يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۶ - Jan 30, 2005
تسهيلات تازه براي ۱۵۰ هزار بازنشسته
مشمولان بيكار شده، از قانون بازنشستگي مشاغل سخت
و زيان آور بهره مند شدند
001152.jpg
ايسنا: مشمولين قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور كه قبل و پس از تاريخ مصوبه بيكار شده اند، مي توانند از تسهيلات اين قانون برخوردار شوند.
سازمان تأمين اجتماعي با صدور بخشنامه جديدي، امكان برقراري مستمري بازنشستگي براي آن دسته از بيمه شدگاني كه قبل و بعد از تاريخ تصويب «قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور» (۱۴ آبان ۱۳۸۰) در كارهاي سخت و زيان آور شاغل بوده و در زمان اشتغال درخواست خود را براي استفاده از تسهيلات اين قانون به كميته هاي استاني كارهاي سخت و زيان آور ارائه كرده و كميته نيز شغل آنان را سخت و زيان آور تشخيص داده بود اما به دليل عدم اشتغال در زمان رسيدگي به درخواست در شعب تأمين اجتماعي برقراري مستمري و بازنشستگي آنان ميسر نبود را فراهم كرد.
حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از كارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زيان آور، قبل و يا پس از تصويب اين قانون بيكار و رسيدگي به درخواست آنها با مشكل مواجه شده بود.
ضوابط بخشنامه جديد سازمان تأمين اجتماعي مربوط به بيمه شدگاني است كه در زمان تسليم درخواست خود به كميته استاني در كارگاه داراي مشاغل سخت و زيان آور و در شغل سخت و زيان آور اشتغال به كار داشته اند و قبل از تأييد سخت و زيان آوري كار آنها در كميته استاني كارگاه محل كار آنان تعطيل شده و يا بيكار شده و زير پوشش مقرري بيمه بيكاري قرار گرفته اند.
سخت و زيان آوري مشاغل مشمولان بخشنامه سازمان تأمين اجتماعي بايد به تصويب كميته هاي استاني رسيده باشد و با تاييد شعب تأمين اجتماعي، بيمه شده ۲۰ سال متوالي يا ۲۵ سال متناوب سابقه پرداخت حق بيمه در كارهاي سخت و زيان آور را داشته باشد.
كارفرماي كارگاه مربوطه، هيات تسويه و يا وكيل قانوني كارفرماي اين گروه از مشمولان قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور ملزم به پرداخت ۴ درصد مستمري بازنشستگي اين افراد هستند.

ازتخليه و فروش ساختمان نگهداري از
دختران فراري «ارشاد» جلوگيري كنيد
ايلنا: رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، در نامه  اي از مقام معظم رهبري درخواست كرد تا از تخليه و فروش ساختمان نگهداري از دختران فراري «ارشاد» جلوگيري فرمايند.
در نامه دكتر اقليما، رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، آمده است: مركز نگهداري از دختران فراري «ارشاد» ، يكي از مراكزي است كه اخيرا بنياد مستضعفان تلاش در باز پس  گيري آن دارد و طي آخرين توافقات، تخليه و تحويل آن نيز در حال انجام است.
در اين نامه خاطرنشان شده است: مركز بازپروري «ارشاد» كه در حال حاضر، تنها مركز نگهداري حمايت و بازپروري دختران فراري است كه در صورت تعطيلي مركز با سرگرداني اينگونه دختران در جامعه شاهد آسيب ديدگي آنها و گسترش فساد در جامعه خواهيم بود.
اين نامه يادآور شده است: از طرف ديگر ادغام اينگونه مراكز با مراكز ديگر به علت محدوديت ساختمان، نمي  تواند راه  كار مناسبي باشد، زيرا كه هر گروه از نيازمندان، داراي ويژگي  هاي خاص بوده و برنامه  هاي متناسب اجتماعي و فرهنگي مربوط به خود را طلب مي  نمايد.
در پايان اين نامه خاطر نشان شده است: اينك از محضر مقام معظم رهبري؛ حامي مستضعفان و محرومان، درخواست مي  شود همانطور كه بارها با اوامر موكد خود، انعطاف خود را بر نيازمندان و محرومان مبذول داشته  ايد، دستورات خود را مبني بر ابقاي ساختمان  هاي مورد استفاده سازمان بهزيستي براي تداوم ارائه خدمات بازپروري به نوجوانان و كودكان قرار دهيد تا ساختمان  ها به طور قطعي در اختيار سازمان بهزيستي باشد.

دستورالعمل استخدام معلمان حق التدريس
۱۵ بهمن ابلاغ مي شود
ايسنا: مدير كل امور اداري وزارت آموزش و پرورش خبر داد دستورالعمل استخدام معلمان حق التدريس از ۱۵ بهمن ماه به مناطق آموزش و پرورش كشور ابلاغ مي شود.
كليايي افزود: كليه معلمان حق التدريس مي توانند پس از ابلاغ دستورالعمل براي اطلاع از شرايط استخدام و نحوه ارائه مدارك به ادارات آموزش و پرورش مناطق استانها مراجعه كنند.
وي گفت: كليه معلمان حق التدريس داراي ۴ سال سابقه خدمت و ۱۲ ساعت تدريس در هفته، بدون آزمون استخدام مي شوند.
كليايي اظهار كرد: معلمان داراي ۳ سال سابقه خدمت و ۱۲ ساعت تدريس كه در آزمون استخدام ادواري نيز پذيرفته شده باشند، بدون آزمون استخدام مي شوند.
وي در پاسخ به نحوه پرداخت معوقه هاي حق التدريس ها در سال جاري اذعان داشت: همانگونه كه حقوق استخدامي هاي دولت پرداخت مي شود، معوقه هاي حق التدريسي ها نيز پرداخت خواهد شد.

مراسم كتاب سال،بيستم بهمن برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: مراسم  بيست  و دومين  دوره  كتاب  سال  جمهوري  اسلامي ايران  و دوازدهمين  دوره  جايزه  جهاني  كتاب  سال ، بيستم  بهمن  ماه  با حضور «سيد محمد خاتمي» رئيس جمهوري  در تالار وحدت  تهران  برگزار مي شود.
در اين  مراسم  به  برگزيدگان ، لوح  تقدير رياست  جمهوري  و ۲۲ سكه  بهار آزادي  اهدا خواهد شد.
براساس  اين  گزارش ، داوري  كتاب هاي  اين  دوره  را بيش  از ۷۰۰ نفر از استادان  دانشگاه ها و حوزه  علميه  قم  و صاحبنظران علمي  و فرهنگي  كشور برعهده  دارند.مراسم  كتاب  سال  جمهوري  اسلامي  ايران  توسط معاونت  امور فرهنگي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  برگزار مي شود.

امكان بازگشت پزشكان ممنوع الخروج به كشور فراهم شد
فارس: رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: دانشجويان دوره هاي دستياري و تخصصي غير بورسيه خارج كشور كه به علت اجرا نكردن تعهدات خود در كشور، ممنوع الخروج اعلام شده اند، مي توانند با عقد قرارداد همكاري با يكي از دانشگاههاي علوم پزشكي وارد كشور شوند و ممنوعيت خروج آنها لغو مي شود.
حميد اكبري در گردهمايي پذيرفته شدگان دوره هاي دكتراي تخصصي و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر حدود سه تا چهار هزار دانشجوي دوره هاي مختلف تخصصي غير بورسيه در خارج از كشور در حال تحصيل يا فارغ التحصيل هستند كه به علت بدهي خود به دولت در صورت بازگشت به كشور ممنوع الخروج هستند و نمي توانند از كشور خارج شوند.
وي ادامه داد: وزارت بهداشت به منظور حل مشكل اين افراد به تازگي آيين نامه اي را تصويب كرده است كه به موجب آن اين متخصصان مي توانند با دانشگاههاي علوم پزشكي يا مراكز تحقيقاتي تابعه وزارت بهداشت قرارداد ببندند و با همكاري دوجانبه با مراكز داخلي و خارجي تعهد خود را نيز انجام دهند و به اين ترتيب ممنوعيت خروج آنها لغو مي شود و به راحتي مي توانند وارد و خارج شوند. اكبري اضافه كرد: اين افراد دانشجوياني هستند كه تا سال ۷۴ با استفاده از ارز دولتي از كشور خارج شده اند و به علت استفاده از ارز دولتي متعهد به خدمت دو برابر مدت تحصيل در كشور هستند كه برخي از آنان به كشور باز نگشته و تعهدات خود را انجام نداده اند.
وي گفت: به ازاي هر واحد درسي كه اين متخصصان در دانشگاههاي علوم پزشكي تدريس كنند يا به ازاي تحقيق و پژوهشي كه براي يكي از مراكز تحقيقاتي كشور انجام مي دهند بخشي از تعهدات آنها كاهش مي يابد تا در نهايت كل تعهد آنها به كشور تسويه شود.

وزير بهداشت:
نظام پزشكي به گونه اي عمل كند كه پزشكان
و مردم متضرر نشوند
گروه اجتماعي: انتخابات  سازمان  نظام  پزشكي  بر خلاف  سه  دوره  قبلي  با استقبال گسترده اي  از جانب  پزشكان ، دندانپزشكان ، داروسازان ، متخصصين  گروه  علوم آزمايشگاهي ، ماماها و كارشناسان  پروانه  دار گروه  پزشكي  مواجه  شد.
سازمان  نظام  پزشكي  قديمي ترين  تشكل  غير دولتي  در كشور است  كه  بيش از ۴۰ سال  از عمر آن  مي گذرد.
اين  سازمان  پس  از يك  وقفه  ۱۸ ساله  در سالهاي  ۱۳۵۷ تا ،۱۳۷۰ از سال  ۱۳۷۱دوباره  فعاليت  خود را در راستاي  كمك  به  حل  مشكلات  پزشكي  و مطالبات  پزشكان  ونيز ساماندهي  وضعيت  درماني  آغاز كرده  است .
بر اساس  قانون  جديد، انتخاب  اعضاي  شوراي  عالي  به  عنوان  بالاترين  ارگان  نظام  پزشكي ، مانند گذشته انتصابي  نخواهد بود و بايد با راي  پزشكان  كشور انجام  شود.
وي  اظهار داشت : ارايه  مسئوليت  پروانه  مطب ، تعيين  تعرفه  بخش  خصوصي  توسط سازمان  پزشكي  و ايجاد دادسرا در سازمان  نظام  پزشكي  از ديگر مزيت هاي  مهم قانون  جديد بر قانون  قديم  است .
رئيس سازمان نظام پزشكي تغييرات  بوجود آمده  در آيين نامه  سازمان  نظام  پزشكي  را محركي براي  حضور پزشكان  جوان  در انتخابات  هيات  مديره  سازمان  نظام  پزشكي  دانست .
وي  بااشاره  به  نقش  سازمان  نظام پزشكي  در رفع  مشكلات  پزشكان  جوان  اظهارداشت : اصلاح  قانون  نظام  پزشكي  دست  اين  سازمان  را براي  فعاليت  در ابعادي همچون  اقتصاد درمان  كه  يكي  از چالشهاي  بهداشت  درمان  است  را باز گذاشته است .
وزير بهداشت ، درمان  وآموزش  پزشكي ، سازمان  نظام  پزشكي  را موثرترين  و باسابقه ترين  انجمن  صنفي  كشور دانست  كه  مي تواند مطالبات  پزشكان  را پيگيري كند.
دكتر «مسعود پزشكيان»   درحاشيه  برگزاري  انتخابات  نظام  پزشكي به  خبرنگار ايرنا اظهار داشت : سازمان  نظام  پزشكي  از معدود نهادهايي  است كه  به  همراه  وزارت  بهداشت  در تامين  سلامت  مردم  و پيگيري  مطالبات  پزشكان نقش  بسيار مهمي ايفا مي كند.
وي  خاطر نشان  كرد: در صورت  تعامل  مسئولان  اين  سازمان  با وزارت  بهداشت ، گامهاي  موثري  در تامين  خواسته هاي  جامعه  پزشكي  برداشته  مي شود و مجموعه  وزارت  بهداشت  نيز از اين  همكاري  استقبال  خواهد كرد.
وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  ابراز اميدواري  كرد، با تغييرات  به عمل  آمده  درآيين  نامه  سازمان  نظام  پزشكي ، اين  مجموعه  بتواند حداكثر استفاده را از امكاناتي  كه  از اين  پس  در اختيار دارد، در جهت  حل  مشكلات  صنفي  و درماني  جامعه  بردارد.دكتر پزشكيان  تأكيد كرد: مجموعه  تصميم گيران  نظام پزشكي  از اين  پس  بايد تمام  جوانب  امر را در تصميم گيريهاي  كليدي  خود در نظر بگيرد تا جامعه  پزشكي  و مردم  از آنان  متضرر نشوند.
نماينده ايران به عنوان رئيس هيات اجرايي يونيسف انتخاب شد
ايرنا:براي  نخستين  بار، نمايندگي  دائم  جمهوري  اسلامي  ايران  نزد سازمان  ملل به  عنوان  رئيس  هيات  اجرايي  يونيسف  در سازمان  ملل  انتخاب  شد.
«مهدي  دانش  يزدي » معاون  نمايندگي  دائم  ايران  نزد سازمان  ملل  در يك  دوره يك  ساله ، در سمت  رياست  هيات  اجرايي  يونيسف  - متشكل  از ۳۶ كشور آفريقايي ، آسيايي ، اروپاي  مركزي  و شرقي ، آمريكاي  لاتين  و كارائيب  و اروپاي  غربي  و ديگر مناطق  انجام  وظيفه  خواهد كرد.رئيس  هيات  اجرايي  يونيسف ، مسئوليت  مهمي از جمله  تاييد انتصاب  مدير اجرايي  يونيسف  توسط دبيركل  سازمان  ملل  را برعهده  دارد.
لازم  به  ياد آوري  است  كه  خانم  كارول  بلامي  مدير اجرايي  يونيسف  پس  ازيك  دوره  ۱۰ ساله  خدمت  در اين  سازمان ، از سمت  خود كناره گيري  كرد و خانم  «ان  ونمن» وزير كشاورزي  در كابينه  نخست  دولت  بوش  از سوي  كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  به  عنوان  مدير اجرايي  يونيسف  انتخاب  شده  است .

يك كارشناس:
ايران پس از ۱۱ سپتامبر يك ميليون
گردشگر از دست داده است
ايرنا: يك  كارشناس  گردشگري  ايران  گفت  كه  پس  از انفجارهاي  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ميلادي  در آمريكا، صنعت  توريسم  كشور سالانه  يك  ميليون  گردشگر از دست  داده  است .
«كيوان  محسنين» در گفت وگو با خبرگزاري  اسپانيا گفت : شمارگردشگران  خارجي  كه  پنج  سال  پيش  از ايران  ديدن  مي كردند، يك  و نيم  ميليون نفر بود اما اين  رقم  پس  از حادثه  ۱۱ سپتامبر و حمله  آمريكا به  افغانستان و عراق  به  ۸۰۰ هزار نفر و در حال  حاضر ۵۰۰ هزار نفر در سال  كاهش  يافته است .
خبرگزاري  افه  اسپانيا، محسنين  را مسئول  قرارداد سازمان  گردشگري  وميراث  فرهنگي  ايران  در نمايشگاه  بين المللي  گردشگري  (فيتور) و مدير يك شركت  گردشگري  در اسپانيا معرفي  كرده  است .
وي  گفت : اسپانيا نيز سالانه  با يكهزار گردشگر بازار خوبي  براي  ايران است ، هرچند شمار آنان  اكنون  به  ۲۰۰ مسافر در سال  رسيده  است .
محسنين  شمار موسسات  فعال  گردشگري  ايران  در اسپانيا را در گذشته  سه شركت  عنوان  كرد كه  به  گفته  وي ، اكنون  يك  شركت  آنهم  با فعاليتي   اندك  به حيات  خود ادامه  مي دهد.
اين  كارشناس  ايراني  با اشاره  به  لغو تنها پرواز مستقيم  ميان  تهران  - مادريد توسط شركت  هواپيمايي  «ايران  اير» در حدود دو ماه  پيش ، علت  اين  تصميم  را هزينه هاي  سنگين  اين  خط برشمرد.
اين  كارشناس  گردشگري  با تشريح  جاذبه ها و امكانات  گردشگري  در ايران  ازجمله  امكان  اسكي  در شمال ، غواصي  در جنوب ، بناهاي  تاريخي  ارزنده ، وجود پروازهاي  مناسب  و ۶۵۰ هتل ، توريسم  طبيعت  و توريسم  فرهنگي  را دو عنصر بنيادي  صنعت  گردشگري  ايران  برشمرد.
محسنين  تأكيد كرد: «ما نياز داريم  تا ذهنيت  غربي ها را براي  سفر به ايران  تغيير دهيم . آنان  بايد با واقعيت ها، جاذبه ها و امكانات  فراوان ايران  آشنا شوند.»
ايران  براي  معرفي  جاذبه ها و توانمنديهاي  خود هم اكنون  در نمايشگاه بين المللي  گردشگري  فيتور اسپانيا كه  تا روز يكشنبه  آينده  در مادريد برپا است ، حضور دارد.
فيتور يكي  از بزرگترين  نمايشگاههاي  گردشگري  جهان  است  كه  امسال  در آن بيش  از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شركت  و موسسه  گردشگري  از ۱۷۰ كشور حضور يافته اند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |