شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
با ۳ پيروزي و ۲ باخت
كشتي فرنگي ايران در جام جهاني سوم شد
001602.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
حسن رنگرز قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان به همراه رضا زيدوند كشتي گيران بدون شكست ايران در جام جهاني تهران بودند. رنگرز علاوه بر پيروزي بر حريف كوبايي خود برابر سرگئي پتروف روسي هم به برتري رسيد. او در اين صحنه پتروف را در خاك خود دارد.
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: همه چيز همان گونه كه پيش بيني مي شد به انتها رسيد و تيم متحول شده كشتي فرنگي ايران در مسابقه هاي جام جهاني ۲۰۰۵ تهران در ميداني با كيفيت متوسط و كسب نتايجي قابل قبول به عنوان سومي رسيد. قبل از هر مساله و قبل از موشكافي در هر موردي به اين نكته اشاره مي كنيم كه هنوز هم در بدنه كشتي فرنگي ما كمبودها و اشكالات قابل ملاحظه اي وجود دارد كه با كادر فني موجود بسياري از گره هاي آن ناگشودني است. مجموعه موجود همه تلاش هاي خود را به كار بسته اند، اما براي رسيدن به شرايط ايده آل و آرماني علاوه بر تمرينات بي وقفه و يك كاسه و يك فرم شدن برنامه ها و كارها، استفاده از مربيان مجرب و متخصص خارجي يك نياز جدي است و هر نوع مقاومتي در برابر آن، راهي عوضي است كه اصرار بيشتر بر آن ما را از راه يابي به جاده حقيقت بازمي دارد.
در جام جهاني تهران اگر ديده شد كه مردان فرنگي كار ما علي رغم دارابودن قدرت خوب و فكر عالي، هنوز كند و آرام كشتي مي گيرند و در مبارزه با حريفان قدر خود مشكلات فني دارند و نمي توانند همه چيز را از دريچه قدرت و سرعت خود اندازه گيري كنند، به اين دليل است كه ما هنوز فرمول هاي كهنه خود را دنبال مي كنيم و مي خواهيم يك شبه ره صدساله را طي كنيم.
كشتي فرنگي ايران نيازمند خودشناسي وسيع و عميقي است كه اگر مي خواهيم بر استواري و قدرت آن بيفزاييم، نبايد حتي يك ساعت را هم به بطالت بگذرانيم.
تسليم كوبا شديم
تيم كشتي فرنگي ايران بعد از سه پيروزي خوب برابر تيم هاي تونس، اوكراين و قزاقستان قهرمانان قاره هاي آفريقا، اروپا و آسيا سرانجام در مقابل تيم قدرتمند كوبا تسليم شد. تيم ما درپي پيروزي (۳-۲۴) برابر تونس به ديدار اوكراين رفت. در اين مسابقه حسن رنگرز، حميد باوفا، مهدي توكلي و رضا زيدوند مردان پيروز ما بودند كه پيروزي (۱-۴) مهدي توكلي ۲۰ ساله كه خود را جانشين شايسته اي براي پرويز زيدوند نشان داده است در وزن ۶۶ كيلوگرم برابر الكسي ماژور و برتري ضربه فني رضا زيدوند كه در وزن ۹۶ كيلوگرم ميخائيل نيكلايف را با فن كمر ضربه فني كرد، سرانجام راي به برتري (۱۱-۱۶) ايران در اين مسابقه داد. تيم ما در مصاف سوم خود روبه روي تيم قزاقستان ايستاد. در شروع مبارزه اين دو تيم حسن رنگرز در وزن ۵۵ كيلوگرم مقابل سيم بايف قرار گرفت. سيم بايف وقت اول بعد از آنكه با اجراي فن بارانداز توسط خودش به وسيله رنگرز بغل رومي شد، به آب و آتش زد و در نهايت به برتري (۳-۴) رسيد. اما رنگرز با هوشياري بيشتر دو وقت ديگر اين ديدار را (۰-۱) به سود خود تمام كرد و پيروز شد. در مسابقه تيم هاي ايران و قزاقستان كه نهايتا با حساب (۱۰-۱۶) به سود ايران به پايان رسيد بازهم دلاور مازندراني كشتي فرنگي ايران مهدي توكلي كار بزرگي انجام داد. او كه با قضاوت ضعيف داوران مسابقه موقعيتش برابر بيگ مالدنيف به خطر افتاده بود، در اواخر وقت سوم با اجراي فن فيتوي زيباي خود حريف را به زانو درآورد و دستش به عنوان كشتي گير برنده بالا رفت. در قضاوت اين مسابقه متوجه نشديم كه اعتراض جواد رفوگر دبير فدراسيون كشتي ايران به قضاوت ضعيف داوران چرا با واكنش منفي روساي كنوني و سابق كميته داوران روبه رو شد و آنها اجازه ندادند با اين اعتراض، به ساحت مقدس داوران ميهمان و نماينده فيلا خدشه اي وارد شود!
انتقام رنگرز از ريواس
رويارويي كشتي گيران ايران و كوبا كه صبح ديروز شكل گرفت درحقيقت تعيين كننده تيم قهرمان اين دوره از رقابت ها بود. كوبايي ها كه با پيروزي (۱۱-۱۳) برابر تيم اول دنيا روسيه به ديدار با ايران رسيده بودند،  در مسابقه با ما نيز با بهره مندي از چهره هاي پرتوان خود نتيجه را (۱۰-۱۶) به سود خود تمام كردند و با اين پيروزي قهرماني خود در جام جهاني را تثبيت كردند. حساس ترين مسابقه تيم هاي ايران و كوبا جدال حسن رنگرز قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان با لازاروريواس قهرمان و نايب قهرمان جهان و المپيك بود. در اين مبارزه رنگرز بسيار هوشيار و حساب شده كشتي گرفت و بعد از آنكه دو وقت اول و دوم را با اين كشتي گير به تساوي رسيد در انتهاي وقت سوم و زماني كه ريواس زودتر پايش از تشك خارج شد يك نمره ديگر گرفت و با پيروزي نهايي (۱-۲) انتقام شكست خود در بازي هاي المپيك آتن را از اين قهرمان قلدر كوبايي گرفت. در اين مسابقه بازهم مهدي توكلي نماينده ۶۶ كيلويي ما از خود دلاوري نشان داد. او در مقابل آرمن ميليان زماني كه در پايان وقت اول روي اجراي فن كمرگيري (۰-۲) حريف را برد، در انتهاي وقت دوم هم در شرايطي كه ميليان اجازه كمرگيري نداد، يك نمره ديگر از داوران گرفت و كشتي را برد.
شكست ضربه فني سجاد برزي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم برابر ميخائيل لوپز نشان داد كه جانشين كردن برزي ناآماده به جاي عليرضا غريبي تاكتيك اشتباهي بوده كه از سوي مربيان ايران اتخاذ شده است. در عوض پيروزي رضا زيدوند بر آرمن ريواس در وزن ۹۶ كيلوگرم نشان داد كه اين جوان انديمشكي مي تواند يكي از اميدهاي كشتي فرنگي در تيم ملي باشد.
در گام آخر به روسيه باختيم
تيم كشتي فرنگي ايران ديشب در آخرين مسابقه خود برابر تيم روسيه علي رغم آنكه چهار پيروزي توسط حسن رنگرز، روح الله ميكائيلي، رضا زيدوند و سجاد برزي به دست آورد، اما در پايان با امتياز فني(۱۲-۱۴) مغلوب اين تيم شد و در نهايت با ۳ پيروزي و دو شكست در مكان سوم رقابت هاي جام جهاني قرار گرفت. كوبا اول شد و تيم روسيه هم در مكان دوم ايستاد.

بدمينتون بين المللي دهه فجر
سنگاپوري ها طلا درو كردند
گروه ورزشي: پانزدهمين دوره مسابقات بين المللي بدمينتون گراميداشت دهه فجر با برتري مطلق قهرمانان سنگاپوري ديروز در دو قسمت زنان و مردان به پايان رسيد. سنگاپوري ها كه در غياب شرق آسيائي هاي سرشناس همچون چين، ژاپن، كره، مالزي و اندونزي قوي ترين ميهمان خارجي بدمينتون محسوب مي شدند، تمامي طلاهاي انفرادي و دو نفره مردان و زنان را نصيب خود ساختند.
سهم بدمينتون بازان ايراني در اين دوره چند عنوان دوم و سومي بود. در ميان شركت كنندگان كشورمان گلناز فائزي و بهناز پيرزمان در رده زنان و نيكزاد شيري، آرش عبدالمحمديان و غلامرضا باقري در رده مردان بهترين بودند.
پس از تيم سنگاپور، بلغارها و قزاق ها نيز در جمع ميهمانان خارجي صاحب چند مقام در رده زنان و مردان شدند. در قسمت انفرادي مردان غلامرضا باقري با وجود بازي خوب در فينال دو بر يك مغلوب اروين يوان شد. نيكزاد شيري در همين رده در جاي سوم ايستاد. در فينال دو نفره نيز نيكزاد شيري و آرش عبدالمحمديان در دو «ست» بازي را به رقباي سنگاپوري واگذار كردند.

سه سهميه براي ايران در رقابت هاي جهاني
دو و ميداني مراكش
گروه ورزشي: ركوردهاي ورودي به مسابقات دو و ميداني نوجوانان جهان در سال ۲۰۰۵ اعلام شد و به احتمال فراوان ايران چند سهميه در مسابقات مراكش خواهد داشت. حسين جلالي رئيس فدراسيون دو و ميداني با اعلام اين مطلب گفت: مسابقات دو و ميداني نوجوانان جهان از روز ۲۳ تيرماه در كشور مراكش آغاز مي شود و به احتمال فراوان ايران براي نخستين بار چند سهميه كسب خواهد كرد. هر ورزشكار مي تواند از ابتداي سال ۲۰۰۴ ميلادي تا ۲۰ روز قبل از مسابقات ركوردهاي ورودي را به دست آورد، در اين راستا ورزشكاران كشورمان در رشته هاي پرتاب چكش، پرتاب ديسك و پرتاب نيزه شانس زيادي براي كسب ركورد ورودي دارند.

ميرزاپور به ديدار با بحرين مي رسد
گروه ورزشي: سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان، گفت: تشكيل اردوي نهايي پيش از ديدار برابر بحرين به سود ما خواهد بود. برانكو ايوانكوويچ اظهار كرد: بازيكنان حاضر در اردو همه از آمادگي بالايي برخوردار هستند و انگيزه فراواني در ميان آنها براي مقابله با بحرين وجود دارد، اما تنها نگراني من و كادر فني مصدوميت بداوي و گل محمدي است كه در جريان ديدار با بوسني و هرزگوين به وجود آمد. وي از حضور ميرزاپور و آمادگي وي براي ديدار برابر بحرين ابراز اطمينان كرد و افزود: به طور قطع او به ديدار نخست ما در اين مرحله خواهد رسيد و از بابت ميرزاپور نگراني نداريم. وي از حضور رحمان رضايي در اردوي كيش خبر داد و گفت: ليست نهايي تيم ملي يك روز پيش از سفر ما به بحرين يعني روز يكشنبه اعلام خواهد شد.

يوونتوس، بايرن مونيخ و منچستر
امروز به ميدان مي روند
گروه ورزشي- حسن حيدري: رقابتهاي باشگاهي فوتبال در كشورهاي آلمان، اسپانيا، انگليس و ايتاليا امروز برگزار مي شود. در اين بازي ها تيم هاي يوونتوس، رئال مادريد، بايرن مونيخ و منچستر يونايتد كه از بزرگان فوتبال اروپا هستند به ميدان مي روند.
منچستر به چلسي نزديك تر شد
در انگليس منچستر يونايتدحالا بالاتر از آرسنال در جدول رده بندي به مصاف بيرمنگام مي رود. منچستر در حال حاضر با ۵۳ امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد. تيم آرسنال نيز امروز به ديدار آستون ويلا مي رود. ياران ونگر بعد از شكست تحقير آميز مقابل منچستر در بدترين شرايط قرار دارند.
ديدار رفقاي قديمي
ورزشگاه المپيك مونيخ امروز شاهد ديدار تيم هاي بايرن مونيخ و بايرلوركوزن خواهد بود. تيم بايرن در حال حاضر اگر چه با ۳۸ امتياز در صدر قرار دارد اما شالكه فقط يك امتياز كمتر از بايرن دارد و مترصد لغزش بايرن براي رسيدن به صدر جدول است. در اين بازي پرهيجان سه بازيكن سابق لوركوزن به نام هاي بالاك، زي روبرتو و لوسيو در تركيب اصلي بايرن حضور دارند. شالكه نيز امروز به ديدار هانزاروستوك مي رود.
شوك در تورين
001599.jpg
شكست خانگي يوونتوس مقابل سامپدوريا هنوز براي توريني ها باور كردني نيست اما با اين وجود اين تيم هنوز با آث ميلان ۵ امتياز اختلاف دارد. تيم كاپلو امشب به ديدار تيم پالرمو مي رود. يووه هم اكنون با ۵۰ امتياز پيشتاز كالچوست. در بازي ديگر سامپدوريا با فيورنتينا رو برو مي شود.

ليگ برتر بسكتبال ايران
صنام با يك تير دو نشان زد
001596.jpg
گروه ورزشي: در حساس ترين بازي هفته پاياني دور مقدماتي ليگ برتر بسكتبال ايران صنام با شكست دوباره صبا باتري با يك تير دو نشان زد. در پيكاري پر تحرك و ديدني كه سه كوارتر آن با برتري تيم صنام همراه بود، صبا با نفسي چاق در كوارتر چهارم و درست در ثانيه هاي پاياني حريف را در هراس شكست فرو برد ولي در نهايت اين صنام بود كه با شكست ۹۳ بر ۹۰ صبا هم فاتح ليگ برتر تهران شد و هم جدال حيثيتي را از تيم هم خانواده اش برد. «آيدين كبير» بهترين بازيكن اين ميدان بود كه حتي در جمع بازيكنان شاخص خارجي دو تيم سخت درخشيد.
در ساير بازيها اين نتايج بدست آمد. ذوب آهن ۶۶ _ پتروشيمي ۵۸ ، پيام اصفهان ۸۸ _ پگاه فارس ،۷۹ پگاه همدان ۱۰۶ _ دخانيات تهران ،۸۰ گلين ماكارون ۷۱ _ شهيد قندي گنبد ،۵۸ راه آهن ۹۹ _ نگار سنگ ،۹۷ فرش مشهد ۱۰۳ _ مهرام ۹۸

ليگ برتر واليبال ايران
نمايندگان تهران در جدال سرنوشت
گروه ورزشي _ علي شاكري: مرحله برگشت ليگ برتر واليبال ايران امروز با انجام دو بازي در تهران آغاز مي شود. امروز در سالن شهداي هفتم تير ساعت ۱۶ ابتدا پاس و برق با هم رو به رو مي شوند، دو تيمي كه بازي شطرنجي آنها در دور رفت در جدالي نفس گير و پرالتهاب سه بر دو به سود پاس شد. در بازي قبلي اين دو تيم هر چه پاس فكورتر و منطقي تر عمل كرد، اما برق برعكس با استرس حاكم بر بازي و تغييرات پياپي فاقد كوبندگي پيشين بود. مربيان هر دو تيم متفق القول سرنوشت نهايي تيم پيروز را در بازي امروز مي دانند و حالا با شناخت بيشتر دو تيم نسبت به هم قدرت واقعي آنان را بايد در بازي برگشت ديد. در بازي دوم ساعت ۱۸صنام برابر سايپا بازي مي كند. صنام به پشتوانه برد ۳ بر يك وضعيتي بهتر از حريف جوان خود  دارد ولي سايپا چيزي براي از دست دادن ندارد. همين نكته مهم كارخانه و تيمش را وا مي دارد تا چندان احساس امنيت نكنند و بي گدار به آب نزنند. سايپا در بازي رفت در دريافت، خوب ظاهر نشد و صنام به خوبي با زدن سرويس هاي هدف دار نقطه قوت حريف را از كار انداخت و غياثي هرگز نتوانست آن بازيساز قهار روزهاي پيشين باشد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |