شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
كشف الگوهاي ابتدايي حيات با خزه هاي كلمبيا
گروه دانش: پژوهشگران ناسا موفق شدند با جمع آوري بقاياي گياهاني كه براي آزمايش در سفينه كلمبيا جاي داده شده بودند، به الگوهاي شگفت انگيزي از حيات در شرايط ابتدايي زيست دست يابند.
دانشمندان ناسا نخستين بار در پرواز سال۱۹۹۷سفينه كلمبيا دو ظرف سربسته حاوي خزه را با آن همراه كردند تا اثرات بي وزني را بر نحوه رشد گياهان مورد بررسي قرار دهند. در سال۲۰۰۳و براي آخرين پرواز كلمبيا، صد نمونه از اين قبيل گياهان اوليه در سفينه جا داده شد.
به گزارش اسپيس نيوز، پس از منفجر شدن كلمبيا و كشته شدن ۷ سرنشين آن ، محققان ناسا توانستند بقاياي گياهاني را كه در سفينه موجود بودند در يك محدوده۱۰ كيلومتري در اطراف محل سقوط پيدا كنند.
اين نمونه ها ۶۴ كيلومتر در هوا سقوط كرده بودند و با اين حال از ميان ۸۷ نمونه بازيافت شده ۱۱،نمونه همچنان قابل استفاده بودند و در اثر برخورد با زمين از بين نرفته بودند.
در بررسي اين نمونه ها مشاهده شد كه برگچه هاي سوزني خزه ها به صورت مارپيچ در همه اطراف رشد كرده اند. به اين ترتيب دانشمندان دريافتند كه در غياب نور و نيروي جاذبه ، گياه خود را در همه جهان گسترش مي دهد، در روي زمين و در مجاورت نور، گياهان به سمت بالا رشد مي كنند. در تاريكي و در مجاورت ميدان جاذبه ، گياهان با توجه به ميدان جاذبه عمل مي كنند، اما در فضا و در غياب نور و جاذبه ، گياهان دقبق به صورتي كه به طور دروني در آنها برنامه ريزي شده عمل كرده اند.
يكي ديگر از نمونه گياهان يافت شده از محل سقوط كلمبيا، نظير يك دماسنج ، تغييرات دما را از لحظه آغاز پرواز تا زمان سقوط در خود ثبت كرده است .
از جالبترين جنبه هاي اين دما سنج گياهي وجود يك نقطه ماكزيمم يا افزايش سريع دما در جدول درجه حرارتي است كه به وسيله اين گياه ترسيم مي شود. اين افزايش شديد دما مربوط به زمان انفجار سفينه كلمبياست .
فضانوردان قبل از بازگرداندن كلمبيا به زمين ، به گياهاني كه در سفينه داشتند مواد شيميايي افزوده بودند كه از رشد آنها جلوگيري كند.
به اين ترتيب هر آنچه كه اين گياهان در ساختار خود ثبت كرده اند صرفا مربوط به دوراني است كه در فضا و در تاريكي مطلق و فقدان جاذبه به سر برده اند.
به گزارش ايرنا، به اعتقاد دانشمندان الگوهايي كه اين گياهان از خود ظاهر ساخته اند نشان دهنده حالاتي است كه در شرايط ابتدايي بر رشد اين گياهان حاكم بوده است .
خزه ها و سرخس ها از طريق دراز كردن رشته ها و بازوهاي خود رشد مي كنند، اما هر سلولي كه در نوك برگ يا سوزن سرخس قرار دارد بايد نيروي جاذبه را حس كند تا بتواند به سمت آن حركت كند. دانشمندان هنوز نمي دانند كدام مكانيزم در درون اين گياهان به آنها امكان مي دهد تا از وجود جاذبه باخبر شوند.
اين احتمال وجود دارد كه نيروي جاذبه موجب ترشح برخي مواد شيميايي مي شود و اين مواد كانالهاي خاصي را در درون گياه باز و بسته مي كنند و از اين طريق امكان رشد گياه را فراهم مي آورند.
به اعتقاد دانشمندان بررسي در اين گياهان مي تواند اين نكته را روشن سازد كه مدام ساختارها در گياهان مسوول واكنش نشان دادن در برابر جاذبه هستند و اين ساختارها در گياهان مختلف با يكديگر چه تفاوتهايي دارند.
در مورد رشد مارپيچي برگهاي خزه در همه جهات دانشمندان احتمال مي دهند اين الگو، يك الگوي اوليه رشد براي اين گياه بوده و به برگهاي گياه اجازه مي داده بي آنكه مزاحم يكديگر شوند و جلوي تابش نور را براي ديگر برگها سد كنند، به گياه امكان دهند تا به نحوه مناسبي رشد كند.

ارايه طرح ابتكار علمي اروپا توسط مايكروسافت
گيتس بلوف زد
001617.jpg
گروه انفورماتيك: بيل گيتس طرح مايكروسافت را براي همكاري دولت ها و شركت هاي خصوصي با نهادهاي علمي اروپا جهت ايجاد شبكه مراكز علمي تحقيقاتي در اين قاره ، تحت عنوان «ابتكار علمي اروپا» ارايه كرد. اين در حالي است كه از دسامبر گذشته، اين شركت با اتحاديه اروپا با چالش هاي جدي روبرو شده بود.
البته شركت مايكروسافت اعلام كرده است ، طرح علمي اروپا به مشكلات اين شركت با كميسيون اروپا ربطي ندارد.
به گزارش زد دي نت، رييس مايكروسافت چهارشنبه گذشته در مراسم افتتاح همايش فناوري اطلاعات در شهر «پراگ» پايتخت چك كه با شركت بيش از۵۰۰ تن از مقامات دولتي و علمي برگزار شد، ضمن تشريح برنامه موسوم به «ابتكار علمي اروپا» گفت : احتمالا برنامه هاي مشابهي نيز در آسيا و آمريكا پياده خواهد شد. مايكرو سافت از نخست وزيران فعلي و سابق كشورهاي اروپايي، مقام هاي ساير كشورها و نمايندگان كميسيون اروپا براي شركت در اين همايش سه روزه دعوت كرده است .
گيتس روز چهارشنبه در مراسم افتتاح همايش فناوري اطلاعات در پراگ ، ضمن تشريح برنامه موسوم به «ابتكار علمي اروپا» گفت : احتمالا برنامه هاي مشابهي نيز در آسيا و آمريكا پياده خواهد شد.
همچنين به به گزارش ايرنا، رييس شركت مايكرو سافت در حاشيه همايش پراگ ، در يك مصاحبه مطبوعاتي گفت : «ابتكار علمي اروپابانزديك تر كردن فناوري رايانه اي با دانش هاي مختلف ، پيشرفت در زمينه هاي بسيار مهم ، مانند علوم زيستي و پزشكي، مهندسي و كشاورزي را سرعت مي بخشد.»
به گفته وي بخش مهمي از اين برنامه ، ايجاد شبكه اي است كه در آن مراكز تخصصي اروپايي با موسسات عمده پژوهشي علمي مرتبط خواهند بود. نخستين نمونه در اين زمينه ايجاد يك مركززيست شناسي رايانه اي در دانشگاه «ترنتو» ايتاليا است كه ۴۰ درصد سرمايه آن از سوي مايكرو سافت و۶۰ درصد بقيه توسط دولت مركزي و استاني تامين مي شود.
هدف محققان در ترنتو آن است كه نسل جديدي از ابزار كامپيوتري به وجود آورند كه زيست شناسان و ديگر متخصصاني كه در ساير زمينه هاي زيستي فعاليت مي كنند، بتوانند با استفاده از آنها فرايندهاي پيچيده در سيستم هاي بيولوژيكي را درك ، مدلسازي و نحوه عمل آنها را پيش بيني كنند. گيتس گفت : اين كارها مي تواند منجر به سرعت بخشيدن و يافتن حقايق جديدي در مورد منشأ بيماريها، روش هاي درماني جديد و توليد واكسن هاي بهتر شود.

نرم افزار
سولاريس ۱۰آمد
گروه انفورماتيك: سان ارايه كپي هايي رايگان از سولاريس ۱۰ خود را از طريق وب سايت اصلي شركت آغاز كرده است تا سيستم عامل خود را در برابر رقبايي چون ويندوز و لينوكس بهبود بخشد.
جان لوياكانو، نايب رييس نرم افزار شركت سان گفته است ارايه رايگان سولاريس ،۱۰ جديدترين مرحله مهم عملكردهاي شركت سان است.
به گزارش system group ، اين شركت هفته گذشته وب سايت opensolaris.org را براي عرضه بخش هايي از كد منبع سولاريس براي توليدكنندگان معرفي كرد. استفاده از سولاريس ۱۰ كه از وب سايت اصلي شركت دانلود شود، رايگان است و شركت برنامه هاي به روزرساني رايگاني را نيز به همراه آن ارايه خواهد داد، اما كاربراني كه متقاضي استفاده از برنامه هايي براي برطرف ساختن باگ ها و نيز پشتيباني از سيستم خود هستند، بايد با اين شركت قرارداد ببندند.
سان اعلام كرده است كه برنامه هاي روزآمد سازي براي پشتيباني از سولاريس، چهل درصد از به روز رساني هاي لينوكس ارزان تر است. مشتريان مي توانند سرويس هاي استاندارد و يا اساسي را براي سولاريس انتخاب كنند كه هريك بنابر تعداد سوكت هاي (socket) پردازنده كه در آن ها به كار رفته، داراي قابليت ها و هزينه متفاوتي هستند.
اطلاعات بيشتر درباره خدمات سولاريس ۱۰ را مي توانيد از آدرس http://sun.com/service/solaris10به دست آوريد.

سخت افزار
PC هاي سبز
گروه انفورماتيك: شركت Dell خط توليد جديدي را براي ساخت PC هاي تجاري سازگار با محيط زيست راه اندازي كرد.
به گزارش IRITN ، به گفته Dell اين طراحي به سيستم اجازه مي دهد تا در درجه حرارت پايين تر عمل كند.
جان مديكا، معاون ارشد گروه توليد Dell خاطر نشان كرد: «شاسي OptiPlex GX280 نمونه اي از ابتكارDell است كه هم به نفع مشتري و هم به سازگار با محيط است . مشتريان با اين شاسي مي توانند در حاليكه هم كيفيت را حفظ مي كنند و هم با اطمينان از سيستم استفاده كنند و آن را سرويس كنند و تعهد شركت را در قبال حفظ استانداردهاي بالاي محيط زيست در جهان دارا باشند.»
قانون كاهش مواد مضر اتحاديه اروپا (ROHS) قرار است در سال ۲۰۰۶ اجرا شود و بنايراين لازم است كه تمام كارخانه داران محصولات خود را تحت نظر اتحاديه اروپا توليد كنند تا از اين طريق استفاده از مواد شيميايي آلوده كننده چون سرب را از بين ببرند يا به حداقل برسانند.
خط جديد توليد PC تحت نام OptiPlex به بازار عرضه مي شود و در قالب بندي دسك تاپ و ميني تاور ارائه مي شود.
Dell همچنين خاطر نشان كرد كه آنها ويژگي هاي جديد را به شكل چهار LED در جلوي PC طراحي كرده اند كه كاربر از طريق آن مي تواند درباره ۲۴ مشكل سخت افزاري متفاوت از بخش پشتيباني IT كمك بگيرد.
قيمت اوليه Optiplex GXZ80 حدود ۷۳۷ دلار است.

آن لاين
محصول جديد براي جلوگيري از زامبي
گروه انفورماتيك: شركت امنيتي Cipher Trust محصولي به نام TrustedSource3 را براي جلوگيري از سيل هرزنامه هاي ارسالي از سوي سرورهاي زامبي (Zombie) ارايه داده است.
زامبي ها كامپيوترهايي هستند كه توسط هكرها و از راه دور تحت كنترل قرار گرفته و بدون آگاهي صاحبان آن ها، براي انتشار هرزنامه ها و يا نرم افزارهاي مخرب مورد استفاده قرار مي گيرند.
TrustSource 3 از داده real-time در ترافيك ايميل هاي سازمان استفاده كرده تا آدرس هاي IP را كه ايميل ارسال مي كنند شناسايي و ثبت كند و تعيين كند كه كداميك از آن ها براي دريافت ايميل ايمن هستند.
به گزارش system group، آدرس هايي كه قابل اطمينان نباشند، از ارسال ايميل توسط آن ها جلوگيري مي شود تا مشخص گردد كه آيا هرزنامه و يا نرم افزار مخرب هستند و يا خير.
Brian Burke، تحليلگر IDC گفته است: «شناسايي و تعيين ايمن و قابل اطمينان بودن ارسال كنندگان ايميل، اقدامي مهم در نسل بعدي راهكارهاي امنيت ارسال پيام به شمار مي رود.»
TrustedSource3 را مي توان بر روي ابزارهاي امنيتي IronMail شركت CipherTrust استفاده كرد. اين محصول به عنوان يك به روز رساني رايگان براي مشتريان اين شركت كه برنامه هاي نگهداري و پشتيباني را خريداري كرده اند، قابل دسترس خواهد بود.

آف لاين
رتبه نخست ايران دربيو و نانوتكنولوژي 
:irib وزير علوم ، تحقيقات و فناوري  اعلام كرد كه جمهوري  اسلامي ايران در بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي رتبه نخست جهان را داراست .
توفيقي با بيان اينكه ۱۰ دانشمند ايراني از دانشمندان  برتر جهان هستند گفت : چهار دانشگاه  ايران نيز در عرصه توليد علم در رده هاي جهاني قرار دارد و ۳۲۰۰ مقاله نيز از دانشمندان   ايران سال ۲۰۰۴ در مجلات بين المللي و ۸۰۰۰ مقاله در مجلات معتبر داخلي منتشر شده  است كه از نظر شيب افزايش در رتبه نخست و از نظر تعداد در رده دوم  جهان قرار داريم.
توفيقي توجه  به نخبگان و حمايت از آنان  را از اولويت كاري اين وزارتخانه دانست و افزود : به دستور مقام  معظم رهبري، بنياد نخبگان تشكيل شده  است كه از سال آينده كار خود را آغاز خواهد كرد. هم اكنون  ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دانشجو در دانشگاههاي ايران تحصيل مي كنند.
ساخت دستگاه شناسايي سريع مواد شيميايي در روسيه
ايرنا: دانشمندان مركز كوزيتسكي سنت پترزبورگ دستگاهي را اختراع كرده اند كه قادر به يافتن هر نوع ماده شيميايي و شناسايي تركيب آن ظرف پنج ثانيه است.
به گزارش ايتارتاس، سرگئي ميرونف رييس شوراي فدراسيون روسيه پس از بازديد اين مركز در جمع خبرنگاران گفت : اين دستگاه مي تواند تركيب هر نوع ماده شيميايي با وزن يك گرم و بيشتر را مورد شناسايي قرار دهد و مي توان از آن در فرودگاهها، اماكن عمومي و محل برگزاري اجتماعات استفاده كرد.

انتشار نسخه جديد سابر
مك افي در حالي از خطرات كرم ايميلي جديد W32/Sober.k@MM خبر داده كه Sober.k نيز در روزهاي پاياني هفته گذشته يافت شده و هم اكنون در حال گسترش است.به گزارش سي نت، اين كرم در قالب يك فايل .zip ضميمه ايميل ها شده و بسياري از عملكردهاي آن مشابه گونه قبلي، W32/Sober.j@MM است. Sober.k شامل موتور SMPT خود بوده و بدين ترتيب پيام هاي ارسالي را كه به زبان هاي انگليسي و يا آلماني نوشته شده اند، توليد مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |