دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد
صدور رواديد كثيرالمسافره سه ساله
و اقامت سه ساله براي سرمايه گذاران خارجي
000057.jpg
گروه سياسي- ابوالفضل عمويي: حميدرضا آصفي خبر بازرسي مجدد از سايت نظامي پارچين را تكذيب كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: هنوز از سوي بازرسان درخواست جديدي براي بازديد از اين سايت نداشته ايم كه آن را بپذيريم.
تهديدات آمريكا
سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات مداخله گرايانه مقامات آمريكا در مورد ايران گفت: هر چقدر اين روزها براي ما يادآور حلاوت و شيريني پيروزي انقلاب است براي آمريكايي ها دردآور و ناراحت كننده است زيرا در چنين ايامي بود كه بساط سلطه و زور آنها برچيده شد. اين اظهارات فريادهاي ناشي از عصبانيت آنهاست. وي در مورد ادعاي «عدم همراهي مردم و دولت در ايران» از سوي بوش نيز گفت: مردم ايران در كنار دولت ايستاده اند به نظر من آقاي بوش مشاورين خوبي ندارد و اطلاعات صحيحي دريافت نمي كند. جمهوري اسلامي همواره با تكيه بر مردم و توكل بر خدا پيش رفته است و در ۲۲ بهمن امسال نيز مردم مجدداً همراهي خود را با نظام  نشان خواهند داد.
مذاكرات با اروپا
سخنگو بن بست در مذاكرات هسته اي ايران و اروپا را رد كرد و گفت: اين مذاكرات فردا (دوشنبه) نيز در ژنو پي گيري مي شود. آصفي خاطرنشان كرد: فكر مي كنيم اروپايي ها بايد در مذاكرات جدي تر باشند. وي تصريح كرد: ما از اروپا امتياز نمي خواهيم حقوق مان را مي خواهيم. استفاده از فن آوري هسته اي صلح آميز جزء حقوق قانوني و مشروع ماست و ما از آن صرف نظر نمي كنيم.
آصفي همچنين از ادامه رايزني هاي ايران با طرفهاي همكار در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران خبر داد و گفت: امروز (يكشنبه) دكتر خرازي وزير امور خارجه براي گفت وگو در مورد مسائل هسته  اي و روابط دوجانبه و موضوعات منطقه اي و بين المللي به مالزي و ژاپن سفر مي كند.
رواديد براي سرمايه گذاران خارجي
سخنگو در خصوص مصوبه هيات دولت مبني بر تسهيل رواديد سرمايه گذاران خارجي نيز گفت: در پيشنهادي كه چند هفته پيش از سوي وزارت امور خارجه در هيات دولت مطرح شد دو موضوع در نظر گرفته شده بود. اول رواديد كثيرالمسافره سه ساله به سرمايه گذاران و نيز اعطاي اقامت سه سال بر سرمايه گذاران خارجي كه مجموع اين دو پيشنهاد به تاييد هيات وزيران رسيده كه مي تواند كمك جدي به سرمايه گذاري خارجي در كشور باشد.
آخرين موضعگيري ها
سخنگو خبر فروش موشك اوكراين به ايران را تكذيب كرد و احتمال ميانجي گري كشورهاي ثالث در روابط ايران و آمريكا را هم رد كرد و گفت: جمهوري اسلامي در ارتباط با مسائلي كه با آمريكا دارد نياز به ميانجي ندارد بلكه در واقع اين رويكرد آمريكاست كه بايد تغيير كند. آصفي با تاكيد بر يكپارچگي عراق گفت: همه پرسي اي كه در كردستان عراق در مورد خودمختاري انجام شد غير رسمي بود هرچند براي كردستان ما نگراني ايجاد نمي كند. وي همچنين انتخابات عراق را موفقيت  مردم اين كشور خواند و گفت: اين انتخابات مي تواند مقدمه امنيت و خروج بيگانگان از اين كشور باشد.
وي همچنين ورود كشورهاي ثالث به اختلاف نظر ايران و امارات در مورد جزيره ابوموسي را مناسب ندانست. وي خبر توافقات اوليه بين ايران و روسيه در مورد بازگشت سوخت هسته اي را هم تاييد كرد. آصفي در مورد سفر محمود عباس به ايران نيز گفت: سفارت فلسطين اظهار تمايل كرد كه آقاي ابومازن سفري به ايران داشته باشد ما هم موافقت كرديم كه البته زمان آن بايد در آينده مشخص شود. سخنگو تاكيد كرد: ما همكاري خوبي با همه گروه هاي فلسطيني داريم.

رفسنجاني:
حركت تجاوزكارانه آمريكا مي تواند
به نفع ملت ايران تمام شود
ايسنا: مديركل موسسه روابط بين الملل فرانسه روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي  رفسنجاني ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با اشاره به خصومت ها و اشتباهات آمريكا در مورد ايران گفت: اگر سردمداران كاخ سفيد فراموشكار نباشند، به خوبي مي فهمند كه تهديدها و اقداماتي از اين دست نه تنها به نفع آنان بلكه به نفع منطقه و جهان نيست.
وي افزود: جنگ تحميلي عراق عليه ايران كه با پشتيباني امكانات نظامي و اطلاعاتي جهان و از جمله آمريكا بهره مي برد، به جايي رسيد كه رئيس جمهور وقت آمريكا جهت خروج از مشكلاتي كه گريبانگيرش بود، انجيل امضا شده و كيك و كليد براي مسئولان ايران فرستاد.
وي افزود: به دليل اين كه بر حق خود ايستاده ايم، مي توانيم در حوادث، بحران ها را مديريت كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: آمريكا مي فهمد حركت تجاوزكارانه اي كه در منطقه انجام دهد مي تواند خرج و هزينه آنان به نفع ملت بر حق ايران تمام شود.گرچه دردسرهايي هم خواهد داشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي گفت: چگونه مردم ايران بپذيرند كه ۷۵ درصد برق فرانسه از نيروگاه اتمي اين كشور تهيه مي شود و آن گاه ايران از اين حق محروم شود.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران حاضر است بهاي آن را بپردازد ولي از حق خود نگذرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال مديركل موسسه مطالعات بين الملل فرانسه در مورد مسائل اقتصاد ايران گفت: جهت گيري مسائل اقتصادي ايران در مسير تكامل و پيشرفت است.
هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: توسعه و عمران در ايران نه منحرف خواهد شد و نه بازگشت به عقب خواهد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمينه سرمايه گذاري خارجي گفت: در حال حاضر بستر لازم جهت جذب هر ميزان سرمايه مورد نياز مهيا شده است.
تيري دومونت بريال، مديركل موسسه روابط بين المللي فرانسه نيز در اين ديدار ضمن تشريح ديدگاه دولت متبوعش در مورد مسائل منطقه اي گفت: معتقدم آمريكايي ها در مورد جمهوري اسلامي  ايران دچار اشتباهند.
وي افزود: آنان به بنيان هاي محكم و استوار جمهوري اسلامي  پي نبرده اند.
مديركل موسسه روابط بين الملل فرانسه هم چنين انگيزه هاي دولتمردان آمريكايي را در مورد تهديدات عليه ايران ناشي از تحقيري دانست كه از انقلاب ايران متوجه آنان شد و افزود: نيافتن سلاح كشتار جمعي در عراق نيز از علل ديگر فرافكني آمريكايي هاست.

دكتر ولايتي در ديدار بامدير كل مؤسسه روابط بين الملل فرانسه:
حق خود را مبني بر فعاليت هسته اي
صلح آميز از دست نمي دهيم
ايرنا: در ديدار تي يري دومونت بريال مدير كل مؤسسه روابط بين الملل فرانسه و سفير فرانسه در تهران با دكتر ولايتي كه به درخواست طرف فرانسوي انجام شد مسائل هسته اي، تحولات جهاني و نقش جمهوري اسلامي در ثبات و امنيت مورد تبادل نظر قرار گرفت.
دراين ديدار تي يري دومونت بريال ديدگاه دكتر ولايتي را درخصوص مذاكرات هسته اي، تهديدات آمريكا، فلسطين و عراق جوياشد.
دكتر ولايتي گفت: دولت ما مي خواهد تكنولوژي هسته اي صلح آميز را در چارچوب قوانين بين المللي داشته باشد و دولت آنچه كه در طول دو سه سال گذشته انجام داده در همين راستا بوده است. و بر آن تاكيد دارد.
وي با تاكيد بر اينكه تعليق از سوي جمهوري اسلامي موقت بوده نه دائم افزود: تا الان وضعيت شفاف بوده و چيزي يافت نشده و ما بر اساس NPT مي توانيم فعاليت هسته اي صلح آميز داشته باشيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص مذاكرات با اروپا گفت ما تلاش خواهيم كرد كه به طرف اروپايي مذاكره كننده تفهيم كنيم كه فعاليت هسته اي ما بر خلاف قوانين بين المللي نيست اما حق خود را مبني بر فعاليت هسته اي صلح آميز از دست نمي دهيم.دكتر ولايتي درخصوص تهديدات اخير آمريكا گفت: تهديد آمريكا موضوع تازه اي نيست، از ابتدا همين بوده ما هم مقاومت كرده ايم و اين مقاومت ادامه خواهد يافت. زيرا ايران اگر از موضع خود عدول كند آنها چند گام جلوتر مي آيند. ما از اين تهديدها نمي ترسيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص فلسطين گفت: تاكنون هيچ طرحي در مورد فلسطين به نتيجه نرسيده و همه طرحها به شكست منتهي شده و اكنون نيز نقشه راه به شكست انجاميده است.
دكتر ولايتي با اشاره به اينكه آمريكا بدليل حمايت همه جانبه از رژيم اشغالگر قدس نمي تواند ميانجي موفقي باشد گفت: حل مسئله فلسطين تنها در چارچوب طرح ارائه شده از سوي مقام معظم رهبري قابل انجام است كه تنها راه حل عادلانه براي رسيدن به يك فلسطين آزاد و دمكرات است كه همه مذاهب در آن آزادانه زندگي كنند.
وي با اشاره به اظهارات بوش مبني بر اينكه با سفر رايس به منطقه صلح فلسطين محقق مي شود گفت: اين يك خوش بيني كاذبي است كه بوش دارد.

وزير كشور:
هيچ تكليفي جز برگزاري انتخابات سالم نداريم
ايسنا: وزير كشور گفت: به عنوان وزارت كشور، در برگزاري انتخابات هيچ تكليفي جز برگزاري انتخابات سالم نداريم و از همه توان اداري  خود استفاده خواهيم كرد تا انتخابات را در فضاي سالم و با همكاري ديگران برگزار كنيم.
سيد عبدالواحد موسوي لاري طي سخناني در جلسه شوراي اداري استان اصفهان يكي از مهم ترين و اساسي ترين چالش هاي موجود كشور را كارآمدي يا ناكارآمدي نظامي دانست كه مبتني بر انديشه ديني شكل گرفته است و تأكيد كرد كه در ميان همه مسائلي كه پيرامون انقلاب مطرح است بايد به اين مسئله به خوبي پاسخ داده شود.

اخبارهسته اي
ظريف: سلاح هسته اي براي ايران توانمندي نمي آورد
ايرنا: محمد جواد ظريف  سفير و نماينده  دائم  جمهوري  اسلامي ايران  در سازمان ملل  در مراسم  جشن  بيست  و ششمين  سالگرد پيروزي  انقلاب  شكوهمند اسلامي گفت : سلاح  هسته اي  براي  ايران  توانمندي  نمي آورد.
ظريف  كه  شامگاه  شنبه  درمحل  موسسه امام  علي  (ع ) نيويورك  و با حضور صدها نفر از مسلمانان  ايراني ، پاكستاني ، افغاني  و آمريكايي  سخن  مي گفت  افزود: طي  ۲۵۰سال  اخير هيچ  جنگي  از سوي  جمهوري  اسلامي  ايران  صورت  نگرفته  و اين  كشور درصدد تهديد امنيت  جهان  نيست .
ظريف  با اشاره  به  پيشرفتهاي  چشمگير علمي كشورمان  در زمينه هاي  مختلف  علمي  و صنعتي  به  ويژه  فن  آوري  هسته اي  گفت : فناوري  هسته اي  ايران  شاهد رشدي  بوده  كه  توسط دانشمندان  و مردم  كشورمان  و با ابتكارات  بومي  به  دست  آمده  است .
سناي آمريكا اطلاعات سيا در مورد ايران را بررسي مي كند
ايرنا: سناي آمريكا پشت درهاي بسته بررسي اطلاعات ارايه شده از سوي سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در مورد برنامه تسليحاتي ايران را آغاز كرد.روزنامه «الحيات» در شماره روز گذشته خود افزود: سناي آمريكا بيم آن دارد كه كاخ سفيد در مورد ايران دچار همان اشتباهي شود كه در عراق شد.«بات روبرتس» سناتور جمهوريخواه آمريكا در همين رابطه گفت: ما بايد محتاط تر باشيم تا در آينده خود را درگير وضعي كه هم اكنون در عراق با آن روبه رو هستيم، نبينيم.به نوشته الحيات، سازمان سيا اخيرا با ارايه گزارشي اعلام كرد كه به اين نتيجه رسيده كه ايران درصدد توليد سلاح هاي هسته اي، شيميايي و ميكروبي است.
در ديدار با رايس:
لاوروف بر اهميت استفاده از راه حل ديپلماتيك درباره ايران تأكيد كرد
ايسنا: كاندوليزا رايس طي ديدار با سرگئي لاوروف در آنكارا در خصوص ايران مذاكره كرد. خبرگزاري فرانسه با مخابره اين خبر به نقل از سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه افزود: ما اهميت حل مسايل مربوط به ايران با استفاده از ابزارهاي سياسي را تصديق مي كنيم. وي هم چنين اظهار داشت: طرف آمريكايي نيز تاييد مي كند كه اين در جهت منافع واشنگتن است. خبرگزاري فرانسه افزود: روسيه بيشتر به اقدامات اروپا براي حل مسئله هسته اي ايران تمايل دارد تا ارجاع پرونده هسته اي اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل.
رايس: ابزارهاي ديپلماتيك بسياري را در قبال ايران در اختيار داريم
ايسنا: كاندوليزا رايس گفت: ابزارهاي ديپلماتيك بسياري براي حل چالش هاي ايران در اختيار داريم. كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه جديد آمريكا در گفت وگويي با شبكه خبري اي.بي.سي در پاسخ به سوالي درباره مذاكره آمريكا با ايران اظهار داشت: ايراني ها مي دانند كه لازم است چه كارهايي را انجام دهند، ما به صحبت كردن در اين باره نيازي نداريم و با دوستان و متحدان مان در اين زمينه همكاري خواهيم كرد.
وي در اظهاراتي افزود: ما ابزارهاي ديپلماتيك و سياسي بسياري را در اختيار داريم تا به ايراني ها، گام هايي را كه اميدواريم در خاورميانه برداشته شود و برنمي دارند، تفهيم كنيم(!)وي با تاكيد بر اينكه اقدام نظامي در دستور كار نيست افزود: بارها گفته ام كه اكنون زمان به كارگيري ديپلماسي است؛ اما همچنين زمان آن است كه درباره كارهايي كه بايد انجام داد، صريح باشيم. وزير امور خارجه جديد آمريكا در بخشي ديگر از اين گفت وگو اظهار داشت: ما به شعاردادن نياز نداريم و آنچه كه نياز داريم سياستي است كه نسبت به آنچه كه مي كوشيم به دست آوريم، روشن باشد و شعاردادن به آن كمكي نمي كند.
رويترز: ايران خواست اروپا براي توقف غني سازي اورانيوم را رد مي كند
مهر: يكي از مقامات هيات مذاكره كننده ايران در گفتگو با خبرگزاري رويترز اعلام كرد: اروپا به خوبي مي داند كه توقف غني سازي اورانيوم كاربرد ندارد بلكه ما بايد به راه حلي برسيم كه دو طرف را راضي كند نه تنها يك طرف راضي باشد. به گفته ديپلماتهاي ايراني و غربي به رغم اتهامات آمريكا عليه ايران در مورد توسعه تسليحات اتمي، مقامات ايران خواست كشورهاي اروپايي براي توقف فعاليتهاي هسته اي كليدي خود را رد كرده اند. در آستانه سومين دور مذاكرات ايران و اروپا كه سه شنبه اين هفته با حضور نمايندگان فرانسه، انگليس و آلمان در ژنو برگزار مي شود سه كشور اروپايي قصد متقاعدكردن ايران براي تغيير تعليق موقت برنامه توليد سوخت هسته اي اين كشور به تعليق كامل را دارند.

سهراب بيگ خبر داد:
افزايش فوق العاده بودجه قوه قضائيه در سال آينده
فارس: معاون اجرايي قوه قضائيه از افزايش ۱۳۵ ميليارد توماني بودجه اين قوه در سال آينده خبر داد.
امير عباس سهراب بيگ با بيان اين مطلب از اقدامات رياست جمهوري و دستورات صريح ايشان در اين زمينه تقدير كرد.
سهراب بيگ با اشاره به وضعيت بودجه قضائي در كشورهاي مختلف بيان داشت: ضمن يك توافقنامه با رئيس جمهور بهتر است يك نوع استقلال مالي براي قوه قضائيه همانند برخي از كشورها در نظر گرفته شود.
معاون اجرايي قوه قضائيه با ابراز تاسف از اين كه تشكيلات قضائي هيچ گونه نقشي در تعيين اعتبارات خود ندارد، افزود: ما براي بودجه خود ابتدا وابسته به دولت و بعد وابسته به مجلس هستيم و معمولاً نيازها بر طرف نمي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |