سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
تعرفه واردات قطعات رايانه كاهش يافت
010011.jpg
مهر: دولت حقوق ورودي واردات قطعات رايانه را كه مشابه آن در كشور توليد مي شود براي جلوگيري از ورود غير قانوني آن به كشور ۱۰ درصد كاهش داد.
ناصر كرماني، مديركل دفتر واردات گمرك با اعلام اين خبر گفت: دولت براي حمايت از توليد داخلي آن دسته از قطعات رايانه اي كه مشابه آن در كشور توليد مي شود، حقوق ورودي ۵۰ درصد و براي قطعاتي كه در داخل توليد نمي شود، حقوق ورودي ۴ درصد در نظر گرفت كه هم اكنون گمركات اجرايي آن را به دقت اجرا مي كنند.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون براي حمايت از توليدات داخلي از سياست هاي تعرفه اي استفاده مي شود، گفت: اين سياست ها در قالب برنامه هاي ۵ ساله طراحي و تعريف مي شود و گمرك ملزم به اجراي آن است.
كرماني افزود: زماني كه براي واردات كالاهاي وارداتي نرخ حقوق ورودي تعيين مي شود، موضوع حمايت از توليد داخلي و امكان قاچاق اقلام بطور توام مدنظر قرار مي گيرد تا علاوه بر اين كه توليد كننده داخلي متضرر نشود، واردات هم مقرون به صرفه باشد؛ به اين ترتيب تجارت رسمي افزايش و قاچاق به كشور كاهش مي يابد.
مديركل دفتر واردات گمرك با اعلام اين كه چين، تايوان و امارات متحده عربي عمده كشورهايي هستند كه ايران از آنها قطعات رايانه اي وارد مي كند ، افزود: آن دسته از توليدكنندگاني كه در داخل اين محصول را توليد مي كنند مواد اوليه و برخي قطعات مورد نياز خود را از اين كشورها وارد مي كنند كه اين امر نيز موجب مي شود رايانه ساخت داخل با انواع مشابه وارداتي آن از لحاظ كيفيت يكسان شود.
وي تعيين و رعايت استانداردهاي لازم در توليد و واردات قطعات رايانه را براي جلوگيري از تضييع حقوق مصرف كننده ضروري دانست
او افزود: از آنجا كه فناوري بكار رفته در توليد رايانه در حال تغيير دائمي است، رعايت استانداردهاي تعيين شده و تشخيص آن در مورد توليدات داخلي اين محصول و همچنين اقلام وارداتي آن امري پيچيده است و با توجه به اين كه حجم زيادي از قطعات رايانه از طريق گمركات اصلي وارد كشور مي شود، اين گمركات براي رعايت استانداردها و كيفيت تعيين شده جهت ورود رايانه علاوه بر گواهي استاندارد كارشناسان خبره اي هم در اختيار دارند كه فعاليت آنها به ترخيص سريع تر قطعات رايانه كمك مي كند و همين امر اثرات مثبتي بر ممانعت از قاچاق رايانه و قطعات آن خواهد داشت.
به گفته وي چنانچه گواهينامه هاي بين المللي كيفيت در مورد رايانه و قطعات آن از سوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي كشور مورد پذيرش قرار گيرد اين امر به نوبه خود به تسريع و تسهيل ترخيص رايانه ها كمك زيادي خواهد كرد.
وي كاهش محدوديت بر واردات رسمي قطعات رايانه را در جلوگيري از قاچاق آن مهم دانست و تاكيد كرد: در حال حاضر واردات قطعات رايانه به صورت صادرات در مقابل واردات است كه اگر اين محدوديت ها برداشته شود و واردات رايانه و قطعات آن بدون نياز به انتقال ارز انجام شود، از ميزان قاچاق كاسته خواهد شد.
مديركل دفتر واردات گمرك مجموع واردات قطعات رايانه در سال ۸۲ را ۳۵۰ ميليون دلار اعلام كرد و گفت: از ميزان كل واردات قطعات رايانه در سال گذشته حدود ۲۰۰ ميليون دلار مربوط به مانيتور، CPU، صفحه كليد و ماوس و ۱۵۰ ميليون دلار آن نيز مربوط به واردات بردها، كارت هاي مختلف رايانه و امثال آنها بوده است.

خانه هاي هوشمند براي اروپايي ها
010008.jpg
گروه انفورماتيك: گروه آزمايشگاهي اينئو اسپانيا خانه هوشمند بسيار مكانيزه و مجللي را با كمك متخصصان و مهندسان معماري به مرحله بهره برداري رساندند.
به گزارش آسوشيتدپرس، زماني كه از بيرون خانه را ببينيد منظره اي غيرعادي مشاهده نخواهيد كرد. اين عمارت كه در محله بالاي شهر بارسلونا قرار دارد از بيرون يك خانه كاملاً معمولي به نظر مي رسد اما به محض اينكه وارد آن مي شويد پيشرفته ترين و به روزترين تكنولوژي هاي دنياي امروز را در آن خواهيد ديد.
«خانه هوشمند» قادر است خود را تميز كند و طبق شرايط آب و هوايي گرما و سرماي درون را تنظيم كند.
به روي سقف اين خانه يك مانيتور سنجش هوا نصب شده است كه با مشاهده تغييرات جوي خانه را آماده مي كند؛ براي مثال اگر قرار باشد، باران ببارد روي استخر به صورت اتوماتيك پوشانده مي شود، پنجره هاي باز، بسته مي شوند و يا در صورت گرماي زياد سايه بانها به صورت خودكار به روي پنجره ها مي افتند.
اگر نور خانه نيز به اندازه كافي باشد، چراغها بايد براي صرفه جويي در مصرف انرژي به صورت اتوماتيك خاموش مي شوند و يا با فشار دادن دگمه نظافت تمام خانه با كمك جاروبرقي هاي مخصوص نظافت مي شود.
گرچه اكثر اين فناوريها اكنون سالهاست كه در آمريكا يا ژاپن مورد استفاده قرار مي گيرد اما صنعت خانه هاي هوشمند اروپايي در طي چند سال اخير پيشرفت چشمگيري را داشته است و به گفته تحليلگران اروپايي ها به مرز همپايي آمريكا و ژاپن در اين عرصه رسيده اند.
به گفته والتر هارت كاپف، متخصص ساخت خانه هاي هوشمند، گرچه در آمريكا تعداد اين نوع تكنولوژيها نسبتاً زياد است اما واقعيت امر اين است كه اروپاييان در تحقيق و مطالعه در زمينه اين فناوري سابقه بيشتري دارند و تحقيقاتشان به روزتر و قابل استنادتر است.
خانه هوشمند آزمايشگاه اينئو اسپانيا با وجود ساختار بسيار مجلل و اشرافي اش بيشتر به نيازهاي پايه ساكنين خود توجه دارد و درواقع بر آن است تا ساكنان خود را به هيچ وجه در تنگنا نگذارد.
«خانه هوشمند» با داشتن كليدها و قفل هاي الكتريكي و دوربين هاي مدار بسته بسيار پيشرفته كه به كاربر امكان مشاهده آنها را بر روي اينترنت يا تلفن همراه خود را مي دهد، كاملاً صاحب خانه را كاملامطمئن مي كند كه اينجا جاي امني است، مي تواند از هر لحاظ احساس آسايش كند.
علاوه بر موارد امنيتي سازندگان سرگرمي و رفاه ساكنين را نيز در نظر گرفتند. تلويزيون هاي مسطح بزرگ كه در سراسر خانه پخش شده اند و قابل وصل شدن به انواع و اقسام ويدئو، DVD، MP3 و وسايلي از اين قبيل هستند به علاوه امكان پخش رايحه هاي گوناگون با فشار يك دگمه براي هرچه دلپذيرتر كردن فضا از جمله اين موارد است.
فرضاً با پخش رايحه صبحگاهي راديو و قهوه جوش روشن مي شوند و وان حمام نيز پر از آب داغ خواهد بود و تا فرد استحمام كند و لباس بپوشد صبحانه او نيز آماده است.
جاوير زامورا مدير اجراي آزمايشگاههاي اينئو دراين باره مي گويد: ما بر اين باور بوديم كه تكنولوژي ديگر وارد زندگي روزانه افراد شده است و بايد همان طور كه فرد روز به روز در كوچه و خيابان يا محل كار خود با آن سروكار دارد، تكنولوژي را وارد خانه هاي آنها كرد.
اما منتقدان اين نوع خانه ها عقيده دارند كه نمي شود به طور كل بر اين خانه ها تكيه كرد چرا كه اين خانه ها هنوز در مرحله بسيار ابتدايي آزمون و خطا هستند و ديگر اينكه خانه هاي هوشمند بسيار براي مردم گران تمام خواهند شد.
اما گروه اينئو عقيده دارند كه با وجود هزينه  بالاي اين خانه ها در آينده تنها افراد متمول نخواهند بود كه ساكن چنين خانه هايي هستند. به گفته متخصصان اين گروه، تا سال ۲۰۰۷ حدود ۱۰ هزار تا از اين خانه ها تنها در اسپانيا وجود خواهند داشت.

گوشي همراه به جاي كيف پول
شركت هاي بزرگ ارتباطات و امورمالي قصد دارند با تعبيه تراشه  هاي فركانس راديويي از گوشي  هاي همراه، ابزاري براي پرداخت بدون ارتباط بسازند.دو شركت موتورولا و مستر كارد ماه گذشته اعلام كردند تراشه  اي جديد را در گوشي  هاي همراه جاسازي خواهند كرد كه امكان خريد محصولات شركت  ها از راه دور را فراهم مي  كند.كارشناسان پيش بيني مي  كنند تا سال ۲۰۰۹ بيش از نيمي از كاربران همراه از چنين سيستمي بهره خواهند گرفت، به گفته آنها از جمله مزيت هاي گوشي همراه نسبت به كارت اعتباري سرعت عمل و آسان  تر بودن استفاده از آنها است.

تلفن همراه تهديدي براي دوربين  هاي ديجيتالي
رشد كيفيت تصويري گوشي  هاي دوربين  دار باعث شده است كه استفاده از آنها به جاي دوربين  هاي ديجيتالي افزايش   يابد و از آنجايي كه هر روز بر توان پيكسل دوربين  هاي گوشي همراه افزوده مي  شود، مي  توان پيش بيني كرد در آينده نزديك اين گوشي  ها به رقيبي اساسي براي دوربين  هاي ديجيتالي مبدل خواهند شد.
پيشرفت  هاي فناوري نشان مي  دهد كه استفاده از گوشي  هايي با حسگر يك مگا پيكسل و بيشتر در آينده نزديك به يك پديده عادي مبدل خواهد شد.

آن لاين
۲۸ ارديبهشت ۸۴؛ روز ملي انفورماتيك و IT
ايلنا: بيست و هشتم ارديبهشت همزمان با سالروز تولد خيام، به عنوان روز ملي انفورماتيك و فناوري اطلاعات دركشور انتخاب و برنامه  ريزي براي برگزاري آن آغاز شده است.
لطفعلي بخشي، رييس انجمن انفورماتيك ايران، با اعلام اين خبر گفت: يكي از اهداف انجمن انفورماتيك ايران از   تعيين روز ملي انفورماتيك و فناوري اطلاعات در كشور توجه بيشتر مردم، دست  اندركاران و مسوولان به اين امر است.
به گفته وي پس از رايزني  هاي متعدد با ساير موسسات و دست  اندركاران، روز ۲۸ ارديبهشت (روز تولد خيام) به عنوان روز ملي انفورماتيك و فناوري اطلاعات در كشور انتخاب و برنامه  ريزي براي برگزاري آن آغاز شده است.
او افزود: اميدوارم هر سال در چنين روزي برنامه  ها، دستاوردها و امكانات انفورماتيك و فناوري اطلاعات ارايه شده و با برگزاري مراسمي در سراسر كشور،   توجه مردم و مسوولان كشور به اين امور، بيشتر جلب شود.
درخشش روبات انسان نماي ايراني در بلژيك
ايسنا: پژوهشگران ايراني موفق به ساخت روبات انسان نمايي شده اند كه درسيستم تعادلي آن براي نخستين بار از شبيه سازي كاركرد تعادلي مايع مخاط  گوش انسان الهام گرفته شده است.
پرهام حسيني، دانشجوي كارشناسي مكانيك دانشگاه آزاد اسلامي و از طراحان اين روبات در اين باره گفت: اين روبات كه از نوع روباتهاي انسان نماي فوتباليست است به دليل ويژگي ها و قابليت هاي برتر از جمله سيستم تعادلي ويژه آن در مسابقات بين المللي اختراعات، ابداعات و تكنولوژي هاي جديد در كشور بلژيك موفق به كسب مدال برنز شد. وي تصريح كرد: نمونه اوليه اين روبات كه نخستين روبات انسان نماي موفق ساخته شده در كشور به شمار مي رود، حدود دو سال پيش به منظور شركت در مسابقات ربوكاپ ۲۰۰۴ پرتغال ساخته شد كه به دليل مشكل ويزا موفق به حضور در اين مسابقات نشد و اخيراً پس از تكميل به مسابقات اختراعات و ابداعات بلژيك ارائه شد.
حسيني درباره مشخصات اين روبات گفت: روبات انسان نما كه حدود ۵۴ سانتيمتر ارتفاع دارد، با برخورداري از ۲۷ موتور كه هر يك حدود ۱۱ كيلوگرم سانتيمتر قدرت دارند ۲۶ درجه آزادي دارد. اين روبات كه مجهز به پردازنده داخلي و منبع تغذيه داخلي است با دريافت دستور از پردازنده مركزي براساس منطق فازي اقدام به تصميم گيري و انجام حركات مختلف مي كند. وي در گفت و گو با ايسنا خاطرنشان كرد: روبات انسان نماي ساخته شده قادر است اعمال متنوعي از جمله راه رفتن، پايين و بالا رفتن از پله، نشستن، پردازش تصوير، پيدا كردن توپ در زمين و شوت كردن آن و تمامي حركات يك روبات فوتباليست را طبق قوانين مسابقات ربوكاپ انجام دهد. حسيني افزود: علاوه بر اين، روبات طراحي شده فيدبك هاي جديدي از جمله ژيروسكوپ، فشارسنج و شتاب سنج دارد كه آنرا بر نمونه هاي مشابه برتري داده است. همچنين در سيستم تعادلي اين روبات با الهام از كاركرد تعادلي مايع مخاطي گوش انسان از مايعي مخصوص استفاده شده است.
توجه توليدكنندگان گوشي به كشورهاي در حال توسعه
ايلنا:به دنبال اشباع بازار تلفن همراه در اروپا، شركت  هاي نوكيا، موتورولا و سامسونگ شديدا رقابت مي  كنند تا بازار خود را در كشورهاي در حال توسعه گسترش دهند.
اين شركت  ها با روي آوردن به بازار چين و هند در تلاش هستند تا مشتريان بيشتري را به خود جذب كنند.اين شركت  ها با بررسي وضعيت بازار كشورهاي در حال توسعه و از همه مهمتر سليقه افراد، در صدد هستند گوشي  هاي خود را برپايه سليقه ساكنان اين كشورها طراحي كنند و از اين راه هر چه بيشتر در بازارهاي هدف نفوذ نمايند.در حال حاضر بعضي از شركت  ها از جمله نوكيا، شعبه  هايي را در هند و چين تاسيس كرده  اند تا علامت تجاري خود را هر چه بيشتر به مردم بشناسانند. سقف رشد گوشي همراه در چين ۲۵ درصد است، درحالي كه اين رقم در مورد كشورهاي توسعه يافته انگليس و ژاپن به ترتيب ۹۴ و ۶۷ درصد است.

آف لاين
رمزگشايي ژنوم باكتري كنترل كننده منو اكسيد كربن
و گوگرد

ايسنا: محققان ژنوم يك باكتري دريايي را رمز گشايي كردند كه اطلاعات مفيدي درباره راههاي بيوشيميايي مورد استفاده اين باكتري در صرف و كنترل منوكسيد كربن و گوگرد عرضه مي كند.
اين باكتري، «سيليس باكتريومرويي» نام دارد و نوعي باكتري دريايي است كه با آزاد كردن و مصرف گازهاي موجود در جو بر اكوسيستم زمين تاثير مي گذارد.
كروموزم اصلي اين باكتري داراي بيش از چهار ميليون جفت باز است و ۴۹۱ هزار جفت باز نيز در قالب قطعات اضافي كروموزوم در اين باكتري وجود دارد.
گوگرد موجود در هوا به عنوان كاتاليزور در تشكيل ابرها عمل مي كنند و از اين رو بر دماي كره زمين و تنظيم انرژي تاثير مي گذارد. از سوي ديگر گاز منو اكسيد كربن يك گاز گلخانه اي است.
ساخت سيستم پردازش تصاوير پزشكي تومورهاي مغزي در ايران
ايسنا: سيستم نمايش و پردازش تصاوير پزشكي تومورهاي مغزي با قابليت تهيه و پردازش تصاوير سه بعدي به همت محققان دانشگاه تهران طراحي شد.
با استفاده از اين نرم افزار مي توان جراحي هاي مغز و اعصاب را در مدت زمان بسيار كمتر و با دقت بسيار بالاتر انجام داد.
اين سيستم در قالب يك ايستگاه نمايش و پردازش موسوم به BTD)Brain Tumor Display and processing) و با دارا بودن قابليت خواندن تصاوير DICOM و اعمال انواع پردازش هاي دو بعدي، سه بعدي و قطعه بندي به روش Deformable Model توسعه داده شده است. با اين حال، اين سيستم علاوه براي نمايش و پردازش تصاوير مربوط به تومورهاي مغزي، براي ديگر تصاوير پزشكي نيز قابل استفاده است. همچنين يك ماجول مشاوره از راه دور براي افزايش كارايي سيستم پياده سازي شده كه براي انواع تصاوير پزشكي قابل استفاده است.
به گفته مجريان اين طرح كه با حمايت طرح تحقيقات صنعتي وزارت صنايع اجرا شده، استفاده از اين سيستم نرم افزاري پزشك يا راديولوژيست را قادر مي كند كه اطلاعات جديدتري را بدون نياز به دانستن جزئيات روشهاي پردازشي به دست آورد. راديولوژيست در اين حالت مي تواند علاوه بر اعمال پردازشهاي رايج تصويري و تغييرات دستي دلخواه بر روي تصوير، نتايج به دست آمده از اين تغييرات را نيز ثبت كند. بدين ترتيب پردازشهاي كامپيوتري برروي تصاوير هدف نهايي را كه ارائه خدمات پزشكي بهتر به بيماران است، تامين مي كند.
پرواز دومين فضاپيماي سرنشين دار چين قطعي شد
گروه دانش: پرواز دومين فضاپيماي سرنشين دار چين در سپتامبر سال ۲۰۰۵ انجام خواهد شد.
به گفته مقامات مسئول، آموزش هاي اين ماموريت فضايي بسيار عالي و همگي طبق برنامه بوده و فضانوردان برنامه هاي آموزشي خود را در زمان تعيين شده و به موقع تكميل خواهند كرد. شنژو VI به مدت پنج روز مدار زمين را با دو سرنشين دور خواهد زد. در حال حاضر ۱۴ فضانورد در حال آموزش هستند كه همگي آنها خلبانان نظامي هستند.

بازي
بازي كامپيوتري در آموزش پزشكان ارتش
تراشه: ارتش امريكا بدنبال آنست تا از بازيهاي كامپيوتري و افكت هاي تصويري هاليوودي براي آموزش پزشكان خود استفاده كند.
آسوشيتدپرس در خبري كه مخابره كرده است به برنامه نويسان بازيهاي كامپيوتري و توليدكنندگان جلوه هاي ويژه تصويري هاليوودي نويد داده است كه ارتش امريكا بدنبال استخدام آنهاست.
دكتر گرگ موگل، مدير كرانه غربي تله مديسن و مركز تحقيقات تكنولوژي پيشرفته ارتش امريكا در اين باره مي گويد: اين افراد مي توانند شرايط سخت و بحراني را در انواع جراحات پزشكي كه حين جنگ پيش مي آيد شبيه سازي كنند.
او ادامه مي دهد: وقتي مي بينيد كه اسپايدرمن مي تواند خيلي راحت از ساختمانهاي بلند بالا برود چرا نتوان از همين تكنولوژي براي ايجاد بيماراني استفاده كرد كه مثلا پاركينسون دارند و دچار ناتوانيهاي حركتي هستند، يا وقتي يك شخصيت كامپيوتري در بازي كامپيوتري يا حتي فيلم مي ميرد، چرا نتوان از همان گرافيك براي شبيه سازي زخمي استفاده كرد كه افراد قسمت بيمارستاني بتوانند روي آن كار كنند.
مي دانيم كه ارتش سالهاست از شبيه سازها براي آموزش خلبانان استفاده مي كند تا نحوه درست نبرد را بياموزند و تجربه كنند. اينجاست كه اولين تجربيات شبيه سازي پزشكي نيز تجربه خواهد شد.
هم اكنون ما از شبيه سازهايي به نام Caves مصرف مي كنيم كه كارآموزان را در شرايط و محيطهايي سخت قرار مي دهد تا به روش واقعيت مجازي تجربه كنند. اما تعداد اين سيستمها فقط ۱۰ عدد است و با وجودي كه ميليون ها دلار براي آنها خرج كرده ايم اما كيفيت لازم را ندارند.
موگل در پايان گفت: ما يك بازي كامپيوتري را فقط ۲۹ دلار خريده ايم؛ باورتان مي شود كه بخوبي كار مي كند.

ويروس
هديه كريسمس
سينا: كرم رايانه اي zafi در شب كريسمس تنها ظرف ۲۴ ساعت، با طرح يك لبخند و پيغام تبريك كريسمس، بيش از نيمي از رايانه هاي شخصي را در سراسر دنيا آلوده كرد.
شركت امنيتي سوفوس بزرگترين شركت تامين كننده امنيت محيط رايانه ها در دنيا اعلام كرد كه ۷۵ درصد از پيغامهاي تبريك مربوط به كريسمس، آلوده به كرم رايانه اي جديد و مخرب W32/ZAFI-D بودند كه يك هفته قبل از كريسمس منتشر شده بود.
اين ايميل دردسرساز حاوي ويروس، به چندين زبان مختلف از جمله انگليسي، فرانسوي، اسپانيائي و ... به كاربران زيادي در كشورهاي گوناگون فرستاده شد.
اين ويروس نظير ديگر ويروسها به راحتي برنامه هاي ضد ويروس روز آمد را پشت سر گذاشت و به راحتي به درون رايانه هاي شخصي نفوذ كرد و نهايتا خرابيهاي بي شماري را به بار آورد.

نانو فناوري
تابش نانولوله ها درون سلول ها
گروه دانش: محققان دانشگاه هاي تگزاس و رايس برداشت نانولوله هاي كربني به وسيله سلول هاي زنده را مورد بررسي قرار دادند.
در اين مطالعه گزارش شد كه نگهداري توأم گلبول هاي سفيد خون با محلول هاي حاوي مقادير كم نانولوله هاي كربني، باعث برداشت اين نانولوله ها توسط گلبول هاي سفيد مي شود. به نظر مي رسد گلبول هاي سفيد با اين نانولوله ها همانند ساير ذرات خارجي برخورد كرده و به صورت فعال آنها را با ايجاد فاگوزوم در درون خود هضم مي كنند.
به گفته محققان، هدف اين تحقيق بررسي اثرات نانولوله ها بر فعاليت  زيستي سلول ها و بررسي تغيير خواص فلورسانس نانولوله ها درون سلول هاي زنده است.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در اولين گام اثر سوئي بر روي سلول ها مشاهده نشد و از طرفي خواص نوري ويژه نانولوله ها نيز تغييري نكرد. اين مساله امكان شناسايي محل نانولوله ها را درون سلول با استفاده از يك ميكروسكوپ مادون قرمز ويژه فراهم مي كند. با اين كه ميزان اثرات سمي  و توزيع زيستي نانولوله ها قبل از ورود آنها به آزمايشات پزشكي بايستي بررسي شود، ولي اين مطالعه نشان داد كه از نانولوله ها به زودي به عنوان شناساگرهاي تصويربرداري در مطالعات برون تني به ويژه در مواردي كه سميت، كاهش تابش و تجزيه شناساگرهاي سنتي مشكل ساز است، به عنوان روشي جايگزين استفاده خواهد شد.

سخت افزار
شبيه كنسول
گروه انفورماتيك:۲ Tapwave zodiac ويژگي هايي مانند ديگر كنسولهاي بازي دارد ولي موفقيت آن به دليل بازيهاي فراوان ارائه شده براي آن است كه با توجه به حافظه ۱۲۸ مگابايتي آن قابليت ذخيره بازيهاي بيشتري دارد.دستگاه با رنگ آبي كاربني و صفحه نمايش شارپ (رزولوشن ۸۰*۳۲۰ پيكسل و ۶۵۵۳۶ رنگ ) بسيار زيبا به نظر مي رسد ولي سايز آن۵۶*۳۱*۰۵۵ اينچ در مقايسه با ديگر دستگاهها كمي غيرعادي است.همانطوري كه شما از يك كنسول سرگرمي انتظار داريد، اين دستگاه با استفاده از پروسسور ۲۰۰ مگا هرتزي arm و ۱۲۸ مگابايت حافظه ،كه از ۱۲ مگابايت آن براي انجام كارهاي سيستم استفاده مي كند ، قابليت كار با برنامه چت بلوتوث و همچنين انواع برنامه هاي مولتي مديا و برنامه هاي موجود palm را دارد و مي تواند با استفاده از ساعت آلارم دار خود و موسيقي هاي موجود در حافظه اش شما را از خواب بيدار كند.پروسسور ۲۰۰ مگاهرتزي و كارت گرافيك Ati آن باعث شده است كه بازيها و فيلم هاي ويدئويي به راحتي اجرا شده و از كيفيت خوبي برخوردار باشند.

نرم افزار
براي طرفداران ipod
گروه انفورماتيك: آيا شما هم ipod خريده ايد؟ آيا شما فكر مي كنيد كه تمام قابليتهاي ipod خود را مي شناسيد ؟ اگر پاسختان آري است ، بهتر است دوباره فكر كنيد و بدانيد كه قابليت هاي ipod شما با نرم افزارهاي مختلف مربوط به آن متغير است.
با كمك Migo personal for ipod مي توانيد فايل هاي شخصي ، دسك تاپ و outlook خود را به ipod انتقال داده و با وصل آن به كامپيوترهاي ديگر ، كارهايتان را در محيط آشناي دسك تاپ خود انجام دهيد.نصب و تنظيم اين برنامه بسيار آسان است. وقتي براي اولين بار ipod را به pc خود وصل مي كنيد ، عملياتي شروع مي شود كه طي آن ، فايل هاي مورد نظر شما براي انتقال و نوع ابزار مورد استفاده براي outlook مشخص مي شوند. در پايان عمليات ipod براي اتصال به كامپيوترهاي ديگر آماده شده است.
با اتصال ipod به كامپيوترهاي ديگر ، پنجره كوچكي در ابتداي صفحه دسك تاپ ديده مي شود كه عمليات انتقال اطلاعات به وسيله نرم افزار migo را نشان مي دهد و با گذشت چند ثانيه محيط كامپيوتر ميزبان ، شبيه به محيط كامپيوتر شما مي شود كه مي توانيد كار با آن را به راحتي شروع كنيد.از بهترين ويژگي هاي اين نرم افزار نياز به تنظيم دوباره outlook نداشتن و همچنين نماندن اثري از فايل هاي شما بر روي كامپيوتر ميزبان پس از جدا كردن ipod است.به هنگام كار با آن بايد بدانيد كه اين نرم افزار قابليت انتقال برنامه ها را ندارد و فقط فايلهاي اطلاعاتي ، عكس و موسيقي شما را انتقال مي دهد و كار با آن در محيط هاي ويندوز ۲۰۰۰ و xp مقدور است.

شبيه سازي انفجار هسته اي با كامپيوترهاي فوق سريع
سلام : برخي از دانشمندان برجسته علوم هسته اي در تابستان سال آينده ميلادي در سان فرانسيسكو گرد هم خواهند آمد تا شاهد نتايج بزرگترين شبيه سازي كامپيوتري از يك انفجار هسته اي باشند. در جريان اين گردهمايي ابركامپيوتري به نمايش گذاشته خواهد شد كه مي تواند ۳۶۰ تريليون محاسبه را در عرض يك ثانيه انجام دهد. قرار است تا اين ابركامپيوتر پرقدرت انفجار يك بمب هسته اي قديمي را به صورت سه بعدي بازسازي كند و كمك خواهد كرد به دانستن اينكه موشك هاي هسته اي ۴۰ سال پيش در جريان امروز چگونه عمل مي كنند.

سرور جديد آي بي ام به بازار مي آيد
گروه انفورماتيك: آي بي ام قرار است سرور ۳۲ پردازنده اي جديدي در نيمه نخست سال ۲۰۰۵ عرضه كند كه مبتني بر پردازنده هاي Xeon اينتل است.
اين سرور جديد داراي قابليتي براي اجراي سيستم عاملي منفرد بر روي ۳۲ پردازنده بوده و جانشيني براي سرور eServer xSeries ۴۴۵ آي بي ام خواهد بود.
اين سيستم جديد كه سومين نسل از سيستم هاي high-end اينتل مبتني بر معماري X شركت است، هم زمان با تراشه جديد Xeon با نام كد Potomac معرفي خواهد شد كه براي سيستم هاي چند پردازنده اي طراحي گرديده است. همچنين در همين زمان، نسخه هاي ۶۴ بيتي جديد سيستم عامل ويندوز مايكروسافت كه براي كار با پردازنده هاي ۶۴ بيتي طراحي شده اند، ارايه خواهد گرديد.
به گزراش system group معماري X براي سوپر كامپيوترهاي آي بي ام و محصولات سرور يونيكس به كار گرفته مي شود. به اين دليل كه اين معماري از طراحي پيمانه اي استفاده مي كند كه در آن پردازنده ها مي توانند بدون هيچ مشكل و دردسري حذف و يا اضافه گردند.
دو مسئله كه مانع انتقال آي بي ام به سيستم هاي بسيار عظيم Xeon گرديده، قابليت دسترسي به پردازنده ها و نرم افزار بوده است كه از برنامه هاي كاربردي ۶۴ بيتي پشتيباني مي كرده است.
شركت هيولت پاكارد برنامه هايي را براي عرضه نخستين سيستم پهناور Opteron خود در نيمه اول سال ۲۰۰۵ اعلام كرده است. Opteron داراي قابليت هاي دو هسته اي است.

آمريكا؛بزرگترين ارسال كننده هرزنامه سال
گروه انفورماتيك: محققان شركت امنيتي سفوس دريافته اند كه چهل و دو درصد از تمامي هرزنامه هاي ارسال شده طي سال جاري، از سوي آمريكا بوده است.
به گزارش system groupسفوس اعلام كرده است كه نتيجه به دست آمده از بررسي محققان نشانگر عملكرد ضعيف قوانين ضد هرزنامه آمريكا است.
گراهام كلولي، مشاور ارشد تكنولوژي در شركت سفوس گفته است: «زماني كه ما نخستين گزارش خود را در ماه فوريه منتشر ساختيم، عذر و بهانه آمريكا اين بود كه قانون Can-Spam تنها به مدت سه ماه مورد اجرا قرار گرفته است.»
وي همچنين در ادامه افزود:
«پيدايش ميليون ها هرزنامه طي يك سال نشان دهنده آن است كه قانون Can-Spam عملكرد بسيار ضعيفي در جلوگيري از پيشرفت و رشد هرزنامه ها داشته است.»
از نظر ميزان وجود هرزنامه ها، كره جنوبي و چين به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم پس از آمريكا قرار داشته، اما به طور كلي و روي هم رفته، تعداد هرزنامه هاي ارسالي از سوي اين دو كشور، تنها نيمي بيش از هرزنامه هاي آمريكا بوده است.
سفوس هشدار داده است كه بسياري از ارسال كنندگان هرزنامه در حال استفاده از كامپيوترهاي شخصي هك شده به همراه اتصالات باند پهن هستند تا بدين طريق هرزنامه هاي خود را ارسال كنند. با اين حساب، كره جنوبي تقريباً در صدر فهرست قرار دارد، زيرا رهبري باند پهن دنيا را در اختيار دارد.
بسياري از كامپيوترهايي كه هرزنامه ها را ارسال مي كنند، توسط هكرها از راه دور مورد حمله واقع مي گردند. كامپيوترهاي زامبي، PCهايي كه توسط هكرها و يا نويسندگان ويروس مورد سوء استفاده و حمله قرار مي گيرند، بيش از چهل درصد از هرزنامه هاي جهان را ارسال كرده و بسياري از كاربران قرباني، از اين مسأله بي اطلاع هستند.

راه اندازي سريع ترين نسل شبكه اينترنتي جهان
ايسنا:  ۸دپارتمان دولتي چين اعلام كردند كه شبكه جديد اينترنتي CERNET2 وارد مرحله كاربردي رسمي شد. CERNET2 هم اكنون بزرگترين شبكه اينترنتي نسل آينده در جهان است و  يي دانشگاه را در  يي شهر بزرگ به يكديگر مرتبط مي كند.   سرعت شبكه محوري از  ۵/۲ گيگابيت به  ۱۰ گيگابيت در هر ثانيه مي رسد و دانشگاه ها را با سرعت يك تا  ۱۰ گيگابيت در هر ثانيه به هم متصل مي كند. در طرح آزمايشي شبكه CERNET2 بين شهرهاي پكن و تيانجين در روز  ۷ دسامبر سرعت انتقال ديتا به  ۴۰ گيگابيت در ثانيه رسيد .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |