يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۲ - Feb 6, 2005
وزير بهداشت و درمان:
فقط ۲۰ ميليارد تومان براي تجهيز بيمارستان ها اختصاص يافت
001713.jpg
گروه اجتماعي: امسال  ۲۰۰ ميليارد ريال  براي  توسعه  و تجهيز بيمارستان هاي  كشور تخصيص  يافته  است .
مسعود پزشكيان ، وزير بهداشت و درمان گفت: اين  ميزان  كمتر از ۵۰ درصد اعتبارهاي  پيش بيني  شده  در قانون  برنامه  و بودجه  است .
او، اعتبار مصوب  براي  توسعه  و تجهيز بيمارستان هاي  كشور را در سال  جاري  ۴۷۰ ميليارد ريال  ذكر كرد، در حالي  كه  براي  رفع  نيازها در اين  زمينه  بايد دو هزار ميليارد ريال  اعتبار تخصيص  مي يافت .
وي  افزود: اين  ميزان  اعتبار بايد براي  بيش  از ۳۰ طرح  بيمارستاني  در دست  اقدام  هزينه  شود.
وي  گفت : در زمان  حاضر ۲۰ بيمارستان  در سطح  كشور به  علت  كمبود اعتبار به  صورت  نيمه تمام  باقي  مانده  و نمي توانيم  از آن ها بهره برداري  كنيم .
براساس اين گزارش، مدير كل بودجه وزارت بهداشت در همين رابطه، از كسري اعتبار ۳۲۳ ميليارد توماني در سال ۸۳ خبر مي دهد، كه بخشي از آن، انتقالي از سال گذشته است و ۱۶۳ ميليارد تومان از رقم مذكور مربوط به پرداخت هاي پرسنلي همچون مرخصي مناطق محروم، كارانه ها و پاداش هاي پايان خدمت است.
به گفته دكتر محمدرضا ملكي، اين وزارتخانه حتي براي حفظ وضعيت موجود نيز با كسري ۱۵۹ ميليارد توماني روبه روست. در حالي كه براساس توافقات به عمل آمده از سوي وزارت بهداشت با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، بودجه دانشگاههاي علوم پزشكي، رشد ۶ درصدي داشته كه طبق ضوابط اجرايي در سال ۸۴ فصل اول و ششم بودجه به ترتيب پرداخت هاي پرسنلي و بيمه، رشد ۸/۵ درصدي و ساير فصول نيز ۹۵ درصد اعتبار مصوب سال ۸۳ رشد بودجه اي خواهند داشت كه اين مجموعه رشد از نظر عدد و رقم جوابگوي نيازهاي اين بخش نيست.
در ادامه اين گزارش دكتر حسن امين لو معاون پارلماني وزارت بهداشت كه در نشست خبري اخير خود گفت: افزايش سالانه ۱۱ درصد به بودجه را حداقل تا پايان برنامه ۵ ساله چهارم را الزامي مي داند و تأكيد مي كند كه با توجه به بودجه تصويبي و براساس ماده ،۹۰ وزارت بهداشت، ۶۰۰ ميليارد تومان طلب دارد.
به گفته وي، بودجه اين وزارتخانه در سال جاري حدود ۳۱۴۰ ميليارد تومان بوده كه براساس لايحه بودجه، اين رقم در سال ۸۴ به ۳۲۵۶ ميليارد تومان افزايش يافته كه رشد ۳ تا ۴ درصدي را نشان مي دهد.
اين در حالي است كه اين ميزان افزايش در قبال كسري بودجه وزارت بهداشت، ناچيز است و در حالي كه به گفته معاون پارلماني اين وزارتخانه، خوشبينانه ترين حالت سهم مردم در تأمين هزينه سلامت خود، هم اكنون ۵۰ درصد است، كه مي بايست تا پايان برنامه پنج ساله چهارم، به ۳۰ درصد كاهش يابد. بدين ترتيب از ۶ هزار ميليارد تومان هزينه بهداشت و درمان در سال جاري، حدود ۳ هزار ميليارد تومان آن از جيب مردم پرداخت شده است.
وي همچنين با اعلام اين كه ۳ درصد از مردم پس از بستري بيش از ۴۰ درصد از سرمايه  زندگي شان را هزينه درمان خود مي كنند، اظهار مي كند كه طبق هدف گذاري، اين رقم بايد از ۳ به ۱ درصد تنزل پيدا كند.
وزير بهداشت  و درمان  همچنين  از آغاز طرح  نوسازي  ناوگان  اورژانس  كشور درسال  جاري  خبر داد.
پزشكيان  افزود: براي  اجراي  اين  طرح  امسال  ۸۲ دستگاه  آمبولانس  توسط  شركت  ايران  ديزل  خودرو وارد ايران  شده  است .او گفت : اين  دستگاه ها به علت  نداشتن  استاندارد كافي  هنوز پلاك  نشده  وبيمه  نمي شوند.وي  افزود: قصور شركت  ايران  ديزل  خودرو در عمل  به  تعهد خود با وزارت  بهداشت  و درمان  موجب  شده  است  اين  وزارتخانه  نيز در نوسازي  ناوگان  اورژانس  كشور موفق  به  عملي  كردن  تعهدات  خود نشود.
وي  گفت : اين  شركت  قرار بود در شهريور ماه  امسال  ۶۰۰ دستگاه  آمبولانس  تحويل  دهد ولي  به علت  قصور مزبور، از قرارداد با اين  شركت  براي  تامين  يك  هزار تا يك  هزار و ۲۰۰ دستگاه  آمبولانس  خودداري  خواهيم  كرد.
براساس اين گزارش، دكتر شهرام علمداري رئيس اورژانس كشور گفت: اورژانس كشور طبق برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي كشور، كه اجراي آن عملاً  تا اواخر اسفند ماه سال جاري به پايان مي رسد، برنامه اي با موضوع «پوشش فراگير خدمات اورژانس» در كشور داشت، كه ۳ نوع پايگاه شهري، شهري- جاده اي و جاده اي در آن طراحي شده بود.
رئيس اورژانس كشور همچنين هشدار داد كه با رقم فعلي يعني ۲۱ ميليارد تومان طبعاً امكان تعطيلي بسياري پايگاه ها وجود دارد. در حال حاضر اورژانس كشور با فعاليت ۵۵۰۰ تن نيرو ارائه خدمت مي كنند و اين در حالي است كه اين مركز با توجه به حساسيت موجود حداقل به ۱۰ هزار تن نيرو در بخش منابع انساني نياز دارد.

يك مسئول در سازمان ثبت احوال:
شناسنامه هاي جديد تا پايان بهمن صادر مي شود
ايلنا:  بخش اعظمي از بودجه لازم براي صدور شناسنامه  هاي جديد تأمين شده است و تا پايان سال جاري اولين سري اين شناسنامه  ها، صادر مي شود.
محمد رييس زاده، معاون مالي سازمان ثبت احوال، گفت: قراردادهاي مربوط به صدور شناسنامه  هاي جديد تنظيم شده و سيستم  هاي لازم براي اجراي اين طرح، خريداري شده  اند.وي افزود: در صورتي كه سيستم  هاي لازم براي صدور شناسنامه  هاي جديد، توسط شركت  هاي سازنده به موقع به ثبت احوال تحويل داده شود، اين طرح را تا پايان امسال اجرايي مي  كنيم.رييس زاده، با اشاره به صدور شناسنامه جديد براي نوزادان، تصريح كرد: در مراحل بعدي شناسنامه  هاي افراد زير ۱۵ سال نيز تعويض و به صورت مكانيزه صادر مي شود.به گفته وي، شناسنامه  هاي جديد به صورت مكانيزه توليد مي  شود و امكان سوء استفاده از آنها وجود ندارد.
معاون مالي ثبت احوال، با اشاره به احتمال برخي نارسايي  ها در اجراي طرح صدور شناسنامه  هاي جديد، گفت: مطابق برنامه پيش  بيني شده، در اواخر بهمن و تا پايان سال، شناسنامه  هاي جديد صادر مي  شوند و در صورت وجود مشكلات پيش  بيني نشده اين طرح صددرصد در اوايل سال آينده اجرا مي  شود.

سرطان معده در تهران ،مازندران و شيراز سير صعودي دارد
گروه اجتماعي: هر ساله ۲ميليون نفر به دليل سرطان هاي دستگاه گوارش جان خود را از دست مي دهند.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر شمس شريعت، عضو هيأت علمي انستيتو كانسر در همايش سرطان هاي دستگاه گوارش گفت: با توجه به روند روبه افزايش سرطان در ۲۵ سال آينده تعداد موارد جديد پيدا شده دو برابر خواهد شد به طوري كه سومين علت مرگ و مير در دنيا خواهد بود. وي افزود: سرطان مري از جمله ۱۵ سرطان شايع در دنياست كه علت اصلي بروز آن استرس ها و ترشح اسيد معده مي باشد.
براساس اين گزارش، دكتر محمدعلي محققي نيز گفت: هر ساله ۲ ميليون نفر به خاطر سرطان هاي دستگاه گوارش از بين مي روند به طوري كه سرطان معده با ۷۶۵ هزار مورد در هر سال شايع ترين سرطانهاي دستگاه گوارش است.
وي افزود: با كاهش سرطان معده در دنيا، سرطان كلوركتال هم در حال كاهش است به طوري كه ۳۱ درصد در زنان و ۹ درصد در مردان مشاهده مي شود.
سرطان معده در كشور ژاپن و جنوب شرقي آسيا حدود ۳۳ مورد در ۱۰۰۰۰۰ مورد است؛ اين در حالي است كه وضعيت كشور ايران هم مثل جنوب شرقي آسياست و وضعيت سرطان معده در آسيا حدود ۶/۱ درصد مرگ و مير در مردان و حدود ۵/۱ درصد زنان متعلق به كشور ماست.
در دنيا سرطان هاي مري و دستگاه لنفاوي بيشترين آمار و سرطان معده كمترين آمار را دارد. در ايران كه حدود ۷۲ ميليون نفر جمعيت دارد شصت درصد افراد زير ۲۵ سال هستند(دور از سرطان) و ۱۰ درصد افراد بالاي پنجاه سال (در معرض سرطان) قرار دارند پس بايد سرطان دستگاههاي گوارشي را در سالهاي آينده جدي تر بگيريم چون ۲۰ درصد سرطان هاي بدخيم در ايران سرطان دستگاه گوارشي است.دكتر درياني نيز در اين همايش افزود: در تحقيقات انجام شده در سه شهر تهران، مازندران و شيراز سرطان معده رشد تدريجي اما صعودي دارد سرطان مري محسوس و سرطان كلوركتال هم قابل توجه است سرطان مري در چين، هند، شمال شرقي ايران (ناحيه گنبد) شايع است.

پرداخت ۲۶۶ ميليارد تومان از صندوق ذخيره
ارزي به مددجويان كميته امداد و بهزيستي
مهر: معاون برنامه ريزي و امور مجلس كميته امداد امام خميني(ره) گفت: با توجه به اينكه ۹۰ درصد محرومين جامعه تحت پوشش كميته قرار دارند بنابراين به منظور رفع مشكلات آنها به غير از بودجه تخصيص يافته، ۲۶۶ ميليارد تومان نيز از حساب صندوق ذخيره ارزي به زودي به اين نهاد تعلق مي گيرد.
محمد اسماعيل حسيني فشمي با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اينكه افرادي كه تحت پوشش و حمايت كميته امداد قرار دارند از قشر محروم، آسيب پذير و نيازمند جامعه هستند بنابراين به منظور رفع مشكلات آنها دولت بايد از رديفهاي ديگر بجز بودجه اصلي اين نهاد، اعتباري را به اين افراد اختصاص دهد.
وي افزود: به همين منظور بزودي تا قبل از پايان سال ۸۳ ، با تصويب نمايندگان مجلس و شوراي نگهبان، ۲۶۶ ميليارد تومان از صندوق ذخيره ارزي براي حمايت افراد نيازمند در اختيار كميته امداد و بهزيستي قرار مي گيرد.

نخستين كارگاه آموزشي بازاريابي و آمار جهانگردي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: به منظور ارتقاي سطح توانمندي هاي فني و تخصصي كاركنان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در زمينه آمار و بازاريابي صنعت گردشگري و به همت دفتر امور بين الملل و سازمان هاي تخصصي اين سازمان نخستين كارگاه آموزشي بازاريابي و آمار جهانگردي از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه جاري در هتل لاله تهران برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل ارتباطات و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين كارگاه آموزشي براساس درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دبير كل سازمان جهاني جهانگردي و پيرو سفر سيدحسين مرعشي به اسپانيا و مذاكرات صورت گرفته و با حضور جان كستر مسئول بخش اطلاعات بازار و تبليغات جهانگردي سازمان جهاني جهانگردي (WTO) تشكيل مي گردد.
آشنايي و گسترش همكاري ها با WTO، معرفي سياست، جهانگردي و استراتژي هاي بازاريابي شامل اهداف و راهبرهاي بازاريابي،  بازارهاي هدف و نحوه دسترسي به آنها، جايگاه نقش تبليغات و بازاريابي در توسعه جهانگردي كشور به معناي تقويت مشاركت بخش خصوصي و دولتي و تشكيل كميته اي مشترك از نمايندگان هر دو بخش براي هماهنگ سازي فعاليت ها در راستاي اهداف و راهبردهاي ملي بازاريابي و تبليغات از جمله موضوعات آموزشي است كه در اين كارگاه مطرح خواهد شد.
تحقيقات بازار، به كارگيري فناوري هاي جديد اطلاعاتي در زمينه تبليغات و بازاريابي همچون وب سايت هاي تبليغاتي و ظرفيت سازي، تقويت ساختار تشكيلاتي و اتخاذ روش هاي نوين مديريت تبليغات و بازاريابي با استفاده از تجربيات كشورهاي موفق از ديگر دروس آموزشي در بخش بازاريابي به شمار مي رود.
آمار و نقش آن در برنامه ريزي براي توسعه جهانگردي، تعاريف كلي،  استانداردهاي بين المللي و روش هاي آمارگيري در دو بخش جهانگردي بين المللي ورودين جهانگرد داخلي، محاسبه اثرات اقتصادي جهانگردي، حساب اقماري جهانگردي، تقويت و گسترش مشاركتي بين سازماني، بهبود سيستم آمارگيري و ... از موضوعات مورد بحث و بررسي در بخش آمار خواهد بود.

۷۵ هزار معلول بيكار در نوبت استخدام هستند
فارس: بر اساس قانون جامع حمايت از معلولان همه دستگاههاي اجرايي موظف به اختصاص سه درصد از ظرفيت استخدامي خود به معلولان هستند كه در صورت اجراي درست اين قانون بخش مهمي از ۷۵ هزار معلول بيكاري كه در نوبت استخدام هستند جذب مي شوند.
علي اصغر مكارم معاون توانبخشي سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب افزود: آيين نامه اجرايي بسياري از بندهاي قانون جامع حمايت از معلولان كشور تصويب شده و بر اساس يكي از همين آيين نامه ها همه دستگاههاي دولتي موظف به اختصاص ۳ درصد از ظرفيت استخدامي خود به معلولان هستند. وي ادامه داد: خوشبختانه استخدام معلولان با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي روند مطلوبي پيدا كرده و تاكنون حدود ۴۰۰ نفر از معلولان با استفاده از اين قانون استخدام شده اند. وي گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي به محض صدور مجوز استخدام ادارات دولتي، يك نسخه از آن را براي اختصاص سه درصد آن به معلولان به سازمان بهزيستي ارسال مي كند و سازمان بهزيستي نيز اجراي اين قانون را پيگيري مي كند.

يادداشت
تنزل بحث
امين فرزانه
مناقشه برخي نمايندگان عضو كميته تحقيق و تفحص آزمون دستياري با وزير بهداشت يا برخي ديگر از مسئولان برگزاري آزمون دستياري در شوراي عالي آموزش پزشكي، آنچنان نازل شده كه تبديل به دستمايه طنز براي يكي از برنامه هاي تلويزيوني شد.تنزل بحث هاي مهم و تخصصي و كشاندن آن به سطح مطبوعات و رسانه ها، عواقب نامطلوب و دور از شأن موضوع و افرادي را دارد كه موضوع مربوط به آنان مي شود.رسانه اي كردن بحث دستياري تخصصي پزشكي، به نفع نمايندگان و صد البته پزشكان نيست. كشاندن پاي رئيس جمهوري در موضوعي چون زمان برگزاري آزمون دستياري، نشانه اي بر پردامنه كردن بحثي است كه حداكثر مي تواند در سطح معاونت آموزشي وزارت بهداشت مطرح باشد.اگر تخلفي در آزمون قبلي صورت گرفته،  بايد پيش از تحت الشعاع قرار دادن آزمون بعدي، موضوع چنان كه در جريان است، از طرف كميته تحقيق، پيگيري و نتايج آن اعلام شود.به نظر مي رسد انتقاد يكي از نمايندگان محترم مجلس (عضو كميته تحقيق و تفحص آزمون دستياري) از وزير بهداشت به دليل اصرار وزير بر برگزاري امتحان در ۱۳ اسفند ماه، موضوعيت نداشته باشد؛چرا كه وزير نمي تواند اجراي برنامه هاي معمول و جاري وزارتخانه اش را متوقف كند. اصرار دكتر پزشكيان بر زمان مقرر، اصرار يك وزير به اجراي برنامه است. برنامه اي كه در آن فقط پزشكان داوطلب دستياري (رزيدنتي) ذي حق هستند و وزير بايد پاسخگوي آنان باشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |