دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
محمد جواد لاريجاني :
آلودگيهاي احتمالي نبايد باعث برخورد با اينترنت شود
ايرنا: رئيس پژوهشگاه دانشهاي بنيادي ايران معتقد است كه اينترنت نيز مانند هر فناوري ديگر آلودگيهاي خاص خود را دارد، اما آلودگيهاي احتمالي آن نبايد ما را وادار به حذف و برخورد با آن كند.
محمد جواد لاريجاني با بيان اين مطلب گفت: ما بايد ضمن داشتن دغدغه آلودگيهاي احتمالي اينترنت و ساير فناوري هاي اطلاعاتي، از هم اكنون با فرهنگ سازي به فكر كاهش اين آلودگيها باشيم.
لاريجاني با اشاره به اينكه در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در كشور سه مشكل عمده وجود دارد، افزود: نبود فرهنگ سازي مناسب براي استفاده از اطلاعات و نبود زيرساختهاي ارتباطي و امكانات دسترسي آسان و سريع به اين فناوري در زمره مهمترين مشكلات موجود است.
او مشكل سوم را نداشتن دانش شبكه و تبادل اطلاعات و ايجاد نكردن زمينه هاي تخصصي در اين رابطه بخصوص در دانشگاه هاي كشور اعلام كرد.
لاريجاني استفاده از بخش خصوصي در جهت گسترش فناوري اطلاعات، آماده سازي بسترهاي ارتباطي به منظور دسترسي همگان به شبكه هاي اطلاعاتي توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و بهره مندي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي از امكانات ويژه در اتصال به شبكه هاي علمي با سرعت بالا را در شمار راهكارهاي موجود براي رفع اين مشكلات برشمرد.
او با تأكيد بر اينكه ما هنوز عقب افتادگي زيادي در راه رسيدن به جامعه اطلاعاتي داريم، گفت: با اين حال، كشور ما به دليل برخورداري از استعداد و جمعيت جوان، امكان ترقي بسيار سريع را هم دارد. لاريجاني اظهار اميدواري كرد با توافق صورت گرفته بين اين پژوهشگاه و وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، زمينه لازم جهت اتصال اين شبكه با ظرفيت گيگا به شبكه هاي عظيم ارتباطي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي دنيا و استفاده از شبكه علمي گريد(GRID) فراهم شود.

سوء استفاده از نام صدام
000006.jpg
گروه انفورماتيك: صدام حسين آخرين فردي است كه به عنوان دامي براي انتشار كرم ها بر روي كامپيوترهاي كاربران مورد استفاده قرار گرفته است.
شركت نرم افزار ضد ويروس سوفوس درباره كرم جديدي كه در فايل هاي ضميمه ايميل ها پنهان شده، به كاربران هشدار داده است. اين فايل ها نشانگر آن بوده كه حاوي تصاويري از كشته شدن رهبر سابق عراق پس از فرار از زندان است.
به گزارش System group، كرم Bobax-H از طريق ايميل و يك آسيب پذيري امنيتي قديمي مايكروسافت كه توسط كرم Sasser نيز مورد استفاده بوده، منتشر مي گردد. ايميل هايي كه توسط كرم Bobax-H توليد مي شوند، ممكن است داراي پيام هاي گوناگون و متعددي نظير «Saddam Hussein-Attempted Escape, Shot dead» (صدام حسين، هنگام فرار از زندان به ضرب گلوله كشته شد) باشند.
برخي ديگر از نسخه ها بيانگر اين مطلب بوده كه حاوي تصاويري از دستگيري اسامه بن لادن هستند. كاربراني كه فايل ضميمه را باز كرده و بر روي كامپيوترهاي شخصي ويندوز اجرا كنند، دستگاه هاي خود را به اين كرم آلوده مي سازند.
اين كرم تلاش مي كند خود را به آدرس ها ايميل ديگر و نيز كامپيوترهاي آسيب پذير ارسال كرده و نرم افزارهاي ضد ويروس و امنيتي را از كار اندازد و module ايميلي را بر روي كامپيوتر نصب كند كه مي تواند توسط هكرهاي خارجي براي ارسال هرزنامه ها از راه دور به كار گرفته شود.
كرم Bobax-H مي تواند از آسيب پذيري LSASS كه نخستين بار توسط مايكروسافت و در آوريل سال گذشته گزارش شده است، استفاده كند. اين آسيب پذيري پيش از اين توسط كرم Sasser مورد استفاده قرار گرفته شده است.

گوگل آدرس اينترنتي هم ثبت مي كند
شركت «گوگل» با اخذ مجوز از يكي از آژانس هاي زيرساختي شبكه جهاني اينترنت به نام «بنگاه واگذاري اسامي و ارقام در اينترنت» در زمينه ثبت آدرس هاي اينترنتي نيز فعاليت خواهد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، «گوگل» هدف اصلي از اين اقدام را صرفه جويي در زمينه پرداخت هزينه اجاره آدرس هاي اينترنتي فراواني اعلام كرده كه هم اكنون به شركت «گوگل» تعلق دارند و يا در آينده از آن اين شركت خواهند شد.
مسئولان شركت «گوگل» اعلام كردند علاوه بر مورد فوق ، از اين پس قادر خواهند بود به اطلاعات مربوط به مالكان آدرس هاي اينترنتي دسترسي داشته باشند و با استفاده از اين اطلاعات به ارزشيابي بهتر وب سايت هاي فهرست شده توسط موتور جستجوي «گوگل» ، بپردازند.

۱۷۰۰سايت اينترنتي هك شدند
يك هزار و ۷۰۰ سايت اينترنتي متعلق به كشورهاي ايران، هند، انگليس، آمريكا، روسيه و استراليا در ساعات اوليه بامداد روز گذشته هك شدند. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين سايت ها توسط دو گروه ISP-Crackers.com و Security-ir.com هك شده اند. هكرها در تمامي سايت هاي مورد هجوم خود به زبان انگليسي نوشته اند:  «اين سايتها فقط به دليل ضعف امنيتي دستكاري شده اند و اين دستكاري هيچ گونه ارتباطي به امور سياسي كشورها ندارد.»

آن لاين
عارف سيستم پيام رساني يكپارچه پست كشور را افتتاح كرد
ايسنا: سيستم پيام رساني يكپارچه پست جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار در كشور بر اساس معيارهاي جهاني با حضور معاون اول رئيس جمهور در زاهدان گشايش يافت.
محمدرضا عارف، در سفر خود به استان سيستان و بلوچستان عصر ديروز در بازديدي كه از ساختمان جديد اداره پست زاهدان داشت به طور همزمان  ۱۸۲ طرح مخابراتي با اعتباري بيش از  ۲۷۰ ميليارد ريال و سيستم پيام رساني يكپارچه پست كشور را افتتاح كرد.
عارف در آيين گشايش اين طرح ها با اشاره به نقش ارتباطات در توسعه كشور با بر شمردن دستاوردهاي اين بخش گفت: اميدواريم با توجه به چشم انداز بيست ساله كشور به قدرت اول منطقه تبديل شويم.با اجراي طرح سيستم پيام رساني يكپارچه، تمام مرسولات پستي و بسته هاي كه در مركز پست زاهدان در زير دستگاه مربوطه قرار مي گيرند، از طريق اينترنت به طور همزمان در اختيار مسئولان مربوطه در كشور قرار مي گيرد.
دالان ICT شمال ايجاد مي شود
سينا: استاندار مازندران از ايجاد كريدور ICT خطه شمال بين استان هاي مازندران، گيلان و گلستان به عنوان سند راهبردي منطقه خبر داد.محمدعلي پنجه فولادگران با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: طرحي تهيه شده كه توسط آن فعاليت هاي اقتصادي و گردشگري در داخل و خارج كشور در اين كريدور تعريف شود.او افزود: با توجه به توانايي و نيروي انساني متخصص استان، يكي از فعاليت هاي استان در سيستم هاي خصوصي و دولتي گسترش فن آوري اطلاعات و رايانه در همه امور است.

سخت افزار
دوربين استثنايي
گروه انفورماتيك: يكي از شركت هاي ژاپني سازنده دوربين و تجهيزات عكاسي، محصول ديجيتال جديدي به بازار عرضه كرده است كه حساسه هاي تصويربرداري مگاپيكسلي و ۴ قابليت زوم متفاوت دارد. اين دوربين كه نام آن Powershot A520 است، قرار است از ماه مارس سال جاري ميلادي به قيمت ۲۹۹ دلار به بازار عرضه شود. پاورشات كه با استفاده از باتري هاي قلمي معمولي كار مي كند از كيفيت و دقت بالايي برخوردار است و ۱۳ درصد كوچكتر و ۱۰ درصد سبك تر از نمونه هاي قبلي دوربين هاي اين شركت است. اين دوربين همچنين داراي يك صفحه نمايش ۸/۱ اينچي LCD است ، امكان مشاهده دقيق و قاب بندي تصاوير را فراهم مي كند و همچنين قابليت اتصال به كارت هاي صوتي و تصويري و كارت هاي مالتي مديا ۱۶ مگابايتي را نيز داراست.

كشف نخستين گردباد گرم در منظومه شمسي
گروه دانش: ستاره شناسان با قراردادن تلسكوپ هاي غول پيكر بر فراز يك آتشفشان توانستند در قسمت قطب جنوبي زحل نقطه گرمايي- نوراني كشف كردند.
به گزارش آسوشيتد پرس، تصاوير مادون قرمز گرفته شده توسط تلسكوب keckl حاكي از آن است كه در منطقه جنوبي زحل نوعي گردباد گرم در حال جريان است. به گفته دانشمندان اين گردباد همانند يك جبهه هوايي شكل گرفته است. اين ستاره شناسان ادعا كرده اند اين نخستين گردباد گرمي است كه در منظومه شمسي كشف شده است.
به گفته آنان، وجود گردبادهاي مغناطيسي معمولاً در سياره هايي مانند زمين، مريخ، ونوس و مشتري محتمل هستند اما به گفته گلن اورتون دانشمند ستاره شناس ناسا احتمالاً زحل به علت اينكه اكنون ۱۸ سال است در معرض تابش مستقيم خورشيد است داراي چنين گردبادهايي شده.
دانشمندان معتقدند دماي هر سياره با وجود اين گردبادها ارتباط مستقيم دارد و هر چه دماي سياره بيشتر شود، احتمال وجود اين مارپيچ ها بيشتر خواهد بود. به احتمال زياد دانشمندان با وجود سفينه فضايي كاسني اطلاعات بيشتري نيز در اين زمينه كسب خواهند كرد.

كشف مواد مفقوده در فضا
گروه دانش: ستاره شناسان توانستند مقداري از مواد مفقودشده كهكشانها را در فضا شناسايي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مواد يافت شده موسوم به نرمال كه حاوي موادي مانند مولكول و اتم است تنها ۵درصد حجم كل كهكشانها را تشكيل مي دهد. بنابه گزارش چاپ شده در مجله علمي بريتيش دانشمندان تنها نيمي از مقدار مورد انتظار را يافته اند.
گروه تحقيق دانشگاههاي هاروارد و كمبريج با بررسي عكسهاي اشعه X يك شيء آسماني به نام (ماركاريان ۴۲۱) به مقدار گاز گرم دست پيدا كرده اند كه از مواد نامبرده تشكيل شده است.
به گفته فابريزو نيكاسترو سرپرست اين گروه تحقيقي، هنوز نمي توان از وجود چنين گازهايي كه متشكل از اكسيژن و نيتروژن هستند در تمام كائنات مطمئمن شد. اما مسئله اي كه اكنون از آن اطمينان داريم، تطابق اين مواد با مواد مفقودشده كهكشانها است.
شيء آسماني كه دانشمندان را به اين اكتشاف هدايت كرده، يك پديده ستاره مانند است كه احتمال مي رود از فرود امواج راديويي انرژي زا متصاعد شود .مدلهاي علمي چنين پيش بيني كردند كه تقريبا ۹۵درصد كل كهكشان از مواد تيره و پرانرژي تشكيل شده كه بر شرايط جوي كائنات نيز بسيار اثرگذار هستند.

آف لاين
باكتري ها و تك سلولي ها نيز پير مي شوند
ايرنا:  دانشمندان با بررسي در باكتري ئي-كولاي دريافته اند برخلاف آنچه كه در گذشته تصور مي شد، باكتري ها نمي توانند جواني و طراوت خود را در هر بار تقسيم شدن حفظ كنند و بالا رفتن سن بر روي آهنگ توليد مثل آنها نيز اثر مي گذارد و آن را كند مي كند. كار بررسي بر روي فرايند پير شدن در باكتري ها و تك سلولي ها به واسطه تكثير سريع اين ارگانيزم ها بسيار دشوار بوده است و عدم امكان دقيق بررسي در اين زمينه و نيز شباهت ظاهري كاملاً نزديك باكتري هاي توليد شده از تقسيم تنها يك باكتري يا تك سلولي، بسياري از دانشمندان را به اين نتيجه رسانده بود كه احياناً فرايند پيري در مورد اين دسته از ارگانيزم هاي حياتي وقوع نمي يابد. اين دو نشانه شامل تقسيم غير متقارن سلول هاي جانداران در سنين مختلف عمر است. مثلاً نحوه تقسيم سلول ها در بدن يك نوزاد با بدن يك فرد بزرگسال تفاوت دارد، و ديگري مرحله اي از عمر كه جاندار به بلوغ جسمي ميرسد و مي تواند عمل توليد مثل را انجام دهد.
برنج تراريخته به درمان تب يونجه كمك مي كند
گروه دانش: دانشمندان ژاپني نوعي برنج تراريخته (اصلاح شده ژنتيكي) تهيه كرده اند كه به تسكين علايم تب يونجه كمك مي كند. اين برنج جديد حاوي ژني است كه پروتيين حساسيت زا توليد مي كند و مصرف آن از واكنش دستگاه ايمني بدن جلوگيري مي كند. به گزارش رويترز، تأثير اين برنج مشابه ديگر درمان هاي ضدحساسيت است كه در آنها مقدار كمي ماده حساسيت زا وارد بدن مي شود تا خود بدن مقاومت ايجاد كند. برنج تراريخته ، درخت سدر بدون گرده و نوشيدن چاي از جمله راه حل هايي است كه كارشناسان براي درمان حساسيت فصلي به آن اشاره مي كنند.

تلفن
پست صوتي با صداي هنرپيشگان
سلام : يك شركت كانادايي ارائه دهنده خدمات بي سيم از راه اندازي سرويس پستي جديدي خبر داده است كه مشتركان با استفاده از آن مي توانند فايل هاي صوتي تبريك و تسليت مورد نظرشان را با صداي هنرپيشگان و خوانندگان مشهور براي بستگان و آشنايان ارسال كنند. كاربران اين سرويس كه از سوي شركت راجرز ارائه شده است مي توانند پيام هاي تبريك مورد نظرشان را با صداي كمدين هاي مشهور، مجري هاي تلويزيون و قهرمانان رشته هاي ورزشي پرطرفدار نيز ارسال كنند. علاوه بر اين پيام هاي طنز آميزي نيز در قالب اين سرويس پيش بيني شده كه توسط اشخاص غير مشهور خوانده مي شود.مشتريان مي توانند پس از شنيدن تمامي پيام ها، پيام مورد نظر خود را انتخاب و آن را خريداري كنند و سپس اين پيام را براي صندوق پستي صوتي تلفن هاي مخاطبان ارسال كنند. گفتني است كه هزينه ارسال هر پيام ۳ دلار است و تنها افرادي مي توانند از اين خدمات استفاده كنند كه تلفن آنها مجهر به سيستم GSM باشد.

نرم افزار
مرغ سرخ كرده
گروه انفورماتيك: اگر MSNمسنجر برايتان عكس يك مرغ سرخ كرده مايو پوش را فرستاد مطمئن شويد كه كامپيوتر شما ويروسي شده است.
متخصصان امنيت از پيدايش كرمي كه از طريق MSN Messenger مايكروسافت منتشر مي شود، خبر داده اند و در حال تلاش براي كاهش سرعت انتشار آن هستند.
بنا به گزارش موسسه امنيتي پاندا، دو كد آلوده Bropia.Eو Gaobot.CTXرا كه به همراه يكديگر منتشر مي شوند شناسايي شده است.
همچنين به گزارش system group، كرم Bropia.F، گونه اي از كرم Bropia.A بوده كه ماه گذشته شناسايي شده و توسط شركت ضد ويروس ترند ميكرو، از نظر ميزان خطرناك بودن در رده كرم هاي متوسط قرار گرفته است.اين كرم از طريق ارسال كپي هايي از خود با پسوندهاي گوناگون نظير.pif تكثير مي شود كه اين كپي ها به تمامي كامپيوترهاي آنلاين و يا فهرست آلوده شده MSN Messenger كاربران ارسال مي شود.ترندميكرو توصيه كرده است كه كاربران MSN Messenger براي جلوگيري از انتشار و گسترش اين كرم، از تبادل فايل با يكديگر خودداري كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |