شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
امام صادق (ع): پيامبري از پيامبران بيمار شد، گفت: درمان نمي كنم تا آن كس كه درد داده است درمان كند. خداي متعال به او وحي كرد كه شفايت نمي دهم تا خود را درماني كني، زيرا كه همواره شفا از من است.
مكارم الاخلاق/۴۱۹-۴۱۸
امروز با حافظ
نقش هر نغمه كه زد، راه به جايي دارد
مطرب عشق عجب ساز و نوايي دارد
كه خوش آهنگ و فرح بخش هوايي دارد
عالم از ناله عشاق مبادا خالي
نشست سينماي معناگرا در سينماي رسانه هاي جمعي
گروه ادب و هنر: نشست و گفت وگوي سينماي معناگرا، روز يكشنبه هجدهم بهمن ماه، ساعت ۱۸ در سينماي رسانه هاي جمعي (سينما صحرا) برگزار مي شود.
اين نشست با حضور پنج عضو هيأت داوري بخش مسابقه بين المللي سينماي معناگرا آقايان عبدالله اسفندياري (نويسنده، تهيه كننده و رئيس حوزه معناگراي بنياد سينماي فارابي)، تادايو ساتو (نويسنده و منتقد، رئيس آكادمي سينماي ژاپن و مديركل بخش تمركز بر سينماي آسيا در جشنواره فوكويوكا)، پيتر مالون (رئيس اتحاديه جهاني كاتوليك ها براي ارتباطات (Signis) و عضو هيأت داوري بين المذاهب در جشنواره هاي مختلف)، احمد مجتبي جمال (رئيس جشنواره بين المللي داكا، عضو هيأت داوران فيپرشي و رئيس انجمن منتقدان بين المللي فيلم بنگلادش)، كريستف زانوسي (فيلمساز لهستاني) و اسماعيل بني اردلان (رئيس دانشكده سينما و هنر) و دكتر حسن بلخاري (مدرس دانشگاه هاي هنر و علامه طباطبايي، مشاور كميسيون فرهنگي مجلس و عضو شوراي نقد فرهنگستان هنر) تشكيل خواهد شد.

توضيح تهيه كننده «به رنگ ارغوان» و پاسخ همشهري
در صفحه ۲۸ اين روزنامه چهارشنبه ۱۴ بهمن ۸۳ مطلبي تحت عنوان «وزارت ارشاد: به رنگ ارغوان داراي نمايش عمومي است» چاپ شده است.
در صدر مطلب آمده است كه سازندگان فيلم «به رنگ ارغوان» از شركت در جشنواره فيلم فجر انصراف داده اند و اضافه نموده است كه اين تصميم حاتمي كيا در پي رايزني مسئولان مربوطه كشور اتخاذ شده ولي در پاراگراف آخر اين اقدام را بيشتر به يك جريان تبليغاتي براي ايجاد هيجان عمومي و فروش بيشتر فيلم منتسب نموده و قضاوت كرده اند كه اگر چنين باشد، بدعت ناپسندي است كه همچون گذشته دامن برخي تهيه كنندگان ما را گرفته است.
كدام سخن شما درست است؟ خود شما نوشته ايد رايزني مقامات، آيا بايد برخلاف مصالح ملي، جنجال كنيم و كار را به رسانه هاي بين المللي بكشانيم و بگوييم كه چه اتفاقي افتاده است؟ يا آن كه اگر سكوت كرده ايم و با رعايت خواسته هاي مسئولان كه تصور مي كنند برخي لحظات فيلم مصالح مورد نظر را رعايت نكرده، از نمايش آن جلوگيري نموديم دچار بدعت ناپسند ايجاد هيجان عمومي شده ايم؟ كداميك درست است؟
از تلاش تعدادي از دست اندركاران مطبوعات كه خواستار نمايش خاص آن بوده اند استقبال كرده ايم و اين مطلب در پاسخ وزير محترم اطلاعات به آقاي حاتمي كيا نيز تلويحا مورد اشاره قرار گرفته است. اما اجازه بدهيد با اظهار نظرات غيرحساب شده جوي ناسالم بر روند سالم آنچه في مابين مقامات محترم و سازندگان فيلم برقرار است سايه نيافكند.
بي ترديد سازندگان فيلم تمام تلاش خود را به كار گرفته اند كه فيلم به نمايش عمومي گذاشته شود اما بسيار بي انصافي است كه تصور كنيم مبادله نامه بين كارگردان و وزير محترم اطلاعات كه بيشتر به دليل مصالح ملي كشور صورت گرفته است صرفا براي ايجاد هيجان عمومي و يك جريان تبليغاتي به نفع فيلم مي باشد.
توضيح همشهري: هنگامي كه وزارت ارشاد جواز اكران عمومي را صادر كرده، و نامه نگاري كارگردان فيلم با وزير اطلاعات نشان از نوعي تفاهم (حداقل در افكار عمومي) دارد براي بسياري از علاقمندان سينما و مخاطبان اين روزنامه، اين سئوال پيش مي آيد كه پس مشكل چيست؟ و تهيه كنندگان محترم چرا از نمايش فيلم خود جلوگيري مي كنند؟ در جايي كه تمامي ادله قانوني براي ممانعت از نمايش فيلم مفقود باشد، برخي برداشت ها قطعا مجاز است.

بليت رايگان تئاتر براي سازمان ها
ستاد برگزاري نخستين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي سهميه بليت رايگان تالارهاي نمايش تئاتر شهر براي وزارتخانه ها، سازمان هاي دولتي، NGOها و مراكز خيريه و عام المنفعه اختصاص داد. اين در حالي است كه امكان استفاده از دهها برنامه در زمينه تعزيه و آئين هاي نمايشي و مجالس نمايشنامه خواني و سخنراني براي عموم مردم به صورت رايگان وجود دارد.
مديريت ارتباطات همايش آئين هاي عاشورايي با اعلام اين خبر افزود: اين ستاد تا سقف پنجاه قطعه بليت رايگان براي هر مركز و سازمان پيش بيني كرده است.
برپايه اين خبر، مراكز و سازمان هايي كه «اجراي ويژه» براي كاركنان و كارمندان يك مجموعه درخواست نمايند اين ستاد آمادگي دارد كه «اجراي ويژه» براي آنها در نظر بگيرد.
سهميه بليت در نظر گرفته شده براي نمايش هاي «اين غرفه از بهشت» داود فتحعلي بيگي، «داغ پوست» ، سيروس كهوري نژاد، «بي قراري» سعيد شاپوري، «سه خانه كوچك» مهرداد راياني مخصوص، «مجلس غريب تنهايي» رحمت اميني، «آواي باد» حسين كشفي اصل، «غريبه شام» حسين پارسايي كه در مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود، است.
نخستين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي از هجدهم بهمن تا سوم اسفند در مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

كافه ترانزيت فيلم برگزيده تماشاگران جشنواره
فيلم  سينمايي  كافه  ترانزيت  ساخته  كامبوزيا پرتوي  در صدر برگزيدگان روز سوم  جشنواره  فيلم  فجر قرار گرفت .
ماهي ها هم  عاشق  مي شوند، از علي  رفيعي ، زن  زيادي  از تهمينه  ميلاني و يك  تكه نان  ساخته  كمال  تبريزي  از ديگر آثار برگزيده  تماشاگران  جشنواره فيلم  فجر در بخش  آثار سينماي  ايران  هستند.
به  گزارش  ايرنا، فيلم  سالاد فصل ساخته  فريدون  جيراني  نيز در ميان  پنج  فيلم  برتر روز سوم  جشنواره  در رتبه نهايي  جاي  گرفته  است .در بخش  آثار بين الملل  نيز فيلم هاي  بعد از روز قبل ، بم  بست ، ديشب  باباتو ديدم  آيدا، افعي  در مشت  و فاخته ، بيشترين  آراي تماشاگران  را كسب  كردند.بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجر از ۱۲ بهمن  آغاز شده  و تا ۲۲ بهمن  ماه ادامه  دارد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
اظهارات هيتلر كه رسانه ها هر سال در پنجم فوريه
آن را به جهانيان يادآور مي شوند
پنجم فوريه ،۱۹۴۵ هيتلر در پناهگاه زيرزميني خود پس از اين كه شنيد واحدهاي ارتش سرخ به حومه برلن رسيده اند و مدافعان پايتخت رايش عمدتاً نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله و نظاميان بازنشسته هستند كه داوطلبانه به خدمت بازگشته اند، همكاران نزديكش را فراخواند و خطاب به آنان گفت: پس از شكست ما، در جهان تنها دو نيرو باقي خواهند ماند، روسيه شوروي و آمريكا كه از ظرفيت معارضه با يكديگر برخوردار هستند. معارضه اين دو نيرو به علت متضاد بودن هدف هايشان اجتناب ناپذير خواهد بود. تا هنگامي كه اين معارضه ادامه داشته باشد و يكي از دو طرف از صحنه خارج نشود ساير ملل با برخورداري از آرامش نسبي به پيشرفت ادامه خواهند داد. روزي كه يكي از اين دو قدرت در صحنه نباشد وضعيت جهان بحراني و نامطلوب و همه ملل دچار نااطميناني و به نوعي درگير وضعيت روز خواهند شد و اين شرايط تا ظهور قدرت و يا قدرت هايي تازه و برقراري نظمي نوين درجهان ادامه خواهد يافت.
اظهارات بوش درباره خاورميانه و واكنش نسبت به آنها
به رغم پيش بيني هاي قبلي، در دو شبانه روز گذشته اظهارات جورج بوش و وزير امور خارجه اش، بانو كاندوليزا رايس، درباره ايران، سوريه و كره شمالي و واكنش ايران و سوريه نسبت به آن، ساير گزارش ها را تحت الشعاع قرار داده بود و سوژه بيشتر تفسيرهاي رسانه ها شده بود كه همين توجه و موشكافي باعث مي شود تا مدتي مطرح باشد. بوش در نطق ۴۰ دقيقه اي چهارشنبه شب خود در جلسه مشترك كنگره آمريكا كه توسط يك هيأت كارشناس در نطق نويسي از جمله مايكل گرسون، بيل مك گورن و مك كانل نوشته شده بود، گفت: ما، متحدان و دوستانمان تصميم قاطع به مبارزه با دشمنان خارجي داريم. تعقيب دشمنان را از طريق جنگ با تروريسم ادامه مي دهيم. ما با ۶۰ كشور ديگر به تلاش همه جانبه خود براي كشف و متوقف ساختن انتقال مواد خطرناك ادامه مي دهيم. ما و كشورهاي آسياي شرقي در اين راستا سرگرم تلاش براي قانع ساختن كره شمالي به دست برداشتن از برنامه هاي اتمي اش هستيم. ما در چهار سال آينده تشكيل ائتلاف به منظور سركوب و از ميان بردن خطرات عصر حاضر را پي خواهيم گرفت و براي رسيدن به اين هدف، شرايطي را كه باعث تغذيه راديكاليسم و ايدئولوژي هايي از اين دست مي شود حذف خواهيم كرد. ما مي دانيم كه در برخي مناطق جهان يأس باعث پيدايش و رشد نفرت و كينه و فراهم آمدن زمينه براي تروريسم مي شود و اين تروريسم گرفتاري براي آمريكا و ملل مشابه ايجاد مي كند. آزادي هاي انساني را جانشين نفرت ساختن، تنها عامل و نيرويي است كه ما آن را براي توقف تروريسم و ديكتاتوري كافي و لازم مي دانيم. ما اعلام مي كنيم كه در خاورميانه، آمريكا و متحدانش از جنبش هاي دمكراتيك و آزادي طلب حمايت مي كنند و براي تأمين آن ايستاده اند. براي مبارزه با ترور در خاورميانه، ما رسيدن به استاندارد بالاتري از آزادي را تشويق مي كنيم. براي برقراري صلح در خاورميانه ما بايد با دولت هايي كه تروريست ها را پناه مي دهند برخورد كنيم و مانع دسترسي آنها به اسلحه كشتار جمعي شويم. سوريه هنوز اجازه مي دهد كه خاك اين كشور و گوشه هايي از لبنان توسط تروريست ها به كار رود. امروز، ايران همچنان به صورت پناهگاه تروريست ها باقي مانده و اين كشور به تلاش خود به داشتن اسلحه اتمي ادامه مي دهد و ملت همچنان از آزادي هايي كه سزاوار آن هستند محروم مانده اند. ما با متحدان اروپايي خود سرگرم فعاليت هستيم تا دولت ايران از برنامه اتمي اش دست بردارد و حمايت از ترور را پايان دهد. امشب من از اينجا به مردم ايران مي گويم كه ما در تلاش براي آزادي با آنها هستيم.
رسانه هايي كه اين نطق را منتشر كرده اند نوشته اند كه اين بار بالاترين مقام ايران شخصاً به جورج بوش پاسخ داد و پاسخي بسيار سخت و در يك ضد حمله ادعاي او را رد كرد (اظهارات مقام معظم رهبري جداگانه چاپ شده است). سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز مفاد نطق بوش را قوياً رد كرده است. مفسران اروپايي كه واكنش نرم سوريه و پاسخ سخت ايران را مقايسه كرده اند، نوشته اند كه سوريه در معرض تهديد مستقيم اسراييل است ولي ايران در جايگاهي است كه اگر آمريكا نيروهاي خود در عراق و افغانستان را هم به دو برابر شمار امروز برساند قادر به تعرض زميني به ايران نخواهد بود و اگر چنين تعرضي رخ دهد نه تنها موازنه و همه حساب هاي منطقه بلكه صلح جهان برهم خواهد خورد و بسياري از دولت ها و حتي متحدان اروپايي آمريكا با آن مخالفت خواهند كرد و بر برنامه هاي نفتي آمريكا در خاورميانه خط بطلان كشيده خواهد شد. مفسران اروپايي سفر دور و دراز بانو رايس را كه از لندن و حمله سياسي به ايران آغاز شده يك ناشيگري خوانده و گفته اند كه يك ديپلمات با تجربه نخستين مأموريت خود را با تشرگويي شروع نمي كند كه خودش هم مي داند عملي نخواهد بود.

بهارستان
درويشي مستجاب الدعوه در بغداد پديد آمد. حجاج يوسف او را گفت: «دعاي خيري بر من كن» . گفت: «خدايا جانش بستان» . گفت: «اين چه دعاست» ؟ گفت: «دعاي خير است تو را و جمله مسلمانان را» .
گلستان سعدي

پاسخ به پرسش پزشكي
ذات الريه ميكربي
از دكتر روزنفلد درباره علائم ذات الريه ميكربي سئوال شده و وي گفته است: علائم اين بيماري ريوي كه عامل آن باكتري است تب نسبتاً شديد، لرز، تنگي نفس و تشديد تنفس، سرفه همراه خلط و گاهي خون آلود، درد سينه كه هنگام تنفس عميق شديدتر مي شود، ناراحتي شكم، به رنگ آبي گراييدن لبها، احساس خستگي و... است. اين بيماري داراي واكسن پيشگيري است. بايد دانست كه چند نوع ذات الريه ديگر هم وجود دارد.

برگي از تاريخ
خشايارشاه و توطئه هامان
در سال ۱۲۹۱ ميلادي اميران لشكر و اطرافيان ارغون خان، ايلخان مغول ايران، از فرصت افتادن وي در بستر بيماري استفاده كردند و سعدالدوله وزير او را كه مانع سوء استفاده هاي مالي و اسراف آنان از خزانه كشور بود به مهماني دعوت كردند و در آنجا كشتند. در سال ۱۴۶۸ يوهان گوتنبرگ سازنده نخستين ماشين چاپ كه خدمت بزرگي به گسترش علوم و ادبيات و ارتقاء معلومات عامه بود درگذشت. قرن ها پيش از او چيني ها و كره اي ها فن چاپ بلوكي (به صورت مهر زني) را اختراع و به كار گرفته بودند. در سال ۱۸۴۹ نيروهاي اتريش شهر بوداپست پايتخت مجارستان را گرفتند و اين سرزمين تا پايان جنگ جهاني اول (سال ۱۹۱۸) كه امپراتوري اتريش مضمحل شد، جزيي از اين امپراتوري بود. در سال ۱۹۴۸ سريلانكا (سيلان) مستعمره انگلستان، استقلال به دست آورد. در سال ۱۹۴۵ ميلادي روزولت، استالين و چرچيل سران وقت ايالات متحده آمريكا و اتحاد شوروي و رئيس دولت انگلستان مذاكرات هشت روزه خود را در كاخ محل استراحت تزارها در شهر يالتا واقع در شبه جزيره كريمه آغاز كردند تا سرنوشت آلمان و مناطق نفوذ سه دولت پس از پايان جنگ و خطوط تازه مرزي را روشن سازند. در سال ۱۳۲۷ هجري در دانشگاه تهران (مقابل ساختمان دانشكده حقوق) به سوي شاه كه درمراسم پانزدهمين سالروز آغاز بناي دانشگاه تهران (در محل امروز) شركت كرده بود تيراندازي شد و اندك جراحتي به او وارد آمد. اين رويداد بهانه غيرقانوني كردن حزب توده و سركوب هر گونه جنبش سوسياليستي، اعلام حكومت نظامي با هدف دستگيري مخالفان به ويژه معترضان به قرارداد نفت، از جمله بازداشت آيت الله كاشاني و نيز اصلاح قانون اساسي با هدف افزايش اختيارات شاه را به دست داد كه سريعاً عملي شدند و اين، سرآغاز مداخله علني شاه در كار حكومت قرار گرفت كه ۳۰ سال طول كشيد و هر روز بر ابعاد آن افزوده شد. در سال ۱۹۶۹ شارل دوگل رهبر وقت فرانسه تصميم گرفت پس از بررسي هاي بيشتر به الجزاير استقلال دهد تا در اين سرزمين خونريزي بيشتري صورت نگيرد. اين تصميم چند ماه بعد به اجرا در آمد. در سال ۱۹۶۹ ياسر عرفات دبيركل سازمان آزادي بخش فلسطين شد.
اينك برگ امروز: چهارم فوريه ۴۷۹ سال پيش از ميلاد (۲ هزار و ۴۸۴ سال پيش) خشايارشاه كه برسرزميني از هند تا دانوب و از استپ هاي شمال خاوري آسياي ميانه تا ليبي حكومت مي كرد، پس ازبازگشت از اروپا كه ضمن آن شهر آتن را در ۴۸۰ پيش از ميلاد متصرف شده بود توسط همسرش «استر» كه در شهر همدان مدفون است از توطئه هامان، «بزرگ وزير» خود، براي كشتار اتباع يهودي امپراتوري ايران آگاه شد و همان شب دستور لغو آن را صادر كرد كه در كمتر از سه روز، اين دستور به سراسر امپراتوري رسيد كه با وسائل آن زمان، ركوردي بي سابقه است. طبق كتاب «استر» كه ۲۴ قرن قدمت دارد، هامان به دروغ از قول خشايارشا ه به شهربانان ايران (پليس) ابلاغ كرده بود كه همه يهوديان، ازخرد و بزرگ، را بكشند. در آن زمان همه يهوديان جهان از اتباع امپراتوري ايران بودند و در قلمروي اين امپراتوري زندگي مي كردند.  هامان پس از كشف توطئه به دادگاه سپرده شد و به حكم هيأت قضات در شهر شوش اعدام گرديد. از آن زمان تاكنون، يهوديان هر سال (برحسب تقويم خود) به اين مناسبت جشن مي گيرند كه به عيد «پوريم» معروف است.
www.iranianshistoryonthisday.com

عمو پورنگ برترين برنامه كودك
برنامه «عمو پورنگ» با اجراي داريوش فرضيايي، بهترين برنامه گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما شناخته شد.
به گزارش ايسنا، طي نشستي در چند روز اخير گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما به نقد و ارزيابي توليدات خود در سال ۸۲ پرداخت.
به گفته اسدالله اعلايي، مدير گروه كودك و نوجوان، به ابتكار گروه كودك و نوجوان شبكه اول و با همكاري تهيه كنندگان و برنامه سازان آن به ارزيابي عملكرد گروه كودك و نوجوان در سال گذشته پرداختيم از اين رو با يافتن نقاط قوت و كاستي هاي احتمالي براساس نيازهاي جامع مخاطبان قرار است به برنامه ريزي مؤثرتري بپردازيم.
برنامه «عمو پورنگ» به دليل اجراي موفق و رعايت استانداردهاي لازم و استفاده مناسب از ريتم و موسيقي در ارائه مفاهيم به مخاطبان كودك و نوجوان، به عنوان برنامه برتر گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيما شناخته شد.

ديوان شعر «مولانا» پرفروش ترين كتاب شعر در آمريكا شد
ديوان شعر مولانا جلال الدين رومي در فهرست كتاب هاي پرفروش ايالات متحده آمريكا قرار دارد.
به گزارش رايزني فرهنگي ايران در تركيه، كتاب شعر مولوي كه توسط كلمن باركس به زبان انگليسي برگردانده شده است، در ميان كتاب هاي ادبي و ديوان اشعار توانسته است جايگاه اصلي خود را پيدا كند.به گفته دكتر هلمي پاووز، نويسنده و روزنامه نگار، شعر مولوي نه تنها در آمريكا بلكه در اروپا هم به مدت زيادي است كه در ليست پرفروش ترين كتاب هاي شعر قرار دارد. علت اين همه توجه و استقبال مردم، درك حقيقت از اشعار مولانا مي باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
خواب پشت چراغ سبز
آيووا: ديروز گشت پليس در آيووا متوجه شد كه يك دستگاه خودرو در يك تقاطع متوقف شده و با اينكه چراغ راهنمايي و رانندگي چندين بار سبز شده از جاي خود تكان نخورده است، به همين دليل ماموران به خودرو مشكوك شدند ومتوجه شدند كه راننده آن به خواب عميقي فرورفته بود.
پليس پس از بازرسي خودرو مقدار زيادي مواد مخدر از داخل خودرو كشف كرد و راننده را به زندان برد.
او به دليل مصرف بيش از حد مواد مخدر دچار خواب  آلودگي شديد شده بود.
دردسر خودروهاي جديد پليس
برلين: در سال ۲۰۰۲ ميلادي، ۲۶۰ دستگاه خودروي جديد ب.ام.و باقدرت ۱۷۷ اسب بخار به ناوگان پليس شهر برلين اضافه شد، اما از زمان اضافه شدن اين خودروهاي قدرتمند، ماموران پليس ۴۰۰ بار با اين خودروها تصادف كرده اند.
درپي انتشار اين آمار، حزب مخالف دولت مدعي شد، به دليل اينكه ماموران اين نيرو رانندگان بدي هستند و آموزش لازم را براي رانندگي با اين خودروها نديده اند، تعداد سوانح رانندگي افزايش يافته است.
البته پليس اين ادعا را تكذيب كرد و مدعي شد، اغلب سوانح رانندگي، تصادف هاي جزئي و بدون خسارت بوده است.
شهردار دست بردار نيست
پراگ: يك ماه پيش شهردار پراگ كه خود را يك جهانگرد ايتاليايي معرفي كرده بود سوار بر تاكسي شد كه راننده تاكسي چندين برابر كرايه مجاز از وي پول گرفت.
درپي اين اتفاق، شهردار اعلام كرد به شدت با رانندگان تاكسي متخلف برخورد خواهد شد.
براين اساس، هرماه حداقل ۱۴۰ مورد بازرسي از تاكسي هاي شهر پراگ به عمل خواهد آمد و رانندگان هزاران يورو جريمه خواهند شد.
خواب راننده سرويس مدرسه
نيويورك: راننده سرويس يك مدرسه در آمريكا به جرم خوابيدن پشت فرمان در حين رانندگي توسط پليس دستگير شد.
اين راننده در حين رانندگي پشت فرمان اتوبوس به خواب عميقي فرو رفت به همين دليل يكي از دانش آموزان با تلفن همراه خود، موضوع را به پليس خبر داد و پليس نيز پس از چند دقيقه راننده را دستگير كرد.
او به دليل مصرف مشروبات الكلي به خواب رفته بود.
مبارزه با بي خوابي
لندن: محققان تايواني مي گويند بهترين راه حل براي خواب رفتن، گوش دادن به موسيقي هنگام دراز كشيدن روي رختخواب است.
اين محققان ۶۰ نفر انسان ۶۰ تا ۸۳ ساله را تحت نظر گرفتند ودر حين درازكشيدن آنها روي رختخواب به مدت ۴۵ دقيقه برايشان موسيقي آرام  پخش كردند.
پخش اين موسيقي باعث كاهش ضربان قلب و تعداد نفس كشيدن آنها شد.
به گفته محققان، گوش دادن به موسيقي حين خواب در هفته اول، باعث افزايش ۲۶ درصدي كيفيت خواب و برطرف شدن بي خوابي مي گردد.
فراري دادن سارق با پرتاب جعبه
كاليفرنيا: رئيس يك مغازه كفش فروشي در آمريكا با پرتاب جعبه هاي كفش يك سارق مسلح را فراري داد.
ديروز يك مرد مسلح وارد مغازه اين مرد شد و صندوقدار فروشگاه را تهديد به مرگ كرد. در همين حال رئيس فروشگاه با پرتاب جعبه هاي كفش به مقابله با مردم مسلح پرداخت كه در نهايت سارق مجبور شد پا به فرار بگذارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷

گل و گياه
گياه سنگي
001659.jpg
نام علمي: Lithops Schwantesii
خانواده: AIZOACEAE
گياه گوشتي تخم مرغي شكل كه به بلندي ۳ سانتي متر مي رسد. برگها متورم و سطح آنها داراي فرو رفتگي و خطوط يا خالهاي آبي يا قرمز بوده و گل زرد رنگ آن در اواخر تابستان يا اوايل پاييز ظاهر مي شود.
نيازها: به مكان آفتابي و مخلوطي از خاك آجر (آجر نرم شده)، خاكبرگ پوسيده، ماسه و مقدار كمي پودر حلزون خشك شده نياز دارد. سطح خاك را با مقداري سنگريزه بپوشانيد. در تابستان در فاصله بين دو آبياري اجازه بدهيد خاك كاملاً خشك شود و هنگام آبياري روي برگهاي گوشتي و سنگ مانند گياه آب نريزيد، در زمستان از آبياري خودداري كنيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- ۸ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار در حرارت ۲۱ درجه سانتي گراد و تقسيم گياه به دو قسمت كه هر كدام داراي قسمتي از ساقه باشند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |