شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
برف و باران كشور را فرا مي گيرد
گروه اجتماعي: به گزارش سازمان هواشناسي بارش برف و باران از امروز بيشتر نقاط كشور را فرا مي گيرد.
بنا بر اين گزارش هواي تهران از امروز بعد از ظهر با كاهش دما به تدريج باراني و در ارتفاعات همراه با بارش برف خواهد بود. اين گزارش همچنين حاكي است هواي استانهاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، كردستان، زنجان، قزوين و قم نيز از امروز با بارش پراكنده برف و باران همراه خواهد بود.
همچنين به گزارش ايسنا سازمان هواشناسي نسبت به آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها در ۱۰ استان كشور هشدار داد.
شاملو، كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور در گفت وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: شكل گيري يك سامانه كم ارتفاع تراز مياني جو در جنوب غرب و حركت شرق سوي آن از روي مناطق جنوبي به سمت جنوب شرق كشور و همچنين وجود جريانات گرم و مرطوب جنوبي ناشي از تقويت كم فشار سطح زمين در جنوب ايران و همراهي اين جريانات با سامانه كم ارتفاع باعث ناپايداري و بارشهاي رگباري نسبتا شديد و افت دما در مناطق جنوبي مي شود. لذا از اواخر جمعه تا پايان هفته ابرناكي، وزش باد، رگبار و رعد و برق ابتدا مناطق جنوب غرب و بتدريج نواحي جنوبي و جنوب شرقي كشور را در برمي گيرد.
وي افزود: بر اين اساس از امروز تا يكشنبه در استانهاي خوزستان، بوشهر، ايلام، لرستان، چهارمحال و بختياري، فارس، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان و از يكشنبه تا اوايل سه شنبه در استانهاي كرمان و سيستان و بلوچستان بارش نسبتا شديد پيش بيني مي شود كه در برخي نقاط با رعد و برق و وزش باد و در نواحي كوهستاني زاگرس با بارش برف همراه خواهد بود كه آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها در اين استانها محتمل بوده و خليج فارس متلاطم خواهد شد.
كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور تصريح كرد: شدت بارش در استانهاي بوشهر، فارس، هرمزگان، كرمان، سيستان و بلوچستان و كهگيلويه و بويراحمد متمركز بوده و انتظار جاري شدن سيلاب در آنها بيشتر است.
وي با اشاره به كاهش محسوس دما در اين مدت به ايسنا گفت: طي ۴ روز آينده در مناطق جنوبي كاهش ۷ درجه اي و در مناطق غربي كاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه اي دما انتظار مي رود.

اولويت هاي مطالبه زنان متوسط جامعه
در ۲۸ استان اعلام شد
بحران هويت عمده ترين مشكل زنان طبقات مرفه جامعه است
ايسنا: مشاور رئيس جمهوري و رئيس مركز امور مشاركت زنان گفت: بر اساس تحقيق ميداني انجام شده در كشور «بحران هويت» عمده ترين مشكل زنان طبقات مرفه جامعه است.
زهرا شجاعي اظهار داشت: سوءاستفاده از تكنولوژي فناوري اطلاعات باعث بروز نوعي خود باختگي و مسخ فرهنگي در ميان اين طبقه مي شود كه البته اين مسئله در ميان همه بانوان قشر مرفه ديده نمي شود؛ اما همين ميزان فعلي نيز ممكن است براي جامعه زنان مشكل ساز شده و باعث بروز ناهنجاري هاي اجتماعي شود و به بحران هاي اجتماعي دامن بزند.
وي با بيان اين كه جنس مشكلات و محدوديت هاي دختران در گروه هاي مختلف جامعه متفاوت است، تأكيد كرد: در برخي مناطق محروم كشور مسئله محدوديت تحصيل دختران بسيار مهم و اساسي است و در اين راستا مركز امور مشاركت زنان از سال ۷۹ با همكاري وزارت آموزش و پرورش طرح پوشش تحصيلي دختران واجب التعليم را اجرا كرده است.
مشاور رئيس جمهوري در ادامه در خصوص مشكلات زنان و دختران طبقه متوسط جامعه نيز گفت: مشكل زنان و دختران طبقه متوسط جامعه عمدتا كمبود فضاي ورزشي و نحوه گذران اوقات فراغت است، همچنين دختران اين قشر از جامعه نيز پس از پايان تحصيلات با مشكل كمبود فرصت هاي شغلي مواجه مي شوند.
وي در ادامه اعلام كرد: بر اساس تحقيق ميداني انجام شده، «اشتغال» و «فضاي ورزشي» بيشترين مطالبات زنان و دختران بالاي ۱۵ سال ۲۸ استان كشور است.
شجاعي در ادامه با بيان اين كه فاصله طبقاتي زياد در هر جامعه سبب بروز بحران ها و معضلات اجتماعي مي شود، به ايسنا گفت: راه حل كاهش فاصله طبقاتي و پيشگيري از بروز بحران هاي اجتماعي، راه حلي ملي بوده و از چارچوب وظايف دستگاه هاي متولي امور زنان خارج است و نظام و حاكميت بايد در اين راستا اقدام كنند.

پس از تصويب در مجلس
تمام افراد جامعه در برابر حوادث طبيعي بيمه مي شوند
009711.jpg
ايسنا: مشاور ارشد وزير رفاه از تصويب صندوق بيمه جبران خسارات حوادث طبيعي در كميسيون اقتصادي دولت خبر داد.
رزاق صادق افزود: تصديگري صندوق بيمه جبران خسارت ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي در حال بررسي در حوزه رياست جمهوري است تا با غلبه جنبه اقتصادي بر عهده بيمه هاي بازرگاني (بيمه مركزي) و يا با اولويت بيمه هاي اجتماعي بر عهده وزارت رفاه و تأمين اجتماعي قرار گيرد.
وي تصريح كرد: پس از تصويب اين طرح در مجلس شوراي اسلامي  تمامي افراد جامعه با مشاركت دولت در مقابل حوادث طبيعي بيمه مي شوند.
مشاور ارشد وزير رفاه با اشاره به دو ديد بلند مدت و كوتاه مدت پس از رخداد حوادث طبيعي اظهار كرد: وظايف وزارت رفاه بر اساس نظام جامع رفاه در سه حوزه بيمه اي، حمايتي و توانبخشي، امدادي تعريف شده است كه در حوزه بيمه اي يكي از اهداف اين وزارتخانه گسترش بيمه خاص جبران خسارات ناشي از حوادث و بلاياي طبيعي و در حوزه امدادي،  امداد نجات، آماده سازي و هماهنگي سازمان ها و نهادهاي ذيربط براي ارائه فوري و كافي خدمات به آسيب ديدگان است.

بخشي از نواقص طرح ارتقاي شغلي معلمان برطرف مي شود
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش گفت: طي چند روز آينده جلساتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي خواهيم داشت و يكسري از نواقص طرح ارتقاي شغلي معلمان مرتفع مي شود.
شهاب الدين غندالي افزود: در حال حاضر طرح ارتقاي شغلي معلمان در حال اجراست و براي حدود ۶۰۰ هزار نفر اجرا مي شود
وي اضافه كرد: در طرح ارتقاي شغلي معلمان بايد يك سري اصلاحات صورت گيرد ضمن اينكه بعضي از نواقص طرح ارتقاي شغلي نياز به مصوبه دولت دارد.
غندالي اظهار داشت: پيشنهاداتي در خصوص اصلاح طرح ارتقاي شغلي معلمان به دولت داده ايم تا در دستور كارشان قرار گيرد و بزودي مشكلات حل شود.وي در خصوص اعتراض بعضي از كارمندان آموزش و پرورش مانند كتابداران از قرار نگرفتن در طرح ارتقاي شغلي گفت: اين افراد كادر اداري آموزش و پرورش محسوب مي شوند و كادر آموزشي نيستند و لذا بايد در خصوص اين افراد مصوبه جداگانه اي تهيه شود.

عفونت ريه در كودكي خطر ابتلا به آسم را
در بزرگسالي افزايش مي دهد
واحد مركزي خبر: بر اساس  تحقيقات  جديد محققان  علوم  پزشكي  در اسپانيا، نوزاداني  كه  دردوران  ابتدايي  زندگي  خود به  عفونتهاي  ويروسي  ريه  مبتلا مي شوند، بيشتراز ديگر نوزادان ، در معرض  خطر ابتلا به  آسم  و ديگر مشكلات  تنفسي  دردوران  بزرگسالي  قرار دارند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از نيويورك ، محققان  مي گويند التهاب  ناشي  ازحمله  ويروس  تنفسي  به  ريه  نوزادان  كه  برونشيوليت  نام  دارد خطر ابتلا به آسم  و ديگر مشكلات  تنفسي  را در سنين  بزرگسالي  افزايش  مي دهد.
دكتر روبرتو گومز و همكارانش  در بيمارستان  زاراگوزا اعلام  كردند اين نتايج  حاصل  بررسيهاي  مكرر در باره  بروز خس خس  و تنگي  نفس  بعد از ابتلا به بيماريهاي  حاد ويروسي  دستگاه  تنفسي  در دوران  نوزادي  بوده  است .

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در گفت وگو با فارس:
در صورتي كه دولت منبع پرداخت حق بيمه دوران سربازي را روشن كند قانون اجرا مي شود
فارس: مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي در خصوص علت تاخير در احتساب سنوات سربازي به عنوان سال هاي پرداخت حق بيمه گفت:اگر دولت منبع پرداخت حق بيمه سنوات خدمت سربازي را اعلام كند، تأمين اجتماعي هم نسبت به اجراي آن از تاريخ تصويب قانون براي مشمولين اقدام مي كند.
غلامرضا سليماني افزود: با استفساريه اي كه به دولت شده اميدواريم بزودي تصميم لازم جهت روشن شدن منبع پرداخت حق بيمه دو سال خدمت سربازي را اتخاذ كند.
وي در ادامه گفت: تأمين اجتماعي موظف است به محض دريافت پاسخ ابهام موجود در قانون از سوي دولت، نسبت به انجام قانون اقدام كرده كه اين قانون پس از رفع ابهام از تاريخ تصويب لازم الاجرا ست.
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي از جمله ابهامات موجود در قانون احتساب دوران خدمت سربازي به عنوان سنوات پرداخت حق بيمه را ابهام در چگونگي نحوه محاسبه و منبع پرداخت كننده حق بيمه ۲ سال خدمت سربازي عنوان كرد.
سليماني افزود: منبع پرداخت كننده حق بيمه اين دو سال بايد از اين سه گزينه دولت، كارگر و كارفرما انتخاب شود.
وي اظهار اميدواري كرد: پس از اعلام منبع پرداخت حق بيمه، هيچگونه حقي از افراد ذينفع توسط تأمين اجتماعي ضايع نخواهد شد و مشمولان اين قانون از مزاياي آن برخوردار مي شوند.

خريد ۲۲ مدرسه در شهر تهران با اعتبار
سازمان مديريت و برنامه ريزي
ايسنا: ۲۲ مدرسه داراي حكم قلع و قمع و استيجاري مورد نياز شديد آموزش و پرورش شهر تهران از بين ۴۵۹ مدرسه خريداري شد.
شوراي رؤساي آموزش و پرورش شهر تهران منابع مالي خريد اين مدارس را رديف خاص ۷۱۲ ميليون توماني، رديف خاص ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون توماني سازمان مديريت در ارتباط با خريد مدارس داراي حكم قلع و قمع و ۵ ميليارد اعتبار از محل فروش املاك آموزش و پرورش اعلام كرد.بر اين اساس مدارس استيجاري و داراي حكم، «ولايت فقيه» منطقه ،۲ «عصمت» منطقه ،۵ «آزادگان» منطقه ،۶ هنرستان «آزادي فلسطين» ، مدرسه راهنمايي «ابوذر» و «سميه» منطقه ،۷ساختمان اداره آموزش و پرورش، مدرسه «راضيه شاهد» ، «شهيد رجايي» و «ميثاق» منطقه ،۸ «سعادت» منطقه ،۹ «عترت» منطقه ،۱۰ «صادقيه» منطقه ،۱۳ هنرستان «شهداي ۷ تير» و «آزادگان» منطقه ،۱۵ «ارشاد» ، «استقلال» ، «دين و دانش» ، «علامه طباطبايي» ، «دانش» و «سمائيان» منطقه ۱۸ و هنرستان «يا رجاني» منطقه ۱۹ شهر تهران از دست مالكان خارج شدند.

طرح زيارتي و گردشگري ويژه زوج هاي
جوان اجرايي مي شود
ايرنا: برنامه هاي زيارتي و گردشگري ويژه زوج هاي جوان، بهمن ماه و در فاصله بين عيد قربان و عيد غدير توسط سازمان ملي جوانان به اجرا در مي آيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، اين طرح در قالب برگزاري دوره هاي زيارتي و گردشگري براي زوج هاي در آستانه آغاز زندگي مشترك، اجرا خواهد شد.شرايط براي انتخاب زوج ها در اين طرح، حداكثر ۲۹ سال و داشتن كمترين مهريه براساس عرف موجود در منطقه است.
در اين طرح به هر زوج مبلغ يك ميليون ريال و حداقل سه روز اقامت در يكي از هتل هاي شهر مشهد مقدس اختصاص داده مي شود.

آخرين خبرها از سالگرد زلزله بم
گروه اجتماعي: امروز پنجم ديماه مصادف با سالگرد زلزله ويرانگر بم، برنامه ها و اقدامات برخي از سازمانها، نهادها و موسسات پيرامون خدمات رساني به شهر بم و آخرين آمار تلفات زلزله اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان بهزيستي كشور اعلام كرده به بيش از ۱۶ هزار نفر در بم خدمات حمايتي عرضه شده است، سرپرست كميته امداد نيز از بهره مندي ۲۵درصد جمعيت از امكانات اين كميته خبر داده و يونسكو هم اعلام داشته به مناسبت سالگرد زلزله بم مراسم ويژه اي را در اين شهر برگزار خواهد كرد.
خبرگزاري فارس به نقل از معاون فني و عمراني سازمان نوسازي مدارس كشور اعلام كرده است، دانش آموزان شهر بم مشكل كمبود كلاس درس ندارند. وي اضافه كرده است: قبل از زلزله بم يك هزار و ۱۰۰ كلاس در شهر بم وجود داشت كه در اين مدت ۳۷۰ كلاس تعمير و احداث شد، ضمن اينكه بيش از ۶۰۰ كلاس پيش ساخته نيز در اين شهر داير شده است.
مركز تحقيقات ساختمان و مسكن كشور هم از انتشار كتاب «بم و زمين لرزه  اش مي آموزد» ، خبر داده و گزارش كرده است كه در اين كتاب از طريق عكسهاي جمع آوري شده در جريان زلزله بم به بررسي زلزله و عملكرد لرزه اي ساختمان هاي بم در مقابل آن پرداخته شده است.
مركز آمار ايران نيز در سالگرد زلزله بم رقم واقعي تلفات و قربانيان زلزله را ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر اعلام كرده و قدرت زلزله را شش و نيم ريشتر دانسته و عمق آن را ۱۰ كيلومتر گزارش كرده است. در سالگرد زلزله بم مسعود پزشكيان وزير بهداشت از ارائه خدمات بهداشتِي _ درماني به مردم بم توسط خود آنها خبر داده و يادآور شده است: براساس توافقاتي كه با مردم و نمايندگان شهر بم داشته ايم، قرار شده همه نوع خدمات بهداشتي _ درماني اعم از پزشكي، پرستاري و مامايي به خود مردم واگذار شود و دولت متقاضي تامين امكانات و لوازم آن بر اجراي برنامه ها نظارت مي كند.
خبرگزاري ايسنا هم از وضعيت دانشجويان و دانشگاه هاي اين شهر گزارشي را بر روي سايت خبري خود قرار داده و به نقل از يكي از مسئولان گزارش كرده كه در جريان زلزله بم ۵۰۰ دانشجو از دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و دانشگاه سراسري جان باخته اند.

نقشه هاي جديد ارگ بم طراحي شد
فارس: مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم گفت: مستندنگاري ارگ بم به پايان رسيده و علاوه بر تهيه نقشه هاي قديمي و گردآوري عكس ها، نقشه  هاي جديدي در خصوص ارگ بم طراحي شده است. اسكندر مختاري افزود: در حال حاضر ۱۵۰ نفر از باستان شناسان، معماران،  مهندسان مرمت ساختمان، مشاوران و طراحان، استادكاران و كارگران در ارگ بم مشغول به فعاليت هستند. همچنين رقم قابل توجهي از كارشناسان بين المللي براي كمك به پروژه بم به ايران سفر كردند. به گفته وي دفتر فني در ارگ بم تاسيس شده و استادكاران و كارشناسان كارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي ساختار ارگ بم را انجام مي دهند.
مختاري با اشاره به اين كه تاكنون هزار متر از معابر ارگ بم آواربرداري شده است گفت: ساماندهي مناظر ارگ بم و آماده سازي محيط آن براي بازديد گردشگران داخلي و خارجي از ديگر كارهاي انجام گرفته پروژه نجات بخشي ارگ مي باشد.
وي تاسيس لابراتوار مطالعات خشتي و گلي را از ديگر اقدامات انجام گرفته درباره نجات بخشي ارگ بم برشمرد و تصريح كرد: اين لابراتوار كامل ترين لابراتوار مطالعات خشتي و گلي است كه در آن محققان درباره مصالح گلي تحقيق و مطالعه مي كنند.

خويشاوندي والدين مي تواند هوش كودك را افزايش دهد
ايسنا: بين خويشاوندي والدين و هوش كودك رابطه مستقيم وجود دارد به طوري كه اين خويشاوندي مي تواند سبب افزايش هوش كودك شود.
نتايج يك پژوهش بر روي ۳۵۰ كودك ۷-۶ سال مهدكودكهاي تبريز انجام شده نشان مي دهد كه هيچ ارتباطي بين نوع زايمان (سزارين و طبيعي) با هوش كودك وجود ندارد. همچنين بين نوع تغذيه در سال اول بعد از تولد و رتبه تولد و هوش نيز رابطه معني داري يافت شد به طوري كه كودكان داراي رتبه تولد يك ( اولين فرزند خانواده) داراي هوش بالاتري نسبت به ساير رتبه ها بودند ولي بين وزن هنگام تولد، تحصيلات مادر و جنسيت با هوش رابطه اي مشاهده نشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |