دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
مهندس چمران اعلام كرد
جزئيات احداث شهر ۴۰ هزار هكتاري آفتاب
در جوار مرقد امام(ره)
گروه شهري: «شهر آفتاب» در جوار آستانه مطهر حضرت امام خميني (ره) با مساحتي حدود ۴۰ هزار هكتار تاسيس و در آينده به قطب علمي پژوهشي تبديل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما مهندس مهدي چمران ديروز درپايان يكصد و بيست و پنجمين جلسه رسمي بدون حضور مستمع شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در حال حاضر «شهر آفتاب» با احتساب اراضي آستانه حضرت امام (ره) و محدوده بهشت زهرا به ۸ هزار هكتار مي رسد و در حريم تهران قرار دارد و با عملي شدن پيشنهاد مربوط به گسترش فضاي سبز آن تا فرودگاه بين المللي امام خميني به ۴۰ هزار هكتار خواهد رسيد.
رئيس شوراي شهر تهران افزود: براي «شهر آفتاب» طرح هاي بسيار ارزنده اي به لحاظ معماري و شهرسازي پيش بيني شده است كه در آينده اين شهر به مركز دانشگاهي و قطب علمي پژوهشي و حوزوي تبديل خواهد شد.
چمران گفت: طرح تفصيلي «شهر آفتاب» در شوراي عالي شهرسازي تصويب و شرايط مورد نظر اين شهر براي ۵۰ سال آينده پيش بيني شده است.
رئيس شوراي شهر همچنين افزود: براي استقرار كليه دانشگاههاي تهران كه مايل به انتقال واحدهاي خود به اين منطقه باشند زمين پيش بيني شده است و در حال حاضر نيز برخي از مؤسسات آموزش عالي از جمله دانشگاه شاهد و دانشگاه آزاد شهرري در آنجا داراي زمين هستند و حتي براي احداث نمايشگاه بين المللي نيز در آنجا زمين  پيش بيني شده است.
مهندس چمران با اشاره به ويژگي هاي پيش بيني شده براي اين شهر و اهميت آ ستانه حضرت امام خميني گفت: اين شهر مي تواند سالانه ميليونها زاير و بازديدكننده را به خود جلب كند.وي در عين حال كاربري شهر آفتاب را علمي، پژوهشي عنوان كرد و گفت: اجازه ساخت واحدهاي مسكوني در اين محل داده نخواهد شد و ساخت واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري، صرفا در حد برطرف كردن نيازهاي ضرورت در اين شهر خواهد بود.
از سوي ديگر شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت «لايحه تعيين عوارض تقسيم و افزايش واحدهاي مسكوني» را تصويب كرد و براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع داد.رئيس شوراي شهر گفت: در صورت تصويب نهايي اين لايحه، وضعيت واحدهاي مسكوني بزرگي كه به واحدهاي كوچكتر تقسيم مي شوند مشخص خواهد شد.
چمران افزود: در حال حاضر در مورد اين گونه واحدهاي مسكوني قانون و مصوبه مشخصي وجود ندارد و برخورد شهردار ي هاي مناطق با اين گونه پرونده ها متفاوت است و برخي اين گونه پرونده ها را به كميسيون ماده صد ارجاع مي دهند و برخي نيز به تشخيص خود عمل مي كنند.به گفته وي، در صورت تصويب نهايي اين لايحه شرايط مربوط به وضعيت پاركينگ اين گونه واحدها و حداقل متراژ واحدهاي تقسيم شده وديگر موارد مربوط به آ نها نيز مشخص خواهد شد.

۶۹ كيلومتر بزرگراه در دست احداث
000048.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  فني  سازمان  مشاوران  شهرداري  تهران  گفت : ۶۹ كيلومتر بزرگراه  در تهران  در دست  احداث  است.كامران  مصطفوي  با بيان  اينكه بعد از پيروزي  شكوهمند انقلاب  اسلامي بيش  از ۳۰۰ كيلومتر بزرگراه  در تهران  ساخته  شده  است  افزود: احداث  يك  كيلومتر بزرگراه  در اين  كلان شهر علاوه  بر مشكلات  تاسيسات  شهري  با هزينه  رفع  املاك  معارض  جمعا به حدود ۳۵ ميليارد تومان  بودجه  نياز دارد.وي  با اشاره  به  اينكه  براي  ساخت  سالانه  ۱۵ كيلومتر بزرگراه  در تهران حدود ۵ ميليارد تومان  بودجه  لازم  است  گفت : براي  ساخت  هر كيلومتر بزرگراه  حدود يك  ميليارد تومان  بودجه  نياز است  ولي  رفع  املاك  واقع در طرح  بيشترين  بودجه  را به  خود اختصاص  مي دهد.

مصوبه دولت ، جنبه اجرايي ندارد
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مصوبه اخير دولت مبني بر سلب مسئوليت شهرداري در مديريت ترافيك تهران را فاقد فاكتورهاي كارشناسي و در عين حال آن را ترفندي سياسي خواند.
دكتر حميد بهبهاني در گفت وگو با خبرنگار ما، تصريح كرد: به رغم توصيه رئيس جمهوري مبني بر تعامل دولت با ساير نهادها به ويژه شهرداري، شاهد هستيم كه وزارت كشور تلاش مي كند موضوعات صرفا تخصيصي و كارشناسي نظير حمل و نقل و ترافيك را به ديدگاههاي سياسي آلوده كند و البته چنين رفتاري شايسته مسئولين دولتي نيست.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه حل معضل ترافيك و حمل و نقل تهران بزرگ، با جوسازيهاي سياسي قابل حل نيست، گفت: همانطور كه در اخبار آمده، اين اقدام وزارت كشور، جديد نيست و پيش از اين نيز تلاش كرده تا مانع اجراي طرح ها و برنامه هاي علمي و كارشناسي شهرداري تهران شود.
دكتر بهبهاني در ادامه تصريح كرد: مصوبه ياد شده وجاهت كارشناسي ندارد و فاقد جنبه اجرايي است.

۶۶۳ هكتار جنگلكاري در شهر تهران
000045.jpg
خبرگزاري فارس: شهرداري تهران طي يك سال و نيم گذشته- سال ۸۲ و نيمه اول سال ۸۳ - در بيش از ۶۶۳ هكتار از زمينهاي اطراف شهر تهران جنگلكاري كرده است.
علاوه بر اقدام فوق شهرداري تهران همچنان درحال جنگلكاري در مساحتي بالغ بر ۷هزار هكتار است.
ضمن آن كه در راستاي توسعه فضاي سبز در شهر تهران طي اين مدت ۹/۱ ميليون متر مربع در مناطق مختلف شهر تهران فضاي سبز ايجاد شده است و ۹۴هزار و ۲۰۰متر مربع نيز در حال فضاسازي است كه در اين راستا ۱۷۱ بوستان و پارك احداث و ۱۸۱ بوستان و پارك ديگر نيز در حال احداث است.

برف روبي بهنگام معابر تهران
000042.jpg
به گزارش روابط عمومي حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري تهران در پي برنامه ريزي هاي اساسي و عملكرد بهنگام كارشناسان و ساير نيروهاي خدمات شهري به طور شبانه روزي با عمليات لايروبي مسيل ها، انهار و جوي ها، پل هاي عرضي از بروز هرگونه مشكل در آبگرفتگي و سدمعبر براي شهروندان تهراني جلوگيري شده است.
براساس اين گزارش اداره كل خدمات شهري با تأمين و پخش ۲۲۲۵۰ تن شن و نمك در نقاط حساس شهري تهران بزرگ امنيت لازم را در تردد وسائط نقليه و عبور عابران را برقرار نموده است.

براساس مصوبه دولت از سال آينده اجرا مي شود
تغييرات جديد در مقررات و ضوابط راهنمايي و رانندگي
000051.jpg
ايسنا: حركت وسايل نقليه موتوري فاقد قرارداد بيمه و گواهينامه معاينه فني بر اساس قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل اشخاص ثالث، از اول فروردين ماه سال ۸۴ در شهر تهران و جاده هاي منتهي به آن ممنوع مي شود.
بر اساس مصوبه جديد بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مأموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه موظفند اين دسته از خودروها را تا ارائه قرارداد بيمه شخص ثالث و گواهينامه معاينه فني در توقفگاهها متوقف كنند. سردار انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در حاشيه «بهره برداري از سيستم مكانيزه معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا» با اشاره به كمبود وقت براي اطلاع رساني نحوه اجراي اين بند از مصوبه به خبرنگار ايسنا گفت: راهنمايي و رانندگي پيشنهاد تمديد تاريخ يادشده براي توقف اين دسته از وسايل نقليه را به مدت يك تا دو ماه به كارگروه «بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران» ارائه دهد.
افزايش خسارت بيمه اي تصادفات
به گزارش ايسنا بر اساس بند ديگر مصوبه «بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران» شوراي عالي بيمه موظف است به منظور كاهش تراكم ترافيك ناشي از تصادفات خسارتي، نسبت به افزايش مبلغ خسارت ناشي از تصادفات،  بدون ارايه گزارش پليس كه هم اكنون ۵۰۰ هزار ريال است تا مبلغ يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال اقدام كند كه بدين ترتيب بيش از ۴۰ درصد تصادفات در شهر تهران ديگر نيازمند بررسي كارشناس پليس نخواهد بود.
تعويض پلاك خودروهاي تهران
هيات دولت همچنين نيروي انتظامي را موظف كرد با موافقت وزارت كشور طرح تعويض پلاك كليه خودروهاي شهر تهران را حداكثر ظرف دو سال آينده اجرايي كند.
شهرداري تهران نيز موظف است در يك برنامه زمان بندي شده حداكثر تا يك و نيم سال آينده ، يكهزار دستگاه موتورسيكلت و ۳۰۰ دستگاه خودرو با ساير تجهيزات پليس ترافيك تهران را تأمين كند. شهرداري همچنين موظف به ايجاد پاركينگهاي عمومي و ايستگاههاي اتوبوس و تاكسي و پلهاي عابر پياده برابر استانداردهاي قابل قبول و اصلاح هندسي معابر و تقاطعات بر اساس اولويتهاي مصوب كارگروه «بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران» بوده و بايد سهم حمل و نقل عمومي را از ۴۹ درصد فعلي ظرف چهار سال آينده به ۷۵ درصد افزايش دهد. بر اساس مصوبه هيأت دولت همچنين علائم راهنمايي و رانندگي بايد ساماندهي و در صورت لزوم شناور شوند.
بررسي تأثيرات ترافيكي احداث ساختمانها
بر اساس مصوبه دولت همچنين وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظفند ساختار و تشكيلات سازماني راهنمايي و رانندگي تهران را بنا به پيشنهاد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اصلاح كنند. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز موظف است شغل افسران و درجه داران راهنمايي و رانندگي كه فعاليت انتظامي ترافيكي در معابر شهري و جاده ها دارند را جزو مشاغل سخت و زيان آور منظور كند.
هيات دولت همچنين مقرر كرد دستورالعمل بررسي تأثيرات ترافيكي احداث ساختمانها، به منظور اعمال پيش از صدور پروانه ساخت توسط شهرداري تهران تهيه و به تصويب مراجع ذيربط برسد.
پنجمين مصوبه دولت
براي سلب اختيارات از شهرداري تهران
خبرگزاري فارس: دولت پنجمين مصوبه خود را طي دو ماه اخير در زمينه سلب اختيارات شهرداري تهران به تصويب رساند.دولت در اين مصوبه كه روز ۱۳ بهمن ماه امسال ابلاغ شده است مديريت ترافيك شهري تهران را كه در اختيار شهرداري تهران بود از اين سازمان سلب و به وزارت كشور واگذار كرد.
هيات دولت پيش از اين نيز با تصويب سه مصوبه ديگر اختيارات شهرداري و شوراي شهر تهران را در زمينه سياست گذاري حمل و نقل ريلي، مترو و امور اتوبوس شركت واحد سلب كرده بود. دولت همچنين وزارت كشور را به عنوان ناظر بر عملكرد هزينه اعتبارات وصول عوارض شهرداري شهرهاي بزرگ و شهرداري تهران تعيين كرد. براساس مصوبه جديد، كارگروه جديدي با رياست وزير كشور تشكيل مي شود كه وظيفه طراحي و بهبود وضعيت ترافيك شهر تهران را بر عهده دارد و شهردار تهران صرفاً يكي از ۱۰ عضو اين كارگروه است.
همچنين دبيرخانه اين كارگروه در وزارت كشور خواهد بود و شهرداري تهران مسئوليتي در اين باره ندارد. براساس بخش ديگري از اين مصوبه همچنين اختيارات قانوني شهرداري تهران درباره ساعات كار ادارات، مدارس و كارخانجات، تمركز زدايي در محلات و ارائه طرحهاي مكمل ترافيكي از آن سلب شده و به دبيرخانه شوراي عالي ترافيك وزارت كشور سپرده شده است. دولت همچنين شهرداري تهران را موظف كرده است اعتبارات برخي از رديف هاي عمراني خود را براي مصرف در زمينه اين مصوبه اختصاص دهد. بر اساس ماده شش قانون جلوگيري از آلودگي هوا طراحي و سامان دهي وسائل نقليه و سيستم  حمل و نقل شهري از اختيارات شهرداري است. همچنين اداره شبكه احداث و تعريض بزرگراهها و شريانهاي اصلي و فرعي و نگهداري آنها از جمله اختياراتي است كه در قانون براي شهرداري تهران تعيين شده است.

تغيير در مسير ۲ خط شركت واحد
شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  اعلام  كرد به  علت  يك  طرفه  شدن  خيابان  استاد حسن  بنا حد فاصل  اتوبان  رسالت  تا خيابان  جانبازان  شمال به  جنوب ، تغييراتي  در مسير رفت  خطوط ۱۲/ ۲ ميدان  ملت ، معلم  و۱۴/۲ ميدان  بني  هاشم ، معلم  صورت  پذيرفته  است.
 به  گزارش  روابط عمومي  اين  شركت  مسير رفت  خط ۱۲/ ۲ ميدان  ملت ، خيابان قليچ  خاني ، خيابان  شهيد محمدي ، خيابان  ابوالحسني ، خيابان  استاد حسن بنا، بزرگراه  رسالت ، استاد حسن  بنا، خيابان  گلشن  دوست ، خيابان  استادحسن  بنا، خيابان  اصغر حيدري ، خيابان  جانبازان ، ميدان  سبلان ، خيابان قدوسي ، خيابان  امجدي  منش ، معلم  مسير رفت  خط ۱۴/ ،۲ ميدان  بني  هاشم ، خيابان  رسول  رحيمي ، خيابان استاد حسن  بنا، بزرگراه  رسالت ، خيابان  استاد حسن  بنا، خيابان  گلشن  دوست ، خيابان  حيدري ، خيابان  جانبازان ، خيابان  قدوسي ، خيابان  امجدي  منش ، معلم.

۸۰ درصد آلايندگي خودروهاي قديمي كاهش مي يابد
آسمان آبي ايران : رعايت استاندارد يورو يك در خودروهاي قديمي آلايندگي آنها را تا هشتاد درصد كاهش مي دهد.
بررسي هاي صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي دهد با رعايت استاندارد يورو يك براي خودروهايي كه تكنولوژي قديمي دارند و استاندارد يورو دو در خودروهايي كه تكنولوژي جديد دارند ميزان آلايندگي خودروها ۸۰ درصد كاهش مي يابد.
طي سال هاي اخير تمامي توليدات داخلي از موتور انژكتوري به جاي نوع كاربراتوري استفاده مي كنند.تغيير موتور به انژكتوري در كاهش آلودگي هوا بسيار موثر است.

نگاه
000039.jpg
داود كاظمي
۵ درصد خيابان خواب هاي تهران تحصيلات دانشگاهي دارند

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |