سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
رئيس جمهوري در پيامي به همايش بزرگداشت پدر علوم ارتباطات ايران
پاسداشت دكتر معتمد نژاد، ستايش دانش
فضيلت و بيدارگري است
010017.jpg
گروه علمي فرهنگي-فريبا صحرايي: ديروز دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در حالي ميزبان مراسم پاسداشت دكتر كاظم معتمد نژاد پدر علم روزنامه نگاري و علوم ارتباطات ايران بود كه حضور جمع زيادي از فارغ التحصيلان جديد و قديم اين رشته، استادان به نام دانشگاهي، چهره هاي مطبوعاتي و مقامات و مديران كشوري گرماي خاصي به اين مراسم بخشيده و روزي ماندگار در خاطره ها را به خود ديد. آنچنان كه حضور خودجوش بخش اعظم حاضرين، اهداي تعداد بي شماري لوح تقدير و سپاس و ارسال پيام هاي مختلف تبريك و بزرگداشت از نقاط مختلف در پاره اي از ساعات برنامه بزرگداشت، دست اندركاران برپايي را غافلگير كرده بود.
در اين مراسم كه به همت مديريت دانشگاه علوم ارتباطات اجتماعي برپا شد، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي پيامي ستايش از استاد والامقام دكتر كاظم معتمد نژاد را ستايش از دانش، فضيلت و بيدارگري دانست و از وي به عنوان سرمايه اي گرانسنگ براي جامعه علمي و فرهنگي كشور ياد كرد.
مراسم بزرگداشت پدر علوم ارتباطات ايران با سخنان وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي و علوم، تحقيقات و فناوري همراه بود.
دكتر جعفر توفيقي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تأكيد بر اينكه در اين نشست به عنوان يك وزير شركت نكرده و بلكه به شوق سپاسگذاري از يك عمر خدمات استاد حضور يافته است گفت: تنها برگزاري يك همايش براي بزرگداشت از فعاليت ها و خدمات علمي اين استاد با عظمت كافي نيست و اين جلسه تنها نمادي است براي توجه جامعه جهاني به علم و دانش و احترام به مقام دانشمندان.
همچنين احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز طي سخناني در تكريم مقام علمي دكتر معتمد نژاد گفت: هيچ روزنامه مؤثري در كشور نيست كه به نحوي از راهنمايي استاد بهره نگرفته باشد و هيچ قانوني درحوزه ارتباطات وجود نداردكه وي در آن سهمي نداشته باشد.
اهداي قرآن نفيسي از سوي رئيس جمهوري به دكتر معتمد نژاد بخش ديگري از برنامه بود كه توسط مشاور وي صورت گرفت و پس از آن مراسم پرده برداري از كتيبه دانشكده علوم ارتباطات انجام شد و در پاسخ به تمامي اين قدرگزاريها بود كه دكتر كاظم معتمد نژاد اظهار داشت: من هيچ كاري نكرده ام و تنها يك معلم عادي هستم و هرچه داشته ام از انگيزه اي است كه دانشجويانم در من ايجاد كرده اند و اميدوارم به زودي دانشگاه علوم ارتباطات در ايران تأسيس شود.
در اين مراسم لوح تقدير دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران به دكتر معتمد نژاد اهدا شد، كه در آن شهردار تهران ضمن تقدير از جايگاه ارزشمند اين استاد علوم ارتباطات، شكل گيري مكانت اجتماعي و فرهنگي هر شهر را وابسته به چهره هاي ارزشمند فرهنگي و اجتماعي آن دانسته بود.
همچنين اهداي لوح تقدير از سوي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران (به نمايندگي رجبعلي مزروعي)، دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران، گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي، كاركنان دانشگاه، مركز تحقيقات و سنجش برنامه هاي صدا و سيما، انجمن روابط عمومي ايران و انجمن اسلامي دانشگاه از جمله ديگر برنامه هاي اين همايش بود كه با قرائت متن لوح هاي اهدايي انجام شد.
دكتر كاظم معتمد نژاد از پيشگامان علوم ارتباطات با بيش از ۴ دهه تلاش ارزشمند علمي، در سال ۱۳۱۳ در خانواده اي فرهنگي- روحاني در روستاي «مود» در بيرجند به دنيا آمد.
وي دوران ابتدايي و بخشي از متوسطه را در زادگاه خود گذراند و پس از اخذ ديپلم متوسطه از دبيرستان مروي تهران، به دانشگاه راه يافت و ابتدا در رشته زبان فرانسه و سپس در رشته حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران مشغول تحصيل شد. آشنايي وي با مديريت وقت مؤسسه كيهان، موجب شد تا در روزنامه  كيهان به كار مترجمي زبان فرانسه مشغول شده و بعد مسئوليت گروه خارجي را عهده دار شود.
وي پس از اخذ بورسيه تحصيلي از دولت فرانسه و پس از آن تحصيل در دانشگاه سوربن فرانسه، موفق به اخذ دكتراي حقوق و علوم سياسي شد و صلاحيت ديپلم تدريس روزنامه نگاري گرفت.
وي در سال ۱۳۴۳ با كوله باري از دانش روزنامه نگاي، ارتباطات، حقوق و علوم سياسي با انديشه تأسيس نخستين دانشكده روزنامه نگاري پا به ميهن گذارد.
درجه ۲۴ استادي او در ارتباطات، مرتبه اي است كه در ايران تعداد دارندگان آن از انگشتان يك دست تجاوز نمي كند. علاوه بر ارائه مقالات متعدد علمي پژوهشي پرشمار، وي ۲۹ عنوان كتاب نگاشته است.

استاندارد معاينه بيماران از طرف پزشكان رعايت نمي شود
010020.jpg
ايرنا: نايب  رئيس  سازمان  نظام  پزشكي  خراسان  گفت : بر طبق  قوانين  مربوطه ، حداكثر بيماري  كه  يك  پزشك  متخصص  مي تواند در ساعت  ويزيت  كند، شش  بيمار است .
دكتر «ضياءالله  حقي» با بيان  مطلب  فوق  افزود: با كمال  تأسف  استانداردهاي  مربوطه  در اين  خصوص  به  دلايل  مختلف  در كشور ما رعايت  نمي شود و اين  امر تبعات  بسياري  را پديد آورده  است .
وي  افزود: هم اكنون  برخي  از پزشكان  متخصص  تعداد بيماران  زيادي  را در مدت  زمان  كوتاهي  به  علت  شلوغي  و تقاضاي  زياد ويزيت  مي كنند كه  اين  موضوع  مسلماً در تشخيص  و افت  كيفيت  درمان  تأثير دارد.
به  گفته  وي ، از سوي  ديگر فرهنگ  مردم  ما در مراجعه  به  پزشك  نيز اغلب  يك  رابطه  منطقي  نيست  زيرا مشهور بودن  يك  پزشك  در تقاضا براي  مراجعه  اهميت  زيادي  دارد.
وي  ادامه  داد: در جامعه  ما همين  كه  پزشكي  مشهور شد، سيل  مراجعه  به  وي  افزايش  يافته  و چون  در اين  رابطه  ضعف  نظارت  و قوانين  نيز وجود دارد، پزشك  مربوطه  نيز هر چقدر بيمار باشد ويزيت  مي كند در صورتي كه  به  استانداردها و حداقل  وقتي  كه  براي  تشخيص  بايد بگذارد، توجهي  ندارد.
دكتر حقي  اظهار داشت : سرگرداني  و سردرگمي  مردم  جهت  نوبت  گرفتن ، ازدحام  و شلوغي  در مطب ها، رعايت  نشدن  حقوق  بيماران  و احتمال  خطا در تشخيص  از سوي  پزشك  و خلوت  شدن  مطب  برخي  از پزشكان  غير مشهور و در عين  حال  حاذق  از تبعات  اين  مشكل  است .
وي  راهكارهاي  نهادينه  شدن  فرهنگ  صحيح  مراجعه  به پزشك  در كشور را يك  ضرورت  دانست  و افزود: طرح  ارجاع  و مراجعه  به  پزشك  خانواده  يكي  از راهكارهاست  كه  اجراي  آن  در مرحله  آزمايشي  به سر مي برد.
وي  بااشاره  به  اهداف  سازمان  نظام  پزشكي  گفت : حفظ حقوق  بيماران  و پزشكان  به  طور متقابل  از وظايف  اين  سازمان  است  و با توجه  به  افزايش  اختيارات  در قانون  جديد، زمينه هاي  نظارت  بر فعاليت  اعضا بيشتر مي شود.
او خاطر نشان  كرد: هم اكنون  نظارت  برفعاليت  درماني  پزشكان  از جمله  وظايف  اداره  نظارت  بر درمان  مي باشد.

رسيدن به سن ازدواج بيشترين دليل مراجعات دانشجويان
دانشگاه تربيت معلم به مركز مشاوره است
010014.jpg
ايلنا: رئيس مركز مشاوره دانشگاه تربيت معلم گفت بيشترين آمار مراجعات دانشجويان به اين مركز در خصوص ارتباط با جنس مخالف و مسائل و مشكلات ازدواج، است.
دكتر رضا رحال زاده، رييس مركز مشاوره دانشگاه تربيت معلم با اعلام اين مطلب افزود: دانشجويان به دليل قرار گرفتن در يك موقعيت اجتماعي جديد و رسيدن به سن ازدواج، خواهان مشاوره با اين مراكز هستند.
وي ادامه داد: دومين مسئله كه بيشترين آمار مراجعات دانشجويان را به خود اختصاص داده، مشكلات تحصيلي و تغيير رشته بوده كه بيشتر دانشجويان مي  خواهند از وضعيت تحصيلي و شغلي خود با توجه به رشته تحصيلي  شان اطلاع پيدا كنند.
رحال زاده افزود: در زمينه اعتياد و خودكشي نيز مراجعاتي داشته  ايم كه معدود بوده و با جلسات گفتگويي كه برگزار شده، سعي كرده  ايم اين مشكلات را رفع كنيم.
وي در ادامه تصريح كرد: چون بيشتر كار و فعاليت ما در ارتباط با پيشگيري از مشكل است؛ به همين علت اگر مسأله  اي پيش بيايد كه نياز به درمان داشته باشد آن را به متخصصان از جمله پزشك، روان  پزشك و روان  شناس ارجاع مي  دهيم.
رييس مركز مشاوره از ديگر فعاليت  هاي اين مركز به برگزاري جلسات سخنراني در خصوص اعتياد، ايدز و افسردگي اشاره كرد و گفت: در كل اين مركز، در جهت پيشگيري از مسائل و مشكلاتي مانند ايدز، خودكشي، اعتياد، افسردگي، مسائل تحصيلي، شغلي و ازدواج فعاليت مي  كند.
وي در پايان خبر از تغيير نام مركز مشاوره دانشجويي و خوابگاه  هاي دانشجويي داد و گفت: از سال آينده مركز مشاوره دانشجويي به مركز بهداشت و روان و مشاوره و خوابگاه  هاي دانشجويي به خانه دانشجو تغيير نام خواهد يافت.

تجليل از دكتر معتمدنژاد
010032.jpg
گراميداشت دكتر معتمدنژاد پاسداشت علم، فرهنگ و آزادي است.
او كه به حق پدر علم ارتباطات و روزنامه نگاري ايران لقب گرفته است عمري را در دفاع از آزادي و حقوق مطبوعات و رسانه ها سپري نمود و هميشه و در همه حال از حق مردم در برخورداري از اطلاعات و مطبوعات آزاد و مستقل دفاع كرد.

مجوز جديد براي شبكه ماهواره اي صادر نشده است
اداره  كل مطبوعات و رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اعلام كرد: خبر برخي از رسانه ها را مبني بر اعطاي مجوز جديد براي تأسيس دفتر نمايندگي و فعاليت در ايران، به شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان، تكذيب مي كند.
بنابراين گزارش در ادامه نمابر ارسالي از سوي اين اداره آمده است: اداره كل مطبوعات و رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اخيرا به هيچ شبكه ماهواره اي فارسي زبان اجازه تأسيس دفتر نمايندگي و تهيه برنامه در كشور را نداده است .

فقط ۵۵ درصد از مردم به خدمات انتقال خون اعتماد دارند
ايسنا: نتايج تحقيقات در سازمان انتقال خون نشان دهنده اعتماد تنها ۵۵ درصد جمعيت نسبت به خدمات انتقال خون بوده و ۳۲ درصد افراد بهترين راهكار براي اطمينان از هپاتيت و ايدز را اهداي خون مي دانند.
اين مطالعه بر روي ۹۰۰۰ شركت كننده (۴۷ درصد زن و ۵۳ درصد مرد) انجام شد كه ۶۵ درصد آنان مدرك تحصيلي ديپلم و بالاتر داشتند.
در كل ۱۵ درصد اهداكنندگان خون در اين مطالعه داراي رفتار پرخطر بوده كه مي توانستند در صورت آلوده بودن به عفونت هاي قابل انتقال توسط خون و فرآورده هاي خوني و قرار داشتن در دوره پنجره موجب آلودگي گيرندگان آن فرآورده ها شوند.
به گزارش ايسنا، شايع ترين علت عدم تمايل به اهداي خون در زنان وجود باور غلط به صورت ترس از ابتلا به بيماريهاي عفوني و خوني است و ۷۵ درصد زنان تحت مطالعه نسبت به اهداي خون نگرش منفي و تنها ۲۴ درصد آنان داراي نگرش مثبت بودند.

پس از ۷ سال خشكسالي
شادي در زابل از آسمان باريد
گروه اجتماعي: پس از هفت سال قحطي آب و خشكسالي، در حالي كه مردم زابل آماده مي شدند، نماز باران (استسقا) را بخوانند، چنان باراني باريد كه شهر و عوامل دست اندركاران خدمات شهري در مهار آن دچار مشكل شدند.
مردم زابل ديروز در دومين روز از بارش باران كه بي وقفه ادامه داشت به شكرگزاري پرداختند و نماز شكر خواندند. مردم اين شهر به دعوت امام جمعه زابل قرار بود ديروز نماز باران بخوانند.
به گزارش ايرنا، با بارش  باران  كه  از روز يكشنبه  در اين  شهرستان  آغاز شده  و همچنان  ادامه دارد، مردم  اين  سامان  امروز به جاي  اقامه  نمازباران ، در منازل  خود نماز و سجده  شكر به  جا آوردند.آنان  پس  از اقامه  نماز شكر دست  به آسمان  بلند كرده  و از درگاه  خداوند به  خاطر نزول  رحمت  قدرداني  و براي  تداوم  بارش  باران  دعا كردند.
امام  جمعه  زابل  به  خبرنگار ايرنا گفت : نيت  مردم  زابل  براي  اقامه  نماز استسقا (نماز طلب  باران ) نيتي  پاك  و از خلوص  دل  بود.به گفته  حجت الاسلام «سيدكاظم  طباطبايي» با توجه  به  تداوم  پديده  خشكسالي  كه  مشكلات  زيادي  را در سيستان  بوجود آورده است  مردم  اين  منطقه  بايد در همه  حال  براي  استمرار بارش  باران  به  درگاه  خداوند دعا كنند.روستاييان  و بخصوص  كشاورزان  سيستان  با در دست  گرفتن «قرآن  كريم» و تلاوت اين  كتاب  آسماني  در كنار زمين هاي  كشاورزي ، خدا را براي  نزول  رحمتش  شكركردند.شهرستان  ۴۰۰ هزار نفري  زابل  در ۲۰۵ كيلومتري  شمال  زاهدان  مركز سيستان  و بلوچستان  قرار دارد.
به گزارش اين خبرگزاري همچنين معاون  آموزشي  اداره آموزش  و پرورش  زابل  اعلام  كرد: به علت  بارش  شديد باران ، لغزندگي  سطح  معابر و آب  گرفتگي ، مدارس  حاشيه  اين  شهر ديروز در نوبت  صبح  تعطيل  شد .«فرزاد نامجو» به  خبرنگار ايرنا گفت : ۲۰ مدرسه  از مجموع  ۱۸۰ فضاي  آموزشي  با نزديك  به  دو هزار دانش آموز در حاشيه  شهر زابل ، ديروز تعطيل  شده اند.
به  گفته  او، در صورت  تداوم  بارش  باران ، مدارس  نوبت  عصر زابل   هم  تعطيل  خواهند شد.وي  گفت : در مدارس  حاشيه  شهر زابل  به  علت  آب  گرفتگي  شديد، امكان  حضور دانش آموزان  در كلاس هاي  درس  وجود ندارد.«غلامرضا شهركي» مسئول  امور اجتماعي  فرمانداري  زابل  هم  گفت : به  جز مدارس  حاشيه  شهر زابل ، كليه  مدارس  سطح  روستاها و شهرهاي  سيستان  امروز باز هستند.

پاسخ رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر به نيروي انتظامي
كشت خشخاش دارويي، قانوني و مخالفت با آن قانون شكني است
طرحي درباره توزيع ترياك بين سالخوردگان وجود ندارد، اين حرف ها فقط در حد پيشنهاد برخي شخصيت هاست
گروه اجتماعي: دامنه مخالفت ها با يكديگر و موج آفريني هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر و نيروي انتظامي درباره نحوه جلوگيري از گسترش و شيوع اعتياد روز به روز افزون تر مي شود.
مطرح شدن كشت نوعي خشخاش و اجازه پرورش آن به وزارت بهداشت و درمان براي برخي مصارف دارويي از يك طرف و زمزمه هايي مبني بر احتمال تخصيص ترياك به افراد بالاي ۵۰ سال، موجب پديد آمدن مصاحبه هايي از سوي طرفين شده است، در اين مصاحبه ها، هر يك از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و نيروي انتظامي به استدلال درباره صحت تصميم هاي خود دارند.
در آخرين اظهار نظر از طرف سردار ابويي، اعلام شد كه اين نيرو به شدت با كشت دارويي ترياك مخالف بوده و آن را در جهت جلوگيري از شيوع مواد مخدر نمي داند.
در پي اين اظهارات، دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر طي گفت گويي با واحد مركزي خبر به اين اظهارات پاسخ داد. وي با طرح اين مسأله كه كشت گياه «الي فرا» (خشخاش دارويي) از مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام است، مخالفت با آن را مخالفت با قانون تلقي كرد.
دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر مصوبه  اخير مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  را درباره  كشت  گياه  شقايق «الي  فرا» اقدامي  بنيادين، حرفه اي  و كارشناسانه  خواند و مخالفت  با آن  را قانون  شكني  دانست .
بنابر گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اخيراً با تصويب  طرحي  به  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اجازه  داد براي تهيه  مواد اوليه  داروهاي  مورد نياز با نظارت  ديگر دستگاهها اقدام  به  كشت  شقايق  الي  فرا (نوعي  خشخاش ) كند كه  اين  موضوع  از ابتدا با مخالفت  نيروي  انتظامي  روبرو شد.
علي  هاشمي  دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با حمايت  از اين  طرح  گفت : حاضرم  در دفاع  از اين  طرح  با ديگران  مناظره  كنم .
وي  با اشاره  به  مخالفت  نيروي  انتظامي  با اجراي  اين  طرح  تصريح  كرد: اعتراض  اين  نيرو به  طرح ، قبل  از تصويب  آن  در مجمع  بدون  اشكال  بود.اما پس  از تصويب  طرح، اين  كار نوعي  قانون  شكني  محسوب  مي  شود.هاشمي  تاكيد كرد: اعتراض  نيروي  انتظامي  پس  از تصويب  طرح  در مجمع  نوعي  تخلف  است  كه  از نظر قضايي  قابل  پيگيري  است. 
هاشمي  گفت: طرح  كشت  شقايق  الي  فرا براي  توليد مواد اوليه  تأمين  داروهاي  نگهدارنده  معتادان  پس  از بحث هاي  كارشناسي  به  تصويب  ۲۸ عضو از ۳۲ عضو مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  رسيد.وي  با تشريح  ابعاد اين  طرح  اضافه  كرد:پس  از ۲۵ سال  مبارزه  و صرف  هزينه  هاي  مادي  و معنوي  به  شرايطي  رسيده ايم  كه  نياز داريم  مصرف  معتادان  كشور را در چارچوب  اهداف  درماني ، بازتواني  و كاهش  آسيب  با كمك  داروهاي  متنوع  نگهدارنده  تأمين  كنيم .وي  تاكيد كرد:در شرايطي  نيستيم  كه  با اجراي  طرح هاي  گذشته ، معتادان  كشور را در دام  مافياي  قاچاق  رها كنيم .
دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر بر اجراي  اين  مصوبه  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تاكيد كرد و گفت: اين  مصوبه  به  رئيس  جمهور و دستگاههاي  ذيربط  ابلاغ  و براي  تدوين  آئين  نامه  اجرايي  آن  ۶ ماه  فرصت  تعيين  شده  است .
دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر درباره  طرح  توزيع  ترياك  ميان  معتادان  كهنسال  نيز گفت : چنين  طرحي  وجود ندارد اما پيشنهادهايي  از طرف  برخي  شخصيتها از جمله  نمايندگان  مجلس  در اين  باره  ارائه  شده  كه  قابل  توجه  است  اما هنوز به  طرح  تبديل  نشده  است .
گفتني  است  طرح  كشت  گياه  شقايق  الي  فرا كه  نوعي  خشخاش  مرفين  دار است  از ابتدا با مخالفت  نيروي  انتظامي  روبرو شد كه  ابراز اين  مخالفت  هم  اكنون  پس  از تصويب  طرح  در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ادامه  دارد.
سرتيپ  مهدي  ابويي  رئيس  مركز مبارزه  با مواد مخدر نيروي  انتظامي  در دو روز گذشته  در مصاحبه هايي  اقدام  به  ابراز مخالفت  با اين  طرح  كرد.

جسته، گريخته
رابطه سرما با چمدان
واحد مركزي خبر: چمدان  مسافران  آمريكايي ، براي  سومين  روز متوالي  در فرودگاه  بين المللي  فيلادلفياي  اين  كشور جا ماندند.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز، هزاران  تن  از مسافران  آمريكايي  در آستانه  سال  نومسيحي ، پس  از رسيدن  به  مقصد از مفقود شدن  چمدان هايشان  در فرودگاه  بين المللي  فيلادلفيا خبر مي دهند.شركت هاي  هواپيمايي  آمريكا با انتقاد از سرما و يخبندان  شديد، بيماري  كاركنان  و غيبت  آنها را علت  اصلي  جاماندن  هزاران  چمدان  مسافران  مي دانند و ابراز اميدواري  كردند هرچه  زودتر چمدان  مسافران  به  صاحبان  آنها تحويل  داده  شود.
تلويزيون جديد اسلامي در آمريكا
واحد مركزي خبر: يك  شبكه  تلويزيوني  اسلامي  جديد در آمريكا و كانادا راه اندازي  شد.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه، اين  شبكه  تلويزيوني  كه بريجز نام  دارد نخستين  شبكه  اسلامي  به  شمار مي آيد كه  قصد دارد مسائل  مسلمانان  آمريكاي  شمالي  را مورد بحث  و بررسي  قرار دهد.ناظران  و مديران  اين  شبكه  تلويزيوني  مي گويند هدف  از راه اندازي  اين شبكه  ايجاد پل هاي  مختلف  ميان  مسلمانان  با ساير گروه ها و اقليت هاي  آمريكايي  است .
زلزله در گردشگري
ايرنا: از آنجا كه  بخش  عمده اي  از درآمد بيشتر كشورهاي  جنوب  شرق  آسيا ازجمله  تايلند، اندونزي ، سريلانكا، مالزي ، مالديو و ... از محل  صنعت  گردشگري  تأمين  مي شود، زمين  لرزه  روز يكشنبه  ضربه  سنگيني  به  اين  صنعت  درآمدزا وارد كرد.به  گزارش  روز دوشنبه  شبكه  تلويزيوني  سي ان ان ، سواحل  اين  كشورها، به ويژه  در اين  فصل  از سال  ميزبان  تعدادزيادي از گردشگران  نقاط مختلف  جهان  بود، اما حوادث  مرگبار روز يكشنبه  قطعاً ركودي  طولاني  را در صنعت  گردشگري  اين  كشورها باعث  مي شود.
فعاليت يك مركز اسلامي متوقف شد
ايرنا: رئيس  مؤسسه «اداره  مساجد و طرحهاي  خيريه» عربستان  تعطيلي  فعاليتهاي  اين  مركز در خارج  از كشور را تأييد كرد.كارشناسان  تصميم  دولت  عربستان  سعودي  براي  محدود كردن  فعاليت  اين  مؤسسه  را در راستاي  فشارهاي  آمريكا كه  مؤسسات  خيريه  عربستان  را به  حمايت  مالي  از تروريسم  متهم  مي كند، ارزيابي  كردند.اوايل  مهر ماه  گذشته  وزارت  اوقاف  و امور اسلامي  عربستان  دفاتر مؤسسه  خيريه  الحرمين  را به  عنوان  بزرگترين  مؤسسه  خيريه  فعال  در خارج  تعطيل  كرد.
مفقودهاي تايلندي
واحد مركزي خبر: منابع  خبري  از ناپديد شدن  برخي  از اعضاي  خانواده  سلطنتي  تايلند در زلزله  اخير خبر مي دهند. به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز، مقامات  تايلند ديروز   اعلام  كردند برخي  از اعضاي  خانواده  سلطنتي  اين  كشور كه  در لحظه  وقوع  زلزله  سهمگين  در سواحل  كشور حضور داشتند، مفقود شده اند.شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز، به  جزئيات  اين  خبر اشاره اي  نكرد.
رونق گردشگري در كوبا
واحد مركزي خبر: وزارت  گردشگري  كوبا از حضور ميليون ها گردشگر در سال  دو هزار و چهار در اين  كشور خبر داد.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز، وزير گردشگري  كوبا اعلام  كرد دستكم دو ميليون  نفر در سال  دو هزار و چهار از اين  كشور ديدن  كرده اند كه  اين  رقم  هشت  درصد نسبت  به  سال  گذشته  افزايش  داشته  است .اين  در حاليست  كه  شمار گردشگران  آمريكايي  كه  از كوبا ديدن  كرده اند پس  از اين كه  جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا در ژوئن  دو هزار و چهار، سفر به  اين  كشور را تحريم  كرد پنجاه  درصد كاهش  يافت .

تلفن به ۱۹۷ براي سئوال درباره ۱۱۰
واحد مركزي خبر: رئيس  مركز فرماندهي  و كنترل  پليس  ۱۱۰ امروز به  سئوالات  مردم  پاسخ  مي  دهد. مركز اطلاع  رساني  نيروي  انتظامي  اعلام  كرد: در ادامه  برگزاري  جلسات  ارتباط  مستقيم  مردم  با مسئولان  اين  نيرو سردار سرتيپ  مومني  رئيس  مركز فرماندهي  و كنترل  پليس ۱۱۰ امروز (سه شنبه)  به  پرسش هاي  مردم  پاسخ 
مي  دهد. به  گزارش  واحد مركزي  خبر اين  مركز امروز در اطلاعيه اي  از شهروندان  خواست  از ساعت  ۹ تا ۱۲ امروز ضمن  تماس  با شماره  تلفن  ۱۹۷ ديدگاهها، پيشنهادها و مشكلات  خود را مستقيما با رئيس  مركز فرماندهي  و كنترل پليس  ۱۱۰ درميان  گذارند.

روغن نباتي هاي غيرمجاز براي تبليغ از تلويزيون
مهر: دكتر پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي نامه اي به مهندس ضرغامي رييس سازمان، خواستار ممنوعيت تبليغ روغن جامد نباتي هيدروژنه شد.
در اين نامه آمده است: تبليغات وسيعي در مورد مصرف روغن جامد در رسانه ها از جمله تلويزيون جريان دارد كه اين روند در مقابل تلاشهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي ترويج مصرف روغن مايع به جاي روغن جامد بسيار قوي و نابرابر است. لذا از آنجا كه آن سازمان به عنوان يك بازوي مقتدر در جهت اطلاع رساني و ارتقاي سواد تغذيه اي مردم نقش مهمي دارد از آن رسانه انتظار مي رود نسبت به اصلاح اين گونه تبليغات اقدام كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين نامه از صدا و سيما خواسته شد تا تبليغ روغن جامد نباتي هيدروژنه ممنوع شود و تنها روغن هاي جامد كه حاوي اسيد چرب با اشباع كمتر از ۲۴% و اسيد چرب ترانس كمتر از ۱۰% است مجاز به تبليغ باشد. همچنين تبليغات به گونه اي باشد كه مصرف زياد روغن را ترويج نكند.

مناسبت
نهضت آگاهي
واحد مركزي خبر:هفتم  دي  سال  ۱۳۵۸ هجري  شمسي ، فرمان  حضرت  امام  خميني  ره  مبني  بر تشكيل  نهضت  سوادآموزي  و بسيج  عمومي  براي  مبارزه  با بي سوادي  صادر شد.
در فرمان  حضرت  امام  خميني  ره  به  مردم  توصيه  شده  بود كه  در اين  امر مهم  شركت  كنند و در راه  سوادآموزي  بي سوادان  كشور بكوشند.
حضرت  امام  ره  تاكيد فرمودند كه  هركس ، در هرجا و به  هر نحوي  كه  از دستش  برمي آيد بي سوادان  را ياري  كند تا آنها نيز از نعمت  خواندن  و نوشتن  برخوردار شوند.
متعاقب  اين  فرمان  نهضت  سوادآموزي  به  منظور سازماندهي  به  اين  امر مهم  ايجاد شد.
در بخشي  از پيام  تاريخي  حضرت  امام  ره  در اين  باره  آمده  است :
مايه  بسي  خجالت  است  كه  كشوري  كه  مهد علم  و ادب  بوده  و در سايه  اسلام  زندگي  مي  كند كه  طلب  علم  را فريضه  دانسته  است  از نوشتن  و خواندن محروم  باشد. بايد بدون  از دست  دادن  وقت  براي  مبارزه  با بي سوادي  به  صورت  ضربتي  و بسيج  عمومي  قيام  كرد.
براي  اين  امر لازم  است  تمام  بي سوادان  براي  يادگيري  و تمام  خواهران  و برادران  براي  ياد دادن  بپاخيزند.

تازه ترين اظهارات درباره زوجين دانشگاهي
ازدواج هاي دانشجويي ۹۸ درصد موفق است
گروه اجتماعي: يك مسئول ضمن تكذيب خبر ناموفق بودن اكثر ازدواج هاي دانشجويي، اعلام كرد كه ۹۸ درصد اين ازدواج ها موفق بوده است.
رئيس  ستاد ازدواج هاي  دانشجويي  گفت : تحقيقات  انجام  شده  روي  دو هزار زوج  دانشجو نشان  مي دهد كه  ۹۸ درصد از اين  ازدواج ها در دو سال  گذشته  موفقيت آميز بوده  است .
وكيلي  در مصاحبه  با خبر راديو جوان  با بيان  اين كه  ميزان  طلاق  در ازدواجهاي  دانشجويي  نزديك  به  صفر بوده  است ، افزود: تحقيقاتي  بر روي  ۱۵ هزار زوج  در حال  اجراست  كه  موفقيت  اين  طرح  را در ۷ سال  گذشته  نشان  مي دهد.وي  تصريح  كرد: اين  تحقيقات  با حضور اساتيد دانشگاه  و با مشاركت  سازمان  ثبت  احوال  انجام  مي شود و هيچ  مجموعه  يا سازماني  تحقيقات  مستقل  در اين  خصوص  انجام  نداده  است  كه  مبناي  قضاوت  در خصوص  نارضايتي زوجهاي  جوان  از ازدواج  خود باشد.اين  مقام  مسئول  در ستاد ازدواجهاي  دانشجويي  در پايان  گفت: امسال  ازدواج هاي  دانشجويي  در مقايسه  با سال  گذشته  رشد۳۰ درصدي  را نشان  مي دهد.پيش از اين يكي از مسئولان دست اندركار مشاوره با دانشجويان اعلام كرده بود كه اكثر اين گونه ازدواج ها به بن بست رسيده و زوجين دچار مشكل در ادامه زندگي شده اند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |