شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
مقام معظم رهبري:
تحقق كامل اهداف انقلاب
نيازمند تلاش چندين نسل است
001656.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب ظهر روز پنجشنبه گذشته در ديدار جامعه اسلامي دانشجويان تحرك و نشاط، توانايي، قدرت فراگيري و نوآوري و بهره مندي از پاكيزگي باطني و دروني را از جمله ويژگي هاي جواني برشمردند و افزودند: هنگامي كه خصوصيات جواني با ويژگي هاي دانشجويي و محيطهاي دانشگاهي و ايمان و تقواي الهي در هم آميخته مي شود تركيب بسيار ممتاز و كاملا تأثيرگذاري به وجود مي آيد كه نعمتي الهي است و بايد آن را حفظ كرد.
ايشان با اشاره به مظلوميت تاريخي ملت ايران افزودند: الان هم ملت ايران و جمهوري اسلامي به علت اعلام حمايت از مظلومان و مقابله با ستمگران مورد هجوم ظالمان جهاني قرار دارد و آنها در يك نبرد واقعي و غير نظامي تلاش مي كنند از هر راه ممكن قدرت پيشرفت و ابتكار را از ملت بااستعداد ايران بگيرند و او را از هستي ساقط كنند اما ملت ايران نه تنها با زورگويان جهاني مقابله مي كند بلكه دنياي اسلام را هم به اين باور رسانده است كه مقابله پيروزمند با استكبار امكان پذير است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به استقبال پرشور ملت ها از مقامات عالي رتبه ايران از جمله در سفر اخير رئيس جمهور به كشورهاي آفريقايي افزودند: رمز استقبال به ياد ماندني ملت ها از مسئولان ايراني، جذابيت آرمان هاي انقلاب اسلامي ، حمايت ملت ايران از مظلومان و پايداري اين ملت در مقابل سيطره استكبار است كه به ياري پروردگار اين استقامت تاريخ ساز به همت ملت و مسئولان كشور ادامه خواهد يافت.
رهبر معظم انقلاب با تشريح سرنوشت ملت هاي مختلف در دوران استعمار كهنه و نو افزودند: مستكبران با ورود به مرحله استعمار فرانو با استفاده از ابزارهاي تبليغي و تأثيرگذار روحي رواني بر روي آحاد ملت ها،خريدن عناصر زبده و فعال و تأثيرگذار جوامع و روش هاي پيچيده ديگر، همان اهداف استعماري قديم را دنبال مي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تشبيه آمريكا به يكي از سرهاي بزرگ اژدهاي هفت سر استكبار افزودند: مغز هدايت گر اين اژدها كمپاني ها و سرمايه داران صهيونيست و غيرصهيونيست هستند كه براي تأمين منافع خود رئيس جمهور فعلي آمريكا را بر سر كار آورده اند.
ايشان خاطرنشان كردند: بوش پنجمين رئيس جمهور آمريكاست كه مي خواهد ملت ايران و جمهوري اسلامي را ريشه كن كند اما هر قدر كه كارتر، ريگان، بوش پدر و كلينتون توانستند، او هم خواهد توانست.
رهبر معظم انقلاب، پيشرفت هاي ملت ايران را در برخي عرصه ها واقعا شگفت انگيز خواندند و افزودند: اين پيشرفت ها حقيقتا دنيا را متوجه ايران كرده اما بايد توجه داشت كه تحقق كامل اهداف انقلاب، نيازمند كار و تلاش بي وقفه و همگاني چندين نسل متوالي است.
ايشان نسل جوان دانشگاهي را مديران و سازندگان حال و آينده كشور برشمردند و افزودند: جوانان مومن و صالح در اين راه تكاليف سنگيني بر عهده دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي محيط دانشجويي را محيط روشنفكري، نوانديشي و آينده نگري هاي آرمان گونه خواندند و خاطرنشان كردند: بي خبري از سياست و اقتصاد و اجتماع و بي اطلاعي از تحولات داخلي و خارجي در محيطهاي دانشجويي بي معناست.
حضرت آيت الله خامنه اي، جهت گيري صحيح را باعث قوام، استحكام و تعميق تشكل هاي دانشجويي خواندند و با اشاره به ضرورت حفظ انسجام، همكاري و برابري در اين تشكل ها افزودند: علم و تحقيق، بينش سياسي، آگاهي از وضع جامعه، تحرك و نشاط جواني، توجه و تكيه بر پروردگار و اميد به آينده، زمينه ساز تحقق نقش بسيار مهم دانشجويان در سرنوشت حال و آينده كشور است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي:
حج بايد به بهترين فرصت براي ترويج معارف عالي اسلام و تقويت معنويت در ميان زائران تبديل شود
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با دست اندركاران مراسم حج، بر تلاش بيشتر براي استفاده از همه ظرفيتهاي اين مناسك الهي تأكيد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تشكر از حجت الاسلام ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و ديگر دست اندركاران كاروان عظيم حجاج ايراني، افزودند: بايد از هم  اكنون به فكر برنامه ريزي و مديريت كاملا دقيق براي حج سال آينده بود تا حج به بهترين فرصت براي تعليم، تبيين و ترويج معارف عالي اسلام و تقويت معنويت در ميان زائران ايراني خانه خدا تبديل شود. در اين ديدار حجت الاسلام ري شهري، با بيان گزارشي از كنگره  عظيم حج، اعلام كرد: برگزاري سراسر معنويت دعاي كميل، برگزاري باشكوه مراسم برائت از مشركان ازجمله ويژگيهاي حج امسال بود.

رئيس مجلس:
براي رفتار با دولت بعدي برنامه ريزي خواهيم كرد
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي، در قم تأكيد كرد مهم اين است كه دولتي در كشور روي كار آيد كه آنچه مجلس به تصويب رساند اجرا كند و مجلس نيز از آنچه دولت به مجلس تقديم مي كند، استقبال كند و هماهنگي بيشتري بين مجلس و دولت به وجود  آيد.
«غلامعلي حدادعادل» ، با حضور در گردهمايي اساتيد، فضلا، نمايندگان طلاب و نخبگان بسيجي حوزه علميه قم در مدرسه عالي دارالشفاء تصريح كرد: به اعتقاد بنده مهم ترين دستاورد مجلس هفتم حاكم كردن فضاي آرام بر محيط سياسي كشور بوده و اين نعمت بزرگي است كه باعث شد اضطراب دائمي كه متدينين و علاقه مندان به انقلاب را رنج مي داد فروكش كند.
حداد عادل ادامه داد: كار مجلس هفتم را از ابتدا به يك دوره يك ساله و دوره سه ساله تفكيك كرديم و برنامه خود را يك به علاوه سه قرار داديم و گفتيم در يك سالي كه از عمر دولت فعلي باقي مانده است روش و رفتار خاصي با دولت فعلي خواهيم داشت و براي سه سال بعدي بسته به دولتي كه سر كار مي آيد طراحي و برنامه ريزي خواهد شد.
وي عنوان كرد: در اينكه ميان مجلس هفتم و دولت فعلي تفاوت هايي وجود دارد شكي نيست كه بنا ندارم در محافل و مجالس به اختلاف ميان دولت و مجلس اشاره كنم و به آن دامن بزنم و اصولا طرح مسائل اختلافي را به سود كشور، اسلام و انقلاب نمي دانم و آنچه كه عيان است چه حاجت به بيان است.
حداد عادل در ادامه به توقعات و انتظارات مردم از مجلس هفتم پرداخت و گفت: مردم اميدهاي زيادي به مجلس هفتم بسته اند، يكي از مهم ترين درخواست هاي آنها، توجه مجلس به مسائل اقتصادي و مشكلات معيشتي است، آنها از كمي حقوق كارمندان، گراني ارزاق و كمبود خدمات ضروري شكوه و شكايت دارند و از بعضي از هزينه هاي بي جا نگرانند. لذا از مجلس انتظار دارند براي بهبود وضع معيشت آنها فكري موثر صورت گيرد كه توقع آنها به جاست.
وي تصريح كرد: مردم از بعضي از مظاهر فساد و بي بند و باري ناراحتند، مردم انتظار دارند مجلس در مسيري حركت كند كه امام راحل براي ملت و جمهوري اسلامي ترسيم كرده بود و مقام معظم رهبري براي نظام اسلامي معين مي كند.

دكتر ولايتي :
افراد تحصيل كرده و كاردان مهمترين سرمايه كشور هستند
ايسنا:مهمترين سرمايه كشورها افراد تحصيل كرده و كاردان آن هستند كه ارزش آنها بيش از منابع زيرزميني است و نقش بسيار اساسي در رشد و پيشرفت كشور دارند.دكتر ولايتي روز گذشته در مجمع پزشكان و جامعه اسلامي پزشكان اصفهان با بيان اين مطلب افزود: پزشكان ازجمله تحصيلكرده هايي هستند كه نظرشان در جامعه تاثيرگذار است و بايد اين نقش را در جهت خدمت به نظام به استخدام درآورند.مشاور مقام معظم رهبري افزود: همانطور كه يك پزشك به دنبال علت يابي بيماري است بايد درجهت شناخت دردهاي جامعه و معالجه آن تلاش نمايد تا ما بتوانيم زودتر راه رسيدن به افق موردنظر چشم انداز ۲۰ ساله را طي كنيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به نقش پزشكان متعهد در دوران انقلاب و جنگ اشاره كرد و گفت: انقلاب اسلامي تحول اساسي در كشور ايجاد كرد و حضور شما در انقلاب نيز تاثير داشت و اين روند را تسريع نمود.

احمدي نژاد:
تفكر ناتواني افراد در اداره كشور باطل است
ايسنا: شهردار تهران گفت: «بعضي از شخصيت ها اعتقاد دارند كه نيروهاي انقلاب در اداره  كشور ناتوان هستند. در ابتداي انقلاب نيز عده اي چنين تفكري داشتند كه با روي كار آمدن شهيد رجايي مشخص شد كه اين تفكر باطل است.»
محمود احمدي نژاد در جمع اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور،افزود : «به نظر من بايد انقلاب و آرمان هاي انقلاب مورد بازشناسي قرار گيرد، زيرا به اندازه كافي بر روي آرمان هاي انقلاب كار نشده است.»
وي اظهار داشت: «احزاب كنوني ما دغدغه  حل مشكلات مردم را ندارند و در مواقعي منافع حزبي خود را بر منافع ملي ترجيح مي دهند.»احمدي نژاد تأكيد كرد: «هيچ كس حق ندارد به كسي بگويد كه چرا تو وارد صحنه  انتخابات شده اي. همه  كساني كه بر طبق قانون در خود صلاحيت و لياقت احساس مي كنند، مي توانند وارد صحنه  انتخابات شوند. البته وظيفه  نهايي شوراي نگهبان است كه افراد را انتخاب كند ولي ما نمي توانيم براي حضور افراد محدوديتي قائل شويم.»احمدي نژاد افزود: «كشور ما داراي عرصه هاي زيادي است كه افراد مي توانند در آن كار كنند.»وي گفت: «دموكراسي رايج در دنيا چيزي جز سرمايه سالاري نيست. ما در كشور خود نظام مردم سالاري ديني داريم و در اين نظام جايگاه مردم، جايگاه برجسته اي است. در تفكر امام (ره) نيز مردم جايگاه ويژه اي داشتند.»
شهردار تهران افزود: «قبيله گرايي و حزبي گرايي باعث عقب ماندگي كشور مي شود. شوراي شهر تهران، تهران را ده برابر بهتر از كساني كه ادعا مي كنند،اداره مي كند.»

ناطق نوري :
جريان اصولگرا تكثر در كانديداها را نمي پذيرد
ايسنا: رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب گفت: « از ابتدا اعلام شد جريان اصولگرا يك نفر كانديدا دارد و تكثر را نمي پذيرد. بقيه نيز يا از تصميم شورا حمايت مي كنند يا مستقلا وارد عرصه مي شوند ولي كانديداي شورا نيستند.»
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري در نشست هاي بصيرت بسيج مدرسه حقاني قم، در خصوص احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات گفت: «ايشان اعلام كرده كه قصد آمدن ندارد ولي قطعا اين مساله را اعلام نكرده است. آقاي هاشمي رفسنجاني اگر لازم بداند، وارد عرصه مي شود.»
رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در خصوص شايعه انتخاب لاريجاني از سوي شورا، گفت:« با بروز اين شايعه، بعضي از كانديداها عصباني شدند اما در واقع اين جنگ رواني است كه جريان مقابل در برابر اصولگرايان شروع كرد تا بين نيروهاي انقلاب اختلاف ايجاد كند.»عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص چگونگي انتخاب ۵ نفر از سوي شوراي هماهنگي، اظهار داشت: «با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، ۱۵ معيار براي صلاحيت افراد در نظر گرفته شد. اصولگرايي و ارزشي فكر كردن، حضور در انقلاب، ساده زيستي، عدالت اجتماعي، فهم اقتصادي، مديريت و سوابق پيروي از مقام ولايت و ولايت پذيري از ويژگيهاي ثبوتي صلاحيت افراد بود و از نظر اثباتي ،مقبوليت اجتماعي و نظرسنجي ها .»ناطق نوري در مورد پذيرش نظر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از سوي ساير نامزدهاي اين شورا گفت: «كانديداها يا تصميم شورا را مي پذيرند يا نمي پذيرند. مثلا يكي از كانديداها گفته بود ما تصميم شورا را قبول داريم به شرط آنكه به عدالت عمل كند. رفتار به عدالت يعني چه؟ هر كسي كه انتخاب نشد مي تواند بگويد به عدالت رفتار نشده است.»

دكتر علي لاريجاني:
اعضاي كابينه را از بين جريان
نوگراي اصول انديش انتخاب مي كنم
ايسنا: علي لاريجاني اظهار داشت: سعي مي كنم كابينه خود را فراجناحي تشكيل داده و از تمام نيروهاي دلسوز استفاده كنم. اين كانديداي احتمالي اصولگرايان طي سخناني در جمع دانشجويان اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور با اشاره به نطق بوش در كنگره آمريكا اظهار داشت: آمريكايي ها در حال حاضر سياست پيش دستانه اتخاذ كرده اند در صورتي كه قبلا سياست آن ها پيشگيرانه بود.
لاريجاني در مورد خصوصيات اعضاي كابينه خود گفت: سعي مي كنم كه اعضاي كابينه خود را از بين جريان نوگراي اصول انديش و دانشگاهي و متخصص انتخاب كنم.
البته آن ها بايد داراي صداقت در كار باشند و از تنگ نظري خودداري كنند. وي افزود: هر تصميمي كه جريان اصول گرايان يا آبادگران اتخاذ كنند، من تابع آن خواهم بود و آن را اجرا مي كنم و اگر انتخاب شوم، قطعا هستم. وي در پاسخ به اين پرسش كه عملكرد كارگزاران را چگونه ارزيابي مي كند، گفت: كارگزاران نيز مانند ساير گروه هاي سياسي داراي نقاط ضعف و قوتي بوده است ولي به نظر من اكنون بايد افراد جديدي در مديريت اجرايي كشور قرار گيرند و در سطح مديران يك نوع پوست اندازي ايجاد شود. ما بايد اجازه دهيم كه نسل جوان از مرتبه مديران سطح به مديران تاكتيكي و بعد از آن به مديران استراتژيك صعود كنند.
لاريجاني با بيان اين كه افق هاي فكري اش به افق هاي فكري جريان آبادگران نزديك است، گفت: آبادگران يك جريان نوانديش اصول گراست و زماني كه راست و چپ رنگ باختند، اين جريان به صحنه آمد و مشاهده مي كنيد كه در اين گروه، افرادي از جريان هاي مختلف حضور دارند. مثل آقاي مظفر كه داراي سوابق چپ است ولي در آبادگران حضور دارد.
وي درباره تصميم گيري شوراي هماهنگي براي انتخاب كانديداي نهايي گفت: آن ها داراي يك استراتژي مدون هستند و سعي مي كنند در يك پروسه طولاني مدت و البته دموكراتيك به كانديداي نهايي دست پيدا كنند. وي در پاسخ به سئوالي در مورد نقاط ضعف عملكرد دوران تصدي گري خود در صداوسيما گفت: الي ماشاءالله داراي نقاط ضعف بودم. البته دولت و مجلس ششم محدوديت هاي مالي زيادي براي اين سازمان ايجاد كردند و نتوانستم بسياري از برنامه هاي خود را تحقق دهم. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا حاضريد كه با كانديداهاي مطرح اصول گرايان ائتلاف كنيد، گفت: من خود يكي از حاميان ائتلاف هستم و در جهت تحقق اين امر تلاش مي كنم و اگر با ائتلاف فرد ديگري غير از من كانديدا شد، من سعي مي كنم كه از او دفاع كنم تا او بتواند وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهد، ولي تمايلي براي حضور در كابينه ندارم، و حاضر نيستم براي حضور در كابينه زد و بند كنم.

خاتمي
بايد سراغ دانش هايي برويم كه تازه و نوپا هستند
رئيس جمهور تأكيد كرد كه براي دفاع از اسلام و تماميت ارضي، راهي جز قدرتمند شدن نداريم و رسيدن به آن، بدون علم و تكنولوژي دست يافتني نيست.
حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور پس از بازديد از بخش هاي مختلف مركز تحقيقات علوم سلولي و ناباروري پژوهشكده رويان در جمع اعضاي هيات علمي و مسئولان جهاد دانشگاهي تأكيد كرد: اگر مي خواهيم جايگاهي والا داشته باشيم و از اسلام و تماميت ارضي دفاع كنيم راهي جز قدرتمند شدن نداريم و آن بدون علم و تكنولوژي دست يافتني نيست.وي ادامه داد: در روزهاي اول مسئوليتم گفتم كه در تكنولوژي ها و علوم از دنيا عقبيم و ده ها سال مثلا در هواپيما سازي از جهان عقب تريم كه بايد اين فاصله پر شود.خاتمي در عين حال يادآور شد: البته ما نياز داريم كه پل، سد و سيلو بسازيم و اين از افتخارات ماست اما در عرصه توليد دانش و نه در كپي دانش بايد به سراغ دانش هايي برويم كه تازه و نوپا هستند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: اگر درك درستي داشته باشيم، مي توانيم بررسي كنيم كه چه علومي در آينده كارساز است و حرفي براي گفتن دارد.وي با اشاره به اينكه برخي كشورها از جمله ژاپن اين درك را در علوم الكترونيكي داشت و توانست با اين درك گام هاي رو به جلو بردارد، اظهار داشت: ما بايد در علوم تازه و نوپا كه فاصله دنيا با ما زياد نيست، فعال شويم مثلا در IT، بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي كار را گسترش دهيم كه با حمايت هاي دولت در اين زمينه گام هاي ارزنده اي برداشته شده است.

بانوان مسلمان منشاء صدور صلاح و پاكي در جهان هستند
دكتر ولايتي همچنين در ديدار جمعي از بانوان شهر اصفهان گفت: بانوان مسلمان منشاء صدور صلاح و پاكي در جهان هستند.
برخلاف گذشته امروز در غرب ابتكار عمل دردست ماست. امروز حجاب يك زن مسلمان تا آنجا اهميت دارد كه رييس جمهور فرانسه وادار به واكنش نسبت به آن مي گردد. حجاب خانم ها پرچم پرافتخار اسلام است كه در قلب غرب برافراشته شده است.
وي افزود: بانوان نقش اساسي در پيروزي انقلاب داشته و اين نقش در جنگ به مراتب بيشتر شد.
مشاور مقام معظم رهبري سپس به نقش بانوان در صدور انقلاب اشاره نمود و گفت: خانم هاي مسلمان امروز منشاء صدور صلاح و پاكي در جهان و غرب هستند.وي در بخشي از سخنان خود به دهه فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اشاره نمود و گفت: انقلاب هويت اصلي ملت را به خودش برگرداند و بازگشت و احياي هويت اسلامي و ايراني ما را به دنبال داشت.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به ذلتي كه كشور در دوران پيش از انقلاب داشت و سلطه اي كه آمريكا به صورت مطلق در همه تصميم گيري هاي كشور داشت اشاره نمود و گفت: محمدرضا در خاطرات خود از آمريكا گلايه مي كند و مي گويد سفير آمريكا در تهران به من گفت از كشور برو. اما همين كشور در دوران رهبري امام راحل مي گويد: آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |