يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
در ژنو
دور سوم مذاكرات ايران و اروپا فردا آغاز مي شود
اروپا با دادن اجازه فعاليت به منافقين ،بار ديگر توافق پاريس را نقض كرد
خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات ها گزارش داد: دور سوم مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا طي روزهاي آينده در ژنو برگزار مي شود.
خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد، گزارش داد: اين مذاكرات در ماه دسامبر در بروكسل آغاز شد، دور دوم آن ماه ژانويه در ژنو برگزار شد و قرار است دور سوم اين مذاكرات دوشنبه هفته جاري در ژنو برگزار شود.
ديپلمات هاي يادشده همچنين گفتند: قرار است مديران سياسي وزارت امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در اين مذاكرات حاضر شوند، ايران نيز هياتي متشكل از افراد عالي رتبه را به ژنو اعزام خواهد كرد.
اين خبرگزاري ادامه داد: خيلي زود است كه بگوييم آيا اقدامات اروپا براي واداشتن ايران به ارائه
تضمين هايي مبني بر اين كه به دنبال سلاح هسته اي نيست به ثمر مي رسد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات اروپايي كه خواست نامش فاش نشود، نوشت: ايراني ها قصد تسليم شدن ندارند و براي هر چيزي كه مي توانند به دست آورند، چانه زني مي كنند. اروپايي ها نيز همين طور هستند، اين پرهزينه تر از چيزي است كه هر دو طرف فكر مي كردند.
موضوع ايران در دستور كار نيست
خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات ها در وين گزارش داد : موضوع اصلي مورد توجه نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۱۰ اسفند ماه فعاليتهاي مصر خواهد بود و موضوع ايران در اين نشست مطرح نخواهد شد. اين گزارش حاكي است: پس از گذشت زماني نزديك به دو سال و ارائه هفت گزارش درباره فعاليت هاي هسته اي ايران اين نشست اولين باري است كه محمد البرادعي، رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارشي را از برنامه هسته اي ايران ارائه نخواهد داد و اين نتيجه معامله ايران در ماه نوامبر و زمان آخرين نشست شوراي حكام است كه طي آن تهران با تعليق برنامه غني سازي اورانيوم براي حركت به سمت عادي سازي پرونده اش در آژانس موافقت كرد. خبرگزاري فرانسه افزود: با اين حال انتظار مي رود كه البرادعي در نشست آتي شوراي حكام به تحقيقات دوساله آژانس از برنامه هسته اي ايران اشاره كند.
موافقت ايران با بازرسي مجدد پارچين
آسوشيتدپرس به نقل از ديپلماتهايي كه نامي از آنها نبرد، مدعي شد، ايران با بازرسي مجدد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از پارچين موافقت كرده است.
اين خبرگزاري آمريكايي به نقل از ديپلماتهاي يادشده كه خواستند نامشان فاش نشود افزود كه تاريخي براي بازرسي مجدد تعيين  نشده است، اما يكي از اين ديپلماتها گفت كه اين بازرسي پيش از نشست ۲۹ فوريه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام خواهد گرفت.
يك ديپلمات غربي مدعي شد: اين واقعيت كه آژانس خواسته است بار ديگر در بخشي ديگر از پارچين بازديد كند نشان مي دهد كه همچنان پرسشهايي درباره ماهيت فعاليت انجام شده در آن وجود دارد.
بنابر ديگر اخبار، دو تن از بازرسان آژانس روز گذشته وارد تهران شدند و تا روز پنج شنبه در ايران خواهند بود.
تصميم جدي خواهيم گرفت
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: اگر احساس كنيم اروپايي ها در مذاكرات خود با ايران مشغول وقت كشي هستند، براي حفظ منافع ملي تصميم  جدي خواهيم گرفت.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود در گفتگو با خبرگزاري فارس ضمن بيان اين مطلب افزود: ايران براي جلب اعتماد جهاني در روند مذاكرات هسته اي با آژانس بين المللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا داوطلبانه غني سازي اورانيوم را متوقف كرد، ولي اجازه نمي دهيم كه آنها با سوءاستفاده از اين حسن نيت ما را از دست يابي به فناوري صلح آميز هسته اي محروم سازند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: در مذاكرات خود با اروپا محدوديت زماني خط قرمز ما در حفظ منابع ملي محسوب مي شود و در صورتي كه آن را زير پا بگذارند ما هم مانند خود آنها عمل خواهيم كرد.
نماينده مردم شاهرود با تاكيد بر اينكه متاسفانه به تازگي خبرهاي ناخوشايندي از روند مذاكرات ايران و اروپا و تصميمات آژانس درباره محروم كردن ايران از دست يابي به انرژي هسته اي به گوش مي رسد تا ۵ سال ايران را از دست يابي به چرخه سوخت هسته اي باز دارند، تصريح كرد: در حقيقت اين اقدام مقدمات محروم كردن ايران از حق قانوني و طبيعي خود در دست يابي به انرژي صلح آميز هسته  اي است كه مطمئناً ما اين اقدامات را قبول نخواهيم كرد و به فعاليت هاي خود در چارچوبهاي بين المللي ادامه خواهيم داد.
تلاشهاي آمريكا براي اخلال در مذاكرات هسته اي ايران و اروپا ادامه دارد
اتحاديه اروپا تاكيد كرد: سياست تعامل اين اتحاديه با ايران ادامه خواهد داشت و شيوه بروكسل براي نزديك شدن به اين كشور با شيوه واشنگتن متفاوت است.
خانم اما اودوين سخنگوي روابط خارجي كميسيون اروپا روز جمعه در بروكسل به خبرنگاران گفت: در مورد ايران و سوريه، ما در حال فعاليت بر روي يك سياست تعامل هستيم. با ايران مذاكراتي را براي توافقنامه تجاري و همكاري بعمل آورده ايم.
هدف مردمسالاري ما با آمريكاييها در اين دو كشور يكسان است ولي ما شيوه متفاوتي براي به اجرادرآوردن سياستهايمان داريم.
اما خاطرنشان كرد كه كاندوليزارايس وزير امور خارجه روز جمعه گفت كه حمله نظامي به ايران اكنون در دستور كار اين كشور نيست.
اودوين تشريح كرد: ما سياست هاي خودمان را در مورد اين كشورها با اين هدف بكار مي بريم كه به اين كشورها نزديكتر شويم بطوريكه تا جايي كه مي توانيم بر حركت اصلاحات در اين كشورها تاثير بگذاريم چون چنانچه شما به مردمسالاري علاقه مند باشيد مجبور به حمايت از اصلاحات در هر يك از اين كشورها هستند.
وي گفت كه اتحاديه اروپا در حال فعاليت براي دستيابي به توافقنامه تجاري با ايران در حيطه مذاكرات گسترده تر است.
اما «كاندوليزا رايس» روز گذشته در نشست خبري مشترك با «گرهارد شرودر» صدر اعظم آلمان، مدعي شد: «رفتار ايران نگراني جامعه بين الملل را در پي داشته است كه اين امر باعث اتحاد جامعه بين الملل (عليه ايران) شده است.»
وي كه تلاش مي كرد برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را تسليحاتي نشان دهد، افزود: «اقدامات ايران تحت پوشش فعاليت هاي هسته اي صلح آميز نگران كننده است.»
وزير امور خارجه آمريكا گفت: «اميدوارم ايراني ها از فرصت داده شده، استفاده كنند.»وي در ادامه اتهامات بي اساس خود افزود: «جمهوري اسلامي از تلاش هايي كه بمنظور پايبندي اين كشور به تعهدات خود در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد، سر باز زده است.»
رايس مدعي شد: «به نظر من ايراني ها تا اين تاريخ نشان نداده اند كه به تعهدات بين المللي خود پايبند هستند.»
وزير امور خارجه آمريكا ابراز اميدواري كرد فشارهاي ديپلماتيكي كه سه كشور آلمان، انگلستان و فرانسه بر ايران اعمال مي كنند، نتيجه بخش باشد.
صدراعظم آلمان هم پس از ديدار با كاندوليزا رايس وزير امور خارجه جديد آمريكا در برلين، از اتخاذ راهكار ديپلماتيك در قبال حل بحران هسته اي ايران بشدت حمايت كرد. وي با اصرار و پافشاري آمريكا در ايجاد تغيير دمكراتيك در ايران كه مي تواند تلاش هاي اروپا در مذاكره با ايران را به مخاطره اندازد، مخالفت كرد.
شرودر با اشاره به مذاكرات هسته اي تهران و سه كشور اروپايي گفت:ايراني ها حق دارند برنامه هسته اي غيرنظامي داشته باشند اما هرگونه تلاش آنها براي استفاده از اين برنامه در جهت توليد سلاح هسته اي، غيرقابل قبول خواهد بود.
صدراعظم آلمان تاكيد كرد: مهم اين است كه ايران حق دارد از نيروي برق هسته اي بهره مند شود اما ما با اين واقعيت كه آنها قابليت بالقوه نظامي دارند، مخالف هستيم.
از طرف ديگرخبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات غربي مستقر در وين اعلام كرد آمريكا به دليل اينكه خواهان رويارويي با ايران است در روند مذاكرات هسته اي اين كشور با اروپا ايجاد اخلال مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، اين ديپلمات كه نامش فاش نشده افزود: اروپاييها براي حمايت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني و اعطاي ديگر امتيازات به ايران، به شركت آمريكا در مذاكرات با تهران نياز دارند اما آمريكايي ها از آنجايي كه فكر مي كنند ايران در حال توسعه سلاحهاي هسته اي است، به جاي سازگاري، خواستار رويارويي با ايران هستند و روند مذاكرات با اروپا را مختل مي كنند. اين ديپلمات اروپايي با اشاره به تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران، در خصوص مذاكرات هسته اي تهران و اروپا گفت: زمان نتيجه گيري پس از چند ماه معامله، ماه ژوئن است.
محور مذاكرات رايس و مقامات روس در مورد ايران
وزير امور خارجه آمريكا پس از اعلام اينكه واشنگتن حمله قريب الوقوعي به ايران را در دستور كار خود ندارد، در مذاكره با مقام هاي روس بر موضع تند خود درباره برنامه هسته اي ايران تاكيد خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از برلين، «كاندوليزا رايس» كه كارشناس امور شوروي سابق است، در اولين سفر خارجي خود به عنوان وزير امور خارجه آمريكا با همتاي خود سرگئي لاوروف ديدار مي كند. اين در حالي است كه واشنگتن بر مسكو فشار مي آورد تا در امضاي توافقنامه سوخت هسته اي با ايران بمنظور استفاده از رآكتور هسته اي بوشهر تعلل كند.
حمايت روسيه از ايران
يك  نماينده  دوماي  روسيه  خواستار موضع گيري  قاطع  كشورش  در قبال  تهديدهاي  اخير آمريكا عليه  ايران  شد تا داستان  عراق  در مرزهاي  روسيه  تكرار نشود. الينا افاناسوا از جناح  ليبرال  دمكرات  روز گذشته در جلسه  علني  دوما گفت  به طور حتم  اگر اين  حمله  صورت  گيرد خطر بزرگي  براي  منطقه  خواهد بود چون ايران  مانند عراق  نيست  و با استفاده  از قدرت  نظامي و اقتصادي  مقابل آمريكا از تماميت  ارضي  خود دفاع  خواهد كرد.
اين  نماينده  دوما در نطق  خود خواستار تقويت  همكاريهاي  نظامي واقتصادي روسيه  با ايران  و حمايت  از اين  كشورشد و گفت  دو كشور از منافع  مشترك برخوردارند.
وي  گفت  ايران  در سه  سال  آينده  بعد از چين  و هند سومين  خريدار اسلحه روسي  در بازارهاي  جهاني  است  و نبايد فراموش  كنيم  كه  بازارهاي  ايران ظرفيت  تكنولوژي  پيشرفته  روسي  را دارد.
اين  نماينده  دوما با اشاره  به  همكاريهاي  شفاف  و صلح  آميز هسته اي  روسيه با ايران  و پذيرفتن  قراردادهاي  بين المللي  منع  گسترش  سلاح  هسته اي  از سوي اين  كشور كه  مورد تاكيد پوتين  نيز قرارگرفته  است ، گفت : ايران  با فشارروسها همچنين  قراردادهاي  جداگانه اي  با سازمانهاي  بين المللي  در امورهسته اي  امضا كرده  است .
با اجازه فعاليت به گروهك منافقين
اروپا بار ديگر توافقنامه پاريس را نقض كرد
فارس: برخي كشورهاي اروپايي با ايجاد فضاي باز مصاحبه و برگزاري كنفرانس هاي خبري براي اعضاي گروهك منافقين، توافقنامه پاريس با ايران را نقض مي كنند.يكي از بندهاي توافقنامه پاريس به اين مساله اشاره دارد كه سه كشور اروپايي بايد فعاليت گروههاي تروريستي مخالف جمهوري اسلامي ايران از جمله گروهگ منافقين را محدود كنند.
محمد محدثين، سخنگوي گروهك منافقين در كنفرانس خبري كه روز پنج شنبه سوم فوريه در پاريس برگزار شد، مدعي شد: ايران مواد و مهارت لازم براي عامل فعال كننده بمب اتم را بدست آورده است.
وي به نقل از منابعي كه آنها را سري ناميد، ادعا كرد: ايران همچنين به فناوري ساخت ژنراتور مولد نوتروني كه قطعه اصلي براي چاشني نوتروني است، دست يافته است.
رئيس كميته امور خارجه گروهك منافقين گفت: اكنون ايران موفق به كاربرد بريليوم با پلوتونيم ۲۱۰ براي مقاصد آزمايشي در آزمايشگاههاي بزرگ شده و به نقطه توليد صنعتي بسيار نزديك شده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام :
مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اجراي سياست هاي كلي نظارت مي كند
ايسنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد: به منظور ايجاد وحدت بيشتر بين حوزه و دانشگاه، از مسئولان حوزه علميه قم و دانشگاههاي كشور دعوت شده است تا با حضور در كميسيون علمي فرهنگي مجمع، در اين خصوص به بحث و بررسي بپردازند.محسن رضايي پس از پايان جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در اين جلسه ، بحث رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي كشور پي گيري شد؛ چون تا رسيدن به شاخص هاي مطلوب علمي فاصله زيادي داريم.وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با پايان كار تدوين سياست هاي كلي، كار مجمع تشخيص به اتمام مي رسد يا خير، گفت: مجمع طبق قانون اساسي، مشاور رهبري است و حق دخالت در امور اجرايي را ندارد بلكه بر اجراي سياست هاي كلي نظارت مي كند و بر اين اساس آيين نامه نظارت به زودي تصويب و خدمت رهبري ارايه مي شود.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: كشور هميشه به سياست گذاري احتياج دارد و علاوه بر اين موارد دفع اختلاف و دفع معضل نيز از وظايف مجمع است، بنابراين با پايان كار تصويب سياست هاي كلي، وظيفه مجمع پايان يافته تلقي نمي شود.
دعوت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از مردم براي شركت در راهپيمايي ۲۲ بهمن
ايسنا: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي با تبريك مجدد ايام الله دهه  فجر و تجليل از ايثاگران و شهيدان انقلاب اسلامي و گراميداشت ياد و آرمان هاي حضرت امام خميني (ره) از ملت شريف، آگاه، انقلابي و هميشه در صحنه  ايران اسلامي براي حضور حماسي در راهپيمايي ۲۲ بهمن دعوت به عمل آورد.در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: ملت ايران در آستانه  يوم الله ۲۲ بهمن كه عيد بزرگ ملي - مذهبي اوست و نيز فرا رسيدن ماه محرم، ماه پيروزي خون بر شمشير، بار ديگر شاهد آن است كه سردمداران كاخ سفيد زبان به تهديد گشوده و با ملت ايران از حمله  نظامي سخن مي گويد و اين حربه اي است كه ناكارآمدي خود را از دست داده و هم اكنون آمريكا حتي در ميان حاميان خود تنهاست و ملت ايران با حضور حماسي و مقتدرانه  خود در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن بار ديگر آمادگي خود را در دفاع از انقلاب، نظام و آرمان هاي آن به نمايش خواهند گذاشت.
برگزاري كنفرانس مبارزه با تروريسم درعربستان با حضور ايران
كنفرانس بين المللي مبارزه با تروريسم از روز گذشته به مدت چهار روز در رياض پايتخت عربستان سعودي آغاز شد.منابع خبري رسمي عربستان اعلام كردند، اين كنفرانس كه با سخنان امير عبدالله وليعهد عربستان افتتاح مي شود ۵۷ كشور و سازمان بين المللي شركت خواهند داشت.هدف از برگزاري اين كنفرانس بررسي ريشه هاي پديده تروريسم، دلايل پيشرفت آن، بررسي ارتباط ميان تروريسم با پول شويي، قاچاق سلاح و مواد مخدر، تبادل اطلاعات و استفاده از تجارب كشورها و سازمان هاي بين المللي براي مقابله با اين پديده اعلام شد.يك هيات هشت نفره سياسي و امنيتي از جمهوري اسلامي ايران براي شركت در كنفرانس بين المللي مبارزه با تروريسم عربستان جمعه شب وارد رياض پايتخت اين كشور شد.
مردم تركيه خواهان گسترش مناسبات با ايران هستند
ايرنا: براساس نتايج يك نظر سنجي در تركيه، اكثريت مردم اين كشور خواهان گسترش مناسبات كشورشان با ايران بوده و آمريكا را به عنوان يك كشور دوست تركيه نمي شناسند. بر اساس اين نظر سنجي كه روزنامه انگليسي زبان نيو آناتولين در سه شهر بزرگ آنكارا، استانبول و ازمير اجرا كرده و نتايج آن روز شنبه منتشر شد، ۷ /۸۷ در صد از شركت كنندگان در نظر سنجي به اين سوال كه آيا آمريكا را به عنوان كشور دوست تركيه مي شناسيد، پاسح منفي داده اند.
۳ / ۸۷ در صد از شركت كنندگان در اين نظر سنجي به اين سوال كه آيا آمريكاحق مداخله در ايران را دارد، پاسخ منفي داده اند.
۲ /۷۱ در صد به اين سوال كه آيا ايران را به عنوان تهديدي عليه تركيه ارزيابي مي كنيد، پاسخ منفي داده اند.

اخبار كوتاه
مقامات آمريكايي مراسم سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در اين كشور را لغو كردند
ايرنا: مقامات آمريكايي مراسمي را كه قرار بود در اواخر هفته جاري در هتلي در ايالت مونت گومري به مناسبت گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران برگزار شود، لغو كردند.
بر اساس گزارش روز شنبه پايگاه اينترنتي روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، مديريت هتل ماريوت ببيتيسدا نورث پس از اينكه متوجه شد كه برپايي اين مراسم برخلاف قوانين فدراليسم آمريكا است، مانع از برگزاري آن شد.
به نوشته الشرق الاوسط، قرار بود در اين جشن هزار ميهمان به دعوت مدير بخش حفظ منافع جمهوري اسلامي ايران در آمريكا شركت كنند.
اين روزنامه فرامنطقه اي به نقل از سخنگوي هتل ماريوت كه نامش را ذكر نكرد، نوشت: ما مراسم ياد شده را لغو كرديم زيرا متوجه شديم كه همكاري باايران يك اقدام غيرقانوني است. بر پايه همين گزارش، اعلام برپايي چنين مراسمي با اعتراض مقامات آمريكايي مخالف ايران روبرو شد. آنها در يك اقدام دسته جمعي از مديريت هتل خواستند تا مراسم مزبور را لغو كند.
تأكيد وزير علوم بر پيشتاز بودن دانشجويان در مقابله با تهديدات داخلي و خارجي
فارس: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشجويان بايد در مقابل تهديدات خارجي و داخلي نقش پيشتازي خود را به خوبي ايفا كنند. جعفر توفيقي با اشاره به نقش پيشتازي جريان دانشجويي در فعاليت هاي سياسي و ديگر عرصه هاي نظام، گفت: قشر دانشجو به عنوان قشر آگاه، تحليلگر و به عنوان يك قشر روشنفكر جامعه همانطوري كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش پر اهميتي را داشت، در شرايط فعلي هم بايد در پاسداري و حفاظت از نظام، ارزشها و آرمانهاي انقلاب اسلامي در برابر تهديدات داخلي و خارجي با هوشياري و استواري عمل كند. وزير علوم، تحقيقات و فناوري بدنه اصلي قشر دانشجو را هوشيار، آگاه، معتقد به نظام، آرما نها و ارزشهاي انقلاب اسلامي توصيف كرد و اظهار داشت: دانشجويان در عرصه هاي مختلف نظام حضور مستمر و مداوم دارند كه اين امر يك تضميني در مقابل تهديدات عليه نظام است.

ميزان و نحوه پرداخت عيدي و پاداش فرهنگيان اعلام شد
ايسنا: مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان حق التدريس به ميزان ساعات تدريس، عيدي دريافت مي كنند.
كليايي در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: همه معلمان حق التدريس در صورتي كه شش ماه (از اول مهرماه) سابقه خدمت در آموزش و پرورش داشته باشند، عيدي سال جديد را بطور كامل دريافت مي كنند.
وي افزود: عيدي معلمان حق التدريس داراي كمتر از ۶ ماه سابقه تدريس در آموزش و پرورش نيز به تناسب ساعت كار آنها پرداخت مي شود.
كليايي در خصوص پرداخت پاداش به معلمان حق التدريس نيز به ايسنا گفت: همچنين معلمان حق التدريس داراي سابقه ۶ ماه فعاليت پاداش مي گيرند.
مديركل امور اداري آموزش و پرورش يادآور شد: در حال حاضر حق التدريسها هيچ معوقه اي را از اين وزارتخانه طلب ندارند.
به گفته وي تنها دسته اي از فرهنگيان كه طي سالهاي ۷۱ تا ۷۹ دو سال ماموريت خارج از كشور داشته اند، حدود ۵۵ ميليارد تومان از آموزش و پرورش طلب دارند كه به دليل تامين اعتبار هنوز اين بدهي پرداخت نشده است.
كليايي گفت: همچنين ۲۰ ميليارد تومان از يارانه وام مسكن فرهنگيان هنوز پرداخت نشده است كه اين دو در كسر بودجه امسال آموزش و پرورش لحاظ شده است.
وي رقم عيدي فرهنگيان را نيز همانند ساير كاركنان دولت ۱۵۰ هزار تومان اعلام كرد.

شوراي نگهبان طرح تثبيت قيمت ها را تأييد كرد
ايرنا: شوراي نگهبان مصوبه مجلس درمورد طرح اصلاح ماده ۳ برنامه چهارم توسعه معروف به طرح تثبيت قيمت ها را مغاير شرع و قانون اساسي ندانست.
سخنگوي شوراي نگهبان با اعلام اين خبر افزود: اين مصوبه در جلسه ۱۴ بهمن ماه مورد بحث قرار گرفت و به تأييد رسيد.
براساس اين مصوبه قيمت فروش بنزين، نفت گاز، نفت سفيد، نفت كوره و ساير فرآورده هاي نفتي، گاز، برق و آب همچنين نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستي در سال اول برنامه چهارم، قيمتهاي پايان شهريورماه ۱۳۸۳خواهد بود.
مجلس همچنين در اين مصوبه دولت را مكلف كرد تا پايان سال دوم برنامه چهارم توسعه با اتخاذ تمهيدات لازم براي كاهش مصرف فرآورده هاي نفتي و افزايش ظرفيت حمل و نقل عمومي، نياز داخلي به فرآورده هاي نفتي را از محل توليدات پالايشگاههاي داخلي كشور يا فرآورده هاي جايگزين توليد داخلي تأمين كند.
صنايع خودروسازي و كارخانجات مرتبط نيز مكلف به برنامه ريزي براي كاهش مصرف حاملهاي انرژي و يا سازگار ساختن با محصولات جايگزين شدند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |