سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
امام محمد باقر (ع): همانا مؤمن كسي است كه چون خرسند شد، خرسندي او، او را به گناه وارد نسازد، و چون خشمگين شد، خشم او، او را از سخن حق بيرون نبرد، و هنگاميكه صاحب قدرت شد، قدرت او، او را به آنچه حق ندارد، نكشاند.
اصول كافي / ج ۲ ص ۲۳۴
امروز با حافظ
وانچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد
سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گمشدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرونست
سخنان محمدرضا شجريان به مناسبت نخستين سالگرد زلزله بم در جمع مردم اين شهر
دوست داشتن از زير آوار عظيم فاجعه سر بركشيد
010056.jpg
گروه ادب و هنر: خبرنگار اعزامي همشهري به بم: محمدرضا شجريان كه به اتفاق ۲۵ تن از هنرمندان موسيقي براي افتتاح باغ هنر بم به اين شهر آمده بود ظهر ديروز در ميان هزاران تن از شهروندان بمي حاضر شد و تاكيد كرد كه بم عامل و انگيزه اي شد تا دوباره دوست داشتن همنوع را به ياد آوريم و گفت كه: «و مگر فاجعه اين نيست كه دوست داشتن را فراموش كنيم، و مگر اين آن فرجام هولناك نيست كه مهرورزيدن از خاطر بدود» و گفت كه: «بم فروريخت تا در قلب ما اشتياق سوزاني شعله كشد كه چندي به سردي نشسته است، دوست داشتن. دوست داشتن از زيرآوار عظيم فاجعه سربر كشيد.
شجريان كه اين متن را زير چادري كه تازه و به همين منظور برپا شده بود، مي خواند گفت: بم فرو ريخت. لحظه اي تلخ كه جان هايي پاك مجال يگانه زندگي را باختند. روزي تلخ، كه بهت سنگين حادثه آوار شد. سالي تلخ كه روان ما توان از دست دادن اين همه جان شيرين را مي آزمود. بم فروريخت در آن لحظه تلخ، روز تلخ، سال تلخ. سقف ها فرو نشست، زندگي مكثي كرد، و اندوه اينهمه جان باخته، روح درون ما را با خود برد. اما مردن نه سزاي مردمي بود چنين بزرگ. دست هايي سترگ به ياري برآمدند و نيروي زندگي آتش وار سربركشيد.
به راستي كه طربناكي زندگي، در مرز بود و نبودِ آدمي، شكوه مي يابد و نهاني ترين رازهاي ناگفته خود را آشكار مي كند.
وي تاكيد كرد: بم فروريخت و در جان ما گويي چيزي درهم شكست، بسياري رفتند، تا ديگربار ما را حرمت فراموش شده حيات آدمي، به ياد آورند. بم فروريخت، اما امروز جلوه هاي زيباي آغازي دوباره مهرباني را زمزمه سر مي دهد.
شجريان يادآوري كرد: در فروريختن بم يادآورديم كه قلب ما براي دوست داشتن است، چشم ما براي ديدن زيبايي هايي است كه خود از خويشتن دريغ داشته ايم تا دل ما را اين طرفت افتد كه اميد يگانه سرچشمه زندگي است.
وي خاطرنشان كرد: بم فروريخت تا بياموزد كه انسان را از ياد نبريم.
وي از ايرج بسطامي به عنوان هنرمند ارزنده موسيقي ايراني ياد كرد و گفت: بسطامي در عمر كوتاه خويش جز به اين سرزمين و فرهنگ و مردم بزرگش دل نبسته بود، هنرمندي كه نامش تا ديدگاه يادآور تلخي حادثه دلخراش بم خواهد بود.
وي ضمن قدرداني از حسن اعتماد مردم به وي براي احداث باغ هنر بم گفت: همراه ديگر هنرمندان ايراني مجموعه باغ هنر را براي زنده نگه داشتن فروغ فرهنگ ايراني به فرزندان بم پيش كش مي كنيم.
وي گفت: در اين سالي كه از فروريختن بم مي گذرد، اگر پاياني براي زندگي عزيزترين فرزندان اين مرز و بوم بوده، آغازي نيز براي تولد و همراهي و همدلي ملي بوده است و خواهد بود.
همين گزارش حاكيست كه پس از سخنان شجريان، گروه موسيقي بچه هاي بم و نيز گروه موسيقي نيستان به اجراي برنامه پرداخت. شجريان عصر روز گذشته در مراسمي كه از سوي يونسكو در بم برگزار شد، حضور يافت و امضاي سند، ميراث فرهنگي جهاني شدن ارگ بم را به اتفاق مسئولان ميراث فرهنگي و معاون فرهنگي مديركل يونسكو شاهد بود.

بهارستان
و بيشتر مردم عامه آنند كه باطل ممتنع را دوست دارند چون اخبار ديو و پري و غول بيابان و كوه و دريا كه احمقي هنگامه سازد و گروهي همچنو گرد آيند.
تاريخ بيهقي

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره اتساع سرخرگ
درباره اتساع سرخرگ از دكتر روزنفلد سئوال شده است و وي گفته است: «ان يوريزم» كه گشادگي قسمتي از سرخرگ و از جمله آئورت است عمدتاً ارتباط به سابقه بيماري قلبي و عروق دارد و علائم آن بر حسب اين كه كدام سرخرگ و در چه ناحيه اي اتساع پيدا كند متفاوت است. اگر در مجاورت قلب باشد اين علائم عبارتند از: سرفه خشك، احساس درد و عمدتاً متناوب و شديد در ناحيه سينه كه تا گردن و پشت و شكم امتداد مي يابد. در منطقه پا، باعث اخلال در گردش خون در محل و احياناً تورم و آبي به نظر رسيدن رگ از زير پوست مي شود. چنانچه سرخرگ مشروب كننده ماهيچه قلب باشد علامت آن بي نظمي ضربان قلب است. اگر عارضه مربوط به سرخرگ مغز باشد فرد دچار سردرد، ضعف، تغيير ديد چشم، تغييرات غير عادي مردمك و بي حسي در برخي نقاط مي شود. علل ايجاد اين بيماري فشار خون، بيماري مقاربتي سيفليس و... است. راه درمان، عمل جراحي است.

برگي از تاريخ
نگاهي كوتاه به افكار مائو پدر چين نوين در زاد روز او
۲۸ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۶۵ كليساي وست مينستر در لندن گشايش يافت. در سال ۱۸۲۸ يك زمين لرزه شديد در منطقه «اچيكو» ژاپن باعث مرگ بيش از ۳۰ هزار تن شد. در سال ۱۹۰۴ درج پيش بيني وضع هوا در روزنامه هاي آمريكا و اروپا آغاز گرديد. در سال ۱۹۴۵ بر پايه موافقتنامه «برتون وودز» منعقد در ۲۲ ژوئيه سال ،۱۹۴۴ صندوق بين المللي پول به منظوردادن وام عمران و نيز حفظ سلامت «پول و بهره» با ملاكي كه از احتساب مجموعه پول هاي كشورها بدست آيد تأسيس شد.
اينك برگ امروز: ۲۶ دسامبر زاد روز مائوتسه تونگ بنياد گذار جمهوري توده اي چين و فرضيه پرداز يك سوسياليسم ويژه به نام «مائوئيسم» است كه در سال ۱۸۹۳ در روستاي «شائوشان» ايالت «هونان» چين در يك خانواده كشاورز به دنيا آمد و تا تأسيس حزب كمونيست چين در سال ۱۹۲۱ مدتي آموزگار، مدير مدرسه و كتابدار بود. مائو از زماني مبارزه خود را آغاز كرد كه مشاهده كرد همان هايي كه در دوران حكومت سلطنتي چين، به نام اشراف و ارباب بر مردم آقايي مي كردند پس از استقرار نظام جمهوري لباس عوض كرده و به نام ناسيوناليست و شديدتر از سابق به همان آقايي و استثمار ادامه مي دهند. مائو در كتاب خود درباره انقلاب گفته است: انقلاب ميهماني شام، نوشتن مقاله، كشيدن نقاشي و يك تفريح نيست، انقلاب طغيان و توفاني است براي ريشه كن كردن يك نظام و بركنار كردن يك طبقه. مائو در كتاب خود در باره دمكراسي گفته است: دمكراسي سياسي از دمكراسي اقتصادي نمي تواند جدا باشد كه بدون دمكراسي اقتصادي و تأمين رفاه مردم از اين لحاظ، دمكراسي سياسي به پشيزي هم نمي ارزد. او همچنين ضمن تأكيد بر آموزش عمومي (همگاني) نوشته است كه تا مردم معاني و مفاهيم را درك نكنند با زندگي دمكراتيك و اهميت آن آشنا نخواهند شد. مائو در كتابش در بحث ناسيوناليسم و انترناسيوناليسم تأكيد بر وطن دوستي كرده و نوشته است كه هر چيني بايد در درجه اول يك ميهن دوست واقعي باشد و از فرهنگ، رسوم و هر وجب سرزمين پدري خود دفاع كند، زيرا كه تا امپرياليسم و كاپيتاليسم وجود دارد خطر تجاوز هم وجود خواهد داشت. يك فصل تمام از كتاب مائو در باره لزوم نظم، انضباط، سرعت عمل و بي طرفي سيستم قضايي دادگاه هاي خلق است. مائو ۲۷ سال بر چين حكومت كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بوش در برابر سئوال پوتين
در برخي تفسيرها ملاقات بوش و پوتين در ماه فوريه در اسلواكي ديداري سخت و حساس توصيف شده است. پوتين در مصاحبه مطبوعاتي اخير خود گفته بود كه در اين ديدار صريحاً از بوش خواهد پرسيد كه آيا آمريكا در صدد ايزوله كردن روسيه است؟ اگر نيست چرا در حوزه نفوذ سنتي روسيه مداخله و نفوذ مسكو را در اينجا محدود مي كند و از غرب و جنوب به گرد روسيه عملاً ديوار مي كشد، همان كاري كه در طول جنگ سرد بر ضد شوروي انجام گرفت و اين اتحاديه در قفس افتاد و بعداً فروپاشيد. اين مفسران نوشته اند كه اگر پاسخ بوش «نه» باشد كه خواهد بود و خواهد گفت كه قصد محاصره روسيه در ميان نيست، پوتين بر پايه دلايل و مشاهدات خود به طرح سئوالات ديگر از انتخابات اوكراين گرفته تا استقرار نيروهاي آمريكايي در آسياي مركزي و مداخله در قفقاز جنوبي و گسترش ناتو تا بالتيك سابق شوروي و ممانعت از ورود روسيه به ميدان فعاليت هاي اقتصادي جهان خواهد پرداخت. در اين صورت، بوش و مشاورانش در وضعيت سختي قرار خواهند گرفت. اگر انكار كنند و قول مساعد بدهند نخواهند توانست آنها را به اجرا درآورند و معارضه اي كه از دو ماه پيش شروع شده با يك مكث كوتاه گسترش خواهد يافت و جدي تر و علني تر خواهد شد. اگر قولي ندهد، باز هم معارضه بدون مكث ادامه خواهد داشت. در اين ديدار، بوش عمدتاً به اندرزهاي بانو «رايس» كه تا آن روز به احتمال قوي وزير امورخارجه آمريكا شده است متكي خواهد بود كه كارشناس مسائل روسيه است و در همين زمينه تحصيل دانشگاهي و مطالعه كرده است. به نظر اين مفسران، تنها يك احتمال بسيار ضعيف وجود دارد و آن سازش واقعي بوش و پوتين است كه در اين صورت دو دولت بايد بر سر حوزه هاي نفوذ به توافق برسند و به اين توافق در آينده احترام بگذارند كه باز هم جاي ترديد وجود دارد.
انتقاد و مخالفت دوجانبه از سياست مهاجرت
اظهارات جورج بوش در باره مهاجرت كه در مصاحبه مطبوعاتي اخير او عنوان شد مورد انتقاد و مخالفت داخلي و خارجي و مورد بحث رسانه هاي آمريكا قرار گرفته است. وي گفته بود كه با ورود موقت كارگران آمريكاي لاتين و ديگران به آمريكا براي انجام كارهايي كه آمريكايي ها حاضر به انجام آنها نيستند موافق است به اين شرط كه پس از انقضاي دوره كار و اقامت خارج شوند و به اين دسته جواز اقامت دائم و تابعيت داده نخواهد شد. رسانه ها و انديشمندان آمريكاي لاتين و برخي از كشورهاي مهاجر فرست از اين اظهار بوش انتقاد كرده و گفته اند كه آمريكا همانند امپراتوري روم باستان براي اتباع خود امتياز قائل شده و كارگران مهاجر را تنها براي انجام كارهاي سخت و پست كه اتباع آمريكا حاضر به انجام آنها نيستند مي خواهد و پس از انجام كار و يا از كار افتادگي و بهانه هاي ديگر بيرون مي راند. رسانه هاي آمريكا هم در اين زمينه به منعكس ساختن انتقاد ها و مخالفت مقامات دو حزب اصلي پرداخته و نوشته اند كه در مخالفت با اين اظهارات بوش، سناتورها و نمايندگان حزب جمهوريخواه (حزب حاكم) به سناتور هاي حزب دمكرات پيوسته و در نظر دارند كه در كنگره مانع از قانون شدن تصميم بوش شوند. مخالفت مقامات اين دو حزب انگيزه ديگري دارد، آنان عقيده دارند كه ورود كارگران موقت از خارج بر دامنه بيكاري در آمريكا خواهد افزود زيرا كه آمريكا هر روز بيش از روز پيش وارد كننده كالا از خارج به ويژه چين مي شود و اين امر بر بيكاران آمريكا كه از «توليد» به «خدمات» منتقل شده اند خواهد افزود.
روزنامه هاي قرن ۲۱
انتشار گزارش بررسي ها درباره تحولات سال ميلادي ۲۰۰۴ كه در شرف پايان است آغاز شده است. اين تحولات در زمينه روزنامه ها (رسانه هاي مكتوب) از اين قرار گزارش شده است:
۱ -روزنامه ها بيش از پيش خود را با شرايط مخاطبان قرن ۲۱ تطبيق داده اند و وقت كم، سليقه و خواست اين مخاطبان را كه در نظر سنجي هاي «فوكس گروپ» و مصاحبه هاي خانه به خانه و ميزگردها به دست آمده به اجرا گذارده اند و ازجمله به كوتاه نويسي و ساده نويسي، كاهش مطالب كم خواننده و قرن نوزدهمي و در نتيجه كاستن از حجم روزنامه، افزايش ستون هاي ثابت تحليل توسط كارشناسان معروف، توجه به نظر به اندازه خبر، افزودن بر مطالب جالب و مورد توجه مخاطبان، توجه به عكس و كاريكاتور و... پرداخته اند. ۲ -شرايط ارتقاء از خبرگيري به خبرنگاري و از خبرنگاري به دبيري را سخت تر و ميزان توقف در هر رده را افزايش داده و اصطلاحاً تجربه گراتر شده اند. ۳ - به جاي افزودن بر بهاي تكفروشي، بر نرخ اعلانات افزوده اند و بر تعداد روزنامه هايي كه در طرفين لگوي صفحه اول آگهي تجاري چاپ مي كنند كه از داخل جعبه و روي بساط روزنامه فروش قابل رؤيت است افزوده شده است كه درآمد خوبي است. ۴- رقابت روزنامه ها با شبكه هاي تلويزيوني از نظر مطلب ۲۰ برابر بيش از سال ۲۰۰۲ (دو سال پيش) شده است. در اين راستا روزنامه ها كوشيده اند كه اخبار پخش شده از تلويزيون ها را تكميل كنند و به صورت تازه ارائه دهند. ۵- براي رقابت با شبكه هاي تلويزيوني و نيز با يكديگر در جذب روزنامه نگار و مقاله نويس خوب، بر ميزان دستمزد و حق التحرير ها افزوده اند. ۶- به جاي اتكاء به خبرگزاري ها، بر اعزام خبرنگار خود به محل وقوع رويدادهاي مهم (نقاط دور دست و كشورهاي ديگر) افزوده اند و...

مجموعه شعر ۴ شاعر درگذشته بمي به چاپ خواهد رسيد
ايلنا: دفتر شعر ۴ شاعر بمي، مليحه غني زاده، روح ا... سلطاني (دلجو)، مهدي خادم و احسان زارع، شاعراني كه در زلزله پنجم دي ماه سال گذشته جان خود را از دست دادند، به چاپ خواهد رسيد.
مليحه غني زاده، معلم جوان، با دو مجموعه شعر آماده چاپ، مهدي خادم منظومه شعر نو، احسان زارع دو بيتي سراي بمي و روح ا... سلطاني، شاعر كودكان معلول كشور، نتوانستند مجموعه  هاي آماده چاپ خود را به ناشر بسپارند.
جوشايي، رئيس اداره ارشاد اسلامي شهرستان بم، در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: در زلزله بم ۱۰ شاعر جان خود را از دست داده  اند و اداره ارشاد با بررسي آثار شاعران و همكاري خانواده  هاي ايشان، اقدام به چاپ مجموعه اشعار اين ۴ شاعر درگذشته بمي  مي  كند.

جشنواره فيلم دانشجويي تهران برگزار مي شود
ايسنا: نخستين جشنواره ي فيلم دانشجويي در ايران، اسفند ماه امسال و در تهران برگزار مي شود.
اين جشنواره به همت دانشكده ي صدا و سيما و در محل اين دانشكده، در هفت شاخه  آثار كوتاه و بلند مستند، داستاني، انيميشن، تيزر، نماهنگ، تله تئاتر و جلوه هاي ويژه برگزار مي شود.
در مقررات اعلام شده اين جشنواره آمده است، كه شركت كنندگان بايد به هنگام ساخت فيلم دانشجو بوده و فيلم ها نيز مي تواند در قطع مختلف ،۸ ۱۶ و ،۳۵ بتاكم و يا DVD ارايه شده باشد.
به گزارش ايسنا، مهلت ارسال آثار تا ۱۲ بهمن ماه ۸۳ و زمان برگزاري آن از ۱۰ تا ۱۲ اسفند ماه ۸۳ است. محمود سالاري، دبير جشنواره ي سراسري فيلم دانشجويي است.

داوود كيانيان:
تئاتر كودك در ايران جايگاهي ندارد
ايلنا: مقوله نمايش خلاق در نظام آموزشي از اهميت به سزايي برخوردار است و اين در حالي است كه ما به جاي تقويت آن در صدد حذف آن هستيم كه تعطيلي جشنواره تئاتر كودك و نوجوان از اين جمله است.
به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا، «داوود كيانيان» مدرس نويسنده و پژوهشگر تئاتر كودك و نوجوان در نشست جايگاه نمايش خلاق در نظام آموزشي افزود: متاسفم از اين كه مي بينم اين اولين نشست جدي، چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، در زمينه تئاتر كودك است. در حالي كه تمام نظام هاي پيشرفته دنيا به اين باور رسيده اند كه توجه به تئاتر كودك و نوجوان امري جدي است.
وي گفت: در تمام دنيا و در تمام نهادها و يا سازمان هاي مربوط به آموزش و پرورش مقوله تئاتر و ارتباط آن با روش هاي آموزشي امري بسياري جدي و ضروري است و واقعا جاي اين مقوله در كشور ما بسياري خالي است.
البته اگر بخواهيم منصفانه تر به قضيه نگاه كنيم، مي بينيم كه اقدامات مثبتي در اين زمينه شده است. طوري كه در كتاب هاي درسي دانش آموزان ردپايي از نمايش وجود دارد.
كيانيان تأكيد كرد: تراژدي قضيه در اين جاست كه نمايش در برنامه درسي دانش آموزان گنجانده شده ، اما براي معلمين اين مقولات توجيه نشده و آن ها توانايي آموزش را ندارند و نمي دانند چطور آموزش دهند.

راه اندازي شبكه تلويزيوني پل ها توسط يك مسلمان آمريكايي
شبكه تلويزيوني العربيه اعلام كرد: يك شبكه تلويزيوني جديد اسلامي در آمريكا تاسيس شده كه هدف آن مرتبط كردن جهان غرب با اسلام است.
به گزارش شبكه تلويزيوني Bridges (پل ها) سعي دارد تا از اين پس با پخش برنامه هايي، پل ارتباطي ميان آمريكايي ها و اسلام باشد.
اين شبكه كه مقر آن در نيويورك است، از اين پس در تمامي آمريكا به پخش برنامه ها ادامه مي دهد. برنامه هاي اين شبكه به زبان انگليسي پخش مي شود و به آموزش زبان عربي و پخش داستان هاي كارتوني اقدام مي كند.
مسئول اين شبكه كه يك آمريكايي مسلمان است، گفت: هدف از تاسيس اين شبكه عوض كردن ديدگاه ها نسبت به اسلام و مسلمانان جهان است.

ترجمه هايي از شعرهاي شاعران مختلف غربي و شرقي منتشر مي شود
فارس: منصور اوجي ترجمه هايي از شعرهاي شاعران مختلف غربي و شرقي را در قالب كتابي به نام «سنگ و علف» منتشر مي كند.
اوجي در اين باره مي گويد: «اين كتاب كه حاصل چهل سال ترجمه من از شعرهاي شاعران مختلف از شرق تا غرب است، در يكصد و ۱۰ قطعه شعر منتشر خواهد شد.»
وي ادامه داد: سعي كرده ام در اين مجموعه از اشعار كلاسيك ترين شاعران چين مانند «لي پور دوفو» تا مدرن ترين شاعران امروز آمريكا مانند «لويس گلوك» استفاده كنم.
اين كتاب به وسيله انتشارات «نويد شيراز» منتشر خواهد شد.

نخستين لابراتوار ديجيتالي فيلم راه اندازي شد
ايرنا : نخستين  لابراتوار ديجيتالي  در مركز خدمات  صنايع  فيلم  ايران  با استفاده از فناوري  روز سينما راه اندازي  شد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گزارش  داد: اين  طرح  كه  در نوع  خود بزرگترين  طرح  توسعه  خدمات  پس از توليد در سينماي  ايران  است  توسط متخصصان  اين  شركت در چهار مرحله  اجرا مي شود.
نخستين  مرحله  اين  طرح  شامل  بازسازي  برخي  از ماشين آلات  و نوسازي  تجهيزات  موجود به  سيستم هاي  پيشرفته  رايانه اي  و نصب  يك  دستگاه  چاپ  جديد ۳۵ ميليمتري  با امكان  صداي  ساراند در سال  ۸۲ به  بهره برداري  رسيد.
مرحله  دوم  طرح    شامل  يك  دستگاه  تله  سينماي  ديجيتال  براي  تبديل انواع  فيلم ها  به  انواع  سيستم هاي  ويديويي  با استاندارد پخش  تلويزيوني ، يك  سيستم  اصلاح  رنگ  رايانه اي  و دو دستگاه  تدوين  غيرخطي  در دي  ماه  امسال  به  بهره برداري  رسيد.
مرحله  سوم  و چهارم  اين  طرح  نيز شامل  سيستم هاي  كامل  انترمديت  (نگاتيوهاي  واسطه ) ديجيتالي ، سيستم  مرمت  و بازسازي  فيلم هاي  كهنه  و قديمي ، سيستم  اصلاح  رنگ  داوينچي ، سيستم  اسكنر و، سيستم  تبديل  ويدئو و اطلاعات  ديجيتالي  به  فيلم  و ساير لوازم  و امكانات  متعلقه  از ابتداي  زمستان  امسال  به  تدريج  به  بهره برداري  خواهد رسيد.

توسط دكتر حسن ذوالفقاري انجام شد
گردآوري ۲۵۰۰ مثل داستاني از فرهنگ مردم
مهر: ۲۵۰۰ مثل از ادبيات فارسي و فرهنگ مردم ايران كه بار داستاني و روايتي دارند، به تازگي توسط دكتر حسن ذوالفقاري گردآوري شده و همين روزها در قالب كتابي ۱۰۰۰ صفحه اي روانه بازار كتاب و ادبيات خواهد شد .
اين محقق و نويسنده تلاش كرده است تا مثل هاي داستاني را با ذكر منابع و ماخذ آن در متون كهن ادبي، به مخاطبان معرفي كند.
دكتر حسن ذوالفقاري كه از مولفان كتاب هاي درسي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش است، ۲۵۰۰ مثل از متوني چون مثنوي مولوي، آثار عطار نيشابوري، نظامي گنجوي و تعدادي ديگر از متون برجسته كهن استخراج كرده و آنها را در كتابي با عنوان «داستان هاي امثال» گرد آورده است.
«داستان هاي امثال» را به زودي انتشارات مازيار منتشر مي كند، اين نويسنده و محقق ادبي همچنين كتابي تحقيقي و جامع نيز پيرامون پيشينه ضرب المثل هاي فارسي به رشته تاليف درآورده كه در آينده اي نه چندان دور، علاقه مندان به فرهنگ و ادبيات كهن ايران، شاهد انتشار آن خواهند بود.

توسعه ۶۸ شبكه راديويي و تلويزيوني در ايران
معاون فني در امور بهره برداري سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: در ده سال اخير تحولات عظيمي در بخش فني صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده است.
به گزارش ايسنا، مهندس افراسيابي با اعلام اين مطالب در نمايشگاه توانمنديهاي مركز فارس ازدياد شبكه هاي تلويزيوني از سه شبكه به ۳۰ شبكه تلويزيوني و ۳۸ شبكه راديويي را از جمله اين تحولات دانست.وي افزود: توسعه قابل توجه در بخش هاي مختلف صداوسيما از جمله پوشش تصويري و راديويي روستاها نشان از توجه ويژه نظام اسلامي و دست اندركاران رسانه ملي به مردم و مخاطبان است.
معاون فني در امور بهره برداري سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پوشش شبكه هاي استاني مراكز صدا و سيما و بهره گيري از فناوري جديد و تكنولوژي روز را ديگر موفقيت هاي اين سازمان در بخش فني بيان و خاطر نشان كرد: اين خدمات هر ساله وارد مرحله جديدي مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
ترس
از غرق شدن خيلي مي ترسيد.
هر چه دست و پا زد فايده اي نداشت.
مرتب پايين و پايينتر مي رفت.
ترسش كه ريخت، روي آب آمد. حسن پرسا

گشتي در دنياي خبرها
۴۵ سال مصرف ساندويچ
منچستر: يك مرد در انگليس از ۴۵ سال پيش تاكنون تنها از ساندويچ تغذيه كرده است. درواقع غذاي اصلي اين مرد از سن سه سالگي به بعد ساندويچ گوشت بوده است. باتوجه به تغذيه وي تصور مي شد كه او فردي بسيار چاق باشد اما او مردي لاغراندام است. هنگامي كه اين مرد ۸ ساله بود، پزشك متخصص وي به والدينش توصيه كرد او را از خوردن ساندويچ گوشت محروم كنند. اما وي كه عاشق ساندويچ گوشت بود، اعتصاب غذا كرد تا والدينش تسليم خواسته او شدند.
رانندگي در خلاف جهت حركت خودروها
لندن: يك مرد بازنشسته ۸۰ ساله كه ۱۶ كيلومتر طول يك بزرگراه را در خلاف جهت حركت خودروها رانندگي كرد پس از سه بار تصادف جان باخت. وقوع اين حادثه منجر به مسدود شدن اين بزرگراه به مدت چندين ساعت شد. در حال حاضر پليس سرگرم تحقيقات درمورد چگونگي وقوع اين حادثه است و هنوز مشخص نيست كه پيرمرد به چه دليل در خلاف جهت حركت خودروها رانندگي كرده است.
اشتباه جراح
مكزيكوسيتي: يك پيرمرد ۷۴ ساله در مكزيك كه براي درمان پاي چپ خود به بيمارستان مراجعه كرده بود با پاي راست قطع شده از اين مكان مرخص شد.
باتوجه به اين كه پاي چپ اين پيرمرد عفوني شده بود، پزشكان تصميم گرفتند پاي چپ او را قطع كنند اما در اتاق عمل، جراح مرتكب خطاي فاحشي شد و به جاي پاي چپ، پاي راست بيمار را قطع كرد. در پي اين حادثه پزشك متخلف از بيمارستان اخراج شد تا تحقيقات بيشتري در اين رابطه صورت پذيرد.
خطر چاقي براي خانم هاي باردار
لندن: ۲۰ درصد از خانم هايي كه باردار مي شوند چاق هستند و با اين چاقي جان خود و جنين را به خطر مي اندازد. احتمال مرگ خانم هاي باردار (كه با اضافه وزن شديد مواجه هستند) در حين زايمان ۵۰ درصد بيشتر از زنان بارداري است كه اضافه وزن ندارند. همچنين احتمال ابتلا به ديابت و فشار خون در خانم هاي چاق افزايش مي يابد. از سوي ديگر بسياري از خانم هاي چاق بايد عمل سزارين را روي تخت هاي معمولي بيمارستان انجام بدهند چون تخت هاي ويژه سزارين براي آنها كوچك است.
مادربزرگ هاي سارق
سرزمين هاي اشغالي: دو مادربزرگ به جرم سرقت توسط پليس دستگير شدند. اين دو پيرزن ۷۸ و ۶۰ ساله قصد سرقت از يك سوپرماركت را داشتند كه به دليل مقاومت صاحب فروشگاه معطل شده و درنهايت به دام پليس افتادند. باتوجه به سن بالاي مجرمان، حكم حبس آنان در زندان به بازداشت خانگي تبديل شد.
زلزله و زندانيان فراري
جاكارتا: وقوع زلزله در اندونزي باعث تخريب ديوارهاي يك زندان در ايالت آچه شد و به همين دليل بيش از ۲۰۰ زنداني پا به فرار گذاشتند. به گزارش پليس تمام ۲۰۴ زنداني فراري خود را تسليم پليس كردند چون هدف آنان تنها حفظ جانشان بود و نمي خواستند از چنگ قانون فرار كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
گل گندم
010053.jpg
نام علمي:Centaurea pulcherrima
خانواده:COMPOSITAE
گياه دائمي با برگ هاي نقره اي رنگ كه داراي بريدگيهاي عميق هستند و گلهاي صورتي رنگ آن گلبرگهاي مركزي خار مانند و روشن تر و گلبرگهاي بيروني صورتي پررنگ و نوك تيز در فصل تابستان روي ساقه هاي نرم ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: در مكان آفتابي و هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد (حتي خاكهاي فقير) رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |