دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
ديروز در ساختمان اجلاس سران انجام شد
تجليل خاتمي از برگزيدگان علمي جشنواره خوارزمي
000054.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه علمي فرهنگي: هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي روز يكشنبه با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در ساختمان اجلاس سران در تهران گشايش يافت.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه همه ساله باهدف معرفي و تجليل از تلاشهاي علمي محققان و پژوهشگران ايراني و خارجي برگزار مي شود، برگزيدگان هجدهمين جشنواره خوارزمي در حضور خاتمي معرفي و هدايايي از رئيس جمهوري دريافت مي كنند.
در هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي، ۴۰ طرح برگزيده معرفي شد كه از اين تعداد ۳۵ طرح داخلي و پنج طرح از كشورهاي ايتاليا، استراليا و بنگلادش بودند.
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در اين مراسم طي سخناني با انتقاد از كساني كه دولت را به زمينه  سازي  بي ديني  و رواج  ولنگاري  در كشور متهم  مي كنند، اظهار داشت : منصفان بدانند كه  تهمت هايي  كه  به  اين  دولت  در مورد زمينه سازي  بي ديني  و رواج ولنگاري  در جامعه  مي زنند، مستحق  كساني  است  كه  خود اين  تهمت ها  را مطرح مي كنند.
به  گزارش  ايرنارئيس  جمهوري  در هجدهمين  جشنواره بين المللي  خوارزمي اظهار داشت : اين  در حالي  است  كه  در طول  فعاليت  اين دولت  اعتبارات  نهادهاي  علمي ، فرهنگي  و ديني  در كشور چهار برابر شده  است .
رئيس  جمهوري  با بيان  آمار و ارقامي از افزايش  اعتبارات  نهادهاي  ديني و فرهنگي  در سالهاي  گذشته  اظهار داشت : اعتبارات  نهادهاي  علمي و فرهنگي  وديني  از ۱۵۴ ميليارد ريال  در سال  ۱۳۷۲ به  ۶۰۲ ميليارد ريال  در سال  ۱۳۸۳افزايش  يافته  است .
خاتمي در بخش  ديگري  از سخنانش  با تأكيد بر لزوم  تقويت  بنيانهاي مردمسالاري  در كشور اظهار داشت : ركن  اعتماد مردم  به  حكومت  و برقراري  رابطه سازنده  ميان  دولت  و ملت  كه  اساس  پيشرفت  است  در سايه  استقرار حكومت  متكي به  اراده  مردم  و تقويت  بنيانهاي  مردمسالاري  ميسر خواهد شد.
رئيس  جمهوري  مردمسالاري  را گفتمان  مسلط و غالب  اين  روزگار دانست  وگفت : مردمسالاري  كه  خواست  همه  جوامع  بشري  اعم  از پيشرفته ، در حال  پيشرفت و عقب  نگهداشته  شده  است  به  سادگي  بدست  نمي آيد و يك  كالاي  وارداتي  نيست .
خاتمي با بيان  اين  مطلب  كه  «اگر بخواهيم  مردمسالاري  داشته  باشيم  بايدبدانيم  كه  هر دين  و هر برداشتي  از دين  با مردمسالاري  سازگار نيست » ، اظهار داشت : متاسفم  كه  امروز در دنياي  اسلام  از جمله  در ايران  كساني  هستند كه برداشتها يا پندارهايي  دارند كه  از واپس  مانده ترين  لايه هاي  اجتماعي گرفته اند و با عادتها و ذهنيت هاي  متعلق  به  گذشته  مي كوشند با توجيهات فلسفي ، سفسطه ، خطابه  و هياهو اين  ذهنيتها و عادتها را به  عنوان  دين  حق جلوه  دهند.
000060.jpg
وي  گفت : چنين  ديني  نه  تنها با مردمسالاري  سازگاري  ندارد بلكه  براي مردم  نيز هيچ  حقي  قائل  نيست . به  سادگي  دروغ  مي گويند و تهمت  مي زنند وفرمان  قتل  مي دهند.
خاتمي گفت : آنچه  در چهره  طالبان  و القاعده  تجلي  پيدا كرده  است  وبهانه  به  قدرتمندان  زورگو و جنگ  طلب  داده  است  كه  بر دنياي  اسلام  بتازندباعث  شده  است  تا اسلام  را مايه  عقب  ماندگي ، خشونت  و ترور جلوه  دهند.
رئيس جمهوري به اصرار دولت در سالهاي گذشته بر مسئله مردم سالاري ديني اشاره كرد و گفت: دين به عنوان محكم ترين اساس هويت اين جامعه نمي تواند از دموكراسي بيگانه باشد چنانكه تحقق دموكراسي بيگانه از دين نيز بيشتر به يك پندار مي ماند تا واقعيت.
وي همچنين به اهميت برگزاري جشنواره خوارزمي در بخش دانش آموزي اشاره كرد و گفت: در اولين دوره جشنواره خوارزمي در بخش دانش آموزان تنها يكصد طرح تحقيقاتي مطرح شد در حالي كه اين رقم در آخرين جشنواره به چندهزار طرح افزايش يافت.
رئيس جمهوري گفت: جشنواره خوارزمي مي تواند حركت جديدي را به منظور جهت بخشيدن به فعاليتهاي پژوهشي در دستور كار خود قرار دهد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد كرد به منظور ارتقاء تحقيق و پژوهش «باشگاه برگزيدگان جشنواره بين المللي خوارزمي» تشكيل شود.
وي از جعفر توفيقي و مسعود پزشكيان وزيران علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواست تا در ماه هاي باقيمانده از عمر اين دولت در اين زمينه حركت كنند.
وزير علوم: روند توسعه علمي
تشديد خواهد شد
پيش از سخنان رئيس جمهوري، دكتر جعفر توفيقي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و محمدجواد قاسمي دبير جشنواره خوارزمي گزارشي از فعاليت هاي اين جشنواره و دستاوردهاي علمي كشور ارائه كردند.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم، با تأكيد بر اين كه بيشترين سرمايه گذاري ها بايد روي مبتكران و محققان به ويژه در بين اقشار جوان و دانشجو صورت گيرد، خاطرنشان كرد: روند توسعه علمي كشور طي برنامه چهارم توسعه تشديد خواهد شد و خواهيم توانست به اهداف ترسيم شده در اين بخش دست يابيم.
دكتر توفيقي با بيان اين كه تقويت بنيان هاي آموزشي در دهه ۶۰ و تقويت بنيانهاي پژوهشي در دهه ۷۰ انجام شده است، تأكيد كرد: دهه ۸۰ يا برنامه چهارم توسعه بايد دهه توسعه فناوري، ابتكار، خلاقيت و كارآفريني باشد تا بتوانيم به چالش هاي اساسي در اين بخش پايان دهيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در عين حال خاطرنشان كرد: پاسخگويي به اين چالش ها در گرو ترويج فرهنگ خلاقيت، فناوري و نوآوري در كشور است كه اين فرهنگ به سرعت رو به گسترش است. از سوي ديگر، نظام حقوقي حمايت از پژوهشگران در قالب نظام مالكيت معنوي مسير مناسبي را طي مي كند زيرا همانگونه كه شاهد بوديم بسياري از اختراعات در خارج ثبت مي شد اما امروزه توسط نهادهاي ذيربط طرح مالكيت معنوي در دست تصويب است و شتاب بيشتري به حركت نوآوري داده مي شود.
اهداي لوح سپاس جامعه علمي كشور به رئيس جمهوري
همزمان با معرفي برگزيدگان هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي، جامعه علمي كشور لوح ياد بود و سپاسي را به خاطر تلاشهاي رئيس جمهوري براي توسعه علمي كشور به وي اهدا كرد.
در اين لوح يادبود كه جعفر توفيقي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به نمايندگي از جامعه علمي كشور به رئيس جمهوري اهدا كرد، از تلاشهاي شخص رئيس جمهوري و دولت وي در توسعه علمي كشور قدرداني شده است.
جعفر توفيقي گفت: آقاي خاتمي در طول دو دوره رياست جمهوري، به توسعه علمي و فني كشور توجه ويژه اي داشته است.
حداد عادل، برگزيده بخش پژوهشهاي بنيادي جشنواره خوارزمي
غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به عنوان برگزيده بخش پژوهش هاي بنيادي «هجدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي» معرفي شد.
در اين جشنواره، حداد عادل به خاطر پژوهش در طرح «دانشنامه جهان اسلام» رتبه سوم بخش پژوهشهاي بنيادي را از آن خود كرد.
به علت عدم حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم مذكور، رئيس جمهوري جايزه وي را به «حسن طارمي راد» معاون علمي «بنياد دايره المعارف اسلامي» اهدا كرد.
هنگامي كه مجري مراسم، نام حداد عادل را به عنوان برگزيده جشنواره قرائت كرد، توضيح داد «رئيس مجلس شوراي اسلامي به خاطر جلسات كاري در اين جلسه حضور پيدا نكرده است.»
«دانشنامه جهان اسلام» دايره المعارفي درباره شريعت مقدس اسلام و تاريخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز اسلام تا زمان حاضر است.
مقالات اين دانشنامه، حوزه وسيعي از علوم و معارف را دربرمي گيرد.
علي اكبر ولايتي از جمله همكاران حداد عادل در طرح پژوهشي دانشنامه جهان اسلام است.

حداد عادل: خواهان برقراري مردم سالاري
ديني بر پايه صلح هستيم
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما خواهان برقراري مردم سالاري ديني بر پايه مفاهيم اخلاقي صلح هستيم.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز در همايش دو روزه بررسي انديشه «كانت و صلح» با اشاره به اينكه انديشه «كانت» معطوف به معرفت شناسي و انسان شناسي مي باشد، گفت: كانت دغدغه انساني دارد و به طور كلي فلسفه او انسان محور است.
وي با تاكيد بر اينكه صلح بدون قانون ممكن نيست، افزود: قانون ابزاري است كه آرمان را تامين مي كند اما رابطه اخلاق و قانون چيست آيا مي توانيم نسبت به اخلاق بي اعتنا باشيم و دم از قانون و عدالت بزنيم؟
حداد عادل تاكيد كرد: آيا جز اين است كه اخلاق متضمن احترام به حقيقت و فطرت انسان است؟ وي در ادامه تصريح كرد: اگر ما از مردم سالاري ديني دم مي زنيم از آن جهت است كه به صلح دروني تري معتقديم زيرا اخلاق كه گوهره دين است بايد پشتوانه حكومت قرار گيرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري اين همايش از سوي وزارت امور خارجه خطاب به ميهمانان اظهار داشت: ميزبان شما كشوري است كه در ۲۶ سال گذشته در يك انقلاب براي آزادي و اخلاق قيام كرده و حكومت ديني را به وجود آورده است. حداد عادل افزود: براي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور خارجه صلح يك مفهوم انتزاعي فلسفي نيست. ايران كشوري است كه هشت سال گرفتار يك جنگ تحميلي ويرانگر بوده و در دو سال اخير در عراق و افغانستان همسايگان خود را گرفتار جنگ مي ديده گرچه آتش آن در خانه ما نبوده اما دود آن از خانه همسايه به خانه ما سرايت كرده است.

توسط دادستان عمومي و انقلاب تهران
دادسراي مبارزه با زمين خواري افتتاح شد
دادسراي ناحيه ۳ ويژه مبارزه با جرايم مربوط به زمين خواري صبح ديروز با حضور رئيس كل دادگستري استان تهران، دادستان تهران، وزير مسكن و شهرسازي و معاونان رئيس دادگستري و دادستان تهران آغاز به كار كرد.
سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران در مراسم افتتاح دادسراي ويژه مبارزه با زمين خواري اعضاي شوراي حفظ حقوق بيت المال را ۱۵ نظر ذكر كرد و گفت: اعضاي شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي استان تهران ۱۵ عضو هستند كه از جمله شامل: رئيس كل دادگستري استان تهران به عنوان رئيس شورا، دادستان عمومي و انقلاب تهران به عنوان دبير شورا، شهردار تهران، رياست مركز حفاظت اطلاعات قوه قضائيه، فرماندهي انتظامي تهران بزرگ و... هستند.وي با اشاره به برگزاري دو جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال، اظهار داشت: در جلسه دوم اين شورا اداره كل منابع طبيعي استان تهران ۹ فقره پرونده ارائه و تقاضاي رسيدگي كردند كه اين پرونده ها ۱۷۰۰ هكتار منابع طبيعي تصرف شده است كه در دستور كار اين دادسرا قرار مي گيرد.
وي با اشاره به گزارش ۱۳۲ فقره پرونده از سوي سازمان مسكن و شهرسازي در جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال، خاطر نشان كرد: در رابطه با ۱۰۲۷ هكتار اراضي دولتي و زمين شهري به ارزش تقريبي ۱۸۰۰ ميليارد تومان اعلام تخلف شده است كه در دستور كار دادسراي ويژه زمين خواري قرار گرفته است.
هم چنين سازمان اطلاعات استان تهران حدود ۴۰ فقره پرونده مربوط به ۵۲۴۴ هكتار اراضي منابع طبيعي و زمين شهري به ارزش ۱۷۵۸ ميليارد تومان اعلام تخلف كرد، كه دستور رسيدگي به آن از سوي دادسراي مربوطه صادر شده است.
مرتضوي ادامه داد: وزارت اطلاعات تا اين لحظه و بعد از برگزاري دو جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال ۲ فقره پرونده گزارش داده است كه همين امروز دستور رسيدگي فوري آن را صادر كرديم و در واقع اولين پرونده كه به بازپرسان ارجاع شده همين بود.
دادستان تهران مساحت دو فقره پرونده اي كه از سوي وزارت اطلاعات گزارش شده است را ۱۴۴ هكتار اراضي منابع طبيعي به ارزش تقريبي ۱۹ ميليارد تومان اعلام كرد.
مرتضوي در ادامه، آدابي را به عنوان سرپرست دادسراي ناحيه ۳ معرفي كرد و گفت: اين دادسرا با ۴ بازپرس و ۵ داديار و همچنين جانشين سرپرست دادسرا از همين امروز كار خود را آغاز مي كند.
در ادامه اين مراسم عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي بر برخورد متمركز و قاطع با زمين خواري و اموال دولتي در راستاي پاسخگويي در اين زمينه تأكيد و خاطرنشان كرد: اميدوارم با اراده راسخي كه در قوه قضاييه در اين رابطه وجود دارد بتوانيم با مقوله زمين خواري برخورد كنيم تا در مقوله حفظ حقوق مردم و حقوق دولت و حاكميت موفق باشيم.
وي بر همكاري متمركز و تنگاتنگ كارشناسان مسكن و شهرسازي و منابع طبيعي با اين دادسرا در اين زمينه تأكيد كرد.
وزير مسكن و شهرسازي، خاطرنشان كرد: اراده مشترك دولت و قوه قضاييه در برخورد با زمين خواري به اين معني نيست كه دولت و قوه قضاييه مالكيت مردم را مورد تهديد قرار خواهند داد چرا كه نه دولت و نه قوه قضاييه و نه هيچ مسئول ديگري در نظام جمهوري اسلامي نگاه خلاف شرعي به مالكيت مردم ندارد بلكه بيشتر بر حفظ اراضي ملي و دولتي كه حق عمومي مردم است تأكيد دارند.وي از حمايت هاي بي دريغ رئيس قوه قضائيه و دادستان تهران براي پاسداري از حقوق ملت و اراضي دولتي قدرداني و تشكر كرد.

تشكيل سازمان دانشجويي پيش از پايان دولت خاتمي
گروه علمي فرهنگي: معاون دانشجويي وزارت علوم درباره سرانجام تشكيل سازمان دانشجويي، گفت: پيگير تشكيل اين سازمان هستيم به نحوي كه تا پيش از پايان دولت خاتمي، تكليف تشكيل سازمان دانشجويي مشخص  شود.
دكتر غلامرضا ظريفيان، در گفت وگو با ايسنا، سازمان دانشجويي را از جمله برنامه هاي درازمدت وزارت علوم دانست و با بيان اينكه تشكيلات سازمان دانشجويي قبل از انقلاب اسلامي وجود داشته است، گفت: بعد از انقلاب تشكيلات سازمان دانشجويي به معاونت دانشجويي تغيير نام داد.
وي تعداد دانشجويان در آن زمان را حدود ۱۷۵ هزار نفر اعلام كرد و گفت: امروز با وجود يك ميليون دانشجو تحت نظر وزارت علوم، طبيعي است كه سازوكارهايي مانند معاونت دانشجويي با ساختار فعلي ديگر نمي تواند پاسخگوي نيازهاي اين قشر عظيم باشد و اين سازوكارها بايد تغيير كند.

بازديد گزارشگر سازمان ملل متحد در مورد
خشونت عليه زنان از مجتمع قضايي خانواده
ايسنا: ياكين آرتوك گزارشگر ويژه ي سازمان ملل متحد در مورد خشونت عليه زنان، صبح ديروز از مجتمع قضايي خانواده تهران بازديد كرد.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران، خانم ياكين آرتوك ضمن حضور در مجتمع قضايي خانواده تهران و بازديد از شعبات اين مجتمع، به گفت وگو با مسؤلان اين مجتمع درباره  «خشونت عليه زنان» پرداخت.
اين گزارشگر سازمان ملل، اظهار داشت: مذهب شيعه فرصت هاي مناسب، شگفت انگيز و متعددي را براي تفسير قوانين با توجه به شرايط روز در اختيار دارد و در كشور ايران، زنان بسيار برجسته اي هستند كه پست ها و مناصب بسيار كليدي و شاخصي دارند و ۶۵ درصد زنان قادر به ورود به دانشگاه هستند و تحصيلات عاليه دارند بنابراين ارزش شراكت زنان در امور خانوادگي و اجتماعي كاملا تغيير كرده است.

به دنبال برگشت مصوبه بيمه رانندگان درون شهري از شوراي نگهبان مطرح شد
پيشنهاد جديد وزارت رفاه براي كاهش
نرخ حق بيمه رانندگان
ايسنا: طرح اصلاح قانون بيمه تأمين اجتماعي رانندگان حمل و نقل بار و مسافر از سوي شوراي نگهبان به دليل آن كه افراد فاقد توانايي مالي را ملزم به پرداخت حق بيمه مي كند، خلاف موازين شرع شناخته شد.
رزاق صادق مشاور وزير رفاه و تأمين اجتماعي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: محروم كردن رانندگان درون شهري از بيمه اجتماعي به علت ناتواني مالي در پرداخت حق بيمه عجيب است.
وي افزود: اصلاح قانون بيمه  اجتماعي رانندگان درون شهري از طريق تسري به رانندگان درون شهري در حالي مغاير شرع دانسته شده كه رانندگان برون شهري بر اساس قانون بيمه رانندگان برون شهري چه بسا با وضعيت مالي نامناسبتري نسبت به رانندگان درون شهري ملزم به پرداخت حق بيمه هستند. صادق گفت: اگر چه نبود كارفرماي مشخص و لزوم پرداخت ۲۰ درصد سهم كارفرما از سوي خود رانندگان باعث شده تمامي رانندگان برون شهري كه اغلب جزء گروههاي كم درآمد جامعه هستند، تحت پوشش بيمه  تأمين اجتماعي قرار نگرفته و در حال حاضر تنها ۶۰ درصد رانندگان بين شهري بيمه باشند، اما راهكارهاي متفاوتي براي حل اين مشكل وجود دارد.
مشاور وزير رفاه و تأمين اجتماعي به راهكارهاي پيشنهادي وزارت رفاه كه به هيأت دولت ارائه شده، اشاره كرد و به ايسنا گفت: تعديل حمايت هاي بيمه اي رانندگان از طريق حذف حمايت هاي كم اهميت تر از جمله پيشنهادات به منظور كاهش نرخ حق بيمه و برخورداري اين قشر جامعه از بيمه هاي اجتماعي است. صادق افزود: همچنين پيشنهادي مبني بر مشاركت دولت در تامين درصدي از حق بيمه و يا تأمين سهم كارفرماي بيمه رانندگان درون و برون شهري از محل عوارض صنعت حمل و نقل مطرح است.
وي با بيان اين كه تعيين سهم مشاركت دولت در بيمه رانندگان درون و برون شهري در حال بررسي در كميسيون اجتماعي هيأت وزيران است، افزود: با افزايش ۴ تا ۵ درصد نرخ حمل هر بارنامه، حداقل بخشي از ۲۰ درصد سهم كارفرماي بيمه رانندگان درون و برون شهري تأمين شده و مابقي نيز از سوي اين رانندگان پرداخت خواهد شد.

مدير پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش:
هزار مدرسه كشور «پيشگيري از اعتياد» را فراگرفتند
ايسنا: آماده سازي كتاب «مهارت هاي زندگي» سال سوم راهنمايي از برنامه هاي آتي دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش خواهد بود.
دكتر حسين خنيفر، مدير دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي معاونت تندرستي و تربيت بدني آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران همچنين با اشاره به اجراي «طرح جامع پيشگيري از اعتياد مشاركتي مدرسه محور» به عنوان يكي از فعاليت هاي اين دفتر تأكيد كرد: اين طرح به منظور توانمندي، برنامه ريزي،  تامين منابع، اجرا، پايش و ارزشيابي فعاليت هاي پيشگيري و ارتقاء سلامت در مدارس به شكل نامتمركز، محله اي و مشاركتي و با تشكيل گروه هاي ذينفع شامل دانش آموز، معلم و والدين از سال ۸۱ به صورت آزمايشي در ۳ استان كردستان، فارس و هرمزگان و در هر استان ۱۲ مدرسه اجرا شد.
به گفته وي در اين راستا در سال تحصيلي جاري نيز طرح جامع پيشگيري از اعتياد مشاركتي مدرسه محور در يك هزار مدرسه در سراسر كشور و در ۳ دوره تحصيلي اجرا شد.
دكتر خنيفر با اشاره به برگزاري كارگاه هاي آموزشي ويژه اولياي دانش آموزان اظهار داشت: به منظور ارتقاي سطح آگاهي اوليا در زمينه پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر اعتباري معادل ۵۰۰ ميليون تومان در سال جاري جهت آموزش ۲۰۰ هزار نفر تخصيص يافت.
مدير دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي آموزش و پرورش به ايسنا گفت: به لحاظ اثرات منفي كاركنان معتاد روي ديگر همكاران و دانش آموزان بخصوص الگوپذيري دانش آموزان در گرايش به رفتارهاي پرخطر از جمله اعتياد و به منظور سالم سازي مدارس، در سال ۸۳ طرح «ارائه خدمات حمايتي به دانش آموزان و كاركنان در معرض خطر» با اعتباري بالغ بر ۲ ميليارد ريال در كليه استانها در حال اجراست.
به گفته وي به منظور تقويت فعاليت هاي جايگزين و پركردن اوقات فراغت دانش آموزان جهت پيشگيري از اعتياد و آسيب هاي اجتماعي و ايجاد محيطي امن، سالم و تحت نظارت طرح «تجهيز،  تكميل و راه اندازي فضاهاي ورزشي، مشاوره اي و بهداشتي در مناطق آلوده» با اعتبار ۷ ميليارد و ۱۵۰ ميليون ريال در سال جاري در حال اجراست و به منظور ارتقاء سطح آگاهي و نگرش دانش آموزان، كاركنان و اوليا در زمينه پيشگيري از اعتياد و كاهش رفتارهاي پرخطر مبلغ ۳ ميليارد ريال در سال جاري تخصيص يافته است.

تحولات تازه در صحنه انتخابات نهم
* بيانيه جامعه روحانيت مبارز:كارآمدي دستگاههاي اجرايي
مستلزم حضور چهره اي كارآمد در عرصه قوه مجريه است
* وزير كشور: هيچ تكليفي جز برگزاري انتخابات سالم نداريم
* احمد توكلي: به زودي نظرم را در مورد نامزدي انتخابات اعلام مي كنم
گروه سياسي: بيانيه جامعه روحانيت مبارز به مناسبت پيروزي سالگرد انقلاب اسلامي اولين موضعگيري رسمي اين جامعه در خصوص انتخابات نهم رياست جمهوري مي باشد.جامعه روحانيت تهران در اين بيانيه تصريح مي كند: هرگونه حركت و جهت گيري كه به وحدت مجموعه اصول گرا خدشه وارد نمايد، موجب لطمه به حركت راهبردي و نتيجه نهايي خواهد بود.در بيانيه جامعه روحانيت آمده است:
اكنون كه در پرتو هدايت هاي هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و همبستگي و تعامل همه نهادها و تشكل ها و چهره هاي وفادار به آرمان هاي حضرت امام و حاكميت ديني و ولايت فقيه زمينه تغيير در رويكرد مردم نسبت به اصولگرايان به وجود آمده و زمينه حاكميت چهره هاي متدين و متعهد بر شوراهاي شهر و مجلس شوراي اسلامي درجهت ورود در عرصه خدمتگزاري بر مردم فراهم گرديده همه كساني كه دل در گرو اصول و مباني نظام ديني دارند بايد توجه
داشته باشند كه تداوم رويكرد مردم و زمينه سازي حضور چهره هاي متعهد و متدين در عرصه قوه مجريه مستلزم اتحاد و همبستگي همه جريان ها و تشكل ها در راهبردها و جهت گيري ها و عزم جدي بر خدمتگزاري صادقانه است.
در پايان اين بيانيه كه در سه بند تنظيم شده است تصريح شده ملت هوشمند ايران به ويژه اقشار متعهد و متدين توجه داشته باشند كه تداوم و تكامل خدمتگزاري مستلزم حضور چهره اي كارآمد، متعهد، دين مدار و پر انرژي در عرصه قوه مجريه است.
به زودي نظرم را درمورد نامزدي انتخابات اعلام مي كنم
فارس: كانديداي احتمالي اصولگرايان در انتخابات با بيان اينكه اصلاح طلبان به پيروزي نامزدشان اميدوار نيستند، گفت: آنها باتوجه به اشتراكات در سياست و مجريان در ۱۶ ساله گذشته، ترجيح مي دهند اگر نامزدشان راي نياورد، هاشمي رفسنجاني رييس جمهور شود.احمد توكلي كه در يزد سخن مي گفت، اظهارداشت: حضور آقاي هاشمي در صحنه انتخابات باعث پررنگ ترشدن حضور ديگر نامزدها به خصوص آبادگران خواهد شد و از آن استقبال مي كنيم.وي افزود: آبادگران درخصوص انتخابات آينده رياست جمهوري تاكنون تصميم نگرفته است، ولي من به زودي نظرم را درمورد نامزدي رياست جمهوري اعلام مي كنم.
تمايلي به نامزدي در انتخابات ندارم
ايرنا: رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام در ديدار نمايندگان اقليت هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي درمورد حضورش در انتخابات رياست جمهوري گفت: هنوز در عمق وجودم تمايلي به نامزدي در انتخابات ندارم.اكبر هاشمي رفسنجاني ابراز اميدواري كرد كه «فرد صالح ديگري انتخاب شود و به مطالبات مردم پاسخ دهد.»
نظرات متفاوت بين ما و مشاركت به معني اختلاف نيست
مهر: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هرگونه اختلاف نظر بين سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و جبهه مشاركت برسرانتخاب محمدرضاخاتمي به عنوان معاون اول معين را رد كرد و گفت: نظرات متفاوت بين ما و مشاركت به معني اختلاف نيست. وي در پاسخ به اين كه شنيده مي شود ميان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي وجبهه مشاركت برسرانتخاب محمدرضاخاتمي و حتي برخي ازاعضاي كابينه و كميته هاي شش گانه تشكيل شده در ستاد انتخاباتي معين اختلاف نظر شديدي وجود دارد گفت: من هر نوع اختلاف بين سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت را تكذيب مي كنم. وي افزود: ممكن است سازمان ومشاركت نظرات خاصي داشته باشند اما اينها اختلاف نيست بلكه در يك تشكيلات هم ممكن است دو نظر متفاوت وجود داشته باشد و جمع بندي هر چه شد بايد انجام شود، ازسوي ديگر انتخاب اعضاي كابينه توسط آقاي معين انجام مي شود وهيچكدام از گروهها در اين زمينه سعي نمي كنند كه موضوعي را به وي تحميل كنند وبالاخره اگرپيشنهادي ارائه مي شود يا قبول مي شود يا رد، اين امر ازاختيارات خود كانديداست.
دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درپاسخ به اينكه مسئولين كميته هايي كه تشكيل شده وحتي سخنگو نيز ازاعضاي جبهه مشاركت هستند گفت: تعداد افرادي كه مشاركت مي توانست پيشنهاد كند بيشتر بود وچون اعضاي سازمان درگيركاراجرايي هستند ممكن بودفرصت كافي نداشته باشند والبته اين مسئله چندان مهم نيست كه بخواهد به عنوان يك اختلاف بين سازمان ومشاركت مطرح شود و قابل بحث باشد. سلامتي در پاسخ به اينكه در شرايط فعلي بيشتر امورستاد انتخاباتي معين دراختيارمشاركت است گفت: خيراينگونه نيست ونبايد به اين شكل تلقي كرد، خيلي ازافرادي كه درمشاركت هستند مورد قبول اعضاي سازمان مجاهدين هستند درنتيجه اگراحيانا تعداد مشاركتي ها بيشتراست به معناي اختلاف نظرنيست.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درخصوص جدي شدن حضورهاشمي رفسنجاني درانتخابات نهم رياست جمهوري و حمايت احتمالي اين سازمان ازوي گفت: تاكنون نظر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي فقط آقاي معين بوده واين تصميم تغيير نمي كند. وي درخصوص اظهارات قبلي خود و بهزاد نبوي عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين مبني براينكه ورود هاشمي مي تواند به نفع اصلاح طلبان باشد؛ گفت: ما همواره اعلام كرده ايم هركس درعرصه انتخابات كانديدا مي شود نماينده اقشاري ازجامعه است و مي تواند انگيزه وتحركي را درمشاركت حداكثري مردم ايجاد كند و لذا از اين لحاظ ما از حضور آقاي  هاشمي رفسنجاني استقبال كرديم و اين بدين معنا نيست كه سازمان مجاهدين حتما آقاي  هاشمي را كانديداي خود مي كند.
مجمع روحانيون مبارز تنهاست
مهر: ازنظر ما تمام جبهه دوم خرداد پشت سر معين قرار دارد و مجمع روحانيون مبارز تنهاست.محمود سرآباداني مسئول تشكيلات سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در استان مركزي با اعلام مطلب فوق افزود: ممكن است برخي تشكل ها در مركز يا در ستاد مركزي خود از جمع روحانيون حمايت كرده باشند، اما بدنه تشكل هاي دوم خردادي در ستاد معين فعالند.
نظر مهرعليزاده درخصوص فعاليت بخش خصوصي
ايسنا: رئيس سازمان تربيت بدني در جمع نخبگان، صاحبان صنايع، نمايندگان تشكل هاي صنفي خانه صنعت و اتاق بازرگاني، شركت هاي تعاوني صنعتي راه و ساختمان و انجمن صنايع استان اصفهان به تبيين ديدگاه هاي خود در خصوص رفع مشكلات اقتصادي كشور، تأمين رفاه و معيشت مردم و چگونگي رفع مشكل بيكاري پرداخت. مهرعليزاده در اين نشست با اشاره به ابعاد مختلف دولت رفاه مبتني بر ۳ اصل اقتدار، كارآمدي و آرامش، گفت: «در دولت رفاه علاوه بر اين ابعاد، انجام امور به مردم سپرده مي شود و دولت در كوچك ترين اندازه ممكن نسبت به امور نظارت خواهد داشت و بخش خصوصي اهرم اجرايي امور كشور را با نظارت دولت به دست خواهد گرفت.»
براي انتخاباتي آزاد و رقابتي تلاش مي كنيم
ايسنا: سخنگوي دولت در حاشيه مراسم معارفه محمدرضا خاتمي  به عنوان معاون اول معين، در تشريح مهم ترين برنامه ها و مباحث دولت خاتمي در مدت باقي مانده، از تلاش حداكثري براي فراهم كردن زمينه برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي و به پايان رساندن بسياري از پروژه هاي نيمه تمام حياتي كه در كشور در دست اجراست ياد كرد. عبدالله رمضان زاده در ادامه با بيان تفاوت ميان انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري مبني بر اين كه در انتخابات رياست جمهوري تنها مرجع احراز صلاحيت ها شوراي نگهبان است و وزارت كشور هيچ دخالتي ندارد، افزود: بر اين اساس اختلاف  نظري به وجود نخواهد آمد. وزارت كشور هم همچون گذشته انتخابات را با صلابت اجرا خواهد كرد.
ابراهيم يزدي: انتخابات را تحريم نمي كنيم
مهر: دكتر ابراهيم يزدي با تاكيد بر اينكه نهضت آزادي مشوق مردم براي شركت در انتخابات است، گفت: ما حق حاكميت را از آن ملت مي دانيم و معتقديم كه ملت بايد از هر فرصتي براي تحقق اين حق خود استفاده كند.يزدي ضمن خودداري از اظهارنظر درباره كانديداهاي حاضر در صحنه انتخابات، تصريح كرد: ما در حال حاضر در نهضت آزادي پيش از آنكه بخواهيم راجع به كانديداها نظر بدهيم، بر محور مطالبات كليدي و اساسي مردم براي برگزاري انتخابات آزاد متمركز هستيم.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |