يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
شهرداري مالك همه پيكره هاي تبليغاتي شهر تهران شناخته شد
بعد از اين هر آن چيزي كه در رابطه با تبليغات محيطي در سطح شهر اكران شود بايد به تاييد شوراي نظارتي برسد
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نظارت شهرداري بر تبليغات محيطي و شهري گفت: سرانجام پس از ۹ ماه تلاش و پيگيري، شهرداري به عنوان مالك همه پيكره هاي موجود تبليغات محيطي شهر تهران شناخته شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محمد جواد محمدي زاده با اعلام اين مطلب افزود: مشكلي كه پيش از اين براي نظارت بر تبليغات محيطي و شهري وجود داشت اين بود كه بيلبوردهاي تبليغاتي تحت اختيار افراد و سازمان هاي مختلف بود.
وي همچنين از تشكيل شوراي نظارت محتوايي بر تبليغات شهري خبر داد و گفت: اين شورا با حضور يك عضو شوراي شهر، مديرعامل سازمان زيباسازي به نيابت از شهرداري تهران و نماينده وزارت ارشاد تشكيل مي گردد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران تصريح كرد: بعد از اين هر آن چيزي كه در رابطه با تبليغات محيطي در سطح شهر اكران شود بايد به تاييد شوراي نظارتي برسد.
محمدي زاده به اجراي مزايده عمومي براي واگذاري تابلوها و بيلبوردهاي تبليغاتي با هدف جلوگيري از انباشت درآمدها توسط تعدادي شركت تبليغاتي اشاره كرد و گفت: علاوه بر تابلوها و بيلبوردها، تبليغات محيطي و شهري را از طريق صفحه هاي تلويزيوني در نقاط مختلف شهر اجرا خواهيم كرد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران تاكيد كرد: بر اساس قانون مصوب شوراي اسلامي شهر تهران، تنها مرجعي كه مجوز تبليغات شهري را صادر مي كند سازمان زيباسازي شهر تهران است.

سازمان هواشناسي:
بارش برف و باران ادامه مي يابد
001704.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
واحد مركزي خبر: سازمان  هواشناسي  براي  مناطق  شمال ، شمال  غرب ، غرب ، شمال  شرق ، دامنه  رشته  كوههاي  البرز و تا حدودي  جنوب  غرب  كشور استمرار بارش  برف  وباران  پيش  بيني  كرد.
به  گزارش  اين  سازمان  نقشه هاي  هواشناسي  زبانه  پرفشار را بر روي  نوارشمالي  و زبانه  كم  فشار را بر روي  ساير نقاط كشور نشان  مي دهد.در لايه هاي  مياني  جو امواج  ناپايداري  كه  از روز گذشته  نواحي  شمالي كشور را تحت  تأثير قرار داده  است  همچنان  تا روز دوشنبه  ادامه  مي يابد.
از عصر دوشنبه  با نفوذ زبانه هاي  سامانه  پرفشار به  كشور از ميزان  بارش كاسته  مي شود و دماي  هوا نيز كاهش  محسوسي  خواهد يافت .
همچنين  از عصر سه شنبه  موج  ناپايدار ديگري  از سمت  شمال  غرب  و غرب  به كشور نفوذ مي كند و در روز چهارشنبه  بيشتر نقاط كشور را مجددا تحت تأثير قرار مي دهد و سبب  بارش  برف  و باران  مي شود.

با استفاده از ابزارهاي رصدي نجومي و
امكان رؤيت هلال ماه محرم در شامگاه ۲۱ بهمن ماه
پنج شنبه ۲۲ بهمن ماه آغاز سال ۱۴۲۶
هجري قمري و شروع ماه محرم است
001695.jpg
گروه علمي فرهنگي: براساس تقويم هاي موجود و رؤيت ماه با چشم غيرمسلح، آغاز محرم ،۱۴۲۶ روز جمعه مطابق با ۲۳ بهمن اعلام شده و اين در حالي است كه با اتكا به فتواي مقام معظم رهبري در ماه هاي گذشته و استفاده از ابزارهاي رصدي ديداري نظير دوربين دوچشمي و تلسكوپ در امر رؤيت هلال ماه، روز پنج شنبه ۲۲ بهمن ماه، آغاز سال ۱۴۲۶ هجري قمري و شروع ماه محرم است.
به گزارش خبرنگار ما، به نقل از مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران، هلال جوان محرم ۱۴۲۶ كه از آغاز سال جديد قمري خبر مي دهد، در شامگاه چهارشنبه ۲۱ بهمن در بخش هاي زيادي از كشورمان با استفاده از ابزارهاي قدرتمند قابل رؤيت است، بنا بر اين پنجشنبه ۲۲ بهمن، آغاز سال ۱۴۲۶ و شروع ماه محرم حسيني خواهد بود. لحظه مقارنه بامداد چهارشنبه ۲۱ بهمن و مصادف با ۲۹ ذيحجه ۱۴۲۵ است. اين هلال با سني برابر با ۱۵ ساعت و ۵۱ دقيقه در جنوب كشور شرايط مناسب تري براي رصد دارد.
به گفته مسعود عتيقي، مدت مكث اين هلال در شامگاه چهارشنبه ۲۱ بهمن، حدود ۳۷ دقيقه و لحظه غروب آفتاب در تهران ساعت ۱۷ و ۴۸ دقيقه و ۲۸ ثانيه است. همچنين طول كمان ماه برابر ۹۰ درجه و ارتفاع هلال از افق در لحظه غروب خورشيد ۶ درجه و ۴۱ دقيقه قوس است و در سمت ۲۵۲ درجه و ۴۹ دقيقه، ماه غروب مي كند. اين هلال، جوان و از جمله هلال هاي بحراني امسال است.

عمق زباله هاي كهريزك
001698.jpg
آسمان آبي ايران:عمق زباله در بعضي مناطق كهريزك حتي به ۸۰ متر نيز مي رسد. منطقه كهريزك ۴۲ سال است كه مكان اصلي دفن زباله هاي تهران محسوب مي شود.
بررسي ها نشان مي دهد عمق زباله در بعضي مناطق حتي به ۸۰ متر نيز مي رسد كه رقم بسيار قابل توجهي است. در طول اين سالها زباله در منطقه كهريزك دفن مي شده و يك لايه خاك روي آن ريخته مي شود، سپس دوباره يك لايه زباله بر اين خاك قرار مي گيرد. اين نحوه دفن زباله سبب شده است گاز متان در منطقه دفن زباله ها جمع شود كه استحصال اين گاز در دستور كار قرار دارد. گاز متان اين منطقه يا سوزانده خواهد شد و يا در صورت موافقت وزارت نيرو به برق تبديل مي شود. مقرر است از ابتداي سال آينده دفن زباله در منطقه كهريزك متوقف شود.

سه برابر اتوبوسها
001701.jpg
خبرگزاري فارس: سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در پاسخ به اظهارات نايب رييس كميته نفت و گاز مجلس اعلام كرد: ظرفيت جايگاه هاي فعال سوخت رساني به اتوبوس ها، سه برابر ميزان اتوبوس هاي گاز سوز شده موجود است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در بخشي از اين جوابيه آمده است: در خصوص ظرفيتهاي ايجاد شده براي سوخت رساني به اتوبوسهاي گازسوز به طور مكرر اطلاع رساني شده و نتيجه گيري آقاي حسن مرادي به طور قطع بر اساس اطلاعات نادرست از سوي منابعي است كه اساساً با فعاليت اتوبوس هاي گازسوز مخالفت مي كنند.

خريد اتوبوسهاي خارجي
001692.jpg
مديرعامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  گفت : با مصوبه  هيأت مديره،  اين  شركت  درپي  خريد اتوبوسهاي  خارجي است.
مصطفي  نوريان  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با بيان  اينكه  توليدكنندگان  داخلي  نتوانستند از لحاظ  كيفيت  خودروي  مورد نظر شركت  واحد را توليد كنند، افزود: با توليدكنندگان  اتوبوس  در چند كشور خارجي  مذاكره  شده  است  و با هر كدام  از آنها كه  بتوانند خودروي  مورد نظر شركت  واحد را از لحاظ  كيفيت  توليد كنند قرارداد بسته  خواهد شد.
وي  گفت : در مرحله  نخست  قرار است  ۵۰۰ دستگاه  اتوبوس  خارجي  وارد كشور شود.

۲۱ شهر جديد ساخته مي شود
واحد مركزي خبر: وزير مسكن  و شهرسازي  از تصويب  و اجراي  طرح  ۲۱ شهر جديد در كشور خبر داد.
علي  عبدالعلي  زاده  در مصاحبه  با خبرنگار گروه  اقتصادي  گفت : پس  از اين  سعي  خواهد شد تا با خروج  شهرهاي  جديد از مجموعه  دولت ، طرح  ايجاد شهرهاي  جديد آغاز شود.وي  افزود: با اين  هدف  سه  شهر جديد هشتگرد، بهارستان  و سهند تبريزكه  با افزايش  جمعيت  رشد قابل  توجهي  يافته اند وارد بورس  شده اند و از طريق  عرضه  سهام  آنها در بورس ، شركت  هاي  عمران  شهرهاي  جديد از حالت  دولتي  به  خصوصي  تغيير مي يابند.

تفاهم نامه ستاد ساماندهي اوقات فراغت
رئيس  كميسيون  فرهنگي ، اجتماعي  و زيست  شهري  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : شوراي  شهر و سازمان  ملي  جوانان  با برگزاري  جلسات  متعدد تفاهم  نامه ستاد ساماندهي  اوقات  فراغت  شهروندان  تهران  راتصويب  كردند.
رسول  خادم  در مصاحبه  با برنامه  كارنامه  شبكه  پنجم  سيما افزود: در دستورالعمل  شوراي  شهر چهار كميته  تربيت  بدني ، تفريحي  گردشگري ، فرهنگي تربيتي  و هنري  و كميته  علمي ، فني  و حرفه  اي  پيش  بيني  شده است . وي  تاكيد كرد: اين  كميته ها براي  ايام  تعطيل  شهروندان  به  صورت  تخصصي  و كارشناسي  برنامه ريزي  مي كند و از آذر ماه  امسال  اجرايي  شده اند. وي  با اشاره  به  اين كه  كميته  تربيت  بدني ۲۰ برنامه  ورزشي  را تا پايان سال  ۱۳۸۳ برنامه ريزي  كرده است ، افزود: برگزاري  مسابقات  دو همگاني  و دوچرخه سواري  از اقدامات  اين  كميته  است .

استانداري تهران:
خيابان خوابهاي تهران تحصيلات دانشگاهي دارند
ايرنا :مديركل  امور اجتماعي  استانداري  تهران  گفت : ۹/ ۴ درصد خيابان  خواب ها كه در چهار گرمخانه  تهران  اسكان  داشته اند، داراي  تحصيلات  دانشگاهي  بوده اند.
زهرا نژادبهرام    افزود: بر اساس  نتايج  يك  بررسي ، ۵/ ۱ درصد خيابان  خواب ها داراي تحصيلات  ليسانس ، ۴/ ۳ درصد تحصيلات  فوق  ديپلم  و ۴/ ۹ درصد تحصيلات  ديپلم داشته اند. به  گفته  وي ، اين  بررسي  نشان  مي دهد، از افرادي  كه  به  چهار گرمخانه  تهران ، مراجعه  داشته اند، فقط ۸ / ۰ درصد دچار معلوليت هاي  جسمي و فاقد توانايي هاي  لازم  براي  حضور در جامعه  بوده اند. وي افزود: تلاش  داريم  با استقراركامل  مددكاران  اجتماعي  در گرمخانه ها، وضعيت  روحي  و رواني  خيابان  خواب  هارا بهبود بخشيم .

زباله هاي بيمارستاني
ايرنا: مدير عامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  گفت : وزارت بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  هزينه  خريد دستگاه هاي  مخصوص  زباله سوز بيمارستاني  را تأمين  كند. ابوالفضل  ابراهيمي  راه  عملي  براي  كاهش  مخاطرات  زباله هاي  بيمارستاني  را سوزاندن  آنها دانست .
وي  گفت : دستگاه هاي  لازم  براي  تحقق  اين  مهم  در كشور وجود ندارد و بايد وزارت  بهداشت  در تعاملي  با شهرداري ، هزينه  خريد اين  دستگاه ها را تقبل كند.
به  گفته  ابراهيمي ، هزينه  دفع  و مقابله  با خطرات  زباله هاي  بيمارستاني  به حدي  است  كه  هزينه  خريد دستگاه هاي  زباله  سوز در قياس  با آن بسيار ناچيز خواهد بود.

مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري ها:
معضل ترافيك ناشي از عدم يكپارچگي
در مديريت شهري است
گروه شهري: شهرداري ها براي گسترش شبكه حمل و نقل شهري نيازي به عبور از فيلترهاي مرجع ندارند و در صورتي كه با مطالعات كارشناسي، اجراي طرح را ضروري تشخيص دهند، مي توانند اقدام كنند.
مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور افزود: شهرداري ها در سطح كشور ۴۷ درصد از كل بودجه و اعتبارات خود را به پروژه هاي ترافيكي از جمله خيابان گشايي و اصلاح هندسي اختصاص مي دهند و هيچ يك از اين طرح ها نيز به تصويب شوراي عالي ترافيك نمي رسد و ضرورت انجام آن را هر شهرداري بنا به مطالعات خود تشخيص داده و نسبت به تحقق آن اقدام مي كند.
وي با بيان اين كه طرح نواب بزرگترين طرح مداخله در شهرسازي تهران بود كه بدون تصويب اجرا شد، افزود: هنوز تعريف و مرزبندي مشخصي از احداث شبكه مونوريل تهران به شوراي عالي ترافيك ارسال نشده و حدود اين خرده سيستم و تداخل آن با ديگر سيستم هاي حمل و نقل شهري و ميزان مداخله آن در بافت هاي شهري براي اين شورا مشخص نيست كه در صورت دريافت اين مطالعات، تأييد و تصويب آن امكان پذير است.
فتح اللهي با انتقاد از عملكرد دولت در قبال يكپارچه شدن مديريت شهري گفت: متأسفانه بخشي نگري وزارتخانه و دخالت هاي جزيره اي آن ها مانع از تحقق اهداف و برنامه هاي شهرداري ها شده كه معضلات ترافيكي نيز جزيي از اين مشكلات است.
وي با اشاره به اقدامات شهرداري در تعريض و بازگشايي معابر و اصلاح هندسي تقاطع ها گفت: اضافه شدن روزانه ۱۴۰۰ خودروي جديد به شريانهاي شهري، باعث كمرنگ شدن موفقيت اين طرح ها شده و ادامه اين روند، مشكلات موجود را افزايش مي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |