يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۶ - Jan 30, 2005
براساس يك قرارداد ۱۳۰ ميليون دلاري ميان ايران و روسيه
ماهواره زهره تا دو سال و نيم ديگر به فضا پرتاب مي شود
001146.jpg
گروه اقتصادي: قرارداد پرتاب ماهواره زهره به ارزش ۱۳۰ ميليون دلار بعد از ظهر امروز ميان مقامات روسي و ايراني امضاء مي شود.
به گزارش خبرنگار ما براساس گزارش منابع خبري روسي پرتاب ماهواره «زهره» ، براساس توافق طرفين دو سال و نيم پس از امضاي قرارداد عملي مي شود.
براساس اين گزارش ايران و روسيه در ادامه همكاري هاي خود در روسيه براي پرتاب ماهواره ديگري نيز در حال مذاكره هستند.
در اين زمينه روابط عمومي شركت مخابرات ايران اعلام كرد: پوشش داخلي و قابليت تعميم منطقه اي اين ماهواره با دريافت مجوز از سازمان بين المللي ارتباطات دور (ITU) و هماهنگي هاي شبكه هاي ماهواره اي مجاور عملي مي شود.
براساس اين گزارش؛ توجه به خواص سيستم هاي ماهواره اعم از عدم نياز به تكرار كننده، ضريب اطمينان بالا، برقراري ارتباطات ديتا، صدا و تصوير (TY-VOIC-DATA)، امنيت ارتباط در مواقع اضطراري و بلاياي طبيعي؛ اين سيستم مي تواند در كنار فيبرنوري و راديو يكي از سيستم هاي شبكه زيرساخت بوده و نقش بستر موقت انتقال براي تلفن همراه وديتا را نيز داشته باشد.
اين روابط عمومي با تاكيد بر اينكه با راه اندازي ماهواره زهره تامين ارتباط نقاط كوهستاني صعب العبور و دور افتاده به منظور ارائه سرويس هاي پايه مخابراتي تلفن ثابت كددار، تلفن همراه و ارتباطات ديتا، با توجه به موقعيت جغرافيايي كشور و تعدد نقاط ويژه مناطق محروم، پخش صدا و تصوير به موقعيت جغرافيايي كشور و تعدد نقاط ويژه مناطق محروم، پخش صدا و تصوير در كل كشور و ارائه سرويس هاي تجاري به بخش خصوصي ميسر مي شود.
در مذاكرات طرفين نيازهاي لازم براي آموزش نيروي انساني، تامين امنيت و بيمه ماهواره به ويژه در مرحله عبور از كسوف كامل و تحويل نهايي توسط بيمه گرهاي بين الملل در قرارداد لحاظ شده است.
براساس اين گزارش از ويژگيهاي فني ماهواره زهره، قابليت ارسال و دريافت تمامي سيگنالهاي آنالوگ، ديجيتال و زمينه هاي تلفني، تصوير و ديتا مي باشد و مي افزايد طول عمر اين ماهواره در مدار ۱۵ سال خواهد بود و ايستگاههاي كنترل و مونيتورينگ ماهواره در دو نقطه متفاوت در خاك جمهوري اسلامي ايران نصب خواهد شد.
شركت مخابرات ايران مي تواند تا يكسال بعد از امضاي قرارداد ماهواره دوم را با همان مشخصات و با قيمتي كمتر از ۷۴ درصد قيمت ماهواره اول سفارش دهد.

بازار نفت در انتظار تصميم اوپك براي كاهش و
يا ادامه سقف توليد
گروه اقتصادي: اگرچه همه شواهد از آن حكايت دارد كه سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در اجلاس امروز خود سقف توليد را تغيير نخواهد داد و اين امر به كاهش فشار رواني ناشي از شدت سرما در نيم كره شمالي ازجمله آمريكا براي افزايش قيمت منجر شده است ولي احتمال كاهش توليد اوپك براي نيمه دوم سال جاري در اجلاس امروز نيز وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ما در آستانه اجلاس وزراي نفت اوپك در وين اظهارات مقامات اين سازمان به كاهش قيمت ها در روز جمعه در بازار نفت منجر شده بود.قيمت نفت در بازارهاي جهاني به دليل نگراني از كمبود سوخت زمستاني در نيم كره شمالي به ويژه آمريكا چند هفته روند صعودي داشته است.
روز جمعه قيمت نفت سبك آمريكا ۶۹/۱ دلار كاهش يافت و ۱۵/۴۷ دلار معامله شد. نفت برنت درياي شمال نيز با ۴۹/۱ دلار كاهش ۹۵/۴۴ دلار معامله شد.
برخي تحليلگران بازار نفت بر اين عقيده اند كه اعضاي اوپك سقف توليد خود را تغيير نخواهند داد.رواج اين امر در بازار نفت به كاهش قيمت ها و افزايش فاصله آن با قيمت ۵۰ دلار منجر شده است.علي رغم شرايط جاري در بازار نفت و اظهارات برخي وزراي نفت اوپك برخي تحليلگران بازار بر اين باورند كه اعضاي اوپك به دليل نگراني از افزايش عرضه در نيمه دوم سال جاري و كاهش شدت سرما سقف توليد خود را در اواخر نيمه نخست سال جاري كاهش خواهند داد.
با اين تصميم اعضاي اوپك درصورت هرگونه تاثير جدي در بازار نفت در اجلاس ماه مارس در تهران مي توانند توليد خود را با توجه به شرايط بازار اصلاح كنند.
قيمت هاي بالا و اقتصاد جهان
در حاشيه اجلاس اوپك برخي اعضاي اين سازمان ازجمله علي نعيمي وزير نفت عربستان در واكنش به نگراني برخي از مصرف كنندگان در مورد زيان ناشي از افزايش قيمت نفت به نزديك ۵۰ دلار بر اقتصاد جهان تاكيد كردند كه قيمت هاي بالاي نفت به اقتصاد جهان خسارتي وارد نمي كند.
سكيب خليل وزير نفت الجزاير نيز در حاشيه اجلاس ديروز اعلام كرد كه نزديك شدن قيمت نفت خام سبك آمريكا به ۵۰ دلار اثر منفي بر رشد اقتصاد جهان ندارد.

سرنوشت اپراتور دوم تلفن همراه امروز مشخص مي شود
گروه اقتصادي: امروز كميسيون ويژه بررسي كننده لايحه اپراتور دوم تلفن همراه موسوم به ترك سل كه از حدود ۲۴ نفر از اعضاي كميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است نظر نهايي خود را بار ديگر در مورد اين لايحه اعلام مي كند.
به گزارش خبرنگار ما سيد مصطفي سيد هاشمي رئيس اين كميسيون در گفت و گو با خبرنگار ما تأكيد كرد كه كار كارشناسي گسترده و عميقي از سوي اعضاي كميسيون بر روي لايحه انجام شده است كه مي تواند نتايج آن در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و هنگام طرح لايحه ارائه شود.
هفته گذشته و در جلسه پاياني اين كميسيون به دلايل ناگفته كه هنوز ابهام ها و سؤال ها پيرامون آن پاسخ داده نشده است، بنا به درخواست دولت مقرر شد تا لايحه بدون بررسي كميسيون ويژه در صحن علني مجلس مطرح شود.
پس از اعلام اين خبر و با توجه به روند مثبت بررسي اين لايحه در كميسيون ويژه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اين درخواست را پس گرفت و خواهان ادامه بررسي لايحه در كميسيون ويژه شد.
با اين روند امروز نمايندگان كميسيون با رأي گيري در مورد اين لايحه سرنوشت اپراتور دوم تلفن همراه و قرارداد آن را روشن خواهند كرد.
پس از رأي گيري لايحه در صحن علني مجلس مطرح مي شود و كميسيون ويژه از ديدگاه هاي كارشناسي خود در مورد اين لايحه در صحن علني مجلس دفاع خواهد كرد. برخي منابع خبري از احتمال اصلاحاتي در اين قرارداد و تصويب آن خبر داده اند.

مقررات ضد دامپينگ از سال آينده اجرا مي شود
فارس:وزارت بازرگاني براساس پيش بيني هايي كه در بودجه صورت گرفته، موظف است اقدامات ضد دامپينگ را به اجرا درآورد.
مسعود كرباسيان  رييس كل گمرك گفت: گفت: تعامل فعال با اقتصاد جهاني بحثي است كه در بودجه سال ۸۴ موردتوجه قرار گرفته است.
وي يادآور شد: قيمت شكني بازار كه در نتيجه صدور كالا به قيمت ارزانتر از هزينه توليد آن صورت گرفته و ضمن تحت تاثيرقراردادن بازار داخلي، سبب مي شود توليدكننده داخلي نتواند كالاي توليدي خود را عرضه كند، اقدام شناخته شده اي است و لذا مقررات خاص آن توسط كشورهاي جهان اعمال مي شود.

يادداشت
درآمد ناشي از كاهش ارزش پول ملي به حساب ذخيره
ريالي كشور واريز شود
در شماره روز چهارشنبه روزنامه همشهري خبري به اين مضمون منتشر شد كه دولت امسال ۵۰۰ ميليارد تومان از محل كاهش ارزش پول ملي درآمد به دست آ ورده است.
همين مساله باعث طرح اين پرسش مي شود كه چرا پول هاي ناشي از كاهش ارزش پول ملي بايد به خزانه دولت واريز شده تا از اين محل كسري درآمدهاي دولت پوشش داده شود.
براي توضيح اين مطلب بايد گفت دولت هرساله هنگام بررسي لايحه بودجه نرخي را براي دلار در نظر مي گيرد كه درآمدهاي ارزي كشور توسط بانك مركزي با اين نرخ محاسبه شده و سپس ريال حاصل از صادرات نفت خام به حساب خزانه داري كل كشور واريز مي شود.
متاسفانه تجربه سالهاي اخير نشان داده است كه معمولا در پايان هر سال نرخ دلار معمولا بسيار بيشتر از نرخي است كه در ابتداي آن سال در نظر گرفته شده است، لذا همواره دلارهاي گران درآمدي را نصيب دولت مي كنند.
البته همگان از اين مساله مطلع هستند كه واريز كردن درآمد ناشي از كاهش ارزش پول ملي به خزانه دولت داراي آثار و عواقب سوء براي اقتصاد كشور است.
ازجمله اين آثار سوء مي توان به چشم داشت دولت به اين درآمدها اشاره كرد.
براي مثال هرچند امسال درآمد ناشي از واردات خودرو محقق نشده است اما دولت با استفاده از درآمد ناشي از دلارهاي گران بخشي از اين ناكارآمدي خود را پوشش داده است.
اين مساله نشان مي دهد كه علي رغم اين كه دستگاه هاي دولتي بايد تلاش كنند تا درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه را محقق كنند؛ اما به دليل افزايش قيمت دلار معمولا برخي دستگاه ها به دليل درآمد ناشي از كاهش ارزش پول ملي، چنين هدفي را دنبال نمي كنند.
بنابراين نمايندگان مجلس كه درحال بررسي بودجه سال آ ينده هستند، مي توانند با پيش بيني حساب خاصي تمام درآمد حاصل از دلارهاي گران را به اين حساب واريز كرده و سپس براي هزينه كردن آن راهكارهايي با پيشنهاد نمايندگان مجلس درنظر گرفته شود.
براي مثال با ۵۰۰ ميليارد توماني كه امسال خزانه دولت از محل افزايش قيمت دلار داشت، اجراي بسياري از طرح هاي نيمه كاره تسريع مي شد و بيكاران كشور با دريافت تسهيلات صاحب شغل مي شدند.
براي اهميت نقش مبلغ ۵۰۰ ميليارد تومان بايد گفت كه امسال دولت تنها ۵۰ ميليارد تومان صرف افزايش حقوق كاركنان آموزش و پرورش از محل ارتقاي مسير شغلي معلمان كرد.
لذا به نظر مي رسد كه اگر قرار است كشور هزينه دلارهاي گران را بپذيرد، بايد درآمد ناشي از آن به حسابي واريز شده تا مطابق نظر نمايندگان و با مشورت دستگاه هاي اجرايي به مصارفي غير از مصارف بودجه اي برسد.

نخست وزير پاكستان براي احداث خط لوله صادرات گاز
ايران تلاش مي كند
گروه اقتصادي: شوكت عزيز نخست وزير پاكستان با نام بردن از خط لوله صادرات گاز ايران به عنوان يك طرح برد، برد براي هند و پاكستان اعلام كرد در اين زمينه با مان موهان سينگ همتاي هندي خود در اجلاس ماه آينده سازمان همكاري منطقه اي جنوب آسيا (سارك) در اين زمينه گفتگو خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي در گفتگو با روزنامه وال استريت ژورنال افزود: اين طرح نيازهاي رو به افزايش مصرف انرژي دو كشور هند و پاكستان را تامين مي كند و به روابط ناپايدار ميان هند و پاكستان نيز خاتمه مي دهد. وي تاكيد كرد، همواره گفته ام كه همكاري هاي منطقه اي و وابستگي هاي دو جانبه مي تواند چارچوب همكاري سياسي خوبي باشد.
شوكت عزيز ديروز همچنين در داووس و در حاشيه اجلاس اقتصاد جهاني نيز اعلام آمادگي كرد كه آمادگي دارد تا به عنوان پلي ميان ايران و طرف هاي ذينفع احداث اين خط لوله به اجراي اين طرح كمك كند.
وي قرار است بزودي براي مذاكره با مقامات كشورمان در زمينه احداث اين خط لوله به تهران سفر كند.

مجلس از وزير اقتصاد درباره درآمد سهام «تيسن كروپ»
سئوال مي كند
فارس: عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: كميسيون اقتصادي در رابطه با درآمد سهام تيسن كروپ از وزير اقتصاد و دارايي سوال خواهد كرد.
الياس نادران اظهار داشت: در مورد درآمد سهام تيسن كروپ مجلس هنوز تصميمي اتخاذ نكرده است.
وي ادامه داد: وزير امور اقتصادي و دارايي كه مسئول اجراي طرحهاي مربوطه با استفاده از اين درآمد است بايد توضيح دهد كه درآمد اين سهام به چه مسائلي تخصيص يافته است.
بخشي از سهم ايران در تيسن كروپ سال گذشته به ارزش ۴۰۶ ميليون يورو به فروش رفت كه قرار بود از اين ميزان درآمد ۱۲ طرح و پروژه با مشاركت خارجيها اجرا شود كه سرنوشت اين طرحها هنوز مشخص نشده است.

گفت وگوي امروز
طرح تثبيت قيمت ها عامل كسري بودجه نيست
گروه اقتصادي: لايحه بودجه سال ۸۴ در شرايطي به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است كه به گفته دست اندركاران تدوين اين لايحه، بودجه سال آ ينده با چالش هايي همچون كسري بودجه و برداشت از حساب ذخيره ارزي همراه خواهد بود.
با كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي پيرامون لايحه بودجه سال آينده و چالش هاي پيش روي آن گفتگو كرده ايم.
***
* آيا طرح تثبيت قيمت ها موجب كاهش منابع درآمدي دولت و عدم مطابقت لايحه بودجه سال آينده با قانون برنامه چهارم شده است؟
- دولت تا قبل از ارايه اين طرح توسط مجلس قصد داشته تا قيمت بنزين را مثلا از ۸۰ تومان به ۲۸۰ الي ۳۰۰ تومان برساند اگر اين كار صورت مي گرفت تورم ناشي از اين افزايش قيمت آن قدر زياد بود كه هزينه هاي دولت به عنوان بنگاه اصلي مصرف كننده بنزين به حدي افزايش مي يافت كه درآمدي را متوجه دولت نمي كرد. با محاسبه اي كه انجام داده ايم مشخص شد كه گرچه مثلا دولت در سال جاري از محل افزايش قيمت نفت ۵۰۰ ميليارد تومان كسب درآمد كرده اما با محاسبه تورم مبلغ ۲۳ ميليارد تومان را از دست داده و هزينه هاي دولت ۳۵ برابر بيشتر شده است. اين كه دولت بخواهد با افزايش بيش از سه برابري قيمت بنزين كسب درآمد نموده و با اين درآمد اقداماتي را انجام دهد روش مناسبي نخواهد بود، بلكه بايد با تثبيت قيمت ها و بالابردن كارآمدي سيستم دولت از طريق صرفه جويي و افزايش قيمت، هزينه ها را كم نموده و كيفيت كار را بالا ببريم. هدف اصلي طرح تثبيت قيمت ها كنترل تورم همراه با كارآمد كردن سيستم هاي دولتي است چرا كه اين طرح نرخ هاي دولتي را تثبيت خواهد كرد. اين طرح نمي تواند عامل كسري بودجه باشد چرا كه هنوز پولي بدست نيامده تا عامل كسري بودجه باشد.
* لايحه بودجه سال ۸۴ تا چه حد در راستاي قانون برنامه چهارم و چشم انداز ۲۰ ساله است؟
- اين لايحه اولين بودجه اي كه در چارچوب قانون برنامه چهارم و سند چشم انداز تدوين شده و به عنوان اولين گام، لايحه بودجه سال آينده در قالب يك ماده واحده و ۲۰ تبصره در اين چارچوب تنظيم شده است كه در واقع، يك گام از ۲۰ گامي است كه بايد براي رسيدن به اهداف سند چشم انداز مورد توجه قرار گيرد. اين موضوع از نقاط قوت لايحه است كه سعي شده اصول كلي چشم انداز ۲۰ ساله، مصوبات برنامه چهارم، طرح تثبيت قيمت ها و مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام لحاظ شود و اين امر موجب پيچيدگي بيشتر تدوين بودجه سال آينده شده است.
* توجه به مصوبات مجمع تشخيص را از نقاط قوت بودجه سال آينده مي دانيد. رشد ۲۷ درصدي بودجه شركت هاي دولتي در راستاي اين مصوبات است؟
- با در نظر گرفتن چارچوب كلي رشد تورم، ميزان واقعي افزايش بودجه شركت هاي دولتي ۱۴ درصد است و حدود ۱۵ درصد اين بودجه براي تورم افزايش يافته است. با توجه به اينكه متاسفانه كارآمدي اكثر شركت هاي دولتي كم است بايد با افزايش كارايي زمينه كاهش بودجه آنان فراهم شود.اما در يك چشم انداز كلي و با در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي كشور تناقضي در مصوبات مجمع با بودجه شركت هاي دولتي ديده نمي شود .

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |