شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۱ - Feb 5, 2005
واكنش ايران و جهان به نطق سالانه رئيس جمهور آمريكا
هيچ كس در جهان از اظهارات ضد ايراني بوش حمايت نكرد
001653.jpg
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا، نطق ساليانه خود در كنگره را به كارزاري عليه كشورهاي خاورميانه به ويژه ايران و سوريه تبديل كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، بوش با اشاره به انتخابات عراق گفت: تعهد ما براي گسترش آزادي خصوصا در خاورميانه اكنون در عراق آزمايش شده است.اين كشور جبهه اوليه  مبارزه با تروريسم است كه نشان مي دهد چرا تروريست ها آن را براي حضور برگزيده اند.مردان و زنان سرباز ما در حال مبارزه با تروريستها در عراق هستند تا ما شاهد حضور آنها در كشور خود نباشيم.
بوش افزود: تروريستها و مهاجمان به شدت با دموكراسي مخالف هستند و به حمله به آن ادامه مي دهند. هنوز هم قدرتمندترين اسطوره تروريستها مرگ است. همه جهان شاهد است كه بمب گذاران در خودروها و تروريستها تنها با نيروهاي ائتلاف نمي جنگند بلكه آنها قصد تخريب اميدهاي مردم عراق را دارند كه در انتخابات آزاد بيان شد و همه جهان اكنون مي داند كه گروه كوچكي از تندروها نمي توانند اراده مردم عراق را تخريب كنند.
وي تصريح كرد: اوضاع جديد سياسي در عراق مرحله جديدي از كار ما در اين كشور را تشريح مي كند. ما به توصيه فرمانده هايمان در منطقه و با مشورت با دولت عراق بر تلاشهايمان براي كمك به آماده سازي بيشتر نيروهاي امنيتي عراقي، نيروهايي با افسران مجرب و يك ساختار فرماندهي كارآمد تمركز مي كنيم. با افزايش اتكا به خود اين نيروها و به عهده گرفتن مسئوليت هاي امنيتي بيشتر از سوي آنان، آمريكا و متحدانش مي توانند نقش پشتيباني را به عهده بگيرند. در پايان، عراقيها بايد قادر به دفاع از كشور خود باشند و ما افتخار مي كنيم كه يك ملت جديد بتواند از آزادي خود حفاظت كند.
بوش در مورد ايران گفت: ما در حال كار با متحدان اروپايي خود به منظور روشن كردن اين نكته براي حكومت ايران هستيم كه بايد از برنامه غني سازي اورانيوم و هرگونه بازفرآوري پلوتونيم دست بردارد.
بوش كه سه سال پيش در نطق ساليانه خود، عراق، ايران و كره شمالي را در محور شرارت قرار داده بود، در نطق امسال بر حل مسائل دو كشور اخير از طريق ديپلماتيك تأكيد كرد. وي خطاب به مردم ايران ادعا كرد: من امشب مي گويم تا زماني كه شما براي آزادي خود تلاش مي كنيد، آمريكا در كنار شما خواهد ايستاد.
رئيس جمهوري آمريكا ايران را به حمايت از تروريسم و تلاش براي دستيابي به سلاحهاي هسته اي متهم كرد و مدعي شد: حكومت ايران از دستيابي مردم اين كشور به آزادي كه خواستار آن هستند و حقشان است، جلوگيري مي كند.وي همچنين با متهم كردن سوريه به حمايت از تروريسم گفت: ما از دولت سوريه انتظار داريم از همه حمايتهاي خود از تروريسم دست برداشته و درها را به سوي آزادي باز كند.
بوش در مورد صلح خاورميانه و درگيري فلسطينيان با رژيم صهيونيستي گفت: آغاز اصلاحات و دموكراسي در سرزمينهاي فلسطيني نشان  دهنده قدرت آزادي براي شكستن الگوهاي قديمي خشونت و شكست است.وي همچنين به طرح «اصلاحات دموكراتيك» در خاورميانه اشاره كرد و افزود: براي تحقق صلح و ثبات در خاورميانه بزرگ، آمريكا با دوستانش در منطقه براي مبارزه با تهديد تروريسم كار كرده و از ايجاد معيارهاي بلندتري براي آزادي استقبال مي كند. اكنون اصلاحات اميدواركننده در حال وقوع از مراكش تا اردن و بحرين است.دولت عربستان سعودي مي تواند حاكميت خود را در منطقه با افزايش نقش مردم اين كشور در تعيين آينده خود، گسترش دهد. ملت بزرگ مصر كه راه صلح در خاورميانه را نشان داده است، اكنون مي تواند راه به سوي دموكراسي در خاورميانه را نشان دهد. رئيس جمهوري آمريكا اضافه كرد: در درازمدت صلحي كه ما در انتظار آن هستيم تنها با حذف شرايطي به وجود مي آيد كه منجر به حمايت از تندروي و نظريه پردازيهاي كشتار مي شود. اگر نفرت در همه مناطق جهان رشد كند، آنها زمينه هاي تروريسم را فراهم كرده و تروريسم آمريكا و ديگر ملت هاي آزاد را به مدت دهها سال فرا مي گيرد. تنها نيروي قدرتمندي كه مي تواند افزايش ستم و تروريسم را متوقف و اميد را جايگزين نفرت كند، نيروي آزادي بشر است.
دشمنان ما اين را مي دانند و به همين دليل است كه زرقاوي تروريست اخيراً جنگ را عليه آنچه اصول شيطاني دموكراسي مي خواند، اعلام كرده است و ما هدف خود را اعلام كرده ايم: آمريكا با متحدان آزادش براي حمايت از تحركات دموكراتيك در خاورميانه و ديگر مناطق با هدف غايي خاتمه ستم در جهان مي ايستد.وي افزود: آمريكا هيچ حق، تمايل يا قصدي براي تحميل الگوي دولتي خود به هيچ كس ديگر ندارد. اين اصلي ترين تفاوت بين ما و دشمنان ما است. آنها خواستار تحميل و گسترش امپراتوري فشار هستند كه در آن يك گروه كوچك از حاكمان خودخوانده خشن، همه جوانب زندگي افراد را كنترل مي كنند. هدف ما ايجاد و وجود جامعه اي از ملت هاي مستقل و آزاد با دولتهايي است كه پاسخگوي شهروندانش بوده و فرهنگ خودشان را منعكس كند. و به اين دليل كه دولتهاي دموكرات به مردم خود و همسايگانش احترام مي گذارد، پيشرفت آزادي منجر به صلح مي شود.
بوش بخش ديگري از سخنانش را به مسائل داخلي آمريكا از جمله قوانين مهاجرت، تأمين اجتماعي، مسائل اقتصادي و ازدواج اختصاص داد. او درباره مهاجرت و رابطه اش با اقتصاد گفت: قوانين مهاجرت آمريكا كهنه است و با نيازهاي اقتصادي ما سازگاري ندارد. بوش خواستار سهل گيري قانوني درباره كار مهاجران به قصد رونق اقتصادي شد.
بوش همچنين خواستار تقويت نهادهاي تأمين اجتماعي شد و اين كار را ضرورت اخلاقي توصيف كرد.
وي درباره ازدواج هم گفت: خانواده و ازدواج نهادهاي مقدسي هستند كه براي تقويت آنها بايد قانون اساسي اصلاح شود و سرنوشت اين بنيان ها نبايد از گفته هاي فعالان اجتماعي (طرفداران سقط جنين و فمينيست ها) تأثير بپذيرد.
واكنش ايران و جهان به نطق بوش
ايران و سوريه نخستين كشورهايي بودند كه به تندي پاسخ جورج بوش را دادند. حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه ايران با رد اظهارات بوش گفت: اين اظهارات تكرار ادعاها و اتهامات بي اساس گذشته است و پايه و مبنا ندارد. آصفي افزود: آقاي بوش فراموش كرده است كه ملت بزرگ ايران ۲۶ سال قبل با انقلاب اسلامي خود به نفوذ و حضور سلطه جويانه  آمريكا در ايران پايان دادند و با بستن چشم هاي خود بر واقعيات جمهوري اسلامي و نهادينه شدن آزادي و دموكراسي در اين كشور از چيزهايي سخن مي گويد كه هيچ ارتباطي به جامعه  پوياي امروز ايران ندارد و بيش از هر چيز موجب بي اعتباري بيشتر دولت آمريكا مي شود.
مهدي دخل الله وزير اطلاع رساني سوريه نيز گفت: تهديدات آمريكا عليه سوريه چيز تازه اي نيست.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، دخل الله در مصاحبه با الجزيره از كساني كه در دولت آمريكا آنها را خردمندان توصيف كرد خواست به جاي زبان تهديد از زبان گفت وگو استفاده كنند.وي بيان چنين سخناني را مايه دلگرمي و تشويق نومحافظه كاران دانست درحالي كه در شرايط كنوني بايد خردمندان دولت بوش حمايت و تشويق شوند؛ خردمنداني كه گفت وگو را روش واقعي حل مشكلات بين المللي مي دانند.
عربستان سعودي نيز از سخنان بوش ابراز شگفتي كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، عبدالعزيز الفايز يكي از اعضاي مجمع مشورتي عربستان سعودي در اين باره گفت: پرزيدنت بوش بايد بداند اصلاحات روندي تدريجي و درون زاد است كه رئيس جمهور كشوري ديگر نمي تواند از بيرون براي آن نسخه بپيچد، حتي اگر اين رئيس جمهور دوست باشد. مصر در برابر سخنان بوش تا شامگاه ديروز واكنشي نشان نداد. رهبران مصر در موارد مشابه قبلي نيز با احتياط عمل كرده و معمولا از آمريكا خواسته اند اقتضائات داخلي اين كشور را در نظر بگيرد. منظور مصري ها از اقتضائات داخلي، فضاي ضدآمريكايي داخل مصر است كه به دولتمردان آن اجازه نمي دهد صريحا از آمريكا حمايت كنند.در همين حال لوكزامبورگ كه اكنون رئيس دوره اي اتحاديه اروپاست از سخنان بوش درباره مسائل هسته اي ايران استقبال كرد اما يك مقام آلماني از تجويز هرگونه روش خشونت آميز در برابر ايران توسط آمريكا انتقاد كرد. رئيس كميسيون اروپا هم در انتقاد تلويحي از بوش گفت: اروپا به همكاري سازنده با ايران ادامه خواهد داد. سايت خبري آسيا تايمز نيز اعلام كرد بعيد است رهبران كشورهاي جهان و سازمان ملل از طرح هاي سختگيرانه بوش عليه ايران حمايت كنند.
عقب نشيني آمريكا
انتقادهاي تلويحي يا سكوت بازيگران مطرح جهان در برابر سخنان بوش، كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا را وادار به انعطاف كرد.وي كه روز پنجشنبه، پيش از آغاز سفرش به اروپا و خاورميانه دولت ايران را «رژيم نفرت انگيز» خوانده و اين گمان را ايجاد كرده بود كه آمريكا قصد حمله به ايران را دارد، ديروز سخنان خود را اصلاح كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، وزير امور خارجه آمريكا ديروز در لندن گفت: در حال حاضر حمله پيشگيرانه به ايران در دستور كار ما قرار ندارد.وي در پاسخ به پرسشي درباره اين كه آيا واشنگتن براي حمله پيشگيرانه عليه جمهوري اسلامي ايران در حال برنامه ريزي است يا خير گفت: اين مسئله در حال حاضر در دستور كار ما قرار ندارد.رايس افزود: دولت آمريكا براي برخورد با برنامه هسته اي ايران هنوز ديپلماسي را دنبال مي كند.وي گفت: ما هنوز ابزارهاي ديپلماتيك زيادي در اختيار داريم كه در برخورد با برنامه هسته اي بحث برانگيز ايران از آنها استفاده خواهيم كرد.همچنين، وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد سياست اين كشور تغيير رژيم در ايران نيست.به گزارش خبرگزاري فرانسه آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، يك روز پس از سخنان بوش و در پي اظهارات كاندوليزا رايس گفت: مواضع مقام هاي ايالات متحده روشن است. در آمريكا كسي به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست.

يادداشت سياسي
دولت و انتخابات رياست جمهوري
اصل قانوني و اخلاقي بي طرفي دستگاه هاي مسئول در امر انتخابات امري متقن و پذيرفته شده است و در اين زمينه ميان نهادهاي نظارتي و مجري انتخابات تفاوتي وجود ندارد.
در انتخابات پيش رو نيز رئيس جمهور پيشتر اعلام كرده اند كه با توجه به جايگاه خود از هيچ يك از كانديداها حمايت نخواهند كرد.
اما سخنان روز دوشنبه سخنگوي دولت شائبه نوع ديگري از جانبداري را در اذهان ايجاد كرد. رمضان زاده در نشست رسمي خود با خبرنگاران از كانديداهاي انتخابات آينده خواست پيش از آغاز انتخابات ميثاقي را در دفاع از حقوق يكديگر امضا كنند.
رمضان زاده همچنين از موانع برخي از كانديداها در برخورداري از امكانات رسانه اي صحبت كرد و در مورد احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات هم گفت: رد صلاحيت هر يك از نامزدها به معناي نخواستن مشاركت حداكثري است و از نظر دولت كانديداهاي مطرح شده فعلي واجد صلاحيت هستند. از نظر ما كسي رد صلاحيت نخواهد شد. سخنگوي دولت در اين نشست بحث حقوق اقليت هاي قومي و دخالت آنها در انتخابات را هم متذكر شد.
اظهاراتي از اين دست شائبه برخورد جانبدارانه دولت را به اذهان عمومي القا مي كند. اولاً در هيچ يك از مواد قانوني و آيين نامه هاي انتخاباتي ذكر نشده كه دولت مي تواند فراتر از آنچه كه طبق قانون بايد كانديداها در مورد صلاحيت خود ارائه نمايند، ميثاق نامه ديگري را بپذيرند، چه آنكه اصلاً دفاع از قانون اساسي جزء وظايف هر يك از شهروندان است و كانديداها نيز نبايد در امور اجرايي انتخابات مداخله اي داشته باشند.
ثانياً مطرح كردن بحث هاي قوميت گرايانه از سوي دكتر رمضان زاده در مورد انتخابات رياست جمهوري تحديد و تنزل امر ملي و سرنوشت ساز انتخابات به سطح ديدگاه هاي يك حزب و گروه است. و نيز شايعات مربوط به تلاش دشمن براي افزايش قوميت گرايي و جدايي طلبي به ويژه در آستانه انتخابات رياست جمهوري را تقويت مي كند. جالبتر آنكه بعضي از اخبار از كانديداتوري جناب رمضان زاده توسط برخي جريانهاي كردي حكايت مي كنند كه از سوي خود ايشان هم رد نشده است.
مي دانيم كه نامزدي براي يك انتخابات ملي مستلزم رفتاري فرا محلي و فراقومي است.
حال بايد پرسيد آيا مي توان براي چنين امر مهمي بر مبناي منافع قومي و صنفي به حركت درآمد. اين روش در هيچ يك انتخابات گذشته ما سابقه نداشته و در هيچ كشوري كه وحدت ملي در آن اصل باشد اينگونه رفتار نمي شود. در مورد احراز صلاحيت كانديداها هم چرا بايد با بكارگيري الفاظ تهديد آميز فراتر از قانون عمل نمود؟ موضوع نظارت بر صلاحيت ها اصل مسلم قانوني است و در تمام كشورها نيز نظارت هاي جدي بر صلاحيت نامزدها اعمال مي شود؛ هر چند كه شكل آن در كشورهاي مختلف تفاوت دارد. حال آيا ربط دادن امر مهم مشاركت مردم به نظارت، يك نوع تهديد عليه عملكرد جدي و قانوني دستگاه نظارتي نيست؟ آيا استفاده از اين لحن توسط سخنگوي دولت ايجاد يك فضاي منفي پيش از انتخابات و زمينه سازي براي كاستن از ميزان مشاركت مردم تلقي نمي شود؟

انتخاب نهم
دومين همايش سراسري حاميان معين
ايسنا: دومين همايش سراسري حاميان مصطفي معين كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت ايران اسلامي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و انجمن اسلامي جامعه پزشكي، سه شنبه بيستم بهمن ماه برگزار مي شود.اين نشست در سالن حجاب با حضور جمعي از اعضاي احزاب حامي معين، مشاوران وي و ديگر حاميانش به دنبال نخستين همايش سراسري معين كه هجدهم دي ماه برگزار شده بود، تشكيل مي شود.
روحاني: جناح ميانه را به صحنه مي آوريم
مهر: حسن روحاني در آخرين اظهارات انتخاباتي خود بر ورود جناح ميانه به جاي چپ و راست در انتخابات تأكيد كرد.حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در حاشيه ديدار با اعضاي حزب اعتدال و توسعه كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: اگر در انتخابات رياست جمهوري كانديدا شوم ترجيح مي دهم نيروهاي ميانه را به صحنه بياورم.
وي افزود: جناح راست و جناح چپ در عرصه انتخابات و معرفي كانديدا فعال عمل مي كنند و ما مي خواهيم جناح ميانه را به صحنه بياوريم.
رقابت بين معين و هاشمي رفسنجاني است
ايرنا: عضو شوراي  مركزي  سازمان  مجاهدين  انقلاب  اسلامي ايران  گفت :رقابت  نهايي  در انتخابات  رياست  جمهوري  آينده  بين  مصطفي  معين  و هاشمي رفسنجاني  خواهد بود. محسن آرمين  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  فكر مي كنيد، پيروز اين  ميدان  چه  كسي  خواهد بود، گفت : اميدوارم  معين  باشد.
توكلي: هاشمي هم بيايد، كنار نمي روم
فارس: كانديداي احتمالي اصولگرايان وجود ۱۰ هزار طرح ملي نيمه كاره در كشور را يكي از عوامل مهم افزايش هزينه دولت دانست و افزود: اولين حوزه اي كه در صورت پيروزي در انتخابات به آن مي پردازم اقتصاد و معيشت مردم است.احمد توكلي در پاسخ به سئوالي مبني بر چگونگي انتخاب  اعضاي هيات دولت در صورت موفقيت در انتخابات گفت: بزرگترين كار رئيس جمهور، تشكيل هيات دولت است.به گفته اين كانديداي احتمالي انتخابات اگر كساني كه كابينه را تشكيل مي دهند، دانش و تخصص مناسب را دارا باشند و نخواهند منافع گروههاي خاص را تامين كنند، آن كابينه، كابينه اي قوي و نيرومند خواهد بود.توكلي تصريح كرد: بنده نيز بهترين انتخاب همكاران خود را بر اساس ميزان حساس بودن آنها نسبت به پاكي و ناپاكي امور مقرر مي دارم. وي در ادامه گفت كه در صورت كانديداتوري هاشمي، قطعا از صحنه كنار نخواهم رفت.
من به غير از رهبري و مردم به كسي تعهد نمي دهم
فارس: كانديداي احتمالي اصولگرايان گفت: من مستقل هستم، ولي بنا ندارم به صورت مستقل از اصولگرايان شركت كنم و مطمئنم با هم به توافق مي رسيم.محسن رضايي در حاشيه مراسم سخنراني خود در جمع اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاهها اظهار داشت: معتقدم هاشمي رفسنجاني و خاتمي به واسطه نداشتن برنامه نبايد در دور دوم انتخابات كانديدا مي شدند و اگر چنين تصميمي مي گرفتند بايستي با برنامه وارد مي شدند. وي گفت: معيار، رعايت اصولگرايي و عدالت است، من خود مستقل هستم ولي بنا ندارم به صورت مستقل از ديگران شركت كنم و مطمئنم كه به توافق مي رسيم. از رضايي درباره علت امضا نكردن ميثاق نامه شوراي هماهنگي سئوال شد، وي در پاسخ گفت: من به غير از رهبري و مردم به كسي تعهد نمي دهم به خاطر همين هم ميثاق نامه را امضا نكرده ام.
طرح مطالبات قومي ترفندي سياسي شده است
فارس: عضو فراكسيون نمايندگان كرد مجلس ششم گفت: در آستانه انتخابات طرح مطالبات قومي از سوي برخي احزاب به ترفندي سياسي تبديل شده است.محمد محمدرضايي با تكذيب و اظهار بي اطلاعي از صدور بيانيه  حمايت فراكسيون نمايندگان كرد مجلس ششم از سخنگوي دولت در انتخابات رياست جمهوري گفت: طرح اين موضوع شايد يك لطيفه انتخاباتي باشد تا واقعيت. وي در خصوص جلسه اي كه اخيراً در سنندج با شركت سخنگوي دولت برگزار شد، گفت: اين آقايان نوعاً مديراني بوده اند كه طي سالهاي اخير به لحاظ وابستگي هاي حزبي بالا آمدند و رضايت چنداني از عملكرد آنان در بين مردم وجود ندارد.
انتقاد قاليباف از دو جناح
فرمانده نيروي انتظامي گفت: نيروي انتظامي در بسياري از مواقع قرباني هر دو جناح شده است.محمدباقر قاليباف در ديدار با اعضاي هيات علمي دانشگاههاي اصفهان به عملكرد فراجناحي نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود: زماني شده كه هر دوجناح ما را تشويق و يا به سر ما زده اند، اين امر براي ما مهم نيست بلكه مهم انجام رسالت و وظيفه اصلي است.وي درخصوص شايعه كانديداشدن خود در انتخابات رياست جمهوري گفت: فعلاً در اين باره پاسخي نمي دهم.

امام جمعه موقت تهران:
نمايندگان مجلس به وعده هايشان عمل كنند
ايسنا: دبير شوراي نگهبان با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري، تصريح كرد: «مساله ولايت فقيه در اين مملكت خط قرمز است. نمي توان با ولايت فقيه بازي كرد. نمي توان سياسي كاري كرد. نمي توان به ظاهر اظهار موافقت كرد و در باطن راه ديگري را در پيش گرفت. رييس جمهور حتما بايد تسليم ومعتقد به مباني جمهوري اسلامي باشد. رييس جمهور بايد معتقد به اين مبنا باشد.»آيت الله احمد جنتي در خطبه هاي نمازجمعه ديروز تهران، با بيان اين مطلب، انتخابات رياست جمهوري را سرنوشت ساز دانست و گفت:
مساله بسيار مهم است و شوخي نيست. كسي خيال نكند كه رييس جمهور مي شود و كابينه و هيات دولت تشكيل مي دهد. كسي كه در اين سمت قرار مي گيرد بايد آشنا با سياست باشد. اگر نتواند تشخيص دهد كه از كجا كلاه بر سرش مي رود مسلما كلاه گشادي بر سرش خواهد رفت. رييس جمهور بايد بداند با بيگانگان چطور بايد برخورد كند و اگر عده اي در داخل خواستند اخلال كنند چگونه با آنها برخورد كند. او بايد مرد ميدان سياست باشد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش در مورد لايحه بودجه نيز خطاب به نمايندگان مجلس توصيه كرد: «به قول هايي كه به مردم داديد عمل كنيد. جلوي اسراف ها را بگيريد. بعضي جاها بودجه هدر مي رود. به اندازه نياز بودجه بدهيد. از متخصصين استفاده كنيد و دقت كنيد كه روز قيامت مسئول مردم نباشيد. بودجه را طوري تنظيم كنيد كه مايه سرافرازي مردم باشد.»

بررسي رفاه ايران قبل و بعد از انقلاب در گفت وگو با معاون وزير رفاه
جمعيت گرسنگان به صفر مي رسد
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه ضمن تشريح شاخصهاي رفاهي و بررسي آنها در ايران قبل و بعد از انقلاب اسلامي، رسيدن به آرمان «عدالت اجتماعي» را نيازمند اصلاح سياستهاي اقتصادي و اجتماعي در جهت توانمندسازي فقرا و توزيع عادلانه درآمدها دانست.
دكتر واعظ مهدوي با اشاره به دستاوردها و فعاليت هاي سالهاي بعد از انقلاب اسلامي در جهت توانمندسازي گروه هاي مستضعف و كم كردن شكاف طبقاتي در كشور، بيمه درمان روستاييان را از جمله دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي خواند و خاطرنشان كرد: امروزه تمامي ساكنان مناطق روستايي، كارت بيمه خدمات درماني بستري دريافت كرده اند كه از اين طريق ۹۰ درصد هزينه هاي درمان بستري روستاييان پوشش داده مي شود.
همچنين پس از تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، تشكيل صندوق بيمه روستاييان در دستور كار قرار گرفت و بر اساس مصوبه دولت از ابتداي سال ۸۴ و اتخاذ ساز و كارهاي مناسب و به منظور گسترش و تعميق خدمات اجتماعي در مناطق محروم و روستايي اين صندوق رسما فعاليت خود را آغاز مي كند.
واعظ مهدوي در ادامه به ايسنا گفت: در مجموع، گزارشها و آمارهاي موجود نشان مي دهد كه ميزان اختلاف دهك پردرآمد به دهك كم درآمد جامعه كه جزو شاخص هاي مهم توزيع درآمدي در كشور است، رو به كاهش مي رود؛ به گونه اي كه اين نسبت، قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از حدود ۳۴ در سال هاي اخير به حدود ۱۹ رسيده و بر اساس برنامه چهارم توسعه، براي كاهش اين رقم به عدد ۱۴ به منظور نزديك شدن به شاخص هاي توزيع عادلانه درآمد هدفگذاري شده است.
وي تصريح كرد: جمعيت افراد داراي درآمد كمتر از يك دلار در روز بر حسب برابري قدرت خريد دلار زير خط فقر مطلق ،گرسنگان، در حال حاضر يك ميليون نفر حدود ۲/۱ درصد جمعيت است كه اين رقم نيز بر اساس برنامه چهارم توسعه به صفر مي رسد و كل اين جمعيت تحت پوشش قرار مي گيرند.
همچنين جمعيت زير خط فقر نسبي - يك دوم ميانه درآمدي - كه حدودا بين ۳۶ تا ۴۰ درصد برآورد مي شود، در شرايط فعلي به ۱۸ درصد كاهش يافته كه تا پايان برنامه چهارم، اين رقم به حدود ۸ درصد مي رسد.
البته دستيابي به اين اهداف، مستلزم به كارگيري سياست هاي جديد در زمينه شبكه هاي مالياتي و همچنين گسترش شبكه تأمين اجتماعي و برنامه هاي توازن منطقه اي در كشور است. وي همچنين با اشاره به اين كه بطور كلي، عدالت اجتماعي، مستلزم توزيع عادلانه درآمدهاست، گفت: از ميان مكانيزم هاي توزيع عادلانه درآمدها و گسترش و بسط عدالت اجتماعي در جامعه، مهمترين راهكارها، روشهاي معطوف به تأمين اجتماعي، محروميت زدايي و سرمايه گذاري زيربنايي براي گسترش زير ساخت ها در مناطق محروم و غير برخوردار است.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه با تاكيد بر وظايف وزارت رفاه در زمينه بسط و گسترش عدالت اجتماعي در جامعه، به ايسنا گفت: وظايف ناشي از مسئوليت هاي وزارت رفاه شامل گسترش، بهينه سازي و ارتقاي كيفيت، جامعيت و فراگيري چتر بيمه هاي اجتماعي و درماني و به طور كلي چتر ايمني و رفاه اجتماعي، افزايش بازدهي سياست هاي حمايتي و برنامه ريزي در زمينه شكل گيري نظام جامع امداد و نجات است كه موثرترين اقدامات براي رسيدن به عدالت اجتماعي به شمار مي روند.

رايس پس از ديدار با استراو:
توافق كرديم ايران برنامه هسته اي نداشته باشد
كاندوليزا رايس در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي انگليسي اش در لندن مدعي شد: اقدامات ايران موجب بي ثباتي منطقه شده است.
شبكه تلويزيوني الجزيره با مخابره  اين خبر به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا با متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم ادعا كرد: با اين اقدام موجبات بي ثباتي در منطقه و به شكست انجاميدن روند صلح ميان اسراييل و فلسطين فراهم شده است؛ ما كاملا به اين توافق رسيده ايم كه اين كشور نبايد فن آوري هسته اي در اختيار داشته باشد.وي در پاسخ به اين كه آيا دولت بوش قصد حمله به ايران را دارد گفت: ما قصد حمله به اين كشور را نداريم و اصلا اين اقدام در برنامه كار دولت قرار ندارد و تنها سعي مي كنيم تا راه حل هاي ديپلماتيكي را در قبال اين كشور در پيش بگيريم.
وي با ابراز اين ادعا كه كمبودهايي در نظام ايران وجود دارد، در اظهاراتي مداخله جويانه و نامربوط افزود: ما آينده دموكراتيكي را براي اين كشور خواهان هستيم؛ درباره پرونده هسته اي اين كشور بايد اعلام كنيم كه تنها آمريكا نگران اين مساله نيست؛ ما ملت ايران را فراموش نمي كنيم و جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا به گفته هايش كاملا مصمم است. رايس درباره انجام اصلاحات در خاورميانه گفت: در حال حاضر انتظار داريم كه اصلاحاتي در خاورميانه انجام شود كه البته اين اصلاحات به اندكي وقت نياز دارد.
تصميم آمريكا و انگليس براي ايجاد آزادي و دموكراسي همچنان پابرجاست و سفر من به كشورهاي اروپايي و خاورميانه در چارچوب تحكيم روابط آمريكا با آنهاست.
رويتر هم به نقل از رايس نوشت: به مشاركت آمريكا در تلاش هاي اروپا براي متقاعد ساختن ايران به رها كردن آنچه «برنامه  هسته اي» خواند نيازي نيست.

درپي عدم اجماع بر سر كانديداي مشترك
معاونين اول دو نامزد رياست جمهوري
جبهه دوم خرداد معرفي شدند
دكتر معين: در صورت پيروزي من در انتخابات معاون اول
رئيس جمهوري محمد رضا خاتمي خواهد بود
ايسنا: مصطفي معين، كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در انتخابات نهم رياست جمهوري، محمدرضا خاتمي را به عنوان معاون اول خود معرفي كرد.
معين طي سخناني از محمدرضا خاتمي به عنوان كسي كه از حداكثر همدلي، احترام و اعتماد متقابل رفتاري برخوردار است، ياد كرد و با معرفي وي به عنوان معاون اول خود افزود: اين مقدمه مباركي در اين مرحله و مراحل بعدي خواهد بود و مطمئناً آقاي خاتمي موثرترين نقش را در اداره دولت ايفا خواهد كرد.
دبيركل جبهه مشاركت و معاون اول كانديداي مورد حمايت حزب متبوعش هم با تشكر از حسن ظن معين اظهار داشت: اگر چه خود را شايسته نمي دانم، ولي از آنجا كه معين را بهترين كانديداي اين دوره از انتخابات رياست جمهوري مي دانم، دست تعهد در همه جهت به او داده ام و اين پيشنهاد را پذيرفتم.
مصطفي كواكبيان نامزد رياست جمهوري
خورشيدي معاون اول
حزب مردم سالاري با صدور بيانيه اي ضمن گرامي داشت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مصطفي كواكبيان را به عنوان نامزد اختصاصي اين حزب در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و غلامحسين خورشيدي را به عنوان معاون اول رئيس جمهور معرفي كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |