سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
در جريان بازديد شماري از نمايندگان مجلس اعلام شد
زير گذر رسالت بهار آينده گشايش مي يابد
009987.jpg
عكس : محمد كربلايي احمد
گروه شهري: كار ساخت ۸۵ درصد تونل رسالت به عنوان يكي از استثنايي ترين تونل هاي دنيا و بي نظيرترين در خاورميانه به لحاظ مشخصات فني و اقتصادي به پايان رسيده و پيش بيني مي شود در سه ماهه اول سال ۸۴ به روي خودروهاي عبوري شهر تهران باز شود.
به گزارش خبرنگار ما، بزرگراه رسالت يكي از طولاني ترين مسيرهاي غربي _ شرقي تهران به شمار مي رود كه شرق تهران را از خيابان دماوند به غربي ترين نقطه آن در محدوده شهرك راه آهن متصل مي كند كه تكميل آن مي تواند تأثير به سزايي در كاهش بار ترافيكي بزرگراه شهيد همت داشته باشد.
بنابراين گزارش جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از كميسيون عمران ديروز ضمن بازديد از تونل بزرگراه رسالت اطلاعات لازم درباره نحوه انجام كار از ابتدا تاكنون را به دقت جويا شده و پيگيري كردند.
تونل رسالت كه مراحل حساسي نظير عمليات فني عبور از خيابان ولي عصر(عج) و گذر از مناطق پرآب مياني راه را پشت سرگذاشته برخوردار از مشخصاتي مشتمل بر دو محور عبور رفت و برگشت هر يك به طول ۹۵۰ متر است كه تنها با فاصله ۴ متر موازي هم حركت مي كنند. اين گزارش مي افزايد، هر يك از تونل ها از يك تونل بلند حدفاصل بين ميدان آفريقا تا ضلع شرقي دره نظامي گنجوي و يك تونل كوتاه از ضلع غربي نظامي گنجوي تا بعد از خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي تشكيل شده كه در اجراي كار با مشكلات عديده حفاري نظير برخورد با لوله هاي آب، گاز، كابل برق، تلفن، چاه هاي فاضلاب و جنس خاك كه به صورت سست و دستي مواجه بود. هزينه اجراي اين طرح تا امروز ۴۰ ميليارد تومان و هزينه لازم جهت تكميل كارهاي مسير پل و تأسيساتي ۱۵۰ ميليارد ريال است. مهندس علي آبادي معاون عمراني شهرداري، تهران را بر اساس طرح تفصيلي نيازمند ۵۵۰ كيلومتر شبكه بزرگراهي و ۴۵۰ دستگاه پل به منظور اتصال تقاطعات بزرگراهي دانست كه تاكنون كار احداث ۲۰۰ كيلومتر بزرگراه و ۱۵۰ پل تقاطع غيرهم سطح به اتمام رسيده است. علي آبادي، برآوردهاي لازم براي تكميل شبكه بزرگراهي را ۷ ميليارد دلار(۹ هزار ميليارد تومان) وبراي هر كيلومتر ۳۰ ميليارد تومان كه معادل ۶۰۰ ميليارد تومان در سال مي شود اعلام كرد كه هر چه زمان بگذرد مشمول تورم و افزايش قيمت اعلام شده خواهد شد.
معاون فني عمراني شهرداري تهران مجموعه نيازهاي شهر تهران براي تكميل شبكه مترو و بزرگراهي را رقمي حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان دانست كه در يك چشم انداز ۲۰ ساله و بر اساس سند بالا دستي كه براي شهرداري تهران تهيه شده و نيازمند تأييد شوراي اسلامي شهر تهران است تا سال ۱۴۰۴ بايد به انجام برسد منتهي در صورت تأمين به موقع منابع مالي اين زمان كوتاه تر و حجم عمليات عمراني ۲ تا ۳ برابر افزايش خواهد يافت.
براساس گزارش خبرنگار ما نمايندگان كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پس از بازديد از تونل رسالت به سمت مركز كنترل ترافيك شهر تهران حركت كردند و طي جلسه اي مشترك با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، معاون و مديران حوزه حمل و نقل و ترافيك ،مهندس كامران حاج نصراللهي مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك گزارش كامل از وضعيت موجود و پيش بيني هاي صورت گرفته در مورد وضعيت ترافيك، آلودگي هوا، مصرف سوخت و شبكه حمل و نقلي انبوه را به اطلاع حضار رساند.
وي بر اساس يكسري اطلاعات آماري سهم سواري هاي شخصي را در حمل و نقل شهري طي سال هاي ۸۲ و ۸۱ با افزايش ۹ درصدي نگران كننده اعلام كرد؛ به طوري كه متوسط سرعت وسايط نقليه از سال ۷۳ تا ۸۲ از ۳۰ كيلومتر به ۲۴ كيلومتر در ساعت كاهش يافته است.
حاج نصراللهي متوسط جابه جايي سه ميليون و دويست هزار نفري توسط اتوبوسهاي شركت واحد را در مقايسه با ۴ ميليون جابه جايي مسافر توسط سيستم تاكسيراني و مسافر بران شخصي را يك معضل در شبكه حمل و نقل اعلام كرد و گفت: از آنجا كه ظرفيت جابه جايي يك اتوبوس برابر ۴۰ خودروي سواري است و عرض مورد نياز براي جابه جايي ۵۰ هزار مسافر در يك ساعت متوسط خودروهاي شخصي ۱۷۵ متر، اتوبوس ۳۵ متر و حمل نقل ريلي بين ۳ تا ۹ متر است، وجود يك سيستم حمل و نقل عمومي يك پارچه را راه حل اصلي ترافيك شهر تهران اعلام كرد. به طوري كه سهم حمل و نقل عمومي از كل سفرهاي شهري در برنامه چهارم از ۴۴ درصد فعلي بايد به ۷۵ درصد برسد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به آمار خودروهاي شماره گذاري شده در تهران اشاره كرد و گفت: با توجه به شماره گذاري روزانه ۱۴۰۰ خودرو در تهران چنانچه طول هر خودرو را ۵ متر در نظر بگيريم در روز ۷ كيلومتر و در سال ۱۰۰۰ كيلومتر خودرو در شهر تهران اضافه مي شود. اين در حالي است كه ظرفيت تهران به لحاظ زيست محيطي ۵۰۰ هزار خودروست و چنانچه به استانداردهاي زيست محيطي لازم در توليد خودرو و توسعه شبكه معابر تا حداكثر ظرفيت دست يابيم تا سقف دو ميليون و پانصد هزار خودرو امكان سرويس دهي داريم ولي متأسفانه در حال حاضر ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو علي رغم امكانات اعلام شده موجود است و تا سال ۱۳۹۰ هم در صورت ادامه همين روند بيش از ۵ ميليون دستگاه خودرو در شهر تهران خواهيم داشت.
به گفته مدير عامل سازمان حمل و نقل ترافيك در اين صورت بايد معادل ۱۶۸۶ كيلومتر بزرگراه ۸ بانده در سال و به عبارتي سالانه ۱۹۸ كيلومتر تا سال ۱۳۹۰ بايد ساخته شود.
وي قدرت شهرداري تهران را در صورت به كارگيري تمام امكانات در حد ساخت ۱۰ كيلومتر در سال اعلام كرد كه در اين صورت حتي با خروج يك ميليون و ۲۶۳ هزار دستگاه خودروي بالاي ۱۵ سال تا سال ۱۳۹۰ باز هم معادل ۸۵۶ كيلومتر تا سال ۱۳۹۰ كمبود معبر خواهيم داشت و ترافيك تهران قفل خواهد شد.
حاج نصراللهي ادامه داد: از ۶۱۶ هزار فضاي پارك در نظر گرفته شده براي شهر تهران تنها ۲۲ هزار فضا تأمين شده و يك ميليون متر مربع زمين با كاربري پاركينگ به دليل عدم توجيه اقتصادي از جانب مالكان آن به حال خود رها مانده است.
وي در ادامه گزارش خود به نمايندگان مجلس به ارايه اطلاعاتي در مورد آلودگي هواي تهران در سال هاي ۸۲ و ۸۱ پرداخت و گفت: در سال ۸۱ فقط دو روز هواي پاك ۱۷ روز هواي سالم، ۹۱ روز هواي ناسالم و ۸۰ روز هواي بسيار ناسالم داشتيم.
وي خبر داد ميزان مصرف سوخت در كشور را ۶۰ ميليون ليتر و در تهران ۱۳ ميليون ليتر در سال است و پيش بيني مي شود در صورت ادامه روند توليد خودروهاي شخصي تا سال ۱۳۹۳ تنها در تهران ۱۶ ميليون ليتر مصرف سوخت داشته باشيم. وي در خاتمه پيشنهادهاي مديريت شهري به مجلس شوراي اسلامي را مبتني بر عناوين زير اعلام كرد: توسعه سيستم حمل و نقل عمومي يكپارچه، اختصاص يارانه سوخت به شهرداري تهران در قبال صرفه جويي كه شهرداري از قبل توسعه شبكه حمل ونقل عمومي و جلوگيري از روند رو به افزايش مصرف سوخت دارد، حل معضل ناهماهنگي اداره شهر و تحقق مديريت شهري، توسعه خطوط ويژه اتوبوسراني، اجازه واردات انواع سيستم هاي حمل و نقل با حذف عوارض گمركي، مجوز استفاده از اتوبوس هاي گازوييل سوز، تحقق مديريت تقاضاي سفر در قالب تغيير ساعات كاري، كنترل پارك حاشيه اي، توسعه پاركينگها، ساماندهي سرويسهاي مدارس، توليد خودروها و فرآورده هاي نفتي استاندارد، جلوگيري از رشد بي رويه توليد موتور سيكلت ها و انتقال برخي از سازمان ها و شركتهايي كه وجود آنها در تهران ضروري نيست به خارج از شهر و اجراي طرحهاي محدود كننده، استفاده از وسايل نقليه شخصي در قالب افزايش محدوده طرح ترافيك.
به گفته وي اين پيشنهاد را مديريت شهري به صورت مكتوب جهت تصميم گيري در اختيار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار داده است.

وام ۳۰۰ ميليون دلاري نوسازي بافتهاي فرسوده پرداخت شد
009996.jpg
سرانجام وام خارجي بافت هاي فرسوده براي كلانشهرهاي كشور كه در سال ۸۱ از سوي هيات دولت مصوب شده بود، در مورخ ۲۵/۹/۸۳ با حضور نمايندگان بانك مركزي و ملت ايران در كشور بحرين امضا شد.
مجري طرح بافت هاي فرسوده كشور گفت: بالاخره پس از فراز و نشيب هايي كه در مسير امضاي قرارداد اين وام وجود داشت، بانك عربي ABC براي پرداخت اين وام موافقت خود را اعلام و در تاريخ ۲۵/۹/۸۳ با حضور نمايندگان بانك مركزي و ملت ايران در كشور بحرين به امضا رسيد.

حق پارك مجاز و غيرمجاز
009990.jpg
معاون اجرايي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : اقدام  نگهبان  محله  مبني  بر دريافت  حق  پارك  از خودروها و موتورسيكلتها غيرقانوني  است . رضوي    با بيان  اين  كه  شهرداري  از عملكرد نگهبان  محله  بي اطلاع  است ، افزود: به  جز شهرداري  هيچ ارگاني  مجوز دريافت  وجهي  را در اين  خصوص  از مردم  ندارد.
وي  گفت: به  عنوان  مثال  عده اي  مقابل  اداره  گذرنامه  از صاحبان  خودروها و موتورسيكلتهاي  مراجعه  كننده  حق  پارك  دريافت  مي كنند كه  اين  اقدام  غيرقانوني  است .
وي گفت: اجاره  دادن  پياده رو در قوانين  درج  نشده  است .

عرضه مركبات بسته بندي شده در ميادين
009999.jpg
ايرنا:براي  نخستين  بار در كشور، مركبات  بسته بندي  شده  در ميادين  ميوه  وتره بارشهرداري  تهران  عرضه  مي شود. مدير عامل  سازمان  ميادين  ميوه وتره بار شهرداري  تهران افزود: با راه اندازي  اين  دستگاه ، مركبات  توزيعي  در ميادين  با كيفيت  مناسب  و ماندگاري  زياد عرضه  خواهد شد. محمود صلاحي  ادامه  داد: اين  دستگاه  (سورتينگ ) انواع  مركبات  را شست  وشوداده ، آنها را واكس  زده  و در قالب هاي  مناسب  بسته بندي  مي كند. وي  اظهارداشت : در اين  دستگاه  از نوعي  واكس  استفاده  مي شود كه موجب  بهبودوضعيت  ظاهري  مركبات  شده  و زمان  نگهداري  آنها درفضاي  آزاد را بيشتر مي كند.

محيط زيست گيلان از مردم خواست، شكارچيان مختلف پرندگان مهاجر را معرفي  كنند
آغاز مهاجرت گسترده پرندگان به سوي تالاب هاي ايران
009993.jpg
گروه شهري: با فرا رسيدن زمستان و موسم سرما، مهاجرت پرندگان گوناگون از مناطق سرد نيمكره شمالي به ويژه سيبري به سوي زيستگاه هاي كشور ما به منظور زمستان گذراني آغاز شده است. مهاجرت پرندگان يك حركت غريزي و پاسخگويي به نياز زيستي آنهاست و از ميليون ها سال پيش، آغاز و همچنان ادامه دارد.
در دهه هاي اخير با گسترش بي رويه شهرنشيني، تخريب طبيعت و آلودگي محيط زيست در مناطق گوناگون جهان، بسياري از زيستگاه هاي فصلي اين پرندگان نابود شده و يا در آستانه تخريب قرار گرفته است. تالاب ها كه به لحاظ منابع غني مواد غذايي و اكوسيستم منحصر به فرد، زيستگاه مطلوبي براي پرندگان و به ويژه زمستان گذراني پرندگان مهاجر محسوب مي شوند، در روند تخريب محيط زيست در دهه هاي پاياني قرن بيستم تا به امروز آسيب زيادي ديده اند. مراقبت از تالاب ها و خودداري از شكار پرندگان مهاجر، به حفظ حيات اين موجودات زيبا و تداوم چرخه زيست در پهنه گيتي كمك شاياني مي كند. با اين مقدمه خبرهاي گوناگوني را كه درباره پرندگان مهاجر دريافت كرده  ايم، از نظرتان مي گذرانيم:
كارشناس  روابط عمومي  اداره  كل  حفاظت  محيط زيست  گيلان  خواستار همكاري  مردم  استان  در معرفي  شكارچيان  پرندگان  شكاري  شد.
محمود فرج  پور با اشاره  به فعال  شدن  شبكه هاي  شكار و قاچاق  پرندگان  شكاري  در استان  گيلان  يادآور شد: اين  شبكه ها با قاچاق  پرندگان  شكاري  در استان  صدمات  بسياري  به  تنوع  حياتي  اين  پرندگان  مي زنند.
وي  اضافه كرد: دليچه ، سارگه  جنگلي ، سنقر، كوركور، عقاب  دريايي ، دم  سفيد، قرلان ، بيغو، قرقي ، عقاب  تالابي ، عقاب  جنگلي ، عقاب  طلايي ، بالابان ، بحري ، لاچين  و شاهين  لل  از جمله  پرندگان  شكاري  هستند كه  در محيط زيست  استان  گيلان  وجود دارند.
وي  اظهار كرد: دليچه  از مهمترين  پرندگان  شكاري  است  كه  هم اكنون  به  شدت  مورد توجه  شكارچيان  حرفه اي  و شبكه هاي  قاچاق  قرار دارد. به  گفته  وي ، اين  پرنده  به  دليل  دارا بودن  سرعت  زياد در پرواز و ويژگي هاي  منحصر به  فرد، مورد توجه  اعراب  حاشيه  خليج  فارس  براي  استفاده  در شكار قرار دارد و از اين  رو شبكه هاي  قاچاق  به  دنبال  صيد و شكار اين  پرندگان  و فروش  آنها در كشورهاي  حاشيه  خليج  فارس  هستند.
به گفته فرج پور، متأسفانه بسياري  از اين  پرندگان  پس  از به  دام  افتادن  در طي  مسير قاچاق  از پاي  درآمده  و از چرخه  حيات  حذف  مي شوند.
پرندگان  شكاري  چون  دليچه  به  دليل  قرار گرفتن  در حلقه هاي  بالاي  هرم  غذايي  ارزش  زيادي  در محيط زيست  دارند كه حذف  آنها از اين  چرخه  صدمات  جبران ناپذيري  بر چرخه  حياتي  محيط زيست  وارد مي كند.
اين  كارشناس  افزود: محيط زيست  استان  گيلان  در سال  جاري  موفق  به  كشف  و متلاشي  كردن  دو شبكه  بين المللي  قاچاق  اين  پرندگان  در استان  گيلان  شده است .
وي  اظهار كرد: براساس  قوانين  صيد و شكار كشور صيد كليه  پرندگان  شكاري  غيرقانوني  است  و مجموعه  اين  پرندگان  در فهرست  حيوانات  حمايت  شده  قرار دارند.
در سمنان
شمار زيادي  از پرندگان  با فرارسيدن  فصل  زمستان  مهاجرت  خود را از مناطق  سيبري  به  پارك  ملي  كوير استان  سمنان  آغاز كرده اند.
اين  پرندگان  شامل  اردك  سرسبز، خوتكا، چنگر، غازخاكستري ، خروس  كولي ، انغوت ، تنجه ، كاكايي  صورتي  و ابچليكاست  كه  براي  زمستان گذراني  و تأمين  منابع  غذايي  از سيبري  و شمال  روسيه  به  تالابهاي  پارك  ملي  كوير مهاجرت  كردند. به  گفته    رحمت  كارشناس  اداره كل  حفاظت از محيط زيست  استان  سمنان  ماموران  اين  اداره  كل  نيز در مدت  مهاجرت  پرندگان به  پارك ملي  كوير با شكارچيان  متخلف  برخورد مي كنند.
پارك  ملي  كوير كه  در جنوب  شهرستان  گرمسار واقع است  ۶۷۰ هزار هكتار وسعت  دارد كه  ۲۵۰ هزار هكتار آن  منطقه  حفاظت  شده است .
دستگيري ۱۹ شكارچي متخلف
مدير كل  روابط عمومي اداره  كل  حفاظت  محيط زيست  استان  تهران  گفت : در  چند روز گذشته  ۱۹ نفر شكارچي  غيرمجاز در محدوده  پارك هاي  ملي  خجير و سرخه حصار توسط ضابطان  خاص  دادگستري  و ماموران  اجرايي  منطقه  دستگير شدند.
فريدرضا خلجي  عليايي افزود: از اين  متخلفان  ۹ قبضه  سلاح  شكاري  و لاشه  يك  رأس قوچ  وحشي  كشف  و ضبط شد. وي  خاطرنشان  كرد: به  علت  حضور به موقع  ماموران ، اكثر متخلفان  قبل  از شكار، شناسايي  و دستگير شدند و پس  از تحقيقات  مقدماتي  در اختيار مراجع  قضائي  قرار گرفتند.

نگاه
داوود كاظمي
010002.jpg

شهردار تهران با ساكنان منطقه ۲۰ ملاقات مي كند
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران روز پنج شنبه با حضور در منطقه ۲۰ شهر تهران ضمن ملاقات با شهروندان اين منطقه پاسخگوي مسائل و مشكلات آنها خواهند بود.
شهروندان ساكن منطقه ۲۰ به منظور ثبت نام مي توانند امروز (سه شنبه) به روابط عمومي شهرداري منطقه واقع در خيابان شهيد رجايي - جنب دادسراي شهر ري مراجعه كنند.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
اجلاس مجمع مشورتي كلانشهرها نياز به مجوز ندارد
ايرنا: نايب  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : برگزاري  اجلاس  مجمع  مشورتي  كلانشهرها، نياز به  مجوز قانوني  خاص  ندارد.
مهندس «حسن  بيادي» در گفت  و گو با ايرنا  اظهار داشت :مجمع  شوراهاي  اسلامي كلانشهرها، مشورتي  بوده  و درآن  روساي  شوراي  كلانشهرها به  مشورت  و تبادل  نظر مي پردازند.
وي  افزود: هريك  از اعضاي  اين  مجمع ، به مثابه  كارشناسان  زبده اي  هستند كه براي  وحدت  نظر در پيشبرد اهداف  كشور، در هر دوره اي  گرد هم آمده  وبا حضور در مجمع ، به  رفع  نواقص  در اجراي  كارهاي  شهري  مي پردازند.
نايب  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  با بيان  اين كه  بحث  سازماني  در جلسات اين  مجمع  مشورتي  در كار نيست  تأكيد كرد: به  نظر مي رسد با برگزاري  اين  نوع جلسات ، تصميماتي  كه  براي  كلانشهرها و به  تبع  آن براي شهرها گرفته  مي شود، كارشناسي تر بوده  و به  نفع  مردم  و جامعه  است .
وي  خاطرنشان  كرد: مگر براي  برگزاري  سمينارهاي  مختلف  در كشور مجوز قانوني صادر مي شود كه  مجمع  مشورتي  كلانشهرها فاقد آن باشد؟
بيادي  گفت : مجمع  مشورتي  كلانشهرهاي  كشور هرگز نياز به  مجوز خاص  قانوني نداشته  و مدعيان ، موارد خلاف  و غير قانوني  اين  مجمع ها را اعلام  كنند.
پيشتر، معاون  اجتماعي  و امور شوراهاي  وزارت  كشور در نامه اي  خطاب  به رئيس  شوراي  شهر تهران ، نشست هاي  شوراهاي  كلانشهرها را غير قانوني  اعلام  كرده  بود.
اشرف  بروجردي  در نامه  خود كه  در جرايد روز(شنبه ) كشور منتشر شده ، آورده  است : شوراهاي  شهر به  لحاظ قانوني  فاقد ساختار سلسله  مراتبي  همانند سازمان ها و دستگاه هاي  اجرايي  هستند، بنا بر اين  هرگونه  اقدام  شوراي شهر تهران  و هر شوراي  ديگري  در سازماندهي  فعاليت هاي  شوراها نيازمند قانون است  كه  اين  مهم  وجود ندارد.
نكته  مد نظر معاون  وزير كشور در اين  نامه ، مفاد تصريح  شده  در مواد ۷۱تا ۷۷ قانون  شوراهاي  شهر و روستاي  سراسر كشور است  كه  در آن قانونگذار هيچ  اختياري  براي  فعاليت  فراتر از حيطه  شهر يا روستاي  حوزه  انتخابيه  شوراها در نظر نگرفته  است .
اين  درحالي  است  كه  پنج شنبه  گذشته ، پانزدهمين  مجمع  مشورتي  كلانشهرها در شوراي  شهر تهران  برگزار شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |