سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۵ - Dec 28, 2004
خرازي:
كشورهاي اسلامي جايگاه خود را در معادلات جهاني ارتقا دهند
ايرنا: وزير امور خارجه  ايران  روز گذشته  در ديدار با ارتشبد «پرويز مشرف» رئيس  جمهوري  پاكستان  گفت : كشورهاي  اسلامي  بايد با توسعه  اقتصادي  و سياسي ، تقويت  جامعه  مدني  و تكيه  بر توان  مردم ، جايگاه  خود را در روند معادلات  جاري  جهاني  ارتقا دهند.
«كمال  خرازي» كه  روز گذشته در چارچوب  مشورتهاي  دوره اي  دو كشور ايران  و پاكستان  وارد اسلام آباد شد، تأكيد كرد: كشورهاي  اسلامي  بايد نقش  مثبت  و موثر خود را براي  تقويت  صلح  و امنيت  جهاني  ايفا كنند. وي  با اشاره  به  اوضاع  جاري  در عراق ، شرايط اين  كشور همسايه  را خطير و حساس  خواند.
وزير امور خارجه  خاطرنشان  كرد: برگزاري  انتخابات  در عراق  در زمان  مقرر حركتي  براي  خاتمه  دادن  به  درگيريها، خروج  نيروهاي  بيگانه  و گام  نخست  مردم  عراق  براي  تعيين  سرنوشت  خودشان  است .
وي  همچنين  با تأكيد بر نتايج  مثبت  و موثر سفرها و تماسهاي  مقامات  عالي  تهران  و اسلام آباد، مشورتها و مناسبات  سنتي  و تاريخي  دو كشور همسايه  را در جهت  تقويت  ثبات  و امنيت  منطقه  برشمرد.
وزير امور خارجه  با اشاره  به  توافقات  اوليه  در خصوص  طرح  احداث  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  پاكستان  و هند و پيشنهادهاي  كارشناسان  اقتصادي  و فني  براي  اجرايي  شدن  آن ، اين  طرح  را تأمين كننده  ثبات ، امنيت  و پيوندهاي  مستحكم تر در منطقه  دانست .
در اين  ديدار همچنين  همكاري  ميان  تهران  و اسلام آباد، تقويت  مشورت  و تماسهاي  دو كشور در خصوص  تحولات  منطقه اي  و بين المللي  و لزوم  تلاش  براي  ارتقاي  وجهه  و تقويت  همبستگي  اسلامي مورد تأكيد قرار گرفت .
رئيس  جمهوري  پاكستان  نيز در اين  ديدار گفت ، اسلام آباد از برگزاري  انتخابات  در عراق  حمايت  كرده  است .
رئيس  جمهوري  پاكستان  تصريح  كرد: بايد براي  ثبات  در منطقه ، گام  برداشت و برگزاري  انتخابات  در عراق  گامي در اين  جهت  است .
مشرف  در اين  ديدار همچنين  با بيان  اين كه  تحكيم  و تقويت  روابط خوب  و برادرانه  با ايران  براي  پاكستان  بسيار مهم  است ، اظهار داشت ، اسلام آباد مناسبات  هرچه  بهتر و برجسته  ميان  دو كشور را تعقيب  مي كند.
وي  خط انتقال  گاز ايران  به  پاكستان  و هند را طرحي  نوين  در توسعه  همكاريهاي  دو جانبه  و منطقه اي  بيان  كرد و آمادگي  اين  كشور را براي  مذاكرات  بيشتر به ويژه  در سفر آتي «بيژن  زنگنه» وزير نفت  ايران  اعلام  كرد.
رئيس  جمهوري  پاكستان  همچنين  افزايش  همكاريهاي  اقتصادي  و تجاري  و ارتقاي  سطوح  تماس  و مشورت  ايران  و پاكستان  و رايزني  در چارچوب  سازمان  كنفرانس  اسلامي  را بسيار حايز اهميت  دانست .
دكتر خرازي  روز گذشته در رأس هياتي  به  منظور مذاكره  با مسئولان  پاكستاني  وارد اسلام آباد شد و در فرودگاه  از سوي «خورشيد محمود قصوري» وزير خارجه  اين  كشور مورد استقبال  قرار گرفت .
وي  امروز مذاكرات  كاري  با همتاي  پاكستاني  خود خواهد داشت  و با «شوكت  عزيز» نخست  وزير پاكستان  نيز ديدار مي كند.

عبدالعزيز حكيم:
مدركي دال بر دخالت همسايگانمان در امور عراق نديده ايم
ايسنا: سيد عبدالعزيز حكيم گفت: مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق چندين بار از دولت موقت عراق خواسته است مداركي را دال بر دخالت كشورهاي همسايه در امور داخلي عراق ارايه دهد، اما تاكنون چنين مداركي را دريافت نكرده است.
سيد عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الشرقيه افزود: اين گونه اتهامات عليه همسايگان عراق از سوي نهادي در اين كشور مطرح شده است كه اعضاي آن متعلق به دوره صدام هستند و مي خواهند مسايل را با روش هايي كه طي آن دوره  به كار گرفته مي شد، رفع كنند.وي همچنين تأكيد كرد كه در نشست هاي اخيرش با محمد خاتمي و بشار اسد روساي جمهور ايران و سوريه آشكارا درباره چنين مساله اي صحبت كرده است و هر دوي اين مقامات چنين اتهاماتي را تكذيب كرده اند.

امواج فاجعه در شرق آسيا
۳۲هزار كشته يك ميليون بي خانمان
010026.jpg
گروه اجتماعي: گزارش هاي اوليه از آمار تلفات زلزله در شرق آسيا حاكي است بيش از ۳۲ هزار نفر تاكنون جان باخته اند.
براساس آخرين گزارش ها دهها هزار نفر در اثر آب گرفتگي و جاري شدن سيلاب در هزاران كيلومتر از سواحل پر جمعيت كشورهاي منطقه جان خود را از دست داده اند در حاليكه يك ميليون نفر ديگر بي خانمان شده و هنوز آمار دقيقي از كساني كه در خشكي يا دريا ناپديد شده اند در دست نيست.
به گفته شاهدان عيني در مناطق ساحلي كشورهاي مختلف، امواج دريا، كه در مواردي ارتفاع آنها به بيش از ده متر مي رسيد، به گونه  اي ناگهاني افراد و تاسيسات ساحلي را در كام خود كشيد و گاه تمامي يك منطقه را نابود كرد و چندين نفر را همراه خود به دريا برد.
بيشترين تلفات و خسارات در سريلانكا، اندونزي، جنوب هند و مالديو روي داده در حاليكه هجوم امواج به سواحل مالزي، برمه و بنگلادش نيز گزارش شده است.
در كشورهاي مجاور اقيانوس هند در شرق آفريقا نيز برخي جزاير و مناطق مسكوني ساحلي شاهد آب گرفتگي و بروز تلفات و خساراتي بوده اند.
منابع رسمي در سومالي، واقع در شرق آفريقا، گفته اند كه تعدادي از شهرهاي ساحلي اين كشور گرفتار سيلاب شده و همچنين بيم آن مي رود كه صدها ماهيگير سوماليايي جان خود را از دست داده باشند.
آمار تلفات زلزله در شرق آسيا
سريلانكا: ۱۶۰۰۰ كشته
اندونزي: ۷۰۰۰ كشته
هند: ۷۵۰۰ كشته
تايلند: ۱۲۰۰ كشته
سومالي:۱۰۰ كشته
مالزي: ۴۴ كشته
مالديو: ۵۵ كشته
برمه: ۵۰ كشته
بنگلادش: ۲۰ كشته
در كنيا نيز دست كم يك نفر در اثر هجوم امواج به ساحل كشته شده و امواج چندين نفر ديگر را نيز به دريا برده است. در جزاير سيشل، واقع در اقيانوس هند، نه نفر در اثر آب گرفتگي بخش هايي از اين كشور، از جمله ماهه، پايتخت، ناپديد شده اند. همزمان، مقامات تايلند گفته اند كه تلفات ناشي هجوم امواج در جنوب اين كشور به هشتصد و سي و نه نفر رسيده و بيشترين تلفات از استان فنگ نگا، با بيش از پانصد كشته گزارش شده است. بر اساس آمار رسمي، تعداد كشته شدگان در جزيره تفريحي فونكت يكصد و سي نفر بوده است.
امدادرساني بين المللي
در سريلانكا، كه شاهد بيشترين تلفات و خسارات ناشي از هجوم امواج بوده است، دولت با اعلام وضعيت فوق العاده خواستار ارسال كمك هاي اضطراري توسط جامعه جهاني شده است. رئيس جمهوري اين كشور گفته است كه آسيب هاي ناشي از زمين لرزه روز يكشنبه در تاريخ اين كشور سابقه نداشته است. دولت سريلانكا با تاييد كشته شدن حدود پنج هزار نفر تا كنون، گفته است كه بيش از هشتصد هزار نفر بي خانمان شده اند و بسياري از آنان وسايل امرار معاش خود را از دست داده اند. هزاران نفر در اثر جاري شدن سيلاب بي خانمان شده اند مقامات هندي به منظور كمك به آسيب ديدگان به اعزام ناوهاي نيروي دريايي و هلي كوپترهاي نظامي حامل غذا و دارو به نواحي جنوبي كشور مبادرت كرده اند.
در استان آچه در اندونزي، كه در نزديكي كانون زلزله واقع است و شاهد نه پس لرزه شديد نيز بوده است، باقي ماندن اجساد صدها نفر در نواحي آسيب ديده گزارش شده است. مقامات اندونزي گفته اند كه ارتباط با بسياري از مناطق اين استان، كه سال ها دستخوش نا آرامي سياسي ناشي از تلاش جدايي طلبان بوده، قطع شده است و هنوز نمي توان آمار دقيقي از تلفات و خسارات برجاي مانده ارايه داد.
يان اگلاند، هماهنگ كننده فعاليت هاي امدادرساني سازمان ملل متحد، گفته است كه مقابله با ابعاد وسيع اين حادثه مستلزم كمك هاي گسترده بين المللي است.
وي هشدار داده است كه از ميان رفتن زيرساخت هاي اقتصادي و شهري و باقي ماندن اجساد مي تواند به بروز بيماري هاي ناشي از آلودگي آب منجر شود.
دولت هاي سريلانكا، اندونزي و مالديو گفته اند كه بدون كمك گسترده بين المللي امكان رسيدگي به شرايط آسيب ديدگان را نخواهند داشت.
تاكنون بسياري از كشورهاي جهان، ضمن ابراز همدردي با آسيب ديدگان، وعده داده اند كمك هاي لازم را براي آنان ارسال خواهند داشت. اتحاديه اروپا تخصيص فوري بيش از ۳۰ ميليون يورو را اعلام داشته و جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا، با ملت هاي آسيب ديده همدردي كرده است.

اخبار سياسي
۲۳ دي آغاز مذاكرات تجاري ايران و اروپا
فارس: روزنامه فايننشال تايمز اعلام كرد همزمان با تسريع در حركت اتحاديه اروپا براي بهبود روابط با تهران، مذاكرات تجاري ايران و اين اتحاديه، ۱۲ ژانويه سال ۲۰۰۵ (۲۳ دي ماه) آغاز خواهد شد.
اين روزنامه انگليسي در شماره ديروز خود افزود: مذاكرات تجاري بين ايران و اتحاديه اروپا كه با هدف برقراري توافقنامه همكاريهاي تجاري دو جانبه دنبال مي شد، پس از اينكه در ژوئن سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود، بار ديگر از سر گرفته مي شود.در اين گزارش ادعا شده دليل توقف مذاكرات تجاري دوجانبه، نگرانيهاي بين المللي از برنامه هاي هسته اي ايران بوده است.
سردار افشار:
رئيس جمهور سازمان دفاع غيرنظامي
تشكيل دهد
گروه سياسي: سردار عليرضا افشار به مناسبت سالروز حادثه زلزله بم طي گفتگويي اعلام كرد: تشكيل سازمان دفاع غير نظامي زير نظر رياست محترم جمهوري تنها راه حل ايجاد هماهنگي ميان سازمان هاي اجرايي و نيروهاي مسلح و هدايت تخصصي امور امداد و نجات و ارائه خدمات به مصيبت زدگان در حوادث بزرگ است.
به گزارش اداره ارتباطات ستاد كل نيروهاي مسلح وي اظهار داشت: سازمان مذكور نقش ستادي و تخصصي داشته و بدون آنكه واحدهاي امدادي و خدمات رساني ايجاد كند هماهنگي ميان سازمان هاي مسئول را برعهده خواهد داشت.وي افزود: وجود رده هاي مقاومت بسيج در تمام نقاط كشور زمينه را براي آموزشهاي عمومي امدادي فراهم كرده است. سازمانهاي جمع آوري خدمات و كمكهاي مردمي نظير كميته امداد نيز دفاع غيرنظامي را از جهت خدمت رساني مستغني مي سازد. اقدامات درماني و ساير خدمات هم توسط دستگاههاي مسئول دنبال مي شود.
سردار افشار حجم و سرعت خدمات ارائه شده توسط نيروهاي مسلح در حادثه  زلزله بم را فوق العاده و بيش از حوادث مشابه اعلام كرد و اظهار داشت: به محض وقوع زلزله در شهرستان بم،ستادكل نيروهاي مسلح با تشكيل ستاد امدادرساني متشكل از ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ابعاد گوناگون به ياري زلزله زدگان شتافتند.
وزير حقوق بشر عراق:
۴۰ ايراني در بازداشتگاه هاي آمريكا به سر مي برند
ايسنا: وزير حقوق بشر عراق اعلام كرد كه ۴۰ ايراني در بازداشتگاه هاي آمريكا در عراق به سر مي برند.
به نقل روزنامه ي البيان چاپ امارات متحده عربي دكتر بختيار امين، وزير حقوق بشر عراق تعداد زندانياني كه در بازداشتگاه هاي آمريكا در عراق به سر مي برند را ۷۲۵۶ تن اعلام كرد.وي گفت: اين زندانيان از ۲۲ كشور مختلف از جمله مصر، سوريه، عربستان، سودان، اردن، ايران، تونس، يمن، مراكش، الجزاير، امارات، فلسطين، ليبي، كويت، تركيه، فرانسه، افغانستان، پاكستان، لبنان، بوسني، روسيه و انگليس هستند.
امين افزود: آمارگيري مربوطه به اين زندانيان تا روز ۲۳ دسامبر سال جاري ميلادي است.

انتخاب نهم
هاشمي و ولايتي نامزدهاي حزب تمدن اسلامي
ايرنا: يك  عضو شوراي  مركزي  حزب  تمدن  اسلامي اعلام  كرد كه  نامزد مورد حمايت  اين حزب  براي  انتخابات  رياست  جمهوري ، در وهله  نخست ،  هاشمي رفسنجاني  و سپس ، علي  اكبر ولايتي  است . روابط عمومي حزب  تمدن  اسلامي ، متوليان ، در گفت  وگويي  اعلام  كرد: هاشمي  رفسنجاني  با ويژگي ها و قوت هاي  بارزي  كه  دارد، نمره  قبولي  خواهد گرفت ، نمره اي  كه  بسيار بالاتر از ساير نامزدها خواهد بود. وي  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  احتمال  وارد نشدن   هاشمي  رفسنجاني  به  عرصه رقابت  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : در اين  صورت ، شخصي  كه  تجربه  حداقل  سه  دوره  مديريت  سياست  خارجي  كشور را بر عهده  داشته  است  مي تواند بر ساير نامزدها رجحان  داشته  باشد.
به نفع هيچ يك از نامزدها كنار نخواهم رفت
ايرنا: محسن  رضايي  نامزد احتمالي  انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  اعلام كرد در هرشرايطي  وارد عرصه  انتخابات  مي شود و به  نفع  هيچ  يك  از نامزدها كنار نخواهد رفت .
حسين  ا...  وردي  نژاد دبير ائتلاف  آزاد جوانان  ايران  اسلامي ديروز گفت : رضايي  در ديدار با ستاد انتخابات  اين  ائتلاف  گفت  چنانچه  شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  وي  را به  عنوان  نامزد نهايي  خود معرفي  نكند، وي  با احترام  به  تصميم  آنها به  صورت  مستقل  وارد عرصه  انتخابات  خواهد شد.
شانس مهدي كروبي در ميان جبهه دوم خرداد بيشتر از هاشمي رفسنجاني است
فارس: يك عضو حزب مشاركت شانس مهدي كروبي در ميان اصلاح طلبان را بيشتر از هاشمي رفسنجاني عنوان كرد.
علي اصغر هادي زاده در پاسخ به اين سئوال كه آيا احتمال دارد اصلاح طلبان با محوريت هاشمي رفسنجاني وارد انتخابات شوند؟ گفت: اين احتمال بسيار ضعيف است و معتقدم كه شانس آقاي كروبي از آقاي هاشمي رفسنجاني در اين زمينه بيشتر است.
زمان راه اندازي اتاق هاي جنگ رواني به پايان رسيده است
فارس: عضو هيات رييسه مجلس گفت: زمان راه اندازي اتاق هاي جنگ رواني و نتيجه گرفتن در دقيقه ۹۰ به پايان رسيده است.محسن كوهكن در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس با بيان اين كه شرايط انتخابات رياست جمهوري آينده با شرايط انتخابات در سال ۷۶ متفاوت است، گفت: در سال ۸۴ نمي توان همچون سال ۷۶ يك موجي را درست كرد و كنترل آن را به دست گرفت و در دقيقه ۹۰ يك موج بان بر بالاي سر اين موج گذاشت تا او راي بياورد.
جبهه دوم خرداد درمورد نامزدي هاشمي رفسنجاني بحث نكردند
فارس: عضو فراكسيون اقليت مجلس با تاكيد بر اين كه در جلسه يكشنبه شب جبهه دوم خرداد درمورد نامزدي هاشمي رفسنجاني بحثي صورت نگرفت، گفت: گروه هاي جبهه دوم خرداد معيارهاي نامزد رياست جمهوري آ ينده را مورد بحث و بررسي قرار دادند.نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه «اعلام شده بود در جلسه جبهه دوم خرداد درمورد كانديداتوري هاشمي رفسنجاني تصميم گيري  شود» گفت: چنين چيزي مطرح نبود و در جلسه هم مطرح نشد.
وضعيت كروبي نسبت به معين در ميان
جبهه دوم خرداد بهتر است
فارس: يك عضو حزب مشاركت با تاكيد بر اين كه وضعيت كروبي نسبت به معين در ميان جبهه دوم خرداد بهتر است، حمايت هاي جبهه دوم خرداد از هاشمي رفسنجاني را يك اقدام منفعت طلبانه دانست.احمدي نيا اظهارداشت: اگر جبهه دوم خرداد بتوانند بر روي يك كانديداي واحد اجماع كنند، نتيجه بهتري را در اين عرصه به دست خواهند آ ورد، اما متاسفانه درحال  حاضر كسي كه اين توانايي را داشته باشد در جبهه دوم خرداد نيست و اگر باشد هم، از وي حمايت نمي شود.
حكيمي پور رييس دوره اي ائتلاف احزاب حامي هاشمي شد
مهر: دبيركل جمعيت جوانان انقلاب اسلامي اعلام كرد پيش تر ۲۲ حزب و گروه و تشكل در ائتلاف احزاب حامي هاشمي يا همان ائتلاف نهم براي فردايي بهتر عضو بودند اما اين تعداد اكنون به ۴۰ حزب، گروه و تشكل رسيده است.
محمدي نوري با اعلام اين خبر كه حكيمي پور به عنوان رييس دوره اي ائتلاف نهم براي فردايي بهتر انتخاب شده است، اظهارداشت: جلسه احزاب عضو اين ائتلاف فردا در دفتر حزب اسلامي كار برگزار خواهد شد.
كانديداي سازمان مجاهدين انقلاب معين است
مهر: محمد سلامتي دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درخصوص جلسه مشترك جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: تعدادي از گروه هاي عضو شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد و منجمله سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اعلام كرده اند كه كانديداي آنها دكتر معين است. منتها همه گروه هاي عضو شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد علي رغم اينكه كانديداي خاص خود را دارند اما اعلام كردند كه آمادگي دارند در جهت اجماع كمك و مذاكره نماينده تا اجماع كلي صورت گيرد و ما اميدواريم تا انشاءا... به يك جمع بندي برسيم.
دو جناح سياسي به خواست مردم پاسخ نداده اند
ايرنا: رييس خانه احزاب گفت: هيچ يك از دو جناح سياسي مطرح كشور تا زمان حاضر به خواست عموم مردم درباره انتخابات پاسخ نداده اند و به نوعي كم كاري مفرط داشته اند.
حسن غفوري فرد ديروز در مورد مشاركت مردم در انتخابات آتي رياست جمهوري گفت: تا نامزدها رسما نامزدي خود را اعلام نكنند، نمي توان در فضاي مشخصي از رقابت و مشاركت مردم بحث كرد.
حضور هاشمي رفسنجاني معادلات را تغيير مي دهد
ايرنا: دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان گفت: اگر هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري حضور يابد، معادلات به هم مي ريزد و همه احزاب در اين خصوص انديشه خواهند كرد.
«ابوالقاسم رئوفيان» خاطرنشان كرد: اگر هاشمي رفسنجاني حضور خود را در انتخابات قطعي مي كرد، شايد اتفاقي غير از اين به وقوع مي پيوست.وي تاكيد كرد كه هاشمي رفسنجاني براي اعلام موضع نهايي خود درخصوص كانديداتوري در انتخابات آينده رياست جمهوري تا «دقيقه نود» فرصت ندارد.
هاشمي تا پايان دي ماه اظهارنظر نمي كند
ايرنا: «محمد عطريانفر» عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت كه هاشمي رفسنجاني تا سه هفته ديگر، در نفي يا اثبات نامزدي در انتخابات رياست جمهوري اظهارنظر نخواهد كرد.وي گفت: فكر مي كنم موضع هاشمي رفسنجاني درباره حضورداشتن يا نداشتن در انتخابات آتي رياست جمهوري، تا پايان دي ماه روشن نخواهد شد.عطريانفر درباره علت اين امر گفت: مشخص است. ديگران از سر شوق مي آيند و هاشمي رفسنجاني از سر نياز جامعه.
اصولگرايان براي معرفي كانديداي خود تعجيل ندارند
ايرنا: قائم مقام دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت كه اصولگرايان براي معرفي كانديداي خود در انتخابات آينده رياست جمهوري تعجيل ندارند.وي تاكيد كرد كه اصولگرايان بايستي در يك فرآيند دموكراتيك و زمان دار همراه با سنجش فضاي سياسي انتخاباتي كشور، كانديداي خود را برگزينند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |