يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
پيامبر اكرم(ص): براي هر حقي حقيقتي است و هيچ بنده اي به حقيقت اخلاص نمي رسد، تا آنگاه كه دوست نداشته باشد براي عملي كه براي خدا انجام داده است، مورد ستايش واقع شود.
مستدرك ، ج ،۱ ص۱۰
امروز با حافظ
خود غلط بود آنچه ما پنداشتيم
ما ز ياران چشم ياري داشتيم
حاليا رفتيم و تخمي كاشتيم
تا درخت دوستي كي بر دهد
اجتماع عظيم هنرمندان مسلمان در دو سالانه نقاشي جهان اسلام
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام، آثار دهها تن از هنرمندان و نقاشان شاخص مسلمان كشورهاي اروپايي و آسيايي را به نمايش خواهد گذاشت.
روابط عمومي فرهنگستان هنر طي گزارشي فهرست نهايي اسامي كشورهاي اروپايي و آسيايي را كه آثار هنرمندانشان در اين همايش بين المللي حضور دارد اعلام كرد.
هنرمنداني از كشورهاي دانمارك، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، نيوزلند و چين نيز به جمع نقاشان سومين دوسالانه بين المللي نقاشي در تهران پيوستند.
فهرست اسامي كشورهاي شركت كننده به همراه تعداد هنرمندان و آثار به اين ترتيب آمده است: شش اثر از ۲ هنرمند از كشور فرانسه، دو اثر از يك هنرمند از كشور ايتاليا، سه اثر از يك هنرمند از دانمارك، يازده اثر از ۳ هنرمند از كشور مصر، سه اثر از يك هنرمند از قطر، دوازده اثر از ۶ هنرمند از عربستان، چهار اثر از يك هنرمند از سودان، سه اثر از يك هنرمند از اسپانيا، بيست و سه اثر از ۸ هنرمند از امارات، دو اثر از يك هنرمند از افغانستان، بيست و دو اثر از ۱۱ هنرمند از اردن، چهل اثر از ۳۲ هنرمند از لبنان، چهار اثر از يك هنرمند از بنگلادش، دو اثر از ۲ هنرمند از بحرين، پنجاه و دو اثر از ۱۳ هنرمند آذربايجان ، چهل و دو اثر از ۱۵ هنرمند از تركيه ، دو اثر از عراق ، چهل اثر از ۸ هنرمند از تركمنستان، شانزده اثر از ۵ هنرمند از كويت، يك اثر از نيوزلند، نوزده اثر از سوريه، چهار اثر از يك هنرمند از چين براي دبيرخانه سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام رسيده است.
اين در حالي است كه آثاري از كشورهايي چون تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، گرجستان، الجزاير، مراكش، تونس، هند، پاكستان و مالزي نيز براي دوسالانه ارسال شده است.
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام ۱۹ بهمن در تهران آغاز به كار مي كند.

نايب رئيس انجمن نويسندگان كودك و نوجوان:
نوشتن داستان هاي ديني خوب نيازمند
آشنايي با فنون داستان نويسي است
ايسنا: اگر بخواهيم داستاني ديني بنويسيم كه تاثيرگذار باشد، بايد فنون داستان را بشناسيم و با بهره گيري از آنها اثر خود را خلق كنيم؛ در غير اين صورت، داستان ما شبيه مقاله اي مي شود كه رغبت خواننده را برنمي انگيزد.
محمود برآبادي نايب رئيس انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با بيان اين مطلب گفت: ادبيات ديني از لحاظ ساختار ادبي با داستانهاي گونه  ديگر فرقي ندارد. يعني پرداخت فضا، شخصيت پردازي، تعليق و گره گشايي نيز در اين داستان ها وجود دارد.
وي تفاوت اصلي ادبيات ديني با گونه هاي ديگر را در محتوا دانست و گفت: يقينا هر اثري هرچه مدرن و فرم گرا، افزون بر ساختار خود، محتوا و مضموني را بيان مي كند كه ممكن است آشكار يا پوشيده باشد و هيچ اثري را نمي توان يافت كه هيچ محتوايي نداشته باشد؛چراكه اصولا كلمات مانند ظر ف اند براي مظروفي كه معنا باشد و اثر ادبي خوب چه ديني و غيرديني - اثري است كه فرم و محتواي آن در مقابل يكديگر باشند.

پاسخ به پرسش پزشكي
سه پاسخ مهم
بر پايه اخبار روز، از دكتر روزنفلد سه پرسش به عمل آمده است كه پاسخ هاي او از اين قرار است: كساني كه سابقه سكته مغزي حتي بسيار خفيف دارند نبايد مصرف آسپرين را ترگ گويند. با ترك آسپرين، سكته مغزي شديدتري سراغشان خواهد آمد. استرس براي افراد بالاي ۵۵ ساله يك خطر ديگر دارد و آن كاهش حافظه منجر به بيماري آلزايمر است زيرا استرس موازنه هورموني مغز را تغيير مي دهد و ميزان آن را در آن قسمت مغز كه وظيفه كنترل استرس را دارد بالا مي برد و در دراز مدت توليد خطر مي كند. بيماران مبتلا به «روماتويد آرتريتيس» ۳ تا ۵ بار بيش از ديگران به حمله قلبي دچار مي شوند و اين حمله قلبي معمولاً زنگ خطر قبلي ندارد كه فرد در صدد درمان برآيد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تغيير لحن خشن رايس: حمله نظامي به ايران فعلا در برنامه نيست
لحن خشن و توپ و تشرزدن هاي كاندوليزا رايس وزير امورخارجه تازه آمريكا هنگام اشاره به ايران و تغيير سريع آن پس از ملاقات با سران دولت هاي انگلستان و آلمان و مشاهده واكنش منفي رسانه هاي اروپايي بحث روز است. اظهارات بانو رايس درباره ايران بيش از هر خبر ديگر در رسانه هاي جهان انعكاس و جمعه و شنبه در صدر اخبار شبكه هاي تلويزيوني و روزنامه ها قرار داشته است. «دن راذر» مجري اخبار سي بي اس از اين خشونت كلام كه دشمني ايرانيان با آمريكا را تشديد خواهد كرد ابراز تعجب كرد. رايس ديدار هفت روزه خود از اروپا و خاورميانه را با هدف آشتي دادن نظرات دولت بوش با متحدان اروپايي آمريكا، جمعه چهارم فوريه آغاز كرده است. متحدان اروپايي آمريكا با اشغال نظامي عراق بدون مجوز سازمان ملل مخالفت كرده و بر اين مخالفت خود كه از دو سال پيش آغاز شده است همچنان پاي فشرده اند. مفسران آمريكايي جمعه شب اظهارات رايس بر ضد ايران را ژست نادرستي خوانده بودند كه به رفع اختلاف نظر آمريكا و اروپا كمك نخواهد كرد. اين مفسران گفته بودند در جايي كه اروپايي ها حمله نظامي آمريكا به عراق را غير قانوني (بدون مجوز شوراي امنيت) مي دانند، چرا مقامات ما بايد دم از حمله بدون مجوز هوايي و موشكي به ايران بزنند كه خشم جهانيان را برانگيزد و برنامه هاي درست ما را هم به دست انداز بيندازد. بايد دانست كه روزنامه نگاران آمريكا با تجديد انتخاب جورج بوش موافق نبودند.
پراودا چاپ مسكو در همين روز نوشته بود كه مگر بوش رئيس جمهوري كره زمين است و رايس وزير امور خارجه جهان كه اين چنين عريان و بدون ملاحظه از حمله نظامي به يك كشور مستقل و عضو سازمان ملل سخن مي گويند. اين دو تن براي ايالات متحده آمريكا انتخاب شده اند، نه همه جهان. آنان كه از دمكراسي حرف مي زنند بايد دمكراسي جهاني يعني اصول منشور ملل را از حفظ داشته باشند و مغاير آن صحبت نكنند. كاندو ليزا پيش از ورود به لندن گفته بود: «ايرانيان خودشان مي دانند كه چه بايد بكنند. آنان بايد تعهداتشان را به انجام برسانند. آنان بايد دست از برنامه اتمي خود تحت پوشش استفاده غيرنظامي بردارند و با بازرسي كامل مراكز مربوط موافقت كنند. برداشت ويژه دولت جمهوري اسلامي از حقوق بشر و رفتار مغاير آن با اتباع اين كشور نيز مايه نگراني است. به نظر من اداره كشور ايران توسط روحانيون براي ملت ايران و منطقه سودمند نبوده است» . موضوع اصلي مذاكرات رايس با سران دولت هاي مورد بازديدش در اروپا، ايران است. رايس در پي مذاكره با سران دولت هاي انگلستان و آلمان، در قبال ايران سريعاً تغيير لحن داد و در برلن گفت كه حمله نظامي به ايران فعلاً در برنامه كار دولت آمريكا نيست، ما هنوز چند ابزار ديپلماتيك در دست داريم. گفته شده است دولت هاي اروپايي كه با آمريكا بر سر اشغال نظامي عراق بدون مجوز سازمان ملل، موافقت نداشته اند با حمله نظامي از اين دست به يك عضو ديگر سازمان ملل روي موافق نشان نداده و اصرار كرده اند كه مسئله برنامه اتمي ايران را بايد از راه هاي ديپلماتيك حل كرد. مفسران روزنامه هاي اروپايي در شماره هاي شنبه خود نوشته بودند كه تهديد شدن ايران از سوي آمريكا، اتحاديه اروپا و سه قدرت اول آن را سخت نگران كرده است، نگراني از يك جنگ منطقه اي گسترده، قطع نفت، سوءاستفاده برخي از قدرت هاي ديگر از اين فرصت و برقرار شدن وضعيتي نامطلوب در جهان.
اين مفسران نوشته اند: حمله به افغانستان كه در پي رويدادهاي ۱۱ سپتامبر صورت گرفت توجيه پذير بود و افغانستان در باتلاق يك جنگ داخلي طولاني دست و پا مي زد. دولت طالبان كه جهانيان از استبداد و روش هايش كاملاً آگاه و خسته شده بودند به دست افغان ها و تنها با كمك آمريكا و ديگران ساقط شد. ارتش صدام حسين در جنگ با ايران و سپس بر سر تصرف كويت و تحمل يك تحريم يازده ساله تضعيف شده بود و تاب مقاومت نداشت و جهانيان فريب گزارش هاي مربوط به وجود اسلحه كشتار جمعي در آنجا را خورده بودند. عراق قبلاً از اسلحه كشتار جمعي استفاده كرده بود و سابقه تجاوز به همسايگانش را داشت و اين شرايط به آمريكا كمك كرد كه پيروزي اوليه داشته باشد. اما، ايران نه وضعيت افغانستان را دارد و نه عراق را و از لحاظ وسعت و جمعيت يك كشور متوسط است كه حمله نظامي بدون مجوز سازمان ملل به آن عواقب منطقه اي و جهاني وخيمي دربر خواهد داشت.
چند روزنامه اروپايي از اين كه همه توجه دولت جورج بوش از چهار سال پيش كه روي كارآمد متوجه مناطق نفت خيز است ابراز تعجب كرده و در مورد برنامه تازه او، گسترش دمكراسي در خاورميانه نوشته اند: بهتر است دولت واشنگتن به دوست خود «حسني مبارك» بگويد كه از پنجمين دوره رياست جمهوري صرف نظر كند و انتخابات رياست جمهوري «رفراندم» بله و يا نه ونامزد يك نفره نيست. آمريكا اگر توانست دولت سعودي را راضي به رانندگي كردن زنان كند دمكراسي را هم مي تواند برقرار كند. اگر دمكراسي واقعي در اين كشورها بر قرار شود، نخست خواهند گفت: نفت ما بشكه اي صد دلار، مستشار آمريكايي با حقوق ماهانه يكصد هزار دلار هم نمي خواهيم. آگهي مي دهيم و از طريق مسابقه جهاني مستشار استخدام مي كنيم و...برخي مفسران اروپايي كه نمي خواهند باعث رنجش آمريكا شوند نوشته اند كه مسئله ايران ظاهراً توجه به ساير امور جهاني را از بانو رايس سلب كرده است و مسائل حساس تر از ايران هم وجود دارد كه بايد به آنها هم توجه شود. يكي از كاريكاتورهاي سياسي روزنامه هاي اروپايي برپايه اظهارات فيدل كاسترو در باره معلومات عمومي جورج بوش است كه گفته است كه او با يك دانش آموز كلاس پنجم دبستان هم نمي تواند مناظره كند و ديگري درباره بانو رايس است كه دكتراي مطالعات روسيه دارد. اين كاريكاتور نشان مي دهد كه اگر با خواندن اوضاع، تاريخ و جغرافياي روسيه يك فرد بتواند دكترا بگيرد، پس شش ميليون آموزگار دبستاني در روسيه هم دكترا دارند زيرا اين موضوعات را مي دانند.

برگي از تاريخ
عهدنامه محدود كردن جنگ افزار هاي دريايي
ششم فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۷۴۳ ميلادي هشام ابن عبدالملك حكمران اموي خاورميانه در گذشت. در سال ۱۹۱۷ به رغم مخالفت رئيس جمهوري وقت آمريكا، پارلمان اين كشور (كنگره) با بيش از دوسوم آراء مهاجرت زردها را به آمريكا محدود ساخت. مخالفت با مهاجرت زردها عمدتاً به اين جهت بود كه نه تنها به فرهنگ ملي خود پايبند بودند و قاطي مهاجران ديگر نمي شدند، بلكه در ايالات غربي آمريكا با مزد كم كار مي كردند و باعث بيكاري ديگران و كاهش دستمزد ها شده بودند. در سال ۱۹۳۳ «روزولت» كه در اوج ركود اقتصادي آمريكا به رياست اين كشور انتخاب شده بود به مدت ده روز بانك هاي آمريكا را تعطيل كرد. زيرا مردم براي بيرون كشيدن پس اندازهاي خود كه تورم را شديداً بالا مي برد به بانك ها هجوم برده بودند. به علاوه، موجودي بانك ها براي پرداخت كافي نبود و مقابل بانك ها صف هاي طولاني به وجود آمده بود. در سال ۱۹۴۴ دور تازه بمباران شديد و روزانه شهر برلن توسط هواپيماهاي نظامي متفقين آغاز شد كه تا پايان جنگ جهاني دوم ادامه داشت. ارتش آلمان به حد كافي هواپيما براي دفاع از آسمان برلن در اختيار داشت ولي اين هواپيماها سوخت لازم را براي به پرواز در آمدن نداشتند و از شهر، تنها با سلاح هاي زميني ضدهوايي دفاع مي شد كه از آنها هم به دليل شبانه بودن اين حملات و پرواز در ارتفاع زياد كار چنداني ساخته نبود و ژنرال هاي هيتلر تنها به اين اصل دلخوش بودند كه با حمله هوايي نمي شود جنگ را برد و كشوري را تسخير كرد. در سال ۱۹۵۷كشور غنا كه اروپايي ها آن را ساحل طلا مي ناميدند از يوغ استعمار انگلستان خلاص شد و استقلال خود را به دست آورد.
اينك برگ امروز: ششم فوريه سال ۱۹۲۲ دولت هاي آمريكا، ايتاليا، انگلستان، ژاپن و فرانسه با توجه به اين حقيقت تاريخي كه «قدرت دريايي» دولت صاحب آن را به قلدري و خيال تجاوز بر مي انگيزد عهدنامه قطع رقابت دريايي و محدود كردن ابزار هاي جنگ دريايي را ميان خود امضاء كردند. اوضاع روسيه در پي انقلاب بولشويكي هنوز تثبيت نشده بود كه در اين پيمان شركت داده شود و آلمان كه در جنگ جهاني اول شكست خورده بود به موجب عهدنامه ورساي ناوگان خود را از دست داده و حق داشتن كشتي جنگي سنگين از آن سلب شده بود. گذشت زمان نشان داد كه از ۴۳سال بعد، دولت هايي كه اين معاهده را امضاء كرده بودند براي تقلب كردن در مفاد آن با هم مسابقه گذاشتند تا جايي كه از اين عهدنامه تنها نامي باقي ماند.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
روزي شيخ را گفتند: «يا شيخ! فلان مريدت بر فلان راه افتاده است سستِِِ خراب» .
فرمود: «[ خوشا كه] بر راه افتاده است، از راه نيفتاده است» .
حالات و سخنان ابوسعيد ابوالخير _ محمدبن منور

«فرهنگ داستان نويسان ايران» با ويرايش جديد به بازار مي آيد
فارس: حسن بني عامري گفت: كتاب «فرهنگ داستان نويسان ايران» به زودي با ويرايش جديدي منتشر مي شود.
بني عامري ادامه داد: اين اثر كه هم اكنون در مرحله ويراستاري است و نشر قصه آن را منتشر مي كند، دربرگيرنده داستان ها و زندگي نامه تمام افرادي است كه در طول تاريخ داستان نويسي، اثري را از خود منتشر كرده اند.
وي با اشاره به اينكه تاليف و تدوين تاريخ نقد ادبي در ايران وقت و انرژي زيادي را از وي گرفته است، افزود: كار روي اين مجموعه كه جلد اول آن مربوط به قبل از سال هاي ۱۳۲۰ است، هنوز كه هنوز است به پايان نرسيده و نمي دانم چه موقع به پايان خواهد رسيد، چون تورق تمام روزنامه هاي آن سال ها براي پيدا كردن يك نقد، كار وقت گير و طاقت فرسايي است.

مجسمه زنده ياد شهريار در فرهنگسراي كار
فارس:در ايام دهه فجر، فرهنگسراي كار در راستاي بزرگداشت ياد و خاطره بزرگان عرصه ادب و هنر، نمايشگاه هنرها و صنايع دستي را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي كار ازجمله اين آثار هنري مجسمه شاعر انقلابي، زنده ياد شهريار ساخته دستان هنرمند كارآفرين جوان فرهنگسراست. اين نمايشگاه شامل آثار ديگري از هنرمندان خوداشتغال اين فرهنگسراست.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد همه روزه (به جز ايام تعطيل) از ساعت ۹ الي ۱۷ به نشاني: خيابان قزوين - خيابان شهيد سبحاني - پلاك ۲۶۴ مراجعه نمايند.

نورمن ويزدوم از سينما خداحافظي كرد
سر «نورمن  ويزدوم»   كمدين  انگليسي  در نودمين  سالروز تولدش  با فعاليت  درزمينه  سينما و تلويزيون  خداحافظي  كرد.
به  گزارش  بي بي سي ، نورمن  كارش  را در سينما درسال  ۱۹۴۸ آغاز كرد.
او با كلاه  پارچه اي  و كت  و شلوار گشاد معروفش ، در بيش  از ۲۰ فيلم  ازجمله  دردسر در فروشگاه  بازي  كرد.
نورمن  در فضا از فيلم هاي  معروف  او است  كه  شخصيت  وي  را بصورت  ملوان  بي دست  و پا نشان  مي دهد.
شخصيت  بسياري  از فيلم هاي  ويزدوم ، نورمن  نام  داشتند.
ويزدوم  در برنامه اي  در بي بي سي  در سال  ،۱۹۷۶ ترانه  معروف  بخاطراين كه  احمقم ، بهم  نخند را اجرا كرد.
محبوب ترين  فيلم  ويزدوم  نزد مردم  انگليس ، آخرين  شراب  تابستاني  نام دارد.
در سال  ۱۹۷۸ او براي  بازي  در نقش  يك  بيمار  سرطاني  به  جايزه  بفتا دست  يافت .
در سال  ۲۰۰۰ ويزدوم  براي  فعاليت  در زمينه  هنر و سرگرمي از سوي  ملكه انگليس  به  مقام  شواليه  دست  يافت .
ملكه  بريتانيا در مراسم  اهدا اين  نشان  گفت : از حركات  عجيب  و غريب  ويزدوم  در فيلم هايش  بسيار لذت  مي بردم .

ادبيات داستاني انقلاب اسلامي بررسي مي شود
ايلنا: ادبيات داستاني انقلاب در خانه داستان با حضور عده اي از صاحبنظران اين عرصه مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
محمدرضا بايرامي، رئيس خانه داستان ايران گفت: نخستين نشست دوره جديد خانه داستان ايران به بررسي ادبيات داستاني انقلاب اختصاص دارد.
وي با اشاره به مشكلاتي كه باعث توقف عملكردهاي خانه داستان ايران شده است افزود: خانه داستان مستقيما زير نظر سازمان فرهنگي هنري شهرداري اداره مي شود. متاسفانه نگاه درستي به اين مركز در ميان متصديان امور فرهنگي سازمان فرهنگي هنري وجود ندارد و اين مسئله باعث شده تا در اختصاص دادن بودجه به خانه داستان اقدام بايسته اي صورت نپذيرد.
وي افزود: اين نشست ساعت ۱۵ تا ۱۸ روز سه شنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور رضا سيد حسيني، دكتر محسن پرويز، فيروز زنوزي جلالي و محمدرضا سرشار در خانه داستان برگزار مي شود.
گفتني است؛ اين جلسه در خانه داستان ايران واقع در تقاطع خيابان بهار شيراز و خيابان دكتر شريعتي، خيابان كاج، پلاك ۴۴ تشكيل مي شود.

جشنواره فيلم هاي ايراني در افغانستان آ غاز شد
همزمان  با دهه  فجر انقلاب  اسلامي ايران ، اولين  جشنواره  فيلم هاي  ايراني در افغانستان  در كابل  پايتخت  افغانستان  آغاز به  كار كرد.
اين  جشنواره  از ديروز به  مدت  يك  هفته  در سينما آريانا در شهر كابل برگزار شده است .
«محمد كاظم  كهدوي » رايزن  فرهنگي  سفارت  ايران  در افغانستان  در آيين گشايش  اين  جشنواره  گفت : هفته  فيلم  ايران  در افغانستان  با همكاري  اين رايزني  و موسسه  افغان  فيلم  برگزار شده است .
رايزن  ايران  افزود: قراراست  فيلم هاي  تجارت ، سام و نرگس ، فرهاد، طوطيا، سامان ، آبي ، ساقي ، عطرياس ، نابخشوده  و مادر در سينماهاي  سراسر افغانستان  به  نمايش  در آيد.
چندي  پيش  نيز به  كمك  رايزني  فرهنگي  ايران  فيلم  دوئل  به  طور همزمان در تهران  و كابل ، اكران  شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
سگ هوشمند
تورنتو: يك زوج در كانادا دست به ابتكار جالبي زده اند و به والدين نگران، سگ تربيت شده اجاره مي دهند.
چندي پيش زوج مورد نظر، اين سگ را به ارزش ۱۶ هزار دلار خريداري كردند. اين حيوان قادر به كشف و شناسايي مواد مخدر است حتي اگر ۳۰ روز قبل در مكاني و يا داخل يك لباس مواد مخدر وجود داشته است، اين سگ قادر به شناسايي آن خواهد بود.بر اين اساس والديني كه به فرزندان خود مشكوك مي شوند مي توانند براي چند ساعت اين سگ را اجاره كرده تا مشخص شود آيا فرزند آنها در يك ماه اخير مواد مخدر به خانه آورده است يا خير.
عاقبت نيكوكاري
كلورادو: دو دختر نوجوان در آمريكا به جرم اهداي پيراشكي به همسايگان خود محكوم به پرداخت ۹۰۰ دلار جريمه و غرامت شدند.
اين دو دختر پس از تهيه پيراشكي ها، آنها را در كاغذهايي كه تصوير قلب روي آن حك شده بود پيچيد ند و پشت در منزل همسايگان قرار دادند.
اما يكي از همسايگان عليه اين دو نوجوان به دادگاه شكايت كرد. وي مدعي شد پس از ديدن پيراشكي ها دچار استرس شديدي شده كه اين فشار روحي منجر به بستري شدن وي در بيمارستان گرديده است.به همين دليل قاضي پرونده اين دو دختر نوجوان را به پرداخت ۸۷۱ دلار به عنوان غرامت و ۲۹ دلار به عنوان هزينه دادرسي محكوم كرد.
۲۰ سال زندگي با جسد پدر
كوالالامپور: دو مرد در مالزي جسد پدرشان را به مدت ۲۰ سال زير فرش خانه شان پنهان كردند چون پول لازم براي انجام مراسم كفن و دفن او را نداشتند.
به گفته پليس با توجه به اينكه دو پسر متوفي بي سواد و فقير بودند نمي دانستند با جسد پدر چه بكنند، به همين دليل آن را زير فرش پنهان كردند و در حال حاضر تنها چند تكه استخوان از جسد مورد نظر باقي مانده است.چند روز قبل هنگامي كه يكي از دوستان اين دو مرد متوجه موضوع شد، از آنها خواست استخوان هاي پدر را دفن كنند، اما چون با مخالفت فرزندان مواجه گرديد پليس را خبر كرد.
سگ، بلاي جان پستچي ها
لندن: از اين پس پستچي ها با پاي پياده به توزيع مرسولات پستي در يكي از خيابان هاي كشور انگليس نخواهد پرداخت.
طي چند ماه اخير، يك سگ وحشي چندين بار به پستچي ها در اين خيابان حمله ور شده است، به همين دليل براي توزيع نامه ها در اين خيابان دو پستچي مامور شده اند كه يكي از آنها به رانندگي مي پردازد و ديگري به توزيع نامه ها. البته هنگامي كه يكي از پستچي ها براي توزيع مرسولات پستي از خودرو پياده مي شود، راننده نيز محيط اطراف را تحت نظر مي گيرد تا سگ وحشي به همكارش حمله نكند.
جريمه خودرو پليس
برلين: يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي شهر برلين، خودرو همكارانش را به دليل توقف در خلاف جهت خيابان جريمه كرد.
همكاران اين مامور وظيفه  شناس كه مشغول نصب رادار كنار خيابان بودند، خودرو پليس را در خلاف جهت خيابان پارك كرده بودند به همين دليل، قبض جريمه روي شيشه جلوي خودرو چسبانده شد.مامور وظيفه شناس در توجيه اين عمل خود گفت: قانون براي همه يكسان است.
شكايت عليه مرده
ويرجينيا: چند شركت عرضه كننده لوح هاي فشرده موسيقي عليه يك پيرزن ۸۳ شكايت كردند غافل از اينكه وي يك ماه پيش از شكايت آنان از دنيا رفته بود.اين شركت ها مدعي شدند كه اين خانم ترانه هاي لوح هاي فشرده آنان را به صورت رايگان در اينترنت عرضه مي كند به همين دليل ضرر هنگفتي به آنان وارد كرده است.اما هنگامي كه برگه احضاريه دادگاه به خانه پيرزن رسيد مشخص شد كه او يك ماه قبل جان باخته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۹ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس كلاه اسقف (استروفيتوم)
001689.jpg
نام علمي: Astrophytum myriostigma
خانواده: CACTACEAE
اين كاكتوس استوانه اي و چندوجهي به طول ۲۰ و قطر ۱۰ سانتي متر مي رسد و سطح آن آرد آلود مي باشد.
گلهاي قيفي شكل زرد با مركز قرمزرنگ در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكاني گرم و روشن و دور از تابش مستقيم آفتاب نياز دارد. خاك مناسب: ۲ قسمت خاك رس، ۱ قسمت خاك برگ پوسيده، ۱ قسمت ماسه، به اضافه مقدار كمي پودر استخوان و سنگريزه مي باشد.
در فصل بهار و تابستان در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد خاك گلدان خشك شود. در زمستان به گياه آب ندهيد و گلدان را در محلي روشن و خنك با دماي ۱۰-۵ درجه سانتي گراد و هوايي خشك قرار دهيد زيرا رطوبت هوا در اين فصل باعث ايجاد رگه هاي زرد و قهوه اي رنگ روي گياه شده و باعث پوسيدن آن مي شود. از ارديبهشت تا مردادماه هر سه تا چهار هفته يكبار كود مخصوص كاكتوس به گياه بدهيد.
ازدياد: كاشت بذر در حرارت ۲۱ درجه سانتي گراد و تهيه و كاشت قلمه در تابستان كه پس از ۳-۲ ماه ريشه دار مي شوند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |