دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
پيامبر اكرم (ص): مدارا كردن با مردمان نيمي از ايمان و مهربان بودن نيمي از زندگي است.
تحف العقول / ص ۳۵
امروز با حافظ
بيا بگو كه ز عشقت چه طرف بربستم
به غير آنكه بشد دين و دانش از دستم
به خاك پاي عزيزت كه عهد نشكستم
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
«لاك پشت ها هم پرواز مي كنند»
بهترين فيلم تماشاگران جشنواره روتردام
ايرنا: فيلم  لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند آخرين  ساخته  بهمن  قبادي  جايزه  بهترين فيلم  تماشاگران  جشنواره  بين المللي  روتردام  را دريافت  كرد.
سي  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  روتردام  شنبه  شب  پايان  يافت .
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي فيلم  لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند، اين اثر از بين  ۷۶۰ فيلم  بلند و كوتاه  موفق  به  دريافت  جايزه  مردمي جشنواره روتردام  شد.
حقوق  نمايش  فيلم  لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند تاكنون  به  ۲۷ كشور جهان واگذار شده  و از اوايل  اسفند ماه  در كشورهاي  فرانسه ، آمريكا، اسپانيا، ايتاليا، نروژ و هلند اكران  مي شود. اين  فيلم  همچنين  براساس  گزارش  روزنامه  گاردين  انگليس  از شركت  آي  سي اي  پخش كننده  آن با بيش  از ۲۳۰ اكران  در رديف  ۵۰ فيلم  پرفروش  انگلستان درسال  جديد ميلادي  جاي  گرفته  است .
فيلم  قبادي  هم اكنون  در ۱۳ جشنواره  بين المللي  حضور دارد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
خواست هاي آمرانه رايس از وزير امور خارجه روسيه
خواستهاي آمرانه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا، از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در ملاقات ششم فوريه در آنكارا، تعجب رسانه هاي كشورهاي خارج از جناح غرب را برانگيخته است. لاوروف براي ديدار رايس به آنكارا رفته بود، حال آن كه رايس قبل از ملاقات با او، براي مذاكره با نخست وزير لهستان رنج سفر به اين كشور را برخود هموار كرده بود و لهستان را در رديف آلمان، انگلستان و فرانسه قرار داده بود زيرا كه آن كشور سابق عضو گروه مسكو، سياست آمريكا را دربست تعقيب مي كند، به عراق نيرو فرستاده و بر سر انتخابات اوكراين رو در روي روسيه ايستاده بود. به گزارش «استيون وايزمن» كه در نيويورك تايمز چاپ شده است، رايس در ملاقات آنكارا به لاوروف گفت: ادامه سركوب ناراضيان و منتقدان (منظور رايس ثروتمندان يهودي روسيه است كه مؤسسات دولتي اين كشور را به مفت خريداري كرده بودند) مناسبات آمريكا با روسيه را بيش از حد فعلي دشوار خواهد ساخت. رايس افزود كه گام هاي تازه روسيه در تصاحب تلويزيون مستقل و كمپاني نفتي يوكوس از صاحبانشان و به زندان افكندن و يا فراري دادن آنان و همچنين محدود ساختن اختيارات فرمانداران مانع از روابط تمام عيار و عميق دو كشور شده است. با وجود اين، ما (آمريكا) هنوز درصدد نيستيم كه روسيه را ايزوله كنيم. رايس همچنين خطاب به لاوروف كه سابقا يك مأمور امنيتي شوروي بود گفت كه دخالت هاي روسيه در انتخابات گرجستان و اوكراين كه هر دو بي نتيجه بود دولت آمريكا را نسبت به نيت روسيه مشكوك و مأيوس ساخته است. روسيه كه در عمليات نظامي آمريكا در افغانستان كمك كرد و در عراق سدي ايجاد نكرد و باعث قدرداني ما شد اينك در راهي قدم بر مي دارد كه مطابق خواست ما و به سود روسيه نيست. رسانه هايي كه اين خواست هاي اخطارآميز را تفسير كرده اند گفته اند: روسيه از آن همه امتيازي كه در ۱۵ سال گذشته داد و حتي حاضر به تجزيه خود شد تا كنون چه سودي برده است كه رنجش آمريكا برايش گران تمام شود. تجارت روسيه با آمريكا از زمان شوروي بيشتر نشده و امتيازي به دست نياورده و از جمله نتوانسته است وارد سازمان بين المللي تجارت شود. به نوشته اين رسانه ها، آمريكايي ها روانشناسي ملل را به دست آورده اند و مي دانند كه چگونه با هركدام سخن بگويند. ملاقات ۲۴ فوريه بوش و پوتين در براتيسلاوا نشان خواهد داد كه بالاخره روسيه مي خواهد يك قدرت باشد و اراده اش را به كار برد يا نه. پوتين در حالي در اين مذاكرات شركت مي كند كه محبوبيت او در داخل روسيه كاهش يافته و تظاهرات پراكنده مخالفان تغيير مزاياي رفاهي و... بر ضد وي ادامه دارد و تظاهركنندگان خواستار كناره گيري او شده اند. شكست پوتين در اوكراين كه به دست خود او (كوتاه آمدن) صورت گرفت روس ها را نسبت به وي دلسرد كرده است. وي حتي مورد انتقاد گورباچف قرار گرفته و در «دوما» در برابرش صف آرايي شده است. در جريان ديدار برق آساي رايس از اروپا و خاورميانه همه تدابير روانشناسي به كار رفته از جمله اين كه او درست همانند رئيس جمهور آمريكا و با هواپيمايي اختصاصي و پر از خبرنگار و تشريفات اين سفر سلطنتي را انجام داده است تا از كساني كه از وضعيت داخلي آمريكا خبر ندارند و اطلاعاتشان را از تلويزيون هاي آمريكايي دريافت مي كنند زهر چشم بگيرد.
ژنرالي كه افغان ها را براي تفريح به گلوله مي بست!
مفسران مخالف سياست هاي آمريكا اين روزها سوژه اي تازه براي انتقاد به دست آورده اند و آن اظهارات ژنرال سه ستاره تفنگدار «جيمز ماتيس» است كه اول فوريه ۲۰۰۵ در نشستي در سن دياگو كاليفرنيا گفت: تير زدن به برخي افراد يك سرگرمي است. واقعاً تفريح است با اين افراد بجنگيد، فرياد بزنيد و آنها را به گلوله ببنديد. شما مي رويد به افغانستان افرادي را به چنگ مي آوريد كه پنج سال زنان را به خاطر اين كه چادر به سر نداشتند كتك زده بودند. شليك به اين افراد و ساختن جهنمي براي آنان يك سرگرمي است. مقامات نظامي آمريكا گفته اند كه ژنرال ماتيس كه از مأموريت افغانستان و عراق به آمريكا بازگشته به خاطر بيان اين مطلب توبيخ نخواهد شد. فرمانده كل سپاه تفنگداران گفته است كه مي داند از حرف هاي ژنرال ماتيس برداشت هاي گوناگون خواهند كرد ولي او افسري با تجربه، شجاع و رك گو است. او پس از انعكاس حرف هايش در رسانه ها (و خشم جهانيان) متوجه شده است كه بايد در به كار بردن كلمات دقت مي كرد. ژنرال ماتيس در سال ۲۰۰۱ در جنوب افغانستان با طالبان جنگيده بود و سال گذشته به عراق منتقل شد.
آيا بخاري گازسوز ساخت ايران نخست وزير گرجستان را كشت؟
بالاخره مي خواهند مرگ «زوراب ژوانيا» نخست وزير گرجستان را به گردن بخاري گازسوز ساخت ايران بيندازند. وي كه از متحدان «ساكاشويلي» رئيس جمهور و از سران انقلاب نارنجي سال گذشته گرجستان به شمار مي رفت و متمايل به روش غرب بود چهار روز پيش براي ديدار دوست خود «رائول يوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دير كرد، بادي گارد وي به همراه او زنگ زد كه جواب نداد. او خواست با شكستن در وارد آپارتمان شود كه موفق نشد. پليس محل را خبر كرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشيمن و رائول را در آشپزخانه يافتند. نخست، احتمال سوءقصد داده شد و حتي گفته شد كه كار جاسوس خارجي بوده ولي پس از معاينه اجساد معلوم شد كه مرگ بر اثر استنشاق گاز طبيعي بوده كه از بخاري آپارتمان نشت كرده و بخاري ساخت ايران و وارداتي بوده است. با وجود اين، هنوز احتمال سوء قصد و توطئه كاملاً منتفي نشده است.

رسيتال گيتار كلاسيك در كاخ نياوران
رسيتال گيتار كلاسيك رضا مدينه اي در ساعت ۱۹ و ۳۰ روز ۲۱ بهمن در كاخ نياوران اجرا مي شود.
در اين كنسرت آثاري از آهنگسازان نامي موسيقي غرب چون، باخ، بتهوون، ... با گيتار كلاسيك نواخته مي شود.

تقوايي: تعزيه اپراي ايراني است
ايسنا: ناصر تقوايي گفت: در تمرين آخر تلاش كردم يك تعزيه بسازم و مخاطبان را با اين هنر قديمي آشنا كنم.اين كارگردان كه بعد از نمايش فيلم مستندش تمرين آخر در نشست نمايشهاي آييني و اسطوره اي در حاشيه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر صحبت مي كرد در توضيح كار خود اظهار داشت: اين فيلم در جريان ساخت فيلمي ۱۰ دقيقه اي كه از سوي يونسكو، راجع به ثبت تعزيه به عنوان ميراث ايرانيان پيشنهاد شد شكل گرفت و با توجه به امكانات موجود نمي توانستيم از تماشاگر استفاده كنيم و در واقع جوري ساخته شد كه روح تعزيه منتقل گردد.
وي افزود: فراموش نكنيم تعزيه تنها هنر نمايشي تاريخ اسلام است كه از دوران كهن باقي مانده و زواياي پنهاني دارد كه به عنوان يك هنر مستقل مو شكافي نمي شود، اين هنر قديمي، طرفداران بسياري را دارد.
تقوايي با اشاره به نقش موسيقي در تعزيه يادآور شد : موسيقي در تعزيه، صرفا يك عنصر تزئيني نيست و به شدت تعزيه را همراهي مي كند.
در ادامه اين جلسه، محمدحسين ناصربخت با اشاره به متن اين تعزيه گفت: متني كه ما از آن استفاده كرديم به لحاظ بار دراماتيكي كه دارد گوي رقابت را از سايرمتون ربوده است. تقوايي با بيان اينكه در اين فيلم خواستم به اصالت تعزيه وفادار بمانم كار خود را يك « شبه مستند» عنوان كرد و گفت: اميدوار هستم بعد از عيد بتوانم فيلمي سينمايي از تعزيه با برداشتي آزاد از آن بطوري كه بيننده خسته نشود و كشش داشته باشد، بسازم .

زنان بيشترين تماس گيرندگان مردمي با صداوسيما هستند
ايسنا: زنان بيشترين درصد تماس گيرندگان با اداره ارتباطات مردمي سازمان صداوسيما را به خود اختصاص داده اند.از تاريخ پنجم الي يازدهم دي ماه ۵۴۵ تن با اداره ارتباطات مردمي سازمان صداوسيما تماس گرفته اند كه از اين ميان سهم زنان ۶۹ درصد و سهم مردان ۳۱ درصد بوده است.
همچنين از بين گروه هاي سني بيشترين تماس شامل گروه سني ۳۵ - ۲۶ سال است كه حدود ۳۳ درصد آنها را شامل مي شود.گروه سني ۱۵ - ۵ سال از بين گروه هاي سني ديگر كمترين تماس (۹ ‎/ ۴ ) را با اداره ارتباطات مردمي سازمان صدا وسيما داشته اند.
به گزارش ايسنا، مخاطبان تلويزيون داراي تحصيلات ديپلم، بيشترين تعداد تماس گيرندگان را كه ۲۲۱ مورد است و حدود ۵ ‎/ ۴۰ آنها را شامل مي شود، به خود اختصاص داده اند.كمترين تعداد تماس گيرندگان داراي تحصيلات دكترا هستند كه ۸ مورد است و حدود ۲ ‎/ ۱ آنها را شامل مي شود.لازم به ذكر است كه سهم تماس گيرندگان داراي تحصيلات زير ديپلم ۲۱ درصد، فوق ديپلم۶ ‎/ ۵ ، ليسانس ۲۵ درصد و فوق ليسانس ۵ ‎/ ۶ بوده است.
همچنين گروه هاي سني ۲۵ - ۱۶ سال پس از گروه هاي سني ۳۵ - ۲۶ سال با ۲۵ درصد بيشترين سهم در بين تماس گيرندگان با اداره ارتباطات مردمي سازمان صدا وسيما را به خود اختصاص داده اند.

بيد مجنون فيلم برگزيده تماشاگران
ايسنا: فيلم بيد مجنون آخرين ساخته مجيدي با كسب نزديك به ۸۵ درصد آراي خوب، به عنوان بهترين فيلم تماشاگران تا تاريخ هفدهم بهمن ماه شناخته شد.
در بيد مجنون پرويز پرستويي و رؤيا تيموريان بازي مي كنند. زن زيادي كه در روزهاي اول و دوم جشنواره در رده اول نظرسنجي تماشاگران قرار داشت و در روز سوم به رده چهارم سقوط كرد، در روزهاي بعد همواره در رده دوم نظرسنجي تماشاگران قرار داشته است و در روز شنبه نيز رتبه دوم نظرسنجي تماشاگران به فيلم زن زيادي رسيد. ۷۳ درصد از تماشاگران زن زيادي از ديدن اين فيلم اظهار رضايت كرده اند.
خيلي دور، خيلي نزديك كه در روز جمعه رتبه اول نظرسنجي تماشاگران را از آن خود كرده بود، در روز شنبه به رده سوم آمد. هفتاد و يك درصد تماشاگران از تماشاي آخرين ساخته رضا ميركريمي راضي بوده اند.كافه ترانزيت و رستگاري در ۸:۲۰ با ۶۷ و ۶۲ درصد، در رده هاي بعدي اين نظرسنجي قرار دارند. اما در بخش بين الملل، همخوانان، تاجر ونيزي، خيلي دور خيلي نزديك، بن بست و يك تكه نان پنج فيلم برگزيده تماشاگران مسابقه سينماي بين الملل هستند؛ اين فيلمها با كسب تقريبا ۶۰ درصد رضايت تماشاگران در اين رتبه بندي قرار گرفته اند.

برگي از تاريخ
زادروز مؤلف واژه نامه آكسفورد
هفتم فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۸۸ «پير دو ماريوو» كمدي - درام نويس معروف قرن ۱۸ فرانسه است به دنيا آمد و ۷۵ سال عمر كرد. در سال ۱۸۹۹ با تصويب قرارداد پايان جنگ آمريكا با اسپانيا در سناي آمريكا، ميان دو كشور صلح برقرار شد. اسپانيا در اين جنگ كوبا، پورتوريكو، فيليپين و گوام را از دست داد. در سال ۱۹۰۰ حزب كارگر (زحمتكشان) انگلستان تأسيس شد. اتحاديه هاي كارگري انگلستان در اين روز تأسيس چنين حزبي را اعلام داشتند كه از ۲۰ روز بعد فعاليت خود را آغاز كرد. اين اتحاديه ها در سال ۱۸۸۱ با كمك گروهي از روشنفكران چپگرا فدراسيون سوسيال دمكرات و در سال ۱۸۸۴ «جامعه فابيان» را تأسيس كرده بودند. انقلاب صنعتي انگلستان تأسيس حزب كارگر را اجتناب ناپذير كرده بود. در سال ۱۹۰۴ جنگ ژاپن با روسيه آغاز شد كه در آن روسيه شكست خورد و اين كشور گرفتار تظاهرات و شورش و بالاخره انقلاب بلشويكي شد. انگليسي ها محرك ژاپن در حمله به روسيه بودند. درسال ۱۲۸۶ هجري نخستين قانون مطبوعات در ايران در ۵۳ ماده از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت. اين قانون بهتر از اصلاحيه ها و قوانين مطبوعات بعد از آن بود. در سال ۱۹۳۳ با تصويب اصلاحيه بيستم قانون اساسي آمريكا، آغاز دوره رياست جمهوري اين كشور از ماه مارس به ژانويه تغيير يافت. در سال ۱۹۴۰ دولت انگلستان راه آهن اين كشور را ملي(دولتي) كرد. در سال ۱۹۷۸ ارتش اتيوپي صحراي «اوگادن» را كه در قلمرو سومالي بود مورد حمله قرار داد و تصرف كرد. اتيوپي از دير زمان اين صحرا را از آن خود مي دانست ومدعي بود كه استعمار اروپايي آن را به سومالي داده است.
اينك برگ امروز: هفتم فوريه، زادروز «جيمز اگوستوس هنري موري» زبان شناس بلند آوازه اسكاتلندي و مؤلف ديكشنري انگليسي آكسفورد است كه در سال ۱۸۳۷ به دنيا آمد و ۷۸ سال عمر كرد. جيمز موري كه به نوشته خودش از جواني علاقه مند به شاخه تاريخ زبان از رشته انسان شناسي شده بود پس از چند سال تدريس و مديريت مدرسه به دنياي واژگان پاي نهاد و كار تدوين ديكشنري آكسفورد را به دست گرفت و تا لحظه مرگ آن را رها نساخت، زيرا كه به نوشته خود او يك خدمت بزرگ به همه مردمي است كه مي خواهند بخوانند و بنويسند و سخن بگويند. وي نه تنها معنا و تعريف و تلفظ هر واژه را به دست آورد بلكه تاريخ و ريشه هر واژه را نيز تحقيق كرد و براي آگاهي همگان در لغتنامه قرار داد كه كاري بس مهم و پرزحمت است. كساني دست به چنين كارهايي مي زنند كه غرق در عشق به مردمند، زيرا مزد و پاداش و لقب نمي تواند يك هزارم چنين زحماتي را جبران كند. وي به پاس اين خدمت، لقب «سر» گرفت.
www. iranianshistoryonthisday. Com

پس از ۹ ماه تعطيلي تنها سينماي سمنان بازگشايي شد
ايرنا: همزمان  با بزرگداشت  ايام ا... دهه  مبارك  فجر تنها سينماي  سمنان  پس  از ۹ماه  تعطيلي  روز شنبه  فعاليت  خود را از سر گرفت .
سينما فرهنگ  سمنان  ديروز با نمايش  فيلم «دوئل» فعاليت  مجدد خود را شروع كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم عدم موازنه پتاسيم در بدن
از دكتر روزنفلد علائم عدم موازنه پتاسيم در بدن سئوال شده و او گفته است: ضعف ماهيچه ها و گاهي تا حد فلج بودن، بي نظمي تپش قلب و گاهي تا مرز خطر، بالا آوردن و اسهال، پايين رفتن فشار خون و... برهم خوردن موازنه پتاسيم در بدن عمدتاً به دليل بيماري مزمن كليه و از كار افتادگي آن است.
از مصرف خودسرانه قرص پتاسيم نيز ممكن است پديد آيد. سوختگي و جراحت بدن هم مي تواند باعث آن شود.
پتاسيم به همراه سديم و كلسيم عامل تنظيم تپش قلب، تنظيم كار اعصاب، ماهيچه ها و مايعات بدن هستند. بيماري كليه سبب مي شود كه نتواند سريعاً پتاسيم اضافي را از بدن خارج كند و در نتيجه موازنه آن در بدن برهم مي خورد.
با مشاهده علائمي كه ذكر شد بايد به مطب دكتر شتافت تا با آزمايش خون وضعيت پتاسيم در بدن به دست آيد و درمان شروع شود.

بهارستان
ناگهان پدرم مي ايستد. نگاهش مي كنم. مي گويد: «مگر نمي شنوي» ؟ به هواي صدا مي رويم تا پشت ديوار چينه اي باغي. داشت مي خواند، از گريه  ابر و شكفتن و پژمردن سبزه. صداي سوخته غم زده اي است كه از خاموشي وسيع بيابان و از محنت هزار ساله مي آيد.
گفت وگو در باغ - شاهرخ مسكوب

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تصميم
قرعه كشي براي فرستادن روزانه يكي از حيوانات نزد شير آغاز شد. روزي كه نوبت به خرگوش رسيد، او تصميم گرفت شير را خفه كند. اما به جاي بردن شير بر سر چاه آب، راسو را به جاي خود فرستاد!
حسين استاد احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت به پليس
لاس وگاس: يك مرد متخلف كه از چنگ پليس گريخته بود مجبور شد در تماس تلفني با ماموران، موقعيتش را به آنها اعلام كند.
هنگامي كه اين مرد با سرعت سرسام آور در يك جاده بين شهري مشغول رانندگي بود، ماموران پليس به وي دستور توقف دادند اما وي به اخطار آنها توجهي نكرد و با سرعت ۱۷۰ كيلومتر در ساعت گريخت.
او سپس در كنار جنگل خودرو ش را متوقف كرد و براي اينكه به دام پليس نيافتد وارد جنگل شد. ماموران نيز براي دستگيري مرد فراري از سگ هاي تربيت شده استفاده كردند اما او را نيافتند.سرانجام پس از چند ساعت، مرد فراري با تلفن همراه خود با پليس تماس گرفت و از آنها كمك خواست چون در جنگل گم شده بود.
بليت برنده در كابينت
لندن: يك ماه پيش زوجي ميانسال در شهر شمالي «هال» انگليس يك بليت بخت آزمايي خريداري كردند و آنرا داخل كابينت آشپزخانه قرار دادند.
چند روز قبل يك آگهي در مطبوعات منتشر شد كه در اين آگهي آمده بود: خريدار بليت برنده مسابقه بخت آزمايي آنرا از مغازه اي واقع در شهر هال خريداري كرده كه تاكنون براي دريافت جايزه ۳/۴ ميليون يورويي آن مراجعه نكرده است.
زوج ميانسال پس از خواندن اين آ گهي به سراغ كابينت آشپزخانه رفتند و متوجه شدند كه شماره بليت برنده با شماره بليت آنها يكسان است.
مرد خانواده پس از برنده شدن اين مبلغ بلافاصله از شغل خود استعفا داد اما همسرش كماكان در بنگاه معاملات املاك به فعاليت خواهد پرداخت.
ارتباط تلفني با متوفي
برلين: بسياري از مردم علاقه مند هستند پس از فوت بستگان نزديك خود با آنان ارتباط برقرار كنند. اخيرا يك شركت آلماني با توليد نوعي تلفن جديد شهروندان را قادر مي سازد تا به صورت يكطرفه با بستگان متوفي خود صحبت كنند.
اين تلفن كه با باتري كار مي كند و داراي يك بلندگوي قوي است در حين دفن متوفي در كنار تابوتش زير خاك كار گذاشته مي شود. خريدار اين تلفن مي تواند در هر زمان از روز با تلفن كنار جسد تماس گرفته و ساعت ها با متوفي صحبت كند.
رييس شركت سازنده اين تلفن مي گويد: بسياري از مردم خجالت مي كشند با صداي بلند داخل قبرستان بر سر مزار عزيز ازدست رفته خود صحبت بكنند به همين دليل اين تلفن را طراحي كرديم.قيمت اين تلفن ۱۴۹۵ يورو است و عمر باتري آن يك سال و يا ۲۰۰ ساعت مكالمه مي باشد.تاكنون سه نفر اين تلفن را خريداري كرده اند.
پنير سفيد براي سياهپوستان
ژوهانسبورگ: گردش مالي صنعت پنيرسازي در كشور آفريقاي جنوبي ۵۷۰ ميليون دلار در سال است اما در گذشته اين ماده غذايي تنها منحصر به سفيدپوست ها بود و افراد سياه پوست حسرت استفاده از پنير را داشتند.
براساس آمار منتشرشده هر شهروند سفيدپوست از آفريقاي جنوبي به طور متوسط ۶ كيلوگرم پنير در سال مصرف مي كند درحالي كه اين رقم براي شهروندان سياهپوست تنها نيم كيلوگرم است.
به همين دليل جهت ترويج مصرف پنير توسط شهروندان سياهپوست، هر سه ماه يكبار گروهي از پنيرسازان سياهپوست آفريقاي جنوبي براي شركت در كلاس هاي آموزش پنيرسازي به فرانسه اعزام مي شوند تا در بازگشت از اين كشور، براي سياهپوستان به توليد پنير بپردازند.
پيروزي پس از ۶ سال
ايند يانا: سرانجام پس از ۶ سال طلسم شكست و تيم بسكتبال دختران ديل ويل موفق شد پس از تحمل ۱۱۳ شكست متوالي به پيروزي دست يابد.
اين تيم همواره يكي از تيم هاي حاضر در رقابت هاي بسكتبال دبيرستان هاي آمريكا بود كه قبل از آغاز هر مسابقه، شكست خورده محسوب مي شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۵۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۸ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس كروي
000072.jpg
نام علمي: Coryphantha vivipara var.arizonica
خانواده: CACTACEAE
اين كاكتوس به بلندي ۲۵ و گستردگي ۶۵ سانتي متر مي رسد به رنگ سبز تيره يا سبز مايل به آبي بوده و پوشيده از خارهاي سفيد و بلند مي باشد. گلهاي آن در طيفي از رنگهاي قرمز و صورتي در اوايل بهار تا تابستان ظاهر شده و ميوه هاي تخم مرغي شكل و سبز توليد مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور و خاك داراي كمپوست كاكتوس و تغذيه با كود فاقد ازت در هفته نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر در بهار (در دماي ۲۴-۱۹ درجه سانتي گراد) و تقسيم پاجوش ها در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |