يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
سازمان دفاع آمريكا وب سايتهاي جديد راه اندازي مي كند
عوام فريبي پنتاگون
گروه انفورماتيك: پنتاگون در حال راه اندازي چند سايت خبري جديد براي جذب مخاطبان بيشتري در سطح جهان است و اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند اين اقدام پنتاگون به منظور عوام فريبي مخاطبان صورت گرفته است.
به گزارش سي.ان.ان، در حال حاضر پنتاگون دو وب سايت خارجي دارد كه يكي متعلق به منطقه بالكان و ديگري مربوط به منطقه اي در شمال آفريقا است. اكنون سازمان دفاع ايالات متحده درصدد راه اندازي چند سايت خبري ديگر برآمده است كه موضوعات سياسي، ورزشي و سرگرمي را دربرمي گيرد. گرچه بنابه گفته مسئولان، اين سايت ها بيشتر براي اطلاعات جنگي راه اندازي شده است و درواقع اقدامي است براي توجيه اخبار كذب در زمينه جنگ عراق. صاحب نظران علوم ارتباطات؛ روايت ديگري از اين ماجرا دارند: به گفته تام روزنز تايل مدير پروژه هاي ارتقاء روزنامه نگاري در آمريكا «اين سايت تنها در ظاهر شبيه به يك سايت خبري است. اما در باطن آن داستان ديگري نهفته است و اينكه در پايين هر صفحه ذكر شده است كه اين سايت توسط وزارت دفاع آمريكا حمايت شده مهر تأييدي بر انحراف سايت مذكور است.»
در واقع به عقيده بسياري، اين سايت خط بطلاني است بر ادعاي عدم تطميع روزنامه نگاران حامي دولت آمريكا توسط جورج بوش. بنابه مدارك موجود نائب رئيس پنتاگون پل ولفوويتز بر اين نكته كه پنتاگون روزنامه نگاران مخالف با سياست هاي ايالات متحده را نبايد استخدام كند تأكيد كرده است. بسياري از فعالان حزب دموكرات خواستار پايان سريع پروپاگانداي فرمايشي دولت بوش شدند و سايتهاي جديد را تنها ظاهرسازي و عوام فريبي جديدي از سوي دولت بوش خواندند.

حضور Dialup كم رنگ مي شود
ماراتن پرسرعت
001710.jpg
گروه انفورماتيك: شركت هاي بزرگ اينترنتي آمريكا كه خدمات خود را با فناوري Dial-up به مشتركان ارائه مي دادند، اكنون براي بقاي خود دچار مشكل شدند.
به گزارش واشنگتن پست، شركت هايي مانند ارث لينك(Earthlinc) در حالي كه مدت ها با ارائه سرويس  Dial upدر عرصه اينترنت فعاليت مي كردند، اكنون روز به روز بيشتر براي ارائه خدمات پرسرعت احساس نياز مي كنند و سعي در فراهم كردن اين گونه تماس ها براي كاربران خود دارند.
گروه هاي ديگري مانند آمريكن آنلاين(AOL) نيز كه روزي سرآمد ارائه دهندگان سيستم Dial up بود، امروزه با همكاري چند شركت مخابراتي سعي مي كند نام خود را در زمينه خدمات اينترنتي زنده نگه دارد؛ در واقع به گفته مؤسس شركت ارث لينك، اسكاي ديتون، شركت اي. او. ال در رقابت با شركت هايي مانند ياهو انگيزه هاي فراواني دارد، چنان كه تمام پروژه هاي آتي خود را فعلاً متوجه اين هدف كرده است.
به هرحال درشركت هاي ديگر اينترنتي هم داستان به همين گونه است. ديتون كه پيش از اين به عنوان مؤسس شركت ارث لينك معرفي شد اكنون براي هدايت مؤسسه جديدي كه قرار است تماس هاي پرسرعت ارث لينك را فراهم كند از سمت پيشين خود كناره گيري كرده است و اين امر گرچه به ظاهر انتقال مسئوليت ساده اي است اما در واقع بيانگر آن است كه مسئله برقرار شدن تماس هاي پرسرعت براي شركت هاي اينترنتي بسيار حياتي تر از آنچه تصور مي شود است. ارث لينك در صدد است تا با همكاري يك شركت معتبر كره اي تا سال ۲۰۰۹ تعداد كاربران خود را به رقمي معادل سه ميليون نفر برساند.
ديتون براي تأكيد خود براي همكاري با كره اي ها چنين استدلال مي كند: در حال حاضر در كره جنوبي بسياري از افراد با استفاده از تلفن همراه خود مي توانند كارهاي زيادي از مشاهده برنامه هاي تلويزيوني تا برقراري كنفرانس هاي آنلاين را با اينترنت پرسرعت انجام دهند.
اما اگر شما در قلب آمريكا در شهري مانند سانتامونيكا (شهري واقع در ايالت كاليفرنيا) بپرسيد مردم از موبايل چه استفاده اي مي كنند، شايد پاسخش به برقراري چند تماس تلفني و گرفتن تعدادي عكس  خانوادگي خلاصه شود.
ارث لينك تصميم دارد كه با برقراري تماس هاي پرسرعت تحول عظيمي را در پايه و اساس اين عرصه و شيوه برقراري تماس هاي اينترنتي ايجاد كند.
رقباي فعال
اما رقباي ارث لينك مانند اي.او.ال نيز از كار ننشسته اند. اي. او. ال از يك سال پيش به فكر رساندن خود به ماراتن اينترنت پرسرعت آمريكا افتاد و با فروختن خدمات DSL به كاربران دست و پايي هم زد اما اواخر سال گذشته حضور خود را در بازار اين خدمات كم رنگ كرد. به گفته سخنگوي اين شركت «اي.او.ال» در سال ۲۰۰۵ نيز اقدام به سياست گذاري هاي بسيار جدي براي پوشش اينترنت پرسرعت خواهد كرد؛ اي.او.ال تصميم دارد كه خدماتي نظير شركت ياهو ارائه دهد تا هم مخاطبان بيشتري دريافت كند و هم تبليغات بيشتر. اي.او.ال همچنين قرار است وب سايت هاي جديد را نيز در Aol.com ارائه دهد.
به هر حال تعداد بيشتر كاربران واتصال راحت تر هدف اصلي و نهايي هر شركت اينترنتي است اما با تحولات فني از يك سو و وجود شركتهاي هم  ارز و پرقدرت از سوي ديگر ميدان رقابت ها و بقاي اين عرصه را روز به روز سخت تر مي كند و شركت ها تنها در صورتي مي توانند اميد به تداوم فعاليت هاي خود داشته باشند كه همگام با فناوري و تحولات روز پيش روند.

چاي دندان ها را مستحكم مي كند
دانشمندان دريافتند وجود ماده فلور در چاي موجب استحكام ميناي دندان ها مي شود.
به گزارش ايسنا، فلور موجود در چاي همچنين در جلوگيري از تشكيل باكتري ها در دهان مؤثرست و مصرف فلور به صورت طبيعي براي بدن بسيار مفيد است.
با در نظر گرفتن اين كه چاي بعد از شير از پر مصرف ترين مايعات است، مي توان تاثير مثبت آن را روي دندان ها متصور شد.

نرم افزار
بازهم جستجوگر جديد ياهو
گروه انفورماتيك: ياهو در حال ارايه ابزار جديدي است كه به جست جوگران اينترنت امكان مي دهد اطلاعات آنلاين را و به ويژه اطلاعات مربوط به مقالات و يا متون ديگري را كه مطالعه مي كنند، جست وجو كرده و بيابند.
به گزارش System group، نسخه تستي از ابزار Y!Q، اينترنت را با يك كليك كردن ساده بر روي ماوس براي يافتن مطالب مورد نظر، جست وجو مي كند؛ به عنوان مثال، كاربري كه در حال مطالعه مقاله اي است، چنانچه بر روي لينك Y!Q كليك كند، فهرستي از مطالب مرتبط با همان مقاله را دريافت مي كند. اين كاربر سپس مي تواند بر روي صفحه اي كليك كند كه تمامي نتايج جست وجو بر روي آن صفحه نمايش داده مي شوند.اين ابزار، جديدترين امكان در ميان قابليت ها و محصولاتي است كه توسط ياهو و گوگل و رقيب اين شركت Mountain View ارايه شده اند. گوگل بدعت گذار تكنولوژي جست وجو بوده، ياهو و MSN نيز درصدد پشتيباني از اين تكنولوژي براي كاربران خود هستند. ياهو و گوگل به تازگي ابزارهاي جديدي را نظير تكنولوژي جست  وجو بر اساس منطقه جغرافيايي عرضه كرده اند.ياهو اعلام كرده است كه ابزار Y!Q را به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي دهد كه آن را بر روي صفحات اخبار در next.yahoo.com امتحان كنند.
اين تكنولوژي را همچنين مي توان به عنوان يك ميله ابزار دانلود كرده و يا آن را درون وب سايت قرار دهند. اين تكنولوژي بر روي كامپيوترهاي شخصي و يا كامپيوترهاي Mac قابل استفاده بوده و بر روي هر مرورگري نيز قابل اجرا ست.

هوش مصنوعي
آينه پيشگو ساخته شد
ايرنا: محققان آزمايشگاه اكسنچر تكنولوژي در نيس فرانسه موفق شده اند، آينه اي ابداع كنند كه قادر است آثار گذشت روزگار بر سيماي افراد را پيشاپيش و چندين سال زودتر در مقابلشان قرار دهد. به نوشته نيوساينتيست، آينه جديد مجهز به يك صفحه تلويزيوني مسطح است كه به چند دوربين و يك كامپيوتر قدرتمند متصل است.
در ابتداي كار، اين آينه صرفا به صورت يك آينه پيشرفته عمل مي كند؛  به اين معني كه تصوير چهره شخص را با استفاده از دوربين هاي مختلف تهيه مي كند و آن را به وي عرضه مي دارد.
اين آينه از طريق شبكه اي از دوربين هاي با درجه تفكيك بالا كه در محل زندگي شخص نصب شده ، شيوه زيست او را تحت نظر قرار مي دهد.
دوربين ها همچنين نوع غذا و نوشيدني هايي را كه شخص در طول روز مصرف مي كند مشخص مي سازند.
آينه جادويي در عين حال از شخص درباره آنچه مي خورد و مي نوشد و فعاليت هايي كه انجام مي دهد پرسش مي كند و پاسخ هاي شخص را در محاسبات خود وارد مي سازد.
بر مبناي اطلاعاتي كه به اين ترتيب از شيوه زيست هر فرد تهيه مي شود، دستگاه مشخص مي كند كه اگر شخص به همين روش ادامه دهد تا چند سال آينده شرايط فيزيكي بدن و چهره   اش چگونه خواهند بود و براي مثال چه ميزان بر وزنش اضافه مي شود و يا چه اندازه بر چين و چروك هاي چهره اش افزوده خواهد شد.
آنگاه با استفاده از داده ها، تصويري از چهره آينده شخص تهيه كرده كه در برابر او و در كنار تصوير زمان حال وي در آينه ظاهر مي شود.

آف لاين
بررسي كاربرد نانو در صنعت لاستيك
گروه دانش:  هم انديشي بررسي كاربرد نانو در صنعت لاستيك با محور ايده پردازي و خلاقيت در فناوري نانو در دانشگاه پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.
به گزارش ايتكا، يكي از اساتيد دانشگاه صنعتي اميركبير هدف از اين همايش را ارتباط محققان و دانشگاهيان با دست اندركاران صنعت دانست. وي گفت: اهميت فناوري نانو در پليمرها در چنين نشست هايي بحث خواهد شد و صاحبان صنايع از اين فرصت مي توانند براي آشنايي با اين فناوري جديد بهره بگيرند. وي تصريح كرد : بدون فرهنگ سازي ارتباط با توليدكنندگان و مصرف كننده نهايي نمي توان به رشد قابل توجهي در زمينه كاركرد نانو در صنايع پليمري دست يافت.
شاه ميرزايي ، مدير كميته ترويج ستاد ويژه توسعه فناوري نانو به معرفي طرح ايده پردازي و خلاقيت در فناوري نانو پرداخت و با اشاره به خلاصه اي از فعاليت هاي ستاد ويژه توسعه فناوري و كميته ترويج اين ستاد گفت: بزرگ ترين خاصيت اين نشست ها مي تواند اين باشد كه چه طرح ها و ايده هايي توجيه اقتصادي داشته و قابليت اجرايي دارد.
تقوايي ، رييس شركت مهندسي و تحقيقات صنايع لاستيك نيز در اين مراسم گفت : در فرهنگ سازي نانوتكنولوژي موفق عمل نكرده ايم به همين دليل بسياري از موسسات تحقيقاتي و صنعتي با موضوع نانو آشنا نيستند و در استفاده از پديده نانوتكنولوژي هم دچار جهشي تكنولوژيك شده ايم.
راز تفاوت سلول ها كشف شد
ايرنا:دانشمندان تاكنون چنين مي پنداشتند كه همه سلول هاي موجود در جنين چهار سلولي يك پستاندار عينا نظير هم هستند، اما پژوهش هاي تازه روشن ساخته كه اين تلقي به كلي نادرست بوده است.
پيترووسكا نيتشه و همكارانش در مقاله اي در نشريه علمي Development گزارش داده اند كه هر يك از اين سلول هاي چهارگانه به شيوه متفاوتي عمل مي كند. اين محققان در پژوهش هاي قبلي خود بر روي جنين هاي دو سلولي موش ها مشاهده كرده بودند كه يكي از اين دو سلول در راستاي عمودي تقسيم مي شود در حالي كه سلول دوم در امتداد يك خطر تقريبا افقي.
در تحقيقات تازه خود، اين پژوهشگران كوشيدند جنيني با تركيب چهار سلول از نوع دوم بوجود آورند، اما جنين هايي كه با اين سلولهاي قابل تقسيم به صورت افقي بوجود آمد دچار نقص هاي عضوي شدند و شماري از آنها از بين رفتند.

آن لاين
پايان جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي
گروه انفورماتيك: دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال امروز در تهران به كار خود پايان مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، قرار است در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه كه بعد از ظهر امروز در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران برگزار شود، حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور داشته باشد.
اين نمايشگاه صبح چهارشنبه با حضور شركت هاي نرم افزاري و اينترنتي كشور كار خود را آغاز كرده بود.

ابر جامد در آزمايشگاه ساخته شد
گروهي ازمحققان در دانشگاه پنسلوانيا موفق شده اند با استفاده از ماده هليوم ، نخستين ابر- جامد را در آزمايشگاه توليد كنند. به گزارش ايرنا، دو محقق به نام هاي ايوئن - سئونگ كيم و موزز چان ، رفتار هليوم را كه تحت فشار زياد به حالت جامد درآمده بود و دمايش تا نزديك صفر مطلق كاهش يافته بود مورد بررسي قرار دادند و براي نخستين بار موفق شدند، حالتي را كه نظريه پردازان از سال ۱۹۶۹ وجودش را به صورت نظري ممكن اعلام كرده بودند، در آزمايشگاه توليد كنند. خواص اين ابر جامد تا حد زيادي شبيه ابر سيالات است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |