شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
رئيس شوراي شهر تهران در مراسم همايش لاله هاي شهر:
تكريم شهدا،پاسباني از باورهاي ديني
و آزادگي در كشور است
001614.jpg
گروه اجتماعي - عباس اسدي: شامگاه سومين روز از دهه مبارك فجر، ششمين همايش لاله هاي شهر، با عنوان فجرآفرينان با هدف نكوداشت شهداي انقلاب اسلامي خانواده  شهرداري تهران در سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كه با حضور پرتعداد خانواده هاي شهداي انقلاب اسلامي همراه بود پس از اجراي سرود، مولودي خواني و اجراي دكلمه توسط فرزندان شهيدان انقلاب، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با تقدير و سپاس از جانفشاني فرزندان مبارز و خستگي ناپذير ميهن اسلامي، حيات و مقبوليت و فضاسازي عرصه خدمتگزاري به مردم را مرهون خدمات و ايثارگري هاي شهداي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس دانست و همچنين خاطرنشان كرد: امروز تجليل و تكريم از خانواده  گرانقدر شهدا در حقيقت پاسباني از اصول و معيارهايي است كه آنها بي ريا، بي ترديد و با عشق به باورهاي ديني و سرافرازي و آزادگي كشور وارد ميدان مبارزه با ظلم و ستم و خودكامگي شدند و در اين مسير آزادانه راه شهادت را برگزيدند.
رئيس شوراي شهر تهران در بخش ديگري از سخنان خود به بيان خاطرات شيرين از دوران انقلاب پرداخت و با ذكر مواردي از مشاهدات خود و سوابق برادر رزمنده و سخت كوش دوران دفاع دكتر مصطفي چمران پرده اي از روزهاي انقلاب و نوعدوستي و دگرخواهي و آزادگي را با بيان جذاب براي حاضران تصوير كرد.
دكتر مهدي چمران برپايي همايش لاله هاي شهر را اقدامي سنجيده، مبارك و ضروري براي پراكندن عطر شهادت در جامعه توصيف كرد و گفت: گرايش به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در فضاي امروز جامعه، حاصل مديريت ارزش گراي شهرداري است و ما بايد در همين مسير حركت كنيم تا ارزشهايي كه به خاطرش انقلاب كرديم، و جان باختيم در رفتار و كردار ما جلوه گر شود.
در مراسم ششمين همايش لاله هاي شهر با عنوان فجرآفرينان همچنين تعدادي از مادران و پدران شهداي انقلاب اسلامي خاطره آن روزها را بر زبان آوردند كه حاضران در مراسم را به شدت منقلب و تحت تاثير قرار داده و حركت آنها در بيان خاطرات به حدي مسئولان برپايي مراسم را تحت تاثير قرار داد كه به گفته عباس حسنعلي پور معاون فرهنگي اداره كل ايثارگران شهرداري تهران برنامه سرگذشت پژوهشي شهداي دوران انقلاب اسلامي در دستور كار قرار گرفته و به صورت كتاب منتشر خواهد شد.
شايان ذكر است هفتمين همايش لاله هاي شهر با همت اداره كل ايثارگران شهداي شهرداري تهران و بنياد شهيد انقلاب اسلامي هفتم اسفند امسال با عنوان قلم هاي سرخ ويژه نكوداشت شهداي فرهنگي و دانش آموز شهر تهران برگزار مي شود.
خانواده هاي شهرداري تهران تاكنون در جريان هشت سال دفاع مقدس، پيروزي انقلاب اسلامي و موارد ديگر از جمله بمباران ها و حركت هاي كور ترور ۱۲۷ شهيد تقديم انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران كرده اند.

اختلال انطباق و سازگاري،
مهمترين اختلال رواني دانشجويان است
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: كميته «نحوه تعامل با دانشجويان داراي اختلالات رواني» در دانشگاه ها تشكيل مي شود.
دكتر مهشيد تاج، روانپزشك مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با همشهري اظهار داشت: اختلال انطباق، يا اختلال سازگاري مهمترين مشكل دانشجويان است. به اين شكل كه بسياري از دانشجويان ما افرادي هستند كه صرفا زندگي خود را صرف درس خواندن كرده اند و از بسياري از آگاهي ها و مهارتهاي لازم زندگي و اجتماعي غافل مانده اند و زماني كه از خانه و خانواده دور مي شوند و مجبورند با تعدادي افراد غريبه روبرو شوند دچار مشكل مي شوند و اين تفاوت كه در سيستم فرهنگي خانواده ها با محيط هاي جديد وجود دارد، مشكل ايجاد مي كند.
دكتر تاج همچنين گفت: در بسياري از دانشجويان مسائل مالي كه در محيط هاي جديد بوجود مي آيد، بخصوص شهرهاي بزرگي مثل شهر تهران، استرس زا مي شود و اين عدم انطباق و واردشدن دانشجويان از محيط هاي كوچك به شهرهاي بزرگ. اگر تجربيات كافي نداشته باشند، براي آنها مسئله آفرين مي شود و اين مسائل بيشتر در محيط هاي خوابگاهي به وقوع مي پيوندد.
وي در مورد مهمترين اختلالات رواني دانشجويان گفت: برخي از اين مشكلات در سطح عمومي جامعه وجود دارد و مختص به قشر دانشجو نمي شود، مشكلاتي مانند اضطراب و افسردگي كه بقيه مردم نيز با آن درگيرند و در دانشجويان نيز وجود دارد. اما آنچه مسلم است آموزشهاي لازم جهت به دست آوردن مهارتهاي زندگي مي تواند در مقابله با اين مشكلات تاثير مهمي داشته باشد و اين چيزي است كه از دوراني كه افراد در سنين پايين تر هستند بايد جدي گرفته و متناسب با سن شخص آموزشهاي لازم به وي داده شود.
البته در ميان دانشجويان كلاسها و كارگاه هاي آموزشي براي افزايش مهارتهاي زندگي تشكيل شده كه به تناسب تعداد دانشگاه ها و دانشجويان كافي نيست و بايد گسترش بيشتري پيدا كند.
دكتر تاج در پاسخ به اين سئوال كه علاوه بر اضطراب و افسردگي چه نوع اختلالات رفتاري در دانشجويان وجود دارد گفت: با توجه به اينكه دانشجويان شخصيتهاي كمال گرا دارند برخي مواقع دچار وسواس هاي فكري و عملي مي شوند و اين منجر به آزردگي آنها مي گردد، يا اينكه اختلالات روان پريشي كه البته تعداد كمتري هستند، در اين قشر اگر وجود داشته باشد به شكل حادي بروز مي كند. وي همچنين افزود: متاسفانه فرهنگ توجه به بيماريهاي رواني هنوز در جامعه پذيرش لازم را پيدا نكرده و هميشه ترس از انگ بيماري رواني در جامعه و دانشجويان وجود دارد و منجر به اين مي شود كه افراد به موقع به دنبال درمان نباشند و در برخي مواقع به مراحل شديد مي رسد.
همه بايد بدانند كه افسرده بودن به معني ديوانگي نيست و اطلاع رساني لازم در اين زمينه صورت نگرفته، به عنوان مثال ما هنوز متاسفانه در دانشگاه تهران كه محيطي دانشگاهي است، روانپزشكي نداريم.
وي همچنين در مورد نبودن آمار دقيق در ارتباط با اختلالات رواني دانشجويان اشاره كرد و در پاسخ به اين سئوال كه در صورت بروز چه نوع عوارضي فرد بايد به روانشناس يا روانپزشك مراجعه كند، گفت: عوامل مختلفي در بروز افسردگي وجود دارد كه بارزترين آنها احساس غمگيني بيش از حد به مدت طولاني، بي حوصلگي، احساس كم انرژي بودن، احساس گناه و كم ارزشي، اعتماد به نفس پايين، نااميدي، بروز افكاري در مورد مردن و حتي خودكشي است.

وزير بهداشت برگزاري امتحانات
دستياري را در زمان مقرر قطعي دانست
ايسنا: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: آزمون دستياري طبق قانون در تاريخ اعلام شده - ۱۳ اسفند ماه - برگزار مي شود.
دكتر مسعود پزشكيان، گفت: نمايندگان مجلس تاكنون در مورد تعويق اين امتحانات، نظرهايي داده اند ولي اگر بخواهيم اين نظرات را اعمال كنيم، بايد به شكل قانون، به وزارتخانه اعلام شود نه اين كه فردي نظري بدهد و مديران اجرايي هم آن را عمل كنند. وي ادامه داد: سيستم وزارت بهداشت طبق قانون زمان اجراي آزمون را تعيين كرده است و اگر مشكلي بوجود آمد ما طبق قانون پاسخگو خواهيم بود، زيرا اگر نتوانيم يك امتحان را به نحو صحيح برگزار كنيم بسياري از مسائل را بايد كنار گذاشت. دكتر پزشكيان در ادامه با بيان اين كه «با آنكه هنوز سئوالات آزمون دستياري طرح نشده  عده اي از خريد و فروش اين سؤالات خبر مي دهند» ، گفت: نبايد با طرح اين نوع مطالب، سيستم را زير سؤال برد و جامعه را بدبين كرد زيرا طرح اين نوع مطالب باعث ضربه به نظام مي شود. همچنين دبير يازدهمين سمينار سالانه مركز تحقيقات روماتولوژي و فوق تخصص روماتولوژي اعلام كرد حدود ۳۵ درصد مردم تهران به نوعي از يكي از بيماريهاي استخواني رنج مي برند.

هورمون درماني براي زنان يائسه مفيد است
گروه اجتماعي: يازدهمين سمينار سالانه مركز تحقيقات روماتولوژي، با عنوان بيماريهاي متابوليك استخوان و مفاصل با حضور پزشكان متخصص روز پنج شنبه ۱۵ بهمن ماه در بيمارستان شريعتي تهران برگزار شد.
رئيس كنگره بيماريهاي متابوليك استخوان و مفاصل گفت: انجام ندادن هورمون درماني در زنان يائسه، روند پوكي استخوان را در اين افراد تسريع مي كند.دكتر فريدون دواچي، استاد مركز تحقيقات روماتولوژي افزود: هورمون درماني، سبب كاهش از ميان رفتن توده استخواني در زنان يائسه شده و اين افراد، ديرتر در معرض پوكي استخوان قرار مي گيرند.دكتر دواچي با اشاره به اينكه هورمون درماني، از ابتلاي افراد به بيماريهايي از قبيل آرتروز و سرطان روده بزرگ جلوگيري مي كند، گفت: متاسفانه به دليل برداشت غلط برخي ازرسانه هاي گروهي در زمينه ارائه يافته هاي يك تحقيق در مورد آثار هورمون درماني در آمريكا، به اشتباه در مورد عوارض سرطانزايي اين شيوه اطلاع رساني شد. رئيس مركز تحقيقات روماتوولژي گفت: به شرط آن كه هورمون درماني به صورت ساليانه و منظم تحت كنترل و نظر پزشك متخصص زنان صورت گيرد، نه تنها خطر خاصي فرد را تهديد نمي كند، بلكه ارزش زيادي از نظر سلامت افراد نيز در بردارد.

برف و باران اغلب مناطق كشور را فرا مي گيرد
گروه اجتماعي: كارشناس سازمان هواشناسي از ورود سيستم كم فشار مديترانه اي به داخل كشور از بعد از ظهر ديروز و تاثير آن بر اكثر مناطق كشور در قالب بارش برف و باران، وزش باد و كاهش دما از امروزخبرداد و گفت: با ورود اين سيستم به مناطق مركزي كشور و شهر تهران از امروز شاهد كاهش ۳ درجه اي دماي هوا و بارش باران در سطح شهر خواهيم بود كه اين بارش در مناطق شمالي شهر و ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.
محمد شاملو افزود: از اواخر روز جمعه (ديروز) بارش باران، برف و مه در اكثر مناطق كشور آغاز شد كه در برخي مناطق كشور با كاهش ۸ درجه دماي هوا نيز طي هفته آينده مواجه خواهيم بود. وي افزود: از اوايل هفته تاثير اين سيستم در مناطق جنوب شرقي كشورفقط موجب وزش باد شديد خواهد شد كه در نتيجه روز دوشنبه هواي اكثر مناطق كشور بسيار سرد شده و احتمال يخزدگي جاده هاي كشور نيز وجود خواهد داشت.
عصر ديروز برف در مناطق شمالي تهران، رفت و آمد خودورها را با كندي مواجه ساخت و پيش بيني مي شود سرما و يخبندان نيز در مناطق شمالي شهر حاكم شود.

دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي
به خارج از كشور مي روند
ايلنا:قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت، اعلام كرد: تمام دانشجويان دوره  هاي تحصيلات تكميلي، يك دوره شش ماهه به خارج از كشور اعزام مي  شوند.
دكتر كشاورز، قائم مقام معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي،همچنين گفت: اين دوره  هاي شش ماهه با هدف آشنايي دانشجويان دوره  هاي تحصيلات تكميلي با رشد تكنولوژي و دستاوردهاي كشورهاي پيشرفته، ايجاد شده است.وي افزود: اين دوره  ها بدون در نظر گرفتن رتبه علمي دانشجويان و براي تمام آنها، در نظر گرفته شده است.
به گفته كشاورز، دانشجويان PHD از سال ۷۵-۷۶ به كشورهاي ديگر اعزام مي  شوند، اما براي همگاني كردن اين فرصت، مدت زمان آن را كاهش داده  ايم.
كشاورز، با اشاره به عدم وجود محدوديت در اعزام دانشجويان به خارج از كشور، گفت: دانشجويان اعزامي بدون هيچ پيش شرطي و تنها براي كسب تجربه و علم  آموزي به اين كشورها، اعزام مي  شوند.

روش سريع انتقال نانو ذرات دارويي
گروه دانش: محققان دانشگاه ميشيگان اخيرا روش سريع تر و كاملتري براي انتقال نانوذرات يافته اند كه با استفاده از مولكولهاي DNAانجام مي گيرد. به گزارش ايتكا، در اين روش مولكولهاي DNA اين ذرات را به هم پيوند مي دهند. تركيبات نانوذرات را مي توان به سلولهاي سرطاني وارد كرد چون آنها به اندازه كافي كوچك هستند كه سلولهاي سرطاني را از بين برده و يا نشانه اي براي تشخيص بفرستند. مي توان گفت كه با اين سيستم انواع مختلف مولكولهاي دارويي را مي توان تقريبا به تمامي سلولها وارد كرد.

اصلاح قانون فرزندخواندگي به نفع كودكان بي سرپرست
مهر: در صورت اصلاح قانون فرزندخواندگي، شرط نداشتن جد(پدربزرگ) براي سپردن كودك به فرزندخواندگي برداشته مي شود.
نبي الله عشقي ثاني با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر در صورتي كه والدين كودكي فوت كرده باشند اما پدربزرگش زنده باشد نمي توان كودك را براي فرزند خواندگي به خانواده اي واگذار كرد كه اين قانون ما را با مشكلات بسياري مواجه كرده، به طوري كه دربرخي موارد جد كودك به دليل ناتواني در تامين معاش، علاوه بر اينكه خود متحمل شرايط سختي مي شود، كودك را نيز در وضعيت نه چندان مطلوبي قرار مي دهد؛ با اصلاح قانون فرزند خواندگي مي توان كودك بي سرپرستي را كه پدربزرگش به دليل برخي مشكلات امكان نگهداري او را ندارد نيز به فرزند خواندگي سپرد. وي به اصلاح قانون ارث نيزاشاره كرد و ادامه داد: در حال حاضر فرزند خوانده ها قانونا از اموال والدين خود ارث نمي برند كه همين امر به عنوان يك تهديد آينده آنها را با خطر مواجه مي كند، به طوري كه اگر والدين در اثر تصادف از بين بروند يكي از اقوام به راحتي مي تواند از اموال آنها ارث ببرد در حالي كه فرزندخوانده از اين حق مستثني است، بنابر اين اصلاح قانون ارث يكي از مواردي است كه ما بر روي آن تاكيد داريم اگرچه هنوز ميزاني براي آن مشخص نشده است.
وي گرفتن كودك از والدين كودك آزار و يا فاقد صلاحيت را يكي ديگراز موارد اصلاح قانون فرزند خواندگي دانست و اظهار داشت: اين امر هم مشكلات همسران جوان را كه عليرغم داشتن صلاحيت سالها در حسرت فرزند هستند حل مي كند و هم سلامت و امنيت كودكاني كه والدين آنها صلاحيت نگهداري فرزند شان را ندارند تامين مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |