يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۶ - Jan 30, 2005
ساخت كامپيوتر هوشمند با قابليت آموختن
گروه انفورماتيك: دانشمندان بريتانيايي كامپيوتر ي ساخته اند كه مي تواند رفتارهاي انسان را تقليد كرده و با مشاهده اطرافيانش و متناسب با حركت هاي آن ها به بازي هاي مختلف بپردازد.
اين دانشمندان اميدوارند كه اختراعشان بتواند به توليد دستگاه هايي با قابليت آموختن كارهاي مختلف و تقليد آن به صورت خودكار منجر شود.
به گزارش سي نت، اين كامپيوتر هوشمند كه Cogvis نام دارد و توسط دانشمندان دانشگاه ليدز انگلستان طراحي شده، خود مي آموزد كه چگونه بازي هاي كودكان را از طريق جستجو كردن الگوها از روي بازيگران انساني به طور صوتي و تصويري بازي كردن و سپس فرضيه خود را درباره قوانين بازي ايجاد كند.
اين كامپيوتر برخلاف برنامه قبلي هر شيء مصنوعي كه رفتارهاي تقليدي انسان را با استفاده از قوانين ثبت شده و رمزدار تقليد مي كردند شباهت بيشتري به انسان دارد و ياد مي گيرد كه چطور مشاهده كرده و سپس رفتارها را تقليد، مدل سازي و يا طراحي كند.

انتقال جنون گاوي به بزها
گروه دانش: «بي اس اي» كه عموما بيماري جنون گاوي خوانده مي شود، براي نخستين بار به طور طبيعي از گاو به حيوان ديگري در طبيعت منتقل شده است.
كميسيون اروپا تاييد كرده است كه اين بيماري كه بافت هاي مغز را از بين مي برد براي نخستين بار در بز شناسايي شده است.
به گزارش بي بي سي، ابتدا تصور مي شد اين حيوان به بيماري مشابهي موسوم به «اسكريپي» مبتلا شده است، اما آزمايش هاي اوليه نشان داد كه اين حيوان ممكن است
«بي اس اي» گرفته باشد.دانشمندان براي تاييد اين موضوع مجبور شدند بافت هاي مغز اين بز را به موش تزريق و دو سال صبر كنند تا معلوم شود آيا موش نيز به «بي اس اي» مبتلا مي شود يا خير.
كميسيون اروپا اكنون تاييد كرده است كه «بي اس اي» از گاو به بز سرايت مي كند و اين نخستين بار است كه اين بيماري به طور طبيعي به گونه ديگري منتقل شده است.«اداره ايمني مواد غذايي» اروپا سرگرم بررسي هرگونه خطري است كه ممكن است انسان را تهديد كند و مي گويد بعيد است شير بز و ساير محصولات شيري كه از حيوانات سالم تهيه شده باشد خطري را متوجه انسان كند.

ويروس كامپيوتر به خودروها سرايت كرد
001149.jpg
گروه انفورماتيك: شركتهاي ضد ويروس در حال بررسي گزارشهايي هستند كه نشان مي دهد ويروسهاي كامپيوتري به سيستم كامپيوترهاي درون خودروها نيز حمله كرده اند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، هفته گذشته از شركت روسي كاسپرسكي سئوالاتي درباره چگونگي پاك سازي كامپيوترهاي درون خودروهاي لكسوز مدل LX470، LS430 و لندكروز ۱۰۰ پرسيده شد با اين مضمون كه به نظر مي رسد آلودگي از طريق موبايل به كامپيوتر خودرو منتقل شده است.
برخي ويروس هاي موبايل مانند Cabir و Skulls كه از طريق بلوتوث منتشر مي شوند، مي توانند گوشي هاي مبتني بر سيستم عامل سيمبين را آلوده كنند؛ بسياري از خودروهاي لكسوز سيستم راهبري دارند كه مي تواند با استفاده از بلوتوث به يك موبايل متصل شوند و امكان تماس با هندز فري را فراهم سازند. كاسپرسكي معتقد است كه بلوتوث مي تواند براي انتقال يك ويروس به سيستم راهبري GPS خودرو مورد استفاده قرار گيرد، البته هنوز مشخص نشده است كه لكسوز از چه سيستم عاملي استفاده مي كند.
مدير بخش تحقيقات كاسپرسكي در اين باره مي گويد: ما فقط مي دانيم كه توليدكنندگان خودرو در حال حاضر از سيستم عامل هاي موجود براي كامپيوترهاي درون خودرو استفاده مي كنند كه براي مثال مي توان به قرارداد فيات و مايكروسافت اشاره كرد.

مديريت سوئيچ هاي شهري و بين المللي
كشور متمركز مي شود
گروه انفورماتيك: تمامي مراكز سوئيچ بين شهري و بين المللي كشور با اجراي پروژه مديريت شبكه سوئيچينگ بين شهري و بين المللي، تا پايان سال جاري، تحت يك مركز مديريت شبكه به صورت متمركز كنترل و نگهداري خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، علي اصغر عميديان، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر، پروژه بين المللي كابل زير دريايي SMW3 و FLAG را از ديگر پروژه هاي در حال راه اندازي شركت عنوان كرد و گفت: اين ۲ پروژه از اروپا آغاز و به كشورهاي خاور دور ختم مي شود؛ منطقه اتصال ايران با اين پروژه ها از طريق كابل زير دريايي ايران - امارات يا فجيره است. او همچنين با اشاره به تدوين طرح جامعه ICT شركت ارتباطات زيرساخت افزود: اين طرح با پايه مديريت هوشمند با استفاده از مشاوره در حال بررسي است و ظرف مدت ۹ ماه تمام امكانات شبكه زيرساخت را داخل يك PC خواهيم داشت كه مديريت مي تواند بدون نياز به حضور فيزيكي، از اتاق خود بر كار نظارت و كنترل داشته باشد.
به گفته عميديان در حال حاضر فاز اول زيرساخت مورد نياز اپراتور دوم، كه شامل ۴۰۰ خط E1 بود، علاوه بر ۴۰۰ خط، ۸۰۰ خط آماده ارائه است، لذا زيرساخت لازم، كاملا در اختيار داخل قرار گرفته و بحث ايراد وارده نسبت به بحث امنيت حضور اپراتور دوم منتفي است.

ويروس
باز هم دو كرم جديد اينترنتي
گروه انفورماتيك: دو كرم اينترنتي جديد كه از طريق ايميل منتشر مي  شوند توسط شركت امنيت شبكه سوفوس شناسايي شده است؛ اين دو كرم به نام  هاي MIRSA-A و MIRSA-B به صورت يك فايل پيوست در يك ايميل براي كاربران ارسال مي  شود.كرم  هاي MIRSA به طور خودكار بر روي هارد كامپيوتر آلوده شده كپي مي  شوند.
به گزارش پي سي ورلد، ايميل حاوي MIRSA-A ظاهرا سوابق كاري يك شخص را براي كاربران فرستاده است و ايميل حاوي MIRSA-B با پيام يك سند فوري خيلي مهم ظاهر مي  شود؛ اما در عمل هر دو ايميل حاوي پيامي هستند كه براي يك گروه اينترنتي به اسم FATHER FOR JUSTICE تبليغ مي  كند.
در صورت باز شدن فايل ضميمه توسط كاربران اين كرم به طور خودكار براي ديگر آدرس  هاي موجود در فهرست آدرس  هاي ويندوز ارسال و به صورت فايل  هايي بر روي  هارد كامپيوتر آلوده شده كپي مي  شود.

سخت افزار
DRAM هاي جديد
ايتنا: يكي از شركت هاي كره اي حافظه هاي جديدي ساخته است كه ۱۰ مرتبه سريع تر از DDR و پنج مرتبه سريع تر از RDRAM عمل مي كنند.
اين شركت اعلام كرد كه توليد انبوه حافظه هاي ۲۵۶Mb XDR يا(eXtreme Data Rate) را آغاز كرده است.XDR DRAM براي تأمين مايحتاج برنامه هايي كه به شدت به حافظه وابسته اند، و نيز تلويزيون هاي ديجيتالي طراحي شده است.اين حافظه قادر به انتقال ۸ بيت از اطلاعات در هر سيكل كلاك بوده و بدين ترتيب به سرعتي در حدود ۸ گيگابايت در ثانيه دست يافته است كه ده مرتبه سريع تر از DDR و پنج مرتبه سريع تر از RDRAM است.علاوه بر اين در ساخت اين حافظه از فناوري Differential Rambus Signal Level نيز استفاده شده است كه پايداري اطلاعات را در سرعت هاي بالا تضمين مي كند.كارشناسان پيش بيني كرده اند با توجه به اين كه هم اكنون XDR، بهترين راه حل براي سيستم هاي پردازش تصاوير و سيستم هاي پرسرعت مالتي مديا به حساب مي آيد، سريعاً بازار را در اختيار خواهد گرفت و پيش بيني مي شود كه تا سال ،۲۰۰۹ بيش از ۸۰۰ ميليون قطعه از آن به فروش برسد.
اين شركت كره اي همچنين تا پايان نيمه اول امسال، حافظه ۵۱۲ مگابايتي XDR را عرضه خواهد كرد كه قادر به انتقال ۸/۱۲ گيگابايت اطلاعات در ثانيه خواهد بود.

تلفن
SMS زياد مضر است
گروه انفورماتيك: برخي از پزشكان معتقدند كه استفاده مفرط و بيش از حد از سرويس پيام كوتاه (SMS) ممكن است موجب زيان رساندن به سلامتي و يا آسيب حداقل انگشت انسان شود.
به گفته اين پزشكان، فشردن دكمه هاي تلفن همراه به صورت عصبي امكان بروز بيماري هاي مفصلي در انگشتان انسان، مخصوصا در جوانان را افزايش مي دهد. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران،به گفته پزشكان ايتاليايي بد خلقي و بي حوصلگي از ديگر علائم استفاده مفرط از تلفن همراه ميان جوانان به شمار مي رود.دختري ۱۳ ساله در يكي از شهرهاي شمالي ايتاليا به نام ساونا كه در روز حداقل حدود ۱۰۰ عدد SMS ارسال مي كرد مورد درمان و مداواي پزشك قرار گرفت.

آن لاين
ياهو تبليغات را به موبايل مي فرستد
موج: شركت ياهو برنامه اي جديد به علاقه مندان ارائه مي دهد كه كاربران را قادر مي سازد اطلاعات مربوط به تجارت و خدمات رستوران ها را از كامپيوترهاي خود به صورت پيغام متني به تلفن همراه ارسال كنند.
به عنوان مثال كاربران مي توانند از طريق كامپيوتر شخصي خود و جستجو در اينترنت اطلاعاتي در رابطه با رستوراني در شهري خاص پيدا كنند سپس با به كارگيري ابزار جديد ياهو آن اطلاعات مذكور را به صورت پيغام متني به دارندگان تلفن همراه ارسال كنند.
ياهو اعلام كرده است، خدمات جديدش به صورت رايگان در دسترس دارندگان ابزار بي سيم قرار مي گيرد و تنها افرادي كه اين پيغام ها را دريافت مي كنند هزينه اي بابت پيام ها بايد بپردازند. گوگل هم به زودي خدماتي همچون ياهو به كاربران ارائه خواهد داد.

آف لاين
زدودن چربي بدون نياز به شوينده ها
ايسنا:دانشمندان استراليايي موفق به كشف يك روش جديد شويندگي بدون نياز به مواد شوينده و پاك كننده شده اند كه مي توان به كمك آن روغن و چربي را تنها با آب پاك كرد.
ريچارد پاشلي و دستيارانش در دانشگاه ملي استراليا در كانبرا دريافته اند كه در صورتي كه طي فرايند گاز زدايي هرگونه تركيبات هوايي از آب خارج شود بهترين ماده براي پاك كردن مواد روغني و چرب است.
محققان مي گويند كه آب را مي توان با هزينه كم و به شيوه اي موثر به كمك پمپاژ آن از داخل يك شي ء اسفنجي و متخلخل گاززدايي كرده و سپس بر روي سطوح و پارچه ها پاشيد.
در اين روش پاشلي و گروه محققانش آب معمولي و آب گاز زدايي شده را با پر كردن لوله هاي آزمايشي چرب با آب و تكان دادن آنها به مدت چند ثانيه آزمايش كردند.
هندي ها روبات با احساس طراحي كردند
ايرنا: دانشمندان هندي روبات پيشرفته از سري روبات هاي نسل دومي طراحي كرده اند كه همانند انسان احساس دارد.براين اساس بهره گيري از فن آوري هاي جديد، اين روبات ها را از قدرت انديشه ،فراگيري، تصميم گيري و تبادل اطلاعات برخوردار مي كند. اين روبات ها از نظر هوشي و از نظر احساسي تحت تاثير قرار گرفته و به گونه اي ساخته شده اند كه حركات تقليدي و ديكته شده انجام نمي دهند. روبات هاي نسل دوم طراحي شده توسط دانشمندان هندي براي اكتشافات فضايي، عمليات نظامي و فعاليت هاي ضد تروريستي قابل استفاده هستند. دانشمندان علوم كامپيوتري، مهندسان روباتيك، متخصصان علم ژنتيك و ميكروب شناسان براي راه اندازي اين روبات احساس دار در دانشگاههاي مهندسي شهرهاي «كلكته» و «بنگلور» هند مشاركت دارند. اين روبات ها اكنون مراحل آزمايشي خود را پشت سر مي گذارند.
ويتنام ماهواره هاي كوچك ۱۰۰ كيلوگرمي مي سازد
ايسنا: ويتنام در نظر دارد كه ماهواره هايي در اندازه هاي كوچك پس از سال ۲۰۱۰ بسازد كه كارآيي اصلي آنها بازبيني و كنترل منابع طبيعي و فاكتورهاي محيط زيستي براي پيشگيري از وقوع بلاياي طبيعي خواهد بود.
مؤسسه علوم و فناوري ويتنام طرحي را به دولت اين كشور تسليم كرده است كه مضمون آن توليد دو ماهواره است كه يكي از آن نزديك به ۱۰۰ كيلوگرم و با طول عمر ۵ سال خواهد بود.هزينه كلي براي توليد اولين ماهواره با حداقل آزمايشها ۲۰ ميليون دلار آمريكا براي ويتنام تخمين زده شده است، اين رقم براي ماهواره دوم نيز تنها ۱۰ ميليون دلار خواهد بود.

نمايش جديدترين فناوري فلش كارت در سبيت ۲۰۰۵
يك شركت سازنده فلش كارت تايواني اعلام كرد كه جديدترين حافظه معماري فلش كارت را در نمايشگاه سبيت امسال عرضه خواهد كرد.به گزارش زد دي نت،حافظه معماري اين فلش كارت ها با نام MMO يا MIN SD ۶۶ درصد كوچكتر از فلش كارت هاي قبلي است.اين شركت ادعا كرده است كه اين فلش كارت ها از ديدگاه فني نخستين نمونه اي است كه با يك چهارم حجم فلش كارت هاي قبلي داراي سرعت جابجايي و ديجيتال مالتي مدياي زيادي بوده و نسبت به نمونه هاي گذشته نيز ارزانتر هستند.

ارسال اولين تصاوير دقيق ماه به زمين
سفينه اروپايي اسمارت يك كه براي مطالعه ماه به فضا فرستاده شده است نخستين تصوير نماي نزديك از ماه را به زمين ارسال كرد. تصويري را كه سفينه اسمارت يك فرستاده است، نمايي نزديك از گودالي به شكل دهانه آتش فشان را روي سطح ماه نشان مي دهد. به گزارش INN، سفينه اسمارت يك ، پانزدهم نوامبر دو هزار و چهار در نخستين مدار خود گرد ماه قرار گرفت و پس از آن فاصله خود را از قمر زمين كمتر كرد. هدف از ارسال اين سفينه به فضا تهيه نقشه كاملي از سطح ماه است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |