يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۶ - Jan 30, 2005
مقام معظم رهبري:
مشروعيت دولتمردان نظام اسلامي
در گرو تكيه به مردم است
001224.jpg
عكس: خبرگزاري فارس
* مردم بايد به دنبال رئيس جمهوري باشند كه با توانايي، شادابي، قدرت، احساس مسئوليت و آمادگي براي كار بي وقفه با فقر و فساد و تبعيض مبارزه كند
* ما در مذاكرات هسته اي با اروپا جدي هستيم اما اروپايي ها هم بايد نشان دهند كه حقيقتا به دنبال حل مساله هستند كه تا امروز متاسفانه اينگونه نبوده است

ايسنا: رهبر انقلاب  صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم با تبريك عيد سعيد غدير به عنوان عيد بزرگ خداوند تأكيد كردند: «استمرار پايداري در مقابل تهديدات و زورگويي هاي آمريكا، حفظ مصالح ملي و اتكا بر منطق و تدبير در مذاكرات هسته اي با اروپايي ها و حضور تعيين  كننده و گسترده در راهپيمايي ۲۲ بهمن و انتخابات رياست جمهوري» ، نمود و جلوه روشني از عزم ملي مردم ايران است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تجليل از استقامت تحسين برانگيز ملت ايران در پاسداري از استقلال و عزت ملي، به تهديدات اخير مقامات آمريكايي اشاره كردند و افزودند: دولتمردان آمريكايي كه زشت ترين نمود استكبار جهاني به شمار مي آيند در تصوري ابلهانه فكر مي كنند ملت ايران در مقابل تشر و تهديد آنها تسليم مي شود اما اين ملت، امروز به مراتب نيرومندتر، مستحكم تر و مجهزتر از اول انقلاب است و با تكيه بر ايمان و اراده و اتحاد خويش و در پرتو همدلي مردم و مسئولان، در مقابل هيچ تهديدي مرعوب نخواهد شد.
ايشان، ايستادگي مسئولان نظام در برابر آمريكا را از ديگر علل دشمني استكبار با جمهوري اسلامي ايران خواندند و خاطرنشان كردند: اگر مسئولان كشور، ملت را تسليم دشمنان كنند، ديگر از تهمت هاي آمريكايي ها نظير نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم خبري نخواهد بود اما دولتمردان نظام اسلامي مي دانند كه «مشروعيت آنها، در گرو تكيه بر مردم است و مردم نيز مسئولان ضعيف و مرعوب را قبول ندارند» به همين علت مسئولان همچون مردم با شجاعت، تدبير و اعتماد به نفس درمقابل هياهوي دشمن ايستادگي و پايداري مي كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، اراده مشترك ملت ها و دولت ها را موجب كند شدن تيغ استكبار دانستند و با اشاره به رعب و وحشت استكبار از ملت شجاع و رشيد و پايدار ايران افزودند: هم چنان  كه به تجربه نيز ثابت شده است هرجا ملتي منسجم و مومن به ميدان بيايد و دولت و ملت از عزم مشتركي برخوردار باشند استكبار و آمريكا هيچ غلطي نمي توانند بكنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اتهاماتي كه آمريكايي ها متوجه ملت ايران مي كنند، افزودند: دولتمردان ياوه گوي آمريكا، ملت شريف و مومن ايران را به نژادپرستي، حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر متهم مي كنند اما همه مي دانند كه اين اتهامات، شايسته خود آمريكايي هاست ضمن آن كه دولت وقيح آمريكا، با لكه هاي ننگي همچون ابوغريب و گوانتانامو، حق ندارد نام حقوق بشر را به زبان بياورد.
001227.jpg
ايشان، حمايت آمريكا از تروريست هايي نظير طالبان را يادآور شدند و خاطرنشان كردند: همين امروز هم، آن ها از منافقين كه منفورترين و زشت روترين تروريست ها هستند حمايت مي كنند و در عين حال با اتهام حمايت از تروريسم مي خواهند ملت ايران را از حمايت از ملت مظلوم فلسطين بازدارند كه اين نيز توقعي ابلهانه است.
رهبر معظم انقلاب در جمع بندي بحث تهديدات و اتهامات اخير آمريكا خاطرنشان كردند: استكبار بداند كه ملت ايران با قدرت به راه خود ادامه مي دهد و با حضور شورانگيز خود در راهپيمايي ۲۲ بهمن و انتخابات رياست جمهوري، پاسخ اين ياوه گويي ها را خواهد داد.
بخش ديگري از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار ديروز قشرهاي مختلف مردم به بحث مذاكرات هسته اي ايران و اروپا اختصاص داشت.
ايشان، عقل، منطق، تدبير و پيگيري منافع ملي را، مبناي رفتار ايران در همه عرصه هاي بين المللي از جمله مذاكرات هسته اي اعلام كردند و افزودند: ما در مذاكرات هسته اي با اروپا جدي هستيم اما اروپايي ها هم بايد در گفت وگوها جدي باشند و نشان دهند كه حقيقتا بدنبال حل مسئله هستند كه تا امروز متاسفانه اينگونه نبوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ناراحتي استكبار از پيشرفت علمي ملت ايران در بحث فناوري هسته اي و انرژي هسته اي خاطرنشان كردند: ايران به نمايندگان مذاكره كننده خود اعتماد دارد و از آن ها حمايت مي كند و طرف مقابل بداند كه با ترفندهاي سياسي و تلف كردن وقت نمي تواند در عزم راسخ ملت و مسئولان ايران براي پيمودن راه فناوري انرژي هسته اي خلل ايجاد كند؛ چرا كه مردم و مسئولان، اين مسئله را جزو مصالح ملي مي دانند و از آن كوتاه نمي آيند.
ايشان با توصيه به اروپايي ها براي تأثير نپذيرفتن از آمريكا و رژيم صهيونيستي افزودند: روزهايي كه انگليسي ها در قرن ۱۹ و ۲۰ بر خليج فارس و ايران حكمفرمايي مي كردند گذشته است، بنابراين مذاكره كنندگان اروپايي متوجه باشند كه با ملتي بزرگ، بيدار و بافرهنگ طرف هستند؛ ضمن آن كه اگر مسئولان ايران احساس كنند كه جديتي در مذاكره كنندگان اروپايي وجود ندارد روند موجود تغيير خواهد كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، هم چنين در بخش ديگري از سخنانشان، انتخابات آتي رياست جمهوري را آزمايشي بزرگ براي ملت برشمردند و با اشاره به آثار مبارك حضور مديران و مسئولان دلسوز، كارآمد، مومن و انقلابي در روند حركت كشور افزودند: تاكنون كارهاي بسيار بزرگي در جمهوري اسلامي  انجام شده است اما هنوز در ابتداي راه هستيم و مردم بايد به دنبال رئيس جمهوري باشند كه با توانايي، شادابي، قدرت، احساس مسئوليت و آمادگي براي كار بي وقفه، به طور كامل و واقعي با فقر و فساد و تبعيض مبارزه كند، و به طور جدي به دنبال تحقق عدالت باشد.
ايشان، تجلي يافتن عزم عمومي  ملت در انتخابات رياست جمهوري را در درجه اول اهميت برشمردند و افزودند: مهم آن است كه ملت نشان دهد به مسئله انتخابات اهميت مي دهد كه در آن صورت پروردگار هم انشاء الله مردم را در تشخيص صحيح هدايت خواهد كرد و حركت عمومي كشور، شتاب بيشتري خواهد گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، عيد مبارك غدير را مقطعي بسيار مهم و تعيين كننده در تاريخ مسلمانان و نشانه اهتمام اسلام و نبي اكرم(ص) به امر مديريت جامعه دانستند و خاطرنشان كردند: مسئله مديريت جزو موثرترين عوامل پيشرفت يا عقب ماندگي هر جامعه است و پيامبر ختمي مرتبت با تعيين اميرمومنان كه مظهر تقوا، علم، شجاعت، فداكاري و عدالت است در حقيقت ويژگي هاي مطلوب يك مسئول و مدير اسلامي  را تبيين و تعيين كردند.
ايشان حضور استعمارگران در كشورهاي اسلامي را غالبا ناشي از ضعف مسئولان جوامع اسلامي برشمردند و افزودند: در اين روند حقارت آميز، ملت ايران به بركت رهبري شجاعانه، صادقانه و مخلصانه امام بزرگوار پاي به ميدان بازيابي عزت و عظمت خويش گذاشت و در سايه ولايت امام خميني(رض) كه پرتوي از چشمه فروزنده خورشيد غدير بود، به بازسازي معنوي و مادي خود، همت گماشت و به اقتداري شايسته اين ملت كهن و با فرهنگ دست يافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، بيداري جهان اسلامي را از بركات بيداري ملت ايران دانستند و با اشاره به استقبال بي نظير مردم كشورهاي ديگر از مسئولان نظام جمهوري اسلامي  يادآور شدند: ملت ها، مسئولان ايران را مظهر ملت ايران و نماد عزت و عظمت اين ملت مي دانند و به همين علت احترام بي نظيري براي آنان قائل مي شوند. گفتني است، در اين ديدار هزاران نفر از مردم پاكدشت و صدها نفر از مردم محلات حضور داشتند.

خرازي در اجلاس داووس:
بوش به نصيحت ديگران گوش كند
و اشتباه عراق را تكرار نكند
ايسنا: وزير امور خارجه در اجلاس مجمع جهاني - داووس به تشريح ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران در روابط بين الملل پرداخت.
دكتر سيد كمال خرازي، وزير خارجه كشورمان روز جمعه در اين اجلاس گفت: كشورهاي بزرگ و قدرت ها در كنار امكانات خود مسئوليت هاي بسياري دارند و سئوال اساسي اين است كه چگونه قدرت و مسئوليت بايد در هم آميخته شود.
خرازي افزود: يكجانبه گرايي راه به جايي نمي برد و چندجانبه گرايي، پرهيز از خشونت و نفي سياست توسعه و منفعت طلبانه تنها راه ايجاد امنيت و دنياي باثبات است. افكار عمومي جهان بهترين معيار براي ارزيابي سياست هاي آمريكاست. نظرسنجي افكار عمومي جهان، حاكي از مخالفت قاطع و نفي سياست هاي آمريكاست و اين يك شكست اخلاقي بزرگ براي اين كشور است.
وزير امور خارجه گفت: در حالي كه فقر و بيماري بسياري از كشورها را تهديد مي كند، نمي توان به بهانه  دموكراسي و آزادي كشورهاي ديگر را اشغال كرد. سياست بوش درمورد خاورميانه و مسلمانان كاملا شكست خورده است. بوش بايد به نصيحت ديگران گوش كند و اشتباهي كه در عراق مرتكب شد هرگز نبايد تكرار كند. آمريكا بايد سازمان ملل را محور تصميم گيري ها و تصميم سازي ها بداند و بجاي منطق زور و قدرت بايد به قدرت منطق روي آورد. خرازي گفت: بايد به ديگران و فرهنگ هاي ديگر احترام گذاشت و تنها در پرتو همكاري جمعي، ايجاد يك جهان امن ميسر است.
مشاجره با سناتور آمريكايي
آسوشيتدپرس با اشاره به مشاجره كمال خرازي و جوزف بيدن درباره برنامه هسته اي ايران، گزارش داد كه بيدن به احتمال درگيري نظامي ميان دو كشور در صورت عدم رفع ترديدها نسبت به برنامه هسته اي ايران اشاره كرد. اين خبرگزاري آمريكايي افزود: تبادل نظر علني و صادقانه سناتور آمريكايي ژوزف بيدن و كمال خرازي وزير امور خارجه ايران بر سر ميز شام در مجمع اقتصاد جهاني - داووس صورت گرفت.
اين گزارش حاكي است، بيدن مذاكره با ايران را خواستار است و به عنوان عضوي از كميته روابط خارجي سناي آمريكا گهگاه با مقامات جمهوري اسلامي ديدار كرده است. وي با تندروهاي دولت بوش كه انزواي ايران را خواستارند مخالف است.
اين گزارش به نقل از بيدن كه خطاب به خرازي صحبت مي كرد افزود: شما و دولت آمريكا بايد به مرحله اي برسيد كه با رعايت تمامي جوانب، اگر فصل مشتركي ميان طرفين وجود دارد آن را پيدا كنيد. اين سناتور آمريكايي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به اين كه دولت دوم بوش در موضعش تجديدنظر كرده و سعي كند با ايران به تعامل بپردازد، گفت: كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا ابتكارات وي را در خصوص يافتن راهي براي مذاكره با ايران هنگامي كه سمت مشاور امنيت ملي آمريكا را عهده دار بود، پذيرفت.
اين گزارش حاكي است، وي كه به طور تلويحي به خودداري بوش از منتفي دانستن اقدام نظامي عليه ايران اشاره مي كرد گفت: اميدوارم رهبر ما تيزهوش تر عمل كند؛ زيرا اگر اين طور نباشد، تصويري تاريك براي منطقه و انسانيت ايجاد خواهد شد.
آسوشيتدپرس افزود: بيدن پس از آن صحبت كرد كه خرازي گفت كه در حال حاضر اصرار كشورش براي حق غني سازي اورانيوم موضوع بحث مذاكرات كنوني با آلمان، فرانسه و انگليس نيست. وي با اشاره به اين كه نمي توان نقش ايران را در منطقه ناديده گرفت، بر موضع كشورمان در اين خصوص كه سلاح هسته اي در دكترين نظامي ايران جايگاهي ندارد، تأكيد كرد و گفت: حقوق ايران را نمي توان ناديده گرفت.
بيدن گفت: دولت بوش در ازاي دادن تعهد عدم تمايل به تغيير حكومت ايران، تعهدات تهران براي رفع ترديدها نسبت به ماهيت برنامه هسته اي اش را خواستار است.
هيچ نشانه اي از تغيير رويكرد آمريكا نسبت به ايران نمي بينم
خبرگزاري رويتر نوشت: خرازي اظهار داشته است كه هيچ نشانه اي از تغيير مثبت در رويكرد آمريكا نسبت به ايران نمي بيند.كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان به اين خبرگزاري انگليسي گفت كه معتقد است به آمريكا به صورت غيرمستقيم درخصوص مذاكرات هسته اي ايران و اتحاديه اروپا مشاوره داده مي شود.وي درباره اظهارات اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه خواستار پيوستن آمريكا به مذاكرات ميان ايران و اروپا شده است، گفت: چنين پيشنهادي مطرح نيست و من معتقدم در اين مرحله ما با اروپا روبه رو هستيم و اروپايي ها براي هماهنگي امور با آمريكا تعهداتي خاص دارند.

خاتمي و كرزاي جاده دوغارون - هرات را افتتاح كردند
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس  جمهور كشورمان صبح روز پنجشنبه به همراه حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان وارد مشهد مركز استان رضوي شدند تا جاده  ترانزيتي دوغارون-هرات را افتتاح كنند. رئيس جمهور كشورمان در اين مراسم گفت: از قرن ها پيش از اين كه راه دوغارون-هرات سرزمين هاي ما را به هم متصل كند، دلهاي ما با راهي به پهناي عشق و به همواري مهرباني بهم پيوند خورده است و اين راه در برابر آن راه بسيار كوچك و ناچيز است. رئيس جمهور ادامه داد: امروز نيز سرنوشت دو ملت و دو كشور ايران و افغانستان باهم مشترك است و نمي توان ايراني آرام و امن داشت و افغانستاني ناامن و بي ثبات و نمي توان افغانستاني پيشرفته و اميدبخش داشت و ايراني عقب مانده.
رئيس جمهور در ادامه  سخنانش اظهار داشت: راه دوغارون - هرات مهم است ولي در برابر آنچه كه بايد باشد، اندك است و بايد آنرا به عنوان گامي نخست و نگرشي از همكاري هاي بزرگي كه در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و علمي ميان دو كشور ايجاد خواهد شد و آغاز شده است، نگاه كرد. خاتمي خطاب به حامد كرزاي، تصريح كرد: راه دوغارون - هرات را نبايد در اين حد ديد و بايد آن را طرح بزرگي كه سال گذشته با حضور جنابعالي و رئيس جمهوري تاجيكستان و ازبكستان در تهران امضاء كرديم، به عنوان شاهراهي كه شرق آسيا را به غرب آن متصل مي كند، نگاه كنيم و فكر مي كنم كه جزو اولويت هاي بازسازي افغانستان عزيز باشد.
حامد كرزاي نيز در اين مراسم گفت: امروز براي ما قدمي مهم براي بازسازي افغانستان است و خوشحاليم كه اين قدم با برادري و مساعدت ايران برداشته مي شود. وي از خدمات ملت برادر ايران و شخص رئيس جمهور تشكر كرد و آينده اي بهتر را براي صلح و ثبات در منطقه نويد داد. رئيس جمهور كشورمان و رئيس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح جاده دوغارون - هرات، سند اعلاميه  روابط حسن همجواري ايران و افغانستان را تحت عنوان اعلاميه اسلام قلعه - دوغارون به امضا رساندند.

يادداشت
رشوه داوطلبانه
ابراهيم زاهدي مطلق
يكي از مديران نيروي انتظامي اعلام كرده است اكثر موارد رشوه گيري كه توسط تعداد اندكي از پرسنل اين نيرو صورت گرفته، ناشي از تمايل خود مردم بوده است.
براي دفاع از عملكرد پرسنل زحمتكش نيروي انتظامي نبايد «عذر بدتر از گناه آوردن» را پيشه نمود. بدين معنا كه براي توجيه عمل غيرقانوني و غيراخلاقي تعداد اندكي از نيروهاي انتظامي، مردم شريف ايران متهم شوند كه اخلاق رشوه دهي در ميان آنان شيوع دارد.
بايد توجه كرد ،حتي در صورتي كه هيچ منابع تحقيقي يا آماري و مبناهاي روان شناختي بر آسيب شناسي رشوه نباشد، لااقل خود رشوه دهندگان كه مي دانند هرگز تمايلي به رشوه دادن نداشته اند.
آسيب شناسي رشوه نشان مي دهد كه اين پديده، حاصل سيستم هاي ناكارآمد و غير منعطف است كه افراد را مايل به استفاده از «زيرگذرها» يا  «دوربرگردان هاي» قانون مي كند.
خوب بود كه به جاي متهم كردن مردم شريف و زحمتكش ايران به آسيب شناسي سياست هاي نيروي انتظامي  پرداخته مي شد. چه بسا حتي ضرورتي نداشته باشد كه نتيجه اين مطالعات اعلام گردد، ليكن يقيناً يكي از مهمترين اركان چنين مطالعه اي بررسي ميزان اجرايي بودن مقررات بسيار سختگيرانه اي است كه نيروي انتظامي به مرحله اجرا درآورده است. جريمه هاي بسيار سنگين براي مردم كه متوسط درآمدشان از كسي پنهان نيست آنچنان طاقت فرساست، كه فرار از آن بسيار طبيعي مي نمايد. لذا در وضع مقررات تنبيهي پيش از هرچيز بايد به عملي بودن آن توجه كرد. يكي از رؤساي كشورهاي خارجي در يك مصاحبه اعلام داشت قانوني كه مردم تاب اجراي آن را نداشته باشند و به آن باور نياورند چه سودي براي كشور خواهد داشت. پرواضح است كه سختگيري هاي بي مورد نتيجه معكوس خواهد داشت.
بايد شرايطي را فراهم آورد كه عناصر خاطي نتوانند در ميان پرسنل زحمتكش اين نيرو پنهان شوند، درحالي كه همه مي دانيم غالب آنان انسان هايي صادق و خدمتگزار بوده و به گرفتن رشوه تن در نمي دهند؛ به ويژه آنكه نيروي انتظامي پاسدار جان ، مال وناموس ملت است، لذا بهتر آنكه در گزينش اين نيروها دقت بيشتري مبذول گردد .

دعوت از مردم براي حضور در مراسم آغازين دهه فجر
ايسنا: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي ضمن گراميداشت ايام الله دهه فجر انقلاب اسلامي و نيز عيد بزرگ غدير از مردم خواست تا در مراسم آغاز برنامه هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه از ساعت ۹ و ۳۳ دقيقه صبح روز دوشنبه دوازدهم بهمن ماه در مرقد مطهر حضرت امام راحل(ره) برگزار مي شود شركت كنند.

برنامه زمان بندي انتخابات نهمين
دوره رياست جمهوري اعلام شد
فارس: كليات برنامه زمان بندي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري از سوي وزارت كشور اعلام شد.بر اساس اطلاعيه ستاد انتخابات وزارت كشور برنامه هاي زمان بندي شده نهمين انتخابات رياست جمهوري از ارديبهشت ماه آغاز و تا ۲۷ خرداد ماه ادامه مي يابد. بر اساس اين گزارش هيات هاي اجرايي انتخابات رياست جمهوري به مدت ۳ روز از بيستم تا بيست و دوم ارديبهشت ماه ۸۴ تشكيل خواهند شد.
همچنين ثبت نام از داوطلبان به مدت ۵ روز است كه ۳ روز آن با تشكيل هيات هاي اجرايي همزمان خواهد بود.تاييد صلاحيت داوطلبان از سوي شوراي نگهبان نيز ۵ روز و از بيست و پنجم تا بيست و نهم ارديبهشت ماه به طول خواهد انجاميد.
اين اطلاعيه مي افزايد: مهلت رسيدگي مجدد به صلاحيت داوطلباني كه به رسيدگي به شكايات خود معترض هستند، نيز از سي ام ارديبهشت تا سوم خرداد ماه به مدت ۵ روز خواهد بود. در اين جدول وزارت كشور نيز موظف شده است چهارم و پنجم خرداد به مدت دو روز اسامي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات را منتشر  كند. همچنين مهلت تبليغات انتخاباتي نامزدها از ششم تا بيست و پنجم خرداد به مدت ۲۰ روز اعلام شده است. در پايان اين اطلاعيه آمده است: راي گيري نيز در روز جمعه بيست و هفتم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |