شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
در جشن سيزدهمين سالگرد انتشار روزنامه همشهري اعلام شد:
همشهري ارگان هيچ جناحي نيست و روزنامه مردم
باقي خواهد ماند
دكتر محمود احمد ي نژاد: همشهري امروز موفق ترين نشريه
در اطلاع رساني به مردم است اما با اهداف بلندي كه مردم ما
در پيش دارند ما هنوز در آغاز راهيم
009741.jpg
گروه شهري: به مناسبت سيزدهمين سالگرد انتشار روزنامه همشهري، «همايش همشهري، عرضه كنندگان و مخاطبان» با حضور شهردار تهران، اعضاي شوراي شهر، مديران شهري، مديران رسانه هاي گروهي و جمع كثيري از موزعان مطبوعات در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمد ي نژاد، شهردار تهران در اين مراسم گفت: همشهري امروز تقريبا موفق ترين نشريه در اطلاع رساني به مردم است، اما با اهداف بلندي كه مردم ما در پيش دارند ما هنوز در آغاز راهيم و بايد افق هاي جهاني را مدنظر قرار دهيم.
وي ضمن تشكر از تلاش توزيع كنندگان مطبوعات گفت: به ياد نمي آورم حتي يك روز و يك ساعت كار رساندن مطبوعات به مردم از سوي كيوسك داران مطبوعات عقب افتاده باشد و اگر خللي در توزيع مطبوعات وجود داشته مربوط به ساير بخش ها است.
به گزارش خبرنگار ما، سپس عليرضا شيخ عطار- مديرعامل وي ضمن بيان گزارشي از عملكرد و برنامه هاي موسسه همشهري به آمار نظرسنجي يكي از معتبرترين مراكز رسمي كشور اشاره كرد و گفت: از ميان كساني كه اطلاعات خود را از مطبوعات مي گيرند ۷۱ درصد گفته اند كه مهمترين منبع اطلاعاتي آنان همشهري است و اين آمار نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است. در همين نظرسنجي بيش از دوسوم خوانندگان تنوع و صحت اطلاعات و بي طرفي و اعتدال در اطلاع رساني را دليل علاقه خود به همشهري عنوان كرده اند.
شيخ عطار با تشكر از توجه ويژه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار تهران، رئيس جمهور و مقامات عاليه نظام به روزنامه همشهري از انتشار«همشهري جوان» در قالب يك مجله مستقل و نيز «همشهري ماه» خبر داد و افزود: همشهري جوان از روز شنبه (امروز) و «همشهري ماه» حدود ۲ هفته ديگر به روي كيوسك هاي مطبوعاتي مي آيد.
همچنين چاپخانه روزنامه همشهري كه به عنوان بزرگترين چاپخانه مطبوعات كشور تلقي مي شود، اواخر تابستان سال آينده راه اندازي خواهد شد.
وي تأكيد كرد: براي نخستين بار در ايران قصد داريم لايي  زدن روزنامه را اتوماتيك كنيم و اميدواريم اين كار تا سال آينده عملي شود.
وي افزود: امسال تعداد صفحات رويي همشهري از ۸ به ۱۲ صفحه رسيده است و تعداد صفحات لايي نيز حداكثر به ۲۸ صفحه مي رسد.
مديرعامل مؤسسه همشهريِ، اعضاي تحريريه روزنامه همشهري را افرادي حرفه اي و كارآمد خواند كه حدود ۱۱ نفر با مدرك دكتري در جمع آنان مشغول فعاليت هستند. همچنين اعضاي هيات مديره را افرادي با پيشينه مديريت در عرصه هاي مختلف از جمله سفارت و استانداري و معاونت وزارت خواند كه توجه و اهتمام شان تعالي و بالندگي همشهري است.
وي با اشاره به طرح افزايش شمارگان روزنامه همشهري از موزعان مطبوعات خواست تا همچون گذشته با تلاش و پيگيري خود، همشهري را در مرحله توزيع ياري كنند.
وي موزعان مطبوعات را زحمتكشان عرصه فرهنگ خواند كه به رغم مشقات فراوان و بدون هيچ ادعايي به توزيع محصولات و فرآورده هاي فرهنگي مبادرت مي ورزند.
گفتني است، در پايان اين همايش از منتخبان بخش هاي مختلف روزنامه همشهري، برندگان فراخوان مقالات و موزعان مطبوعات تقدير و به آنان جوايزي اعطا شد.

رئيس مجلس در پانزدهمين نشست مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلان شهرها:
دولت بايد سهم خود را از خدمات شهري به شهرداري بپردازد
گروه شهري: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت به عنوان ساكن كلان شهرها بايد سهم خود را از بابت خدمات شهري به شهرداري بپردازد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر غلامعلي حداد عادل پنجشنبه گذشته در «پانزدهمين نشست مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلان شهرهاي كشور» كه در تهران برگزار شد افزود: اگر قرار است مردم به شهرداري عوارض نوسازي و ديگر هزينه هاي شهري را بپردازند دولت هم به عنوان يكي از مجموعه هاي ساكن در شهرهاي بزرگ از خدمات شهري استفاده مي كند.
وي با اشاره به مشكلات مالي شهرداري افزود: چنانچه دولت سهم خود را به شهرداري بدهد كمك مالي بزرگي به شهرداري مي شود.
رييس مجلس با اشاره به مشكلات متعدد كلان شهرها خاطرنشان كرد: مسايل و مشكلات كلان شهرها از مسايل شهرهاي كوچك و حتي بخش ها و روستاها جدا نيست و شوراها بايد در تصميم گيري هاي خود به اين مهم توجه كنند.
وي افزود: هر شهري كه آباد مي شود به علت جاذبه اي كه پيدا مي كند گرفتار هجوم جمعيت شده كه در نهايت منجر به حاشيه نشيني مي شود. در اين زمينه نقش شوراها در تصميم گيري ها بسيار مهم است.
حداد عادل به مشكل ترافيك در كلان شهرها اشاره و خاطرنشان كرد: با اينكه طرح هاي عمراني خوبي براي مهار ترافيك اجرا مي شود ولي تا زماني كه با توليد بي رويه خودرو مواجه هستيم اين مشكل همچنان وجود خواهد داشت.
به گفته وي، مادام كه سياست عاقلانه اي بر خودروسازي حاكم نباشد هيچيك از تلاش ها به نتيجه نمي رسد و نمي شود مشكلات ترافيك و محيط زيستي و بهداشتي را بدون داشتن يك سياست روشن در توليد خودرو حل كرد.
وي افزود: در اين زمينه تصميمات شوراهاي شهر كافي نيست، بلكه مجلس بايد با دقت تدبيري براي حل بنيادين تر اين مسايل بينديشد؛ زيرا يك راه حل ريشه اي مي تواند هزاران مشكل را حل كند.
وي همچنين عكس العمل شوراي شهر تهران به حريم شهر را منطقي دانست و گفت: نگراني هاي شوراي شهر تهران را در خصوص آشفتگي حريم درك مي كنيم، ما نيز نگران سودجويي و زمين خواري از نوع جديد هستيم و مجلس آمادگي دارد با وضع قوانين جديد جلوي سوءاستفاده هاي اينچنيني را از حريم شهر تهران بگيرد.
حداد عادل انتخابات دومين دوره شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها را نيز يك نقطه عطف در تحولات سياسي ۲۵ سال گذشته كشور دانست و گفت: پيام مردم در اين انتخابات، نه گفتن به دسته بندي هاي سياسي به جاي كاركردن بود و مردم از اين طريق پيام دادند كه از چنين وضعيتي خسته شده اند و سرنوشت آنها نبايد در دست سياست بازان حرفه اي قرار گيرد.

روان سازي ترافيك
گشايش گذرگاه دسترسي خيابان مطهري به بزرگراه مدرس
009723.jpg
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد _ شهردار تهران، لوپ خيابان شهيد مطهري به بزرگراه شهيد مدرس با هزينه اي معادل ۲ ميليارد تومان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد با حضور در منطقه ۷ تهران علاوه بر ملاقات حضوري با شهروندان اين منطقه و پاسخگويي به مسائل و مشكلات آنان با حضور در محل احداث لوپ خيابان شهيد مطهري به مدرس گفت: خيابان شهيد مطهري از جمله مسيرهاي پرتردد مركز شهر است كه در حاشيه محدوده طرح ترافيك تهران قرار دارد.
به گفته احمدي نژاد، بررسي هاي كارشناسي منجر به احداث لوپ ورودي به بزرگراه مدرس در قسمت جنوبي مدرس شد كه با احداث آن شاهد كاهش بار ترافيكي در محلهاي رمپ هاي ياد شده به ميزان قابل توجهي خواهد شد.
وي گفت: ادامه بزرگراه صياد شيرازي كه به پادگان ولي عصر تلاقي داشت به زودي باز خواهد شد و مسير شهيد مطهري به شرق و ارتباط آن با بزرگراه صياد شيرازي نيز كه با دانشگاه پليس برخورد مي كرد با توافقات صورت گرفته تا پايان امسال باز خواهد شد.شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود خبر داد: با تغيير نوع كانكس هاي عرضه ميوه و تره بار به زودي شاهد عرضه كانكس هاي جديد برخوردار از سردخانه، ويژه  حمل و نگهداري مواد لبني و پروتئيني در سطح ۵۲۵ محله تهران خواهيم بود، لذا تا پايان سال اميدواريم مردم تهران بتوانند مايحتاج لازم براي شب عيد خود را با قيمت مناسب از اين غرفه ها تهيه و تامين كنند.
شهردار تهران تثبيت قيمت آب، برق، گاز، تلفن، پست و بنزين را طبق مصوبه مجلس براي سال ۸۴ مثبت ارزيابي و اظهار اميدواري كرد در صورت تصويب نهايي اين طرح،  شاهد حاكميت آرامش در فضاي اقتصاد كشور و تصميم گيري براي سرمايه گذار باشيم.

انبارهاي مواد شيميايي خطرناك
009729.jpg
واحد مركزي خبر: مدير شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران گفت: در صورت تصويب طرح خروج انبارها و فروشگاههاي مواد شيميايي خطرناك از منطقه بازار در شوراي اسلامي شهر تهران اين انبارها و فروشگاهها به منطقه خاوران تهران منتقل مي شوند.
محمد تقوي با اشاره به تراكم انبارها و فروشگاه هاي مواد شيميايي و آلاينده در منطقه ۱۲ بويژه بازار تهران و مجاورت آنها با مناطق مسكوني افزود:  محل مورد نظر براي استقرار اين انبارها و فروشگاه ها در منطقه خاوران در نظر گرفته شده و كارهاي طراحي و مقدماتي آن نيز به پايان رسيده است.

ممنوعيت شماره گذاري اتوبوس هاي ديزلي لغو مي شود
009726.jpg
ايسنا: يك مقام مسئول گفت: «با شدت يافتن كاهش دماي هوا و كاهش فشار گاز و افزايش مصرف گاز احتمالا به دليل اين كه گاز براي استفاده اتوبوس هاي گازسوز كم خواهد شد، سعي مي شود مجوزي براي ورود اتوبوس هاي ديزلي به شهر تهران داده شود تا ناوگان حمل و نقل با مشكل مواجه نشود.»
اين اولين بار نيست كه مجوز ممنوعيت تردد اتوبوس هاي ديزلي دردسرساز شده است.
سال گذشته نيز براي تجهيز ناوگان شهري تهران مجوز ورود چند صد دستگاه اتوبوس ديزلي به اين شهر صادر شد.

لايحه تعاريف محدوده حريم شهر
009732.jpg
ايرنا: معاون  وزارت  مسكن   با اعلام  جزييات  لايحه «تعاريف  محدوده  حريم  شهر، روستا، شهرك  و نحوه  تعيين  آنها» ، تصويب  اين  لايحه  در مجلس  را گامي مهم  براي  كاهش  مشكلات  حريم  شهرها عنوان  كرد. وي  افزود: در ماده  (۱) اين  لايحه ، محدوده  شهرها حد كالبدي  موجود در شهر تعريف  شده  است  كه  بر اين  اساس  هيچ  ساخت  و سازي  در شهر، بدون  مجوز شهرداري  انجام  نخواهد شد. در اين  لايحه ، حريم  شهرها «قسمتي  از اراضي  بلافصل  پيرامون  محدوده  شهر» به  عنوان  حريم  شهر ياد شده  است  كه  از زمين هاي  لم يزرع  براي  توسعه  شهرها استفاده  خواهد كرد. براساس  مواد اين  لايحه ، حريم  روستاها محدوده  بافت  موجود در روستا و حريم  شهرك  طرح  مصوب  شكل گيري  شهركها تعريف  شده  است .

نگاه
009735.jpg
داوود كاظمي

بازتاب
قشر محروم با درآمدهاي ميليوني!
چندي پيش رييس سازمان نظام پزشكي پزشكان را ازجمله اقشار محروم جامعه خوانده بود. از ايشان به عنوان مسوول يك نهاد صنفي البته انتظار مي رود كه از منافع هم صنفان خود حمايت كند، اما از ايشان به عنوان يك فرد نخبه و تحصيلكرده همچنين انتظار مي رود به گونه اي صحبت نفرمايند كه تصور شود قصد توهين به شعور مخاطبان خود را دارند.
پريروز براي عيادت يكي از بستگان خود به بيمارستان خاتم الانبياء رفته بودم. دير رسيده بودم و عيادت من مصادف شده بود با آخرين مراحل ترخيص بيمار. بر حسب اتفاق شاهد صحنه جالبي شدم.
مراحل ترخيص با مشكل روبه رو شده بود چون خانم دكتر معالج بيمار عصباني شده و ظاهرا از امضاي مدارك مربوطه خودداري مي كرد. جالب است كه اين بيمار از بيمه شهرداري برخوردار است كه هم تعرفه هاي بالاتري مي پردازد و هم به خوش حسابي شهرت دارد. اما خانم دكتر از اين ناراحت بود كه به هرحال از بيمه بيشتر از ۱۵۰ هزار تومان نمي گيرد درحالي كه اگر بيمار بيمه نبود، مي توانست از او ۴۰۰ هزار تومان بگيرد. وي شاكي بود كه بيمه بودن بيمار را چرا از اول به طور دقيق به او نگفته اند. خوب است بدانيد كه عمل انجام شده، عملي بسيار ساده بود كه كمتر از نيم ساعت زمان مي برد و جز آن حداكثر خانم دكتر دو عيادت چند دقيقه اي از بيمار داشته است. با اين وجود خانم دكتر براي حداكثر يك ساعت صرف وقت دريافت مبلغ صد و پنجاه هزار تومان را خسراني عظيم! مي  دانست و افسوس مي خورد براي ازكف رفتن ۲۵۰ هزار تومان مابقي.
وي البته در نهايت به ترخيص بيمار كمك كرد و مانع از طولاني ترشدن روند ترخيص شد، اما اين شگفتي براي من باقي مانده كه درحالي كه پزشكان چندين برابر، با دقت مي گويم چندين برابر ديگر اقشار متخصص درآمد دارند، چگونه رييس سازمان نظام پزشكي آنها را جزو اقشار محروم جامعه مي خواند؟ آيا وي اطلاع دارد كه في المثل دستمزد ممتازترين و پرسابقه ترين اساتيد دانشگاه هاي تهران، صنعتي شريف و شهيد بهشتي از متوسط درآمد ماهانه بسياري از پزشكان از راه رسيده اي كه نصف آنها هم سوابق علمي و پژوهشي ندارند كمتر است؟ البته قابل گفتن است كه هم نمره قبولي كنكور ايشان و هم روزآمد بودن علمي ايشان اگر از پزشكان بيشتر نباشد كمتر نيست.جالب است كه تا چندي بعد شاهد برگزاري انتخابات نظام پزشكي خواهيم بود و لابد بازهم شعار تبليغاتي بسياري از نامزدها «رفع محروميت از قشر تيره روز و محروم پزشك» خواهد بود!
خواننده همشهري
فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي شريف با ۳۵ سال سابقه مديريت و پژوهش كه كمتر از يك پنجم بسياري از پزشكان ۳۰ ساله درآمد دارد

يك محيط بان براي ۳۰ هزار هكتار از مناطق حفاظت شده كشور
شبكه خبري آسمان آبي: هر ۳۰ هزار هكتار از مناطق حفاظت شده كشور تنها با يك محيط بان حفاظت مي شود.
سيدمحمد مجابي - معاون حقوقي و پارلماني سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين مطلب گفت: بالغ بر ۱۲ ميليون هكتار از عرصه هاي طبيعي كشور تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست و حفاظت شده اعلام شده درحالي كه براي حفظ و حراست از اين عرصه هاي بسيار متنوع تنها ۱۳۰۰ نفر محيط بان داريم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |