهاي مختلف كشور انجام شد كه پيروزي ابومسلم بر پرسپوليس، ذوب آهن بر پاس و شموشك بر سپاهان داراي اهميت بيشتري بود. هرچند ملوان نيز در خانه اش به پيروزي رسيد، اما شكست استقلال اهواز كار آساني نبود كه ايراندوست با درايت به آن دست يافت تا ملوان را به رده ششم برساند. در شيراز هم جنگ كاكوها را فجر برد. پيرواني سه امتياز گرفت به رده دهم آمد تا مسئولين اين تيم نفسي تازه كنند. از فضاي تاريك پايين جدول خود را بالا بكشند. پيكان و صباباتري تنها بازي مساوي را در پيكان شهر انجام دادند. يك گل پيكان زد و يك گل صباباتري، تا همچنان پيكان عقب ترين ماشين در كورس و رالي ليگ برتر باشد. صباباتري هم نياز به يك شارژ اساسي دارد تا لااقل براي امسال بتواند حفظ حيات و بقا كند. فرشاد پيوس هم با پيروزي جذاب در مقابل سپاهان و دو گلي كه محسن زاده و توكلي زدند به رده سيزدهم بيايد، يعني بالاتر از صباباتري و پگاه و پيكان. فولاد نيز عذاب زيادي كشيد تا در شهر خود پگاه و اصغر شرفي را شكست دهد. فولاد با اين پيروزي به رده دوم پريد و خوش شانس بود كه پرسپوليس در مشهد تن به شكست داد، آنها با يك بازي كمتر مدعي قهرماني نيم فصل و اين دوره اند. صعود فولاد و پيروزي ذوب آهن، گرماي رقابت بالاي جدول را بيشتر كرد، اگر امروز استقلال نيز بر سايپا پيروز شد، چهار ضلع رقابت كاملا مشخص مي شوند وگرنه ابومسلم را نيز بايد به بازي بگيرند.
در مشهد و در ورزشگاه نوبنياد ثامن الائمه كه با حضور شخصيت هاي مختلف افتتاح شد. بيش از ۲۵ هزار تماشاگر به حمايت از تيم ابومسلم به ورزشگاه آمدند. پرسپوليس با تمام نيرو آمده بود تا بتواند خود را به قله ليگ برساند. در غياب رهبري فر يك بازيكن آماده به نام ايليا پرسكي به ميدان آمده بود. مهدوي، انصاريان، جمشيدي، امامي فر، باقري، محمدوند، كاظميان، اولادي به ميدان آمدند با چوجي. اما تيم برنده ميزبان بود كه شخصت دقيقه توفاني و هجومي روي دروازه پرسپوليس داشت و سرانجام با گل زيباي فريدون فضلي بهترين گلزن شد و به هدف خود رسيد. ابومسلم در طي اين شصت دقيقه به معناي واقعي يك تيم بود. از نظر قدرت بدني، سرعت، حركات فردي و بازي گروهي چون يك تيم بزرگ نشان داد. و بارها از قلب دفاع پرسپوليس خود را به دروازه محمدي نزديك كرد. محمد محمدي چون هفته هاي پيش بهترين بازيكن ميدان بود او بارها با عكس العمل هاي زيباي خود مانع هجوم هاي مهاجمان ابومسلم شد و چندين بار با واكنش هاي زيباي خود مانع گل هاي بيشتر شد. فضلي، شاه حسيني، بادامكي، جباري و پورمند، عالي بازي كردند به ويژه مجتبي جباري كه چون هافبك هاي بزرگ فوتبال در اين بازي ميدان داري كرد. آندرانيك تيموريان نيز از جمله بازيكنان برتر ميدان بود. درواقع تمام يازده بازيكن ابومسلم چون مربي خود موفق بودند. ابومسلم در حمله و دفاع بدون اشكال بازي كرد و سرانجام سه امتياز اين بازي را گرفت و در رده پنجم ايستاد تا سري بين بزرگان درآورد و ادعا داشته باشد.

تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال
* ابومسلم خراسان يك _ پرسپوليس صفر
گل: فريدون فضلي (۶۵)
* فجر سپاسي شيراز ۲- برق شيراز يك
گل ها: فرشيد طالبي (۲۴ و ۲۹) براي فجر و محمد مطوري (۶۲) براي برق
*فولاد خوزستان ۲- پگاه گيلان يك
گل ها: اميد شريفي نسب (۳۹) و احمد مؤمن زاده (۶۷) براي فولاد و حميد محمدخاني (۲۲) براي پگاه
* شموشك نوشهر ۲- سپاهان اصفهان يك
گل ها: رسول مسلم زاده (۶۰) و اميرهاشم توكلي (۸۲) براي شموشك و رسول خطيبي (۵۴) براي سپاهان
* ذوب آهن اصفهان ۲- پاس تهران صفر
گل ها: استرا تولات (۶۲) و ايمان حيدري (۹۳)
* ملوان انزلي يك _ استقلال اهواز صفر
گل: محمد غلامين (۶۸)
* پيكان يك _ صبا باتري يك

ورزشگاه ثامن ۹/۵ ميليارد تومان هزينه دربر داشت
009693.jpg
ايسنا: ورزشگاه ثامن مشهد روز گذشته با سخنان معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني افتتاح شد.
در مراسم افتتاحيه اين ورزشگاه كه پيش از ديدار تيم هاي پيروزي و ابومسلم برگزار شد، مهندس مهرعليزاده، علي كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك، پورحسن مديركل تربيت بدني استان خراسان، حسين رسولي استاندار خراسان رضوي و چند تن از نمايندگان خراسان در مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
مهندس مهرعليزاده پس از پرده برداري از لوح يادبود ورزشگاه ثامن طي سخناني اظهار داشت: از اين كه اين پروژه را افتتاح مي كنم به خود مي بالم و از اين كه توانستم به عنوان خادم مردم خراسان طي چهار سال خدمت در اين استان و سپس در سازمان تربيت بدني اين ورزشگاه را به شما تقديم كنم خوشحالم.
وي افزود: باتوجه به درك و علاقه جوانان مشهد و استان خراسان به ورزش و فوتبال اميدوارم از سال ۸۴ فاز دوم ورزشگاه را براي تغيير ظرفيت آن از ۳۰ به ۷۰ هزار نفر آغاز كنيم.اين مجموعه با بودجه اي معادل ۹/۵ ميليارد تومان به پايان رسيد.

كشتي مازندران، يكه تاز در كشور
009696.jpg
محمد باقر عالي كشتي گير ۷۴ كيلويي تيم مازندران در حالي به مدال طلاي اين وزن رسيد كه كشتي فينال اين وزن بين عالي و مهدي منصوري با جنجال توأم شد. قطع چند دقيقه اي كشتي در تايم سوم دقيقاً مي تواند به اين دليل باشد كه مردان كشتي ما هنوز به خوبي از مقررات و قوانين جديد آگاه نيستند.
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: تمامي اتفاقاتي كه در خلال دو روز برگزاري پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني كشور در شهرستان كرمانشاه اتفاق افتاد و بعضاً تعدادي از كشتي ها سر و صدا به راه انداخت، تماماً حوادثي قابل پيش بيني بود. چرا كه مقررات و قوانين كشتي تغيير يافته و از روز اول ژانويه ۲۰۰۵ تمامي مسابقاتي كه در دنيا برگزار شود، دقيقاً همان وضعيتي را خواهند داشت كه رقابت هاي كشتي قهرماني كشور در كرمانشاه داشت.
پس مي پذيريم كه هنوز هم بسياري از مربيان و قهرمانان كشتي ما با قوانين جديد آشنايي كاملي ندارند و اين چيزي بود كه مبارزات قهرماني كشور كاملاً تحت الشعاع آن قرار گرفته بود.
در مسابقات كرمانشاه مازندراني ها با مدال هاي طلاي ستار شيرآقايي، تقي داداشي، مراد محمدي، حميد محمدنژاد و محمد باقر عالي در اوزان ،۵۰ ،۵۵ ،۶۰ ۶۶ و ۷۴ كيلوگرم قهرماني شصت و چهارمين دوره پيكارهاي قهرماني كشور را به نام خود سند زدند و اين براي تيمي كه در شروع رقابت ها نماينده ۹۶ كيلويي خود را به دليل اضافه  وزن از دست داده است مي تواند شيريني مضاعفي به همراه داشته باشد. البته قبل از شروع اين مبارزه ها همگان شانس اول مقام قهرماني را به تيم ميزبان يعني كرمانشاه كه اين روزها با برادران محبي رونق تازه اي پيدا كرده است، مي دادند كه در عمل اين گونه نشد. همچون بسياري از تيم هاي شركت كننده كرمانشاهي ها هم نتوانستند از تمامي نفرات طراز اول خود در اين ميدان استفاده كنند.
عدم حضور قهرمانان مطرح كشتي در رقابت هاي كشتي آزاد قهرماني كشور با انگيزه بالا و قدرت نمايي جوانان خنثي شد و اجازه نداد كه اين ميدان فاقد ارزش شود. جواناني كه در كرمانشاه درخشيدند، حضورشان در كنار بزرگان اين رشته حالا بسيار تأثيرگذار شده است.

استقلال و سايپا امروز در آزادي
گروه ورزشي: استقلال براي رفتن به رده سوم و دور شدن از كورس قهرماني به ديدار سايپا مي رود، تيمي كه از صدرنشيني آغاز كرد و اكنون در رده هفتم قرار دارد. سايپا تيم جوان و خوش آتيه در ديدار رفت امروز بايد براي اثبات حقانيت و پيروزي هاي اوايل ليگ بر استقلال پيروز شود. استقلال تمام مهره هاي خود را در اختيار دارد. تاپالوويچ آماده درون دروازه است. حق دوست، لطفي و قرباني سه ستون دفاعي خواهند بود و در چپ گيلاوري، در راست امير آبادي خواهند ايستاد. فكري، نيك بخت و منصوريان خط مياني را تشكيل مي دهند و سياوش اكبر پور و رضا عنايتي در خط حمله قرار مي گيرند. سامره نيز در شرايط حساس به ميدان خواهد آمد. استقلال به دنبال هر سه امتياز اين بازي است تا به رده سوم برود و نزديك تر از پرسپوليس به فولاد و ذوب آهن باشد.
اين مهم زماني اتفاق مي افتد كه حال و هواي عمومي استقلال خوب باشد و احساس مي شود آن زمان براي قعله نويي و شاگردانش فرا رسيده است.

ليگ برتر بسكتبال ايران پيروزي مدعيان در بيرون از خانه
گروه ورزشي: دور برگشت ليگ برتر بسكتبال ايران با انجام ۸ ديدار آغاز شد. در شروع مجدد بازيها، تيم ها با ارائه بازيهاي خوب نشان داده اند كه تعطيلي نيمه فصل را سخت به تمرين مشغول بوده اند.
در هفته اي كه اكثر مدعيان ميهمان بوده اند، پيكان در تهران پيام ارتباطات اصفهان را شكست داد و صباباتري، صنام و ذوب آهن كه بار سفر به ماهشهر، گرگان و شيراز را بسته بودند با دست پر روانه شهرهاي خود شدند.
نتايج بازيهاي هفته اول
* دخانيات ۶۶ _ شهيد قندي گنبد ۶۸
* پيكان ۸۴ _ پيام ارتباطات اصفهان ۶۱
* مهرام تهران ۸۱ _ راه آهن تهران ۷۵
* پتروشيمي ماهشهر ۳۷ _ صباباتري ۸۰
* شهرداري گرگان ۷۵ _ صنام تهران ۱۰۵
* پگاه فارس ۹۰ _ ذوب آهن ۹۹
* پگاه همدان ۹۸ _ نگار سنگ شهركرد ۹۰
* گلين ماكارون بابل ۷۴ _ فرش مشهد ۷۳

ليگ برتر واليبال ايران
پگاه فاتح ماراتن هفته شد
گروه ورزشي _ علي شاكري: در پايان هفته سوم از دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران با همه فراز و فرودهايي كه تيم ها داشتند، صنام و پگاه همچنان در صدر جدول ماندگار شدند. البته صنام كه با آن تيم ايده آل سال هاي گذشته فاصله دارد يك «ست» در شهركرد مقابل تيم قعرنشين جدول گروه يك از دست داد و پگاه اروميه در يك جدال پرشور و پرالتهاب با دشواري توانست در يكي از دو ماراتن هفته برق را شكست دهد.
حضور كادر فني و يك بازيكن اهل صربستان در تيم برق و يك كمك مربي و دو بازيكن ملي پوش صرب در پگاه حساسيت خاصي به اين ديدار قبل از رويارويي بزرگ پيكان و پگاه داده بود. برقي ها با بازي دور از انتظار خود صحنه هاي زيبايي را خلق كردند و پگاه هم در سايه تدابير وطن پرست و بازيسازي اميرحسيني امتحان خوبي پس داد و نشان داده راه پيروزي بر حريفان را در استفاده درست از حمايت تماشاگران به خوبي مي داند.
حالا همه نگاه ها در گروه دوم به بازي اين هفته پگاه و پيكان است. در قم اتكا در سه گيم پياپي مغلوب نئوپان شد. ظاهرا جوانان اتكا ظرفيت تعريف و تمجيدهاي آنچناني را نداشته و خيلي زود در پيله غرور فرو رفته اند وگرنه چه دليلي دارد تيمي كه در گنبد مستحق پيروزي بود، در خانه اش در سه «ست» پياپي مقابل تماشاگرانش بازنده شود.
نتايج ادامه بازي هاي هفته سوم
* علمي كاربردي شهركرد يك _ صنام ۳
* پگاه اروميه ۳ _ برق تهران ۲
* اتكا قم صفر _ نئوپان گنبد ۳
* پتروشيمي بندر امام ۳ _ پخش پالايش كرمانشاه صفر
* دانشگاه آزاد اسلامي ۳ _ ذوب آهن اصفهان ۲

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |