دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
با همكاري تيم جراحان كلوركتال اتريشي در كشور انجام شد
نخستين عمل جراحي براي درمان بيماري «بي اختياري »
000009.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: براي نخستين بار در كشور، بيماري بي اختياري مدفوع توسط پزشكان ايراني و با همكاري تيم جراحان كلوركتال اتريشي، در بيمارستان امام خميني(ره) تحت عمل جراحي قرار گرفت.
دكتر محمد صادق فاضلي، فوق تخصص جراحي كلوركتال و مسئول تيم پزشكي اين عمل جراحي در بيمارستان امام خميني(ره) در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: از آنجا كه تصادفات و تروما دومين دليل مرگ و مير در كشورمان گزارش شده است و گروه قابل توجهي در سنين جواني دچار مصدوميت و شكستگي لگن مي شوند و يا به علت شكستگي ستون فقرات اعصاب مربوط به اين عضلات صدمه مي بينند، فرد حادثه ديده به بيماري بي اختياري مبتلا مي شود از اين حيث انجام اين عمل جراحي در كشورمان بسيار حائز اهميت است.
دكتر فاضلي گفت: يكي از بيماريهايي كه به عنوان معضلات فردي و اجتماعي مطرح است، بيماري بي اختياري مدفوع است كه در قسمت انتهاي گوارش يكسري عضلات وجود دارد كه با دستور از مغز عملكرد كنترل دفع مدفوع را انجام مي دهند كه ممكن است به دلايل مختلف اين عضلات تخريب شوند و منجر به بي اختياري گردند. از جمله ممكن است علت ،خود عضله اسفنكترآنال باشد. يا اشكالات ديگري كه مربوط به عصب گيري اين عضله است، در موارد ديگري ممكن است مربوط به تروماها يا زايمان هاي سخت و يا تصادفات كه منجر به صدمه و ضايعات اين عضله گردد.
وي اضافه كرد: در مواردي هم ممكن است از صدمات ناشي از اعمال جراحي مثل آنوركتال يا فيستولهاي پيچيده، نوروپاتي و اختلالات عصبي منجر به بي اختياري مدفوع شود، كه اين اختلال زندگي فردي را تحت تأثير قرار مي دهد و منجر به گوشه گيري و انزواي اين گروه بيماران از جامعه شده و معضلات اجتماعي بسياري را نيز به دنبال خواهد داشت. در اين جهت درمانهاي متعددي صورت مي گيرد كه در صورت نتيجه ندادن درمانهاي ديگر، كارگزاري دستگاه اسفنكتر انجام مي شود.
دكتر فاضلي خاطرنشان كرد: در اين بيماري در ضايعات ناشي از زايمان سخت و يا تصادفات اقدامات درماني به صورت ترميم عضله اسفنكتر انجام مي شود در ضايعات ديگر استفاده از عضله مجاور ناحيه ديگر است كه به عنوان يك گراسيلي حامي براي عضله استفاده مي شود. وي در ادامه گفت: روش درماني ديگر استفاده از عوامل تحريك عضله ساكرالنر مي باشد.
دكتر فاضلي درخصوص اين دستگاه گفت: دستگاه اسفنكتر به صورت حلقه اي است كه در اطراف مقعد قرار مي گيرد و متصل به يك پمپ و بالن است كه در صورت فشار دادن آن مايع در آن حلقه لاستيكي قرار مي گيرد كه بيمار هم مي تواند خودش اين عمليات را انجام دهد.
وي افزود: گاهي مبتلايان به اين بيماري به دليل مسايل فرهنگي و يا خجالت كشيدن از پيگيري درمان فقط بيماري را تحمل مي كنند ولي در فرمهاي شديد تر و غيرقابل تحمل توسط بيمار بايد با عمل جراحي مشكل را برطرف نمود.
وي خاطرنشان كرد در حال حاضر انجام اين عمل جراحي با حمايت وزارت بهداشت در كشور فراهم شده و براي نخستين بار در كشور در بيمارستان امام خميني(ره) وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران با همكاري كميته حمايت از بيماران دچار بي اختياري انجام شد. وي افزود: بيمارستان امام(ره) با داشتن آزمايشگاههاي تخصصي كلوركتال بررسي هاي تشخيصي و درماني مبتلايان به اين بيماري انجام مي شود و در صورت لزوم به جراحي فرد بيمار تحت عمل قرار خواهد گرفت.
دكتر فاضلي عضو، شورايعالي پزشكي  در ادامه افزود: در راستاي طرح عدم اعزام بيماران به خارج از كشور، مقرر شد ظرف دوره كوتاهي، آماده سازي لازم براي دعوت تيم هاي خارجي به داخل كشور صورت گيرد تا به جاي اعزام بيماران، توسط تيم هاي خارجي در كشور تحت درمان قرار گيرند.
وي انجام عمل بي اختياري مدفوع را اولين اقدام در اين راستا برشمرد و با اشاره به صرفه جويي ارزي به عنوان يكي از محاسن اين طرح، اضافه كرد:  نتايج محاسبات نشان مي دهد كه هزينه اعزام يك بيمار به خارج از كشور را مي توان صرف درمان ۷ بيمار در داخل كرد، لذا در مدت حضور پزشكان اتريشي در كشور، ۴ نفر از بيماران مبتلا به بي اختياري مدفوع تحت درمان قرار مي گيرند.
وي با بيان اين كه خودكفايي علمي و آموزش پزشكان ايراني از ديگر اهداف اجراي اين طرح است، ادامه داد: طبق اين طرح تخمين زده مي شود ظرف ۵ سال آينده با آوردن تيم هاي خارجي و انجام اعمال جراحي در كشور از اعزام بيمار به خارج بي نياز شويم.

سازمان مديريت بايد بودجه پژوهش هاي
اجتماعي را هم ببيند
مهر: مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: وظيفه سازمان مديريت در شرايط كنوني اين است كه به پژوهش هاي اجتماعي و بودجه آن در كشور نگاه جدي داشته باشد و هزينه هاي لازم را براي اين كار پيش بيني كند.
حميد صرامي افزود: متأسفانه ما در زمينه پژوهش هاي اجتماعي با دو معضل فقدان كادر متخصص و ساختار لازم براي انجام تحقيقات و پژوهش هاي اجتماعي مواجهيم.
وي تصريح كرد: در سال جاري بعد از ۲۵ سال در وزارت آموزش و پرورش دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي تشكيل شد و اين گام مهمي است براي رسيدن به هدف ما كه همان انجام اقدامات پيشگيرانه در جامعه است.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان كرد: موضوع مهم ديگري كه بايد در اين زمينه به آن توجه شود بحث فقر حركت در جامعه است، يكي از دلايل روي آوردن جوانان به اعتياد نداشتن تحرك لازم است، اگر ما بتوانيم زمينه و امكانات انجام فعاليت هاي ورزشي را در محله هاي مختلف براي جوانان فراهم آوريم گامي مؤثر در عدم گرايش جوانان به اعتياد برداشته ايم.
حميد صرامي گفت: مشكل ديگري كه ما در اين رابطه داريم فقر نشاط در جامعه است، در واقع نبود شادي و نشاط در بين جوانان يكي از عوامل زمينه ساز گرايش به مواد مخدر است.وي افزود: بايد عزم ملي از حالت شعارگونه و لوكس خارج شود و اين اتفاقي است كه در ۲ يا سه سال اخير رخ داده، اما تا رسيدن به وضع مطلوب فاصله زيادي داريم، ماشين اعتياد متوقف نمي شود و شبانه روزي در حال حركت است، اين فعاليت هاي پيشگيرانه ما است كه بايد توسعه يابد تا بتواند در مقابل اين ماشين به سرعت خود بيفزايد.
حميد صرامي گفت: بايد نگاه جديدي به اين معضل داشته باشيم و شرايط جديدي را براي مقابله با مواد مخدر فراهم كنيم، دستگاه هاي فرهنگي ما در اين زمينه نبايد از هيچ كوششي فروگذار كنند، اگر اقدامات پيشگيرانه ما درست باشد، اگر باران معضلات اجتماعي هم ببارد هيچ كس خيس نخواهد شد. وي افزود: چالش هاي زيادي در برابر اقدامات فرهنگي ما وجود دارد و آن هم به اين دليل است كه دوران بسيار كوتاهي از عمر اين فعاليت ها مي گذرد و بايد پشتوانه نظري آن تقويت شود.

مصوبه بيمه روستاييان و عشاير سرپرست خانوار ابلاغ شد
فارس :معاون اول رئيس جمهور با ابلاغ مصوبه هيأت دولت، وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي و بهداشت و درمان را موظف به تحت پوشش بيمه قرار دادن روستاييان و عشاير سرپرست خانوار كرد.
مصوبه دولت براي تحت پوشش قراردادن افراد روستايي و عشاير سرپرست خانوار چهارم بهمن ماه امسال به تصويب هيأت دولت رسيده و دوازدهم بهمن ماه براي اجرا به محمدحسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي و مسعود پزشكيان، وزير بهداشت و درمان، ابلاغ شده است.
براساس ماده ۲ اين آيين نامه كه به استناد تبصره ۲ ماده ۳ و بند «د» ماده ۳ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي به تصويب رسيده كليه افراد روستايي و عشاير سرپرست خانوار و نيز دريافت كنندگان مستمري هاي پيري، از كارافتادگي كلي و فوت مشمول اين آيين نامه هستند.
همچنين در ماده ۳ اين آيين نامه حداكثر سن براي عضويت در صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير كه براي پوشش تأمين اجتماعي اين اقشار تأسيس مي شود براي مردان ۵۰ و براي زنان ۴۵ سال تعيين شده است.
روستايياني كه به عضويت اين صندوق درمي آيند براساس ماده ۱۶ اين آيين نامه با حداقل يك سال پرداخت حق بيمه از مستمري از كارافتادگي كلي و ناشي از كار و بيماري برخوردار مي شوند.
همچنين در صورت فوت بيمه شده يا دريافت كننده مستمري پيري و از كارافتادگي كلي، بازماندگان واجد شرايط از مستمري برخوردار خواهند شد.

شهرداري تهران براي معلولان شهر تهران ويلچر مي خرد
ايلنا: مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، گفت: شهرداري تهران براي معلولان شهر تهران ويلچر مي  خرد.
علي همت محمودنژاد، مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، ضمن اعلام اين مطلب افزود: در ديداري كه روز پنج شنبه با دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران داشتيم، ايشان موافقت كردند كه براي معلولان شهر تهران حدود ۴۰۰ دستگاه ويلچر خريداري كنند.وي با تشكر از شهردار تهران، گفت: از شهرداران كلان شهرهاي تبريز، مشهد، شيراز و اهواز انتظار دارم، با اقدامي مشابه اقدام شهردار تهران در تهيه وسايل توانبخشي به ياري معلولان بشتابند.وي همچنين، گفت: شهردار تهران دستور داده است ميني  بوس  هاي ويژه معلولان هر چه سريعتر خريداري و در اختيار معلولان گذاشته شود.مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، با اشاره به اينكه طبق قرار ما با احمدي نژاد، شهردار تهران، در تيرماه قرار بود ۲۰ دستگاه ميني  بوس ويژه معلولان تا مهر ماه خريداري و وارد سيستم حمل و نقل شهري شود، گفت: در جلسه  اي كه روز پنج شنبه با احمدي نژاد داشتيم، ايشان به نوريان، مدير عامل شركت واحد، دستور دادند تا ميني  بوس ويژه معلولان را هر چه سريعتر خريداري و در اختيار معلولان قرار دهند.

اسامي شش هزار نفر از زندانيان
استان تهران براي عفو ۲۲ بهمن تهيه شد
فارس: مدير كل سازمان زندانهاي استان تهران گفت: فهرست اسامي ۶ هزار نفر از زندانيان استان تهران جهت عفو و بخشودگي در ۲۲ بهمن به رئيس قوه قضائيه ارائه شد.
سهراب سليماني در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس افزود: در صورت موافقت مقام معظم رهبري با فهرست ارائه شده ۶ هزار زنداني در استان تهران در ۲۲ بهمن آزاد خواهند شد. وي گفت: افراد پيشنهادي افرادي هستند كه در زندان مورد اصلاح قرار گرفته اند و سازمان زندانها در ارائه اسامي آنها با در نظر گرفتن معيارهايي چون اخلاق و رفتار خوب آن ها در زندان ، شركت در مسائل آموزشي زندان و تنبيه شدن آنها در زندان و ساير شرايط درخواست عفو و بخشودگي در ۲۲ بهمن را كرده است.
سليماني اظهار داشت: امسال در ۲۲ بهمن عفو كلي نداريم و عفوها بصورت موردي است كه محكومين مالي اعم از نفقه، ديه، چك و مواد مخدر بيشترين افراد مشمول عفو را در فهرست پيشنهادي تشكيل مي دهند.

آئين نامه اجرايي حمايت از حقوق معلولان تصويب شد
ايسنا: دولت آيين نامه اجرايي ماده ۱۳ قانون جامع حمايت از حقوق معلولان را تصويب كرد.
بر اساس اين آيين نامه دادگاه ها موظفند صرفا با اعلام سازمان بهزيستي جهت نصب و عزل قيم براي افراد معلول اقدام كنند.
سازمان بهزيستي كشور نيز مكلف است در صورتيكه معلولان به واسطه عدم كفايت دارايي، قادر به تأديه هزينه دادرسي نباشند، دادخواست اعسار از پرداخت هزينه دادرسي به دادگاه ارائه كنند و دادگاه در صدور حكم، مباني نظرات سازمان را تا حد امكان مورد توجه قرار دهد.
آيين نامه همچنين تصريح مي كند: تشخيص معلوليت افراد موضوع قانون جامع حمايت از حقوق معلولان به منظور نصب قيم، با كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي كشور خواهد بود.
بر اساس اين آيين نامه، مراقبت، نگهداري و توانمندسازي معلولان و همچنين نمايندگي قانوني آنها در كليه امور مربوط به اموال و حقوق مالي تا زمان نصب قيم توسط دادگاه، با سازمان بهزيستي كشور خواهد بود و در موارد فوريت و ضرورت مانند فوريت هاي پزشكي كه دسترسي به قيم مقدور نيست و نيز در مواردي كه اساسا قيم نصب نشده است، مسئولان بهزيستي سراسر كشور و همچنين كاركنان بهزيستي به تشخيص رييس سازمان يا رييس اداره، با اختيار و مسئوليت هاي قانوني قيم عمل خواهند كرد. سازمان بهزيستي كشور نيز مكلف است اجرت قيم موضوع اين آيين نامه را از محل اعتبارات كه در بودجه سالانه پيش بيني مي شود، پرداخت كند و اجرت قيم آن عده از معلولاني كه توانايي مالي دارند، با تشخيص دادگاه از محل اموال معلولان پرداخت خواهد شد. بر اساس اين آيين نامه چنانچه قيم به تكاليف قانوني خود مانند ارايه صورت حساب زمان تصدي به دادستان عمل نكند، سازمان بهزيستي كشور موظف است مراتب را جهت عزل قيم به دادگاه صالح اعلام كند. سازمان بهزيستي كشور همچنين مكلف شده است نسبت به ارايه مشاوره حقوقي به كليه معلولان كشور و تعيين وكيل براي دفاع از حقوق افراد معلول در محاكم قضايي اقدام و به دادگاه مربوط معرفي كند. سازمان بهزيستي كشور بر اين اساس مجاز است در موارد ضروري جهت جلوگيري از تضييع حقوق معلولان بي سرپرست به نمايندگي از آنها در دادگاه ها و دادسراها طرح دعوي و دادخواهي كند.
كانون هاي وكلاي دادگستري در سراسر كشور و نيز مراكز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضاييه موظفند حسب درخواست سازمان بهزيستي كشور و ادارات تابعه آن در سراسر كشور نسبت به تعيين وكيل معاضدتي مورد نياز افراد معلول اقدام كنند.

ايران  در زمينه  كشف  مواد مخدر رتبه  بالايي  دارد
گروه اجتماعي:رييس  دفتر مقابله  با مواد مخدر و جرم  ملل  متحد ( (UNODC در ايران  گفت : دولت  ايران  در زمينه  كشف  هرويين  و مواد افيوني  به  نسبت  ساير كشورهاي  جهان  رتبه  بالاتري  دارد.
روبرتو آربيتريو(ROBERT ARBITRIO )همچنين  افزود: اين  بدان  معناست  كه  اين  كشفيات  سود زيادي  براي  جامعه  جهاني  دارد، لذا اين  مسأله  كمك  بزرگي  به  كل  جامعه  جهاني  است .وي  گفت : اين  موضوع  بيانگر اين  حقيقت  است  كه  بعد از ۲۵ سال  جنگ  داخلي  در افغانستان ، اكنون  جمهوري  اسلامي  ايران  در موضع  خاصي  قرار گرفته  است .

با توجه به شيوع آنفولانزا:
واكسينه شدن بيماران قلبي- ريوي ضروري است
گروه اجتماعي: رئيس مركز تحقيقات بيماري هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با توجه به شيوع آنفولانزا، نسبت به واكسينه كردن بيماران قلبي- ريوي، بيماران مبتلا به آسم، بيماران دياليزي، بيماران مبتلا به ديابت (قند خون)، كودكان مبتلا به آسم و افرادي كه داراي بيماري نقص سيستم ايمني هستند، مانند مبتلايان به ايدز، هشدار داد.
دكتر داوود يادگاري گفت: عوارض آنفولانزا در افرادي كه داراي بيماري زمينه اي هستند، مانند موارد فوق مي تواند، بسيار خطرناك باشد.
وي افزود: علايم بيماري به صورت تب ناگهاني، لرز يا احساس سرما- سرما، درد كلي بدن، سردرد، درد دور چشم، احساس كسالت، بي اشتهايي، گاهي تهوع، استفراغ، درد شكم و اسهال بروز مي كنند.
وي افزود: معمولاً در اكثر بيماران، تب در روز سوم قطع مي شود، ولي علايم تنفسي مانند سرفه خشك، احساس ناراحتي پشت جناغ سينه، آبريزش و گرفتگي بيني و ضعف عمومي يك يا دو هفته فروكش مي كند.
دكتر يادگاري تصريح كرد: براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت همه ساله ۳۰ درصد افراد به آنفولانزا مبتلا مي شوند كه مسايل ناشي از غيبت كار و بستري اين افراد هزينه هاي زيادي را بر جامعه تحميل مي كند.
رئيس مركز تحقيقات بيماري هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: بيماري آنفولانزا چند سال يك بار به صورت «پاندمي» (همه گيري شديد) در دنيا شيوع مي يابد.وي يادآور شد: انتشار اين بيماري بر اثر مسافرت ها به راحتي انجام مي گيرد و ضروري است، افرادي كه قصد سفر به مناطق آلوده را در فصل زمستان دارند، پيش از سفر نسبت به اين بيماري واكسينه شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |