شنبه ۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۲ - Dec 25, 2004
رئيس جمهور در جمع خبرنگاران:
بازسازي در بم بايد تسريع شود
009720.jpg
ايسنا: رئيس جمهور كه در آستانه سالگرد فاجعه بم طي سفري دو روزه به استان كرمان در شهرستان بم حضور داشت در جمع خبرنگاران گفت: همواره از طريق گزارش هاي دريافتي و مباحث مطرح شده در دولت در جريان امور بازسازي بم قرار داشته است.
وي با بيان اين كه جبران حادثه فوق العاده بزرگ زلزله بم به سادگي ميسر نيست، خاطرنشان كرد كه اگر انتظار اين باشد كه همه مشكلات در فرصتي كوتاه حل شود، برآوردني نيست.
رئيس جمهور با بيان اين كه در كار بازسازي بم همه بايد شركت داشته باشند، بار اصلي اين كار را بر دوش دولت دانست و ابتكار تشكيل ستاد راهبردي را مورد توجه قرار داد و افزود: اين ستاد توانست با تمركز بيشتر، پشتيباني و بكارگيري بهتر نيروها در عرصه هاي مختلف كارهاي خوبي را انجام دهد.
خاتمي خاطرنشان كرد كه در امر بازسازي موقت بايد بيش از ۸۰۰ هزار متر مربع ساختمان ساخته مي شد و در بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه كمتر از ۱۵ درصد نقص هايي داشته است و در كاري با اين حجم، اين درصد نقص زياد نيست.
وي با بيان اينكه در زمينه آب، برق و بهداشت و درمان موفقيت هاي بزرگي در بم حاصل شده است، گفت: امروز آبي كه در بم در اختيار افراد به صورت رايگان قرار مي گيرد ۶۰۰ ليتر در ثانيه براي بم و ۱۱۴ ليتر در ثانيه براي بروات است، در حالي كه قبل از زلزله ۳۷۰ ليتر در ثانيه در اختيارشان قرار مي گرفت و حدود ۳۶ مگاوات برقي بود كه قبل از زلزله در بم مورد استفاده قرار مي گرفت و امروز ۴۳ مگاوات برق در اختيارشان است.
رئيس جمهور در ادامه همچنين به بازسازي قنوات، راه اندازي مجاري آبياري، رسيدگي به نخل ها، ايجاد سردخانه ها - كه ظرفيتشان ۷۰ هزار تن قبل از حادثه بود و بعد از آن به ۸۲ هزار تن رسيد - و نيز به تناسب آن بسته بندي خرما - كه بم توانست بر اثر آن اين محصول اصلي خود را به نحو مناسبي حفظ و توزيع كند- اشاره كرد.
خاتمي با بيان اين كه حتي يك مورد بيماري واگيردار در منطقه وجود نداشت و اين گام مهمي است، خاطرنشان كرد: وضع امنيت بم قابل قبول است.
وي با تأكيد بر اينكه سعي شده است، مردم بم با همت بيشتري در بازسازي شهرشان مشاركت داشته باشند، افزود: پيش از اين قرار بود ۵/۳ ميليون تومان به صورت بلاعوض در اختيار افراد قرار گيرد و ۶ ميليون تومان با كارمزد ۵ درصدي - قرض الحسنه - و ۴ ميليون تومان با كارمزد ۱۶ درصدي در اختيارشان قرار داده شود؛ امروز نيز تصميم گرفتيم ۱۰ ميليون تسهيلات با همان سود ۵ درصدي در اختيارشان قرار  گيرد و به علاوه ۲ ميليون تومان كه براي حصاركشي، ۱ ميليون مجاني و ۱ ميليون باز با سود ۵ درصدي كه مورد رضايت مسئولان ذيربط بود در اختيارشان باشد.
خاتمي با تأكيد بر اين كه ما تاكنون به فكر برداشتن موانع بوده ايم و امروز راهها هموار شده و كارها با سرعت بيشتري پيش خواهد رفت افزود: توصيه كرده ام كه ستاد و مسئولان ذيربط، امر بازسازي را سريعتر انجام دهند.
وي با اشاره به حضور متخصصان و استقرار ۲۸ شركت مشاور و بحث تقسيم بندي بم و بروات براي كمك و هدايت مردم و كشيدن نقشه ها براي ساختمان ها در راستاي جلب رضايت مردم، در عين حال به مشكلات موجود اشاره كرد و اظهار داشت كه واقعا جبران آن فاجعه كار دشواري است.
رئيس جمهور با تشكر از همه دستگاهها و سازمانها افزود: از ياد نبريم كه كل كمك هاي مردمي ۵/۲۱ ميليارد تومان بود كه اين مبلغ به غير از كمك هاي جنسي است، در حالي كه دولت ۳۷۹ ميليارد تومان تاكنون اعتبار گذاشته و اعتبارات ديگري را هم به اين منطقه اختصاص خواهد داد و از كمك هاي خارجي و انساني،  جنسي و قول هايي كه براي كمك ها دادند و فكر مي كنم نزديك ۱۰۰/۱ ميليارد دلار قول دادند ولي آنچه كه به دست جمهوري اسلامي رسيده از ۵/۱۷ ميليون دلار كمتر است.وي خاطرنشان كرد: هم عهد شده ايم كه تا پايان عمر اين دولت، شهر بم روي پاي خود بايستد و شكل و جهت خود را مشخص كرده باشد و حداكثر ممكن افراد بتوانند در خانه هاي دائمي خودشان سكني گزينند.
رئيس جمهور اظهار داشت كه هرچند زلزله بم آثار تلخي داشت اما يك اثر شيرين آن اين بود كه ما را از غفلت بيدار كرد، خوشبختانه در اين دوره تصميم هاي خوبي از جمله تشكيل ستاد عالي بحران زير نظر شخص معاون اول گرفته شد و تمام دستگاههاي نظامي و غيرنظامي با موافقت رهبري و مصوباتي كه بود تحت امر اين ستاد قرار گرفتند.

بروجردي:
بايد در كوتاه ترين زمان نقطه  پاياني بر تعليق بگذاريم
ايسنا: بروجردي گفت: اتحاديه اروپا با حركت هاي غيرمنطقي و ناقض موافقت نامه پاريس، ميزان امكان اعتماد به اروپا را به نمايش گذاشت.
دكتر علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي  درباره مذاكرات گروه هاي كاري ايران و سه كشور اروپايي گفت: دبير شوراي عالي امنيت ملي از مجموعه فضاي مذاكرات ارزيابي مثبتي داشتند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با ابراز اين عقيده كه مهم ترين مسئله مجموعه مباحث، دستيابي به چرخه سوخت هسته اي است، گفت: طرف ايراني بايد بر اين نكته مهم و اساسي تأكيد لازم را داشته باشد.
بروجردي افزود: گرچه معتقدم نيازي نيست اين موافقت را اتحاديه اروپا به ما دهد، چرا كه حق قانوني، بين المللي و مسلم ماست و در عهدنامه NPT آمده است، اما چون ساز و كار توافق شده موافقت نامه پاريس بعد از بيانيه تهران بوده است مسائل را بايد در قالب كميته اقتصادي سياسي و هسته اي حل و فصل كنيم.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تأكيد كرد: با توجه به ضرورت احقاق حق مسلم ملت ايران در دستيابي به فناوري هسته اي ضروري است در كوتاه ترين زمان ممكن نقطه پاياني بر تعليق داوطلبانه بگذاريم.
بروجردي درباره منوط كردن توافقات ايران و سه كشور اروپايي به پذيرش آمريكا، گفت: اگر اروپايي ها اين قدرت را ندارند كه در مجموعه مذاكراتشان با ايران در چارچوب توافق امضا شده، نظر آمريكا را جلب كنند حاكي از ناتواني آنهاست و ما هيچ مسئوليتي در مقابل ديدگاه آمريكا نداريم و اين مشكل اروپايي هاست.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اين سئوال كه مذاكرات هسته اي با طرح مسايلي مثل عراق، به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستي از سوي ايران و مسايلي ديگر در حال به انحراف كشيده شدن است، تصريح كرد: بحث هسته اي را به هيچ چيز نبايد پيوند زد.
مجموعه توافقاتي كه در موافقت نامه پاريس بين طرفين منعقد شده بود اروپا تعهداتي داشت كه همكاران ما در مجلس شوراي اسلامي نسبت به آنها ديد خوشبينانه اي نداشتند، اتحاديه اروپا با حركت هاي غيرمنطقي و ناقض موافقت نامه پاريس به خصوص دعوت از سركرده منافقين براي حضور در پارلمان اروپا و نمايش ناتواني شان در ارتباط با وتوي آمريكا در ارتباط با درخواست ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني و مطالبي كه در بيانيه پاياني اجلاس اتحاديه اروپا عنوان شد كاملا غيرمنطقي است و ميزان امكان اعتماد به اروپا را به نمايش گذاشت.
وي تأكيد كرد: با هنر ديپلماسي، حركت هاي سياسي، تبليغاتي و ارتباط و دعوت مكرر از سفراي سه كشور به تهران، بايد نسبت به پايبندي آنها به اجراي توافقات از هرگونه انحراف از اهداف مذاكرات هسته اي جلوگيري كنيم.

آمريكا دستورالعمل تبليغات اعراب عليه ايران را صادر كرد
فارس: يك منبع آگاه در عراق از صدور دستورالعمل ۱۰ ماده اي آمريكا براي ساماندهي تبليغات كشورهاي عرب خليج فارس عليه ايران خبر داد. وي گفت: «عناصر اطلاعاتي آمريكا پس از اجلاس اخير خاورميانه بزرگ در مغرب، يك سياست خبري مشترك را براي فعاليت هماهنگ تبليغاتي كشورهاي عربي عليه جمهوري اسلامي  ايران به آنها ارائه داده است.»
در طرح خاورميانه بزرگ آمريكا كشورهاي منطقه خاورميانه به دو دسته كشورهاي بيمار و خطرناك تقسيم مي گردند كه از نگاه آمريكا، ايران در رأس كشورهاي خطرناك براي منافع آمريكا در اين منطقه است.
به گفته اين منبع آگاه «ارائه چهره منفي از حكومت ايران در بعد سياسي و جلوگيري از الگوگيري سياسي از جمهوري اسلامي» شاخص ترين موضوع مورد تأكيد در اين دستورالعمل عنوان شده است.
وي افزود: «عمده نشان دادن معارضان عقيدتي با حكومت و رفرميست ها (دگرانديشان) از ديگر تأكيدات اصلي مورد نظر است.»وي خاطرنشان كرد:« بر اين اساس اخبار منفي ايران بايستي در رسانه هاي اين كشورها برجسته نشان داده شود و اخبار مثبت اين كشور نبايستي انعكاس داشته باشد» .
همچنين «در بخش اقتصادي نبايستي به موفقيت هاي اقتصادي ايران اشاره شده و بايستي مشكلات اقتصادي اين كشور عمده گردد» . اين منبع آگاه افزود: «انتشار گسترده اخبار جنجال برانگيز در مورد ايران يكي ديگر از محورهاي تبليغاتي عليه ايران را تشكيل مي دهد» .
وي تبليغ گسترش فساد اخلاقي برخي ايرانيان در كشورهاي خليج فارس را از جمله مصاديق اين مسئله عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: «در بند پنج اين طرح سرويس اطلاعاتي آمريكا به حاكمان كشورهاي ارتجاع عرب دستور داده شده اخبار حوادث داخل ايران مانند جرم و جنايت، قتل، آدم ربايي و حتي تصادفات جاده اي بايستي به نقل از رسانه هاي ايراني به صورت گسترده منعكس گردد.»به گفته او، همچنين «اخبار درگيري هاي سياسي و جناحي داخل ايران بايستي مورد استفاده وسيع رسانه ها و مطبوعات اين كشورها قرار گيرد.»
«خودداري از نقل موفقيت هاي ورزشي ايران در سطح ملي و بين المللي و انعكاس برجسته شكست هاي ورزشي به صورت برجسته» از ديگر محورهاي مورد تأكيد تبليغي مورد اجرا توسط كشورهاي عربي است.
اين منبع آگاه تأكيد كرد: «تلاش جهت انعكاس گسترده موفقيت هاي كشورهاي عربي در مطبوعات ايران و ارائه چهره بسيار مثبت از پيشرفت هاي اقتصادي اين كشورها در ايران و دعوت از ايرانيان براي سرمايه گذاري اقتصادي در كشورهاي عربي و خروج سرمايه از ايران از جمله ديگر محورهاي اين دستورالعمل را شامل مي گرديده است.»
وي افزود: «تلاش براي درگير نشان دادن ايران در فعاليت هاي تروريستي و خرابكارانه در منطقه نيز مورد تأكيد سرويس هاي اطلاعاتي آمريكايي قرار گرفته است.»
اين منبع آگاه در عراق پيش بيني كرد در پي ارائه اين دستورالعمل به زودي موج تبليغاتي گسترده ضد ايراني در ميان كشورهاي عربي عليه ايران سازمان دهي گردد.

علي اكبر ولايتي:
گام اول قدرتمند شدن تأمين رفاه و معاش مردم است
گروه سياسي: تكيه بر قدرت خارجي قدرت واقعي نمي آورد، كشوري مي تواند ادعا كند مقتدر است كه بر اقتدار، استقلال و امكانات خودش متكي باشد همانگونه كه ايران اسلامي مي باشد، ايران مستقلي كه يك الگوي منحصر به فرد مردم سالاري ديني به دنيا عرضه كرده است.
دكتر ولايتي ضمن بيان مطلب بالا در نشست ائمه جمعه استانهاي جنوبي كشور افزود: اگر بخواهيم قدرت اول منطقه باشيم بايد در همه ابعاد قدرتمند شويم و گام اول در اين راه تامين امكانات اوليه، رفاه و معاش مردم است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: چشم انداز ۲۰ ساله راه آينده ما را ترسيم كرده وبايد در اين چارچوب هدفمند و مشخص حركت كنيم و برنامه زمان بندي شده داشته باشيم. وي افزود كشور ما بعد از ۲۰ سال بايد قدرت اول منطقه باشد و اين وظيفه بسيار سنگيني بر دوش مجلس و دولت آينده است زيرا آغاز عمل در اين چارچوب سال آينده است.مشاور مقام معظم رهبري پيشرفت اقتصادي در كشور را منوط به تهيه زيرساخت هاي اساسي خواند و گفت: طي سالهاي گذشته كارهاي زيادي انجام شده اما كافي نيست.ولايتي تصريح كرد: همين استانهاي جنوبي با داشتن بالاترين ظرفيت ها از محرومترين استانها هستند و اين از قصورات درازمدت بوده است.وي افزود: دسترسي به آبهاي گرم، وجود منابع عظيم انرژي در جنوب دو ويژگي مهمي است كه ملحوظ نمودن آنها مي تواند اين منطقه را از پيشرفته ترين مناطق كشور نمايد.
ولايتي گفت: اگر قرار است در منطقه حرف اول را بزنيم بايد استانهاي جنوبي كه پيشاني ما در منطقه محسوب مي شوند ويترين توسعه و پيشرفت كشور باشند.
مشاور مقام معظم رهبري افزود: اگر اين واقعيت را بپذيريم كه قلب منطقه خليج فارس است و قلب انرژي دنيا هم همين منطقه مي باشد و به همين دليل آمريكا عليرغم همه شماتت هاي بين المللي و تلفات در عراق همچنان بر ماندن در اين منطقه پافشاري مي كند، آنگاه بهتر مي توانيم ضرورت توجه بيشتر به جنوب را درك كنيم.
ولايتي عوامل موفقيت در چارچوب چشم انداز ۲۰ ساله را بودجه مناسب، توان بالا، عزم راسخ و تدبير درست خوانده و گفت:مي توان بسياري از نيازهاي مردم را كه بعضا جلوتر از امكانات ما هم مي باشد با كمك خود مردم كه حاضرند اين هزينه ها را بپردازند مرتفع نمود.وي در پايان اظهار اميدواري نمود كه دولت آينده با توجه بيشتر به استانهاي جنوبي و ايجاد اشتغال مشكل قلت جمعيت اين منطقه را كه دغدغه امنيت ملي ما نيز مي باشد برطرف نمايد.وي تصريح كرد: رشد اين منطقه باعث حركت جمعيت كارجو به اين استانها شده و علاوه بر استفاده از ظرفيت هاي موجود و رفع محروميت آنها مشكل جمعيتي را نيز مرتفع مي نمايد و امنيت ملي حاشيه جنوبي را تامين خواهد كرد.در ادامه اين نشست استاندار فارس گفت: دولتهايي كه در اين ۲۵ سال در مصدر امور بوده اند تلاش هاي زيادي كرده اند هر چند از همه ظرفيت ها استفاده نشده است، اما خدمات زيادي انجام گرفته است.
در پايان قطعنامه اي ۱۰ ماده اي در خصوص مسائل مختلف ملي و منطقه اي قرائت شد.

رئيس  حفاظت اطلاعات ارتش:
دشمن درصدد نفوذ به بدنه نيروهاي مسلح است
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت اطلاعات ارتش اظهار داشت: «از نظر حفاظت اطلاعات، تهديد دشمن بسيار بالاست به طوري كه از ابزارهاي مختلف براي نفوذ در بدنه نيروهاي مسلح بخصوص ارتش استفاده مي كند» .
امير سرتيپ ديانت فر پيشگيري، كشف، خنثي سازي، مقابله با براندازي و جاسوسي را از وظايف سازمان حفاظت اطلاعات برشمرد و گفت: «سازمان عقيدتي _ سياسي نيز وظيفه مهمي بر عهده دارد و آن تقويت روحيه نيروهاي ارتش است. بنابراين حفاظت اطلاعات و عقيدتي سياسي دو بال ارتقاء بهره وري نيروي انساني ارتش هستند» .

شمخاني با الهام علي اف ديدار كرد
ايسنا: باكوتودي نوشت كه الهام علي اف با علي شمخاني ديدار و گفت وگو داشته و طي آن اظهار كرده است روابط چند جانبه دو كشور طي سال هاي اخير گسترش يافته است.
اين روزنامه به نقل از الهام علي اف، رئيس جمهوري آذربايجان كه روز چهارشنبه با علي شمخاني، وزير دفاع كشورمان ديدار كرده است، افزود: روابط دو كشور طي سفر آتي وي به ايران مستحكم تر خواهد شد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه سفر شمخاني به باكو نيز به اين هدف كمك خواهد كرد.

نمايش ۳۰۰۰ اثر هنري در جشنواره
فرهنگي هنري امام رضا(ع)
گروه علمي فرهنگي _ خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد: جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در حالي در حريم كبريايي حرم امام رضا(ع) و آستان مقدس ثامن الحجج كار خود را پي مي گيرد كه اين جشنواره با استقبال عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت مواجه شده و بيش از ۳۰۰۰ اثر هنري در زمينه هاي مختلف هنري توليد و در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) كه با هدف گسترش فرهنگ ولايي و رضوي به طور همزمان در چهار استان تهران، قم، مشهد و شيراز برگزار شده است براساس گفته هاي سيدجواد جعفري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ازسال آينده به صورت سراسري و با حضور برخي از كشورهاي جهان برگزار خواهد شد.
سيدجواد جعفري در اين باره مي گويد: همزمان با ايام سالروز ولادت امام رضا(ع) مقرر شد اين جشنواره با حضور بخش هاي فرهنگي و مشاركت دولت به شكل باشكوه برگزار شود. در همين راستا نيز براي جذابيت بخشيدن بيشتر به اين جشنواره از همه ظرفيت هاي كشور استفاده خواهيم كرد تا سال آينده اين جشنواره در قالب برنامه هاي ملي و بين المللي برگزار شود.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد مراسم اختتاميه جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) ششم دي در تهران برگزار مي شود و نشان رضوي به برگزيدگان اين جشنواره اهدا خواهد شد.
همچنين سومين جشنواره سراسري شعر رضوي نيز روز جمعه با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار نور اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي آغاز شد.
نمايشگاه مطبوعات ديني، «قرآن و عترت» و «رضوان ايران» نيز چهارشنبه شب در محل نمايشگاه بين المللي مشهد گشايش يافتند. برگزاري اين نمايشگاه ها در قالب برپايي دومين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد محمدعلي شعاعي معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم آغاز به كار اين نمايشگاه ها طي سخناني اظهار داشت در دومين نمايشگاه مطبوعات ديني ۷۰ نشريه در قالب ۵۱ غرفه از ۱۶ استان كشور شركت كرده اند.
دومين جشنواره سراسري عكس، فيلمنامه و فيلم رضوي نيز پنج شنبه شب و همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) در فرهنگسراي غدير مشهد برگزار شد.
بيش از ۱۴۲۲ اثر از سراسر كشور به دبيرخانه دائمي جشنواره عكس، فيلم و فيلمنامه رضوي فرستاده شد كه شامل يكهزار قطعه عكس، ۱۶۰ فيلم و ۲۸۳ فيلمنامه است كه بخش فيلمنامه براي نخستين بار به اين جشنواره اضافه شده است.
شب هاي فرهنگي استان هاي كشور با اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري و بومي استان هاي مختلف در مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري هر شب دو استان و در دو سالن مجزا به ارائه برنامه هاي هفتگي، هنري و بومي خود مي پردازند. در قالب اين برنامه ها سخنرانان، هنرمندان و شاعران مطرح هر يك از استان ها در زمينه سيره امام رضا(ع) به سخنراني و اجراي برنامه مي پردازند. هر يك از اين استان ها متولي برگزاري برنامه هاي خود هستند و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي مكان برگزاري برنامه را در مشهد دراختيار آنها قرار مي دهد.

انتخاب نهم
همايش منطقه اي آمريكا درباره انتخابات رياست جمهوري ايران
فارس: دولت آمريكا براي بررسي دقيق تحولات سياسي ايران و انتخابات رياست جمهوري كشورمان همايش بزرگي را برگزار مي كند.
اين همايش در ماه مارس سال ۲۰۰۵ (اسفندماه جاري) در كشور امارات برگزار خواهد شد و در آن آخرين وضعيت سياسي ايران و چشم  انداز انتخابات آينده رياست جمهوري مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وزارت امور خارجه آمريكا براي برگزاري اين همايش كه در آن كارشناسان مختلف آمريكايي و اروپايي حضور خواهند يافت، قراردادي را با موسسه تحقيقاتي «البعاث للخليج» در دبي منعقد كرده است. همچنين از برخي فعالان سياسي ايران جهت حضور در اين همايش دعوت به عمل آمده است.
تحولات سياسي ايران بالاخص پس از انتخابات دومين دوره شوراها و انتخابات مجلس هفتم باعث نگراني مسئولان دولت آمريكا و كارشناسان ديپلماسي اين كشور شده است.
موسسه «البعاث للخليج» موسسه اي وابسته به دولت عربستان است كه همكاري نزديكي با دولت آمريكا دارد.
دبير كل مجمع متخصصين عزل شد
فارس: اعضاي شوراي مركزي مجمع متخصصين، دبير كل اين مجمع را عزل كردند.
محمدعلي ايزدي معاون اجرايي و امور دولت اين مجمع عزل خسرو نصيرزاده و رحمان رنجبر مسئول ستاد انتخابات رياست جمهوري مجمع متخصصين را اعلام كرد.
رونوشت عزل دبير كل مجمع متخصصين و رئيس ستاد انتخابات مجمع براي رسانه ها ارسال شده است.
شوراي مركزي همچنين تصميم گرفت به طور موقت سيد رضا زواره  اي را به عنوان رئيس شوراي مركزي، كرباسي را به عنوان قائم مقام دبيركل و ايزدي را به عنوان دبيركل موقت، تا برگزاري مجمع عمومي معرفي نمايد.
هاشمي رفسنجاني تصميمي براي كانديداتوري ندارد
موحدي كرماني گفت: «در صحبت هايي با آقاي هاشمي رفسنجاني، ايشان اظهار مي كنند كه تصميم ندارد در مبارزات انتخاباتي حضور يابد.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه مبارزات انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: «ممكن است در مقطعي ايشان احساس وظيفه كنند و در مبارزات انتخاباتي وارد شوند، ولي طبق آنچه كه اظهار مي كند مي گويد فعلا تصميمي براي اين كار ندارم.»
در صورت حضور هاشمي رفسنجاني و تصميم جمع در مورد وي،
از ايشان حمايت مي كنم

علي لاريجاني گفت: در صورت انتخاب نشدن از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از كانديداي مورد حمايت اين شورا و تصميم جمع حمايت خواهيم كرد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات آيا از رقابت هاي انتخاباتي كنار خواهيد رفت يا خير؟ گفت: در صورت حضور هاشمي رفسنجاني و تصميم جمع در مورد وي، از ايشان حمايت مي كنم.
علي شكوري راد: هنوز در رد يا تاييد كابينه ائتلافي موضعي نگرفته ايم
علي شكوري راد با بيان اين كه ميزان اميدواري هاي حزب متبوعش به نتيجه انتخابات طي تحولات روزانه شرايط سياسي كشور افزايش يافته است، افزود: تحولات پيش رو بايد در دستور كار كليه احزاب و گروهها و به ويژه جبهه اصلاحات قرار گيرد.اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در واكنش به اين كه برخي گروهها از حمايت جبهه مشاركت از كابينه ائتلافي سخن گفته اند، گفت: تاكنون بحث جامع اي كه منجر به تصميم گيري در اين خصوص شود صورت نگرفته و ما در رد يا تاييد آن موضعي نگرفته ايم.
رهامي: تنها راه رسيدن به ائتلاف گروههاي دوم خردادي،
تشكيل كابينه ائتلافي است

دبير انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها اعلام كرد: بعد از منتفي شدن كانديداتوري مهندس موسوي تنها راه رسيدن به ائتلاف در گروههاي دوم خردادي موافقت با تشكيل كابينه ائتلافي است.
محسن رهامي با اعلام اين مطلب افزود: بعد از طرح اين موضوع(تشكيل كابينه ائتلافي) در نشست مشترك ماه رمضان گروههاي دوم خردادي، بسياري از گروههاي عضو در اين جبهه از جمله جبهه مشاركت اعلام موافقت شان را با اين مسأله اعلام كردند و رايزني براي كسب نظر موافق ساير گروههاي عضو در جبهه دوم خرداد نيز ادامه دارد.
وي كه جايگاه هر دو كانديداي مطرح جبهه دوم خرداد (معين و كروبي) را در تشكل متبوعش به يك اندازه توصيف مي كرد، اعلام حمايت از معين يا كروبي به تنهايي را زمينه ساز انشقاق در انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها دانست و گفت: بر اين اساس به دنبال ايجاد شرايط براي تشكيل كابينه ائتلافي هستيم به نحوي كه علاوه بر مشخص شدن رييس جمهور، معاون اول، ساير معاونان و وزراي كليدي كابينه وي نيز مشخص شوند.
رضايي: تنش زدايي يكطرفه بي نتيجه بوده است
محسن رضايي با اشاره به آمادگي اش براي نامزد شدن در انتخابات آتي رياست جمهوري ايران، گفت: دولت آينده بايد به صورت علني از امكانات و توانايي ها براي دور ساختن آمريكا از سر راه توسعه ايران استفاده كند، در آينده برنامه هاي خود را در اين زمينه توضيح خواهم داد. محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با روزنامه ي القبس - چاپ كويت - اظهار داشت: من ديدگاه هايي در اين زمينه دارم كه مفيد خواهد بود و نيز بر اين اعتقادم كه آمريكايي ها بايد حساب جديدي را بر روي ايران باز كنند؛ به طوري كه اگر آنها با احساس عدم همكاري ايران در منطقه روبرو شوند، به سوي ما حركت خواهند كرد، ما با كسي شوخي نداريم و اگر خواهان همكاري ما هستند، بايد ما به ازاي آن را بپردازند.
معين بيشتر از كروبي راي مي آورد
فارس: يك عضو حزب مشاركت با تاكيد بر اينكه احتمال انتخاب يك كانديداي واحد در ميان اصلاح طلبان به مراتب بيشتر از محافظه كاران است، گفت: توانايي هاي معين براي كسب آراي مردم، بيشتر از كروبي است.
كامبوزيا در ادامه با بيان اينكه كروبي يك شخصيت ارزشمند و از روزنه هاي انقلاب است، گفت: اما به نظر ما آقاي معين راي بيشتر را نسبت به ايشان كسب خواهند كرد، به همين خاطر ما ايشان را به عنوان نامزد خود انتخاب كرده ايم.
وي در خصوص كانديداتوري هاشمي رفسنجاني نيز گفت: قطعاً جريان محافظه كار از حضور آقاي هاشمي خوشحال نخواهند شد ولي ما با ايشان مشكلي نداريم.
كامبوزيا اظهار داشت: در رقابت ميان آقاي هاشمي و كانديداهايي كه تا امروز از سوي محافظه كاران معرفي شده اند، قطعاً آقاي هاشمي ارجحيت دارند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا احتمال دارد اصلاح طلبان از هاشمي رفسنجاني حمايت كنند؟ گفت: اين سئوالي است كه همواره مطرح بوده، اما ما فعلاً روي آقاي معين فعاليت مي كنيم و بحث در اين خصوص را موكول به شرايط زماني خاص خودش كرده ايم.
انتخابات پر شور مانع حمله آمريكا به ايران مي شود
فارس: رئيس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: هر چه انتخابات پر شورتر و رئيس جمهور آينده مناسبتر و كارآمدتر باشد، احتمال حمله آمريكا به ايران كمتر است.
احمد توكلي كانديداي احتمالي رياست جمهوري كه در شهرستان مشهد در جمع عده اي از جوانان سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: البته اعتقاد دارم فعلاً آمريكا ظرفيت حمله به ايران را به هيچ وجه ندارد. وي اضافه كرد: موثرترين عامل در افزايش مشاركت مردم در انتخابات، توجه به خواست واقعي مردم است.
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس خاطرنشان كرد: فردي كه به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب خواهد شد بايد بداند كه نفر دوم اين مملكت است و البته نفر دوم است و نه نفر اول و نه نفر سوم و بايد بداند كه سياستهاي كلي نظام توسط نفر اول تبيين مي شود.
شرايط براي حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات فراهم مي شود
فارس: دبيركل حزب اعتدال و توسعه گفت: هر چه به سمت انتخابات پيش رويم، شرايط براي حضور هاشمي رفسنجاني فراهم تر خواهد شد.
محمد باقر نوبخت با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي دعوت هاشمي رفسنجاني براي شركت در انتخابات رياست جمهوري ارائه حد زماني براي تاييد يا نفي قطعي حضور وي در انتخابات رياست جمهوري را منتفي دانست و گفت: همان طور كه خود ايشان بيان كردند حضور ايشان در انتخابات كاملاً محتمل است و اميدواريم كه همين نوع استقبالي كه در نظرسنجي ها از سوي مردم مي شود و توسط جريانها و تشكل هاي سياسي و صنفي صورت مي گيرد، به عملي شدن حضور ايشان منتهي شود.
باهنر :در حال نظر سنجي براي انتخاب كانديداي اصلح هستيم
محمدرضا باهنر گفت: در حال نظرسنجي در بين اقشار مختلف جامعه و افراد همفكر براي انتخاب كانديداي اصلح هستيم تا بتوانيم به جمع بندي برسيم.
رئيس فراكسيون اصول گرايان مجلس شوراي اسلامي در ايلام افزود: مطالبات مردم را تورم، فسادهاي اجتماعي و اداري مي دانيم و همه همت خود را در جهت رفع آ ن ها به كار مي بنديم.
وي اظهار داشت: رئيس جمهور آ ينده بايد براي توسعه كشور برنامه داشته باشد و سياست راهبردي آن حركت به سمت چشم انداز ۲۰ ساله باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |