يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
متهم به قتل در دادگاه:
من شوهرم را نكشتم
001665.jpg
عكس: شقايق اديب
گروه حوادث: زني كه به اتهام قتل همسرش در زندان به سر مي برد، در آخرين جلسه محاكمه منكر ارتكاب
هرگونه قتلي شد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز محاكمه در شعبه ۸۰ دادگاه كيفيري استان برگزار شد و در ابتداي جلسه خاكي نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست پرداخت.
وي در اظهاراتش گفت: در اين پرونده نرگس (۲۴ ساله) متهم به مباشرت در قتل عمدي همسرش يدالله است. اين حادثه در تاريخ ۵ آذرماه سال ۸۲ در حالي اتفاق افتاده است كه روز حادثه زماني كه نرگس از مهماني به منزل مسكوني اش در سلطان آباد برمي گردد متوجه مي شود كه همسرش به همراه پسر خواهرش در حال كشيدن سيگار و استعمال ترياك است. به همين خاطر، با يدالله درگيري لفظي پيدا مي كند به طوري كه درگيري باعث مي شود كه يدالله با چاقويي كه در دست داشته به طرف همسرش حمله ور شده و او نيز كه به شدت از اين موضوع عصباني شده با چاقويي كه در اختيار داشته، ضربه اي را به سمت چپ مقتول وارد مي كند.
خاكي در ادامه افزود: پس از اين حادثه، نرگس كه از شدت ناراحتي از خانه بيرون مي آيد خود را به پايگاه بسيج ناحيه مي رساند و عنوان مي كند همسرش در خانه در حال كشيدن مواد مخدر و نوشيدن مشروبات الكلي است. زماني كه مأموران بسيج به همراه زن جوان به محل سكونت آنها مي روند با پيكر يدالله كه غرق در خون در جوي آب افتاده روبه رو مي شوند.
پس از انتقال جسد به پزشكي قانوني، كارشناسان اين مركز علت تامه مرگ را اصابت چاقو به ناحيه چپ سينه عنوان كرده و نرگس نيز در بازجويي هاي مقدماتي ضمن اعتراف به قتل دراين باره به مأموران گفته بود، همسرش هر شب با حالت نامناسبي به خانه مي آمد و همين موضوع باعث ايجاد اختلاف بين ما شده بود.
نماينده دادستان در پايان اظهاراتش با توجه به اعترافات صريح متهم و درخواست اولياي دم خواهان صدور حكم قانوني درخصوص پرونده شد.
در ادامه جلسه دادگاه، همسر اول مقتول كه از يدالله داراي سه فرزند بود، درخواست ديه كرد و در پاسخ به سؤال قاضي صولتي درباره مرگ همسرش گفت: همسرم پس از آشنايي با نرگس ديگر خيلي كمتر به خانه مي آمد و به طوري كه يك ماه بعد از آشنايي اش با اين زن، او را به عقد خود درآورد. روز حادثه هم وقتي يدالله كشته شد، نرگس با من تماس گرفت و مدعي شد كه يدالله در اثر خوردن مشروب فوت كرده است. در حالي كه مجيد خواهرزاده اش به من گفت وقتي متوجه درگيري نرگس با دايي ام شدم، بلافاصله از خانه بيرون آمدم و چند ساعت بعد متوجه شدم كه دايي به قتل رسيده است.
سپس پسر بزرگ همسر اول مقتول در جايگاه قرار گرفت و پس از طرح شكايت و درخواست ديه خطاب به قاضي گفت: چندين بار اين زن پدرم راتهديد به مرگ كرده بود و با قيچي نيز او را به شدت زخمي كرده بود.
در ادامه قاضي از نرگس (متهمه) خواست تا به دفاع از خود بپردازد.
وي قتل عمد همسرش را قبول نكرد و گفت: با اينكه در آن زمان ۷ ماهه باردار بودم مرا مورد اذيت و آزار خود قرار مي داد. هر شب در حالي كه حالت عادي نداشت به خانه مي آمد. روز حادثه وقتي به خانه آمدم و ديدم همسرم با پسر خواهرش در وضعيت مناسبي نيستند عصباني شدم و بعد از درگيري لفظي از خانه بيرون آمده و به مركز بسيج رفتم. پس از گزارش وقتي به همراه مأموران به محل برگشتيم، با پيكرخونين همسرم كه در جوي آب افتاده بود رو به رو شديم.آقاي قاضي من همسرم را نكشته ام.
قاضي از او پرسيد پس چرا در تمام مراحل، بازجويي و تحقيق، به قتل اعتراف كرده اي؟نرگس پاسخ داد: مدت ۱۰ سال است كه قرص اعصاب مصرف مي كنم مدتي نيز در بيمارستان رواني بستري بوده ام. من كسي را نكشته ام. پس از دفاعيات وكيل مدافع متهم، قاضي صولتي ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد و قرار است به زودي حكم در خصوص پرونده صادر شود.

حكم اعدام شهلا متوقف شد
001668.jpg
گروه حوادث: با دستور شعبه ۱۵ تشخيص ديوان عالي كشور، اجراي حكم اعدام شهلا جاهد متوقف شد.
عبدالصمد خرمشاهي در گفت وگو با خبرنگار همشهري، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: من و همكارم شكاتي با اختيارات پيش بيني  شده در قانون، به عنوان وكيل مدافع شهلا جاهد نسبت به دادنامه صادره از سوي شعبه ۲۶ ديوان عالي كشور اعتراض كرديم و شعبه مذكور نيز با استناد به ماده ۲۷ آيين نامه اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب، دستور توقف اجراي حكم را صادر كرد و اصل پرونده را از دايره اجراي احكام مطالبه كرده است.
خرمشاهي تأكيد كرد: با دستور صادر شده از سوي شعبه تشخيص، صرف نظر از اين كه اعتراض وارد است يا خير، فعلاً حكم اعدام شهلا اجرا نخواهد شد.
وي در خصوص ادامه روند پرونده گفت: اگر اعتراض ما وارد باشد، دادنامه نقض و پرونده براي رسيدگي مجدد به شعبه هم عرض ارجاع خواهد شد و در غير اين صورت اعتراض رد شده و پرونده به اجراي احكام بازخواهد گشت.
خرمشاهي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نامه قاضي جديد شعبه ۱۱۵۴ به آيت الله هاشمي شاهرودي تأثيري در اين تصميم گيري داشته يا خير گفت: در اين خصوص اطلاعي ندارم، ما به تكليف قانوني خود عمل كرديم و اعتراض خود را به شعبه تشخيص تقديم كرديم كه همان طوري  كه عرض شد مورد موافقت قرار گرفت.وكيل شهلا در مورد مصاديق مورد اعتراض خود توضيح داد: مهم ترين نكته اي كه بر آن تأكيد داشتيم بررسي دقيق تر موارد شكلي پرونده بود. براي ما نداشتن ابهام از نظر شكلي يا ماهوي اساسي ترين اصل پرونده است. به هر حال پرونده اي با اين ابعاد، اقتضاي رسيدگي بيشتري را دارد. به عقيده من شهادت شهود، نظريه كارشناسي و ادله جرم بايد بيشتر مورد دقت قرار گيرد.
اين وكيل پايه يك دادگستري در توضيح اين نكته كه آيا در رسيدگي مجدد به پرونده، متهم جديدي به دادگاه معرفي خواهد شد يا خير، گفت: وظيفه من دفاع از موكل است و اميدوارم در رسيدگي مجدد موارد شكلي پرونده و ابهامات موجود در آن مورد بررسي قرار گيرد. اين وظيفه قاضي پرونده است كه تشخيص دهد آيا متهم جديدي وارد پرونده مي شود يا خير.

حادثه در جهان
دستگيري زوجي كه فرزندان خود را شكنجه مي كردند
001752.jpg
گروه حوادث: پليس فلوريدا زوجي را كه متهم به شكنجه و گرسنه نگاه داشتن پنج فرزند خود هستند پس از رديابي تلفن هاي همراه آنها بازداشت كرد.
مأمور تحقيق پرونده، جيم كونيش اعلام كرد كه روز گذشته پليس سن جوآن ايالت يوتا ماشين اين زوج را در يكي از جاده هاي منتهي به اين شهر شناسايي كرده و به دنبال اين تعقيب و گريز ليندا دولار ۵۱ ساله و جان دولار ۵۸ ساله بازداشت شدند.
دادستاني فلوريدا ليندا و جان دولار را متهم به يك مورد آزار و اذيت كودكان و يك مورد شكنجه به ازاي هر پنج كودك كرده است.
طبق موارد اتهامي مطرح، ليندا و جان متهم هستند كه انگشتان پاي پنج كودك خود را با انبر كشيده و آنها را تا چند روز بي آب و غذا در اتاقي حبس مي كرده اند.
طبق قوانين فلوريدا، كودك آزاري حبس از يك تا سي سال را به دنبال دارد. جيم كونيش ادعا كرد كه اين زوج هنگام دستگيري هيچ مقاومتي از خود نشان نداده و در حال حاضر در بازداشتگاه موقت به سر مي برند.
پليس ايالت هاي نزديك به فلوريدا پس از آن كه پليس فلوريدا عكس هاي اين زوج را از طريق روزنامه ها و رسانه ها در اختيار شهروندان قرار داد و از عموم مردم براي بازداشت آنها كمك خواست اقدام به بازرسي بيست و چهار ساعته جاده هاي اصلي كرد.
طبق گزارش پليس اين زوج سرپرستي هفت كودك را كه فرزندان خود آنها نبودند بر عهده گرفته بودند و از اين هفت كودك دو نفر آنها مورد علاقه شديد ليندا و جان بودند كه از شكنجه هاي آنها جان سالم به در برده اند.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، پليس زماني متوجه اين كودك آزاري شد كه دو هفته پيش طي يك تماس تلفني با مركز پليس گزارش شد كه يك نوجوان ۱۶ ساله با آثار شكنجه بر روي بدنش به بيمارستان محلي آورده شده است. به گزارش بيمارستان محل بستري شدن اين نوجوان، وي با وجود ۱۶ سال سن ۲۷ كيلو وزن داشته و آثار كبودي بر روي بدن وي كاملاً مشهود بوده است. علاوه بر اين سر وي به دنبال ضربه هاي فراواني كه به وي وارد شد، دچار خونريزي شديد شده بود. طبق گفته پزشك قانوني، ليندا و جان اين نوجوان ۱۶ ساله را از دو پا از سقف آويزان كرده و سرش را با شدت به زمين مي كوبيدند. به دنبال كوبيدن سر اين نوجوان به شومينه، سرش از چند ناحيه دچار شكستگي شده بود.
پس از اين حادثه، پليس به دنبال اظهارات اين نوجوان به منزل محل سكونت وي مراجعه كرد و با برادران دوقلوي وي روبه رو شد كه با وجود ۱۴ سال سن تنها ۱۶ كيلوگرم وزن داشتند.
به شهادت قربانيان اين شكنجه ها، ليندا و جان كودكان را مجبور مي كردند كه در يك كمد كوچك خوابيده و براي جلوگيري از فرار آنها چندين زنگوله را جلوي درب كمدي مي گذاشتند تا از تكان خوردن آنها با خبر شوند.
علاوه بر اين جان متهم است كه براي تهديد و ترساندن بچه ها، يك اسلحه شكاري را همواره در منزل نگاه مي داشته است. به شهادت اين كودكان، ليندا و جان در طول روز آنها را با زنجير به يكديگر بسته و اجازه حركت به آنها نمي دادند. مأمور تحقيق پرونده در اين خصوص مي گويد: طبق گزارش پزشك قانوني، هيچ  آثاري از سوءاستفاده جنسي در اين كودكان مشاهده نشده است آنچه به اثبات رسيده شكنجه هاي وحشيانه اي است كه اين زوج در خصوص پنج فرزند خوانده خود به انجام رسانده اند. عكس هاي گرفته شده از اين كودكان انسان را به ياد آشوتيز مي اندازد.
پليس اين هفت كودك را پس از معاينه و درمان در بيمارستان به مؤسسه خيريه نگهداري از كودكان سپرد.

ادعاي جديد در پرونده مرگ مرد سرايدار
گروه حوادث: با ادعاي جديد مردي كه متهم است با مشاركت همسرش يك سرايدار را به قتل رسانده است، پرونده براي تحقيق بيشتر به پزشكي قانوني انتقال يافت.
به گزارش خبرنگار ما، اين زوج جوان كه جمال الدين.ب و سعديه نام دارند متهم هستند كه در شهرك غرب سريدار يك خانه را كه جمال الدين نام داشت به بهانه اي به خانه شان كشانده و او را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده اند. با كشف جسد و به دست آمدن سرنخ هايي  در پرونده، زوج جوان توسط مأموران اداره آگاهي تهران شناسايي و دستگير شدند.
هر دو متهم در جلسات متعدد بازجويي به قتل اعتراف كردند و تنها انگيزه خود را تهديدات مقتول نسبت به سعديه عنوان كرده اند.در جلسه محاكمه اين زوج جوان كه چندي قبل در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان به صورت غيرعلني برگزار شد، متهم رديف اول مدعي شد كه همسرش توسط جمال الدين مورد آزار و اذيت قرار گرفته بود و وي در دفاع از شرافتشان، جمال الدين را به قتل رسانده است.قاضي ياورزاده و چهار مستشارش، بنا به اظهارات متهم رديف اول و ادعاهاي وي در جلسه غيرعلني دادگاه، پرونده  را براي بررسي بيشتر مجدداً به پزشكي قانوني انتقال دادند. به اين ترتيب، با اعلام نظريه پزشكي قانوني و اثبات يا رد ادعاي مرد جوان، حكم در خصوص پرونده صادر خواهد شد.

اشد مجازات براي برادر قاتل
گروه حوادث: حكم اعدام براي برادري كه متهم به قتل خواهرش است از سوي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، بهمن ماه سال گذشته جسد يك زن كه در آپارتماني به قتل رسيده بود در حوالي چهارراه مرتضوي كشف شد.
مقتوله با فشار دستمال يزدي به دور گردنش جان سپرده بود و بررسي ها از صحنه حادثه نشانگر اين مطلب بود كه عامل يا عاملان جنايت به راحتي وارد منزل مقتوله شده اند.
بررسي هاي پليس بر روي اين پرونده توسط كارآگاهان دايره ۱۰ آگاهي صورت گرفت. مأموران آگاهي در تحقيقات اوليه متوجه شدند مقتوله چندي پيش از همسرش جدا شده و به تنهايي در آن خانه زندگي مي كرد. همسر صيغه اي مقتوله اولين مظنون ارتكاب جنايت بود. وي تحت بازجويي قرار گرفت و ضمن رد ارتكاب جنايت برادر مقتوله را به عنوان مظنون اصلي قتل به كارآگاهان معرفي كرد. برادر مقتوله تحت بازجويي قرار گرفت و به قتل خواهرش اعتراف كرد. وي مدعي بود كه خواهرش به دلايل اخلاقي بايد كشته مي شد.
پرونده بعد از صدور كيفرخواست به دادگاه كيفري استان ارجاع داده شد. آخرين جلسه دادرسي بر روي اين پرونده هفتم بهمن ماه در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان زير نظر قاضي ياورزاده و چهار مستشارش برگزار شد.متهم بار ديگر به ارتكاب قتل اعتراف كرد. اولياء دم نيز خواستار قصاص نفس قاتل دخترشان شدند. روز گذشته حكم اعدام متهم مذكور از سوي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان صادر شد. در صورت تأييد حكم در ديوان عالي كشور، حكم اعدام برادر قاتل به اجرا گذاشته خواهد شد.

اعدام براي عامل جنايت شهرك نفت
گروه حوادث: روز گذشته مرد تبعه افغانستان كه مرتكب قتل يك پسر جوان ايراني شده بود از سوي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان به اعدام محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۳ و۳۰ دقيقه بامداد هفتم اسفند ماه سال ۸۲ تمامي اعضاي يك خانواده كه در شهرك نفت سكونت داشتند در خواب بودند كه دو سارق تبعه افغانستان به نامهاي احمد ۲۱ ساله و نصير ۱۹ ساله از ديوار منزل بالا آمدند و سپس با شكستن در انباري با يك ضربه كلنگ وارد محلي شدند كه قصد سرقت از آن را داشتند. صداي ضربه كلنگ اعضاي خانواده را از خواب پراند.مهدي ۲۳ ساله به همراه پدرش براي جويا شدن از سر و صداهاي غيرعادي در انباري منزل وارد حياط خانه شدند. احمد و نصير در حال جمع آوري اموال با ارزش داخل انباري بودند كه با حضور مهدي و پدرش غافلگير شدند.
درگيري بين دو طرف شروع شد. چند دقيقه اي از آغاز جدال بين آنان نگذشته بود كه احمد چاقويي را از جيب خود خارج كرد و به سوي مهدي حمله ور شد.
يك ضربه چاقو كافي بود كه مهدي به شدت مجروح شده و بر روي زمين بيفتد. احمد به سرعت از محل متواري شد. ولي نصير توسط پدر مهدي دستگير شد. اهالي منزل مأموران كلانتري را در جريان ماوقع قرار دادند. مهدي به بيمارستان ميلاد انتقال يافت ولي تلاشهاي پزشكي براي نجات وي مثمرثمر واقع نشد و پسر ۲۳ ساله جان سپرد. نصير در بازجويي هاي اوليه كه در كلانتري ۱۴۰ باغ فيض صورت گرفت، به طور صريح به سرقت از منزل پدر مقتول اعتراف كرد ولي اظهار داشت كه در ارتكاب قتل دخالتي نداشته است.پرونده قتل مهدي براي بررسي هاي پليسي به دايره
۱۰ آگاهي مركز ارجاع داده شد. با همكاري نصير محل اختفاي احمد كه يك ساختمان نيمه كاره بود شناسايي شد و متهم بازداشت شد. احمد به قتل مهدي اعتراف كرد و پرونده بعد از انجام مراحل دادرسي براي رسيدگي نهايي قضايي به شعبه۷۱ دادگاه كيفري استان انتقال يافت.
روز گذشته جلسه رسيدگي به اين پرونده قتل زير نظر قاضي عزيز محمدي و چهار مستشار وي در دادگاه كيفري استان برگزار شد.
قاضي اتهام يك فقره قتل عمدي و سرقت از منزل مقتول را به احمد تفهيم كرد و او نيز اتهامات را قبول كرد.نصير نيز متهم به سرقت از منزل مقتول شد كه وي نيز به اتهام وارده به خود اعتراضي نداشت. در پايان اين جلسه قاضي عزيز محمدي بر پايه درخواست قصاص نفس اولياي دم براي عامل اصلي جنايت و شواهد مندرج در پرونده احمد را به اتهام سرقت به سه سال حبس و۷۴ ضربه شلاق و از لحاظ ارتكاب جنايت به اعدام محكوم كرد. نصير نيز از سوي قاضي مذكور به سه سال حبس محكوم شد. حكم صادره تا۲۰ روز آينده قابل تجديد نظر خواهي است.

برخورد قطار با خودروي پرايد
مهر: مدير كل روابط عمومي راه آهن گفت:جمعه شب گذشته براثر برخورد قطار مسافربري سريع السير مشهد - تهران با يك خودروي پرايد، ۴ سرنشين اين خودرو در دم جان سپردند.
حميد صديق پور با بيان اين مطلب گفت: اين حادثه جمعه شب گذشته بين ايستگاه جوين در نزديكي سبزوار و شاهرود و در اثر بي احتياطي و بي توجهي راننده پرايد در هنگام عبور از ريل راه آهن و توقف آن در روي ريل، اتفاق افتاد.
وي افزود: علي رغم كشيدن ترمز اضطراري از سوي لوكوموتيوران، مدتي تا توقف قطار طول كشيد و همين امر باعث شد سرنشينان اين خودرو كه ۲ زن و ۲ مرد بودند جان خود را از دست بدهند.
گفتني است، رييس قطار علت اين واقعه را نداشتن محافظ در اطراف ريل راه آهن و همچنين عدم توجه رانندگان خودروها به علايم و تابلوهاي راهنما دانست.
به گفته وي شدت حادثه به گونه اي بود كه خودروي پرايد حدود ۱۲۰۰ متر روي ريل راه آهن كشيده شد و دو تن از قربانيان قابل شناسايي نيستند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |