سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
حفظ هويت كشتي ايران
آغاز عصر جديد در كشتي جهان
010041.jpg
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: تا چند روز ديگر سال ۲۰۰۴ ميلادي به پايان مي رسد و سال ۲۰۰۵ آغاز مي شود. سالي كه به دليل نام نهادن سازمان ملل متحد به سال ورزش و تندرستي مي تواند روزهايي بسيار تعيين كننده و تاريخي در سابقه ورزش جهان داشته باشد. بالطبع تمامي كشورهاي جهان در سال نو ميلادي درپي آن خواهند بود كه با انجام مطالعات عميق تر و راهكارهايي مناسب تر به دست آوردهاي ويژه اي برسند و با استفاده از توانايي ها و امكانات بالقوه و بالفعل خود نقشي تعيين كننده و جايگاهي معتبر در ورزش دنيا داشته باشند. البته هر كشوري با فراخور داشته ها و موجوديت خود به دنبال چنين دست آوردي است و ما نيز موازي با ديگر كشورها و جوامع الزاما بايستي كه با تدبير و تعقل لازم درپي شكوفايي و هويت ورزشمان در جهان باشيم.
يكي از رشته هايي كه ورزش ما در جهان با آن در حد استانداردهاي بين المللي و قابليت هاي بالا شناخته شده است، رشته كشتي است. رشته اي كه با شروع اولين روز سال جديد ميلادي دوره تازه اي از حيات خود را آغاز مي كند و تمامي مسابقات رسمي و غيررسمي آن در جهان با مقررات و قوانين تازه اي برگزار مي شود. قوانيني كه به اعتقاد كارشناسان و متخصصان «فيلا» تحولي اساسي در اين رشته ورزشي ايجاد مي كند و اين اميدواري هم وجود دارد كه با شكل جديد خود بتواند همچنان اعتبار و منزلت خود را در ميان ديگر رشته هاي ورزشي حفظ نمايد.
در اين ميان تداوم حضور قدرتمندانه و با صلابت مردان كشتي ايران در صحنه هاي مختلف جهاني و اينكه نام پرافتخار و درخشان ايران همچنان با قهرمانان شايسته كشورمان همراه باشد، امري لازم و واجب است كه نيازمند دقت لازم و بازنگري وسيعي است.
رويكرد بسياري از كشورهاي دنيا به ورزش كشتي در سال ۲۰۰۴ و اتفاقات ريز و درشتي كه كشتي در اين سال در ميدان هاي مختلف آن ها را تجربه كرد، همه و همه نشان از آن دارد كه سال جديد باتوجه به نكاتي كه در شروع اين بحث به آن ها اشاره شد، سالي بسيار حساس و تعيين كننده براي اين ورزش و مدعيان جهاني آن است.مدعياني كه ما نيز قطبي تعيين كننده در ميان آن ها هستيم.
بياييد براي ورود به دنياي تازه كشتي همه دست در دست هم با دوري جستن از كينه توزي ها و تفرقه افكني ها، نگرش هاي منفي و غرض آلود را از خود دور ساخته و با ارايه خدمات صادقانه و مخلصانه، در راه پويايي و بالندگي ورزش كشتي ايران در جهان نقشي تعيين كننده و تاثيرگذار داشته باشيم.
ديدار پيشكسوتان كشتي
با مهندس مهر عليزاده
در نشست صبح ديروز گروهي از پيشكسوتان كشتي كشور با مهندس محسن مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني كه به منظور تقدير از زحمات وي براي تاسيس صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشي انجام شد، طرح اعزام پيشكسوتان كشتي به مسابقات جهاني با هزينه فدراسيون كشتي مطرح شد.
010038.jpg
روابط عمومي فدراسيون كشتي اعلام كرد: پيشكسوتان كشتي در اين ديدار معتقد بودند سازمان تربيت بدني مي تواند براي اين منظور رديف بودجه جداگانه اي در نظر بگيرد چرا كه طي سال هاي گذشته تاكنون كليه پيشكسوتان با هزينه شخصي خود به مسابقات جهاني سفر مي كردند.
در اين راستا مهندس مهرعليزاده نيز دستور داد تا از سال آينده اعزام تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي پيشكسوتان به مسابقات جهاني با هزينه فدراسيون كشتي انجام شود.
اين نشست با حضور سيد محمد خادم (رئيس اسبق سه دوره فدراسيون كشتي)، محمد مهدي يعقوبي، ابراهيم جوادي، رحيم علي آبادي، اكبر حيدري، رضا سوخته سرايي، عليرضا سليماني، رضا قليچ خاني، رحيم جدي، محمد مشهدي آقايي، حبيب رازمندان و مهندس ياري (مدير عامل صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشي) برگزار شد.
حذف وزن ۵۰ كيلوگرم
از مسابقات كشتي
درحالي كه فيلا قبلا اعلام كرده بود از مسابقات جهاني سال آينده وزن ۵۰ كيلوگرم نيز به هفت وزن ديگر اضافه مي شود، با فشار كميته بين المللي المپيك اين وزن از ورزش كشتي حذف شد و اين موضوع در حالي اتفاق افتاد كه مسابقات مرحله اول انتخابي تيم ملي آزاد (قهرماني كشور) در وزن ۵۰ كيلوگرم انجام شده است و در رشته فرنگي نيز انجام مي شود.
محمدرضا طالقاني رئيس فدراسيون كشتي در خصوص تكليف كشتي گيران برتر وزن ۵۰ كيلوگرم گفت: از مرحله دوم انتخابي مسابقات وزن ۵۰ كيلوگرم برگزار نخواهد شد اما به دليل برگزاري مسابقات قهرماني كشور در اين وزن، نفر برتر را به تورنمنت بين المللي اعزام مي كنيم و اجازه حضور در انتخابي وزن ۵۵ كيلوگرم را به آنها مي دهيم.
اعلام آمادگي ۳ كشور
براي حضور در جام جهاني تهران
تيم هاي روسيه، اوكراين و تونس براي حضور در جام جهاني كشتي فرنگي كه به ميزباني ايران برگزار مي شود اعلام آمادگي كردند.
مسابقات جام جهاني كشتي فرنگي بهمن ماه در تهران برگزار مي شود كه تا به حال تيم هاي روسيه، اوكراين و تونس براي حضور در اين مسابقات اعلام آمادگي كرده اند. كوبا و قزاقستان دو تيم ديگري هستند كه از آنها براي حضور در مسابقات دعوت شده است.
نفرات برتر مسابقات قهرماني كشور، تركيب تيم ملي ايران براي حضور در اين مسابقات را تشكيل مي دهند.

آخرين اطلاعات از انتخاب وزنه بردار قرن
رقابت نزديك رضازاده و ديماس يوناني
010044.jpg
ايسنا: انتخاب بهترين وزنه بردار قرن در روزهاي اخير حركت هاي بسياري را در مجامع مختلف ورزشي و غير ورزشي جهان به خصوص در كشورهاي صاحب وزنه برداري بوجود آورده و طي جريان هاي تبليغاتي مختلف، فعلا نمايندگان كشور يونان از شانس بيشتري براي احراز عنوان بهترين وزنه بردار قرن برخوردار شده اند.
تاكنون كشورهاي مختلف همچون يونان بر روي «پيروس ديماس» ، روسيه بر روي «واسيلي الكسيف» و تركيه بر روي «هليل موتلو» ، تبليغات فراواني را انجام داده اند و طبق آخرين اطلاعات رسيده از فدراسيون جهاني تاكنون به علت شركت گسترده مردم يونان در اين انتخابات پيروس ديماس در صدر كانديداها قرار دارد.
با اين وجود و با توجه به كانديداتوري حسين رضازاده از سوي ايران، موفقيت وي در اين انتخابات نياز به همكاري و آرا مردم كشورمان و ساير ايرانيان جهان دارد.
بدون شك كسب عنوان بهترين وزنه بردار قرن افتخار بزرگي است كه تا يكصد سال آينده نصيب هيچ وزنه برداري در سراسر دنيا نخواهد شد.

خبرهاي ورزش جهان
رضايت قيصر از فوتبال آلمان
مريم دري منش: بكن بائر قيصر فوتبال آلمان در مورد مرد شماره يك دروازه تيم ملي اين كشور گفت كه كلينزمان مي تواند با آرامش به آزمايش كان و لمان بپردازد، اما او بايد تا اوايل سال ۲۰۰۶ تصميم قطعي خود را اتخاذ كند.
مدير باشگاه بايرن مونيخ در مصاحبه اي با روزنامه مونشنر تاگس سايتونگ رضايت خود را از وضعيت بوندسليگا و تيم ملي آلمان ابراز داشت. وي گفت: انتقادات سال هاي گذشته كاملاً بجا بوده است. اما اكنون شش تيم بوندسليگايي پس از سالها در ليگ قهرمانان اروپا و جام يوفا حضور دارند كه اين امر رضايت بخش است.وي ادامه داد كه بوندسليگا بسيار هيجان انگيز است. شالكه، هامبورگ، برمن، اشتوتگارت و لوركوزن رقابت تنگاتنگي دارند و هيچ كس فكرش را هم نمي كرد كه و ولفسبورگ و هانوفر در رتبه هاي بالاي جدول قرار بگيرند.
وي بااشاره به نوآوري هاي كلينزمان سرمربي تيم ملي، تغييرات جديد در اين تيم را مثبت ارزيابي كرد، اما گفت كه وي بايد قطعاً تا ابتداي سال ۲۰۰۶ نفر اول دروازه اين تيم را تعيين كند.
لاوره مانادو ورزشكار سال فرانسه
روزنامه ورزشي لواكيپ، لاوره مانادو قهرمان مسابقات شناي بازيهاي المپيك تابستاني سال ۲۰۰۴ آتن را به عنوان بهترين ورزشكار فرانسه در سال جاري انتخاب كرد.مانادو كه ۱۸ سال دارد به عنوان نخستين زن فرانسوي موفق به كسب مدال طلاي شناي آزاد در ۴۰۰ متر، نقره در ۸۰۰ متر و برنز در ۱۰۰ متر كرال پشت بازيهاي المپيك آتن گرديد.
010047.jpg
تعطيلات بوفون و گاتوزو در زندان
جيان لوئيجي بوفون و جنارو گاتوزو ستارگان يوونتوس و ميلان تعطيلات كريسمس را در زندان پشت سر گذاشتند. اين دو بازيكن هر كدام به طور جداگانه به زندان رفتند و با زندانيان و محافظان زندان گفت و گو كردند و در تعطيلات كريسمس آنها شريك شدند. هافبك قدرتمند ميلان به زندان روسانو رفت و حتي در يك مسابقه فوتبال كه مابين زندانيان برگزار شد شركت كرد.
سنگربان ملي پوش يوونتوس هم ساعاتي را در زندان ماسا گذراند و مدتي را با زندانيان و زندانبانان در مورد زندگي و مشكلات شخصي آنها گفت و گو كرد.

حسين جلالي:
به ورزش پايه توجه ويژه خواهد شد
010050.jpg
گروه ورزشي: فدراسيون دووميداني با موفقيت هايي كه در سال جاري از جمله كسب اولين مدال طلاي جهان در تاريخ دووميداني ايران بدست آورده مورد توجه مسئولين سازمان تربيت بدني قرار گرفته و بودجه اختصاصي آن را نسبت به ساير رشته ها رشد خواهد كرد. حسين جلالي در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: عليرغم انجام ۴۶ رشته در دووميداني در دو بخش زنان و مردان، در سالهاي گذشته بودجه اختصاصي از سوي سازمان تربيت بدني بسيار كمتر از رشته هاي ديگر بود. بودجه اي كه سال گذشته براي فدراسيون دووميداني اختصاص داده شده بود نيازهاي ما را برآورده نكرد اما در تعيين بودجه سال آتي نگرش متفاوت نسبت به دورهاي قبل شكل گرفته است.
وي در ادامه گفت: در اكثر كشورهاي دنيا نيز بيشترين بودجه به رشته هاي مادر از جمله دووميداني اختصاص داده مي شود.
جلالي در ادامه گفت: بواسطه حضور مربيان خارجي در رشته هاي مختلف دووميداني سالانه صد ميليون تومان از بودجه فدراسيون صرف پرداخت حقوق آنها مي شود.
وي گفت: بايد براي سال ۸۴ بودجه خاصي براي فدراسيون در نظر گرفته شود تا با توجه به درپيش بودن بازي هاي آسيايي دوحه و رقابتهاي مختلف برون مرزي به اهداف از پيش تعيين شده دست يابيم.
گفتني است كه فدراسيون جهاني دووميداني به دليل رشد و توسعه اين ورزش در ايران بودجه سالانه فدراسيون دو و ميداني ايران را افزايش داده است.

تشكيل جلسه شوراي راهبردي نظام جامع توسعه تربيت بدني
ايسنا: جلسه شوراي راهبردي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور ديروز در سازمان تربيت بدني برگزار شد.
در اين جلسه سئوالات و نقطه نظرات و پيشنهادات برخي سازمان ها و وزارتخانه ها و رئيس كميته تربيت بدني مجلس به منظور ارايه سريع تر پيش نويس لايحه قانون توسعه ورزش كشور به شوراي عالي ورزش و تصويب زودتر آن مطرح و با توجه به تصويب لايحه در دولت و مجلس مقرر شد دو هفته ديگر نيز بر روي سند راهبردي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور بررسي بيشتر صورت گيرد.
همچنين مقرر شد در جلسه اي با حضور مهندس مهرعليزاده، باقريان، اميررضا خادم، صحابه، دكتر قراخانلو و دكتر حميدي در مورد سند نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش بررسي هاي بيشتر صورت گيرد و در كنار آن نيز نقطه نظرات سازمان، ارگان ها و نهادهاي ذيربط در امر ورزش نيز در جلسه اي با طراحان طرح ، مورد بررسي قرار گيرد تا پس از بررسي هاي كامل و جامع، لايحه توسعه تربيت بدني و ورزش به شوراي عالي ورزش، هيات دولت و مجلس ارايه شود.

تنديس غيرت به علي دايي اهدا مي شود
معاون فرهنگي فدراسيون فوتبال از اهداي «تنديس غيرت» به علي دايي كاپيتان تيم ملي فوتبال و ركورددار گلزني جهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فدراسيون فوتبال در راستاي تجليل از خدمات ارزشمند و تلاش هاي فداكارانه  كاپيتان تيم ملي فوتبال كشورمان قصد دارد طي مراسمي در آينده اي نزديك از وي تقدير كند.
عليپور، معاون فرهنگي فدراسيون فوتبال به خبرنگار ايسنا گفت: برنامه  جامع و كاملي را براي تجليل از علي دايي تدارك ديده ايم كه با فراهم شدن شرايط، اين جشن برگزار خواهد شد.

مجيد جلالي از پاس بركنار شد
گروه ورزشي: مسير مجيد جلالي و مصطفي آجرلو از هم جدا شد. آجرلو آن روز كه تيم منتخب نيروهاي مسلح در جام ارتشهاي جهان در تهران حذف شد هم پاي جلالي ايستاد، اما زمانه فرق كرده است، بچه ها بزرگ شده و آجرلو ديگر تنها تصميم گيرنده نيست. وقتي براي قهرماني از همه ابزارها مانند روزنامه و خبرگزاري استفاده مي شود، وقتي به قول خود جلالي تيم بيروني در قهرماني يك تيم نقش اصلي را بازي مي كند، بايد منتظر تصميمات ديگر تيم بيروني هم بود. آجرلو خيلي تلاش كرد تا به هر ترتيبي شده مجيد جلالي را حفظ كند اما تمام راهها ديگر بن بست بود. نامه خداحافظي مصطفي از مجيد كه در خبرگزاري ايسنا منتشر شد، حكايتهاي بسياري داشت. اما صبر بچه ها كمتر است و وقتي صحبت از شوك به ميان آمد، جلالي بايد مي رفت. آجرلو فكر مي كند بچه ها بزرگ شده اند.

شخصيت هاي برجسته ورزشي در سالگرد تختي
فدراسيون كشتي روز يكشنبه از عده اي از شخصيت هاي برجسته و مهم ورزش كشور براي شركت در مراسم سي و هفتمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي دعوت كرد. اين مراسم روز پنجشنبه ۱۷ دي ماه جاري بر سر مزار آن مرحوم در ابن بابويه شهرري برگزار خواهد شد. از شخصيت ها و مسئولان دعوت شده براي شركت در اين مراسم مي توان از اميررضا خادم، رئيس سابق فدراسيون كشتي و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، رسول خادم مدير اسبق تيمهاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران و عضو شوراي اسلامي شهر تهران، كيومرث هاشمي مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات، مهرزاد حميدي معاون سازمان تربيت بدني و رئيس مركز مديريت و توسعه ورزش كشور، عليرضا پوراحمد مديركل دفتر حقوقي سازمان تربيت بدني، اسماعيل همدانلو معاون توسعه مديريت و منابع سازمان تربيت بدني، سعيد مسكيني نواز مديركل دفتر رئيس سازمان تربيت بدني و مهدي قدمي معاون سازمان و رئيس مركز توسعه ورزش قهرماني نام برد.

واليبال و بسكتبال بانوان ايران در راه حضور در مسابقات بين المللي
رئيس  مركز توسعه  ورزش  زنان  و معاون  سازمان  تربيت  بدني  اعلام  كرد: به دنبال  طراحي  لباس  براي  بازيكنان  واليبال  و بسكتبال  بانوان  براي  شركت  در مسابقات  برون  مرزي  هستيم .
زهرا احمدي  پور روز دوشنبه  در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت : در حاشيه  برگزاري  كنگره «زن ، ورزش  مديريت» كه  اخيرا در برلين  برگزار شد، با رايزني هايي  كه  با نمايندگان  ورزش  ساير كشورها كه  اكثر آنان  مربيان  صاحب نام  و قهرمانان  المپيك  بودند، انجام  شد، براي  جهاني  شدن  ورزش  زنان كشورمان  تلاش  كرديم .
وي  با اشاره  به  اين كه  دختران  ايراني  از استعداد ورزشي ، انگيزه  و توانمندي  ورزشي  خوبي  برخوردارند، افزود: اگر بتوانيم  برخي  از محدوديت ها را حذف  كنيم  و زمينه  حضور ورزشكاران  در مسابقات  مختلف  برون  مرزي  را فراهم كنيم ، يقينا حرف هاي  زيادي  مي توانيم  در عرصه هاي  ورزش  جهان  بزنيم .
احمدي  پور از رشته هاي  واليبال  و بسكتبال  به  عنوان  دو نمونه  از رشته هاي  ورزشي  نام  برد كه  به  خاطر نوع  پوشش ، ورزشكاران  را نمي توان  به  مسابقات بين المللي  اعزام  كرد.

فدراسيون هندبال سه مربي خارجي استخدام مي كند
فدراسيون  هندبال  براي  تقويت  كادر مربيگري  تيم هاي  اميد، جوانان  و نوجوانان  ايران  سه  مربي  خارجي  استخدام  مي كند.
دكتر كامران  رهبري  نايب  رئيس  فدراسيون  هندبال ، روز دوشنبه  در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين  مربيان  از كشورهاي  اوكراين ، جمهوري  چك  و صربستان  و مونته نگرو هستند كه  مكاتبات  اوليه  با آنان  صورت  گرفته  است .
وي  با اشاره  به اين كه  در روزهاي  آتي  نتايج  اين  گفتگوها مشخص  و اعلام  خواهد شد، گفت : هدف  از به  خدمت  گرفتن  اين  مربيان  تقويت  تيم هاي  پايه  واميد ايران  براي  شركت  در بازي هاي  آسيايي  ۲۰۰۶ دوحه  و پيكارهاي  قهرماني آسياست .
رهبري  درباره  پايگاه هاي  ورزش  قهرماني  هندبال  گفت : تمامي  استان هاي  كشور به  شش  منطقه  به  مركزيت  شهرهاي  تبريز، كرمان ، اصفهان ، ايلام ، مشهد و تهران  تقسيم  شده اند كه  اين  شهرها پايگاه هاي  ورزش  هندبال  محسوب  مي شوند.

دايي با ۱۷ گل ملي بهترين گلزن جهان در سال ۲۰۰۴ شد
مركز اطلاعات و آمار فدراسيون جهاني فوتبال ليست بهترين گلزنان جهان از نظر گلهاي ملي در سال ۲۰۰۴ را تهيه كرده كه علي دايي در صدر آن قرار دارد. در اين رده بندي طبق آخرين اطلاعات سايت آمار و ارقام، علي دايي با ۱۷ گل ملي در سال ۲۰۰۴ بالاتر از كارلوس ته وز آرژانتيني، رود ون نيستلروي هلندي و تيري آنري فرانسوي كه همگي ۱۶ گل ملي به ثمر رسانده اند، قرار دارد. در ضمن اعلا هبيل مهاجم تيم ملي بحرين ديگر بازيكن آسيايي است كه با ۱۲ گل در اين رنكينگ در رده دهم قرار دارد.

واليبال تهران
پيكان فاتح جوانان، هوافضا فيناليست بزرگسالان شد
گروه ورزشي - علي شاكري: در چارچوب رقابت هاي واليبال تهران ديروز در فينال بازي هاي جوانان پيكان با برتري مقابل پاس به مقام قهرماني رسيد. پيكان به لطف بازي هماهنگ و ميانگين قدي بهتر با در اختيار داشتن محمد سليماني برترين بازيكن نوجوانان و جوانان جهان، حسن پور و داوري در سه «ست» پياپي برتري خود را بر پاس يكي از دو تيم برتر ليگ كشور تحميل كرد. پاس آن تيم قبراق و سرحال بازي نيمه نهايي نبود. پيكان امروز براي فتح واليبال نوجوانان تهران به مصاف اسلامشهر مي رود. در بازي رده بندي جوانان سايپا با شكست برق در جاي سوم ايستاد.
هوافضا در فينال و سوپرجام
در يكي از دو بازي نيمه پاياني ليگ دسته اول تهران ديروز هوافضا در پيكاري تماشايي در حضور يكهزار تماشاگر با مغلوب كردن اسلامشهر هم به فينال رسيد و هم جواز صعود به سوپرجام تهران را گرفت. هوافضا به لطف يك بازيساز شجاع به نام مهرداد صابرپور و توانمندي افشين شلتوكچي، نجفي و فاتحي نشان داد كه در سوپرجام هم حريف آساني براي تيم هاي مدعي نخواهد بود. اسلامشهر هم با جوانانش بسيار قدرتمند ظاهر شد. امروز با ديدار پرسپوليس و آبفا حريف سازمان هوافضا در فينال مشخص مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |