سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
هاشمي رفسنجاني:
جامعه عقب مانده و فاقد توسعه نمي تواند الگوي اسلام باشد
010035.jpg
ايسنا: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: فرهنگيان يكي از اركان مهم جامعه هستند كه لازم است بيش از اين به آنان توجه شود.
هاشمي رفسنجاني روز گذشته طي سخناني در جمع اعضاي شوراي مركزي جامعه  اسلامي فرهنگيان با اشاره به وضعيت كنوني كشور تصريح كرد: مهم ترين و سرنوشت سازترين مساله پيش روي جامعه، حضور حداكثري مردم در انتخابات آتي است.
وي افزود: مجريان بايد احساس كنند كه داراي پشتوانه  مردمي هستند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام انسجام ملي را مهم ترين ضرورت عنوان كرد و بيان داشت: تشتت و تفرقه موجب مي شود كه كسي جرات نكند تصميم واقعي كه تشخيص مي دهد، با خيال راحت عملي كند.
هاشمي رفسنجاني گفت: نبايد در سايه ي قدرت طلبي، همه ي مقدسات، ارزش ها و عملكرد ديگران را به بازي گرفت.
وي تاكيد كرد: در صورت مخدوش شدن وحدت و انسجام ملي، موجبات رخنه دشمن فراهم خواهد شد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش به اقدامات و زيرساخت هاي فرهنگي در نظام جمهوري اسلامي اشاره و تصريح كرد: انقلاب اسلامي ذاتا بر مبناي انقلاب فرهنگي صورت گرفته، اما مسايل فرهنگي بايد به گونه اي باشد كه از پيرايه هاي غيرقابل قبول دور باشد.
وي با يادآوري ابزار و مراكز مسئول فرهنگ بيان داشت: كار فرهنگي به عنوان يك اصل، ضرورت دارد، اما لازمه  آن ايجاد فرهنگ براي حفظ آن است كه بايد به آن توجه شود.
هاشمي رفسنجاني با ارايه ي تحليلي از چالش هاي داخلي و بين المللي گفت: ايران با تاريخ كهن، منابع غني انساني و طبيعي، موقعيت جغرافيايي بسيار مناسب و قرار گرفتن آن در چهارراه دنيا و با افكار متعالي و مترقي اهل بيت مي تواند، با رونق اقتصادي و تامين رفاه براي مردم در دنيا الگو باشد و اين مساله اي است كه دشمنان از آن واهمه دارند.
وي تاكيد كرد: يك جامعه  عقب مانده، منزوي و فاقد توسعه و عمران نمي تواند الگوي اسلام باشد.
وي با بيان مطلب فوق تصريح كرد: مكتب اسلام به لحاظ دارا بودن جهان بيني و ايدئولوژي غني و استراتژي و تاكتيك عملي، ظرفيت هاي بسياري براي الگوسازي دارد و اميدواريم در ربع قرن آتي انقلاب اسلامي بتواند اين الگوي مناسب را به جهانيان ارايه دهد.

اخباركوتاه
رئيس جمهور آمادگي ايران
براي كمك به زلزله زدگان شرق آسيا را اعلام كرد

در پي وقوع حادثه و جاري شدن سيل در كشورهاي هند، اندونزي، تايلند، مالزي و سريلانكا، از سوي رئيس جمهور پيام تسليتي براي روساي كشورهاي مذكور صادر شد.
متن پيام حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي به روساي كشورهاي زلزله زده به اين شرح است: «خبر وقوع زلزله و جاري شدن سيل در كشورتان را با كمال تاسف دريافت كردم. من اين فاجعه را به جنابعالي و ملت شما و به خصوص خانواده هاي آسيب ديده و داغدار تسليت مي گويم. طبيعي است كه كشور من آماده است كه در حد امكان به كمك آسيب ديدگان برخيزد. مسئولان ذي ربط در اين زمينه اقدام خواهند كرد.»
پيام تسليت رئيس مجلس به رؤساي مجالس كشورهاي
هند، اندونزي، سري لانكا، مالزي و تايلند

ايسنا: به دنبال وقوع زمين لرزه  شديد در كشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا از سوي دكتر غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي پيام تسليت و همدردي خطاب به روساي مجالس كشورهاي هند، اندونزي، سري لانكا، مالزي و تايلند ارسال گرديد.
متن پيام رييس مجلس شوراي اسلامي بدين شرح مي باشد: خبر وقوع زمين لرزه و وارد آمدن خسارات جاني و مالي به مردم كشورتان موجب تاثر و تاسف عميق اين جانب و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گرديد. بدين وسيله مراتب همدردي و تسليت خود و همكارانم را به جناب عالي، دولت و ملت كشورتان ابراز مي نمايم. از خداوند متعال براي كشته شدگان رحمت الهي، براي مجروحين شفاي عاجل و براي بازماندگان صبر و اجر آرزومنديم.
غلامعلي حداد عادل
رئيس مجلس شوراي اسلامي
آصفي سوءقصد عليه سيدعبدالعزيز حكيم را محكوم كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان با ابراز انزجار از حمله  تروريستي به سيد عبدالعزيز حكيم، اين اعمال جنايتكارانه را شديداً محكوم كرد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان گفت: اين اعمال جنايتكارانه به منظور حذف رهبران موثر عراق كه بيش از ۲۰ سال بار دفاع از ملت عراق را بر دوش كشيده اند و با هدف تشديد ناامني و جلوگيري از برگزاري به موقع انتخابات در عراق صورت مي گيرد.
وي  افزود: حضور نيروهاي خارجي در عراق نه تنها كمكي به ايجاد امنيت و آرامش در اين كشور نكرده، بلكه موجب تشديد بحران و افزايش ناامني و عمليات تروريستي در اين كشور شده است.
آصفي اظهار داشت: دولت عراق موظف به تامين امنيت براي كليه شهروندان عراقي و شخصيت هاي برجسته و مورد احترام مردم اين كشور مي باشد و لازم است به نحو احسن به وظايف خود عمل كند.
حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته يك خودروي بمب گذاري شده در مقابل دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در بغداد منفجر شد و سيدعبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از اين سوءقصد جان سالم به در برد.
وزير ارشاد امروز در كميسيون فرهنگي مجلس حاضر مي شود
احمدمسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فردا براي ارائه توضيح درباره جشنواره تئاتر ايران زمين در اهواز، جشنواره مهر در شاهين شهر و چاپ و نشر برخي كتابهاي مسئله دار در كميسيون فرهنگي مجلس حاضر مي شود.
قرار است مسجدجامعي فردا در كميسيون فرهنگي به سئوال موسوي و سوداني نمايندگان اهواز درباره جشنواره تئاتر ايران زمين و سئوال حسيني دولت آبادي نماينده برخواروميمه درباره جشنواره مهر در شاهين شهر دركميسيون فرهنگي پاسخ دهد. بنابراين گزارش مسجد جامعي قرار است درباره چگونگي نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برچاپ ونشركتاب خصوصا چاپ و نشر برخي كتابهاي مسئله دار پاسخ دهد.
كريمي راد: هيات  منصفه  مطبوعات  تعطيل  نمي شود
ايرنا: سخنگوي  قوه  قضائيه  انتشار مطالبي  مبني  بر تعطيلي  هيات  منصفه  مطبوعات را تكذيب  كرد. برخي  از تشكل هاي  فرهنگي  و سياسي  در روزهاي  اخير از تعليق  قانون  هيات  منصفه  مطبوعات  توسط مجلس  شوراي  اسلامي  ابراز نگراني  كرده  و آن را در حقيقت  تعطيلي  دائم  هيات  منصفه  تلقي  كرده اند.
جمال  كريمي راد ديروز گفت : مسئله اي  كه  اكنون  در مجلس  شوراي  اسلامي مطرح  شده ، چگونگي  تأمين  بودجه  و امكانات  براي  هيات  منصفه  است .
وي  گفت : در طرح  مجلس  اشاره  شد كه  تا رفع  نواقص  قانون  جديد، قانون  قبلي (مصوب  مجلس  پنجم ) پابرجا خواهد بود.
اتهام دخالت ايران در عراق به دور از واقعيت است
ايرنا: «احمد چلبي» رئيس  حزب  كنگره  ملي  عراق  و نامزد انتخابات  مجلس  موسسان  اين  كشور در مورد اتهاماتي  كه  از سوي  مقامات  عالي  رتبه  عراقي  به  كشورهاي  همسايه از جمله  ايران  وارد شده  گفت : معتقدم  اظهارات  وزير دفاع  در مورد ايران غير واقعي  و غيرمسئولانه  است  و حقيقت  ندارد.
چلبي  در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني  الشرقيه  عراق ، افزود: اين  اظهارات تنها منجر به  ايجاد بحران  بين  دو كشور مي شود. وي  تصريح  كرد: دو كشور همسايه  ايران  و عراق  داراي  روابط تاريخي  هستند و از لحاظ ديني  نيز به هم  نزديك  مي باشند.
دو كشور باهم  روابط اقتصادي  دارند و طبيعي  است  كه  روابط عراق  و ايران  به  دليل  طولاني بودن  مرز مشترك  كه  به  حدود۱۴۰۰ كيلومتر مي رسد، روابطي  دوستانه  باشد. رئيس  حزب  كنگره  ملي  عراق  افزود: معتقدم  ايران  خواستار برقراري  روابط عادي  با عراق  است  و بحران  در روابط با ايران  به  نفع  مردم  عراق  نيست .

۱۶ سال است مديران هزينه ناكارآمدي خود را از جيب مردم بر مي دارند
گروه سياسي: روز گذشته دكتر احمد توكلي يكي از پنج كانديداي احتمالي اصولگرايان در انتخابات آينده رياست جمهوري در انجمن روزنامه نگاران مسلمان حضور يافت تا به سؤالات خبرنگاران در مورد حضورش در انتخابات پاسخ دهد اما توكلي كه گرايش اقتصادي اكثريت مجلس را نمايندگي مي كند بيشتر وقت خود را به تشريح اقدامات مجلس در تصويب و اصلاح برنامه چهارم توسعه به ويژه بند ۳ آن و دفاع از طرح تثبيت قيمتها اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار ما توكلي هزينه اجراي ماده ۳ قانون برنامه چهارم را كه قيمت بنزين را ۱۸۰ تومان در نظر گرفته بود ۷/۲۲ درصد علاوه بر تورم موجود اعلام كرد و افزود: ۱۶ سال است مديران كشور هزينه ناكارآمدي خود را از جيب مردم بر مي دارند و مجلس هفتم مصمم بر تغيير اين روشهاست تا مديران به فكر كارآمدي و افزايش آن باشند.
وي ادامه داد: قضاوت ملت نسبت به عملكرد مجلس هفتم در ميزان مشاركت آنها در انتخابات آتي تأثيرگذار است. وي گفت: من در بعضي از موارد از جمله درطرح برداشت از حساب ذخيره ارزي براي تجهيز بسيج راي منفي داده ام.
احمد توكلي سه عامل اساسي براي مشاركت حداكثري در انتخابات را توجه به مطالبات مردم، توجه به قانون و روند انتخابات و نيز تنوع نامزدها دانست. رئيس مركز پژوهشهاي مجلس در پاسخ به اين پرسش كه آيا در خود اين توان را مي بينيد كه در مراسمي مانند مراسم ۱۶ آذر امسال «هو» شويد گفت: من همواره اين تمرين را كرده ام كه «هو شوم» و از كوره در نروم يك زماني هم براي «هو كردن» به زندان رفتم.
از نماينده مردم تهران در مجلس پرسيده شد كه اگر شوراي هماهنگي او را به عنوان كانديداي خود انتخاب نكند مستقلاً در انتخابات نامزد مي شود يا خير؟ او پاسخ داد من به عنوان شخصي كه در اين فرآيند حضور دارد همواره تلاش مي كنم آينده به سمت مشاركت حداكثري و كارآيي پيش رود اما قطعاً ترجيح در وحدت است و نبايد در شفاف شدن نامزدها عجله كرد.
توكلي رابطه با آمريكا را نه مانند شراب حرام و نه مثل نماز واجب معرفي كرد و تأكيد كرد كه در شرايط فعلي زمينه براي هر ارتباطي وجود ندارد. و گفت: در صورت پيروزي در انتخابات انقلابي گري را با دفاع از جهاني شدن و مقابله با جهاني سازي آمريكايي حفظ خواهم كرد.

سئوال نمايندگان از رئيس جمهور به زودي در صحن علني مجلس
مهر- عضو هيات رئيسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: سئوال بيش از۶۰ نماينده مجلس ازرئيس جمهور درباره رفع موانع موجود در تحقق سلامت و بهداشت جامعه تا دوهفته ديگر در صحن علني مجلس بررسي مي شود.
دكتر فخرالدين حيدري عضو هيات رئيسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين مطلب گفت: نمايندگان مجلس معتقدند: مشكلات بخش سلامت هرروز درحال افزايش است و دولت پاسخ روشني براي حل اين مشكلات اعم از پرداخت نشدن حقوق و مزاياي نيروهاي وزارت بهداشت و درمان، پرداخت نشدن بدهي بيمه خدمات درماني، عملي شدن خودگرداني بيمارستان ها برخلاف قانون، اجرايي نشدن مصوبه مجلس درمورد بيمه همگاني، عدم صدور دفترچه بيمه روستائيان و طلب هاي سازمانهاي بيمه  از دولت وعدم توجه به مصوبات مجلس در اختصاص ۲۰۰ ميليارد تومان از فروش سهام شركت هاي دولتي به بخش سلامت و تخصيص ۲۵۰ ميليون دلار ارز باعث شده كه آنان پاسخ پرسش هاي خود را از مقام مافوق وزير بهداشت جويا شوند.
وي افزود: محور سئوال اين است كه چرا دولت به مصوبات قبلي مجلس درزمينه پرداخت حقوق و مزاياي پرسنل رسمي و طرحي مراكز بهداشت و درماني توجه نكرده و اكنون اكثر مراكز دانشگاهي و بهداشتي و درماني با معضل و بحران روبرو هستند.
وي تأكيد كرد اين سئوال تا دو هفته ديگر در صحن علني مطرح خواهد شد.

آمارهاي استاندار كرمان از كمك هاي داخلي و خارجي به زلزله بم
گروه سياسي: براي نخستين بار در جلسه هفتگي سخنگوي دولت با خبرنگاران يكي از مسئولان دولتي حضور يافت و گزارشي از وضعيت حوزه كار خود دارد.
كريمي استاندار كرمان به مناسبت يكمين سالگرد فاجعه زلزله بم در جلسه سخنگوي دولت شركت كرد و پس از پايان گفتگوي وي با خبرنگاران او هم به پرسش هاي اختصاصي راجع به عملكرد دولت در بم پاسخ داد.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري در مورد شايعات مربوط به ندادن كمك هاي مردمي داخلي و كمك هاي خارجي به زلزله زدگان بم گفت: بزرگ نمايي هاي بسياري بر سر كمك هاي خارجي شد.
در كمك هاي جنسي، مجموع تعداد چادرهايي كه از طرف خارجي ها رسيد حدود ۱۵ هزار عدد بود در حالي كه ما ۱۵۰ هزار چادر توزيع كرديم و يا پتوهايي كه از خارج آمده بود ۵۰۰ هزار تخته بود كه ما ۶۰۰ هزار تخته پتو توزيع كرديم.
كريمي استاندار كرمان كمك هاي نقدي مردم كشورمان را ۳۲ ميليارد تومان و كمك هاي خارجي را ۱۷ ميليون دلار ذكر كرد و گفت: اين در حالي است كه از ابتداي زلزله تاكنون دولت ۳۸۰ ميليارد تومان اعتبار به بازسازي بم اختصاص داده است.
استاندار كرمان كل شايعات مربوط به ندادن كمك هاي خارجي به زلزله زدگان بم را تكذيب كرد و گفت: بخشي از كمك هاي جنسي داخل غيرقابل استفاده بودند، بيش از ۱۵۰ كاميون لباس مستعمل بود كه هلال احمر آن را در مزايده فروخت و تبديل به احسن كرد، در حال حاضر هم در انبارهاي كرمان و بم كوهي از وسايل خانگي مستعمل كه توزيع آن نه جايز و نه امكان پذير است وجود دارد.
وي ميزان كمك هاي خارجي را شامل ۲۰۰ ميليون دلار از بانك  جهاني،  ۲۰۱ ميليون دلار بانك توسعه، ۶۰ ميليون دلار بانك ژاپن و ۲۰ ميليون دلار از دولت اسپانيا به صورت اعتبار عنوان كرد و گفت: بخشي از كمك هاي خارجي ها غيرقابل وصول بود مثل همان كمك ۴۰۰ ميليون دلاري كه قرار بود كشورهاي حوزه خليج فارس بدهند زيرا بعدا آن را به وام با شرايط خاصي تبديل كردند كه ما هم عطايش را به لقايش بخشيديم.
برنامه  بازسازي ارگ بم
كريمي استاندار كرمان از سه برنامه سه ساله، پنج ساله و بيست ساله براي بازسازي ارگ بم خبر داد و گفت: در برنامه اول، ارگ بم، از معرض خطر نابودي خارج مي شود، در فاز دوم به حالت قبل از زلزله برمي گردد و در فاز ۲۰ ساله، بازسازي كامل مي شود.وي با اشاره به ثبت ارگ بم در فهرست آثار جهاني يونسكو گفت: شهر بم پس از اصفهان دومين شهر ثبت شده در آثار تاريخي يونسكوست.
استاندار كرمان تعداد معلولان بم را پس از زلزله ۵/۱۵ برابر قبل از آن در ضايعات نخاعي- كودكان بي خانمان ۵/۳۷ برابر و خانواده هاي بي سرپرست را ۵/۲ برابر قبل عنوان كرد و گفت: جمعيت شهر بم قبل از زلزله ۹۰ هزار نفر بود و در كانون زلزله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر كه در حال حاضر به دليل آمدن بسياري از مردم اطراف اين جمعيت بسيار افزايش يافته است.

تجمع دانشجويان  دانشگاه  صنعتي  شهيد عباسپور در مقابل  وزارت  نيرو
ايرنا: جمعي  از دانشجويان  دانشكده  مهندسي  و برق  دانشگاه  صنعتي  شهيد عباسپور ديروز در اعتراض  به  آنچه  تضييع  حق  دانشجويان  با ورود دانشجويان  علمي كاربردي  به  اين  دانشگاه  عنوان  نمودند، در مقابل  وزارت  نيرو تجمع  كردند.
اين  عده  كه  تعدادشان  در حدود يكصد نفر بود، با در دست  داشتن  دست  نوشته هايي  با مضامين  ۱۷ روز انتظار كافي  نيست ؟ درسال  پاسخگويي ، كجاست  پاسخگو؟ خواستار روشن  شدن  وضعيت  اين  دانشگاه  شدند.
پس  از آن كه  دانشجويان  مجوزي  براي  تحصن  خود ارايه  ندادند، با مساعدت مسئولان  وزارت  نيرو، دانشجويان  به  داخل  ساختمان  اين  وزارتخانه  منتقل  شده  و خواسته هاي  خود را در اين  مكان  مطرح  كردند.

رئيس جمهور در ديدار مجمع نمايندگان استان خوزستان:
مشكلات خوزستان بايد به صورت ويژه مورد بررسي قرار گيرد
ايرنا: «محمد خاتمي» رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  روز دوشنبه  گفت : بزرگترين طرحهاي  برق  وآب  كشور در استان  خوزستان  به  مرحله  اجرا درآمده  و تأمين  آب سالم  براي  مردم  خوزستان  از ضروريات  برنامه  چهارم  وپنجم  توسعه  همه  جانبه كشور است . وي  در جمع  نمايندگان  استان  خوزستان  بااشاره  به  جايگاه  تاريخي ، فرهنگي و نقش  استان  خوزستان  در حيات  اجتماعي  و اقتصادي  كشور و نيز در سال هاي دفاع  مقدس  گفت : ايجاد زيربناها و بازگرداندن  سرمايه ها و ظرفيت هاي  نابودشده  دوره  جنگ  تحميلي ، با وجود اجراي  طرحهاي  مختلف  در استان ، به  زمان بيشتري  احتياج  دارد. رئيس  جمهوري  انتقال  آب  به  شهرهاي  بزرگ  و روستاهاي  استان  خوزستان  رااز اولويت هاي  استان  برشمرد و بااشاره  به  مطالعات  انجام  شده  دراستانهاي مختلف  كشور براي  تأمين  آب  مورد نياز مردم  گفت : طرحهاي  مهم  آبرساني ، نتيجه مطالعات  و برنامه هاي  بلند مدت  نظام ، در سالهاي  گذشته  است .
آقاي  خاتمي ، بررسي  جامع  و همه  جانبه  مشكلات  ومسايل  و نيز يافتن راهكارهاي  توسعه  خوزستان  را در قالب  يك  طرح  براي  حل  بسياري  از مشكلات نظير عمران  شهري  و روستايي ، احياي  زمين هاي  كشاورزي  و نخيلات ، لايروبي  كارون  و ساير رودخانه هاي  حيات  بخش  به  استان  را ضروري  خواند و بر پرهيز از پراكنده  كاري  تأكيد كرد.
وي  به  اجراي  طرحهاي  بزرگ  فولاد، پتروشيمي ، نفت  و گاز، نيشكر و سدسازي  در استان  خوزستان  اشاره  كرد و گفت : مسايل  و مشكلات  خوزستان  با توجه  به  نقش آن  در تأمين  نيازهاي  عمده  كشور و حيات  اجتماعي  جامعه  بايد به  صورت  ويژه  مورد بررسي  قرار گيرد.
رئيس  جمهوري  لزوم  هماهنگي  دولت  و مجلس  در تدوين  بودجه اي  نظام مند و كارآمد براي  كشور را يادآور شد و اظهار اميدواري  كرد: طرحهاي  عمراني  كشور به  خاطر كسري  بودجه  دولت  و عدم  تأمين  منابع  در آينده  متوقف  نشود.
در اين  ديدار همچنين  هر يك  از نمايندگان  استان  خوزستان  به  طور جداگانه ديدگاههاي  خود در خصوص  مسايل ، مشكلات ، تحولات  انجام  شده  و ظرفيت هاي  توسعه حوزه هاي  انتخابي  خود را تبيين  كرده  و خواستار اهتمام  دولت  به  مسايل مربوط به  تأمين  آب  شرب ، گاز و برق  به  روستاها و شهرهاي  كوچك ، عمران  شهري و روستايي ، احياي  زمين هاي  كشاورزي  و نخيلات ، جلوگيري  از ورود فاضلاب هاي  شهري  به  رودخانه ها و ايجاد تصفيه خانه  و فضاهاي  آموزشي ، محروميت زدايي ، اشتغال  زايي ، راهسازي  و راه  آهن  و قطار شهري ، چگونگي  جذب  سرمايه گذاري ، لايروبي  رودخانه  ها، تأمين  امنيت ، رفع  نيازهاي  صيادان  و احداث  بيمارستانهاو مجموعه هاي  فرهنگي  و ورزشي  شدند.

توسط سخنگوي دولت مطرح شد:
هشدار دولت نسبت به ايجاد عدم تعادل در بودجه كشور
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران به شدت از طرح تثبيت قيمت ها كه در مجلس در حال بررسي است انتقاد كرد و آن را موجب ايجاد تحول منفي در اقتصاد كشور خواند.
به گزارش خبرنگار همشهري خبرنگاري از رمضان زاده پرسيد كه ارزيابي دولت از فشار به منابع مالي دولت از سوي مجلس چيست و دولتي كه شش ماه ديگر عمرش به پايان مي رسد چرا از منابع بودجه دفاع مي كند تا از سوي مجلس متهم به دفاع از گراني شود؟
رمضان زاده اضافه كرد: برنامه درازمدت، ما را از روزمرگي بيرون مي آورد حال چگونه برنامه اي را كه نام پنجساله دارد تبديل به برنامه يكساله مي كنند؟
وي با اشاره به سخنان حداد عادل كه گفته بود طرح تثبيت قيمت ها را يكسال آزمايشي اجرا مي كنيم و براساس نتايج آن در سالهاي بعد نيز عمل مي شود گفت: دولت چگونه مي تواند از طرحي كه طراحان و تصميم گيرندگان آن نمي دانند به كجا مي رسد دفاع كند؟ كشور بايد با برنامه اداره شود، پيشنهاد مي كنيم مجلس ۵۰ صاحب نظر اقتصادي را از دانشگاههاي كشور انتخاب كند و از آنها بخواهد نظرشان را در مورد اين طرح بگويند تا ببينند بدنه علمي كشور چه مي گويند. نمي توان براي مدت ۵-۶ ماه طرحي را اجرا كرد كه يك برنامه درازمدت را دچار تحول مي كند.سخنگوي دولت رسماً اعلام كرد كه در صورت تصويب طرح تثبيت قيمت ها در مجلس و تاييد آن در شوراي نگهبان، دولت ديگر هيچ منبع درآمدي براي كمك هاي مستقيم و جبراني به اقشار آسيب پذير، مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله و مصرف انرژي ، كمك به گسترش كيفيت حمل و نقل عمومي، كاهش نقاط حادثه خيز جاده اي، تامين شبكه پيش نياز بيمارستاني، اجراي طرحهاي بهينه سازي وسائل و تجهيزات كارخانجات در جهت كاهش مصرف انرژي و آلودگي هوا ندارد.
رمضان زاده گفت: اتفاقي كه در پي تصميم مجلس براي دولت افتاده اين است كه ۲۹ هزار ميليارد ريال يعني معادل ۲/۳ ميليارد دلار عدم تعادل در بودجه عمومي دولت ايجاد كرده است كه مهمترين عامل رشد تورم و نقدينگي و در نتيجه عامل اصلي گراني در كشور است.
وي افزود: اگر قيمت ها تثبيت شوند، در نتيجه افزايش مصرف بنزين، سال آينده حداقل به ميزان سه ميليارد دلار از محل منابع عمومي، براي واردات بنزين، نياز خواهيم داشت.
سخنگوي دولت منبع خريد بنزين از خارج را تا سال جاري از كمك هاي دولت و منابع داخلي شركت نفت عنوان كرد و گفت: اگر مصرف را در سال آينده كاهش ندهيم براي شش ماهه دوم سال بنزيني نخواهيم داشت.
رمضان زاده اثر ديگر طرح تثبيت قيمت ها در مجلس را افزايش استفاده از صندوق ذخيره ارزي عنوان كرد و گفت: تحقق رشد ۱/۱۱ درصد سرمايه گذاري و رشد ۱/۷ درصدي توليد ناخالص داخلي نيز امكان پذير نيست.
سخنگوي دولت از شوراي نگهبان خواست تا با طرح مجلس مخالفت كند و اضافه كرد: در صورت تصويب طرح تثبيت قيمت ها با كاهش حدود ۱۴ الي ۱۷ هزار ميليارد ريال از منابع شركتهاي دولتي، كاهش درآمدهاي مالياتي و سود سهام روبرو مي شويم.
سخنگوي دولت خواستار آن شد كه هر تصميمي كه اتخاذ مي شود براساس محاسبه علمي و برنامه ريزي درازمدت صورت گرفته و از تصميمات زودگذر سياسي كه به ضرر منافع ملي ايران و مردم است پرهيز شود.وي افزود: دفاع از منابع بودجه هيچ منافعي براي دولت كنوني ندارد.
رمضان زاده تاكيد كرد تا سرنوشت طرح تثبيت قيمت ها مشخص نشود دولت نمي تواند لايحه بودجه را تقديم مجلس كند.سخنگوي دولت از تصويب نهايي احكام تبصره هاي بودجه در لايحه دولت خبر داد و گفت تصميم گيري در مورد جداول و ارقام بودجه در حال حاضر امكان پذير نيست.
رمضان زاده با اشاره به اينكه دولت در ابتدا فكر نمي كرد طرح مجلس مشكلي ايجاد كند گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي امروز اعلام كرد كه حداقل كسري منابع ما ۵۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال خواهد بود لذا اين مقدار كسري بايد از هزينه هاي جاري يا عمراني و سرمايه گذاري كه موجب اشتغال مي شود كسر گردد.
وي از نمايندگان خواست كه براي تامين كسري بودجه راهي پيش پاي دولت بگذارند، به ويژه آن كه تقاضاهاي زيادي از سوي نمايندگان براي دولت ارسال شده تا آنها را در لايحه بودجه سال آينده منظور كند كه در صورت وجود كسري بودجه وعده هاي نمايندگان به مردم حوزه هاي انتخابيه شان قابل تحقق نخواهد بود.
رمضان زاده از نمايندگان خواست تا ۶ ماه تحمل كنند و پس از كنار رفتن دولت خاتمي و روي كار آمدن دولت مورد حمايت خودشان، اقدام به دادن اين طرحها كنند.
وي در پاسخ به سخنان برخي نمايندگان كه دولت را متهم به ضعف در كنترل گراني ها و كاهش مصرف مي كردند گفت: دولت خاتمي با اجراي برنامه سوم كه همفكران مجلس هفتم در مجلس پنجم آن را به تصويب رساندند توانست نرخ رشد تورم را به كمتر از ميزان پيش بيني شده در برنامه يعني ۵/۱۴ درصد برساند.
رمضان زاده ادعاي صفركردن تورم ۵/۴۹ درصد را قابل پذيرش در محافل علمي ندانست و گفت: مي گويند افزايش قيمت ها نتوانست مصرف را كاهش دهد. خوب مشخص است براي اينكه توليد خودرو از ۲۰۰ هزار دستگاه اكنون به يك ميليون رسيده پس انتظار دارند كه ۸۰۰ هزار دستگاه اضافه به جاي بنزين آب و يا هوا مصرف كنند؟ وي افزود: مي گويند دولت در كاهش ميزان مصرف خودروها درست عمل نكرده است؟ در پاسخ بايد گفت ۹۰ درصد همان ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو پيكان بودند كه بيشترين مصرف بنزين را داشتند ولي الان بيشترين توليد خودرو پرايد است كه مصرف آن ۸/۶ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است.
رمضان زاده در مورد انتقادهاي مطرح شده از سوي بعضي از نمايندگان عليه اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت: انتقاداتي كه مطرح شده به محتواي صحبت هاي من نبوده است فقط مي گويند فلاني آدم خوبي نيست،  وي افزود: تا به حال به انتقادات دولت در مورد كاستي هاي طرحشان پاسخ نداده اند. بسياري از نطق هاي قبل از دستور عليه دولت است و يك نفر از دولت قرار شد، پاسخ دهد ولي دوستان مايلند پاسخي نشنوند، در حالي كه وظيفه من پاسخ دادن به منتقدان و نشان دادن نقاط ضعف آنهاست.
تشكيل دو كميته پيگيري رياست جمهوري
از دستگيري وبلاگ نويسان
از رمضان زاده در مورد نتايج تحقيقات رياست جمهوري از دستگيري وبلاگ نويسان سئوال شد كه وي پاسخ داد: علاوه بر كميته قبلي، دستور ديگري از سوي رياست جمهوري صادر شده و هيات جديد موظف شده هر دو طرف قضيه را احضار و موضوع را بررسي كنند.
سخنگوي دولت از هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه به خاطر اصرار بر اجراي بخشنامه خود تشكر كرد.
داخل  گودي ها و بيرون گودي ها
از رمضان زاده در مورد پاسخ دولت به كانديداهاي رياست جمهوري كه عملكرد دولت خاتمي را زير سئوال مي برند پرسش شد كه وي پاسخ داد: طبيعي است در دوران انتخابات زمينه نقد و انتقاد، داخل گودي ها توسط بيرون گوديها فراهم مي شود، ما هم تاكنون پاسخ هايي داده ايم. ولي اگر خداي نكرده راي بياورند بايد بيايند داخل گود و مشكلات را ببينند. رمضان زاده درمورد تشكيل «دولت در سايه» ازسوي يكي از جناحهاي سياسي در انتخابات رياست جمهوري، آ ن را اقدامي مثبت و در جهت توسعه خواند و گفت: دولت از اين اقدام كه نشان دهنده برنامه ريزي براي اداره كشور است استقبال مي كند.
از پيام جديد آمريكا خبري نداريم
رمضان زاده در مورد پيام ايتاليا براي ايران از طرف آمريكا گفت: خبري از پيام جديد آمريكا به ايران ندارم، كانال رسمي ارتباط ما با آمريكا از طريق سفارت سوئيس است.
ارتباط برخي مسئولين عراق با منابع مالي القاعده
يكي از خبرنگاران رسانه هاي خارجي از رمضان زاده در مورد اظهارات برخي مسئولين دولت موقت عراق عليه ايران و متهم كردن جمهوري اسلامي به دخالت در انتخابات اين كشور پرسيد كه وي گفت: آنچه در عراق وجود دارد اين است كه جرياني نمي خواهد انتخابات در عراق برگزار شود.ما از نظر تاريخي اختلافي بين شيعه و سني در عراق نداشتيم و اگر امروز چنين چيزي هست نشان دهنده وجود دستگاههاي خارجي است.
رمضان زاده موضع دولت ايران در قبال انتخابات عراق را مثبت ارزيابي كرد و گفت: انتخابات گامي بزرگ به سوي تامين امنيت در اين كشور و رفع اشغال است.
وي افزود: دستگاههاي اطلاعاتي ما مي گويند برخي افرادي كه به ايران اتهام مي زنند منابع مالي زندگي خصوصي شان از سوي القاعده تامين مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |